quote:
Om te beginnen lukt het mij maar niet om een baan te vinden in de richting waarin ik ben afgestudeerd. Na mijn afstuderen tot ongeveer een maand geleden heb ik naast het solliciteren nog extra kunnen werken bij het bedrijf waar ik destijds een bijbaan had.Maar nu ik helemaal niks meer heb moet ik echt nieuw werk hebben. Het solliciteren verloopt hierbij moeilijk. De welbekende reden voor werkgevers die liever iemand van 21 met 10 jaar werkervaring willen is hier een feit. Daarbij komt dat ik mezelf veel te eerlijk opstel bij het solliciteren waardoor ik mijn ruiten sneller ingooi. Ik vind het voornamelijk eng om nu in de praktijk aan de slag te gaan en ik twijfel daarbij of ik wel goed genoeg ben (ook al ben ik met een 8 afgestudeerd en heb ik een gemiddelde van een 7,4 op mijn diploma). Er is ook een zekere tijdsdruk om aan het werk te komen, anders is mijn studie voor niks geweest.
Je bent nog jong, je hebt nog echt wel wat jaren voor de boeg. Een master is wellicht een goede keuze, of gewoon een universitaire studie volgen.
Wat betreft solliciteren ben ik ook al een aantal keer afgewezen (dat ging voor een stageplaats), en gingen gesprekken niet bij alle bedrijven even goed. Ik heb een keer gehad dat tijdens het gesprek er werd gevraagd naar 'mijn achtergrond' en of ik uit 'X land kom' en of ik daar 'wat meer over kon vertellen'. Ik ben geen blonde Nederlander met blauwe ogen. Ook heb ik gehad dat ik denk ik 8 keer had uitgelegd waarom ik bij dit kantoor wilde werken, maar de recruiters steeds zeiden dat ze dat 'niet wilden horen' en dat informatie die op hun site staan 'niet relevant is voor jou, maar voor potentiële klanten'. Dat was echt een afgang. Uiteindelijk was ik ook onzeker geworden en dacht ik dat dat allemaal aan mij lag. Achteraf gezien zag ik dat het niet zozeer aan mij lag, maar aan het feit dat die kantoren ook een bepaald type persoon willen hebben die in dat kantoor 'past'. Ook heb ik vaak gehad dat de recruiters niet eens mijn cv en cijferlijst voor hun hadden en dus geen idee hadden hoe ik ervoor stond. Ze vonden de eerste indruk en wat ik had te zeggen veel belangrijker dan mijn kennis en vaardigheden. In een uurtje kan je namelijk al precies weten wat voor soort persoon het is (dus niet). Ik doe een studie waarbij representatie erg belangrijk is in de praktijk. Een kantoor met voornamelijk 'autochtone Nederlanders' zal niet zo snel allochtone Nederlanders aannemen, mede omdat sommige klanten niet met 'zulke' mensen willen werken. Te eerlijk is niet goed. En dat moet je ook niet zijn. Maar laat goed blijken waarom je daar wil werken en probeer sociaal over te komen. Mensen die het hardst schreeuwen worden het vaak, maar dat wil niet zeggen dat zij ook de beste kandidaat zijn, integendeel.
Hoe ga ik hiermee om? Evalueren en verder gaan. Ergens anders solliciteren en kop omhoog houden. Het is lastig, maar laat je niet gek maken. Er komt echt wel een keer een leuk kantoor die je wel een kans wil geven. Vind je dat niet, dan is dat hun verlies.
En goed om te horen dat het goed gaat!
[ Bericht 0% gewijzigd door black-soldier op 16-10-2018 16:31:16 ]