Ik had er even bij moeten zeggen: zonder religieuze overtuigingen mee te tellen als bewijs.quote:Op zondag 4 december 2016 07:30 schreef ATON het volgende:
Wat er wél klopt ? Dat Jezus bestaan heeft.
En zelfs dáár heb ik geen reden voor om dat als waarheid aan te nemenquote:Op zondag 4 december 2016 07:30 schreef ATON het volgende:
Welke Jezus ? De Bijbel vermeldt er al een paar dozijn - het was een populaire Joodse naam.quote:Op zondag 4 december 2016 07:30 schreef ATON het volgende:
hoezo? zij vinden dat dan juist bewijs dat het allemaal echt is..quote:Op zondag 4 december 2016 08:11 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hmja, maar dat maakt het eigenlijk alleen nog maar ongeloofwaardiger.
Een zee splijten is niet geloofwaardiger als die zee echt bestaat.quote:Op zondag 4 december 2016 08:13 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
hoezo? zij vinden dat dan juist bewijs dat het allemaal echt is..
Vinden ze hetzelfde van de boeken van Dan Brown ?quote:Op zondag 4 december 2016 08:13 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
hoezo? zij vinden dat dan juist bewijs dat het allemaal echt is..
mee eens.quote:Op zondag 4 december 2016 08:14 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Een zee splijten is niet geloofwaardiger als die zee echt bestaat.
je hebt ze erbij zitten, ja...quote:Op zondag 4 december 2016 08:15 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Vinden ze hetzelfde van de boeken van Dan Brown ?
Volgens TS staat de Bijbel vol met onjuistheden en is het heel makkelijk om het daar telkens over te hebben en "haha, kijk eens hoe dom christenen zijn" te roepen.quote:Op zondag 4 december 2016 08:35 schreef HighVolume het volgende:
Wat bedoel je nou precies dan ts![]()
Lang geleden dat ik zo'n onsamenhangend topic gezien heb
Nou, in de Bijbel staan allerlei verhalen die van alles beschrijven, voorschrijven, verbieden of verklaren. Het is heel makkelijk om zaken aan te wijzen die duidelijk onzin zijn. De ark van Noach bijvoorbeeld, de wederopstanding, enzovoort. Maar staan er ook zaken in die wél echt waar zijn?quote:Op zondag 4 december 2016 08:35 schreef HighVolume het volgende:
Wat bedoel je nou precies dan ts![]()
Lang geleden dat ik zo'n onsamenhangend topic gezien heb
Het is ook hoe je iets inteepeteerd. Dat is ook meteen een probleem, want radicaal volk intrepeteerd iets heel anders dan mensen die ergens veel milder over na denken.quote:Op zondag 4 december 2016 08:14 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik heb het zeker niet om religieuze overtuigingen, laat dat even duidelijk wezen.quote:Op zondag 4 december 2016 07:40 schreef Jigzoz het volgende:
Ik had er even bij moeten zeggen: zonder religieuze overtuigingen mee te tellen als bewijs.
Ja, ik weet dat je dat gelooft en er ook niet meer vanaf wilt omdat je er jaren in geïnvesteerd hebt. Ik geloof dat niet. Verder hebben we deze discussie volgens mij al een paar keer gehad.quote:Op zondag 4 december 2016 09:13 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik heb het zeker niet om religieuze overtuigingen, laat dat even duidelijk wezen.
Niks met geloof te maken !! Weerleg maar eens één van mijn 3 bewijzen en dat kan je niet !quote:Op zondag 4 december 2016 09:15 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, ik weet dat je dat gelooft en er ook niet meer vanaf wilt omdat je er jaren in geïnvesteerd hebt. Ik geloof dat niet. Verder hebben we deze discussie volgens mij al een paar keer gehad.
Ik geloof niet in je bewijzen. Sorry.quote:Op zondag 4 december 2016 09:17 schreef ATON het volgende:
[..]
Niks met geloof te maken !! Weerleg maar eens één van mijn 3 bewijzen en dat kan je niet !
Wat betekend je becijfering?quote:Op zondag 4 december 2016 09:13 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik heb het zeker niet om religieuze overtuigingen, laat dat even duidelijk wezen.
1e bewijs : De Talpiot tombe ( waar men alles aan gedaan heeft dit onder de mat te schuiven )
80/503 Jezus, zoon van Jozef
80/500 Mariamne e mara ( beter bekend onder gelovigen als Maria Magdalena )
80/501 Juda, zoon van Jezus ( beter bekend onder gelovigen als zijn geliefde discipel )
80/504 Jozef
80/505 Maria
80/509 Jakobus, zoon van Jozef en broer van Jezus
80/502 Mattheüs ( vermoedelijk de vader van Mariamne e mara )
80/506 ( onleesbaar )
80/507 ( onleesbaar )
80/508 ( onleesbaar )
80/510 ( onleesbaar )
Deze cluster kan op een bevolking van 70.000 ( regio Jeruzalem ) maar eenmaal voorkomen.
2e bewijs: " Loden boekje wat verwijst naar Jezus en zijn broers
3e bewijs: Vermelding door Flavius Josephus
Allemaal bewijzen die haaks staan op het christelijk geloof. Nu gij weer !!
Nou, hier onderstreep je wel het punt. Religieuze motivaties vind ik totaal onbetrouwbaar.quote:Op zondag 4 december 2016 09:32 schreef Yiha3 het volgende:
als je er al van uitgaat dat Jezus niet echt was dan heeft dit topic weinig nut
Dit. Er is geloof ik genoeg bewijs dat de beste man daadwerkelijk geleefd heeft.quote:Op zondag 4 december 2016 09:32 schreef Yiha3 het volgende:
als je er al van uitgaat dat Jezus niet echt was dan heeft dit topic weinig nut
Ja, maar dan kom je dus bij zoiets als 'Jezus heeft bestaan, maar eigenlijk was hij 17 verschillende personen die ergens tussen 50 vC en 150 nC leefden en al die wonderen zijn verzonnen'.quote:Op zondag 4 december 2016 09:53 schreef Nighthawk88 het volgende:
[..]
Dit. Er is geloof ik genoeg bewijs dat de beste man daadwerkelijk geleefd heeft.
Misschien was het wel een paranormaal begaafd iemand, misschien was het iemand zoals jij en ik maar die gewoon mooi kon vertellen en volgelingen kreeg, misschien was het daadwerkelijk een profeet van god en kon hij daadwerkelijk bijzondere dingen.
Dat betekent nog niet dat (delen van) de verhalen die in de bijbel geplaatst werden niet op waarheden gebaseerd kunnen zijn.quote:Op zondag 4 december 2016 09:53 schreef cherrycoke het volgende:
er klopt toch geen fuck van tijdens the first council of nicaea werd de bijbel uit elkaar getrokken
https://en.wikipedia.org/wiki/First_Council_of_Nicaea
Prima. Maar welke zijn dat dan wel?quote:Op zondag 4 december 2016 09:58 schreef Arth_NL het volgende:
[..]
Dat betekent nog niet dat (delen van) de verhalen die in de bijbel geplaatst werden niet op waarheden gebaseerd kunnen zijn.
Een rivier die ooit buiten zijn oevers trad (ja, dat doen ze af en toe) kan toch nooit ook maar enige vorm van bewijs zijn dat het verhaal van Noach sporen van de werkelijkheid bevat?quote:Op zondag 4 december 2016 10:05 schreef cherrycoke het volgende:
https://en.wikipedia.org/wiki/Gilgamesh_flood_myth
grote overstroming? wie kent het verhaal van noah niet?
http://www.icr.org/article/noah-flood-gilgamesh/
dit heeft waarschijnlijk met elkaar te maken
Most students of the Bible thought the Flood was a global one until about 250 years ago when major problems were discovered. There’s not enough water on earth to cover Everest, Kilimanjaro, or McKinley. Some people said a wooden boat the size of the ark would spring hundreds of leaks and sink. Others said the ark was not large enough to house two of every of tens of thousands species for a year. And those who argue for a local flood say there’s no discernible evidence for a flood covering the entire planet. Global flood advocates have answers to these “problems,” but to some extent, it’s a matter of seeing what you want to see, whichever side you are onquote:Op zondag 4 december 2016 10:08 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Een rivier die ooit buiten zijn oevers trad (ja, dat doen ze af en toe) kan toch nooit ook maar enige vorm van bewijs zijn dat het verhaal van Noach sporen van de werkelijkheid bevat?
Ik hoef er niet van overtuigd te worden dat dat soort Bijbelverhalen volstrekt onmogelijk zijn. Ik vraag me af of er in de Bijbel ook iets staat dat wél echt waar is.quote:Op zondag 4 december 2016 10:12 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Most students of the Bible thought the Flood was a global one until about 250 years ago when major problems were discovered. There’s not enough water on earth to cover Everest, Kilimanjaro, or McKinley. Some people said a wooden boat the size of the ark would spring hundreds of leaks and sink. Others said the ark was not large enough to house two of every of tens of thousands species for a year. And those who argue for a local flood say there’s no discernible evidence for a flood covering the entire planet. Global flood advocates have answers to these “problems,” but to some extent, it’s a matter of seeing what you want to see, whichever side you are on
lees dit boek anders, zeer intressant:
https://www.amazon.com/No(...)hanged/dp/0684859203
quote:Op zondag 4 december 2016 09:17 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik geloof niet in je bewijzen. Sorry.
Ik ook.quote:Op zondag 4 december 2016 09:52 schreef Jigzoz het volgende:
Nou, hier onderstreep je wel het punt. Religieuze motivaties vind ik totaal onbetrouwbaar.
Jij was het zelf die ervan uitging dat Jezus nooit bestaan heeft, en nu ga jij nog eens geregistreerde artefacten ontkennen dat die bestaan. Tjonge, dan moet je al ver weg zijn.quote:Maar blijven hangen bij Jezus is een beetje plat en om voor de zoveelste keer die zogenaamde bewijzen te bespreken...
Wat een onzin.quote:Op zondag 4 december 2016 09:55 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, maar dan kom je dus bij zoiets als 'Jezus heeft bestaan, maar eigenlijk was hij 17 verschillende personen die ergens tussen 50 vC en 150 nC leefden en al die wonderen zijn verzonnen'.
Zoals ik het heb begrepen zijn alle bewijzen voor het bestaan van Jezus op zijn best bijkomstig. Academici leunen echter nog net wel naar het wél-bestaan. Minus de wonderen natuurlijk.quote:Op zondag 4 december 2016 10:33 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik ook.
[..]
Jij was het zelf die ervan uitging dat Jezus nooit bestaan heeft, en nu ga jij nog eens geregistreerde artefacten ontkennen dat die bestaan. Tjonge, dan moet je al ver weg zijn.
Iets zegt me dat die erkenning er vooral is om christenen niet voor het hoofd te stoten. De zogenaamde bewijzen zijn zachtst gezegd bijzonder dubieus.quote:Op zondag 4 december 2016 11:15 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Zoals ik het heb begrepen zijn alle bewijzen voor het bestaan van Jezus op zijn best bijkomstig. Academici leunen echter nog net wel naar het wél-bestaan. Minus de wonderen natuurlijk.
Maar ontkenning is geen belachelijke positie oid.
Niet enkel minus de wonderen, maar het totale beeld van wat de christenen er later van gemaakt hebben. De historische Jezus was een fundamentalistische jood die de Romeinen eruit wilde, inclusief het marionetten bestuur van het Sanhedrin. Een weerstander die het koningschap opeiste. Geen doetje en geen vredesapostel.quote:Op zondag 4 december 2016 11:15 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Zoals ik het heb begrepen zijn alle bewijzen voor het bestaan van Jezus op zijn best bijkomstig. Academici leunen echter nog net wel naar het wél-bestaan. Minus de wonderen natuurlijk.
Dat is het zeker. Dit is pure struisvogelpolitiek. Van gelovigen zou ik het nog best kunnen begrijpen dat hun mythe onderuit wordt gehaald.quote:Maar ontkenning is geen belachelijke positie oid.
Wat is de bedoeling dan van je topic ? Wat ja-knikkers aantrekken? Ik zie nog steeds geen tegenargumenten op mijn 3 bewijzen. Wie is hier dan koppig ?quote:Op zondag 4 december 2016 10:35 schreef Jigzoz het volgende:
Aton, zoek iemand die geïnteresseerd is in je koppige gedrein. Ik echt niet.
Zie OP. Ik had er inderdaad even een disclaimer bij moeten maken dat niemand zit te wachten op je standaardriedeltje dat je al jarenlang overal afdraait.quote:Op zondag 4 december 2016 12:13 schreef ATON het volgende:
[..]
Wat is de bedoeling dan van je topic ?
Er zit nog net voldoende in om er een historisch profiel uit te halen. Jij zal dit zeker niet kunnen.quote:Op zondag 4 december 2016 11:54 schreef Jigzoz het volgende:
Maar goed, al had er een Jezus bestaan, dan nog kun je daar niks mee, want voordat dat interessant is, moet je toch ook wel iets weten van wat die man dan allemaal zei en deed en de Bijbel is nou niet bepaald een betrouwbare bron daarvoor, maar wel de enige.
Jij niet, dat is duidelijk. Maar iets hiervan weerleggen, o nee, dan nog liever op de man spelen zoals hieronder:quote:Op zondag 4 december 2016 12:15 schreef Jigzoz het volgende:
Zie OP. Ik had er inderdaad even een disclaimer bij moeten maken dat niemand zit te wachten op je standaardriedeltje dat je al jarenlang overal afdraait.
Verder nog iets ?quote:O, gratis tip: geen spatie voor een leesteken staat slimmer.
In veel godsdiensten wordt gerept over een zondvloed. Ik denk dat men destijds een keer een dikke tsunami gehad heeft ergens, veroorzaakt door een aardbeving of door een meteoriet ofzo.quote:Op zondag 4 december 2016 10:15 schreef Jigzoz het volgende:
Ik hoef er niet van overtuigd te worden dat dat soort Bijbelverhalen volstrekt onmogelijk zijn.
Ja, dat overstromingen niet iets zijn van alleen de afgelopen 100 jaar geloof ik wel, maar als dat de mate van waarheid is die er hoogstens in de Bijbel te vinden is... 'Er was een keer ergens een overstroming.' Goh. Nooit verwacht. Bedankt Bijbel.quote:Op zondag 4 december 2016 12:25 schreef Geralt het volgende:
[..]
In veel godsdiensten wordt gerept over een zondvloed. Ik denk dat men destijds een keer een dikke tsunami gehad heeft ergens, veroorzaakt door een aardbeving of door een meteoriet ofzo.
In die tijd was men nog net niet achterlijk, dus dergelijke zaken werden toegeschreven aan god. Omdat men ze niet kon verklaren. En door de jaren heen werd dat natuurlijk schromelijk overdreven. Als je kijkt naar die tsunami toen met kerst waar tig duizenden dooien vielen een paar jaar terug, dan lijkt het me niet ondenkbaar dat dat aantal bij een vergelijkbare tsunami 2000 jaar geleden ofzo nog veel hoger had kunnen liggen. Dus daar zal wel iets van een kern van waarheid in zitten. Alsin dat er land onder water liep. Ofzo. Ik heb er geen verstand van verder.
Hebben we deze 1-issue boy ook weer.quote:Op zondag 4 december 2016 12:13 schreef ATON het volgende:
[..]
Wat is de bedoeling dan van je topic ? Wat ja-knikkers aantrekken? Ik zie nog steeds geen tegenargumenten op mijn 3 bewijzen. Wie is hier dan koppig ?
Een beetje zoals Charles Manson?quote:Op zondag 4 december 2016 09:53 schreef Nighthawk88 het volgende:
[..]
Dit. Er is geloof ik genoeg bewijs dat de beste man daadwerkelijk geleefd heeft.
Misschien was het wel een paranormaal begaafd iemand, misschien was het iemand zoals jij en ik maar die gewoon mooi kon vertellen en volgelingen kreeg, misschien was het daadwerkelijk een profeet van god en kon hij daadwerkelijk bijzondere dingen.
isaquote:Op zondag 4 december 2016 19:54 schreef 6star6lord6 het volgende:
[..]
Een beetje zoals Charles Manson?
Jezus wordt ook genoemd in de koran, als sia? Ik vind dit wel apart.
Jezus is inderdaad een interessant historisch figuur.quote:Op zondag 4 december 2016 09:53 schreef Nighthawk88 het volgende:
[..]
Citaat uit jouw bron, onder het kopje "Misconceptions":quote:Op zondag 4 december 2016 09:53 schreef cherrycoke het volgende:
er klopt toch geen fuck van tijdens the first council of nicaea werd de bijbel uit elkaar getrokken
https://en.wikipedia.org/wiki/First_Council_of_Nicaea
hierin werd overal waar jezus als niet "heilig" "waar hij geen wonderen verricht" eruit gelaten.
quote:Biblical canon
There is no record of any discussion of the biblical canon at the council. (...) The main source of the idea that the Bible was created at the Council of Nicea seems to be Voltaire, who popularised a story that the canon was determined by placing all the competing books on an altar during the Council and then keeping the ones that didn't fall off.
Of het Epos van Atra-Hasisquote:Op zondag 4 december 2016 10:05 schreef cherrycoke het volgende:
https://en.wikipedia.org/wiki/Gilgamesh_flood_myth
grote overstroming? wie kent het verhaal van noah niet?
De Koran is een bijeenraapsel van diverse oude boeken met wijsheden, waaronder de thora/bijbel. Er wordt over het algemeen gedacht dat Mohammed wel heeft bestaan en dat hij o.a. naar Jeruzalem reisde waar hij kennis maakte met mensen die die boeken kenden (zelf schijnt hij analfabeet te zijn geweest).quote:Op zondag 4 december 2016 21:25 schreef 6star6lord6 het volgende:
Is de koran niet gewoon het vervolg/copie van de bijbel? Net zoals de bijbel weer een copie is van de Thora.
En zoals Ericr zegt, ook met andere godsdiensten/mythologieën uit het verleden zijn erg veel gelijkenissen.
Ik kwam enkele weken geleden deze video tegen van Dilahunty waarin hij wel aardig verwoord wat ik bedoel met "het is geen belachelijke positie". Sowieso krijg ik het gevoel dat jij nu bewijsvoering aandraag die in academische kringen niet zo serieus wordt genomen als jij denkt.quote:Op zondag 4 december 2016 12:10 schreef ATON het volgende:
[..]
Niet enkel minus de wonderen, maar het totale beeld van wat de christenen er later van gemaakt hebben. De historische Jezus was een fundamentalistische jood die de Romeinen eruit wilde, inclusief het marionetten bestuur van het Sanhedrin. Een weerstander die het koningschap opeiste. Geen doetje en geen vredesapostel.
[..]
Dat is het zeker. Dit is pure struisvogelpolitiek. Van gelovigen zou ik het nog best kunnen begrijpen dat hun mythe onderuit wordt gehaald.
Ik kwam enkele weken geleden deze video tegen van Dilahunty waarin hij wel aardig verwoord wat ik bedoel met "het is geen belachelijke positie". Sowieso krijg ik het gevoel dat jij nu bewijsvoering aandraag die in academische kringen niet zo serieus wordt genomen als jij lijkt te denken.quote:Op zondag 4 december 2016 12:10 schreef ATON het volgende:
[..]
Niet enkel minus de wonderen, maar het totale beeld van wat de christenen er later van gemaakt hebben. De historische Jezus was een fundamentalistische jood die de Romeinen eruit wilde, inclusief het marionetten bestuur van het Sanhedrin. Een weerstander die het koningschap opeiste. Geen doetje en geen vredesapostel.
[..]
Dat is het zeker. Dit is pure struisvogelpolitiek. Van gelovigen zou ik het nog best kunnen begrijpen dat hun mythe onderuit wordt gehaald.
Hoezo niet? Wij weten niet wat er vroeger allemaal mogelijk was. Vroeger was immers alles beter.quote:Op zondag 4 december 2016 08:14 schreef Jigzoz het volgende:
Gelukkig heb ik vele interesses. Jij niet ?quote:Op zondag 4 december 2016 19:47 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Hebben we deze 1-issue boy ook weer.![]()
Is het leven niet héél erg saai met maar één interesse (religie/christendom)??
En ook de teksten op de binnenkant van de koepel van de Al-Aqsa moskee gaan over Jezus.quote:Op zondag 4 december 2016 19:54 schreef 6star6lord6 het volgende:
Jezus wordt ook genoemd in de koran, als sia? Ik vind dit wel apart.
quote:Op zondag 4 december 2016 22:14 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
De Koran is een bijeenraapsel van diverse oude boeken met wijsheden, waaronder de thora/bijbel. Er wordt over het algemeen gedacht dat Mohammed wel heeft bestaan en dat hij o.a. naar Jeruzalem reisde waar hij kennis maakte met mensen die die boeken kenden (zelf schijnt hij analfabeet te zijn geweest).
Veel concepten uit het heidendom daar kom je zowel in de Koran als de Bijbel als in andere oude mythen tegen.
Volgens mij klopt de geschiedenis die het OT geeft aardig vanaf koning Josia. Zij het sterk gekleurd. Alles daarvoor is grotendeels fictie.quote:
Het boek 'De Bijbel als Mythe' van auteurs Finkelstein en Silverman ging daar al op in. Daar vindt je via een archeologische zoektocht vergelijkingen die niet kloppen of juist wel de waarheid nadert.quote:Op zondag 4 december 2016 08:39 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Volgens TS staat de Bijbel vol met onjuistheden en is het heel makkelijk om het daar telkens over te hebben en "haha, kijk eens hoe dom christenen zijn" te roepen.
Maar het is een dik boek (of een dikke omnibus eigenlijk) - en dus zullen er vast ook wel dingen in staan die WEL juist zijn. Daar wil hij het nu eens over hebben.
Alleen gaan we massaal offtopic in de eerste paar posts. Waarvoor ook mijn excuus.
Niet persoonlijk worden, graag.quote:Op zondag 4 december 2016 19:47 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Hebben we deze 1-issue boy ook weer.![]()
Is het leven niet héél erg saai met maar één interesse (religie/christendom)??
quote:Op maandag 5 december 2016 08:43 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Volgens mij klopt de geschiedenis die het OT geeft aardig vanaf koning Josia. Zij het sterk gekleurd. Alles daarvoor is grotendeels fictie.
Een timmerman ? Waar staat dat ergens ?quote:Op maandag 5 december 2016 11:12 schreef Habbezak het volgende:
Ik vrees dat er weinig bewijzen over zijn van een timmerman die 2000 jaar geleden leefde. Er zijn wel bewijzen van koningen en dergelijke uit die tijd. Die worden ook benoemd in de bijbel. Het christendom is pas zo'n 150 jaar na de 'dood' van Jezus opgebloeid.
Wat we wel weten is dat het christendom zo groot werd doordat het verhaal van Jezus vooral voor de armere mensen interessant was. Een timmerman, de zoon van god. Er zal vast een timmerman met de naam Jezus geleefd hebben. Maar ik denk dat de verhalen, gebeurtenissen en het leven van Jezus volkomen verzonnen is. En dan hebben we het nog niet over de wonderen, dat lijkt mij bedacht om domme volgelingen enthousiast te maken.
Iedereen had er in die tijd baat bij dat het gewone volk een geloof had om aan vast te klampen. Dat helpt bij moraal en houdt ze in toom en geeft hoop. Het sleept je door de slechte periodes heen.
Mattheüs 13:55quote:Op maandag 5 december 2016 11:41 schreef ATON het volgende:
[..]
Een timmerman ? Waar staat dat ergens ?
De Griekse basistekst spreekt niet van een timmerman, maar van een tecton, wat eerder bouwondernemer wil zeggen. De Nederlandse vertalingen zijn nogal ' ingekleurd '.quote:
Bouwondernemers timmeren vaak (aan de weg) he?quote:Op maandag 5 december 2016 11:59 schreef ATON het volgende:
[..]
De Griekse basistekst spreekt niet van een timmerman, maar van een tecton, wat eerder bouwondernemer wil zeggen. De Nederlandse vertalingen zijn nogal ' ingekleurd '.
quote:Op maandag 5 december 2016 12:04 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Bouwondernemers timmeren vaak (aan de weg) he?
Dat wist ik niet, ik dacht aan een timmerman die tafels en stoelen en zo maakt.quote:Op maandag 5 december 2016 11:59 schreef ATON het volgende:
[..]
De Griekse basistekst spreekt niet van een timmerman, maar van een tecton, wat eerder bouwondernemer wil zeggen. De Nederlandse vertalingen zijn nogal ' ingekleurd '.
Dat zou kunnen, gezien de auteurs toen graag speelden met dubbele bodem.quote:Op maandag 5 december 2016 13:13 schreef Lunatiek het volgende:
Dat wist ik niet, ik dacht aan een timmerman die tafels en stoelen en zo maakt.
In dat geval van "tecton" past het naadloos in het verborgen verhaal dat het nieuwe testament wil vertellen (het beschrijft het fundament van de christelijke kerk met analogie van de steencultus die overal in het Midden-Oosten bekend was) en kan het niet anders opgevat worden dan als een symbool.
Het is ook best mogelijk dat Jozef een ondernemer was, niet noodzakelijk in de bouwsector.quote:Immers, de bouw van een gebouw begon met het leggen van een hoeksteen, die de verdere maten aangaf en voorzien was van "magische bezweringen" en de naam van de koning en/of een god, een offersteen ook (hiervan zijn architectonische vondsten uit het Midden-Oosten). Dat werd natuurlijk gedaan door een "tecton", de bouwer. En vervolgens begon het bouwen.
Dat heeft men er ook later van gemaakt. Simon Barjona zijn titel was Qajjfa ( steen ) wat werd gegeven aan de hogepriester van de ( rots- ) Tempel en de " tegenpaus " was van Jozef Qajjafa. De bedoeling was hem aan te stellen na de coup op de Tempel wat niet gelukt is.quote:Het is niet meer dan logisch dat Jozef een "tecton" is, want met de geboorte van Jezus wordt het fundament van de christelijke kerk gelegd. Jezus zelf is de "tecton" met Petrus (wiens naam letterlijk steen betekent) als hoeksteen van de zetel van de kerk in Rome.
Niet noodzakelijk.quote:Maar tegelijkertijd houdt dit in dat je vermoedelijk niet naar een bouwondernemer rond het jaar 0 moet zoeken als je op zoek bent naar Jezus. Het is een allegorie.
Wou je beweren dat de avonturen van Daniël, met name de leeuwenkuil en zo, op historische feiten berusten? Omdat er enkele feiten in staan die controleerbaar zijn wil niet direct zeggen dat het hele boek juist is. Ook is niet duidelijk wanneer het boek is geschreven, in de 2e of de 6e eeuw voor Christus. Dat is nogal een verschil...quote:Op maandag 5 december 2016 14:15 schreef sjoemie1985 het volgende:
boek van daniël is historisch juist.
aan de hand van een gevonden cilinder met spijkerschrift.
zie ook
https://en.wikipedia.org/wiki/Cylinders_of_Nabonidus
Dan zullen de boeken over Harry Potter vast ook wel historisch juist zijn, want daarin is er ook sprake van Londen en Waterloo station.quote:Op maandag 5 december 2016 14:34 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Wou je beweren dat de avonturen van Daniël, met name de leeuwenkuil en zo, op historische feiten berusten? Omdat er enkele feiten in staan die controleerbaar zijn wil niet direct zeggen dat het hele boek juist is. Ook is niet duidelijk wanneer het boek is geschreven, in de 2e of de 6e eeuw voor Christus. Dat is nogal een verschil...
En dan wordt het al snel een kwestie van "essentie". Wat voor Christenen het belangrijkste is is dat Jezus god op aarde was en wonderen verrichtte. Een Jezus zonder wonderen is voor veel mensen geen Jezus en laat dat net een aspect van dat personage zijn wat historische academici niet toe mogen kennen.quote:Op maandag 5 december 2016 16:42 schreef ATON het volgende:
[..]
Dan zullen de boeken over Harry Potter vast ook wel historisch juist zijn, want daarin is er ook sprake van Londen en Waterloo station.
Het stijgen van de zeespiegel na de ijstijd, waarmee ook de zwarte zee gevuld werd is waarschijnlijk de oorsprong van het grote vloed verhaal.quote:Op zondag 4 december 2016 10:08 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Een rivier die ooit buiten zijn oevers trad (ja, dat doen ze af en toe) kan toch nooit ook maar enige vorm van bewijs zijn dat het verhaal van Noach sporen van de werkelijkheid bevat?
Godverdomme maakt geen kont uit dusquote:Op maandag 5 december 2016 11:59 schreef ATON het volgende:
[..]
En dat zal me wel worst wezen. En om reden dat ze de ware Jakob niet kunnen luchten, moeten we dan maar een stukje geschiedenis schrappen wat zowat 2000 ellende veroorzaakt heeft ? No way.quote:Op maandag 5 december 2016 17:12 schreef SpecialK het volgende:
In de zin dat zijn bestaan triviaal gevonden zou worden door zijn hedendaagse aanhangers als we morgen zijn volledige overvalste dagboek zouden vinden. Tot op het punt dat die Christenen die persoon niet als Jezus zouden accepteren.
Hiervoor moeten we teruggaan tot deze ramp:quote:Op maandag 5 december 2016 17:30 schreef ErwinDikkie het volgende:
Hadden ze de plagen van Mozes niet wetenschappelijk weerlegd? In ieder geval met plausibele verklaringen. Zoals een alg dat de rivier rood kleurt, de periodieke sprinkhanenplaag en dergelijke?
Dan ben je de Bijbel al weer veel te serieus aan het nemen. De kans is veel groter dat de schrijver wat dingen heeft verzonnen die hij vervelend vond en die achter elkaar heeft geplakt.quote:Op maandag 5 december 2016 17:30 schreef ErwinDikkie het volgende:
Hadden ze de plagen van Mozes niet wetenschappelijk weerlegd? In ieder geval met plausibele verklaringen. Zoals een alg dat de rivier rood kleurt, de periodieke sprinkhanenplaag en dergelijke?
Bullshit. Ieder woordenboek dat ik geconsulteerd heb, geeft als vertaling van τέκτων iets als 'timmerman' of 'ambachtsman'. Nergens lees ik ook maar iets over aannemers of zo.quote:Op maandag 5 december 2016 11:59 schreef ATON het volgende:
[..]
Ja, bijna hetzelfde, behalve dat er vijf hele nieuwe letters bijstaan die de betekenis van het woord zomaar zouden kunnen veranderen.quote:
Misschien toch geen bullshit. Als tecton ingeeft moet je eerst een page op Goolgle doorworstelen met linken naar TECTON CONSTRUCTIONS. Volgens Google translate zou dit metselaar betekenen, maar....als je iets betere kwaliteit link wil, kom je hier uit:quote:Op maandag 5 december 2016 18:55 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Bullshit. Ieder woordenboek dat ik geconsulteerd heb, geeft als vertaling van τέκτων iets als 'timmerman' of 'ambachtsman'. Nergens lees ik ook maar iets over aannemers of zo.
Hier, check anders het gezaghebbende LSJ-woordenboek zelf even: http://www.perseus.tufts.(...)twn&la=greek#lexicon
Dat is een Engels woord, geen Grieks.quote:Op maandag 5 december 2016 20:13 schreef ATON het volgende:
[..]
Misschien toch geen bullshit. Als tecton ingeeft moet je eerst een page op Goolgle doorworstelen met linken naar TECTON CONSTRUCTIONS. Volgens Google translate zou dit metselaar betekenen, maar....als je iets betere kwaliteit link wil, kom je hier uit:
http://www.dictionary.com/browse/tectonic
Vrij uitgebreide info zou ik denken.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Architectquote:Op maandag 5 december 2016 20:09 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ja, bijna hetzelfde, behalve dat er vijf hele nieuwe letters bijstaan die de betekenis van het woord zomaar zouden kunnen veranderen.
Misschien ben jij wel achterlijk. ( of een reli- fanaat, kan ook )quote:Op maandag 5 december 2016 20:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is een Engels woord, geen Grieks.
Echt, hoe achterlijk kunnen je argumenten worden...
Ik heb via de TLG nog eens wat bronnen nagelopen en inderdaad lijkt "bouwondernemer" geen goede vertaling. In de onderstaande voorbeelden (op de laatste na allemaal afkomstig uit Engelse vertalingen, maar gecheckt tegen de Griekse brontekst) is een tektoon in elk geval steeds iemand die "met zijn handen werkt".quote:Op maandag 5 december 2016 18:55 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Bullshit. Ieder woordenboek dat ik geconsulteerd heb, geeft als vertaling van τέκτων iets als 'timmerman' of 'ambachtsman'. Nergens lees ik ook maar iets over aannemers of zo.
Hier, check anders het gezaghebbende LSJ-woordenboek zelf even: http://www.perseus.tufts.(...)twn&la=greek#lexicon
Plato, Cratylus, 388cquote:Homerus, Odyssee, 19, 56; 21, 43:
“Then wise Penelope came forth from her chamber like unto Artemis or golden Aphrodite, and for her they set by the fire, where she was wont to sit, a chair inlaid with spirals of ivory and silver, which of old the craftsman (tektoon) Icmalius had made”
“Now when the fair lady had come to the store-room, and had stepped upon the threshold of oak, which of old the carpenter (tektoon) had skilfully planed (=geschuurd) and made straight to the line—thereon had he also fitted door-posts, and set on them bright doors”
Plato, Rep. 597bquote:Socrates: “Whose work will the weaver use well when he uses the shuttle?” (=weefspoel). Hermogenes: “The carpenter's (tou tektonos).”
Aristoteles, De anima, 416bquote:“We get, then, these three couches, one, that in nature which, I take it, we would say that God (theon) produces, or who else?” “No one, I think.” “And then there was one which the carpenter (ho tektoon) made.” “Yes,” he said. “And one which the painter (ho zoographos). Is not that so?” “So be it.” “The painter (zoographos), then, the cabinet-maker (klinopoios), and God (theos), there are these three presiding over three kinds of couches.” “Yes,three.”
Aristoteles, De generatione animalium, 743aquote:Further, food is acted upon by what is nourished by it, not the other way round, as timber (hulè) is worked by a carpenter (tektoon) and not conversely
Photius, Lexiconquote:The carpenter (tektoon) would not make a box except out of wood, nor will a box be made out of the wood without the carpenter.
quote:“tektoon: gewone ambachtsman; de steen- of houtsnijder”
Ik weet wat een architect is. Ik weet ook dat het achterlijkheid is om te zeggen dat τέκτων 'aannemer' zou betekenen omdat een woord uit een andere taal dat afgeleid is van een samenstelling met τέκτων 'ontwerper van huizen' betekent.quote:Op maandag 5 december 2016 20:19 schreef ATON het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Architect
Duidelijk zo ?
Oh, een persoonlijke aanval. Dat geeft wel aan dat je het gelijk aan je kant hebt.quote:Op maandag 5 december 2016 20:20 schreef ATON het volgende:
[..]
Misschien ben jij wel achterlijk. ( of een reli- fanaat, kan ook )
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |