abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_167451314
Goedenavond.

Ik maak niet zo vaak topics hier, maar ik vond dit toch wel een topic waard.

Wit en Zwart zijn geen kleuren: http://willemwever.kro-nc(...)-en-wit-geen-kleuren

Hoe kan ik dan iemand discrimineren op zijn huidskleur, het is namelijk geen 'kleur'. Natuurlijk is dit heel simpel gesteld, maar je hebt in mijn ogen geen witte of zwarte mensen. Je hebt blank, donker en getint. Natuurlijk heb je licht getinte mensen en albino's etc etc.

''Waar zwart staat mag ook donker gelezen worden, of mensen van kleur, of POC (People of Color). Waar wit staat mag alleen wit gelezen worden. Het woord blank roept associaties op met de apartheid in Zuid Afrika. Tevens heeft het woord blank te positieve betekenissen zoals rein, puur, zuiver, onbezoedeld. Zo willen we witte mensen niet meer noemen. Wereldwijd spreekt men van zwart en wit.
Zwart wordt beschouwd als een politieke kleur en geldt ook voor bruine mensen.''

http://afromagazine.nl/op(...)niet-racistisch-zijn

Het woord blank roept associaties op met de apartheid in Zuid-Afrika. Is de persoon die die associatie maakt niet zelf de grootste racist?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_167452097
Ongeacht of je gelijk hebt [je bewering is uiterst vaag]. Wij hebben als maatschappij zwart en wit in concepten gemaakt. Het zijn sociale constructen. Op basis daarvan kan je discrimineren. Het hoeft niet iets te zijn dat je daadwerkelijk kan aanraken maar als het in de sociale interacties maar echt is en een rol speelt.
pi_167452554
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 19:45 schreef DeParo het volgende:
Ongeacht of je gelijk hebt [je bewering is uiterst vaag]. Wij hebben als maatschappij zwart en wit in concepten gemaakt. Het zijn sociale constructen. Op basis daarvan kan je discrimineren. Het hoeft niet iets te zijn dat je daadwerkelijk kan aanraken maar als het in de sociale interacties maar echt is en een rol speelt.
Ik had het wat duidelijker kunnen formuleren.

Ik vind het raar dat je op iets kan discrimineren wat eigenlijk niet bestaat. Wit is geen kleur, dus kan ik andere mensen niet discrimineren op 'kleur'. Het is wat anders als ik het over 'die negers' heb, of nog erger; nikkers. Ik noem het dan ook altijd donkere mensen.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_167452670
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 19:58 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ik vind het raar dat je op iets kan discrimineren wat eigenlijk niet bestaat. Wit is geen kleur, dus kan ik andere mensen niet discrimineren op 'kleur'. Het is wat anders als ik het over 'die negers' heb, of nog erger; nikkers. Ik noem het dan ook altijd donkere mensen.
Het is maar net welke label je eraan geeft, je kan ook zeggen dat je mensen discrimineert op basis van hun pigment, kleur klinkt toch wat duidelijker.
pi_167452733
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 20:01 schreef DeParo het volgende:

[..]

Het is maar net welke label je eraan geeft, je kan ook zeggen dat je mensen discrimineert op basis van hun pigment, kleur klinkt toch wat duidelijker.
Dat is waar.

Maar als je als donker persoon blank associeert met de apartheid in Zuid-Afrika dan is die donkere persoon de racist en niet de blanke.
pi_167452784
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 20:03 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Dat is waar.

Maar als je als donker persoon blank associeert met de apartheid in Zuid-Afrika dan is die donkere persoon de racist en niet de blanke.
Racisme hoeft natuurlijk niet een kant op te werken, als je alle blanken wegzet als extreem en onderdrukkend, dan heeft dat inderdaad raciale kenmerken in zich.
pi_167452807
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 20:05 schreef DeParo het volgende:

[..]

Racisme hoeft natuurlijk niet een kant op te werken, als je alle blanken wegzet als extreem en onderdrukkend, dan heeft dat inderdaad raciale kenmerken in zich.
Precies!

Ik vind het behoorlijk racistisch zulke meningen, er wordt net gedaan alsof blanken alleen maar kunnen discrimineren.
pi_167452874
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 20:06 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Precies!

Ik vind het behoorlijk racistisch zulke meningen, er wordt net gedaan alsof blanken alleen maar kunnen discrimineren.
Waar merk je dit dan?
pi_167453136
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 20:08 schreef DeParo het volgende:

[..]

Waar merk je dit dan?
Ik erger me al een tijdje aan het zinnetje, 'de boze witman'.

Deze docu is ook een goed voorbeeld:

pi_167454765
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 20:03 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Dat is waar.

Hangt er maar net vanaf in welke context het woord ' blank ' wordt gebruikt.
Zoals jij het formuleert is het generaliserend.
pi_167454942
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 20:15 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ik erger me al een tijdje aan het zinnetje, 'de boze witman'.

Deze docu is ook een goed voorbeeld:

Nou ik vind dat inderdaad een aardig voorbeeld van een term waar ook wel wat meer over nagedacht mag worden, enigszins denigrerend, te noemen wat dat betreft. Hoe dan ook wat je zegt racisme en discriminatie kunnen verschillende kanten op werken, maar het gaat vaak ook om sociale constructies, en waar mensen binnen een bepaalde context belang aan hecten soms.
pi_167454997
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 19:58 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Die groepen mensen bestaan zeker wel. En die kunnen gediscrimineerd worden op hun uiterlijk of afkomst.
Verder vind ik die naampjes wit en zwart nogal hokjesdenken.
Het klopt ook niet.... de huidskleuren van die mensen zijn helemaal niet wit of zwart . De woorden licht en donker zijn exacter.
pi_167455184
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 20:50 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Hangt er maar net vanaf in welke context het woord ' blank ' wordt gebruikt.
Zoals jij het formuleert is het generaliserend.
Dus ben je het met me eens?

Als je het woordje blank automatisch koppelt aan de apartheid als donker persoon dan ben je racistisch bezig? Want ik krijg vaak de indruk dat bepaalde donkere personen denken dat ze zelf helemaal niet kunnen discrimineren.
pi_167455292
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 20:54 schreef DeParo het volgende:

[..]

Nou ik vind dat inderdaad een aardig voorbeeld van een term waar ook wel wat meer over nagedacht mag worden, enigszins denigrerend, te noemen wat dat betreft. Hoe dan ook wat je zegt racisme en discriminatie kunnen verschillende kanten op werken, maar het gaat vaak ook om sociale constructies, en waar mensen binnen een bepaalde context belang aan hecten soms.
Die mensen hebben dat zelf denk ik ook echt niet in de gaten, maar dat is geen excuus. Ik vind die hele BLM ook een stelletje racisten.
pi_167455474
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 20:55 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Die groepen mensen bestaan zeker wel. En die kunnen gediscrimineerd worden op hun uiterlijk of afkomst.
Verder vind ik die naampjes wit en zwart nogal hokjesdenken.
Het klopt ook niet.... de huidskleuren van die mensen zijn helemaal niet wit of zwart . De woorden licht en donker zijn exacter.
Helemaal mee eens.

Albino's die zijn wit. :P
pi_167455493
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 19:22 schreef BoneThugss het volgende:
Goedenavond.

''Waar zwart staat mag ook donker gelezen worden, of mensen van kleur, of POC (People of Color). Waar wit staat mag alleen wit gelezen worden. Het woord blank roept associaties op met de apartheid in Zuid Afrika. Tevens heeft het woord blank te positieve betekenissen zoals rein, puur, zuiver, onbezoedeld. Zo willen we witte mensen niet meer noemen. Wereldwijd spreekt men van zwart en wit.
Zwart wordt beschouwd als een politieke kleur en geldt ook voor bruine mensen.''

http://afromagazine.nl/op(...)niet-racistisch-zijn

Het woord blank roept associaties op met de apartheid in Zuid-Afrika. Is de persoon die die associatie maakt niet zelf de grootste racist?
natuurlijk
dit is weer een frontale aanval van de cultureel marxisten, het houdt niet op.
laat iemand terugzoeken een jaar of vijf terug waar algemeen bekend en gesteld werd dat blank ineens wit moet worden, dat is niet te vinden.
laat ik trouwens erbij zeggen dat veel zwarte mensen die mening niet overnemen uit dat artikel van eeuwige slachtoffer spelen.
ik ben blank en ik blijf blank en ik word niet wit
zelfde geld voor zwarten maar zo willen de meesten zelf genoemd worden.
koop maar een pot schoolbordenverf en dan is er vrijwel niemand die dezelfde kleur heeft.
idem witte muurverf.

pot verwijt ketel moet al weg , want daarin is zwart negatief dus mag niet
ze zijn compleet geflipt aan het doordraaien met maar één doel, alles in steeds kleinere hokjes verdelen en het bouwsel aan het wankelen te brengen.

nu heet het weer poc lees ik
vertaald krijg je dus witte en poccen scholen
weer niet goed natuurlijk
shift-knop defekt
pi_167455553
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 21:06 schreef TomLuny het volgende:

[..]

Ik moest lachen.

Ik heb echt geen idee wat je wil zeggen?
pi_167455575
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 21:00 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Dus ben je het met me eens?

Nee .... oneens... Het hangt af van de context.
In zekere contexten kunnen ook blanke mensen het koppelen aan apartheidsdenken.
Zoals jij het formuleerde is het te generaliserend .

Daarnaast kun je van veel mensen ( van allerlei afkomst) de indruk krijgen dat ze denken dat ze helemaal niet kunnen discrimineren of dat ze denken het nooit te doen. Misschien is het waar, misschien ook niet.
pi_167455748
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 21:08 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nee .... oneens... Het hangt af van de context.
In zekere contexten kunnen ook blanke mensen het koppelen aan apartheidsdenken.
Zoals jij het formuleerde is het te generaliserend .

Daarnaast kun je van veel mensen ( van allerlei afkomst) de indruk krijgen dat ze denken dat ze helemaal niet kunnen discrimineren of het nooit doen. Misschien is het waar, misschien ook niet.
Iedereen discrimineert toch wel eens, al dan niet onbewust. Als je in elkaar geslagen bent door een Marokkaan, dan scheld je hem later misschien uit voor kut Marokkaan. Dat is discriminatie, in zekere zin. Maar dat ligt natuurlijk altijd aan de context dat snap ik ook wel. Ik ben dan ook van mening dat dat hele 'Black Lives Matter' in Amerika zwaar racistisch is.
pi_167456194
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 21:12 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Iedereen discrimineert toch wel eens, al dan niet onbewust. Als je in elkaar geslagen bent door een Marokkaan, dan scheld je hem later misschien uit voor kut Marokkaan. Dat is discriminatie, in zekere zin. Maar dat ligt natuurlijk altijd aan de context dat snap ik ook wel. Ik ben dan ook van mening dat dat hele 'Black Lives Matter' in Amerika zwaar racistisch is.
Ik ken die mensen BLM van Amerika niet. Ik weet niet wat en hoe en in welke context ze spreken.
Maar gezien je eerdere generalisaties maak je ook met dit de indruk te generaliseren.
pi_167456258
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 21:21 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik ken die mensen BLM van Amerika niet. Ik weet niet wat en hoe en in welke context ze spreken.
Maar gezien je eerdere generalisaties maak je ook met dit de indruk te generaliseren.
Maar waar generaliseer ik precies, daar ben ik heel erg benieuwd naar!

Ik stel enkel wat vragen. ^O^
pi_167456299
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 21:08 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Ik moest lachen.

Ik heb echt geen idee wat je wil zeggen?
bluesdude snapt me wel
er zijn al drie topics cultureel marxisme
toch heb ik mn best gedaan het kort te stippen, blijkbaar niet gelukt. :{

nog even terugkomen op zwarten kunnen niet discrimineren.
sommige radicale zwarten hebben die mening inderdaad
en verdedigen dat fel
wrs als je daar specifiek naar gaat zoeken kom je nog een aantal van die artikelen tegen met dezelfde stelling
shift-knop defekt
pi_167456483
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 21:24 schreef TomLuny het volgende:

[..]

bluesdude snapt me wel
er zijn al drie topics cultureel marxisme
toch heb ik mn best gedaan het kort te stippen, blijkbaar niet gelukt. :{

nog even terugkomen op zwarten kunnen niet discrimineren.
sommige radicale zwarten hebben die mening inderdaad
en verdedigen dat fel
wrs als je daar specifiek naar gaat zoeken kom je nog een aantal van die artikelen tegen met dezelfde stelling
Volgens mij begrijp jij de 'vraag' niet zo goed. Ik ben het in grote lijnen met 'jullie' eens. Ik erger me ook gewoon aan het zinnetje 'de boze witman'. Als ik zou zeggen 'de boze zwarte' is het land te klein. En dat vind ik hypocriet.

Daarbij vind ik het ook gewoon een interessant onderwerp.
pi_167457096
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 21:26 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Volgens mij begrijp jij de 'vraag' niet zo goed.
Ik ben het in grote lijnen met 'jullie' eens. Ik erger me ook gewoon aan het zinnetje 'de boze witman'. Als ik zou zeggen 'de boze zwarte' is het land te klein. En dat vind ik hypocriet.

Daarbij vind ik het ook gewoon een interessant onderwerp.
dat kan, dat ik de vraag niet goed begrijp.
toch zag ik er maar één :

toen zei ik, ja , die is racist ('natuurlijk' schreef ik)
volges jouw artikel kan dat niet
toen gaf ik aan dat bepaalde donkere mensen, (een naam die jij bevoorkeurt dus dan zal ik dat maar gebruiken terwiijl er weer anderen zijn die zwart genoemd willen worden maar op voorwaarde dat blank dan wit moet worden), inderdaad fel verdedigen waarom dat niet kan dat zij discrimineren.
dat is lastig in een paar puntjes op te sommen en dat is ook niet aan mij maar aan diegeen die dat zo stelt.
ik heb eerder met zo'n iemand in discussie gezeten en ik ga en kan niet herhalen wat die allemaal erbij haalde als onderbouwing maar ik vond dat nogal bizar.

blm is trouwens een verzameling van groeperingen, is niet een leider van ofzo
shift-knop defekt
pi_167458101
Rassen bestaan ook niet, toch bestaat racisme.

Overigens moeten mensen kn deze discussie echt eens kappen met het wat-je-zegt-ben-je-zelf principe. Als je bij de term 'blank' denkt aan apartheid, ben je hooguit overgevoelig. Daar is niks racistisch aan. Als je kleine (of grote) racisische uitingen benoemt ben je niet zelf een racist.

Zelf heb ik weinig met dat termengezeik en ga ik blanken niet 'wit' noemen (daar heb ik associaties van rancune bij, dus dan zal ik wel racist zijn). Eén foutieve kleuraanduiding is meer dan genoeg. Ik zeg dan ook 'donkere mensen' of 'negers'. Toch zou een zekere mate van nadenken over wat je nou zegt veel mensen best goed doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')