quote:
Op zondag 18 december 2016 19:30 schreef mrlumen het volgende:een paar ton wel te verstaan.
ik wil dit gaan investeren met vaste rendement.
Dit lijkt mij het best te gaan met een 2e woning verhuren.
maar hier zou ik dan wel vermogensbelasting over moeten gaan betalen.
maar als ik dat wil voorkomen is het dan verstandig om een kleine hypotheek erop te nemen zodat ik dat niet hoef?
De overwaarde plus het geld wat je overhoudt blijft nog gewoon in box 3 vallen, dus een (kleine) hypotheek helpt hier niks mee, zoals hierboven gezegd. Hetzelfde geldt voor staatsobligaties, die vallen ook in box 3 en hebben ook nog eens een laag rendement, bij kortlopende zelfs lager dan wat je betaalt aan VRH. Andere investeringen hebben mogelijk een hoger rendement, maar zijn dan ook weer risicovoller (plus vallen ook gewoon in box 3).
Je zult het dus voor lief moeten nemen of kijken naar andere mogelijkheden om box 3 te omzeilen: sommige groene beleggingen zijn vrijgesteld tot een bepaald bedrag (~57K per persoon, maar deze hebben vaak een lager rendement en/of brengen ook weer risico's met zich mee). Als je nog een hypotheek hebt op je hoofdwoning dan kun je die ook gaan aflossen of als je er belang bij hebt kun je groter/duurder gaan wonen (eerste woning valt niet in box 3).
[ Bericht 0% gewijzigd door MrBadGuy op 19-12-2016 16:01:37 ]