Ik had het wat duidelijker kunnen formuleren.quote:Op maandag 19 december 2016 19:45 schreef DeParo het volgende:
Ongeacht of je gelijk hebt [je bewering is uiterst vaag]. Wij hebben als maatschappij zwart en wit in concepten gemaakt. Het zijn sociale constructen. Op basis daarvan kan je discrimineren. Het hoeft niet iets te zijn dat je daadwerkelijk kan aanraken maar als het in de sociale interacties maar echt is en een rol speelt.
Het is maar net welke label je eraan geeft, je kan ook zeggen dat je mensen discrimineert op basis van hun pigment, kleur klinkt toch wat duidelijker.quote:Op maandag 19 december 2016 19:58 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Ik had het wat duidelijker kunnen formuleren.
Ik vind het raar dat je op iets kan discrimineren wat eigenlijk niet bestaat. Wit is geen kleur, dus kan ik andere mensen niet discrimineren op 'kleur'. Het is wat anders als ik het over 'die negers' heb, of nog erger; nikkers. Ik noem het dan ook altijd donkere mensen.
Dat is waar.quote:Op maandag 19 december 2016 20:01 schreef DeParo het volgende:
[..]
Het is maar net welke label je eraan geeft, je kan ook zeggen dat je mensen discrimineert op basis van hun pigment, kleur klinkt toch wat duidelijker.
Racisme hoeft natuurlijk niet een kant op te werken, als je alle blanken wegzet als extreem en onderdrukkend, dan heeft dat inderdaad raciale kenmerken in zich.quote:Op maandag 19 december 2016 20:03 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Dat is waar.
Maar als je als donker persoon blank associeert met de apartheid in Zuid-Afrika dan is die donkere persoon de racist en niet de blanke.
Precies!quote:Op maandag 19 december 2016 20:05 schreef DeParo het volgende:
[..]
Racisme hoeft natuurlijk niet een kant op te werken, als je alle blanken wegzet als extreem en onderdrukkend, dan heeft dat inderdaad raciale kenmerken in zich.
Waar merk je dit dan?quote:Op maandag 19 december 2016 20:06 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Precies!
Ik vind het behoorlijk racistisch zulke meningen, er wordt net gedaan alsof blanken alleen maar kunnen discrimineren.
Ik erger me al een tijdje aan het zinnetje, 'de boze witman'.quote:
Hangt er maar net vanaf in welke context het woord ' blank ' wordt gebruikt.quote:Op maandag 19 december 2016 20:03 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Dat is waar.
Maar als je als donker persoon blank associeert met de apartheid in Zuid-Afrika dan is die donkere persoon de racist en niet de blanke.
Nou ik vind dat inderdaad een aardig voorbeeld van een term waar ook wel wat meer over nagedacht mag worden, enigszins denigrerend, te noemen wat dat betreft. Hoe dan ook wat je zegt racisme en discriminatie kunnen verschillende kanten op werken, maar het gaat vaak ook om sociale constructies, en waar mensen binnen een bepaalde context belang aan hecten soms.quote:Op maandag 19 december 2016 20:15 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Ik erger me al een tijdje aan het zinnetje, 'de boze witman'.
Deze docu is ook een goed voorbeeld:
Die groepen mensen bestaan zeker wel. En die kunnen gediscrimineerd worden op hun uiterlijk of afkomst.quote:Op maandag 19 december 2016 19:58 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Ik had het wat duidelijker kunnen formuleren.
Ik vind het raar dat je op iets kan discrimineren wat eigenlijk niet bestaat. Wit is geen kleur, dus kan ik andere mensen niet discrimineren op 'kleur'. Het is wat anders als ik het over 'die negers' heb, of nog erger; nikkers. Ik noem het dan ook altijd donkere mensen.
Dus ben je het met me eens?quote:Op maandag 19 december 2016 20:50 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hangt er maar net vanaf in welke context het woord ' blank ' wordt gebruikt.
Zoals jij het formuleert is het generaliserend.
Die mensen hebben dat zelf denk ik ook echt niet in de gaten, maar dat is geen excuus. Ik vind die hele BLM ook een stelletje racisten.quote:Op maandag 19 december 2016 20:54 schreef DeParo het volgende:
[..]
Nou ik vind dat inderdaad een aardig voorbeeld van een term waar ook wel wat meer over nagedacht mag worden, enigszins denigrerend, te noemen wat dat betreft. Hoe dan ook wat je zegt racisme en discriminatie kunnen verschillende kanten op werken, maar het gaat vaak ook om sociale constructies, en waar mensen binnen een bepaalde context belang aan hecten soms.
Helemaal mee eens.quote:Op maandag 19 december 2016 20:55 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Die groepen mensen bestaan zeker wel. En die kunnen gediscrimineerd worden op hun uiterlijk of afkomst.
Verder vind ik die naampjes wit en zwart nogal hokjesdenken.
Het klopt ook niet.... de huidskleuren van die mensen zijn helemaal niet wit of zwart . De woorden licht en donker zijn exacter.
natuurlijkquote:Op maandag 19 december 2016 19:22 schreef BoneThugss het volgende:
Goedenavond.
''Waar zwart staat mag ook donker gelezen worden, of mensen van kleur, of POC (People of Color). Waar wit staat mag alleen wit gelezen worden. Het woord blank roept associaties op met de apartheid in Zuid Afrika. Tevens heeft het woord blank te positieve betekenissen zoals rein, puur, zuiver, onbezoedeld. Zo willen we witte mensen niet meer noemen. Wereldwijd spreekt men van zwart en wit.
Zwart wordt beschouwd als een politieke kleur en geldt ook voor bruine mensen.''
http://afromagazine.nl/op(...)niet-racistisch-zijn
Het woord blank roept associaties op met de apartheid in Zuid-Afrika. Is de persoon die die associatie maakt niet zelf de grootste racist?
Ik moest lachen.quote:
Nee .... oneens... Het hangt af van de context.quote:
Iedereen discrimineert toch wel eens, al dan niet onbewust. Als je in elkaar geslagen bent door een Marokkaan, dan scheld je hem later misschien uit voor kut Marokkaan. Dat is discriminatie, in zekere zin. Maar dat ligt natuurlijk altijd aan de context dat snap ik ook wel. Ik ben dan ook van mening dat dat hele 'Black Lives Matter' in Amerika zwaar racistisch is.quote:Op maandag 19 december 2016 21:08 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nee .... oneens... Het hangt af van de context.
In zekere contexten kunnen ook blanke mensen het koppelen aan apartheidsdenken.
Zoals jij het formuleerde is het te generaliserend .
Daarnaast kun je van veel mensen ( van allerlei afkomst) de indruk krijgen dat ze denken dat ze helemaal niet kunnen discrimineren of het nooit doen. Misschien is het waar, misschien ook niet.
Ik ken die mensen BLM van Amerika niet. Ik weet niet wat en hoe en in welke context ze spreken.quote:Op maandag 19 december 2016 21:12 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Iedereen discrimineert toch wel eens, al dan niet onbewust. Als je in elkaar geslagen bent door een Marokkaan, dan scheld je hem later misschien uit voor kut Marokkaan. Dat is discriminatie, in zekere zin. Maar dat ligt natuurlijk altijd aan de context dat snap ik ook wel. Ik ben dan ook van mening dat dat hele 'Black Lives Matter' in Amerika zwaar racistisch is.
Maar waar generaliseer ik precies, daar ben ik heel erg benieuwd naar!quote:Op maandag 19 december 2016 21:21 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik ken die mensen BLM van Amerika niet. Ik weet niet wat en hoe en in welke context ze spreken.
Maar gezien je eerdere generalisaties maak je ook met dit de indruk te generaliseren.
bluesdude snapt me welquote:Op maandag 19 december 2016 21:08 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Ik moest lachen.
Ik heb echt geen idee wat je wil zeggen?
Volgens mij begrijp jij de 'vraag' niet zo goed. Ik ben het in grote lijnen met 'jullie' eens. Ik erger me ook gewoon aan het zinnetje 'de boze witman'. Als ik zou zeggen 'de boze zwarte' is het land te klein. En dat vind ik hypocriet.quote:Op maandag 19 december 2016 21:24 schreef TomLuny het volgende:
[..]
bluesdude snapt me wel
er zijn al drie topics cultureel marxisme
toch heb ik mn best gedaan het kort te stippen, blijkbaar niet gelukt.![]()
nog even terugkomen op zwarten kunnen niet discrimineren.
sommige radicale zwarten hebben die mening inderdaad
en verdedigen dat fel
wrs als je daar specifiek naar gaat zoeken kom je nog een aantal van die artikelen tegen met dezelfde stelling
dat kan, dat ik de vraag niet goed begrijp.quote:Op maandag 19 december 2016 21:26 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Volgens mij begrijp jij de 'vraag' niet zo goed.
Ik ben het in grote lijnen met 'jullie' eens. Ik erger me ook gewoon aan het zinnetje 'de boze witman'. Als ik zou zeggen 'de boze zwarte' is het land te klein. En dat vind ik hypocriet.
Daarbij vind ik het ook gewoon een interessant onderwerp.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |