quote:Op zondag 4 december 2016 11:58 schreef SecretPret het volgende:
stop er wat gekruid rijst in.
En wat roomboter over de kalkoen heen.
Wat voor een taal is dat?quote:Op zondag 4 december 2016 12:07 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
recept voor kalkoen
Dit recept kwam ik tegen in een nieuwsgroep. Weer ff een opkikkertje in de donkere januaridagen.
Ingredienten: een kalkoen van ongeveer 7 kilo Twee grote flessen whisky Spekreepjes
Kruiden Een fles olijfolie
Bereidingswijze:
De kalkoen larderen en de binnenkant inwrijven met peper en zout. De oven voorverwarmen
Op 1800 .een longdrinkglas voor de helft vullen met whisky. De whisky opdrinken tijdens het
Voorvwerwammen van de oven De eend op een vuurvaste schotel leggen en een tweede glas
Wiskey inschenken. Het glas wiskey opdrinken en de eend in de in de oven zetten. Na
20 minuten de oven op 200 graden zetten en 2 glaven vubben met wiskey. De glaven opdlinken en de scherven van et eerste gas oplaapen. Na en haiff uur, de hoven opedoen om ddeend tesjekkn. Blantwonnezalf in de padkamer ganaale en op de povekand van de linkerhand toen. Denove opedoen naadatet eerste glaf leegis en de sjotel vastpakke.
De blantwondezalf op de binnekand van de regthant djoen endeent optrape. Deent nogis oprape en met nen nandoek de bwantwondesalf van deent vege.
Ze hande ontvette me viskey en de tupe ssalf veeroprape. Tkapotte glazzopvege endeent terug in dehove dooen. Deheent oprape en dove eerst opedoen. De twwwiede fjes biske opedoen en overeindzette. Opstjaan van de -vjoer ent vetssspek ondrde kasd vege. Nogis opstjaan van de vjoer en tochma blijve zitte. `t bies op de gjondzjette. Uide fjes djinke wande glave sijn opof kabot. Denove aftette deooge sljuite en omvalle.
wauwquote:
Het is een prima recept hoor. Met een beetje puzzel werk kom je uit op een delicatesse.quote:
Ja man, 70...quote:Op zondag 4 december 2016 15:23 schreef MutedFaith het volgende:
180 graden lijkt me niet. Eerder 70 ofzo.
kerntemperatuur... niet oventemperatuur. Als je kalkoen van binnen 180 graden is mag je wel met hamer en beitel gaan eten.quote:
Gekruide rijst als vulling?quote:Op zondag 4 december 2016 14:57 schreef SecretPret het volgende:
[..]
Het is een prima recept hoor. Met een beetje puzzel werk kom je uit op een delicatesse.
zoals ik al zei, mag jij erover puzzelen. En gekruid rijst is best lekker als je het goed doet.quote:Op zondag 4 december 2016 15:42 schreef Rezania het volgende:
[..]
Gekruide rijst als vulling?En hoelang moet dat dan precies in de oven? Mis wat details.
Gebakken vlees is ook best lekker als je het goed doet.quote:Op zondag 4 december 2016 15:52 schreef SecretPret het volgende:
[..]
zoals ik al zei, mag jij erover puzzelen. En gekruid rijst is best lekker als je het goed doet.
Ach ja, dat is waar ook. We hadden er eentje geleend van Amerikaanse vrienden. Die was dus in Fahrenheitquote:Op zondag 4 december 2016 15:23 schreef MutedFaith het volgende:
180 graden lijkt me niet. Eerder 70 ofzo.
Inderdaad, het ganze jaar is kalkoen om lamsdoner aan te lengen en de mora snacks. En opeens met kerst is even een delicatesse. Zou het niet gewoon gemak zijn om het hele gezin te voeden met een enkele dikke vogel tijdens het kerstmaal?quote:Op zondag 4 december 2016 15:08 schreef motorbloempje het volgende:
(Een variatie op) die grap deed in 1999 al via Fw: Fw: Re: Fw: Fw: Re: Re: Fw: mailtjes de ronde...
Verder vind ik kalkoen overgewaardeerd. Beetje hypegebeuren, genoeg lekkerdere gevogeltjes. Sterker nog, heb liever een goed bereide kip dan kalkoen.
Piet is weer eens de enige die met een fatsoenlijke tip komt.quote:Op dinsdag 6 december 2016 22:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Denk er nog eens goed over na, het is een smakeloze hap, het is vooral veel, heel veel zo een kalkoen. Het vlees is erg saai van smaak. Maak liever wat moois. Een tamme gans, eend, een stuk varkensgebraad met knapperzwoerd, een runderbraadstuk (met een ezel kan er weinig misgaan, das een braadstuk), lamsbout, een ham.
Er zijn zoveel meer stukken vlees of vis die zoveel lekkerder zijn dan zo een waardeloze kalkoen.
quote:Op dinsdag 6 december 2016 22:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Denk er nog eens goed over na, het is een smakeloze hap, het is vooral veel, heel veel zo een kalkoen. Het vlees is erg saai van smaak. Maak liever wat moois. Een tamme gans, eend, een stuk varkensgebraad met knapperzwoerd, een runderbraadstuk (met een ezel kan er weinig misgaan, das een braadstuk), lamsbout, een ham.
Er zijn zoveel meer stukken vlees of vis die zoveel lekkerder zijn dan zo een waardeloze kalkoen.
Nou, geweldig. Iemand wil zalm maken, tip van Piet : gooi je zalm weg en koop bevroren koolvis.quote:Op zaterdag 10 december 2016 10:33 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Piet is weer eens de enige die met een fatsoenlijke tip komt.
Ik denk nu eenmaal buiten de doos, incluus de jouwequote:Op zaterdag 10 december 2016 11:17 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Nou, geweldig. Iemand wil zalm maken, tip van Piet : gooi je zalm weg en koop bevroren koolvis.
Iemand wil kalkoen maken, tip van Piet : maak gans.
Iemand wil tofu maken, tip van Piet : maak tempeh.
Iemand wil kipfilet maken: tip van Piet, gooi weg, koop kippendijen.
Ik zou dat toch echt niet als buiten de doos denken bestempelen. Integendeel, eerlijk gezegd.quote:Op zaterdag 10 december 2016 11:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik denk nu eenmaal buiten de doos, incluus de jouwe
Ik ken de vulling alleen maar met lever. Er moet lever in anders is het geen traditionele vulling.quote:Op zaterdag 10 december 2016 11:53 schreef Spanky78 het volgende:
Je moet iig vullen met vlees met voldoende vet. Kippengehakt oid.
Ikzelf houd van vulling metwitbrood, kipgehakt, rozijnen, cognac, tijm, marjolein en appel. Het zuur uit de appel helpt de boel. Sappig te houden, net als het vet uit het vlees.
Heel belangrijk om tussen borstvel en filet ook te vullen, anders wordt de filet te droog. Barderen met spek is ook lekker.
Je kunt er gemalen kippenlevertjes doorheen doen, maar ik doe dat niet. De 'juiste' smaak... Iedere Amerikaanse moeder heeft een eigen recept voor stuffing, dus volgens mij bestaat die niet.quote:Op zaterdag 10 december 2016 14:08 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik ken de vulling alleen maar met lever. Er moet lever in anders is het geen traditionele vulling.
Echter ben ik persoonlijk niet zo'n fan van lever. Maar het hoort er echt in voor de juiste smaak.
Bedruipen is wel verstandig, geeft smaak en vermindert uitdroging.quote:Op zaterdag 10 december 2016 16:53 schreef Oceanonix het volgende:
De vulling wissel ik iedere keer maar standaard pak ik de kalkoen in met spek. Dit om alles sappig te houden. Ook druip ik regelmatig het vet over de kalkoen.
Weet je hoe lekker dat is gekquote:Op zondag 4 december 2016 15:42 schreef Rezania het volgende:
[..]
Gekruide rijst als vulling?En hoelang moet dat dan precies in de oven? Mis wat details.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |