Zij gaat naar school als ze nog drie is?quote:Op maandag 12 december 2016 20:24 schreef Razztwizzle het volgende:
N.a.v. deze hele school-leeftijdgerelateerde-dingen-discussie:
Annie is van 16 september. Zij zal dus t.z.t. met de start van een nieuw schooljaar meteen meedraaien in groep 1. Hebben deze septemberkindjes dan ook 'last' van het feit dat ze een stuk jonger zijn dan kinderen die bijv. al vanaf april of mei van het schooljaar daarvoor meedraaiden in groep 1?
Wat ik als grootste pijnpunt daar merk is dat alle kindjes elkaar al kennen. V was nieuw in een al bestaande groep. Sinds sept is er ook maar 1 kindje bij gekomen.quote:Op maandag 12 december 2016 20:24 schreef Razztwizzle het volgende:
Annie is van 16 september. Zij zal dus t.z.t. met de start van een nieuw schooljaar meteen meedraaien in groep 1. Hebben deze septemberkindjes dan ook 'last' van het feit dat ze een stuk jonger zijn dan kinderen die bijv. al vanaf april of mei van het schooljaar daarvoor meedraaiden in groep 1?
Sac van de 24e en start dus ook meteen. Ligt eraan hoe veel meer herfst kinderen er zijn, kinderen van juli en augustus beginnen ook vaak dan pas. Hoe groot de groep is, hoe je kind zelf is enz enz.quote:Op maandag 12 december 2016 20:24 schreef Razztwizzle het volgende:
Tja, ik denk dat die oplossing er al is: een luierbroekje aan en eventueel zelf komen verschonen of het kind leren hoe het zelf moet afvegen als het toch heeft gepoept/geplast. Juffen en meesters zijn nou eenmaal geen medewerkers op een kinderdagverblijf. Ergens is het ook wel logisch toch, de kindjes komen daar niet om verzorgd te worden, maar om naar school te gaan. Juf gaat ook geen fruit snijden en uitdelen, snoeten poetsen en bekers melk inschenken, lijkt me? Het is een in de basis heel andere taak.quote:Op maandag 12 december 2016 20:29 schreef Omentielvo het volgende:
Ik snap dat luiers verschonen geen taak is op school. Maar nog niet zindelijk op de vierde hoor je steeds vaker. Dus ik vraag me af of er dan niet iets moet veranderen op scholen ook. En dan heb ik het niet over verschonen. Maar wel over een oplossing bedenken waarbij het kind in ieder geval naar school kan.
Billen zelf vegen kan mijn bijna kleuter nog niet. Maar ze is nu net zindelijk. Dus kleine stapjes. Komt vanzelf wel
Maar toch. Ik kan me best wel zorgen maken om wat er van een kleuter verwacht wordt en wat zij op dit moment zelf kan/wil.
Gelukkig is ze nog niet leerplichtig
Haha. Mooi is dat. Paar maanden geleden kwam ik I ophalen bij de buren. De buurvrouw zelf was even boven bij haar baby en I en het buurmeisje waren beneden. Ik zag ze samen achter een stoel zitten en ze hadden koekjes. Dus ik vraag; 'Zo, zitten jullie koekjes te eten. Achter de stoel. Hebben jullie die koekjes soms zelf gepakt uit de keuken?" Buurmeisje: "Neeeee" I: "Ja mama."quote:Op maandag 12 december 2016 20:30 schreef Razztwizzle het volgende:
Ze maakt nu ook echt van die snode plannetjes. Staat ze in de Blokker bij een stellage Nijntje-broodtrommels heel hebberig te kijken. Dus ik zeg: "Mooi hè lieverd. Kom je nu weer mee?". Krijg ik een duw en een "Nee mama jij moet weg. Naar de kassa. Annie hier blijven."
Kinderen worden gemiddeld idd wat later zindelijk heb ik het idee. Ik denk niet dat scholen zich daar aan moeten aanpassen, misschien moeten we kijken wat 'we' anders zijn gaan doen (en daarmee bedoel ik niet dat het je eigen 'schuld' is als je kind nu niet zindelijk is, maar in de breedte).quote:Op maandag 12 december 2016 20:29 schreef Omentielvo het volgende:
Ik snap dat luiers verschonen geen taak is op school. Maar nog niet zindelijk op de vierde hoor je steeds vaker. Dus ik vraag me af of er dan niet iets moet veranderen op scholen ook. En dan heb ik het niet over verschonen. Maar wel over een oplossing bedenken waarbij het kind in ieder geval naar school kan.
Billen zelf vegen kan mijn bijna kleuter nog niet. Maar ze is nu net zindelijk. Dus kleine stapjes. Komt vanzelf wel
Maar toch. Ik kan me best wel zorgen maken om wat er van een kleuter verwacht wordt en wat zij op dit moment zelf kan/wil.
Gelukkig is ze nog niet leerplichtig
quote:Op maandag 12 december 2016 20:30 schreef Razztwizzle het volgende:
Overigens heeft ze vandaag de PSZ-juf vakkundig voor de gek gehouden. Ze is namelijk nog van ze lang zal ze leven niet zindelijk. Maar vond het WC-rondje voor het naar buiten gaan wel heel interessant. Dus wilde ze ook. En ze heeft volgens juf zeker 5 minuten volgehouden dat er "BIJNA POEP" aankwam. Want ja, dan mag je blijven zitten. Mijn kleine actrice
.
Ze maakt nu ook echt van die snode plannetjes. Staat ze in de Blokker bij een stellage Nijntje-broodtrommels heel hebberig te kijken. Dus ik zeg: "Mooi hè lieverd. Kom je nu weer mee?". Krijg ik een duw en een "Nee mama jij moet weg. Naar de kassa. Annie hier blijven."
Ja eh ik kreeg gewoon een droge broek hoor! En ik leerse dat ik de juf niet eng hoefde te vinden en naar het toilet mocht vragenquote:Op maandag 12 december 2016 20:52 schreef Omentielvo het volgende:
Inderdaad mezelf geen zorgen maken. Het zal vast wel goedkomen.
Maar ik kan echt huilen bij het idee dat een vierjarige de hele dag met een natte broek zit, omdat ze niet durfde te vragen of ze naar het toilet mocht![]()
Ik zie nu waarschijnlijk meer op tegen de kleuterschool dan Riley. Zij gaat de laatste weken eindelijk wennen aan het idee.
Ik lees alleen maar wat er verwacht wordt en wat zij nog niet kan/wil
Ik had dat ook als kleuter en heb daar nog duidelijke herinneringen aan. Mijn juf was nogal pinnig en had er niet veel geduld mee. Dat maakte dat ik het helemaal niet goed durfde te zeggen of te vragen. Dat ging zelfs zo ver dat als ze aan mij zag dat ik moest, (dan zat ik natuurlijk te wiebelen) ik het nog ontkende. Met als gevolg wel eens een natte broek inderdaad. Achteraf vind ik het wel sneu voor mezelf, maar vooral dus vanwege de juf die er niet vriendelijk en aardig mee omging. Verder had ik het wel echt naar mijn zin daarquote:Op maandag 12 december 2016 20:52 schreef Omentielvo het volgende:
Maar ik kan echt huilen bij het idee dat een vierjarige de hele dag met een natte broek zit, omdat ze niet durfde te vragen of ze naar het toilet mocht![]()
Ik vind het oprecht meevallen wat er van mijn kleuter verwacht werd. Ja zindelijk zijn.quote:Op maandag 12 december 2016 20:52 schreef Omentielvo het volgende:
Ik zie nu waarschijnlijk meer op tegen de kleuterschool dan Riley. Zij gaat de laatste weken eindelijk wennen aan het idee.
Ik lees alleen maar wat er verwacht wordt en wat zij nog niet kan/wil
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |