Dat ik een topic start met deze titel heeft helemaal niks te maken met of ik een atheïst ben of niet. Het is ook totaal niet af te leiden of ik wel of geen atheïst ben, ik start puur een topic. Dit had ik uit elk standpunt kunnen doen. Als je met grote praat aankomt, hou je dan wel aan de feiten en ga mij geen woorden in de mond leggen.quote:Op donderdag 22 december 2016 19:56 schreef justarandomdude het volgende:
[..]
Gehersenspoelde en opgehitste atheïst start een topic op het forum: "Zorgt geloof grotendeels voor de meeste ellende in de wereld?".
Als je kijkt naar onderdrukking van bevolkingsgroepen, terreuraanslagen, religieuze oorlogen..quote:Op vrijdag 23 december 2016 07:58 schreef Leandra het volgende:
Geloof zorgt er niet voor maar is wel het excuus dat mensen misbruiken om anderen kwaad te kunnen berokkenen en dan te doen alsof het uit naam van het geloof is.
Uit maar eens kritiek op het atheïsme. Daar kan menig reli-fanaat nog een puntje aan zuigen.quote:Op vrijdag 23 december 2016 07:55 schreef Habbezak het volgende:
je kan en mag geen kritiek uiten op religie, en dat is het gevaarlijke van geloof.
Er is geen ruimte voor kritisch denken.
Humor wordt ook niet getolereerd.
"het Atheïsme" bestaat niet.quote:Op vrijdag 23 december 2016 09:41 schreef Elzies het volgende:
[..]
Uit maar eens kritiek op het atheïsme. Daar kan menig reli-fanaat nog een puntje aan zuigen.![]()
Ook atheïstisch ingerichte samenlevingen kende genocide. Denk aan Stalin en Mao.
Religie kan zeer zeker een katalysator wezen om geweld te rechtvaardigen, zoals we zien binnen de islam. Uiteindelijk ligt het aan de destructieve aard van de mens zelf.
Nee, dat is niet waar. Het geloof in een beloning in het hiernamaals en het uitvoeren van de wil van een superieur wezen is een uitstekende motivatie voor allerhande daden. Sterker, geloof en religie zijn een van de weinige dingen die van een gemiddelde morele persoon een massamoordenaar kunnen maken.quote:Op vrijdag 23 december 2016 07:58 schreef Leandra het volgende:
Geloof zorgt er niet voor maar is wel het excuus dat mensen misbruiken om anderen kwaad te kunnen berokkenen en dan te doen alsof het uit naam van het geloof is.
Misbruikt? Nee, dat is dus onzin. Religie kan een motivatie zijn voor van alles. Voornamelijk 'nare' zaken.quote:Op zaterdag 24 december 2016 17:05 schreef erodome het volgende:
voorbij het feit waarom er religie bestaat en waarom dat misbruikt wordt voor nare zaken.
Niet voornamelijk nare zaken, meer dat jij daar vooral naar kijkt.quote:Op zaterdag 24 december 2016 17:06 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Misbruikt? Nee, dat is dus onzin. Religie kan een motivatie zijn voor van alles. Voornamelijk 'nare' zaken.
Neen, dat is niet het geval. De enige manier om conflicten op te lossen is religieuze waarden buiten beschouwing laten. Buiten de politiek en buiten onderhandeling. Doe je dat niet, krijg je chaos. De westerse wereld en andere geïndustrialiseerde landen hebben dat sinds een jaar of 200 zo'n beetje onder de knie, de rest van de wereld moet nog volgen.quote:Op zaterdag 24 december 2016 17:10 schreef erodome het volgende:
[..]
Niet voornamelijk nare zaken, meer dat jij daar vooral naar kijkt.
Nee, dat is het absoluut niet en simpelweg ontkenning van de werkelijkheid. Religie en geloof in een god zijn twee belangrijke motivators voor wandaden en conflicten. In de huidige wereld ook de meest voorkomende. Dat komt omdat de makkelijkste manier om van een gemiddeld persoon een psychopaat te maken is hem laten geloven dat hij een hoger doel dient. En dat hogere doel is weer het makkelijkst te defniëren als een god. (Dat is zijdelings ook de reden dat religie überhaupt zo succesvol is ondanks dat goden niet bestaan). Om met Steven Weinberg te spreken:quote:En ja, misbruik, dat is geheel en al het juiste woord. Het is gewoon dingen vinden om wat je al wilde doen goed te praten, een kutsmoes dus.
quote:In an ordinary moral universe, the best will do the best they can. The worst will do the worst they can. But to make a good person do a wicked thing you need religion.
Nooit van WOII gehoord?quote:Op zaterdag 24 december 2016 17:24 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Neen, dat is niet het geval. De enige manier om conflicten op te lossen is religieuze waarden buiten beschouwing laten. Buiten de politiek en buiten onderhandeling. Doe je dat niet, krijg je chaos. De westerse wereld en andere geïndustrialiseerde landen hebben dat sinds een jaar of 200 zo'n beetje onder de knie, de rest van de wereld moet nog volgen.
[..]
[..]
Zijn babies atheïsten?quote:
Klopt. Ik ben bijvoorbeeld niet bang om naar de hel te gaan dus ga ik nu maar even wat mensen vermoorden.quote:Op zondag 25 december 2016 13:32 schreef k3vil het volgende:
Religie voorkomt grotendeels ellende. Je moet je eens voorstellen in wat voor wereld we zouden leven wanneer mensen niet bang zouden zijn om naar de hel te gaan
Een veel betere wereld.quote:Op zondag 25 december 2016 13:32 schreef k3vil het volgende:
Religie voorkomt grotendeels ellende. Je moet je eens voorstellen in wat voor wereld we zouden leven wanneer mensen niet bang zouden zijn om naar de hel te gaan
Neen. De wereld als geheel en het westen in bijzonder is er heel erg hard op vooruit gegaan sinds men er achter kwam dat het scheiden van religie en regeren een goed idee is. En ja, dat is een proces en nog niet klaar.quote:
Dat is alleen niet toe te wijzen aan wel of geen religie. Ik denk dat het weinig verschil zou maken, want de mens vindt toch wel redenen om elkaar dwars te zitten, ongeacht de ideologie.quote:Op zondag 25 december 2016 17:10 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Neen. De wereld als geheel en het westen in bijzonder is er heel erg hard op vooruit gegaan sinds men er achter kwam dat het scheiden van religie en regeren een goed idee is. En ja, dat is een proces en nog niet klaar.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |