Het gaat er niet om of ze verkouden is of niet, het gaat erom dat ze onze regels niet respecteren en hanteren.quote:Op vrijdag 16 december 2016 09:08 schreef computergirl het volgende:
Als Je een verkouden baby een speen in de mond geeft , hoe ademt ze dan?
Bedenk dat ze wel echt hun best doen, er zit geen kwaad in.quote:Op vrijdag 16 december 2016 09:02 schreef Draadloosverbonden het volgende:
Goedendag,
Ik ben 26 jaar en heb met mijn vriendin een dochter van inmiddels 3 maanden. Huilt weinig, geeft goed aan wat ze wil en slaapt 's nachts al door (8-10 uur). Opa's en oma's willen graag oppassen. Nu is dat bij mijn schoonouders niet zo'n probleem, die houden rekening met onze wensen en regels voor onze dochter. Wij weten natuurlijk hoe onze dochter bepaalde dingen wel of bepaalde dingen niet wil. Nu is het zo dat als ze moe is, ze graag wil tutten om in slaap te vallen. Wij hebben dus een speen, en die gebruiken we niet voor elke scheet. Nu heb ik al een aantal keer meegemaakt dat mijn ouders die tut niet geven zodra zij daar behoefte aan heeft.
Ze is ook nog eens verkouden en als ze moe is en de tut niet krijgt, kan ze hysterisch gaan huilen. Mijn ouders gaan dan uren rondlopen met haar (omdat dat vroeger hun manier was) en dat resulteert in een overstuur kind. Ze geven dan aan dat ze best mag huilen. Wij geven aan dat wij dat niet op prijs stellen. Als ze niet hoeft te huilen, hoeft ze niet te huilen.
Als ze buikkramp o.i.d. snap ik dat ze huilt, maar niet voor onzin. Ik merk dat mijn ouders niet luisteren en hun eigen gang gaan. Ik kan hier pissig van worden en heb het al een aantal keer aangegeven, echter doen ze hier niets mee. Hoe kan ik dit het best aanpakken? Het lijkt wel of hun de ouderwetse manier nog hanteren, ze denken dat een baby alleen slaapt en huilt.
misschien hadden ze in dit geval wel een punt, op basis van nodige jaren ervaring tov jouw drie maanden ervaring. Voor de rest geen ervaring hiermee dus geen adviesquote:Op vrijdag 16 december 2016 09:09 schreef Draadloosverbonden het volgende:
[..]
Het gaat er niet om of ze verkouden is of niet, het gaat erom dat ze onze regels niet respecteren en hanteren.
Het gaat mij niet om snoep o.i.d. ik weet dat ze altijd verwend worden bij opa en oma. Ik heb nu meerdere malen aangegeven dat ze bepaalde handelingen moeten verrichten als de baby overstuur is. Hoe ze daar huilt doet ze normaal nooit, zo hysterisch. Ik vind het zonde als alle tijd en energie die we er in stoppen vergaat, omdat zij een eigen manier van opvoeden hebben, door onze aanpak en handelingen niet te respecteren.quote:Op vrijdag 16 december 2016 09:10 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Bedenk dat ze wel echt hun best doen, er zit geen kwaad in.
Hoevaak passen je ouders op, hebben ze een vaste dag? Uiteindelijk kan het natuurlijk ook echt niet zoveel kwaad als een kind andere regels en manieren heeft 1 dag van de week. Bijvoorbeeld bij ons thuis mogen de kinderen echt niet uren met de tablet, oma heeft 1 dag de kinderen, en die vindt dat wel prima.
Bedenk goed hoeveel het je waard is dat perse de opvoeding geheel volgens jouw wensen en manieren gaat wanneer je je kind ergens anders onderbrengt. Op een kinderdagverblijf zul je het ook niet met alles eens zijn.
Als het je echt vreselijk dwars zit dan breng je je kind gewoon niet meer naar je ouders, ik denk alleen dat je een beetje overdrijft. Je ouders hebben een andere manier van omgang met babies dan jullie, uiteindelijk heb jij het ook gewoon overleefd dus zal je kleine het ook prima overleven en later gewoon naar dr zin hebben bij opa en oma, ondanks dat ze haar anders benaderen dan jullie.
Als je dag in dag uit met je kind bezig bent weet je wel welke behoefte ze bij een bepaald punt heeft. Niet mijn ouders die voor de 2e keer oppassen en we haar al 2 keer hysterisch op moeten halen omdat ze niet luisteren.quote:Op vrijdag 16 december 2016 09:11 schreef computergirl het volgende:
[..]
misschien hadden ze in dit geval wel een punt, op basis van nodige jaren ervaring tov jouw drie maanden ervaring. Voor de rest geen ervaring hiermee dus geen advies
Precies dit, ik ben blij dat je me begrijpt. wij zitten er de rest van de avond mee namelijk. ze slaapt dan slecht en is helemaal ontdaan. als iedereen gewoon hetzelfde hanteert, is er niks aan de hand.quote:Op vrijdag 16 december 2016 09:13 schreef vincenzo78 het volgende:
Herkenbaar.
Jij kent je eigen ouders het best. In principe moeten ze aan jullie wensen voldoen, want als zij op een 'verkeerde' manier te speen hanteren, hebben jullie daar thuis ook weer last van. En begint een bepaald leerproces weer van voor af aan.
Als je weet dat het effect zal hebben toch het gesprek met je ouders aangaan en benadrukken welk effect 'hun manier' voor jullie heeft. Misschien verstandig dat jij zo'n gesprek met je ouders alleen aangaat. Dus zonder aanwezigheid van je partner en kind...
Ik wist dat het bij mij een onbegonnen zaak was dus in een bepaalde fase van de ontwikkeling van ons kind gaf ik mijn ouders niet die verantwoordelijkheden. Vechten tegen de bierkaai.
Dan breng je je kind toch niet meer?quote:Op vrijdag 16 december 2016 09:12 schreef Draadloosverbonden het volgende:
[..]
Het gaat mij niet om snoep o.i.d. ik weet dat ze altijd verwend worden bij opa en oma. Ik heb nu meerdere malen aangegeven dat ze bepaalde handelingen moeten verrichten als de baby overstuur is. Hoe ze daar huilt doet ze normaal nooit, zo hysterisch. Ik vind het zonde als alle tijd en energie die we er in stoppen vergaat, omdat zij een eigen manier van opvoeden hebben, door onze aanpak en handelingen niet te respecteren.
Het gaat om de handeling die je verricht zodra ze huilt.. niet wanneer ze huilt....quote:Op vrijdag 16 december 2016 09:13 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Je kind is 3 maanden en je wil bepalen wanneer je kind wel mag huilen en wanneer niet?
Ik snap wel waarom ze dan bij TS en zijn vriendin rustig wordt...quote:Op vrijdag 16 december 2016 09:16 schreef Leandra het volgende:
Die tut is de speen?
En wat computergirl al zegt: een verkouden baby een speen in de mond stoppen is niet bijster slim.
Je ouders hebben 2x mogen oppassen en moeten ook een beetje wennen? Je kind trouwens ook?quote:Op vrijdag 16 december 2016 09:16 schreef Draadloosverbonden het volgende:
[..]
Het gaat om de handeling die je verricht zodra ze huilt.. niet wanneer ze huilt....
Ik neem aan dat je snapt dat een baby beter kan ademen als ze verkouden is met een tut, dan dat ze hysterisch huilt, de tut niet meer neemt en daardoor zuurstof te kort komt en hoestbuien krijgt in combinatie met huilen.quote:Op vrijdag 16 december 2016 09:16 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik snap wel waarom ze dan bij TS en zijn vriendin rustig wordt...
En dit, om een speen voor een verkouden baby van 3 maandenquote:Op vrijdag 16 december 2016 09:15 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Dan breng je je kind toch niet meer?
Ik vind het nogal wat dat je je ouders in hun eigen huis de les probeert te lezen over wat ze moeten doen met je kind. Zij proberen ook wat in hun ogen het beste is voor je dochter, jouw houding naar je ouders komt op mij ook nogal respectloos over.
Ze proberen je te helpen, echt geloof me. Laat het los, laat het gaan. Haal 3x adem, pak je kind op laat een paar keer de manier zien die werkt, bewaar de vrede en de rust.
Het gaat niet om de speen. het gaat om respecteren van bepaalde handelingen, ja zeggen en niet nastreven. Ja knikken en nee doen. DAAR gaat het om.quote:Op vrijdag 16 december 2016 09:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
En dit, om een speen voor een verkouden baby van 3 maanden
Wees nou eens duidelijk: is die tut hetzelfde als een speen?quote:Op vrijdag 16 december 2016 09:17 schreef Draadloosverbonden het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je snapt dat een baby beter kan ademen als ze verkouden is met een tut, dan dat ze hysterisch huilt, de tut niet meer neemt en daardoor zuurstof te kort komt en hoestbuien krijgt in combinatie met huilen.
Je gaat het echt nog zwaar krijgen. Niet de hele wereld draait om jouw kind.quote:Op vrijdag 16 december 2016 09:19 schreef Draadloosverbonden het volgende:
[..]
Het gaat niet om de speen. het gaat om respecteren van bepaalde handelingen, ja zeggen en niet nastreven. Ja knikken en nee doen. DAAR gaat het om.
Ja.quote:Op vrijdag 16 december 2016 09:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wees nou eens duidelijk: is die tut hetzelfde als een speen?
Wel als er anderen op mijn kind moeten passen maar een totaal andere wending geven aan alles.quote:Op vrijdag 16 december 2016 09:19 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Je gaat het echt nog zwaar krijgen. Niet de hele wereld draait om jouw kind.
Zo is het leven, je zal het ook niet altijd precies eens zijn met de benadering van de juf, of de oppas.quote:Op vrijdag 16 december 2016 09:20 schreef Draadloosverbonden het volgende:
[..]
Wel als er anderen op mijn kind moeten passen maar een totaal andere wending geven aan alles.
Als jij mij opdraagt je baby op een manier te behandelen die compleet niet rijmt met de situatie van het kind op dat moment (een snotverkouden baby een speen in de mond duwen) dan kun je dat ook vergeten.quote:Op vrijdag 16 december 2016 09:19 schreef Draadloosverbonden het volgende:
[..]
Het gaat niet om de speen. het gaat om respecteren van bepaalde handelingen, ja zeggen en niet nastreven. Ja knikken en nee doen. DAAR gaat het om.
Noem het dan consequent een speen, een tut impliceert namelijk dat het om een knuffel of een doekje gaat.quote:
Gelukkig ken ik mijn kind het best, en niet jij.quote:Op vrijdag 16 december 2016 09:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als jij mij opdraagt je baby op een manier te behandelen die compleet niet rijmt met de situatie van het kind op dat moment (een snotverkouden baby een speen in de mond duwen) dan kun je dat ook vergeten.
Wees je ouders dankbaar dat ze wat anders proberen, want op het moment dat je baby die speen echt nodig heeft om rustig te worden en/of in slaap te komen heb jij een probleem als dat kind serieus ziek is.
De ouders hebben ook gewoon meer ervaring, deze nieuwe ouders komen net kijken met hun eerste die net 3 maanden oud is en denken nu al de ouders te kunnen vertellen hoe het allemaal moet.quote:Op vrijdag 16 december 2016 09:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als jij mij opdraagt je baby op een manier te behandelen die compleet niet rijmt met de situatie van het kind op dat moment (een snotverkouden baby een speen in de mond duwen) dan kun je dat ook vergeten.
Wees je ouders dankbaar dat ze wat anders proberen, want op het moment dat je baby die speen echt nodig heeft om rustig te worden en/of in slaap te komen heb jij een probleem als dat kind serieus ziek is.
Denken je baby van 3 maanden goed te kennen... succes met het ouderschap verder, je zult het nodig hebbenquote:Op vrijdag 16 december 2016 09:24 schreef Draadloosverbonden het volgende:
[..]
Gelukkig ken ik mijn kind het best, en niet jij.
Voedt dan lekker zelf je kind op en dump het niet her en der met pas 3 maanden oud.quote:Op vrijdag 16 december 2016 09:24 schreef Draadloosverbonden het volgende:
[..]
Gelukkig ken ik mijn kind het best, en niet jij.
quote:Op vrijdag 16 december 2016 09:27 schreef Kyara het volgende:
Ik snap best dat een eerste keer spannend is. Ik gaf ooit ook een complete handleiding met mijn baby mee. Het is lastig om dat los te laten, ook omdat je zelf de indruk hebt dat jouw manier ook echt de enige manier is.
Maar inmiddels weet ik ook dat het allemaal niet zo zwart-wit is. En wat ik lees zijn opa en oma hele liefhebbende grootouders. Uren met een huilend kind rondlopen. Dat is toch ontzettend fijn dat ze dat willen doen. En je weet niet of ze wel stil was geweest met een speen. Dat is ze bij jullie misschien maar dit was een andere situatie.
Nee jullie snappen het niet, zn ouders doen dit alleen om hun zin door te drukken. Ze tonen geen respect. Zo is het en niet anders.quote:Op vrijdag 16 december 2016 09:28 schreef Omentielvo het volgende:
Ik zou het ook proberen los te laten. Ze laten je kindje niet alleen huilen, onder het mom dat ze dat zo snel mogelijk moet leren.
Maar ze lopen uren rond met haar en geven haar liefde en aandacht.
Misschien gaven ze de speen niet, omdat ze zo verkouden is en het voor hun niet goed voelde en was het niet verkeerd bedoeld.
het overwegende advies is om wat relaxter met dingen om te gaan en uit te gaan van goede intenties van oppassersquote:Op vrijdag 16 december 2016 09:32 schreef vincenzo78 het volgende:
Jullie gaan hard op TS. Ik post niet vaak in OUD, maar hebben jullie eerdere ervaringen met elkaar?
Want uit jullie reacties lijkt het wel of jullie het belangrijker vinden om TS aan te spreken dan adviseren.
Daarnaast is dit TS zijn eerste kind (volgens mij) en ik was destijds ook nog zoekende en op den duur stel je bepaalde zaken weer bij of doe je helemaal niet meer.
Misschien omdat TS in zijn zoektocht onnodig hard is richting zijn ouders en daarbij een houding aanneemt die hem weinig gaat opleveren.quote:Op vrijdag 16 december 2016 09:32 schreef vincenzo78 het volgende:
Jullie gaan hard op TS. Ik post niet vaak in OUD, maar hebben jullie eerdere ervaringen met elkaar?
Want uit jullie reacties lijkt het wel of jullie het belangrijker vinden om TS aan te spreken dan adviseren.
Daarnaast is dit TS zijn eerste kind (volgens mij) en ik was destijds ook nog zoekende en op den duur stel je bepaalde zaken weer bij of doe je helemaal niet meer.
Hij is boos dat z'n ouders een verkouden baby geen speen in de mond duwen...quote:Op vrijdag 16 december 2016 09:32 schreef vincenzo78 het volgende:
Waarom precies kun je je baby van drie maanden niet goed kennen?quote:Op vrijdag 16 december 2016 09:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Denken je baby van 3 maanden goed te kennen... succes met het ouderschap verder, je zult het nodig hebben
Omdat je baby bij andere mensen in een andere omgeving toch compleet anders kan reageren dan bij mama thuis op schoot?quote:Op vrijdag 16 december 2016 09:40 schreef Mies_poes het volgende:
[..]
Waarom precies kun je je baby van drie maanden niet goed kennen?
Dit.quote:Op vrijdag 16 december 2016 09:41 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Omdat je baby bij andere mensen in een andere omgeving toch compleet anders kan reageren dan bij mama thuis op schoot?
Dat geldt voor alle leeftijden trouwens.
Dit.quote:Op vrijdag 16 december 2016 09:44 schreef Jentin het volgende:
Als ik kijk hoe hier in OUD soms gereageerd wordt op Grote Misstappen van andere opa's en oma's ('Oh my god, appelsap, zo veel suiker, mijn kind, mijn regels') dan vind ik dit maar vreemde reacties. Geen idee waarom er zo lullig gereageerd wordt op TS? Ook lekker makkelijk om spottend te doen over het feit dat hij pas drie maanden vader is. Wanneer mag hij wel de inschatting maken wat werkt voor zijn kind? Gaat dat pas in bij 4 jaar ofzo? Of als hij drie kinderen heeft?
Als ik met mijn, ook al is het dan maar zeer beperkte, ervaring denk te weten dat mijn kind kalmeert met een speen, zou ik het ook niet plezierig vinden als anderen die ervaring bewust negeren, omdat ze zelf denken dat het anders moet. Als jij zelf niet van het laten huilen bent, en je ouders geven expres geen speen, omdat zij vinden dat een kind wél best mag huilen, dan mag je daar toch best van balen? Zeker als het erin resulteert dat jij de rest van de dag/avond met een kind zit dat uit z'n doen is.
Ik lees allemaal reacties over die verkoudheid en dat het superdom is om een verkouden kind een speen te geven, en misschien is dat ook wel zo. Punt is dat de ouders zelf zeiden dat ze de speen niet weigerden i.v.m. de verkoudheid, maar omdat zij vinden dat een baby best mag huilen. Dat vind ik nogal een verschil en ook iets wezenlijks om van mening over te verschillen met iemand die op je kind past. Volgens mij is 'laten huilen' in OUD behoorlijk not done, maar in dit geval niet, want TS is nog maar net vader en hij is toch ook groot geworden en ze bedoelen het allemaal zo goed en ga dan lekker zelf voor je kind zorgen.
Overigens ben ik het er wel mee eens dat je een heleboel dingen gewoon moet laten gaan als je je kind bij anderen onderbrengt, want je kunt niet van mensen verwachten dat ze alles op jouw manier doen. Dat hoeft ook niet. Maar dan denk ik inderdaad meer aan dingen als meer schermtijd, een Fristi'tje teveel, een pannenkoek in plaats van een boterham en later opblijven dan afgesproken. Niet aan zoiets gevoeligs als baby wel laten huilen vs. baby niet laten huilen. (Disclaimer: Neeeee, zijn ouders lieten haar niet huilen, want ze gingen lopen, maar hun uitgangspunt was dus wel anders.)
Niet gelezenquote:Op vrijdag 16 december 2016 09:44 schreef Jentin het volgende:
Als ik kijk hoe hier in OUD soms gereageerd wordt op Grote Misstappen van andere opa's en oma's ('Oh my god, appelsap, zo veel suiker, mijn kind, mijn regels') dan vind ik dit maar vreemde reacties. Geen idee waarom er zo lullig gereageerd wordt op TS? Ook lekker makkelijk om spottend te doen over het feit dat hij pas drie maanden vader is. Wanneer mag hij wel de inschatting maken wat werkt voor zijn kind? Gaat dat pas in bij 4 jaar ofzo? Of als hij drie kinderen heeft?
Als ik met mijn, ook al is het dan maar zeer beperkte, ervaring denk te weten dat mijn kind kalmeert met een speen, zou ik het ook niet plezierig vinden als anderen die ervaring bewust negeren, omdat ze zelf denken dat het anders moet. Als jij zelf niet van het laten huilen bent, en je ouders geven expres geen speen, omdat zij vinden dat een kind wél best mag huilen, dan mag je daar toch best van balen? Zeker als het erin resulteert dat jij de rest van de dag/avond met een kind zit dat uit z'n doen is.
Ik lees allemaal reacties over die verkoudheid en dat het superdom is om een verkouden kind een speen te geven, en misschien is dat ook wel zo. Punt is dat de ouders zelf zeiden dat ze de speen niet weigerden i.v.m. de verkoudheid, maar omdat zij vinden dat een baby best mag huilen. Dat vind ik nogal een verschil en ook iets wezenlijks om van mening over te verschillen met iemand die op je kind past. Volgens mij is 'laten huilen' in OUD behoorlijk not done, maar in dit geval niet, want TS is nog maar net vader en hij is toch ook groot geworden en ze bedoelen het allemaal zo goed en ga dan lekker zelf voor je kind zorgen.
Overigens ben ik het er wel mee eens dat je een heleboel dingen gewoon moet laten gaan als je je kind bij anderen onderbrengt, want je kunt niet van mensen verwachten dat ze alles op jouw manier doen. Dat hoeft ook niet. Maar dan denk ik inderdaad meer aan dingen als meer schermtijd, een Fristi'tje teveel, een pannenkoek in plaats van een boterham en later opblijven dan afgesproken. Niet aan zoiets gevoeligs als baby wel laten huilen vs. baby niet laten huilen. (Disclaimer: Neeeee, zijn ouders lieten haar niet huilen, want ze gingen lopen, maar hun uitgangspunt was dus wel anders.)
Ja dat geldt dus voor alle leeftijden, maar blijkbaar mag je na een bepaalde leeftijd wel denken je kind te kennen? Jij insinueerde dat je je kind van drie maanden niet echt kan kennen.quote:
Ditquote:Op vrijdag 16 december 2016 09:41 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Omdat je baby bij andere mensen in een andere omgeving toch compleet anders kan reageren dan bij mama thuis op schoot?
Dat geldt voor alle leeftijden trouwens.
Ze blijven je verrassen en dingen doen die je niet verwacht, maar met 3 maanden en in een andere omgeving is er nog helemaal niets over te zeggen.quote:Op vrijdag 16 december 2016 09:51 schreef Mies_poes het volgende:
[..]
Ja dat geldt dus voor alle leeftijden, maar blijkbaar mag je na een bepaalde leeftijd wel denken je kind te kennen? Jij insinueerde dat je je kind van drie maanden niet echt kan kennen.
Ah oké, in een andere omgeving. Met een andere omgeving heb ik weinig ervaring, maar in haar eigen omgeving denk ik mijn drie maander aardig te kennen.quote:Op vrijdag 16 december 2016 09:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ze blijven je verrassen en dingen doen die je niet verwacht, maar met 3 maanden en in een andere omgeving is er nog helemaal niets over te zeggen.
Dank. Mijn ouders geven ook aan dat ze haar ook willen laten huilen omdat ze dan sneller zou gaan praten, of het zou beter voor de longen zijn. dit zijn gewoon uitspraken die gedaan zijn, terwijl ik op een normale manier aangeef dat ik het speentje op dat moment prefereer omdat ik weet dat mijn baby daar op dat moment behoefte aan heeft. de een heeft meer zuigbehoefte dan de ander. Ik blaf mijn ouders niet af, ik praat met respect maar dit is niet het enige wat dwarszit. Er zijn al vele situaties ontstaan tijdens zwangerschap (nooit interesse) en aangeven dat sommige dingen anders moeten. Daarnaast hadden ze ook weinig begrip toen ik aangaf dat ik niet wil dat iemand langskomt met een koortslip, omdat dat dodelijke gevolgen kan hebben. Dit was een week na de bevalling. Mijn vader had een koortslip en er werd tot 5 keer toe niet geluisterd en ze wouden langskomen. Dit is een opstapeling van allerlei dingen en ik wil niet dat een ander in een notendop bepaald wat op dat moment het beste is om mijn kind rustig te krijgen.quote:Op vrijdag 16 december 2016 09:44 schreef Jentin het volgende:
Dit speelt al een poos. Ik ben een vrij direct persoon en geef dingen duidelijk aan op een respectvolle manier. Zij zijn personen die iets niet in mijn gezicht durven zeggen als ze het er niet mee eens zijn, maar ik dit dan via andere personen te horen krijg. Als ik aangeef dat ik van duidelijke communicatie houd, word ik vervolgens 'bot' genoemd. Zij zijn vrij snel gepikeerd of op hun teentjes getrapt, waardoor ik jarenlang mezelf heb moeten inhouden, nu ik een kind heb ga ik dat natuurlijk niet doen, misschien dat ik daarom voor jullie zo fel overkom.quote:Op vrijdag 16 december 2016 11:09 schreef computergirl het volgende:
Klinkt alsof er al langer een forse generatiekloof is
andersom denk ik, je bent zo fel omdat het al jaren niet botertquote:Op vrijdag 16 december 2016 11:12 schreef Draadloosverbonden het volgende:
[..]
Dit speelt al een poos. Ik ben een vrij direct persoon en geef dingen duidelijk aan op een respectvolle manier. Zij zijn personen die iets niet in mijn gezicht durven zeggen als ze het er niet mee eens zijn, maar ik dit dan via andere personen te horen krijg. Als ik aangeef dat ik van duidelijke communicatie houd, word ik vervolgens 'bot' genoemd. Zij zijn vrij snel gepikeerd of op hun teentjes getrapt, waardoor ik jarenlang mezelf heb moeten inhouden, nu ik een kind heb ga ik dat natuurlijk niet doen, misschien dat ik daarom voor jullie zo fel overkom.
Dat zeker. Mijn ouders hebben altijd alles voor mij gedaan en in de watten gelegd en invloed gehad op mijn keuzes. En toen ik uit huis ging hadden ze het er heel moeilijk mee en wouden ze nog alles voor mij doen. Dat wil ik gewoon niet hebben met mijn kind, vandaar.quote:Op vrijdag 16 december 2016 11:14 schreef computergirl het volgende:
[..]
andersom denk ik, je bent zo fel omdat het al jaren niet botert
Gratis neem ik aan? Dan mag je ook geen eisen stellen imo.quote:Op vrijdag 16 december 2016 09:02 schreef Draadloosverbonden het volgende:
Opa's en oma's willen graag oppassen.
Nee er hangt wel een uurtarief aan. Dan mag je wel eisen stellen toch voor je eigen kind? Als het tegen betaling is.quote:Op vrijdag 16 december 2016 11:27 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Gratis neem ik aan? Dan mag je ook geen eisen stellen imo.
Ja dan wel idd, als er duidelijke afspraken zijn gemaakt en ze houden zich er niet aan dan mag de betaling ook achterwege blijven.quote:Op vrijdag 16 december 2016 11:29 schreef Draadloosverbonden het volgende:
[..]
Nee er hangt wel een uurtarief aan. Dan mag je wel eisen stellen toch voor je eigen kind? Als het tegen betaling is.
Kosten van je kind vergoeden vanzelfsprekend, maar je ouders als oppas betalen? Het moet niet gekker worden. (Als gastouderregelingen zijn uitgesloten van deze opmerking).quote:Op vrijdag 16 december 2016 11:27 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Gratis neem ik aan? Dan mag je ook geen eisen stellen imo.
Ik reageerde sarcastisch, gezien ik de opmerking niet serieus namquote:Op vrijdag 16 december 2016 11:33 schreef vincenzo78 het volgende:
[..]
Kosten van je kind vergoeden vanzelfsprekend, maar je ouders als oppas betalen? Het moet niet gekker worden. (Als gastouderregelingen zijn uitgesloten van deze opmerking).
Je ouders nemen jouw opmerkingen of regeltjes dus ook niet serieus.quote:Op vrijdag 16 december 2016 11:34 schreef Draadloosverbonden het volgende:
[..]
Ik reageerde sarcastisch, gezien ik de opmerking niet serieus nam
En wat is precies de reden dat je zulke mensen inhuurt als oppas?quote:Op vrijdag 16 december 2016 11:08 schreef Draadloosverbonden het volgende:
[..]
Dank. Mijn ouders geven ook aan dat ze haar ook willen laten huilen omdat ze dan sneller zou gaan praten, of het zou beter voor de longen zijn. dit zijn gewoon uitspraken die gedaan zijn, terwijl ik op een normale manier aangeef dat ik het speentje op dat moment prefereer omdat ik weet dat mijn baby daar op dat moment behoefte aan heeft. de een heeft meer zuigbehoefte dan de ander. Ik blaf mijn ouders niet af, ik praat met respect maar dit is niet het enige wat dwarszit. Er zijn al vele situaties ontstaan tijdens zwangerschap (nooit interesse) en aangeven dat sommige dingen anders moeten. Daarnaast hadden ze ook weinig begrip toen ik aangaf dat ik niet wil dat iemand langskomt met een koortslip, omdat dat dodelijke gevolgen kan hebben. Dit was een week na de bevalling. Mijn vader had een koortslip en er werd tot 5 keer toe niet geluisterd en ze wouden langskomen. Dit is een opstapeling van allerlei dingen en ik wil niet dat een ander in een notendop bepaald wat op dat moment het beste is om mijn kind rustig te krijgen.
Laat even voorop stellen dat ze nu nog niet eens structureel oppassen, maar dat dit soort dingen met de tut e.d. gebeuren als wij er bij zijn. Ze gaat pas oppassen vanaf februari. Mijn moeder vind het zelf leuk om een dag op te passen.quote:Op vrijdag 16 december 2016 11:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
En wat is precies de reden dat je zulke mensen inhuurt als oppas?
maar jij zelf overduidelijk niet, dus waarom toch deze keuze?quote:Op vrijdag 16 december 2016 11:37 schreef Draadloosverbonden het volgende:
[..]
Laat even voorop stellen dat ze nu nog niet eens structureel oppassen, maar dat dit soort dingen met de tut e.d. gebeuren als wij er bij zijn. Ze gaat pas oppassen vanaf februari. Mijn moeder vind het zelf leuk om een dag op te passen.
