abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 26 december 2016 @ 21:19:30 #1
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_167625381
Inhoud brieven aan de koning openbaar: 'Majesteit heeft u een ton voor me?'

quote:
De koning krijgt elk jaar duizenden burgerbrieven, onder andere van mensen die het moeilijk hebben en niet meer weten waar ze anders moeten aankloppen. Deze brieven zijn strikt vertrouwelijk, maar RTL Nieuws mocht ze inzien.

''U bent onze allerlaatste hoop. Kan u ons 100.000 euro geven, zodat onze droom werkelijkheid mag worden?''

''AUB. Help ons.''

''Wij schrijven een brief omdat we radeloos zijn. Ik kan de hele dag wel huilen.''

''Ik hoef geen groot huis. Ik wil gewoon een keer met mijn kinderen op vakantie.'']

© ANP

Het is een selectie van de brieven die koning Willem-Alexander en koningin Máxima onlangs op hun deurmat hebben gekregen. Jaarlijks ontvangt het zogenoemde Kabinet van de Koning tussen de 3.000 en 5.500 brieven.

ZIE OOK: Angelique schreef Máxima een brief: 'Ik kan mijn kinderen geen eten meer geven'

Heel divers

De brieven zijn vertrouwelijk omdat ze vaak heel persoonlijk zijn. RTL Nieuws mocht de brieven na lang aandringen inzien. De schrijvers moeten anoniem blijven.

Wat blijkt? De onderwerpen die de briefschrijvers aankaarten zijn heel divers. Zo krijgt de koning vaak hulpverzoeken van Nederlanders die gevangen zitten in het buitenland of brieven van mensen die vragen om een verblijfsvergunning.

Veel brieven worden getikt, maar er zitten ook veel handgeschreven exemplaren tussen. Soms zelfs gewoon geadresseerd aan 'Koning Willem-Alexander', Villa Eikenhorst' of 'Wassenaar.'

Arme mensen

Ook veel mensen die in armoede leven schrijven de koning of zijn vrouw. Dit jaar kwamen er 144 brieven binnen van mensen die financiële problemen hebben. Die gaan naar het ministerie van Sociale Zaken en worden daar ook beantwoord.

"Het is soms heel schrijnend wat de mensen kan overkomen", zegt staatssecretaris Jetta Klijnsma van Sociale Zaken.

Brutaal

Sommige briefschrijvers willen graag geld van de koning. Een enkeling is behoorlijk brutaal:

'Wil/kan u ons 100.000 euro geven? Zodat onze droom weer werkelijkheid wordt' , schrijft een briefschrijver.

Een andere briefschrijver zegt: ''Mijn toekomst ligt in uw handen. Een beter leven voor maar 19.600 euro.''

Een andere brievenschrijver zegt: "Mijn toekomst ligt in uw handen. Een beter leven voor maar 19.600 euro."

Geen geld

Staatssecretaris Klijnsma begrijpt wel dat mensen die aan de grond zitten, hulp vragen van de koning of koningin. "Het is een soort laatste redmiddel. Mensen hopen dat de koning voor een oplossing kan zorgen. Ik begrijp wel dat mensen schrijven."

Geld krijgen de brievenschrijvers nooit, wél een brief terug. Mits er een duidelijke afzender bij staat. Niet van de koning(in) zelf, maar van het desbetreffende ministerie. In het antwoord staan onder meer tips en manieren hoe mensen hulp kunnen krijgen.

====

Brief aan de koning

• Iedereen die wil, kan een brief aan de koning schrijven.

• Jaarlijks krijgen de koning en de koningin tussen de 3.000 en 5.500 brieven binnen.

• Wil je schrijven: dan kan dat naar dit adres:

Zijne Majesteit de Koning

p/a kabinet van de Koning

Postbus 20016

2500 EA Den Haag

Vergeet de afzender niet. Alleen brieven met een duidelijke afzender worden in behandeling genomen.

RTL Nieuws
Allen gegroet op Tweede Kerstdag,

Het moge bekend zijn op FOK! dat mensen als wij 'n groot hart hebben voor mensen die in nood verkeren. Dat kan zijn op financiële basis, maar tegelijk geldt dat natuurlijk ook voor andere situaties waarin de nood aan de man voor hen is. Bovendien voelen wij niet enkel en alleen met hen mee :N , we steunen daarbij ook nog diverse organisaties in het binnen- en buitenland geheel ten behoeve van deze doelgroepen.

Enfin, we vieren nu eigenlijk kerstvakantie >:O en hebben ondertussen al veel leuke dingen ondernomen, waarbij we moeiteloos enkele duizenden euro's ertegenaan gooiden in een kort tijdsbestek. :Y) ;) In het Haerlemsche weten wij wat genieten is, dat hebben we nu eenmaal van huis uit meegekregen mede omdat wij behoren tot één van twintig rijkste families in Haarlem en omstreken. :Y) Door prima beleid van de VVD komen de meesten financieel vrijwel niets te kort, maar de uitzondering bevestigt vaak ook de regel. :o
A ls vanzelfsprekend gunnen wij anderen ook een waardig bestaan. En hetzelfde geldt onder meer voor hen die van de gelegenheid gebruik maken een brief aan de koning te schrijven over hun 'toestand'. U begrijpt daarbij natuurlijk ook dat dergelijke verzoeken helaas niet zonder meer gehonoreerd kunnen worden van Koninklijke Zijde, waarover het artikel in kwestie u reeds 'n beknopte samenvatting presenteert. ;)

Hoe begrijpelijk of schrijnend ook; het zal niet snel gebeuren dat de Koning of Koningin reflecteert op brieven van gewone burgers, en al helemaal niet met geldzorgen. Het blijft bij een noodkreet, hoe serieus bedoeld ook. Geld zal er uiteindelijk nooit volgen, maar dat deze mensen 'n duidelijke reden hebben om te schrijven leidt geen enkele twijfel, aldus staatssecretaris Klijnsma die er het hare over zei. :* Mijns inziens is het dus ook raadzaam als deze mensen hun heil elders zoeken omdat deze manier voor hen uiteraard niet werkt. Het koningshuis kan daar niet zomaar aan beginnen. ''Ze zouden aan de gang blijven met het beantwoorden van brieven, met daartussen alle idioterie van dien.'' Dat begrijpt zelfs 'n klein kind, mij dunkt.

Welnu in een land als het onze zijn er voor mensen met oprechte financiële nood voorzieningen om de noden te lenigen. Als VVD'er, en daarbij gegoed rooms-katholiek burger, is mij deze mening toegedaan.
Bovendien waren mijn partner en ik (middels de Kerk) recentelijk in het naburige Zandvoort, waar wij ook zeer gewaardeerde mensen zijn. Daarnaast heeft mijn familie een grote financiële vinger in de pap in het vastgoed, winkelketens en plaatselijke hotels. Enfin, middels optredens en sfeervol kerstgezang werd er in het Zandvoortse dorpscentrum zomaar even 1100 euro opgehaald voor de voedselbanken in Haarlem en omstreken. De Rabobank, met wie ik op de zaak goede connecties heb, sponsorde het. o|O

Maar ook de plaatselijke Bruna en uiteraard het Haarlemse financieel Adviesbureau For Finance, droegen hun waardige steentje bij. ;) De plaatselijke ondernemersvereniging liet zich hierbij ook niet onbetuigd. Alsof dit niet al genoeg was, kwam er zelfs nog een anonieme gift binnen. :) 14.gif
Gulle sponsors staan echter vermeld op op de webpagina van ICA, zij voert immers al jarenlang actie voor het goede doel. In het verleden voor 'de stille armen', nu voor de Voedselbank. :Y)

Mede hierdoor gedijen bij ons in het Haerlemsche en elders de voedselbanken zeer goed. :9~ :Y) :9 Behalve enkel het vullen van hongerige magen :o , kan deze humane instelling kan af en toe best een steuntje in de rug gebruiken. Gelet op bijkomstigheden zoals koeling, transport, logistieke zaken als communicatie, verzekering en elektra, zijn gulle giften duidelijk nooit overbodig. Een aantal van de genoemde sponsoren staan zelfs vrij hoog op mijn lijstje.

De Koning heeft hier natuurlijk geen tijd voor. Het is dus allesbehalve 'n reële optie voor hen die in financiële nood verkeren. Uiteraard, en geheel naar mijn goeddunken, zijn de speciaal daarvoor opgezette instanties daar veel beter toe in staat. ;)

Mooie avond!!
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_167625456
Koningshuis _O_

Jetta Klijnsma :') :r
-XOXO-
pi_167625632
mods, doe eens wat tegen deze scjvb user aub? tering zeg...
There are only 151 Pokémon.
pi_167625693
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 21:29 schreef Eenskijken het volgende:
lijkt me sterk dat ze er wat aan doen... hij post (wat geld oplevert) ittt een hoop andere users.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  Forum Admin maandag 26 december 2016 @ 21:34:06 #5
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_167625806
quote:
Je kan zelf nog iets doen hé. Gewoon niet klikken op een topic van zijn hand als je je er zo aan stoort.

Hij neemt in elk geval nog de moeite om een beetje kleur in nws te brengen. Daarnaast doet hij helemaal niks verkeerd.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_167626160
quote:
Je kan het beter aan de koning vragen.
  maandag 26 december 2016 @ 21:54:26 #7
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_167626402
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 21:45 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Je kan het beter aan de koning vragen.
:D
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  maandag 26 december 2016 @ 21:56:03 #8
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_167626458
quote:
Hoezo? Wat is er zo erg aan?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_167626979
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 21:56 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Hoezo? Wat is er zo erg aan?
dat vraag ik mij ook af. Hij opent een nws met ook nog eens een eigen blik op wat hij gelezen heeft.

Misschien stoort het de klager dat hij financieel er beter voor staat.

Dan praten we dus over jaloezie.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  maandag 26 december 2016 @ 22:15:14 #10
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_167626996
quote:
1s.gif Op maandag 26 december 2016 22:14 schreef spierbal het volgende:

[..]

dat vraag ik mij ook af. Hij opent een nws met ook nog eens een eigen blik op wat hij gelezen heeft.

Misschien stoort het de klager dat hij financieel er beter voor staat.

Dan praten we dus over jaloezie.
Zijn schrijfstijl is zodanig dat ik zijn topics afgezien van het citaat uit de krant nooit doorlees, maar om daar nou over te gaan janken :')
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  maandag 26 december 2016 @ 22:19:26 #11
321876 Cherna
Fuck the System
pi_167627098
Jette had toch het idee van de moestuin op 3 hoog achter. Vraag haar om advies.😊
.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  maandag 26 december 2016 @ 23:46:30 #12
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_167629560
TS daargelaten, schandalig dat het briefgeheim zo makkelijk geschonden wordt! Al publiceren ze het zonder de naam van de schrijver, dan nog wordt je hele prive leven wel mooi even door allerlei volk bij RTL doorgenomen, MET naam erbij. Echt om te kotsen dit.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_167633679
Na lang aandringen briefgeheim mogen schenden :') en er dan zo een flutartikel van schrijven :')
  dinsdag 27 december 2016 @ 09:34:02 #14
309673 Yogaflame
Haters gaan Haten
pi_167633991
Topic niet gelezen, want TS. Verder, fuck het koningshuis, interesseert me geen reet wat die kudde inteeltduitsers te melden heeft.

Tot zover mijn mening.
Don't sweat the petty things and don't pet the sweaty things.
pi_167633995
Je moet toch wel behoorlijk radeloos zijn als je de koning gaat lastigvallen met je financiele perikelen.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_167634057
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 09:34 schreef Hathor het volgende:
Je moet toch wel behoorlijk radeloos zijn als je de koning gaat lastigvallen met je financiele perikelen.
Of opportunistisch :P
pi_167634080
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 09:34 schreef Hathor het volgende:
Dat waren er toch maar 144 van de 3000, waar zou de rest dan over gaan? Uitnodigingen voor verjaardagsfeestjes?
pi_167634102
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 december 2016 09:41 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat waren er toch maar 144 van de 3000, waar zou de rest dan over gaan? Uitnodigingen voor verjaardagsfeestjes?
Geen idee, maar zou Willen ze ook allemaal persoonlijk lezen of heeft hij daar een mannetje voor?
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_167634104
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 december 2016 09:41 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat en tips om het land beter te besturen :P
pi_167634110
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 09:42 schreef Hathor het volgende:

[..]

Geen idee, maar zou Willen ze ook allemaal persoonlijk lezen of heeft hij daar een mannetje voor?
Een mannetje bij het kabinet van de koning zal wel een stevige schifting doorvoeren :P
pi_167634131
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 december 2016 09:42 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat en tips om het land beter te besturen :P
Dat alle Duitsers (maakt niet uit hoeveel generaties terug) uit NL op moeten rotten? :P
  dinsdag 27 december 2016 @ 09:44:58 #22
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_167634139
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 december 2016 09:42 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Een mannetje bij het kabinet van de koning zal wel een stevige schifting doorvoeren :P
Willem leest geen reet wat misschien wordt hij wel emotioneel betrokken en dat kan en mag niet.

Ondertussen is ons Koningshuis een van de rijksten ter wereld
pi_167634144
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 december 2016 09:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat alle Duitsers (maakt niet uit hoeveel generaties terug) uit NL op moeten rotten? :P
Ja, en over hij om moet gaan met de andere Reptillians op de volgende Bilderbergconferentie.
pi_167634155
Zou Danny ook al een brief gestuurd hebben of de hele familie de unieke fokcommunity wil steunen door hier op de site actief te worden? _O-
pi_167634173
Ik snap die brievenschrijvers wel.
Misschien zou ik het zelf ook wel doen.

"Majesteit, mijn tijd en geld gaat op aan FOK!..., "
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')