abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_167160601
Ik heb wel eens gehoord dat auto's met grotere motoren meer kilometers aan kunnen dan kleine autootjes met kleine motoren. Dit zou dan zo zijn omdat grotere motoren, bijvoorbeeld een 4 liter V8, veel minder hard zou moeten werken dan een 1.0 liter 3-cilinder.

Klinkt logisch. Maar is dit in de praktijk ook zo?

Ik lees ook net dat veel kleinere auto's met zo'n 1.0 liter motor ook wel 'op' zijn bij 150.000 - 200.000 km. Terwijl bijvoorbeeld een BMW 6-cilinder toch wel makkelijk de 250.000 km moet halen, als het niet een stuk meer is.

Dus, klopt dit? Of ligt het anders?
  FOK!fotograaf woensdag 7 december 2016 @ 01:08:02 #2
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_167160730
Als jij 40 km moet fietsen op je allerhardst, ben je toch ook veel eerder buiten adem dan als je 40 km kan fietsen op een lekker rustig tempo? Dan stap je af, neem je een snelle jelle en ga je daarna nog een stukje. :9

Een klein blokje draait bij 130 al gauw 4000 toeren, ga je de snelweg op, moet je meteen hoog de toeren in om mee te komen. Een grote 8 cilinder zal bij 130 misschien nipt 2000 toeren draaien. En de meeste kleine blokjes zijn verschrikkelijk gepusht met turbo's, compressoren en dergelijke. Daar is iedere PK uit gehaald die erin zat. Een 2JZ is niet voor niets zo populair in de autoscene. Dit 6 cilinder lijnblok heeft zo verschrikkelijk veel reserves, dat ie "stock" eigenlijk niet te verslijten zou zijn. Er zijn blokken bekend waar meer dan 2000 pk uit wordt geperst, maar standaard leverde dat ding iets van 300-400 pk.

Verder helpt bouwkwaliteit ook wel mee. Zo'n 2JZ is gemaakt van gietijzer en daarmee lomp sterk. De volvo blokken (red block bijvoorbeeld), die viercilinders, die veel kilometers halen, zijn ook veelal gemaakt van gietijzer. Het blokje uit een Kia Pikanto is gemaakt van giet aluminium met cilinderbussen, net als alle andere kleine motorblokjes tegenwoordig. En ja, dan moet je bij een benzineblok hoog in de toeren komen om veel koppel te krijgen (meestal tussen 3000 en 4500 toeren), met een turbo heb je al iets eerder je maximale koppel, maar bij een V8, een 6 in lijn of een Volvo Red Block heb je gewoon lomp veel koppel onderin. Een ouwe 740 kan je rijden als een diesel, laagtoerig, eigenlijk hoef je niet boven de 3000 toeren uit te komen.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_167160972
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 01:08 schreef Pizza_Boom het volgende:
Als jij 40 km moet fietsen op je allerhardst, ben je toch ook veel eerder buiten adem dan als je 40 km kan fietsen op een lekker rustig tempo? Dan stap je af, neem je een snelle jelle en ga je daarna nog een stukje. :9

Een klein blokje draait bij 130 al gauw 4000 toeren, ga je de snelweg op, moet je meteen hoog de toeren in om mee te komen. Een grote 8 cilinder zal bij 130 misschien nipt 2000 toeren draaien. En de meeste kleine blokjes zijn verschrikkelijk gepusht met turbo's, compressoren en dergelijke. Daar is iedere PK uit gehaald die erin zat. Een 2JZ is niet voor niets zo populair in de autoscene. Dit 6 cilinder lijnblok heeft zo verschrikkelijk veel reserves, dat ie "stock" eigenlijk niet te verslijten zou zijn. Er zijn blokken bekend waar meer dan 2000 pk uit wordt geperst, maar standaard leverde dat ding iets van 300-400 pk.

Verder helpt bouwkwaliteit ook wel mee. Zo'n 2JZ is gemaakt van gietijzer en daarmee lomp sterk. De volvo blokken (red block bijvoorbeeld), die viercilinders, die veel kilometers halen, zijn ook veelal gemaakt van gietijzer. Het blokje uit een Kia Pikanto is gemaakt van giet aluminium met cilinderbussen, net als alle andere kleine motorblokjes tegenwoordig. En ja, dan moet je bij een benzineblok hoog in de toeren komen om veel koppel te krijgen (meestal tussen 3000 en 4500 toeren), met een turbo heb je al iets eerder je maximale koppel, maar bij een V8, een 6 in lijn of een Volvo Red Block heb je gewoon lomp veel koppel onderin. Een ouwe 740 kan je rijden als een diesel, laagtoerig, eigenlijk hoef je niet boven de 3000 toeren uit te komen.
Ja klinkt logisch.

En wat als je nou toch flink doorrijdt met je 6 of 8 cilinder? Dus wel veel toeren maakt tijdens optrekken en 160 rijdt i.p.v 120?
Gaat hij dan nog steeds veel langer mee dan een Kia Picanto die rustig aan doet?
pi_167161075
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 01:59 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Ja klinkt logisch.

En wat als je nou toch flink doorrijdt met je 6 of 8 cilinder? Dus wel veel toeren maakt tijdens optrekken en 160 rijdt i.p.v 120?
Gaat hij dan nog steeds veel langer mee dan een Kia Picanto die rustig aan doet?
Grotere motoren worden veel minder gepushed om vermogen te leveren. Grotere marges, grotere sterkere onderdelen, grotere lagers, geen turbo's enz. Dus ja, over het algemeen zal een grotere motor langer mee gaan.
Als iets extra compact gemaakt word, en vervolgens meer vermogen moet leveren, moet het ergens ten kosten van gaan.
Ook kan een grote v8 bij wijze van spreken maar tot 6000 toeren, en de 1.4 met 120 pk, doet 8000. Ook als je gas geeft, maakt de v8 minder toeren als een 1.4 4 cilinder.

[ Bericht 6% gewijzigd door OpgeFOKt1991 op 07-12-2016 02:39:54 ]
Niks interessants hier.
  woensdag 7 december 2016 @ 07:39:19 #5
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_167161417
Los van de levensduur van de motor is een auto met grote motor er doorgaans eentje uit een hoger segment. Dat betekent (vaak) beter ontworpen en gebouwd, met betere onderdelen en dus algemeen van betere kwaliteit.
Bij een kleine auto is de prijs erg belangrijk, dus wordt 'ie zo goedkoop mogelijk geproduceerd.

Let wel: in het algemeen. Het geldt niet voor elke auto natuurlijk.
pi_167162218
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 01:08 schreef Pizza_Boom het volgende:
Als jij 40 km moet fietsen op je allerhardst, ben je toch ook veel eerder buiten adem dan als je 40 km kan fietsen op een lekker rustig tempo? Dan stap je af, neem je een snelle jelle en ga je daarna nog een stukje. :9

Een klein blokje draait bij 130 al gauw 4000 toeren, ga je de snelweg op, moet je meteen hoog de toeren in om mee te komen. Een grote 8 cilinder zal bij 130 misschien nipt 2000 toeren draaien. En de meeste kleine blokjes zijn verschrikkelijk gepusht met turbo's, compressoren en dergelijke. Daar is iedere PK uit gehaald die erin zat. Een 2JZ is niet voor niets zo populair in de autoscene. Dit 6 cilinder lijnblok heeft zo verschrikkelijk veel reserves, dat ie "stock" eigenlijk niet te verslijten zou zijn. Er zijn blokken bekend waar meer dan 2000 pk uit wordt geperst, maar standaard leverde dat ding iets van 300-400 pk.

Verder helpt bouwkwaliteit ook wel mee. Zo'n 2JZ is gemaakt van gietijzer en daarmee lomp sterk. De volvo blokken (red block bijvoorbeeld), die viercilinders, die veel kilometers halen, zijn ook veelal gemaakt van gietijzer. Het blokje uit een Kia Pikanto is gemaakt van giet aluminium met cilinderbussen, net als alle andere kleine motorblokjes tegenwoordig. En ja, dan moet je bij een benzineblok hoog in de toeren komen om veel koppel te krijgen (meestal tussen 3000 en 4500 toeren), met een turbo heb je al iets eerder je maximale koppel, maar bij een V8, een 6 in lijn of een Volvo Red Block heb je gewoon lomp veel koppel onderin. Een ouwe 740 kan je rijden als een diesel, laagtoerig, eigenlijk hoef je niet boven de 3000 toeren uit te komen.
Zelfs met zo'n klein aluminium motortje kan je nog wel behoorlijk hoge km-standen halen, je moet er alleen anders mee omgaan. Een aluminium blok moet eerst rustig aan warm gereden worden voordat je er echt mee kan trappen. En laat dat nou juist het probleem zijn, iets als een koelvloeistoftemperatuurmeter wordt vervangen door een lampje zodat je alleen een waarschuwing krijgt als je koelvloeistof al kookt. Bovendien kan je niet meer zien wanneer je koelvloeistof op temperatuur komt. Tel daar bij op wat jij al zegt dat je snel geneigd bent dat kleine motortje flink er van langs te geven om maar wat op te schieten en het plaatje is rond. Mensen trappen vanaf het eerst moment vol door, waardoor de slijtage aan het relatief zachte aluminium groot is en het bovendien veel te snel uitzet door de excessieve warmte. Een toerenteller is ook een ding waarop bezuinigd is zodat je op gehoor/gevoel moet schakelen. Een achterlijke schakelindicator kan dan weer wel, maar daar heb je vrij weinig aan.

Ook voor gietijzeren blokken blijft overigens het devies: eerst goed warm rijden. En goed warm is het pas na zo'n 25-30 km, dan zijn alle oliën namelijk op temperatuur.
Quid enim potest esse securus, ut difficile?
pi_167170909
Ligt er ook aan hoe veel de auto bijvoorbeeld weegt. Minder cilinders betekent niet meer slijtage (maar wel iets goedkopere revisie kosten :P )

En minder toeren is vaak slechter voor een motor dan hogere toeren.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_167171649
quote:
14s.gif Op woensdag 7 december 2016 18:03 schreef DieselTank het volgende:
Ligt er ook aan hoe veel de auto bijvoorbeeld weegt. Minder cilinders betekent niet meer slijtage (maar wel iets goedkopere revisie kosten :P )

En minder toeren is vaak slechter voor een motor dan hogere toeren.
Lage toeren is slecht in verband met roet, hoge toeren is slecht vanwege slijtage.
Ik heb liever mijn motor vol roet zitten, als helemaal versleten.
Niks interessants hier.
pi_167171749
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 18:39 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:

[..]

Lage toeren is slecht in verband met roet, hoge toeren is slecht vanwege slijtage.
Ik heb liever mijn motor vol roet zitten, als helemaal versleten.

Wat moet er slijten dan? Het meeste slijtage komt door een koude motor en maakt het vrij weinig uit of het 2500 of 3500 toeren maakt als het warm is.

En hoeveel autos moeten er nou naar de sloop of een motorrevisie hebben omdat de zuiger slijten?
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_167171812
quote:
14s.gif Op woensdag 7 december 2016 18:43 schreef DieselTank het volgende:

[..]

Wat moet er slijten dan? Het meeste slijtage komt door een koude motor en maakt het vrij weinig uit of het 2500 of 3500 toeren maakt als het warm is.

En hoeveel autos moeten er nou naar de sloop of een motorrevisie hebben omdat de zuiger slijten?
Zuigers (bijna) nooit. Lagers vaak zat. En een lager die meer toeren draait, slijt nou eenmaal sneller als er een die weinig toeren maakt.
Een zuiger is ook helemaal geen slijtage onderdeel. De zuiger veren wel, en de cilinderwanden. Of zoals ik zei lagers bijvoorbeeld. Hoe wil je in hemelsnaam een zuiger verslijten? Dat kan alleen als er iets heel erg mis gaat in de motor.
Niks interessants hier.
pi_167172015
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 18:46 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:

[..]

Zuigers (bijna) nooit. Lagers vaak zat. En een lager die meer toeren draait, slijt nou eenmaal sneller als er een die weinig toeren maakt.
Een zuiger is ook helemaal geen slijtage onderdeel. De zuiger veren wel, en de cilinderwanden. Of zoals ik zei lagers bijvoorbeeld. Hoe wil je in hemelsnaam een zuiger verslijten? Dat kan alleen als er iets heel erg mis gaat in de motor.
Ik ben geen monteur :D
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_167172633
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 01:08 schreef Pizza_Boom het volgende:

Een klein blokje draait bij 130 al gauw 4000 toeren, ga je de snelweg op, moet je meteen hoog de toeren in om mee te komen.
Bijna elke viercilinder onder de 2 liter met 5 bak en zonder turbo doet dat.
De 1.8 in mijn auto doet ook iets van 3800rpm bij 130.

max koppel zit meestal ergens tussen de 3000 en 5000rpm, max vermogen meestal ergens tussen de 5500 en 7000.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_167173079
quote:
14s.gif Op woensdag 7 december 2016 18:56 schreef DieselTank het volgende:

[..]

Ik ben geen monteur :D
Merkte ik, maakt ook niet uit, maar je kan beter niet reageren als je er niet veel verstand van hebt ;)
Niks interessants hier.
pi_167173180
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 19:45 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:

[..]

Merkte ik, maakt ook niet uit, maar je kan beter niet reageren als je er niet veel verstand van hebt ;)
Ik herhaal wat de monteur mij zegt en waar ik het ook mee eens ben. Verder heb ik ook wel wat verstand van motoren inwendig ;)

maar je kan wel heel leuk 2000 toeren draaien ipv 4000 maar zolang weinig mensen fatsoenlijk olie wissels doen en volgas met koude motor weg gaan maakt het ook allemaal niet uit. volgens mij kwam 60 tot 80 % van de slijtage doordat de motor koud is.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_167173323
quote:
14s.gif Op woensdag 7 december 2016 19:50 schreef DieselTank het volgende:

[..]

Ik herhaal wat de monteur mij zegt en waar ik het ook mee eens ben. Verder heb ik ook wel wat verstand van motoren inwendig ;)

maar je kan wel heel leuk 2000 toeren draaien ipv 4000 maar zolang weinig mensen fatsoenlijk olie wissels doen en volgas met koude motor weg gaan maakt het ook allemaal niet uit. volgens mij kwam 60 tot 80 % van de slijtage doordat de motor koud is.
In dit verhaal heb je ook 100% gelijk. ;)
Koude motor, waardoor het staal wat gekrompen is, dan doortrappen zorgt voor heel veel slijtage.
Ook is de olie dan nog niet goed op alle plaatsen, en koud. Dat is inderdaad heel erg schadelijk.
Olie op tijd wisselen is ook heel erg belangrijk, anders zit er metaalslijpsel in de olie, en pomp je dat helemaal rond in de motor. Ook heel slecht natuurlijk.
Maar het ging mij even over de zuigers ;) die slijten niet. Het gaat dan meer om de lagers. De olie is nog niet overal, en de lagers zijn als ze koud zijn kleiner als wanneer de motor lekker warm is. Sommige lagers eet je dan helemaal op. Daarom is goed warmlopen ook heel erg belangrijk.
Niks interessants hier.
  Forum Admin woensdag 7 december 2016 @ 20:06:22 #16
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_167173550
Bouwmateriaal en ontwerpkwaliteit zijn belangrijker dan inhoud an sich, maar zoals hierboven al gemeld zijn kleinere blokjes vaak ook goedkoper in elkaar gezet.

Zat Honda blokken die de half miljoen hebben aangetikt. Sommige zelfs klokje rond. In autoweek was er een d15 die een miljoen had gehaald, op gas. Wel met een 2e of 3e kop maar goed.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_167179246
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 19:56 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:

[..]

In dit verhaal heb je ook 100% gelijk. ;)
Koude motor, waardoor het staal wat gekrompen is, dan doortrappen zorgt voor heel veel slijtage.
Ook is de olie dan nog niet goed op alle plaatsen, en koud. Dat is inderdaad heel erg schadelijk.
Olie op tijd wisselen is ook heel erg belangrijk, anders zit er metaalslijpsel in de olie, en pomp je dat helemaal rond in de motor. Ook heel slecht natuurlijk.
Maar het ging mij even over de zuigers ;) die slijten niet. Het gaat dan meer om de lagers. De olie is nog niet overal, en de lagers zijn als ze koud zijn kleiner als wanneer de motor lekker warm is. Sommige lagers eet je dan helemaal op. Daarom is goed warmlopen ook heel erg belangrijk.
Is een standkachel dan iets wat jij echt zou aanraden? Bij m'n werkbus laat ik die steeds draaien als de motor uit staat. Volgens mij is die alleen voor het koelwater (en om dus de cabine te verwarmen). Maar lijkt me ook wel wat voor in de 540i (LPG). Alleen inbouw is al gauw 2k, dus dat is me net even te veel 😢
pi_167179777
quote:
1s.gif Op woensdag 7 december 2016 22:56 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Is een standkachel dan iets wat jij echt zou aanraden? Bij m'n werkbus laat ik die steeds draaien als de motor uit staat. Volgens mij is die alleen voor het koelwater (en om dus de cabine te verwarmen). Maar lijkt me ook wel wat voor in de 540i (LPG). Alleen inbouw is al gauw 2k, dus dat is me net even te veel 😢
Mwa, als de standkachel op het koelsysteem van de motor werkt, helpt het wel een beetje.
Maar warme koelvloeistof wil niet zeggen warme olie, of warme motor.
Hetzelfde probleem blijft. Olie word bij bedrijfstemperatuur een stuk warmer als koelvloeistof.
Het opwarmen van de motor en olie duurt alleen korter.
Ook blijft het zo dat de olie niet goed verdeeld is in de motor als er net gestart is.
Alle olie ligt onderin het carter. Daar word het niet verwarmd door een standkachel, en die standkachel verdeeld de olie ook niet. Het blok is redelijk warm. Maar de optimale temperatuur is niet overal 90c. Op sommige delen van het motorblok liggen die temperaturen veel hoger.
Niks interessants hier.
pi_167179788
Volgens mij maakt het technische niet zoveel uit, maar een grotere motor zit in een duurdere auto. Duurdere auto's maken doorgaans langere ritten en meer snelweg kilometers. Dat scheelt kwa slijtage.

Een PSA XUD 1.9 is onverwoestbaar, maar hang hem in een Fiat alkoofcamper en hij is bij 50000km klaar voor revisie.
.
pi_167179932
quote:
1s.gif Op woensdag 7 december 2016 23:14 schreef Fer het volgende:
Volgens mij maakt het technische niet zoveel uit, maar een grotere motor zit in een duurdere auto. Duurdere auto's maken doorgaans langere ritten en meer snelweg kilometers. Dat scheelt kwa slijtage.

Een PSA XUD 1.9 is onverwoestbaar, maar hang hem in een Fiat alkoofcamper en hij is bij 50000km klaar voor revisie.
Nee, als je het over een motorblok hebt, is het technische natuurlijk niet zo belangrijk.. |:(
Waarom zou een onverwoestbare motor in een camper ineens snel kapot zijn? Leg uit?
Niks interessants hier.
pi_167180186
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 23:14 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:

[..]

Mwa, als de standkachel op het koelsysteem van de motor werkt, helpt het wel een beetje.
Maar warme koelvloeistof wil niet zeggen warme olie, of warme motor.
Hetzelfde probleem blijft. Olie word bij bedrijfstemperatuur een stuk warmer als koelvloeistof.
Het opwarmen van de motor en olie duurt alleen korter.
Ook blijft het zo dat de olie niet goed verdeeld is in de motor als er net gestart is.
Alle olie ligt onderin het carter. Daar word het niet verwarmd door een standkachel, en die standkachel verdeeld de olie ook niet. Het blok is redelijk warm. Maar de optimale temperatuur is niet overal 90c. Op sommige delen van het motorblok liggen die temperaturen veel hoger.
Bedankt voor de uitleg! Dan is het niet de moeite om 2k er in te investeren.
Zijn er wel systemen die het helemaal goed doen? Dus olie + koelwater verwarmen én rondspoelen?

Maar goed, het is bij m'n bus wel echt superfijn dat 'ie lekker warm van binnen is als ik instap ;)
pi_167180283
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 23:27 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Bedankt voor de uitleg! Dan is het niet de moeite om 2k er in te investeren.
Zijn er wel systemen die het helemaal goed doen? Dus olie + koelwater verwarmen én rondspoelen?

Maar goed, het is bij m'n bus wel echt superfijn dat 'ie lekker warm van binnen is als ik instap ;)
Dat is het voordeel, en het enige voordeel van een standkachel ;)

Gewoon warm laten lopen is het enige advies wat ik kan geven. Zet hem gewoon een kwartiertje, 20 minuten aan voor je wegrijd.
Stationair met de verwarming aan verbruikt een motor bijna niets.
Voordat je 2k aan brandstof hebt verbruikt ben je 100 jaar verder ;)
Misschien af en toe krabben, maar met de verwarming een kwartiertje aan, valt dat ook reuze mee.
Niks interessants hier.
  woensdag 7 december 2016 @ 23:33:35 #23
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_167180326
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 23:31 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:

[..]

Dat is het voordeel, en het enige voordeel van een standkachel ;)

Gewoon warm laten lopen is het enige advies wat ik kan geven. Zet hem gewoon een kwartiertje, 20 minuten aan voor je wegrijd.
Stationair met de verwarming aan verbruikt een motor bijna niets.
Voordat je 2k aan brandstof hebt verbruikt ben je 100 jaar verder ;)
Misschien af en toe krabben, maar met de verwarming een kwartiertje aan, valt dat ook reuze mee.
het slechtste advies van 2016. Gefeliciteerd
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_167180389
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 23:19 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:

[..]

Nee, als je het over een motorblok hebt, is het technische natuurlijk niet zo belangrijk.. |:(
Waarom zou een onverwoestbare motor in een camper ineens snel kapot zijn? Leg uit?
Omdat hij zich de tyfus moet werken om dat hok van 3,5 ton en 3,5m hoog tegen de wind in te duwen. Het hangt voornamelijk van het gebruik af en een grotere motor heeft doorgaans een makkelijker leven en maakt langere ritten.
.
pi_167180396
quote:
1s.gif Op woensdag 7 december 2016 23:33 schreef Catch22- het volgende:

[..]

het slechtste advies van 2016. Gefeliciteerd
Zo! Goede argumenten.
Niks interessants hier.
pi_167180524
quote:
1s.gif Op woensdag 7 december 2016 23:36 schreef Fer het volgende:

[..]

Omdat hij zich de tyfus moet werken om dat hok van 3,5 ton en 3,5m hoog tegen de wind in te duwen. Het hangt voornamelijk van het gebruik af en een grotere motor heeft doorgaans een makkelijker leven en maakt langere ritten.
Ligt aan de versnellingsbak. En omdat die aangepast is op het gebruik, valt de extra slijtage reuze mee.
Niks interessants hier.
  woensdag 7 december 2016 @ 23:44:42 #27
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_167180590
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 23:36 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:

[..]

Zo! Goede argumenten.
Stationair warmdraaien is echt heel slecht

www.autoblog.nl/archive/2(...)-kapot-kost-vermogen
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_167180676
quote:
1s.gif Op woensdag 7 december 2016 23:44 schreef Catch22- het volgende:

[..]

autoblog
_O- _O- :')
Lees je even in over de werking van een motor, dan zie je snel genoeg dat dat artikel onzin is.
Autoblog als feiten aannemen is je eerste fout :Y
Niks interessants hier.
  Forum Admin woensdag 7 december 2016 @ 23:50:31 #29
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_167180729
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 23:48 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:

[..]

_O- _O- :')
Lees je even in over de werking van een motor, dan zie je snel genoeg dat dat artikel onzin is.
Autoblog als feiten aannemen is je eerste fout :Y
Ja, de werking van een motor. Die vinden het supertof om niet op bedrijfstemperatuur met dikke koude olie stationair te ronken.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_167180753
quote:
10s.gif Op woensdag 7 december 2016 23:50 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Ja, de werking van een motor. Die vinden het supertof om niet op bedrijfstemperatuur met dikke koude olie stationair te ronken.
Nee, met koude olie vermogen leveren vinden ze fijn? :') :')
Liever stationair warm laten lopen, als gelijk(met koude motor en olie) vermogen vragen.
Niks interessants hier.
pi_167180782
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 23:31 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:

[..]

Dat is het voordeel, en het enige voordeel van een standkachel ;)

Gewoon warm laten lopen is het enige advies wat ik kan geven. Zet hem gewoon een kwartiertje, 20 minuten aan voor je wegrijd.
Stationair met de verwarming aan verbruikt een motor bijna niets.
Voordat je 2k aan brandstof hebt verbruikt ben je 100 jaar verder ;)
Misschien af en toe krabben, maar met de verwarming een kwartiertje aan, valt dat ook reuze mee.
Krabben vind ik overigens niet erg hoor! Dat vind ik zelfs leuk (als 1 van de weinige gok ik). Maar dacht als een standkachel goed is voor de motor, hij sneller op LPG gaat lopen én een warm interieur geeft heeft het wel veel voordelen. Maar voor alleen het laatste is het de moeite niet echt. En voor die 2k kan ik HEEEEEEL wat liters LPG kopen inderdaad haha! Of ik koop er een mooie uitlaat voor zodat de V8 wat lekkerder geluid maakt (met kleppen)... Hmm dilemma's ;)

Ik rijd 'm sowieso altijd netjes warm. Ik start 'm en ga vrijwel meteen rijden, of even snel ijskrabben en dan rijden. En dan heel rustig uiteraard. Nadeel is dat door de automaat hij altijd eerst even in z'n 2 de 3000tpm moet hebben aangetikt (erg pijnlijk met een koude motor), geloof voor de katalysator (uitstoot). En met 120 draait 'ie alsnog lekker laag in de toeren dus kan gewoon met het verkeer mee en toch netjes met de auto omgaan :)
  Forum Admin woensdag 7 december 2016 @ 23:53:32 #32
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_167180795
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 23:51 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:

[..]

Nee, met koude olie vermogen leveren vinden ze fijn? :') :')
Liever stationair warm laten lopen, als gelijk(met koude motor en olie) vermogen vragen.
Een motor heeft geen aan en uit knop. Een motor warmt sneller op als je er in ieder geval met beleid gebruik van maakt, dat is beter dan wachten tot de boel opgewarmd is dmv stationair draaien.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 7 december 2016 @ 23:55:05 #33
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_167180825
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 23:51 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:

[..]

Nee, met koude olie vermogen leveren vinden ze fijn? :') :')
Liever stationair warm laten lopen, als gelijk(met koude motor en olie) vermogen vragen.
Op lage toeren warmt hij nauwelijks op, loopt rijk en slibt vast. Als je dit niet snapt ben je een aap
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_167180907
quote:
1s.gif Op woensdag 7 december 2016 23:55 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Op lage toeren warmt hij nauwelijks op, loopt rijk en slibt vast. Als je dit niet snapt ben je een aap
Nou, dan ben ik een aap. Vertel eens hoe dat gebeurd dan?
Niks interessants hier.
pi_167180914
.
Niks interessants hier.
pi_167180930
quote:
quote:
7s.gif Op woensdag 7 december 2016 23:53 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Een motor heeft geen aan en uit knop. Een motor warmt sneller op als je er in ieder geval met beleid gebruik van maakt, dat is beter dan wachten tot de boel opgewarmd is dmv stationair draaien.
Want?
Niks interessants hier.
  Forum Admin donderdag 8 december 2016 @ 00:03:42 #37
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_167180945
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 00:02 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:

[..]

[..]

Want?
...de olie is koud, dus dikker, wat simpelweg tot meer slijtage lijdt. Daarnaast is een stationaire verbranding verre van ideaal wat weer afzetting in de motor, en dus olie, betekent.

Als jij rustig met beleid wegrijdt en de motor op temperatuur laat komen gaat dat sneller en dus gepaard met minder slijtage.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_167180982
quote:
7s.gif Op donderdag 8 december 2016 00:03 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

...de olie is koud, dus dikker, wat simpelweg tot meer slijtage lijdt. Daarnaast is een stationaire verbranding verre van ideaal wat weer afzetting in de motor, en dus olie, betekent.
Dat is wat ik ook zeg. Alleen als je gaat rijden, is die olie op sommige delen nog te koud, en op sommige delen te warm. Dus verbrande olie op sommige plaatsen, en koude olie op andere plaatsen. Dat hij wat rijk loopt is niet ideaal, maar zorgt niet voor schade.
Niks interessants hier.
  Forum Admin donderdag 8 december 2016 @ 00:06:59 #39
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_167180989
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 00:06 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:

[..]

Dat is wat ik 100 keer zeg. Alleen als je gaat rijden, is die olie op sommige delen nog te koud, en op sommige delen te warm. Dus verbrande olie op sommige plaatsen, en koude olie op andere plaatsen. Dat hij wat rijk loopt is niet ideaal, maar zorgt niet voor schade.
:|W
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_167180998
quote:
13s.gif Op donderdag 8 december 2016 00:06 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

:|W
Waar ben jij monteur?
Niks interessants hier.
  Forum Admin donderdag 8 december 2016 @ 00:08:24 #41
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_167181009
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 00:07 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:

[..]

Waar ben jij monteur?
Oh ik? Ik heb slechts de opleiding technisch specialist personenauto's gevolgd. En jij?
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_167181025
quote:
5s.gif Op donderdag 8 december 2016 00:08 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Oh ik? Ik heb slechts de opleiding technisch specialist personenauto's gevolgd. En jij?
Ik voer die slechts die opleiding in de praktijk uit.
Niks interessants hier.
  Forum Admin donderdag 8 december 2016 @ 00:09:46 #43
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_167181028
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 00:09 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:

[..]

Ik voer die slechts die opleiding in de praktijk uit.
Dan praat je behoorlijk veel onzin.

Ik hoef je dan dus niets uit te leggen over viscositeit, uitzettingscoefficient en welke doelen olie nog meer heeft naast smering.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  donderdag 8 december 2016 @ 00:10:02 #44
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_167181031
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 00:06 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:

[..]

Dat is wat ik ook zeg. Alleen als je gaat rijden, is die olie op sommige delen nog te koud, en op sommige delen te warm. Dus verbrande olie op sommige plaatsen, en koude olie op andere plaatsen. Dat hij wat rijk loopt is niet ideaal, maar zorgt niet voor schade.
Dat wordt toch rondgepompt slimme.

Man man man
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_167181045
quote:
1s.gif Op donderdag 8 december 2016 00:10 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Dat wordt toch rondgepompt slimme.

Man man man
Jij denkt dat koude olie gelijk op alle delen is waar het moet zijn? :X
Niks interessants hier.
  Forum Admin donderdag 8 december 2016 @ 00:11:16 #46
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_167181050
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 00:10 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:

[..]

Jij denkt dat koude olie gelijk op alle delen is waar het moet zijn? :X
He kijk je begint het te snappen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_167181055
quote:
13s.gif Op donderdag 8 december 2016 00:06 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

:|W
Vertel?
Niks interessants hier.
pi_167181069
quote:
7s.gif Op donderdag 8 december 2016 00:11 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

He kijk je begint het te snappen.
Leg eens uit waarom even rijk lopen schadelijk zou zijn?
En even stationair lopen?
Niks interessants hier.
  Forum Admin donderdag 8 december 2016 @ 00:12:58 #49
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_167181070
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 00:11 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:

[..]

Vertel?
Waar moet ik beginnen? Te rijk mensel is vervuilde olie. Olie die dus al vervuild raakt van het te veel te rijk lopen. Olie die koud is en dus niet de gewenste eigenschappen heeft. Onevenredige opwarming van het blok en componenten, waardoor de werking van olie nog verder achteruitgaat. zgn hotspots.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Forum Admin donderdag 8 december 2016 @ 00:13:22 #50
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_167181076
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 00:12 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:

[..]

Leg eens uit waarom rijk lopen schadelijk zou zijn?
En stationair lopen?
Waar de fuck heb jij je opleiding gevolgd?
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_167181083
quote:
7s.gif Op donderdag 8 december 2016 00:12 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Waar moet ik beginnen? Te rijk mensel is vervuilde olie. Olie die dus al vervuild raakt van het te veel te rijk lopen. Olie die koud is en dus niet de gewenste eigenschappen heeft. Onevenredige opwarming van het blok en componenten, waardoor de werking van olie nog verder achteruitgaat. zgn hotspots.
Waarom zou een te rijk mengsel in een 4 takt voor verontreinigde olie zorgen?
De hotspots worden alleen maar verergerd door een motor te belasten.
Niks interessants hier.
  Forum Admin donderdag 8 december 2016 @ 00:15:33 #52
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_167181090
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 00:14 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:

[..]

Je denkt denk ik aan 2 takt blokken. Waarom zou een te rijk mengsel in een 4 takt voor verontreinigde olie zorgen?
Omdat er altijd een mate van menging en blowby is. Als het zou gaan zoals jij zegt zou je dus ook geen carterventilatie nodig moeten hebben.

Het is niet instant dodelijk, maar het zorgt wel voor onnodige slijtage.

En die hotspots worden niet erger door de motor te belasten.. en je hebt belasten en belasten. Koud de snelweg op vliegen is niet aan te raden nee.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_167181107
quote:
7s.gif Op donderdag 8 december 2016 00:15 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Omdat er altijd een mate van menging en blowby is. Als het zou gaan zoals jij zegt zou je dus ook geen carterventilatie nodig moeten hebben.
Als die blowby zo erg was zou je een motor nooit stationair kunnen laten draaien.
En ja, natuurlijk worden die hotspots wel erger als je een motor belast. Zoals je al zegt word een motor die belast word warmer, en dus de hotspots ook warmer.
Niks interessants hier.
  Forum Admin donderdag 8 december 2016 @ 00:17:43 #54
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_167181116
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 00:16 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:

[..]

Als die blowby zo erg was zou je een motor nooit stationair kunnen laten draaien.
Een mate.. als je motor zoveel blowby genereerd zijn je veren of zuigers naar z'n grootje. Mijn punt is dat er altijd vermening van (verbrand) mengsel en olie optreedt, hoe klein ook. Je hebt niet voor niets een filter en een voorgeschreven kilometers per wissel. (en carterventilatie, om die sprong te maken)
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_167181138
Een motor met grotere zuigers heeft zwaardere lagers nodig, wanneer je daar dan rustig met rijdt, blijft het langer heel.
  Forum Admin donderdag 8 december 2016 @ 00:20:34 #56
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_167181150
quote:
2s.gif Op donderdag 8 december 2016 00:19 schreef Piet_Piraat het volgende:
Een motor met grotere zuigers heeft zwaardere lagers nodig, wanneer je daar dan rustig met rijdt, blijft het langer heel.
Denk dat iedereen het erover eens is dat het een dom idee is om een koude motor vol te belasten. Met beleid laten opwarmen is het devies.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_167181162
quote:
7s.gif Op donderdag 8 december 2016 00:17 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Een mate.. als je motor zoveel blowby genereerd zijn je veren of zuigers naar z'n grootje. Mijn punt is dat er altijd vermening van (verbrand) mengsel en olie optreedt, hoe klein ook. Je hebt niet voor niets een filter en een voorgeschreven kilometers per wissel. (en carterventilatie, om die sprong te maken)
Die wissel is meer vanwege verbrande olie en metaalschilfers.
Niks interessants hier.
pi_167181163
quote:
7s.gif Op donderdag 8 december 2016 00:20 schreef Straatcommando. het volgende:

Denk dat iedereen het erover eens is dat het een dom idee is om een koude motor vol te belasten. Met beleid laten opwarmen is het devies.
En dat gaat beter met grotere cilinderhoud.
pi_167181167
quote:
3s.gif Op donderdag 8 december 2016 00:21 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

En dat gaat beter met grotere cilinderhoud.
Juist niet. Een kleine motor is veel sneller opgewarmd als een grote motor.
Niks interessants hier.
pi_167181199
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 00:22 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:

[..]

Juist niet. Een kleine motor is veel sneller opgewarmd als een grote motor.
Ja omdat je veel toeren moet maken om beetje op snelheid te komen.
pi_167181228
quote:
2s.gif Op donderdag 8 december 2016 00:24 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Ja omdat je veel toeren moet maken om beetje op snelheid te komen.
Nee. Omdat een kleine motor veel minder massa heeft om op te warmen.
Niks interessants hier.
pi_167181251
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 00:27 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:

[..]

Nee. Omdat een kleine motor veel minder massa heeft om warm te maken.
Probeer maar eens met zo'n ding in te voegen op snelweg op fatsoenlijke manier zonder teveel toeren te maken wanneer ding nog koud is.
pi_167181526
Het koelwater van m'n 540i is wel echt snel warm (en daarmee gelukkig ook de kachel). Helaas geen olie temperatuurmeter aan boord.
pi_167182311
Het beste voorbeeld zie je bij vrachtauto's. Die hebben een zes in lijn van rond de twaalf liter en halen met gemak een miljoen kilometers. Die draaien ook bij maximaal koppel 1100 toeren bij 80 km/h. Ja, optrekken belast de motor, maar eenmaal op snelheid is er nauwelijks slijtage.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_167182979
quote:
1s.gif Op donderdag 8 december 2016 02:35 schreef Ridocar het volgende:
Het beste voorbeeld zie je bij vrachtauto's. Die hebben een zes in lijn van rond de twaalf liter en halen met gemak een miljoen kilometers. Die draaien ook bij maximaal koppel 1100 toeren bij 80 km/h. Ja, optrekken belast de motor, maar eenmaal op snelheid is er nauwelijks slijtage.
Gezien de kostprijs van nieuwe vrachtwagens is het ook een stuk rendabeler om dure versleten onderdelen te vervangen dan bij een A segment boodschappenwagentje. Dat speelt uiteraard mee in de levensduur.
  donderdag 8 december 2016 @ 11:18:29 #66
198698 gewoonmeppen
Wie niet voelen wil...
pi_167185847
Kleine motortjes kunnen ook hoge kilometerstanden halen

http://www.autoweek.nl/vi(...)7318-km-klokje-rond/

http://www.autoweek.nl/vi(...)3594-km-klokje-rond/

http://www.autoweek.nl/vi(...)1-miljoen-kilometer/

Bedenk ook dat er kortere stukjes worden afgelegd met kleine autootjes, waardoor deze pas op latere leeftijd een hoge kilometerstand zullen bereiken.
Meestal wordt de auto voor die tijd al afgeschreven, omdat de onderhoudskosten de waarde van de auto overstijgen. De motor is zelden versleten, als de auto naar de sloop gaat.
Sommige benzine motoren halen zelfs de 1 miljoen!
  vrijdag 9 december 2016 @ 12:12:18 #67
53151 T42
Pinball Wizard
pi_167209907
Heb de laatste rijdende 2.7 diesel lt31 van nederland dus blijkbaar niet zo,n goede motor ;) maar hij doet het nog altijd. Al bijna 40 jaar

Terwijl de 1.6/1.9 versies handig 4/5ton kunne lopen
pi_167215114
quote:
1s.gif Op donderdag 8 december 2016 08:00 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Gezien de kostprijs van nieuwe vrachtwagens is het ook een stuk rendabeler om dure versleten onderdelen te vervangen dan bij een A segment boodschappenwagentje. Dat speelt uiteraard mee in de levensduur.
Eens, maar gezien het onderhoudsinterval is het ook zo dat veel onderdelen langer meegaan. Het feit dat vrijwel alle nieuwe vrachtauto's automaten zijn en er genoeg computers in zitten om alle techniek te monitoren helpt ook. Als er iets stuk gaat is het minder vaak de fout of lompheid van de bestuurder (hoog toerental of fout schakelen) of onverenigbare fucties te activeren. (bv. luchtvering tijdens het rijden niet in de rijstand zetten/laten staan of op de snelweg de sper aan laten staan)

[ Bericht 1% gewijzigd door Ridocar op 09-12-2016 21:15:30 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_167232333
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 01:08 schreef Pizza_Boom het volgende:

En ja, dan moet je bij een benzineblok hoog in de toeren komen om veel koppel te krijgen (meestal tussen 3000 en 4500 toeren), met een turbo heb je al iets eerder je maximale koppel
Met een turbo heb je 80% van je koppel beschikbaar rond de 1700 rpm. Dus die hoef je sowieso niet hoog in de toeren te rijden. En dat geldt zelfs voor een 875cc 2-cylinder.

quote:
maar bij een V8, een 6 in lijn of een Volvo Red Block heb je gewoon lomp veel koppel onderin.
Het aantal cylinders zegt natuurlijk niet zoveel. Het gaat om de cylinderinhoud. En met een turbo verhoog je het koppel wel even iets makkelijker dan met cylinderinhoud. En heb je dat koppel ook beschikbaar bij een lager toerental.

Bijvoorbeeld het blok van mijn T-5R (2.3ltr met turbo) heeft een koppel van 330nm bij 3000 rpm (en levert bij 1750 rpm al 80% van zijn koppel) terwijl de atmosferische 3,5 ltr 6-cylinder van BMW van hetzelfde bouwjaar 305nm levert bij 4000 rpm en de 4.0ltr 8-cylinder 400nm, maar pas bij 4500 rpm.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_167233033
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 00:53 schreef matigeuser het volgende:
Ik heb wel eens gehoord dat auto's met grotere motoren meer kilometers aan kunnen dan kleine autootjes met kleine motoren. Dit zou dan zo zijn omdat grotere motoren, bijvoorbeeld een 4 liter V8, veel minder hard zou moeten werken dan een 1.0 liter 3-cilinder.

Klinkt logisch. Maar is dit in de praktijk ook zo?

Ik lees ook net dat veel kleinere auto's met zo'n 1.0 liter motor ook wel 'op' zijn bij 150.000 - 200.000 km. Terwijl bijvoorbeeld een BMW 6-cilinder toch wel makkelijk de 250.000 km moet halen, als het niet een stuk meer is.

Dus, klopt dit? Of ligt het anders?
Wat ook meespeelt, is dat er iets meer geld geinvesteerd wordt in een BMW 6-cylinder. Het blok wordt er ook wel op gebouwd om, relatief makkelijk, 3 ton te kunnen halen.

Maar over 6 jaar laat ik het je weten. Heb redelijk probleemloos mijn T-5R naar de 330dkm gereden. Zal je laten weten of de, eerder dit jaar aangeschafte, Fiat 500 (occasie) met 875cc 2-cylinder met turbo, ook de 300dkm haalt. ;)
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
  zaterdag 10 december 2016 @ 14:54:18 #71
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_167233767
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 00:48 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Het koelwater van m'n 540i is wel echt snel warm (en daarmee gelukkig ook de kachel). Helaas geen olie temperatuurmeter aan boord.
Het koelwater in m'n 130i kan ik niet aflezen. Olie daarin tegen wel. Koelwater warmt lekker snel op inderaad, maar je olie (zeker in de winter, ja dat geeft echt major verschil!) duurt best wel behoorlijk lang om op te warmen.

Weet van alles een beetje maar net niets.
  zaterdag 10 december 2016 @ 15:02:35 #72
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_167233927
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 14:54 schreef -Richard- het volgende:

[..]

...Olie daarin tegen wel. Koelwater warmt lekker snel op inderaad, maar je olie (zeker in de winter, ja dat geeft echt major verschil!)...

Bij mijn vorige BMW propte ik in de winter een stuk alu-noppenfolie tussen de radiator en de grille. Halve radiator uitgeschakeld. Heb nu, geloof ik, van die kleppen in de gril die automatisch openen/sluiten.

http://www.bmw.com/com/en(...)ir_vent_control.html

Back on topic :)
Hier 204 PK uit 3 liter = 68 PK/liter; lage PK/liter zorgt ook voor langere levensduur volgens mij. Das ook wel handig, omdat je altijd iets langer onderweg bent. :P

[ Bericht 14% gewijzigd door Hyperdude op 10-12-2016 15:08:22 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 10 december 2016 @ 15:17:24 #73
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_167234197
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2016 15:02 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Bij mijn vorige BMW propte ik in de winter een stuk alu-noppenfolie tussen de radiator en de grille. Halve radiator uitgeschakeld. Heb nu, geloof ik, van die kleppen in de gril die automatisch openen/sluiten.

http://www.bmw.com/com/en(...)ir_vent_control.html

Back on topic :)
Hier 204 PK uit 3 liter = 68 PK/liter; lage PK/liter zorgt ook voor langere levensduur volgens mij. Das ook wel handig, omdat je altijd iets langer onderweg bent. :P
Heb je die ja? Zover het bij mij bekend was hadden alleen auto's die gericht waren op economisch rijden, die kleppen. Zodat de motor zo snel mogelijk warm is en daarmee efficiënt. Ik heb ze sowieso niet haha. Maar ik kan dit wel een proberen ja. Al is het zo dat ik de motor altijd wel goed warm krijg. Woon werk verkeer misschien wat minder maar als ik wat langer rijdt dan komt de olietemp gewoon op 100 graden. In de zomer altijd op 110 graden en bij snel rijgedrag op zo'n 120 graden.
Weet van alles een beetje maar net niets.
  zaterdag 10 december 2016 @ 16:33:17 #74
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_167235562
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 15:17 schreef -Richard- het volgende:

[..]

Heb je die ja? ...
Heb ik. Net even gekeken in de schuur. ;)
Onderdeel van Efficiënt Dynamics pakket.

[ Bericht 1% gewijzigd door Hyperdude op 10-12-2016 16:44:14 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_167237801
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 15:17 schreef -Richard- het volgende:

[..]

Heb je die ja? Zover het bij mij bekend was hadden alleen auto's die gericht waren op economisch rijden, die kleppen. Zodat de motor zo snel mogelijk warm is en daarmee efficiënt. Ik heb ze sowieso niet haha. Maar ik kan dit wel een proberen ja. Al is het zo dat ik de motor altijd wel goed warm krijg. Woon werk verkeer misschien wat minder maar als ik wat langer rijdt dan komt de olietemp gewoon op 100 graden. In de zomer altijd op 110 graden en bij snel rijgedrag op zo'n 120 graden.
Daar heb je een thermostaat voor. Die kleppen zijn voor de luchtweerstand te verlagen, zolang extra koeling niet nodig is.
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')