abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_167090608
Dus ik wil voor kerst een hele kalkoen uit de oven bereiden. Heeft iemand hier een goed recept voor? Ik realiseer me dat er talloze recepten online te vinden zijn, maar ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar mensen hier op Fok die een kalkoen hebben gemaakt en hoe dat was.

Thanks
pi_167091266
stop er wat gekruid rijst in.
En wat roomboter over de kalkoen heen.
Schrijf wat leuks in m'n gastenboek :) : http://secretpret.mygb.nl/
BTC : 3L9zW8LhLF4FpTjM8ojQUxeeEBjnJeE6z3
pi_167091305
quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2016 11:58 schreef SecretPret het volgende:
stop er wat gekruid rijst in.
En wat roomboter over de kalkoen heen.
:')
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_167091450
recept voor kalkoen

Dit recept kwam ik tegen in een nieuwsgroep. Weer ff een opkikkertje in de donkere januaridagen.

Ingredienten: een kalkoen van ongeveer 7 kilo Twee grote flessen whisky Spekreepjes

Kruiden Een fles olijfolie

Bereidingswijze:

De kalkoen larderen en de binnenkant inwrijven met peper en zout. De oven voorverwarmen

Op 1800 .een longdrinkglas voor de helft vullen met whisky. De whisky opdrinken tijdens het

Voorvwerwammen van de oven De eend op een vuurvaste schotel leggen en een tweede glas

Wiskey inschenken. Het glas wiskey opdrinken en de eend in de in de oven zetten. Na

20 minuten de oven op 200 graden zetten en 2 glaven vubben met wiskey. De glaven opdlinken en de scherven van et eerste gas oplaapen. Na en haiff uur, de hoven opedoen om ddeend tesjekkn. Blantwonnezalf in de padkamer ganaale en op de povekand van de linkerhand toen. Denove opedoen naadatet eerste glaf leegis en de sjotel vastpakke.

De blantwondezalf op de binnekand van de regthant djoen endeent optrape. Deent nogis oprape en met nen nandoek de bwantwondesalf van deent vege.

Ze hande ontvette me viskey en de tupe ssalf veeroprape. Tkapotte glazzopvege endeent terug in dehove dooen. Deheent oprape en dove eerst opedoen. De twwwiede fjes biske opedoen en overeindzette. Opstjaan van de -vjoer ent vetssspek ondrde kasd vege. Nogis opstjaan van de vjoer en tochma blijve zitte. `t bies op de gjondzjette. Uide fjes djinke wande glave sijn opof kabot. Denove aftette deooge sljuite en omvalle.
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_167091472
quote:
14s.gif Op zondag 4 december 2016 12:07 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
recept voor kalkoen

Dit recept kwam ik tegen in een nieuwsgroep. Weer ff een opkikkertje in de donkere januaridagen.

Ingredienten: een kalkoen van ongeveer 7 kilo Twee grote flessen whisky Spekreepjes

Kruiden Een fles olijfolie

Bereidingswijze:

De kalkoen larderen en de binnenkant inwrijven met peper en zout. De oven voorverwarmen

Op 1800 .een longdrinkglas voor de helft vullen met whisky. De whisky opdrinken tijdens het

Voorvwerwammen van de oven De eend op een vuurvaste schotel leggen en een tweede glas

Wiskey inschenken. Het glas wiskey opdrinken en de eend in de in de oven zetten. Na

20 minuten de oven op 200 graden zetten en 2 glaven vubben met wiskey. De glaven opdlinken en de scherven van et eerste gas oplaapen. Na en haiff uur, de hoven opedoen om ddeend tesjekkn. Blantwonnezalf in de padkamer ganaale en op de povekand van de linkerhand toen. Denove opedoen naadatet eerste glaf leegis en de sjotel vastpakke.

De blantwondezalf op de binnekand van de regthant djoen endeent optrape. Deent nogis oprape en met nen nandoek de bwantwondesalf van deent vege.

Ze hande ontvette me viskey en de tupe ssalf veeroprape. Tkapotte glazzopvege endeent terug in dehove dooen. Deheent oprape en dove eerst opedoen. De twwwiede fjes biske opedoen en overeindzette. Opstjaan van de -vjoer ent vetssspek ondrde kasd vege. Nogis opstjaan van de vjoer en tochma blijve zitte. `t bies op de gjondzjette. Uide fjes djinke wande glave sijn opof kabot. Denove aftette deooge sljuite en omvalle.
Wat voor een taal is dat?
  zondag 4 december 2016 @ 12:29:22 #6
361411 vagevega
Re vera, cara mea, mea nil ref
pi_167091875
Nooit gemaakt, maar wel een duidelijke uitleg met video:
http://koken.vtm.be/sos-piet/recept/gevulde-kerstkalkoen
  zondag 4 december 2016 @ 14:37:11 #7
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_167095189
quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2016 12:08 schreef SecretPret het volgende:

[..]

Dronkenmanstaal. Het is een grap.
pi_167095648
quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2016 12:08 schreef SecretPret het volgende:

[..]

wauw :')
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_167095672
quote:
10s.gif Op zondag 4 december 2016 12:00 schreef Rezania het volgende:

[..]

:')
Het is een prima recept hoor. Met een beetje puzzel werk kom je uit op een delicatesse.
pi_167095950
(Een variatie op) die grap deed in 1999 al via Fw: Fw: Re: Fw: Fw: Re: Re: Fw: mailtjes de ronde...

Verder vind ik kalkoen overgewaardeerd. Beetje hypegebeuren, genoeg lekkerdere gevogeltjes. Sterker nog, heb liever een goed bereide kip dan kalkoen.
Ja doei.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 4 december 2016 @ 15:16:33 #11
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_167096123
Wij kregen een paar jaar geleden een kalkoen, dat was ook redelijk paniek :P

Maar hij was uiteindelijk erg lekker :9 Ik heb hem gevuld met appel en rozijnen. Stukjes boter onder het vel gestopt. Poten goed vastgebonden zodat het een compact geval werd en toen in een braadzak gestopt (met knipje erin aan de bovenkant voor de stoom). Vleesthermometer in de aanslag :Y) Kerntemperatuur ben ik even kwijt (180 graden?). Toen die bereikt was braadzak opengeknipt en nog even laten bruinen.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zondag 4 december 2016 @ 15:23:51 #12
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_167096276
180 graden lijkt me niet. Eerder 70 ofzo.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_167096376
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2016 15:23 schreef MutedFaith het volgende:
Ja man, 70...
pi_167096588
quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2016 15:27 schreef SecretPret het volgende:

[..]

Ja man, 70...
kerntemperatuur... niet oventemperatuur. Als je kalkoen van binnen 180 graden is mag je wel met hamer en beitel gaan eten.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 04-12-2016 15:40:29 ]
pi_167096695
quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2016 14:57 schreef SecretPret het volgende:

[..]

Het is een prima recept hoor. Met een beetje puzzel werk kom je uit op een delicatesse.
Gekruide rijst als vulling? 8)7 En hoelang moet dat dan precies in de oven? Mis wat details.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_167096959
quote:
10s.gif Op zondag 4 december 2016 15:42 schreef Rezania het volgende:

[..]

Gekruide rijst als vulling? 8)7 En hoelang moet dat dan precies in de oven? Mis wat details.
zoals ik al zei, mag jij erover puzzelen. En gekruid rijst is best lekker als je het goed doet.
pi_167097129
quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2016 15:52 schreef SecretPret het volgende:

[..]

zoals ik al zei, mag jij erover puzzelen. En gekruid rijst is best lekker als je het goed doet.
Gebakken vlees is ook best lekker als je het goed doet.

Maar "bak dat vlees even" zou ik geen recept noemen :')
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 4 december 2016 @ 16:05:10 #18
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_167097230
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2016 15:23 schreef MutedFaith het volgende:
Ach ja, dat is waar ook. We hadden er eentje geleend van Amerikaanse vrienden. Die was dus in Fahrenheit :P
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_167097349
quote:
9s.gif Op zondag 4 december 2016 15:08 schreef motorbloempje het volgende:
(Een variatie op) die grap deed in 1999 al via Fw: Fw: Re: Fw: Fw: Re: Re: Fw: mailtjes de ronde...

Verder vind ik kalkoen overgewaardeerd. Beetje hypegebeuren, genoeg lekkerdere gevogeltjes. Sterker nog, heb liever een goed bereide kip dan kalkoen.
Inderdaad, het ganze jaar is kalkoen om lamsdoner aan te lengen en de mora snacks. En opeens met kerst is even een delicatesse. Zou het niet gewoon gemak zijn om het hele gezin te voeden met een enkele dikke vogel tijdens het kerstmaal?
.
  zondag 4 december 2016 @ 16:30:11 #20
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_167097710
Kalkoen een hype? Dat kreeg ik thuis 20 jaar geleden al met kerst.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_167099568
Ik vind Gans en Eend ook lekkerder dan kalkoen.

Eigenlijk is een kalkoen niet zo geschikt om in zn geheel in de oven te bereiden, omdat er veel kalkoenfile (borst) aan zit wat droog kan worden. Maar goed traditioneel wordt dat nu eenmaal zo gedaan en een hele kalkoen op tafel staat nu eenmaal feestelijk.

Ik zou de kalkoen brinen denk ik. Dus een dag lang in een emmer met zout water, kruiden, azijn etc. laten staan. The sky is the limit met die kruiden, natuurlijk. http://allrecipes.com/recipe/54614/turkey-brine/ hier doen ze het met bouillon (zou ik lekker van een blokje doen in dit geval). Maar er zijn zat recepten te vinden.

De vulling kun je maken met kippelever, de lever en organen van de kalkoen zelf en b.v. rijst of juist brood, rozijnen, andere vruchten of groenten erin etc.

De kalkoen bakt beter zónder vulling, je kunt de vulling er tegen het einde toe in doen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_167155193
KIPPENBOUT MET APPEL UIT DE OVEN

Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 200 0C. Pel en snipper het sjalotje. Schil de appel(s) en rasp ze boven een kom. Pers de knoflook erboven uit. Schep de koriander, de sambal en de helft van de ketjap erdoor. Maak het vel van de kippenbout(en) los en wrijf het vlees in met zout en peper. Schep het appelmengsel erop en trek het vel over de appel en steek het vast met een cocktailprikker. Leg de kippenbout(en) in een ovenschaal en bestrijk ze met ketjap. Laat de kippenbout (en) in de oven in ca. 30 minuten gaar en bruin worden. Lekker met lollo rossosalade met wortel.
  dinsdag 6 december 2016 @ 22:12:53 #23
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_167156085
Denk er nog eens goed over na, het is een smakeloze hap, het is vooral veel, heel veel zo een kalkoen. Het vlees is erg saai van smaak. Maak liever wat moois. Een tamme gans, eend, een stuk varkensgebraad met knapperzwoerd, een runderbraadstuk (met een ezel kan er weinig misgaan, das een braadstuk), lamsbout, een ham.
Er zijn zoveel meer stukken vlees of vis die zoveel lekkerder zijn dan zo een waardeloze kalkoen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_167157612
Volgens mij is dat beest met de poten in de lucht ook nonsens, beter met de borst onderin de pan, stroomt het vet tenminste erin, ipv eruit.
.
pi_167229182
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2016 22:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Denk er nog eens goed over na, het is een smakeloze hap, het is vooral veel, heel veel zo een kalkoen. Het vlees is erg saai van smaak. Maak liever wat moois. Een tamme gans, eend, een stuk varkensgebraad met knapperzwoerd, een runderbraadstuk (met een ezel kan er weinig misgaan, das een braadstuk), lamsbout, een ham.
Er zijn zoveel meer stukken vlees of vis die zoveel lekkerder zijn dan zo een waardeloze kalkoen.
Piet is weer eens de enige die met een fatsoenlijke tip komt.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 10 december 2016 @ 10:55:48 #26
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_167229468
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2016 22:12 schreef Pietverdriet het volgende:
_O_.
And so is the past
  zaterdag 10 december 2016 @ 11:17:58 #27
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_167229814
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2016 10:33 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Piet is weer eens de enige die met een fatsoenlijke tip komt.
Nou, geweldig. Iemand wil zalm maken, tip van Piet : gooi je zalm weg en koop bevroren koolvis.
Iemand wil kalkoen maken, tip van Piet : maak gans.
Iemand wil tofu maken, tip van Piet : maak tempeh.
Iemand wil kipfilet maken: tip van Piet, gooi weg, koop kippendijen.
  zaterdag 10 december 2016 @ 11:41:38 #28
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_167230164
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 11:17 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Nou, geweldig. Iemand wil zalm maken, tip van Piet : gooi je zalm weg en koop bevroren koolvis.
Iemand wil kalkoen maken, tip van Piet : maak gans.
Iemand wil tofu maken, tip van Piet : maak tempeh.
Iemand wil kipfilet maken: tip van Piet, gooi weg, koop kippendijen.
Ik denk nu eenmaal buiten de doos, incluus de jouwe
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 10 december 2016 @ 11:43:35 #29
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_167230187
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2016 11:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik denk nu eenmaal buiten de doos, incluus de jouwe
Ik zou dat toch echt niet als buiten de doos denken bestempelen. Integendeel, eerlijk gezegd.
pi_167230364
Je moet iig vullen met vlees met voldoende vet. Kippengehakt oid.

Ikzelf houd van vulling metwitbrood, kipgehakt, rozijnen, cognac, tijm, marjolein en appel. Het zuur uit de appel helpt de boel. Sappig te houden, net als het vet uit het vlees.

Heel belangrijk om tussen borstvel en filet ook te vullen, anders wordt de filet te droog. Barderen met spek is ook lekker.
Whatever...
pi_167232921
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 11:53 schreef Spanky78 het volgende:
Je moet iig vullen met vlees met voldoende vet. Kippengehakt oid.

Ikzelf houd van vulling metwitbrood, kipgehakt, rozijnen, cognac, tijm, marjolein en appel. Het zuur uit de appel helpt de boel. Sappig te houden, net als het vet uit het vlees.

Heel belangrijk om tussen borstvel en filet ook te vullen, anders wordt de filet te droog. Barderen met spek is ook lekker.
Ik ken de vulling alleen maar met lever. Er moet lever in anders is het geen traditionele vulling.

Echter ben ik persoonlijk niet zo'n fan van lever. Maar het hoort er echt in voor de juiste smaak.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_167235988
De vulling wissel ik iedere keer maar standaard pak ik de kalkoen in met spek. Dit om alles sappig te houden. Ook druip ik regelmatig het vet over de kalkoen.
pi_167238273
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 14:08 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ik ken de vulling alleen maar met lever. Er moet lever in anders is het geen traditionele vulling.

Echter ben ik persoonlijk niet zo'n fan van lever. Maar het hoort er echt in voor de juiste smaak.
Je kunt er gemalen kippenlevertjes doorheen doen, maar ik doe dat niet. De 'juiste' smaak... Iedere Amerikaanse moeder heeft een eigen recept voor stuffing, dus volgens mij bestaat die niet.
Whatever...
pi_167238293
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 16:53 schreef Oceanonix het volgende:
De vulling wissel ik iedere keer maar standaard pak ik de kalkoen in met spek. Dit om alles sappig te houden. Ook druip ik regelmatig het vet over de kalkoen.
Bedruipen is wel verstandig, geeft smaak en vermindert uitdroging.
Whatever...
pi_167238428
quote:
10s.gif Op zondag 4 december 2016 15:42 schreef Rezania het volgende:

[..]

Weet je hoe lekker dat is gek :9
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')