Jullie vinden het op een of andere manier ook handig dat ze oppassen, maar ik snap nog steeds niet waarom je mensen structureel zou laten oppassen als ze zelfs die koortslip opmerking willen negeren en denken dat laten huilen goed is voor de longetjes?quote:Op vrijdag 16 december 2016 11:37 schreef Draadloosverbonden het volgende:
[..]
Laat even voorop stellen dat ze nu nog niet eens structureel oppassen, maar dat dit soort dingen met de tut e.d. gebeuren als wij er bij zijn. Ze gaat pas oppassen vanaf februari. Mijn moeder vind het zelf leuk om een dag op te passen.
Gezien ze anders naar een opvang moet, en ik niet de band met mijn moeder zo wil verslechten, dus haar wel de kans wil geven.quote:Op vrijdag 16 december 2016 11:38 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
maar jij zelf overduidelijk niet, dus waarom toch deze keuze?
Dat is heel begrijpelijk. Echter, ook jij zal dan moeten accepteren dat dan niet alles exact zo gaat zoals jij wil. Hoe vervelend ook. Dat is toch een package deal uiteindelijk.quote:Op vrijdag 16 december 2016 11:40 schreef Draadloosverbonden het volgende:
[..]
Gezien ze anders naar een opvang moet, en ik niet de band met mijn moeder zo wil verslechten, dus haar wel de kans wil geven.
Ah, je haalt er dus een voordeel uit, ze hoeft niet naar de opvang, en wat is het probleem met de opvang precies?quote:Op vrijdag 16 december 2016 11:40 schreef Draadloosverbonden het volgende:
[..]
Gezien ze anders naar een opvang moet, en ik niet de band met mijn moeder zo wil verslechten, dus haar wel de kans wil geven.
Ik vind het raar dat je me telkens onderuit probeert te halen. Als ik mijn schoonouders laat oppassen, en mijn eigen ouders niet, gaat er sowieso iets gebeuren waardoor de relatie verstoord wordt. Ik geef haar de mogelijkheid op te passen, maar als ze bepaalde dingen niet accepteert zullen wij er inderdaad voor moeten kiezen om deze naar iemand anders of opvang te moeten brengen. (er zijn zat mensen die willen oppassen)quote:Op vrijdag 16 december 2016 11:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ah, je haalt er dus een voordeel uit, ze hoeft niet naar de opvang, en wat is het probleem met de opvang precies?
Jouw band met je moeder is natuurlijk niet van belang in deze, en ook kinderen die 100 km bij hun oma vandaan wonen, en er niet wekelijks (of maandelijks) contact mee hebben kunnen een prima band met hun grootouders hebben.
Nou nee, ik snap gewoon niet waarom je iemand wilt laten oppassen die je niet geschikt vindt.quote:Op vrijdag 16 december 2016 11:46 schreef Draadloosverbonden het volgende:
[..]
Ik vind het raar dat je me telkens onderuit probeert te halen. Als ik mijn schoonouders laat oppassen, en mijn eigen ouders niet, gaat er sowieso iets gebeuren waardoor de relatie verstoord wordt. Ik geef haar de mogelijkheid op te passen, maar als ze bepaalde dingen niet accepteert zullen wij er inderdaad voor moeten kiezen om deze naar iemand anders of opvang te moeten brengen. (er zijn zat mensen die willen oppassen)
Aangezien ik mijn ouders een kans wil geven om het goed te doen en ze niet meteen veroordeel zoals ik ook al eerder aangaf. Maar dan wil ik wel dat er geluisterd wordt als ik iets belangrijk vind.quote:Op vrijdag 16 december 2016 11:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou nee, ik snap gewoon niet waarom je iemand wilt laten oppassen die je niet geschikt vindt.
Ongeacht de band die je met die persoon hebt.
nja, als ik dit zo eens lees, is dit een gepasseerd station. je hebt ze een kans gegeven, het bevalt je niet. denk dat je er beter aan doet om gewoon voor professionele opvang te gaan en gewoon wat vaker op bezoek te gaan dan met de kleine.quote:Op vrijdag 16 december 2016 11:51 schreef Draadloosverbonden het volgende:
[..]
Aangezien ik mijn ouders een kans wil geven om het goed te doen en ze niet meteen veroordeel zoals ik ook al eerder aangaf. Maar dan wil ik wel dat er geluisterd wordt als ik iets belangrijk vind.
Heel begrijpelijk. Ik kan mij voorstellen dat je ook zorgen hebt over toekomstige dingen. Hoe gaat dat dan lopen? Daarom is het zo belangrijk in gesprek te gaan met je ouders. Maak afspraken, het lijkt mij logisch dat slaaptijden/rituelen afgestemd worden. Maar geef ook wat ruimte aan je ouders om zelf dingen in te vullen.quote:Op vrijdag 16 december 2016 11:51 schreef Draadloosverbonden het volgende:
[..]
Aangezien ik mijn ouders een kans wil geven om het goed te doen en ze niet meteen veroordeel zoals ik ook al eerder aangaf. Maar dan wil ik wel dat er geluisterd wordt als ik iets belangrijk vind.
Om het goed te doen zoals jij goed acht, en dan maak je een hoop heisa over een speen, maar de dingen die echt van belang zijn (laten huilen is goed voor de longen nonsens, en toch willen komen met een koortslip) die breng je pas veel later.quote:Op vrijdag 16 december 2016 11:51 schreef Draadloosverbonden het volgende:
[..]
Ik ben iemand die weet dat bij opa-oma het altijd verwend wordt. snoepjes, suikers etc dat soort dingen. Dat maakt me ook geen reet uit, maar wel als het gaat om slaapritmes en rustmomenten en momenten om de baby rustig te krijgen. Ik zie het al gebeuren dat als mijn moeder structureel oppaast, en de baby huilt, ze niet weet wat ze moet doen. Ze vragen ook niet hoe wij het aanpakken. ze heeft zelf al eens uitgesproken, tijdens dat ze vorige keer veel huilde, dat ze blij was dat ze niet alleen was. dat baart mij zorgen.quote:Op vrijdag 16 december 2016 11:55 schreef Voxs het volgende:
[..]
Heel begrijpelijk. Ik kan mij voorstellen dat je ook zorgen hebt over toekomstige dingen. Hoe gaat dat dan lopen? Daarom is het zo belangrijk in gesprek te gaan met je ouders. Maak afspraken, het lijkt mij logisch dat slaaptijden/rituelen afgestemd worden. Maar geef ook wat ruimte aan je ouders om zelf dingen in te vullen.
Duidelijk en heldere reactie. Ik zal nog maar eens met ze in gesprek gaan.quote:Op vrijdag 16 december 2016 11:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Om het goed te doen zoals jij goed acht, en dan maak je een hoop heisa over een speen, maar de dingen die echt van belang zijn (laten huilen is goed voor de longen nonsens, en toch willen komen met een koortslip) die breng je pas veel later.
Dat huilen is goed voor de longetjes nonsens moet je gelijk korte metten mee maken, langskomen met een koortslip is ook een serieus issue, dat speenverhaal is het niet, tenzij ze dat kind laten huilen omdat het goed is voor de longetjes, maar dan waren ze er geen uren mee gaan wandelen om het stil te krijgen.
Daarbij weet je niet of het kind daar met speentje wel stil geworden was, hoe dan ook heb je andere issues dan dat speenverhaal, en daar zou je je op moeten richten, ipv maar over die speen blijven doorgaan en "respect" verwachten.
Overigens zou ik simpelweg vrij weinig te maken hebben met het al dan niet "eerlijk" zijn van de oppasverdeling, als ik iemand niet geschikt acht om op mijn kind te passen dan past die niet op mijn kind, en zeker niet structureel, ongeacht of het mijn moeder, de buurvrouw of de medewerkster van het kinderdagverblijf is.
Probeer het dan eens zo te zien: Ook zij moeten je kind leren kennen. Net zo als jij dat hebt moeten doen. Dat kan niet in de twee keer dat ze bij hen is geweest. Dus geef ze wat tijd daarin. Naast natuurlijk dat gesprek.quote:Op vrijdag 16 december 2016 11:57 schreef Draadloosverbonden het volgende:
[..]
Ik ben iemand die weet dat bij opa-oma het altijd verwend wordt. snoepjes, suikers etc dat soort dingen. Dat maakt me ook geen reet uit, maar wel als het gaat om slaapritmes en rustmomenten en momenten om de baby rustig te krijgen. Ik zie het al gebeuren dat als mijn moeder structureel oppaast, en de baby huilt, ze niet weet wat ze moet doen. Ze vragen ook niet hoe wij het aanpakken. ze heeft zelf al eens uitgesproken, tijdens dat ze vorige keer veel huilde, dat ze blij was dat ze niet alleen was. dat baart mij zorgen.
Bij opa en oma die opa en oma kunnen zijn ja, bij opa en oma die het kind mede moeten opvoeden (structurele oppas) ligt dat simpelweg anders.quote:Op vrijdag 16 december 2016 11:57 schreef Draadloosverbonden het volgende:
[..]
Ik ben iemand die weet dat bij opa-oma het altijd verwend wordt. snoepjes, suikers etc dat soort dingen. Dat maakt me ook geen reet uit, maar wel als het gaat om slaapritmes en rustmomenten en momenten om de baby rustig te krijgen. Ik zie het al gebeuren dat als mijn moeder structureel oppaast, en de baby huilt, ze niet weet wat ze moet doen. Ze vragen ook niet hoe wij het aanpakken. ze heeft zelf al eens uitgesproken, tijdens dat ze vorige keer veel huilde, dat ze blij was dat ze niet alleen was. dat baart mij zorgen.
Je slaat de spijker op zijn kop. Al zijn er 300 opties nog om de baby op dat moment rustig te krijgen, vind ik dat prima. maar hysterisch laten huilen vind ik gewoon respectloos, daar blijf ik bij. als ik dan tot 4 keer aangeef dat ze die speen wil om in slaap te kunnen vallen, wordt daar niks mee gedaan. is mijn reactie dan zo raar?quote:Op vrijdag 16 december 2016 12:01 schreef Miezziej het volgende:
Ik vind de reacties hier ook een beetje raar.. Ja natuurlijk hebben de ouders van TS meer ervaring, maar vroeger werden dingen ook anders geadviseerd en gedaan. Dat huilen goed zou zijn voor de longen is toch achterhaald? Toen ik baby was werd een zij-ligging geadviseerd zei mijn moeder, nu een rugligging. Dus ja, wat is wijsheid? Uiteindelijk probeert toch iedereen zijn best te doen toch? Waarom moet daar zo fel op gereageerd worden.
Ik zou er op een rustig moment over praten TS. Als ze een andere troostmethode vinden dan de speen, zou je dat dan ook akkoord vinden? Ik zou het ook niet leuk vinden als mijn (schoon)moeder mijn baby hysterisch laat huilen. Misschien kunnen jullie samen een manier vinden die werkt voor je ouders, of het nou de speen is of iets anders?
Nu mijn baby al een paar weken 2 keer per week naar mijn schoonmoeder gaat, gaat het ook steeds beter. Mijn schoonmoeder moest mijn baby ook een beetje leren kennen natuurlijk, en aan de andere kant moest ik ook leren loslaten. Voorbeeld; mijn schoonmoeder past ook op mijn nichtje, dus soms moet mijn kind even wachten. Nouja dat is dan maar zo.
Dat zijligging/rugligging verandert idd iedere paar jaar weer, toen mijn oudste (1991) geboren werd was de zijligging nog standaard (en iedere keer de andere kant op), toen mijn jongste (2010) geboren werd de rugligging geadviseerd.quote:Op vrijdag 16 december 2016 12:01 schreef Miezziej het volgende:
Ik vind de reacties hier ook een beetje raar.. Ja natuurlijk hebben de ouders van TS meer ervaring, maar vroeger werden dingen ook anders geadviseerd en gedaan. Dat huilen goed zou zijn voor de longen is toch achterhaald? Toen ik baby was werd een zij-ligging geadviseerd zei mijn moeder, nu een rugligging. Dus ja, wat is wijsheid? Uiteindelijk probeert toch iedereen zijn best te doen toch? Waarom moet daar zo fel op gereageerd worden.
Ik zou er op een rustig moment over praten TS. Als ze een andere troostmethode vinden dan de speen, zou je dat dan ook akkoord vinden? Ik zou het ook niet leuk vinden als mijn (schoon)moeder mijn baby hysterisch laat huilen. Misschien kunnen jullie samen een manier vinden die werkt voor je ouders, of het nou de speen is of iets anders?
Nu mijn baby al een paar weken 2 keer per week naar mijn schoonmoeder gaat, gaat het ook steeds beter. Mijn schoonmoeder moest mijn baby ook een beetje leren kennen natuurlijk, en aan de andere kant moest ik ook leren loslaten. Voorbeeld; mijn schoonmoeder past ook op mijn nichtje, dus soms moet mijn kind even wachten. Nouja dat is dan maar zo.
Ik heb ook tegen mijn vader gezegd dat we haar overnemen, we gaven de speen en het was opgelost, ze viel in slaap. dit is 3 keer gebeurd in die dag, 2 keer was ik er niet bij, de laatste keer wel en toen hebben we haar overgenomen.quote:Op vrijdag 16 december 2016 12:08 schreef Omentielvo het volgende:
Uit je openingspost vond ik het niet duidelijk dat ze haar lieten huilen, omdat het zo goed is voor de longetjes. Dat stuk kwam pas na mijn reactie. En dat is inderdaad echt achterhaald.
Verder was het mij niet duidelijk dat jullie erbij waren. Waarom hebben jullie toen niet meteen de baby overgenomen?
Nee.quote:Op vrijdag 16 december 2016 12:04 schreef Draadloosverbonden het volgende:
[..]
Je slaat de spijker op zijn kop. Al zijn er 300 opties nog om de baby op dat moment rustig te krijgen, vind ik dat prima. maar hysterisch laten huilen vind ik gewoon respectloos, daar blijf ik bij. als ik dan tot 4 keer aangeef dat ze die speen wil om in slaap te kunnen vallen, wordt daar niks mee gedaan. is mijn reactie dan zo raar?
Ik vind van niet, pas alleen op dat je niet in die gekrenktheid blijft en enkel denkt aan doemscenario's ( gevoed door eigen issues met ouders wellicht, zeg ik voorzichtig) en zoek naar een oplossing sámen met je ouders.quote:Op vrijdag 16 december 2016 12:04 schreef Draadloosverbonden het volgende:
[..]
Je slaat de spijker op zijn kop. Al zijn er 300 opties nog om de baby op dat moment rustig te krijgen, vind ik dat prima. maar hysterisch laten huilen vind ik gewoon respectloos, daar blijf ik bij. als ik dan tot 4 keer aangeef dat ze die speen wil om in slaap te kunnen vallen, wordt daar niks mee gedaan. is mijn reactie dan zo raar?
Dan zorg je toch dat je gewoon zelf thuis bent? Kan je alles volgens jouw regeltjes doen.....quote:Op vrijdag 16 december 2016 09:20 schreef Draadloosverbonden het volgende:
[..]
Wel als er anderen op mijn kind moeten passen maar een totaal andere wending geven aan alles.
Of je kind voelde zich daar gewoon niet prettig en was weer rustig toen papa er was?quote:Op vrijdag 16 december 2016 12:09 schreef Draadloosverbonden het volgende:
[..]
Ik heb ook tegen mijn vader gezegd dat we haar overnemen, we gaven de speen en het was opgelost, ze viel in slaap. dit is 3 keer gebeurd in die dag, 2 keer was ik er niet bij, de laatste keer wel en toen hebben we haar overgenomen.
Hetzelfde merk ik bij bijvoorbeeld de BHV cursus. Elke 2 jaar moet je weer anders reanimerenquote:Op vrijdag 16 december 2016 12:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat zijligging/rugligging verandert idd iedere paar jaar weer
Mja, maar als ouders maar weinig sjoege geven te luisteren, terwijl je kind zo overstuur is..snap wel dat je dan zorgen hebt over het verloop van toekomstige oppasdagen. Zo'n afspraak over een speen, lijkt mij niet meer dan logisch. Als ouders dan aangeven dat het niet werkte..dan is het een ander verhaal.quote:Op vrijdag 16 december 2016 12:12 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Dan zorg je toch dat je gewoon zelf thuis bent? Kan je alles volgens jouw regeltjes doen.....
Het is lastig dat weet ik (uit ervaring), maar je moet dingen los laten.
Iedereen lost dingen op zijn of haar manier op. De ouders hebben toch ook hun eigen kinderen groot gekregen? Je moet ze daar ook een beetje in vertrouwen.quote:Op vrijdag 16 december 2016 12:15 schreef Voxs het volgende:
[..]
Mja, maar als ouders maar weinig sjoege geven te luisteren, terwijl je kind zo overstuur is..snap wel dat je dan zorgen hebt over het verloop van toekomstige oppasdagen. Zo'n afspraak over een speen, lijkt mij niet meer dan logisch. Als ouders dan aangeven dat het niet werkte..dan is het een ander verhaal.
Hoe reageerden ze toen het werkte?quote:Op vrijdag 16 december 2016 12:09 schreef Draadloosverbonden het volgende:
[..]
Ik heb ook tegen mijn vader gezegd dat we haar overnemen, we gaven de speen en het was opgelost, ze viel in slaap. dit is 3 keer gebeurd in die dag, 2 keer was ik er niet bij, de laatste keer wel en toen hebben we haar overgenomen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |