Ja klinkt logisch.quote:Op woensdag 7 december 2016 01:08 schreef Pizza_Boom het volgende:
Als jij 40 km moet fietsen op je allerhardst, ben je toch ook veel eerder buiten adem dan als je 40 km kan fietsen op een lekker rustig tempo? Dan stap je af, neem je een snelle jelle en ga je daarna nog een stukje.![]()
Een klein blokje draait bij 130 al gauw 4000 toeren, ga je de snelweg op, moet je meteen hoog de toeren in om mee te komen. Een grote 8 cilinder zal bij 130 misschien nipt 2000 toeren draaien. En de meeste kleine blokjes zijn verschrikkelijk gepusht met turbo's, compressoren en dergelijke. Daar is iedere PK uit gehaald die erin zat. Een 2JZ is niet voor niets zo populair in de autoscene. Dit 6 cilinder lijnblok heeft zo verschrikkelijk veel reserves, dat ie "stock" eigenlijk niet te verslijten zou zijn. Er zijn blokken bekend waar meer dan 2000 pk uit wordt geperst, maar standaard leverde dat ding iets van 300-400 pk.
Verder helpt bouwkwaliteit ook wel mee. Zo'n 2JZ is gemaakt van gietijzer en daarmee lomp sterk. De volvo blokken (red block bijvoorbeeld), die viercilinders, die veel kilometers halen, zijn ook veelal gemaakt van gietijzer. Het blokje uit een Kia Pikanto is gemaakt van giet aluminium met cilinderbussen, net als alle andere kleine motorblokjes tegenwoordig. En ja, dan moet je bij een benzineblok hoog in de toeren komen om veel koppel te krijgen (meestal tussen 3000 en 4500 toeren), met een turbo heb je al iets eerder je maximale koppel, maar bij een V8, een 6 in lijn of een Volvo Red Block heb je gewoon lomp veel koppel onderin. Een ouwe 740 kan je rijden als een diesel, laagtoerig, eigenlijk hoef je niet boven de 3000 toeren uit te komen.
Grotere motoren worden veel minder gepushed om vermogen te leveren. Grotere marges, grotere sterkere onderdelen, grotere lagers, geen turbo's enz. Dus ja, over het algemeen zal een grotere motor langer mee gaan.quote:Op woensdag 7 december 2016 01:59 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Ja klinkt logisch.
En wat als je nou toch flink doorrijdt met je 6 of 8 cilinder? Dus wel veel toeren maakt tijdens optrekken en 160 rijdt i.p.v 120?
Gaat hij dan nog steeds veel langer mee dan een Kia Picanto die rustig aan doet?
Zelfs met zo'n klein aluminium motortje kan je nog wel behoorlijk hoge km-standen halen, je moet er alleen anders mee omgaan. Een aluminium blok moet eerst rustig aan warm gereden worden voordat je er echt mee kan trappen. En laat dat nou juist het probleem zijn, iets als een koelvloeistoftemperatuurmeter wordt vervangen door een lampje zodat je alleen een waarschuwing krijgt als je koelvloeistof al kookt. Bovendien kan je niet meer zien wanneer je koelvloeistof op temperatuur komt. Tel daar bij op wat jij al zegt dat je snel geneigd bent dat kleine motortje flink er van langs te geven om maar wat op te schieten en het plaatje is rond. Mensen trappen vanaf het eerst moment vol door, waardoor de slijtage aan het relatief zachte aluminium groot is en het bovendien veel te snel uitzet door de excessieve warmte. Een toerenteller is ook een ding waarop bezuinigd is zodat je op gehoor/gevoel moet schakelen. Een achterlijke schakelindicator kan dan weer wel, maar daar heb je vrij weinig aan.quote:Op woensdag 7 december 2016 01:08 schreef Pizza_Boom het volgende:
Als jij 40 km moet fietsen op je allerhardst, ben je toch ook veel eerder buiten adem dan als je 40 km kan fietsen op een lekker rustig tempo? Dan stap je af, neem je een snelle jelle en ga je daarna nog een stukje.![]()
Een klein blokje draait bij 130 al gauw 4000 toeren, ga je de snelweg op, moet je meteen hoog de toeren in om mee te komen. Een grote 8 cilinder zal bij 130 misschien nipt 2000 toeren draaien. En de meeste kleine blokjes zijn verschrikkelijk gepusht met turbo's, compressoren en dergelijke. Daar is iedere PK uit gehaald die erin zat. Een 2JZ is niet voor niets zo populair in de autoscene. Dit 6 cilinder lijnblok heeft zo verschrikkelijk veel reserves, dat ie "stock" eigenlijk niet te verslijten zou zijn. Er zijn blokken bekend waar meer dan 2000 pk uit wordt geperst, maar standaard leverde dat ding iets van 300-400 pk.
Verder helpt bouwkwaliteit ook wel mee. Zo'n 2JZ is gemaakt van gietijzer en daarmee lomp sterk. De volvo blokken (red block bijvoorbeeld), die viercilinders, die veel kilometers halen, zijn ook veelal gemaakt van gietijzer. Het blokje uit een Kia Pikanto is gemaakt van giet aluminium met cilinderbussen, net als alle andere kleine motorblokjes tegenwoordig. En ja, dan moet je bij een benzineblok hoog in de toeren komen om veel koppel te krijgen (meestal tussen 3000 en 4500 toeren), met een turbo heb je al iets eerder je maximale koppel, maar bij een V8, een 6 in lijn of een Volvo Red Block heb je gewoon lomp veel koppel onderin. Een ouwe 740 kan je rijden als een diesel, laagtoerig, eigenlijk hoef je niet boven de 3000 toeren uit te komen.
Lage toeren is slecht in verband met roet, hoge toeren is slecht vanwege slijtage.quote:Op woensdag 7 december 2016 18:03 schreef DieselTank het volgende:
Ligt er ook aan hoe veel de auto bijvoorbeeld weegt. Minder cilinders betekent niet meer slijtage (maar wel iets goedkopere revisie kosten)
En minder toeren is vaak slechter voor een motor dan hogere toeren.
Wat moet er slijten dan? Het meeste slijtage komt door een koude motor en maakt het vrij weinig uit of het 2500 of 3500 toeren maakt als het warm is.quote:Op woensdag 7 december 2016 18:39 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:
[..]
Lage toeren is slecht in verband met roet, hoge toeren is slecht vanwege slijtage.
Ik heb liever mijn motor vol roet zitten, als helemaal versleten.
Zuigers (bijna) nooit. Lagers vaak zat. En een lager die meer toeren draait, slijt nou eenmaal sneller als er een die weinig toeren maakt.quote:Op woensdag 7 december 2016 18:43 schreef DieselTank het volgende:
[..]
Wat moet er slijten dan? Het meeste slijtage komt door een koude motor en maakt het vrij weinig uit of het 2500 of 3500 toeren maakt als het warm is.
En hoeveel autos moeten er nou naar de sloop of een motorrevisie hebben omdat de zuiger slijten?
Ik ben geen monteurquote:Op woensdag 7 december 2016 18:46 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:
[..]
Zuigers (bijna) nooit. Lagers vaak zat. En een lager die meer toeren draait, slijt nou eenmaal sneller als er een die weinig toeren maakt.
Een zuiger is ook helemaal geen slijtage onderdeel. De zuiger veren wel, en de cilinderwanden. Of zoals ik zei lagers bijvoorbeeld. Hoe wil je in hemelsnaam een zuiger verslijten? Dat kan alleen als er iets heel erg mis gaat in de motor.
Bijna elke viercilinder onder de 2 liter met 5 bak en zonder turbo doet dat.quote:Op woensdag 7 december 2016 01:08 schreef Pizza_Boom het volgende:
Een klein blokje draait bij 130 al gauw 4000 toeren, ga je de snelweg op, moet je meteen hoog de toeren in om mee te komen.
Merkte ik, maakt ook niet uit, maar je kan beter niet reageren als je er niet veel verstand van hebtquote:
Ik herhaal wat de monteur mij zegt en waar ik het ook mee eens ben. Verder heb ik ook wel wat verstand van motoren inwendigquote:Op woensdag 7 december 2016 19:45 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:
[..]
Merkte ik, maakt ook niet uit, maar je kan beter niet reageren als je er niet veel verstand van hebt
In dit verhaal heb je ook 100% gelijk.quote:Op woensdag 7 december 2016 19:50 schreef DieselTank het volgende:
[..]
Ik herhaal wat de monteur mij zegt en waar ik het ook mee eens ben. Verder heb ik ook wel wat verstand van motoren inwendig![]()
maar je kan wel heel leuk 2000 toeren draaien ipv 4000 maar zolang weinig mensen fatsoenlijk olie wissels doen en volgas met koude motor weg gaan maakt het ook allemaal niet uit. volgens mij kwam 60 tot 80 % van de slijtage doordat de motor koud is.
Is een standkachel dan iets wat jij echt zou aanraden? Bij m'n werkbus laat ik die steeds draaien als de motor uit staat. Volgens mij is die alleen voor het koelwater (en om dus de cabine te verwarmen). Maar lijkt me ook wel wat voor in de 540i (LPG). Alleen inbouw is al gauw 2k, dus dat is me net even te veel 😢quote:Op woensdag 7 december 2016 19:56 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:
[..]
In dit verhaal heb je ook 100% gelijk.![]()
Koude motor, waardoor het staal wat gekrompen is, dan doortrappen zorgt voor heel veel slijtage.
Ook is de olie dan nog niet goed op alle plaatsen, en koud. Dat is inderdaad heel erg schadelijk.
Olie op tijd wisselen is ook heel erg belangrijk, anders zit er metaalslijpsel in de olie, en pomp je dat helemaal rond in de motor. Ook heel slecht natuurlijk.
Maar het ging mij even over de zuigersdie slijten niet. Het gaat dan meer om de lagers. De olie is nog niet overal, en de lagers zijn als ze koud zijn kleiner als wanneer de motor lekker warm is. Sommige lagers eet je dan helemaal op. Daarom is goed warmlopen ook heel erg belangrijk.
Mwa, als de standkachel op het koelsysteem van de motor werkt, helpt het wel een beetje.quote:Op woensdag 7 december 2016 22:56 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Is een standkachel dan iets wat jij echt zou aanraden? Bij m'n werkbus laat ik die steeds draaien als de motor uit staat. Volgens mij is die alleen voor het koelwater (en om dus de cabine te verwarmen). Maar lijkt me ook wel wat voor in de 540i (LPG). Alleen inbouw is al gauw 2k, dus dat is me net even te veel 😢
Nee, als je het over een motorblok hebt, is het technische natuurlijk niet zo belangrijk..quote:Op woensdag 7 december 2016 23:14 schreef Fer het volgende:
Volgens mij maakt het technische niet zoveel uit, maar een grotere motor zit in een duurdere auto. Duurdere auto's maken doorgaans langere ritten en meer snelweg kilometers. Dat scheelt kwa slijtage.
Een PSA XUD 1.9 is onverwoestbaar, maar hang hem in een Fiat alkoofcamper en hij is bij 50000km klaar voor revisie.
Bedankt voor de uitleg! Dan is het niet de moeite om 2k er in te investeren.quote:Op woensdag 7 december 2016 23:14 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:
[..]
Mwa, als de standkachel op het koelsysteem van de motor werkt, helpt het wel een beetje.
Maar warme koelvloeistof wil niet zeggen warme olie, of warme motor.
Hetzelfde probleem blijft. Olie word bij bedrijfstemperatuur een stuk warmer als koelvloeistof.
Het opwarmen van de motor en olie duurt alleen korter.
Ook blijft het zo dat de olie niet goed verdeeld is in de motor als er net gestart is.
Alle olie ligt onderin het carter. Daar word het niet verwarmd door een standkachel, en die standkachel verdeeld de olie ook niet. Het blok is redelijk warm. Maar de optimale temperatuur is niet overal 90c. Op sommige delen van het motorblok liggen die temperaturen veel hoger.
Dat is het voordeel, en het enige voordeel van een standkachelquote:Op woensdag 7 december 2016 23:27 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Bedankt voor de uitleg! Dan is het niet de moeite om 2k er in te investeren.
Zijn er wel systemen die het helemaal goed doen? Dus olie + koelwater verwarmen én rondspoelen?
Maar goed, het is bij m'n bus wel echt superfijn dat 'ie lekker warm van binnen is als ik instap
het slechtste advies van 2016. Gefeliciteerdquote:Op woensdag 7 december 2016 23:31 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:
[..]
Dat is het voordeel, en het enige voordeel van een standkachel![]()
Gewoon warm laten lopen is het enige advies wat ik kan geven. Zet hem gewoon een kwartiertje, 20 minuten aan voor je wegrijd.
Stationair met de verwarming aan verbruikt een motor bijna niets.
Voordat je 2k aan brandstof hebt verbruikt ben je 100 jaar verder![]()
Misschien af en toe krabben, maar met de verwarming een kwartiertje aan, valt dat ook reuze mee.
Omdat hij zich de tyfus moet werken om dat hok van 3,5 ton en 3,5m hoog tegen de wind in te duwen. Het hangt voornamelijk van het gebruik af en een grotere motor heeft doorgaans een makkelijker leven en maakt langere ritten.quote:Op woensdag 7 december 2016 23:19 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:
[..]
Nee, als je het over een motorblok hebt, is het technische natuurlijk niet zo belangrijk..![]()
Waarom zou een onverwoestbare motor in een camper ineens snel kapot zijn? Leg uit?
Zo! Goede argumenten.quote:Op woensdag 7 december 2016 23:33 schreef Catch22- het volgende:
[..]
het slechtste advies van 2016. Gefeliciteerd
Ligt aan de versnellingsbak. En omdat die aangepast is op het gebruik, valt de extra slijtage reuze mee.quote:Op woensdag 7 december 2016 23:36 schreef Fer het volgende:
[..]
Omdat hij zich de tyfus moet werken om dat hok van 3,5 ton en 3,5m hoog tegen de wind in te duwen. Het hangt voornamelijk van het gebruik af en een grotere motor heeft doorgaans een makkelijker leven en maakt langere ritten.
quote:
Ja, de werking van een motor. Die vinden het supertof om niet op bedrijfstemperatuur met dikke koude olie stationair te ronken.quote:Op woensdag 7 december 2016 23:48 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Lees je even in over de werking van een motor, dan zie je snel genoeg dat dat artikel onzin is.
Autoblog als feiten aannemen is je eerste fout![]()
Nee, met koude olie vermogen leveren vinden ze fijn?quote:Op woensdag 7 december 2016 23:50 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja, de werking van een motor. Die vinden het supertof om niet op bedrijfstemperatuur met dikke koude olie stationair te ronken.
Krabben vind ik overigens niet erg hoor! Dat vind ik zelfs leuk (als 1 van de weinige gok ik). Maar dacht als een standkachel goed is voor de motor, hij sneller op LPG gaat lopen én een warm interieur geeft heeft het wel veel voordelen. Maar voor alleen het laatste is het de moeite niet echt. En voor die 2k kan ik HEEEEEEL wat liters LPG kopen inderdaad haha! Of ik koop er een mooie uitlaat voor zodat de V8 wat lekkerder geluid maakt (met kleppen)... Hmm dilemma'squote:Op woensdag 7 december 2016 23:31 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:
[..]
Dat is het voordeel, en het enige voordeel van een standkachel![]()
Gewoon warm laten lopen is het enige advies wat ik kan geven. Zet hem gewoon een kwartiertje, 20 minuten aan voor je wegrijd.
Stationair met de verwarming aan verbruikt een motor bijna niets.
Voordat je 2k aan brandstof hebt verbruikt ben je 100 jaar verder![]()
Misschien af en toe krabben, maar met de verwarming een kwartiertje aan, valt dat ook reuze mee.
Een motor heeft geen aan en uit knop. Een motor warmt sneller op als je er in ieder geval met beleid gebruik van maakt, dat is beter dan wachten tot de boel opgewarmd is dmv stationair draaien.quote:Op woensdag 7 december 2016 23:51 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:
[..]
Nee, met koude olie vermogen leveren vinden ze fijn?![]()
![]()
Liever stationair warm laten lopen, als gelijk(met koude motor en olie) vermogen vragen.
Op lage toeren warmt hij nauwelijks op, loopt rijk en slibt vast. Als je dit niet snapt ben je een aapquote:Op woensdag 7 december 2016 23:51 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:
[..]
Nee, met koude olie vermogen leveren vinden ze fijn?![]()
![]()
Liever stationair warm laten lopen, als gelijk(met koude motor en olie) vermogen vragen.
Nou, dan ben ik een aap. Vertel eens hoe dat gebeurd dan?quote:Op woensdag 7 december 2016 23:55 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Op lage toeren warmt hij nauwelijks op, loopt rijk en slibt vast. Als je dit niet snapt ben je een aap
quote:
Want?quote:Op woensdag 7 december 2016 23:53 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Een motor heeft geen aan en uit knop. Een motor warmt sneller op als je er in ieder geval met beleid gebruik van maakt, dat is beter dan wachten tot de boel opgewarmd is dmv stationair draaien.
...de olie is koud, dus dikker, wat simpelweg tot meer slijtage lijdt. Daarnaast is een stationaire verbranding verre van ideaal wat weer afzetting in de motor, en dus olie, betekent.quote:
Dat is wat ik ook zeg. Alleen als je gaat rijden, is die olie op sommige delen nog te koud, en op sommige delen te warm. Dus verbrande olie op sommige plaatsen, en koude olie op andere plaatsen. Dat hij wat rijk loopt is niet ideaal, maar zorgt niet voor schade.quote:Op donderdag 8 december 2016 00:03 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
...de olie is koud, dus dikker, wat simpelweg tot meer slijtage lijdt. Daarnaast is een stationaire verbranding verre van ideaal wat weer afzetting in de motor, en dus olie, betekent.
quote:Op donderdag 8 december 2016 00:06 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:
[..]
Dat is wat ik 100 keer zeg. Alleen als je gaat rijden, is die olie op sommige delen nog te koud, en op sommige delen te warm. Dus verbrande olie op sommige plaatsen, en koude olie op andere plaatsen. Dat hij wat rijk loopt is niet ideaal, maar zorgt niet voor schade.
Oh ik? Ik heb slechts de opleiding technisch specialist personenauto's gevolgd. En jij?quote:
Ik voer die slechts die opleiding in de praktijk uit.quote:Op donderdag 8 december 2016 00:08 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Oh ik? Ik heb slechts de opleiding technisch specialist personenauto's gevolgd. En jij?
Dan praat je behoorlijk veel onzin.quote:Op donderdag 8 december 2016 00:09 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:
[..]
Ik voer die slechts die opleiding in de praktijk uit.
Dat wordt toch rondgepompt slimme.quote:Op donderdag 8 december 2016 00:06 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:
[..]
Dat is wat ik ook zeg. Alleen als je gaat rijden, is die olie op sommige delen nog te koud, en op sommige delen te warm. Dus verbrande olie op sommige plaatsen, en koude olie op andere plaatsen. Dat hij wat rijk loopt is niet ideaal, maar zorgt niet voor schade.
Jij denkt dat koude olie gelijk op alle delen is waar het moet zijn?quote:Op donderdag 8 december 2016 00:10 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Dat wordt toch rondgepompt slimme.
Man man man
He kijk je begint het te snappen.quote:Op donderdag 8 december 2016 00:10 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:
[..]
Jij denkt dat koude olie gelijk op alle delen is waar het moet zijn?
Leg eens uit waarom even rijk lopen schadelijk zou zijn?quote:Op donderdag 8 december 2016 00:11 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
He kijk je begint het te snappen.
Waar moet ik beginnen? Te rijk mensel is vervuilde olie. Olie die dus al vervuild raakt van het te veel te rijk lopen. Olie die koud is en dus niet de gewenste eigenschappen heeft. Onevenredige opwarming van het blok en componenten, waardoor de werking van olie nog verder achteruitgaat. zgn hotspots.quote:
Waar de fuck heb jij je opleiding gevolgd?quote:Op donderdag 8 december 2016 00:12 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:
[..]
Leg eens uit waarom rijk lopen schadelijk zou zijn?
En stationair lopen?
Waarom zou een te rijk mengsel in een 4 takt voor verontreinigde olie zorgen?quote:Op donderdag 8 december 2016 00:12 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Waar moet ik beginnen? Te rijk mensel is vervuilde olie. Olie die dus al vervuild raakt van het te veel te rijk lopen. Olie die koud is en dus niet de gewenste eigenschappen heeft. Onevenredige opwarming van het blok en componenten, waardoor de werking van olie nog verder achteruitgaat. zgn hotspots.
Omdat er altijd een mate van menging en blowby is. Als het zou gaan zoals jij zegt zou je dus ook geen carterventilatie nodig moeten hebben.quote:Op donderdag 8 december 2016 00:14 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:
[..]
Je denkt denk ik aan 2 takt blokken. Waarom zou een te rijk mengsel in een 4 takt voor verontreinigde olie zorgen?
Als die blowby zo erg was zou je een motor nooit stationair kunnen laten draaien.quote:Op donderdag 8 december 2016 00:15 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Omdat er altijd een mate van menging en blowby is. Als het zou gaan zoals jij zegt zou je dus ook geen carterventilatie nodig moeten hebben.
Een mate.. als je motor zoveel blowby genereerd zijn je veren of zuigers naar z'n grootje. Mijn punt is dat er altijd vermening van (verbrand) mengsel en olie optreedt, hoe klein ook. Je hebt niet voor niets een filter en een voorgeschreven kilometers per wissel. (en carterventilatie, om die sprong te maken)quote:Op donderdag 8 december 2016 00:16 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:
[..]
Als die blowby zo erg was zou je een motor nooit stationair kunnen laten draaien.
Denk dat iedereen het erover eens is dat het een dom idee is om een koude motor vol te belasten. Met beleid laten opwarmen is het devies.quote:Op donderdag 8 december 2016 00:19 schreef Piet_Piraat het volgende:
Een motor met grotere zuigers heeft zwaardere lagers nodig, wanneer je daar dan rustig met rijdt, blijft het langer heel.
Die wissel is meer vanwege verbrande olie en metaalschilfers.quote:Op donderdag 8 december 2016 00:17 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Een mate.. als je motor zoveel blowby genereerd zijn je veren of zuigers naar z'n grootje. Mijn punt is dat er altijd vermening van (verbrand) mengsel en olie optreedt, hoe klein ook. Je hebt niet voor niets een filter en een voorgeschreven kilometers per wissel. (en carterventilatie, om die sprong te maken)
En dat gaat beter met grotere cilinderhoud.quote:Op donderdag 8 december 2016 00:20 schreef Straatcommando. het volgende:
Denk dat iedereen het erover eens is dat het een dom idee is om een koude motor vol te belasten. Met beleid laten opwarmen is het devies.
Juist niet. Een kleine motor is veel sneller opgewarmd als een grote motor.quote:Op donderdag 8 december 2016 00:21 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
En dat gaat beter met grotere cilinderhoud.
Ja omdat je veel toeren moet maken om beetje op snelheid te komen.quote:Op donderdag 8 december 2016 00:22 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:
[..]
Juist niet. Een kleine motor is veel sneller opgewarmd als een grote motor.
Nee. Omdat een kleine motor veel minder massa heeft om op te warmen.quote:Op donderdag 8 december 2016 00:24 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Ja omdat je veel toeren moet maken om beetje op snelheid te komen.
Probeer maar eens met zo'n ding in te voegen op snelweg op fatsoenlijke manier zonder teveel toeren te maken wanneer ding nog koud is.quote:Op donderdag 8 december 2016 00:27 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:
[..]
Nee. Omdat een kleine motor veel minder massa heeft om warm te maken.
Gezien de kostprijs van nieuwe vrachtwagens is het ook een stuk rendabeler om dure versleten onderdelen te vervangen dan bij een A segment boodschappenwagentje. Dat speelt uiteraard mee in de levensduur.quote:Op donderdag 8 december 2016 02:35 schreef Ridocar het volgende:
Het beste voorbeeld zie je bij vrachtauto's. Die hebben een zes in lijn van rond de twaalf liter en halen met gemak een miljoen kilometers. Die draaien ook bij maximaal koppel 1100 toeren bij 80 km/h. Ja, optrekken belast de motor, maar eenmaal op snelheid is er nauwelijks slijtage.
Eens, maar gezien het onderhoudsinterval is het ook zo dat veel onderdelen langer meegaan. Het feit dat vrijwel alle nieuwe vrachtauto's automaten zijn en er genoeg computers in zitten om alle techniek te monitoren helpt ook. Als er iets stuk gaat is het minder vaak de fout of lompheid van de bestuurder (hoog toerental of fout schakelen) of onverenigbare fucties te activeren. (bv. luchtvering tijdens het rijden niet in de rijstand zetten/laten staan of op de snelweg de sper aan laten staan)quote:Op donderdag 8 december 2016 08:00 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Gezien de kostprijs van nieuwe vrachtwagens is het ook een stuk rendabeler om dure versleten onderdelen te vervangen dan bij een A segment boodschappenwagentje. Dat speelt uiteraard mee in de levensduur.
Met een turbo heb je 80% van je koppel beschikbaar rond de 1700 rpm. Dus die hoef je sowieso niet hoog in de toeren te rijden. En dat geldt zelfs voor een 875cc 2-cylinder.quote:Op woensdag 7 december 2016 01:08 schreef Pizza_Boom het volgende:
En ja, dan moet je bij een benzineblok hoog in de toeren komen om veel koppel te krijgen (meestal tussen 3000 en 4500 toeren), met een turbo heb je al iets eerder je maximale koppel
Het aantal cylinders zegt natuurlijk niet zoveel. Het gaat om de cylinderinhoud. En met een turbo verhoog je het koppel wel even iets makkelijker dan met cylinderinhoud. En heb je dat koppel ook beschikbaar bij een lager toerental.quote:maar bij een V8, een 6 in lijn of een Volvo Red Block heb je gewoon lomp veel koppel onderin.
Wat ook meespeelt, is dat er iets meer geld geinvesteerd wordt in een BMW 6-cylinder. Het blok wordt er ook wel op gebouwd om, relatief makkelijk, 3 ton te kunnen halen.quote:Op woensdag 7 december 2016 00:53 schreef matigeuser het volgende:
Ik heb wel eens gehoord dat auto's met grotere motoren meer kilometers aan kunnen dan kleine autootjes met kleine motoren. Dit zou dan zo zijn omdat grotere motoren, bijvoorbeeld een 4 liter V8, veel minder hard zou moeten werken dan een 1.0 liter 3-cilinder.
Klinkt logisch. Maar is dit in de praktijk ook zo?
Ik lees ook net dat veel kleinere auto's met zo'n 1.0 liter motor ook wel 'op' zijn bij 150.000 - 200.000 km. Terwijl bijvoorbeeld een BMW 6-cilinder toch wel makkelijk de 250.000 km moet halen, als het niet een stuk meer is.
Dus, klopt dit? Of ligt het anders?
Het koelwater in m'n 130i kan ik niet aflezen. Olie daarin tegen wel. Koelwater warmt lekker snel op inderaad, maar je olie (zeker in de winter, ja dat geeft echt major verschil!) duurt best wel behoorlijk lang om op te warmen.quote:Op donderdag 8 december 2016 00:48 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Het koelwater van m'n 540i is wel echt snel warm (en daarmee gelukkig ook de kachel). Helaas geen olie temperatuurmeter aan boord.
Bij mijn vorige BMW propte ik in de winter een stuk alu-noppenfolie tussen de radiator en de grille. Halve radiator uitgeschakeld. Heb nu, geloof ik, van die kleppen in de gril die automatisch openen/sluiten.quote:Op zaterdag 10 december 2016 14:54 schreef -Richard- het volgende:
[..]
...Olie daarin tegen wel. Koelwater warmt lekker snel op inderaad, maar je olie (zeker in de winter, ja dat geeft echt major verschil!)...
Heb je die ja? Zover het bij mij bekend was hadden alleen auto's die gericht waren op economisch rijden, die kleppen. Zodat de motor zo snel mogelijk warm is en daarmee efficiënt. Ik heb ze sowieso niet haha. Maar ik kan dit wel een proberen ja. Al is het zo dat ik de motor altijd wel goed warm krijg. Woon werk verkeer misschien wat minder maar als ik wat langer rijdt dan komt de olietemp gewoon op 100 graden. In de zomer altijd op 110 graden en bij snel rijgedrag op zo'n 120 graden.quote:Op zaterdag 10 december 2016 15:02 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Bij mijn vorige BMW propte ik in de winter een stuk alu-noppenfolie tussen de radiator en de grille. Halve radiator uitgeschakeld. Heb nu, geloof ik, van die kleppen in de gril die automatisch openen/sluiten.
http://www.bmw.com/com/en(...)ir_vent_control.html
Back on topic
Hier 204 PK uit 3 liter = 68 PK/liter; lage PK/liter zorgt ook voor langere levensduur volgens mij. Das ook wel handig, omdat je altijd iets langer onderweg bent.![]()
Heb ik. Net even gekeken in de schuur.quote:
Daar heb je een thermostaat voor. Die kleppen zijn voor de luchtweerstand te verlagen, zolang extra koeling niet nodig is.quote:Op zaterdag 10 december 2016 15:17 schreef -Richard- het volgende:
[..]
Heb je die ja? Zover het bij mij bekend was hadden alleen auto's die gericht waren op economisch rijden, die kleppen. Zodat de motor zo snel mogelijk warm is en daarmee efficiënt. Ik heb ze sowieso niet haha. Maar ik kan dit wel een proberen ja. Al is het zo dat ik de motor altijd wel goed warm krijg. Woon werk verkeer misschien wat minder maar als ik wat langer rijdt dan komt de olietemp gewoon op 100 graden. In de zomer altijd op 110 graden en bij snel rijgedrag op zo'n 120 graden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |