abonnement Unibet Coolblue
pi_167016235
Gegroet Medefokkers,

Het is inmiddels alweer nacht en ik heb toch een aantal dingen waar ik de laatste tijd behoorlijk mee 'struggle' waar ik graag wat hulp bij zou hebben. Ik probeer het zo kort mogelijk te formuleren.

Ik ben momenteel 21 jaar (man), en sinds Juli afgestudeerd aan het HBO. Waar tijdens mijn studententijd mijn sociale leven en zelfvertrouwen voornamelijk een boost hebben gekregen lijkt het of dit zich de afgelopen maanden stukje bij stukje weer af aan het breken is naar het oude niveau.

Om te beginnen lukt het mij maar niet om een baan te vinden in de richting waarin ik ben afgestudeerd. Na mijn afstuderen tot ongeveer een maand geleden heb ik naast het solliciteren nog extra kunnen werken bij het bedrijf waar ik destijds een bijbaan had.Maar nu ik helemaal niks meer heb moet ik echt nieuw werk hebben. Het solliciteren verloopt hierbij moeilijk. De welbekende reden voor werkgevers die liever iemand van 21 met 10 jaar werkervaring willen is hier een feit. Daarbij komt dat ik mezelf veel te eerlijk opstel bij het solliciteren waardoor ik mijn ruiten sneller ingooi. Ik vind het voornamelijk eng om nu in de praktijk aan de slag te gaan en ik twijfel daarbij of ik wel goed genoeg ben (ook al ben ik met een 8 afgestudeerd en heb ik een gemiddelde van een 7,4 op mijn diploma). Er is ook een zekere tijdsdruk om aan het werk te komen, anders is mijn studie voor niks geweest.

Daarnaast voel ik mezelf nog enorm jong om te beginnen met werken. Ik zou dolgraag een andere studie willen beginnen of eventueel een master gaan ondernemen maar daarbij zit het geld me grotendeels dwars (heb al een gemiddelde uitwonende studieschuld). Ik vraag me af of ik met een master nog veel bij kan leren en of ik niet meer toe ben aan praktijkervaring om zo door te groeien. Een andere studie lijkt me ook interessant maar dat is nu met het nieuwe leenstelsel nog duurder.

Sinds november zit ik echt in een zwart gat, waar ik maar moeilijk uit kan komen. Ik weet niet wat ik wil met mijn leven en vooral waarvoor ik wil leven. Ik haal maar uit enkel de kleine dingen mijn geluk zoals uitgaan, festivals, reizen en gamen. Wat betreft relatiegebied ben ik nog steeds vrijgezel (m'n hele leven al). Ik kan eerdere afwijzingen of gemiste kansen maar moeilijk accepteren. Ik vind ook moeilijk om te weten wat ik écht wil, want hetgeen wat ik in gedachte heb is misschien wel onrealistisch.

Tot overmaat van ramp heb ik sinds een jaar ongelofelijk veel haaruitval. Ik ben al behoorlijk kalend denk dat ik binnen nu en een half jaar mijn hoofd al moet gaan millimeteren of kaalscheren :'( . Ik kan dit, voornamelijk op deze leeftijd, maar moeilijk accepteren en ik ben ook bang voor het moment om echt de stap de zetten om te denken 'fuck it, ik haal het eraf'.

Kortom; ik weet niet hoe ik verder moet, wat ik wil, waarom en voornamelijk WAARVOOR ik nog verder wil. Ik heb niet echt iets of iemand om voor te leven. Ik heb geen inkomen, geen relatie en niet echt een duidelijk doel waar ik me aan vast kan houden. De kleine dingen waar ik nog hoop en plezier uit haal worden steeds kleiner.

De laatste alinea klinkt, nu ik het nalees, vrij depressief.. Het lijkt wel alsof met deze overgang een nieuwe levensfase is begonnen. Wellicht herkennen jullie dit probleem en kan je me hiermee verder helpen. Bij voorbaat dank :)
  donderdag 1 december 2016 @ 02:48:53 #2
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_167016264
Je uitgangspositie in het leven is vrij gunstig en de kans dat je uiteindelijk op je pootjes terecht komt is vrij groot. Dat ten eerste.

Ten tweede ga je morgen vroeg op staan en een afspraak met je huisarts maken. En dan ga je met een psycholoog deze dingen bespreken :Y
pi_167016463
Ik zou een master gaan doen en je niet druk maken om die studieschuld. Als je daarna een baan vindt op niveau is het terugbetalen geen probleem en ik denk dat je idd nog vrij jong bent om al te gaan werken.
pi_167016492
Je solliciteert zeker alleen op de 4 vacatures in je eigen studierichting ?
pi_167016645
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2016 02:35 schreef Alleforums het volgende:

Om te beginnen lukt het mij maar niet om een baan te vinden in de richting waarin ik ben afgestudeerd. Na mijn afstuderen tot ongeveer een maand geleden heb ik naast het solliciteren nog extra kunnen werken bij het bedrijf waar ik destijds een bijbaan had.Maar nu ik helemaal niks meer heb moet ik echt nieuw werk hebben. Het solliciteren verloopt hierbij moeilijk. De welbekende reden voor werkgevers die liever iemand van 21 met 10 jaar werkervaring willen is hier een feit. Daarbij komt dat ik mezelf veel te eerlijk opstel bij het solliciteren waardoor ik mijn ruiten sneller ingooi. Ik vind het voornamelijk eng om nu in de praktijk aan de slag te gaan en ik twijfel daarbij of ik wel goed genoeg ben (ook al ben ik met een 8 afgestudeerd en heb ik een gemiddelde van een 7,4 op mijn diploma). Er is ook een zekere tijdsdruk om aan het werk te komen, anders is mijn studie voor niks geweest.

Dus je hebt eindelijk een sollicitatiegesprek en dan ga je vertellen dat je het best wel eng vind om aan de slag te gaan en twijfelt of je wel goed genoeg bent?

Tja, hier zit de grote fout al. Niemand zal jou met deze instelling in dienst willen nemen. Ga maar eerst eens aan je zekerheid werken en de manier van overkomen qua karakter naar de ander toe. In plaats van jezelf op te hemelen ben jij jezelf aan het afbreken. Hoe jij over jezelf denkt is niet best. Je zal uit die put moeten gaan klimmen en vechten. Visualiseer dat je alles aankan en ook zo gaat overkomen bij een sollicitatie.

Ik heb geen HBO diploma maar de functie die ik uitvoer in dit bedrijf is HBO niveau. Deze doe ik lachend en het bedrijf is zelfs afhankelijk van mij. Geloof me. Het zit tussen de oren. Geloof in jezelf en je kan alles aan.
Het vasthouden aan haat is als het vasthouden van een heet stuk steenkool, met de intentie om het tegen iemand aan te gooien; jij bent degene die zich brandt.
pi_167016686
TS, wat voor een HBO diploma heb je?

Bij een normale sollicitatie moet je concurreren met 100 andere kandidaten. Wat maakt jou zo speciaal, dat jij uit zo'n groep wordt gekozen?

Je hebt tijdens je HBO-opleiding verschillende stages gedaan, neem ik aan. Heb je aan die stages geen contacten overgehouden? Kijk, die mensen die jou indertijd begeleid hebben, weten wat voor een vlees ze in de kuip hebben, en als je echt goed bent, dan kun je ws. bij hen terecht. Of zijn kennen wel weer iemand die een goede kracht nodig heeft.

Sollicitaties: als jij niet overtuigd bent van jezelf, dan zal je aanstaande werkgever dat ook niet zijn. Voor dates geldt precies hetzelfde. Leer van jezelf te houden. Kijk waar je goed in bent, en werk aan de punten waar je minder goed in bent.

21 jaar is jong. Ik had indertijd mijn eerste baan op mijn 21e, en terugkijkend was dat veel te jong. Het was beter geweest als ik er nog een studie aan had geplakt, of een tijdje op de bonnefooi in het buitenland had gereisd, om wat levenservaring op te doen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_167016699
Ff doorbijten, ik heb er meer dan een jaar over gedaan na mn afstuderen voor ik een baan had.

Zat ook in een zwart gat waarin ik alleen maar lui en moe van werd, maar ben blijven soliciteren tot ik de juiste gevonden had, heeft me toen wel geholpen om weer een ritme en doel te geven, dus zou zeker werk zoeken, ookal is het na een half jaar toch niet wat je zoekt.

Al is het maar voor structuur, ervaring en om nieuwe mensen te leren kennen, succes in ieder geval ;)
  donderdag 1 december 2016 @ 07:51:31 #8
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_167016771
Je bent pas 21 man, dan moet je nog helemaal niet gaan werken. Met die leeftijd sta je sowieso al op 1-0 achter bij een sollicitatieprocedure, waarschijnlijk genoeg mensen met dezelfde kwalificatie die iets ouder zijn, dat is voor een werkgever dan vaak een veiligere keus.
pi_167016999
quote:
7s.gif Op donderdag 1 december 2016 07:51 schreef Twiitch het volgende:
Je bent pas 21 man, dan moet je nog helemaal niet gaan werken. Met die leeftijd sta je sowieso al op 1-0 achter bij een sollicitatieprocedure, waarschijnlijk genoeg mensen met dezelfde kwalificatie die iets ouder zijn, dat is voor een werkgever dan vaak een veiligere keus.
Natuurlijk wel gaan werken. Leren kan altijd nog met de avondschool en dan wordt het ook nog eens betaald door je werkgever. Geen schulden. Wat heb je eraan om leningen af te sluiten op zo een jonge leeftijd voor studie terwijl een werkgever dat ook voor je kan betalen?
Het vasthouden aan haat is als het vasthouden van een heet stuk steenkool, met de intentie om het tegen iemand aan te gooien; jij bent degene die zich brandt.
  donderdag 1 december 2016 @ 08:28:05 #10
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_167017012
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2016 08:26 schreef Draconian het volgende:

[..]

Natuurlijk wel gaan werken. Leren kan altijd nog met de avondschool en dan wordt het ook nog eens betaald door je werkgever. Geen schulden. Wat heb je eraan om leningen af te sluiten op zo een jonge leeftijd voor studie terwijl een werkgever dat ook voor je kan betalen?
Lekker werken vanaf je 21ste tot de kist. Jij bent een goede, gehoorzame burger. _O_
  donderdag 1 december 2016 @ 08:34:22 #11
416020 K44S
The bearded man
pi_167017057
Bijbaan als promotor of barmedewerker? Doorstuderen voor een master en ondertussen zoeken naar een stage waar je jezelf wel ziet zitten?
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
pi_167017257
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2016 08:26 schreef Draconian het volgende:

[..]

Natuurlijk wel gaan werken. Leren kan altijd nog met de avondschool en dan wordt het ook nog eens betaald door je werkgever. Geen schulden. Wat heb je eraan om leningen af te sluiten op zo een jonge leeftijd voor studie terwijl een werkgever dat ook voor je kan betalen?
Ja, mooi man. 40 uur in de week gaan werken en daarnaast nog studeren.

Geef mij dan maar het studentenleven en een paar duizend meer schuld, boeiend. Betaald zich toch wel terug.
pi_167017342
Oh en TS. Krijg je zooi even op de rit man. Je hebt problemen van niks.


Kaal worden, boeiend. Wat heeft dit voor enorme gevolgen op je leven verder? Behalve een koud hoofd in de winter. Zie het positief. Geen kapper, elke dag minuten besparen voor de spiegel.

En met die baan komt het uiteindelijk ook wel goed. Desnoods pak je een baan die niet aansluit bij je studie. Ik doe inhoudelijk echt helemaal niks wat met mijn studie te maken heeft, ook al had ik dat liever wel gedaan. Zo loopt het soms.

En bouw eens wat sociale contacten op als je niemand hebt om voor te leven. Ga op stap, date wat chicks via tinder of ga bij een sportvereniging. Het leven is allemaal echt niet zo moeilijk.
pi_167017402
Met HBO kom je ook niet ver, zeker als je zo jong bent. Misschien toch maar die master doen, en anders welk werk je maar kan.
1 + 1 = blauw
pi_167017536
quote:
1s.gif Op donderdag 1 december 2016 09:16 schreef Kamina het volgende:
Met HBO kom je ook niet ver, zeker als je zo jong bent. Misschien toch maar die master doen, en anders welk werk je maar kan.
Waarom zou je met HBO niet ver komen? :')
  donderdag 1 december 2016 @ 09:30:41 #16
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_167017579
Druk maken om haar is natuurlijk grote onzin. Hoeveel van de mensen die voor jou belangrijk zijn zullen je opeens niet meer accepteren met kort haar? Als het aantal niet 0 is zul je moeten herevalueren wie er voor jou belangrijk zijn, maar dat ligt dan niet aan je kapsel.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_167017867
Als hbo je zo goed af gaat zou ik een master gaan doen. 21 is echt jong om te werken en je moet nog tot je 80ste. Het zorgt dat je wat meer een doel hebt en als je een goede master kiest kun je je kansen op een baan ook nog vergroten.
pi_167018561
quote:
1s.gif Op donderdag 1 december 2016 06:34 schreef kikoooooo het volgende:
Je solliciteert zeker alleen op de 4 vacatures in je eigen studierichting ?
Ik solliciteer op zowel vacatures als open sollicitaties. Waarbij er gewoon weinig vacatures zijn die aansluiten en open sollicitaties zonder te kijken worden afgewezen. Je wordt hierbij doorverwezen naar een regionaal banenplatform waar de vacatures komen te staan.

quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2016 07:17 schreef Draconian het volgende:

[..]

Dus je hebt eindelijk een sollicitatiegesprek en dan ga je vertellen dat je het best wel eng vind om aan de slag te gaan en twijfelt of je wel goed genoeg bent?

Tja, hier zit de grote fout al. Niemand zal jou met deze instelling in dienst willen nemen. Ga maar eerst eens aan je zekerheid werken en de manier van overkomen qua karakter naar de ander toe. In plaats van jezelf op te hemelen ben jij jezelf aan het afbreken. Hoe jij over jezelf denkt is niet best. Je zal uit die put moeten gaan klimmen en vechten. Visualiseer dat je alles aankan en ook zo gaat overkomen bij een sollicitatie.
Ik weet van mezelf dat ik het wel kan, maar daarnaast heb ik voor mijn gevoel in het begin nog wat begeleiding nodig, dit geef ik ook aan tijdens zo'n gesprek. Ik vind het lastig om die 'ik kan alles-mentaliteit' aan te nemen. Ik wil mezelf niet beter voordoen dan dat ik ben tijdens een sollicitatie waardoor ik op lange termijn wellicht hierop wordt afgerekend. De stages die je loopt tijdens je HBO zijn voor mij geen meewerkstages geweest maar eerder onafhankelijke onderzoeken die als advies gelden voor mijn stagebegeleider of het bedrijf. Echte ervaring met de praktijk buiten de interne organisatie heb ik daardoor niet.

quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2016 09:09 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Oh en TS. Krijg je zooi even op de rit man. Je hebt problemen van niks.

Kaal worden, boeiend. Wat heeft dit voor enorme gevolgen op je leven verder? Behalve een koud hoofd in de winter. Zie het positief. Geen kapper, elke dag minuten besparen voor de spiegel.

En met die baan komt het uiteindelijk ook wel goed. Desnoods pak je een baan die niet aansluit bij je studie. Ik doe inhoudelijk echt helemaal niks wat met mijn studie te maken heeft, ook al had ik dat liever wel gedaan. Zo loopt het soms.

En bouw eens wat sociale contacten op als je niemand hebt om voor te leven. Ga op stap, date wat chicks via tinder of ga bij een sportvereniging. Het leven is allemaal echt niet zo moeilijk.
quote:
1s.gif Op donderdag 1 december 2016 09:30 schreef Bart het volgende:
Druk maken om haar is natuurlijk grote onzin. Hoeveel van de mensen die voor jou belangrijk zijn zullen je opeens niet meer accepteren met kort haar? Als het aantal niet 0 is zul je moeten herevalueren wie er voor jou belangrijk zijn, maar dat ligt dan niet aan je kapsel.
Tsja, ik weet niet of jullie in dezelfde situatie hebben gezeten maar om zo'n gedachte echt na te streven is toch echt iets moeilijker. Over het kaal worden zelf heb ik geen probleem, het feit dat dit NU al speelt vindt ik iets moeilijker te accepteren. Je zit in je bloei van je leven en dan wordt je al geconfronteerd met iets waar veel mannen (rond de 30/40) problemen mee hebben. Ik zelf kan het wel accepteren maar ik denk niet dat het bevorderlijk werkt op mijn zoektocht naar een relatie. Wat betreft mijn vrienden ben ik helemaal niet bang, die accepteren het wel.
pi_167018632
quote:
11s.gif Op donderdag 1 december 2016 08:28 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Lekker werken vanaf je 21ste tot de kist. Jij bent een goede, gehoorzame burger. _O_
Wat een onzin, ik ben na mn mbo ook gaan werken rond mn 20e, prima geld verdienen vergeleken met al mn vrienden die van hun srufi moesten rondkomen, ben daarna pas een hbo gedaan, beviel prima, tja ik was wat ouder dan de rest maar heb wel ervaren hoe 2 jaar full time werken was. Genoeg gespaard voor mn hbo en ben een van de weinige die na mn hbo geen studischuld heeft of had.
pi_167018654
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2016 08:34 schreef K44S het volgende:
Bijbaan als promotor of barmedewerker? Doorstuderen voor een master en ondertussen zoeken naar een stage waar je jezelf wel ziet zitten?
Dit, go for it. Schij taan dat geld. Je bent jong, geloof me, studeren is genieten. Dus voordat je helemaal vast zit in een baan, hypotheek, huis etc. Ga lekker een master doen.
Whatever...
  donderdag 1 december 2016 @ 11:08:58 #21
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_167019012
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2016 10:45 schreef Alleforums het volgende:
Tsja, ik weet niet of jullie in dezelfde situatie hebben gezeten maar om zo'n gedachte echt na te streven is toch echt iets moeilijker. Over het kaal worden zelf heb ik geen probleem, het feit dat dit NU al speelt vindt ik iets moeilijker te accepteren. Je zit in je bloei van je leven en dan wordt je al geconfronteerd met iets waar veel mannen (rond de 30/40) problemen mee hebben. Ik zelf kan het wel accepteren maar ik denk niet dat het bevorderlijk werkt op mijn zoektocht naar een relatie. Wat betreft mijn vrienden ben ik helemaal niet bang, die accepteren het wel.
Ik ben ook kaal, dus ja, ik ken het. Maar echt, wat een klets dat je denkt dat het niet bevorderlijk werkt bij het vinden van een relatie. Er zijn miljoenen langharige mannen vrijgezel, en miljoenen kale mannen gelukkig getrouwd (zoals ik). De meeste vrouwen vinden een verzorgde man interessanter dan een man met een specifieke haarlengte. Echt, zet die knop om, want het is totale bullshit. Het zit enkel en alleen tussen jouw oren.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_167019047
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2016 11:08 schreef Bart het volgende:

[..]

Het zit enkel en alleen tussen jouw oren.
Nee, daar verdwijnt het juist.
  donderdag 1 december 2016 @ 12:01:36 #23
391049 Zelus
Toewijding en wedijver
pi_167020082
quote:
1s.gif Op donderdag 1 december 2016 09:16 schreef Kamina het volgende:
Met HBO kom je ook niet ver, zeker als je zo jong bent. Misschien toch maar die master doen, en anders welk werk je maar kan.
Met HBO kom je een stuk verder dan alleen maar een OLO opleiding.
pi_167020545
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2016 12:01 schreef Zelus het volgende:

[..]

Met HBO kom je een stuk verder dan alleen maar een OLO opleiding.
Hebben al die oudere mensen die zeiden dat we door moesten studeren ons dan voorgelogen als je met HBO niet ver komt? Een HBO diploma is over het algemeen meer dan een gemiddelde nederlander en ik neem aan dat dit je toch wel verder kan brengen.

Ik wil best een master gaan volgen maar ik vraag me af in hoeverre dat mijn baankansen vergroot als er nu al vrij weinig in te vinden is. Een werk-leercombinatie (traineeship of deeltijd) spreekt me dan nog het meeste aan.
pi_167020598
Leef alsof je al 20 jaar dood bent.
wooblabalurg
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')