nee dat bedrijf nietquote:Op dinsdag 6 december 2016 01:56 schreef snorauto het volgende:
Ik zou t niet betalen, laat ze lekker lullen, meestal zijn ze te bang/gierig om echt naar de rechter te gaan.
Dat is een verkeerde aanname. de organisatie staat namelijk volledig in zijn recht en zal dus gelijk krijgen.quote:Op dinsdag 6 december 2016 01:56 schreef snorauto het volgende:
Ik zou t niet betalen, laat ze lekker lullen, meestal zijn ze te bang/gierig om echt naar de rechter te gaan.
Zijn dat 3 verschillende opties of zou je ze in die volgorde allemaal doen?quote:Op dinsdag 6 december 2016 07:07 schreef BadderAapje het volgende:
[..]
Dat is een verkeerde aanname. de organisatie staat namelijk volledig in zijn recht en zal dus gelijk krijgen.
Als hij 100% zeker weet dat hij anoniem is via die blog zou ik:
- niet reageren
- website offline halen en niks meer mee doen als je toch geen bezoekers hebt
- aangeven dat je nader inzien fout zat, dit nooit meer zal doen en onderhandelen over de boete. (dit geeft iig aan dat je je fout erkent en dit wordt meegenomen in het besluit als je naar de rechter zou moeten)
Volgens mij gaat dit hier niet op, er bij mijn weten op Fok! al vaker te doen geweest over Permissionmachine (http://permissionmachine.com/nl/) waar voor zover ik weer uit kwam dat dit inderdaad een legitiem bedrijf is die dit soort zaken voor fotografen en persbureau's e.d. afhandeld.quote:Op dinsdag 6 december 2016 07:33 schreef Lunatiek het volgende:
Ik ken dit gebruik uit Duitsland. Het gaat daar om louche advocatenbedrijfjes die het internet afstruinen naar vermoedelijke illegale content op kleine particuliere sites. Dan mailen ze de webmaster een rekening, zoals in de OP.
Er wordt dus NIET gecontroleerd of je op de een of andere manier toestemming hebt om die content te gebruiken.
Als je betaalt, heb je vermoedelijk nog steeds geen recht op het gebruik van die foto. Als het echt een malafide bedrijf is, koop je geen licentie en koop je ook een eventuele rechtszaak niet af. Je betaalt dan alleen voor het dreigement dat ze anders naar de rechter stappen.
Zoek eerst uit of dat bedrijf inderdaad namens de rechtshebbende mag handelen. Zie ook de klacht tegen het bedrijf in het andere topic.
Aparte beredenatie. Zullen we films en muziek dan ook maar gratis maken?quote:Op dinsdag 6 december 2016 12:08 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Uiteraard is een foto ook het werk van iemand, maar aan de andere kant is die er al voor betaald als het goed is.
En dus mag iedereen die foto maar gebruiken.quote:Op dinsdag 6 december 2016 12:08 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Helaas is portret en/of auteursrecht nogal doorgeslagen tegenwoordig.
Uiteraard is een foto ook het werk van iemand, maar aan de andere kant is die er al voor betaald als het goed is.
Dan heeft de maker van de foto nog steeds rechten natuurlijk, maar om geld te gaan eisen als men de foto gebruikt op een non-commerciėle site, is wat overdreven.
Je mag best een kopietje van mijn auto uit je 3d printer laten rollen hoor.quote:Op dinsdag 6 december 2016 12:25 schreef Armani XL het volgende:
[..]
En dus mag iedereen die foto maar gebruiken.
Dus ik mag jouw auto/fiets ook gewoon gebruiken want hij is al betaald?
Ze opereren alleen op agressieve wijze. Het zou van enig fatsoen getuigen om eerst te vragen of je toestemming hebt om die foto te gebruiken voordat je met een factuur gaat dreigen. Zeker bij een anonieme blog: je kunt niet weten of aan een anonieme persoon een licentie is verleend.quote:Op dinsdag 6 december 2016 11:13 schreef Dennism het volgende:
[..]
Volgens mij gaat dit hier niet op, er bij mijn weten op Fok! al vaker te doen geweest over Permissionmachine (http://permissionmachine.com/nl/) waar voor zover ik weer uit kwam dat dit inderdaad een legitiem bedrijf is die dit soort zaken voor fotografen en persbureau's e.d. afhandeld.
TS heeft in deze wel de mazzel dat zijn N.A.W niet bekend zijn, wat nog een behoorlijke drempel kan zijn voor dit bedrijf om echt actie te ondernemen.
Omdat we in 2016 leven?quote:Op dinsdag 6 december 2016 12:40 schreef MCH het volgende:
Hoezo regelt een Belgisch bureau deze zaken voor het ANP?
Dat zou je vast niet zeggen als jij de fabrikant van je auto was.quote:Op dinsdag 6 december 2016 12:28 schreef Nobu het volgende:
[..]
Je mag best een kopietje van mijn auto uit je 3d printer laten rollen hoor.
Daar zou ik niet al te zeker van zijn.quote:Op dinsdag 6 december 2016 13:31 schreef matigeuser het volgende:
Ik heb zelf het idee dat ze voor één fotootje dit hele traject niet in gaan
Malafide bedrijfjes opereren nu eenmaal graag vanuit failed states.quote:Op dinsdag 6 december 2016 12:40 schreef MCH het volgende:
Hoezo regelt een Belgisch bureau deze zaken voor het ANP?
Die website staat ergens gehost en Permission Machine zal de gegevens van de gebruiker opvragen bij het hostingbedrijf.quote:Op dinsdag 6 december 2016 07:07 schreef BadderAapje het volgende:
[..]
Dat is een verkeerde aanname. de organisatie staat namelijk volledig in zijn recht en zal dus gelijk krijgen.
Als hij 100% zeker weet dat hij anoniem is via die blog zou ik:
- niet reageren
- website offline halen en niks meer mee doen als je toch geen bezoekers hebt
- aangeven dat je nader inzien fout zat, dit nooit meer zal doen en onderhandelen over de boete. (dit geeft iig aan dat je je fout erkent en dit wordt meegenomen in het besluit als je naar de rechter zou moeten)
Nee, een hoger bedrag is gerechtvaardigd als er oneigenlijk gebruik is, anders wordt het wel heel aantrekkelijk om de gok te nemen. Het kost je dan hooguit het tarief dat je toch al had moeten betalen als je pech hebt, of het kost je niets. Dan is de keuze niet heel erg moeilijk hč.quote:Op dinsdag 6 december 2016 15:23 schreef Myraela het volgende:
Overigens staat op de website dat een licentie voor de ANP voor particulieren 185,50 is. Misschien kun je het daar nog op gooien.
ANP verdient geld door foto's en artikelen te verkopen dus zij hebben er een ernstig belang bij dat mensen gewoon betalen voor hun foto's. Ga er maar van uit dat je een rechtszaak tegemoet kunt zien.quote:Op dinsdag 6 december 2016 13:31 schreef matigeuser het volgende:
Ik heb zelf het idee dat ze voor één fotootje dit hele traject niet in gaan
Het bestaansrecht van permissionmachine.quote:Op dinsdag 6 december 2016 17:28 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
ANP verdient geld door foto's en artikelen te verkopen dus zij hebben er een ernstig belang bij dat mensen gewoon betalen voor hun foto's. Ga er maar van uit dat je een rechtszaak tegemoet kunt zien.
Ja, volgens mij wel, als je er niet bij zet dat het freeware is en je ergens de licentiebepalingen plaatst.quote:Op dinsdag 6 december 2016 22:19 schreef KimJong-un het volgende:
Als ik foto's ga maken en die goed vindbaar op internet zet. Kan ik dan iedereen die mijn foto's gebruikt dagen voor mijn zelf bepaalde licentie met dossierkosten?
Moeten ze die eerst sturen, voor dat ze naar de rechter stappen?quote:Op dinsdag 6 december 2016 22:37 schreef LelijKnap het volgende:
Wachten tot je een brief (aanmaning) opgestuurd krijgt.
Ze mogen je direct aanklagen, dat ze je eerst een schikkingsvoorstel doen is een gunst.quote:Op dinsdag 6 december 2016 23:23 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Moeten ze die eerst sturen, voor dat ze naar de rechter stappen?
Met andere woorden, is er nog een tussenstap voordat ik meteen een boete van duizenden euro's op de deurmat vindt?
Een rechter is er over het algemeen niet zo heel erg van gecharmeerd als dat gedaan wordt edoch. Die heeft wel belangrijkere dingen te doen, zeker als je aangeeft tijdens de zaak dat je met een aanmaning ook wel had betaald en nu op extra kosten gejaagd wordt. Kan je meteen jouw kosten + kosten zaak bij hun claimen.quote:Op dinsdag 6 december 2016 23:26 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Ze mogen je direct aanklagen, dat ze je eerst een schikkingsvoorstel doen is een gunst.
Het gaat niet om een doorsnee vordering, het gaat om de constatering van een wetsovertreding door illegaal gebruik te maken van andermans eigendommen, dat zijn 2 heel verschillende dingen.quote:Op dinsdag 6 december 2016 23:33 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Een rechter is er over het algemeen niet zo heel erg van gecharmeerd als dat gedaan wordt edoch. Die heeft wel belangrijkere dingen te doen, zeker als je aangeeft tijdens de zaak dat je met een aanmaning ook wel had betaald en nu op extra kosten gejaagd wordt. Kan je meteen jouw kosten + kosten zaak bij hun claimen.
"Maar Meneer de Rechter; ik wilde alleen maar even aanzien of ze er ook echt mee verder gingen, of dat ik er mee weg kon komen door het te negeren. Als ze me nog een aanmaning gestuurd hadden had ik echt wel betaald hoor!"quote:Op dinsdag 6 december 2016 23:33 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Een rechter is er over het algemeen niet zo heel erg van gecharmeerd als dat gedaan wordt edoch. Die heeft wel belangrijkere dingen te doen, zeker als je aangeeft tijdens de zaak dat je met een aanmaning ook wel had betaald en nu op extra kosten gejaagd wordt. Kan je meteen jouw kosten + kosten zaak bij hun claimen.
De volgorde is verkeerd. Je moet eerst vragen of het mag, daarna gebruiken. Niet andersom.quote:Op dinsdag 6 december 2016 12:08 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Helaas is portret en/of auteursrecht nogal doorgeslagen tegenwoordig.
Dan heeft de maker van de foto nog steeds rechten natuurlijk, maar om geld te gaan eisen als men de foto gebruikt op een non-commerciėle site, is wat overdreven.
Uberhaupt een beetje gelezen waarop ik quotte?quote:Op woensdag 7 december 2016 08:32 schreef MutedFaith het volgende:
[..]
"Maar Meneer de Rechter; ik wilde alleen maar even aanzien of ze er ook echt mee verder gingen, of dat ik er mee weg kon komen door het te negeren. Als ze me nog een aanmaning gestuurd hadden had ik echt wel betaald hoor!"
Het is niet gewoon een factuur die je per ongeluk vergeet te betalen. Het is al een schikkingsvoorstel dat ze je doen om te voorkomen dat je meteen voor een rechter moet staan.
Uiteraard, maar dan kan de vordering alsnog worden toegewezen. Het nadeel voor de eiser is dan dat ze hun eigen proceskosten moeten betalen.quote:Op dinsdag 6 december 2016 23:33 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Die prijzen zijn volgens mij vrij normaal in dat wereldje, als je niet in dat wereldje zit dan kan het inderdaad hoog lijken, zeker als je met een schikkingstarief te maken krijgt vanwege eerdere inbreuk waarmee je een rechtsgang afkoopt, maar goed dat is natuurlijk ook het risico van inbreuk plegen op auteursrecht in de eerste plaats.quote:Op donderdag 8 december 2016 14:50 schreef Razor21 het volgende:
![]()
![]()
![]()
Ik heb ook ooit eens gezeik gehad over een foto op mijn oude website. Zelf maar meteen betaald omdat ik geen zin had in verder gezeik. Maar de prijzen slaan nergens op.
[ afbeelding ]
Die prijzen kloppen gewoon hoor.quote:Op donderdag 8 december 2016 14:50 schreef Razor21 het volgende:
![]()
![]()
![]()
Ik heb ook ooit eens gezeik gehad over een foto op mijn oude website. Zelf maar meteen betaald omdat ik geen zin had in verder gezeik. Maar de prijzen slaan nergens op.
Dat zal best. Maar ik vond het behoorlijk duur voor een foto waar ik eigenlijk niets mee doequote:Op donderdag 8 december 2016 17:47 schreef Patrice_Consigny het volgende:
[..]
Die prijzen kloppen gewoon hoor.
Ze doen geen schikkingsvoorstel, ze bieden aan een licentie te kopen die ook weer het komende jaar geldig is.quote:Op dinsdag 6 december 2016 23:26 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Ze mogen je direct aanklagen, dat ze je eerst een schikkingsvoorstel doen is een gunst.
quote:en daarmee een licentie te kopen voor deze foto.
Volgens mij bestaat er nog altijd iets als de bewaarplicht waar o.a. hostingpartijen aan moeten voldoen.quote:Op donderdag 8 december 2016 21:07 schreef xaban06 het volgende:
Er is nog geen rechtszaak. Als jij je hosting opzegt en je eist data ze je gegevens verwijderen uit hun administratie. Hoe gaat de ANP dan aan jouw gegevens komen?
Iets zegt me dat je dat vantevoren dan maar had moeten doen. Anders gaat natuurlijk iedereen die licentie pas kopen als t ANP (of iemand namens het ANP) je fotogebruik opmerkt en er achteraan gaat.quote:Op zondag 11 december 2016 10:18 schreef 111210 het volgende:
En als je die foto of het gebruik ervan nou gewoon koopt via anp? Dan heb je in iedergeval betaald aan de eigenaar van de foto.
Daarnaast is het bij ANP soms ook zo dat je de foto gratis mag gebruiken als je de naam van de fotograaf er bij zet.
Hier zou je een afspraak over kunnen maken met de fotograaf zelf en dit bij het belgische bedrijf aangeven
Op auteursrecht.nl zag ik dat er inderdaad uitzonderingen zijn:quote:Op zondag 11 december 2016 10:18 schreef 111210 het volgende:
En als je die foto of het gebruik ervan nou gewoon koopt via anp? Dan heb je in iedergeval betaald aan de eigenaar van de foto.
Daarnaast is het bij ANP soms ook zo dat je de foto gratis mag gebruiken als je de naam van de fotograaf er bij zet.
Hier zou je een afspraak over kunnen maken met de fotograaf zelf en dit bij het belgische bedrijf aangeven
Hier wordt dat ook beschreven, alleen wordt er meer nadruk gelegd op de verhouding tussen het beeld en de bespreking van het beeld. Er staat ook een linkje naar een uitspraak van het hof:quote:Ook mag je zonder toestemming een plaatje gebruiken als dat goed duidelijk maakt waar jouw tekst over gaat. Dat heet ‘citaatrecht’. Als het plaatje alleen maar bedoeld is om je tekst te versieren, dan is het geen ‘citaat’ en heb je wel toestemming van de maker nodig.
Denk er wel aan dat je altijd de naam van de maker bij de foto of tekening moet zetten en ook de plaats waar je die gevonden hebt, bijvoorbeeld de titel van een boek of de link naar een website.
Foto's citeren
Een foto of illustratie mag in zijn geheel worden geciteerd, zonder toestemming. Een citaat van een foto hoeft dus niet per definitie een klein stukje van de foto te zijn. Maar ook voor beeldcitaten geldt dat ze inhoudelijk relevant moeten zijn en niet groter worden afgebeeld dan noodzakelijk. Een foto bij een nieuwsbericht (wat kleiner dan het origineel) om te verduidelijken waar het bericht over gaat is een citaat. Een foto die alleen ter illustratie wordt gebruikt niet. En een foto die als beeldbepalend element een homepage siert al helemaal niet.
quote:
Lokquote heeft gewerktquote:Op woensdag 25 oktober 2017 15:00 schreef FritsWillems het volgende:
Hallo,
Ik vroeg me af of de topic starter ooit nog iets gehoord heeft van Permission Machine?
Hoe lang geleden hebben ze die mail gestuurd dan?quote:Op woensdag 25 oktober 2017 18:42 schreef FritsWillems het volgende:
Hallo,
Ja ze hebben mij ook een mail gestuurd. Maar ook een anoniem oud blog van mij, dus was alleen gericht aan een anoniem e-mail adres, waar ik bij toeval achter kwam. Ik weet niet wat ik er mee moet.
Ik had ook een anoniem blog, maar had toen mijn hosting service gecontacteerd met de vraag of ze mijn NAW gegevens vrijgeven als daar om gevraagd wordt door een rechterlijke macht en dat is het geval. Dus in geval van een rechtszaak komen ze toch wel bij je uit.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 18:42 schreef FritsWillems het volgende:
Hallo,
Ja ze hebben mij ook een mail gestuurd. Maar ook een anoniem oud blog van mij, dus was alleen gericht aan een anoniem e-mail adres, waar ik bij toeval achter kwam. Ik weet niet wat ik er mee moet.
Natuurlijk gaan mensen klagen als ze moeten betalen. Maar het is wel volkomen terecht dat ze moeten betalen, en eigenlijk vind ik zo'n licentie nog niet eens zo'n slecht aanbod. Dit zou veel, maar dan ook echt veel meer moeten gebeuren. En laat al die mensen er ook maar lekker over klagen, dan komt er misschien wat meer bewustzijn van het feit dat je van andermans content af moet blijven.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 19:01 schreef FritsWillems het volgende:
Nee, het is een brief met aankoop tot licentie. Het gaat om drie ANP foto's, tenminste dat beweert de afzender. Ik had een Google gedaan, en zie allemaal klachten voorbij komen over deze afpersers.
Ik heb ook een fout gemaakt, keurig aan bronvermelding gedaan etc etc en was dus blijkbaar niet goed op de hoogte wat wel en wat niet kon. De methode die dit bureau gebruikt is heel erg agressief want de prijzen zijn abnormaal hoog. Ook leveren ze nergens bewijs aan dat de foto's inderdaad van het ANP zijn. Ik vind het lastig en weet niet wat ik moet doen.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 21:33 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Ik had ook een anoniem blog, maar had toen mijn hosting service gecontacteerd met de vraag of ze mijn NAW gegevens vrijgeven als daar om gevraagd wordt door een rechterlijke macht en dat is het geval. Dus in geval van een rechtszaak komen ze toch wel bij je uit.
Ik weet echt niet wat ik moet adviseren. Aan de ene kant zouden het best een stel oplichters kunnen zijn die dreigen met rechtszaken maar dat vervolgens vrijwel nooit doen. Of ze doen het wel en de kosten zijn veel hoger dan die ze nu voorstellen.
Eén ding is in ieder geval wel waar en dat is dat je niet zomaar foto's van andere mensen / bedrijven kunt gebruiken. En om die reden heb ik dan zelf ook maar betaald. Een soort boetedoening voor mijn eigen nalatigheid. Scheelt weer een dagje of 2 branden in de hel.
Hoeveel moet je ongeveer betalen dan?quote:Op donderdag 26 oktober 2017 06:41 schreef FritsWillems het volgende:
[..]
Ik heb ook een fout gemaakt, keurig aan bronvermelding gedaan etc etc en was dus blijkbaar niet goed op de hoogte wat wel en wat niet kon. De methode die dit bureau gebruikt is heel erg agressief want de prijzen zijn abnormaal hoog. Ook leveren ze nergens bewijs aan dat de foto's inderdaad van het ANP zijn. Ik vind het lastig en weet niet wat ik moet doen.
Mijn vriendin ook gedaan, zelfs op Fok de resultaten gepost en ik kan je vertellen degenen die 'm gejat hadden konden aftikken en dat was meer dan die 318 euro!quote:Op dinsdag 6 december 2016 01:56 schreef snorauto het volgende:
Ruim 600 euroquote:Op donderdag 26 oktober 2017 06:59 schreef The_Temp het volgende:
[..]
Hoeveel moet je ongeveer betalen dan?
Voor 3 foto's is dat niet overdreven veel, is volgens mij zelfs minder dan het gangbare tarief. Bij de rijdende rechter was ook een zaak met de permission machine (ging over 1 foto) en daar moest de inbreukmaakster bij 1 foto al ¤500 aftikken van de rijdende rechter. Permission machine is in ieder geval een legitiem bedrijf en ik zou ze zeker niet negeren zoals de mevrouw bij de rijdende rechter gedaan heeft. Zij kon initieel schikken voor iets van ¤250 maar zal uiteindelijk na uitspraak met een kostenpost van ¤500.quote:
Punt 1 komt inderdaad voor, maar lang niet altijd, vaak is de initiėle schikking gewoon het licentie bedrag.quote:Op donderdag 26 oktober 2017 10:53 schreef KimJong-un het volgende:
Ja, betaal maar gewoon. Je hebt nu eenmaal het auteursrecht geschonden. De regels eromheen zijn achterlijk en veel fotografen maken er een business van. Helaas kun je er niet zoveel aan doen. Ik zit te denken om een stichting te beginnen om de gestoordheid van deze regels aan de kaak te stellen.
Gestoordheid zeg je? Ja:
• Hoeveel je moet betalen is compleet uit de lucht gegrepen.
• Waarom je aan zo'n professionele fotograaf moet betalen en niet (altijd) aan een amateurfotograaf is onduidelijk.
• Website's waar die foto's opstaan worden vaak niet aangepakt. Mensen halen daar hun foto's vandaan en dan worden ze aangepakt.
• Als gebruiker van zo'n foto is vaak niet te achterhalen wie de fotograaf is.
• Er zijn fotografen die foto's op Flickr zetten onder 'vrij te gebruiken' om vervolgens de licentie aan te passen nadat die een paar honderd keer gebruikt is. Dan kun je al die gasten dus een factuur sturen zonder dat die aan kunnen tonen (tenzij screenshot gemaakt) dat die licentie anders was.
Punt 1: Helemaal niet relevant die licentiekosten. Het gaat om geleden schade. Een vrouw die een blog bijhoudt over koekjes bakken zou die foto nooit gekocht hebben als ze had geweten dat het een foto met auteursrecht betrof. Geen geleden schade dus, die vrouw had het nooit gekocht. Die vrouw kan misschien ook wel aantonen dat de pagina waarop de foto staat maar door 5 mensen is bekeken. De foto is verwijderd en of de volledige licentiekosten van toepassing zijn als die foto maar door 5 mensen is bekeken.quote:Op donderdag 26 oktober 2017 10:55 schreef Dennism het volgende:
Punt 1 komt inderdaad voor, maar lang niet altijd, vaak is de initiėle schikking gewoon het licentie bedrag.
Punt 2: Een professionele fotograaf maakt hier in de regel altijd werk van door een partij zijn rechten te laten beheren, een amateur fotograaf niet. Daar kan dus inderdaad zeker verschil in zitten daar een amateur fotograaf lang niet altijd zijn / haar rechten verdedigd. Ook zij mogen echter gewoon actie ondernemen als ze dat willen tegen auteursrechten inbreuk.
Punt 3: Is zeker niet altijd waar
Punt 4: Bijna alle bedrijven die fotografen vertegenwoordigen hebben openbare databases waar al deze info inclusief de betreffende foto te vinden is, zo verkopen ze namelijk hun waren. Die informatie is dus normaliter zeker wel te vinden. Je moet er echter wel actief naar op zoek, want een site die de foto's aanbied zonder de rechten te hebben zal deze informatie inderdaad vaak niet erbij hebben staan.
Punt 5: Goed documenten in zo'n geval inderdaad.
Domste advies wat tot nu toe gegeven is.quote:
quote:Op donderdag 26 oktober 2017 16:36 schreef YoshiBignose het volgende:
Op donderdag 26 oktober 2017 10:53 schreef KimJong-un het volgende:
Ja, betaal maar gewoon.
Ja, geef ik aan uit ervaring.. in totaal 3 keer in aanraking met dit soort bedrijven gekomen en in alle gevallen het bedrag omlaag gekregen. En zo'n mailtje heb je zo getypt.quote:Op donderdag 26 oktober 2017 16:49 schreef KimJong-un het volgende:
[..]
Ja vooral veel tijd in gaan stoppen. Zijn ze ook echt gevoelig voor.
In mijn ervaring is punt 1 zeker niet altijd zo het gaat pas om de geleden schade als het daadwerkelijk tot een rechtszaak komt. Een schikkingsvoorstel mag daar best van afwijken net zoals de eis bij een eventuele rechtzaak, het is in dat laatste geval aan de rechter om te oordelen of de eis uiteindelijk ook gerechtvaardigd is. Verder worden blogs e.d. al redelijk snel als commercieel gezien, draaien er bijv. advertenties of een andere vorm van monetization (affliates bijv, product placement) zal dit al snel als commercieel gezien worden. Daarnaast mag een rechter een forfaitaire schadevergoeding opleggen als de werkelijke schade lastig vast te stellen is (Art 27 lid 2 AW). En die vergoeding zal in de regel niet lager zijn dan de licentie kosten. Als puntje bij paaltje komt en je hebt inderdaad inbreuk gepleegd en ze bieden aan te schikken voor het bedrag dat een licentie ook gekost zou hebben is het in de regel verstandig die schikking te accepteren. Gaan ze er zeer ruim overheen in hun eis kan dat uiteraard mogelijk een ander verhaal zijn.quote:Op donderdag 26 oktober 2017 16:14 schreef KimJong-un het volgende:
[..]
Punt 1: Helemaal niet relevant die licentiekosten. Het gaat om geleden schade. Een vrouw die een blog bijhoudt over koekjes bakken zou die foto nooit gekocht hebben als ze had geweten dat het een foto met auteursrecht betrof. Geen geleden schade dus, die vrouw had het nooit gekocht. Die vrouw kan misschien ook wel aantonen dat de pagina waarop de foto staat maar door 5 mensen is bekeken. De foto is verwijderd en of de volledige licentiekosten van toepassing zijn als die foto maar door 5 mensen is bekeken.
Punt 2: Weer niet waar. Het verschil in actie maakt helemaal niet uit. Ik kan ook mijzelf vertegenwoordigen. Alweer gaat het hier om geleden schade. Een amateurfotograaf heeft geen schade geleden want die verkoopt de foto's niet en loopt dus ook geen geld mis.
Punt 3: Vast niet altijd waar, maar ook heel vaak wel omdat het zo lekker verdienen is voor die partijen. In de rijdende rechter was dit ook het geval. Die website werd pas gesommeerd toen de zaak door de rijdende rechter werd behandeld. Anders was die lekker met rust gelaten.
Punt 4: Dat is juist de grap van auteursrecht, het moet duidelijk zijn dat er auteursrecht op rust. Niet voor niets dat je bij een foto de fotograaf moet vermelden. Dat mag niet ergens op een verstopte pagina waar je alle namen van de fotografen bijzet.
Bovenstaande laat wel zien waarom huidige wetgeving gewoon verouderd is. Het is allemaal zo vaag als het maar kan. Wij hebben een website waar tienduizenden foto's op staan. Sommige ge-upload door consumenten maar ook door redacteuren die foto's van Flickr gebruiken met een vrije licentie. Wij hebben een systeem gebouwd om van alle foto's de auteursrechten vast te leggen van het moment van publiceren. Wij krijgen zeer regelmatig post van advocaten van fotografen die een vergoeding eisen, wanneer we het controleren zien we dat op het moment van plaatsen de licentie anders was. Vieze business gewoon.
Jij bent duidelijk geen juristquote:Op donderdag 26 oktober 2017 16:14 schreef KimJong-un het volgende:
[..]
Punt 1: Helemaal niet relevant die licentiekosten. Het gaat om geleden schade. Een vrouw die een blog bijhoudt over koekjes bakken zou die foto nooit gekocht hebben als ze had geweten dat het een foto met auteursrecht betrof. Geen geleden schade dus, die vrouw had het nooit gekocht. Die vrouw kan misschien ook wel aantonen dat de pagina waarop de foto staat maar door 5 mensen is bekeken. De foto is verwijderd en of de volledige licentiekosten van toepassing zijn als die foto maar door 5 mensen is bekeken.
Punt 2: Weer niet waar. Het verschil in actie maakt helemaal niet uit. Ik kan ook mijzelf vertegenwoordigen. Alweer gaat het hier om geleden schade. Een amateurfotograaf heeft geen schade geleden want die verkoopt de foto's niet en loopt dus ook geen geld mis.
Punt 3: Vast niet altijd waar, maar ook heel vaak wel omdat het zo lekker verdienen is voor die partijen. In de rijdende rechter was dit ook het geval. Die website werd pas gesommeerd toen de zaak door de rijdende rechter werd behandeld. Anders was die lekker met rust gelaten.
Punt 4: Dat is juist de grap van auteursrecht, het moet duidelijk zijn dat er auteursrecht op rust. Niet voor niets dat je bij een foto de fotograaf moet vermelden. Dat mag niet ergens op een verstopte pagina waar je alle namen van de fotografen bijzet.
Bovenstaande laat wel zien waarom huidige wetgeving gewoon verouderd is. Het is allemaal zo vaag als het maar kan. Wij hebben een website waar tienduizenden foto's op staan. Sommige ge-upload door consumenten maar ook door redacteuren die foto's van Flickr gebruiken met een vrije licentie. Wij hebben een systeem gebouwd om van alle foto's de auteursrechten vast te leggen van het moment van publiceren. Wij krijgen zeer regelmatig post van advocaten van fotografen die een vergoeding eisen, wanneer we het controleren zien we dat op het moment van plaatsen de licentie anders was. Vieze business gewoon.
Ja, geef ik aan uit ervaring.. in totaal 30 keer in aanraking gekomen met dit soort bedrijven en in alle gevallen ging het bedrag omhoog nadat ik er tijd in stopte.quote:Op donderdag 26 oktober 2017 19:19 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja, geef ik aan uit ervaring.. in totaal 3 keer in aanraking met dit soort bedrijven gekomen en in alle gevallen het bedrag omlaag gekregen. En zo'n mailtje heb je zo getypt.
Dan ben je natuurlijk echt de persoon om advies te geven hoe mensen er mee om moeten gaanquote:Op vrijdag 27 oktober 2017 09:03 schreef KimJong-un het volgende:
[..]
Ja, geef ik aan uit ervaring.. in totaal 30 keer in aanraking gekomen met dit soort bedrijven en in alle gevallen ging het bedrag omhoog nadat ik er tijd in stopte.
Het klopt dat je volgens het citaatrecht een kleine afbeelding en of introductie mag overnemen, echter dit geld alleen als het relevant is, bijvoorbeeld als je je mening er over geeft op een blog. Een willekeurig plaatje overnemen uit google images geld niet als relevant. Overigens heb ik zelf in het verleden ook ernstig last gehad van jatwerk, ik ben bijna een jaar bezig geweest met mijn toenmalige partner om content voor een site te maken, Jan en Alleman jat het maar over, niet eens met bronvermelding of een bedankje. Was zo erg dat zelfs de officieele partij waar de site overging onze content begon te jatten, gelukkig had ik er wat leuke copyright traps ingezetquote:Op zondag 11 december 2016 18:50 schreef Physsic het volgende:
[..]
Op auteursrecht.nl zag ik dat er inderdaad uitzonderingen zijn:
[..]
Hier wordt dat ook beschreven, alleen wordt er meer nadruk gelegd op de verhouding tussen het beeld en de bespreking van het beeld. Er staat ook een linkje naar een uitspraak van het hof:
https://www.charlotteslaw.nl/2012/07/blog-en-een-beeldcitaat/
Ik ga er alleen vanuit dat PM daar al rekening mee houdt in de speurtocht naar onrechtmatig gepubliceerde foto's..
Heb je ook een vrijwaring gevraagd voor toekomstige claims? Want dat lees ik her en der dat je dit wel moet nagaan.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 21:33 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Ik had ook een anoniem blog, maar had toen mijn hosting service gecontacteerd met de vraag of ze mijn NAW gegevens vrijgeven als daar om gevraagd wordt door een rechterlijke macht en dat is het geval. Dus in geval van een rechtszaak komen ze toch wel bij je uit.
Ik weet echt niet wat ik moet adviseren. Aan de ene kant zouden het best een stel oplichters kunnen zijn die dreigen met rechtszaken maar dat vervolgens vrijwel nooit doen. Of ze doen het wel en de kosten zijn veel hoger dan die ze nu voorstellen.
Eén ding is in ieder geval wel waar en dat is dat je niet zomaar foto's van andere mensen / bedrijven kunt gebruiken. En om die reden heb ik dan zelf ook maar betaald. Een soort boetedoening voor mijn eigen nalatigheid. Scheelt weer een dagje of 2 branden in de hel.
Hi,quote:Op zondag 29 oktober 2017 12:32 schreef FritsWillems het volgende:
[..]
Heb je ook een vrijwaring gevraagd voor toekomstige claims? Want dat lees ik her en der dat je dit wel moet nagaan.
Bedankt voor je snelle reactie. Hoe zit het eigenlijk met foto's verwijderd van website, maar die dan vervolgens nog wel in Google cache opduiken? Daar ook ervaring mee? Mijn foto's zijn nu allemaal verwijderd, maar staan nog wel in cache.quote:Op zondag 29 oktober 2017 12:47 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Hi,
Nee dit heb ik niet gedaan helaas. Wel heb ik direct alle foto's van het blog verwijderd. Mochten er nu nog claims komen, dan zijn ze dus al heel oud. Laten we hopen van niet.
Nee ik zou het niet weten. Ik denk ook niet dat je daar verder nog iets aan kunt veranderen. Je hebt nu in ieder geval je best gedaan.quote:Op zondag 29 oktober 2017 13:10 schreef FritsWillems het volgende:
[..]
Bedankt voor je snelle reactie. Hoe zit het eigenlijk met foto's verwijderd van website, maar die dan vervolgens nog wel in Google cache opduiken? Daar ook ervaring mee? Mijn foto's zijn nu allemaal verwijderd, maar staan nog wel in cache.
quote:Op zondag 29 oktober 2017 14:14 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Nee ik zou het niet weten. Ik denk ook niet dat je daar verder nog iets aan kunt veranderen. Je hebt nu in ieder geval je best gedaan.
Lijkt me dat jij niet verantwoordelijk bent voor wat Google in haar cache heeft staanquote:Op zondag 29 oktober 2017 13:10 schreef FritsWillems het volgende:
[..]
Bedankt voor je snelle reactie. Hoe zit het eigenlijk met foto's verwijderd van website, maar die dan vervolgens nog wel in Google cache opduiken? Daar ook ervaring mee? Mijn foto's zijn nu allemaal verwijderd, maar staan nog wel in cache.
Denk het wel.quote:Op maandag 6 november 2017 19:05 schreef Bas_Verstappen het volgende:
Jezus wat een afzetterij. Ik zou lekker niks betalen.
Wie the fuck heeft er nou ook nog een blogDus als jij een foto van internet plukt en via imgur of zo opnieuw upload op je gratis wordfeud blogje dan moet je een paar 100 euro betalen?
denk het niet
Net alsof je daarmee weg komt bij een rechter.quote:Op maandag 6 november 2017 19:07 schreef Bas_Verstappen het volgende:
[..]
Ik zou gewoon lekker zeggen dat ik het niet was.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |