abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_167042452
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2016 10:45 schreef Gia het volgende:

[..]

Zwarte mensen mogen ook voor Piet spelen. Er zijn genoeg zwarte mensen die voor Piet spelen.
Dit is echt niet alleen voorbehouden aan blanken.
Maar als je blank bent en je schmikt je zwart ben je weer een racist, ow wat een toestand!
pi_167042468
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2016 09:39 schreef KingRadler het volgende:
laat zwarte mensen ook voor piet spelen, dan lost de discussie helemaal op.
Doen ze ook. Er is bv ook een facebook pagina van gekleurde mensen die pro-Piet zijn en zich niet vertegenwoordigd voelen door die anti-Piet activisten.

https://www.facebook.com/(...)58548403679/?fref=ts
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  vrijdag 2 december 2016 @ 10:55:43 #178
3542 Gia
User under construction
pi_167042520
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2016 09:12 schreef Rakedje het volgende:
Dit leren kinderen op school. Nota bene uit een kinderboek de dato 1845!

[ link | afbeelding ]ovd_2013_12_05_1257_b_foto_midden by Eduard Smits, on Flickr
Volgens mij wordt dat boek al in geen 50 jaar meer gebruikt op school, waarschijnlijk zelfs langer niet meer. Is echt van voor de oorlog.

Dus, nee, dit leren kinderen NIET op school.
pi_167042564
quote:

[ link | afbeelding ]ovd_2013_12_05_1257_b_foto_midden by Eduard Smits, on Flickr

Lijkt hierop...wellicht is de intentie van het sprookje niet racistisch, het verleden van de 'knecht' wel.
pi_167042649
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2016 10:51 schreef Montagui het volgende:

[..]

Waarom die nadruk op donkere kinderen?

Ik vind het jammer dat er kinderen zijn die zich bewust dan wel onbewust minderwaardig voelen. Ik vind het daarbij kwalijk als dat minderwaardigheidsgevoel gevoed wordt door de ouders.

Maar dat staat los van ras en ook los van Zwarte Piet. Ieder kind kan zich om wat voor reden dan ook minderwaardig voelen. Dat heeft ook te maken met zelfvertrouwen.
Omdat ik jou de vraag stel of het niet zo is dat donkere kinderen/buitenlandse kinderen van buitenaf, onbewust worden beinvloed in dat ze minder zijn dan Nederlandse kinderen, los van wat ze mee hebben gekregen van hun ouders over hun eigenwaarde.
pi_167042717
quote:
Sure, omdat het sprookje dat zegt of sinterklaas, betekent niet dat de wortels niet kunnen duiden op racisme.
pi_167042735
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2016 10:53 schreef Montagui het volgende:

[..]

Doen ze ook. Er is bv ook een facebook pagina van gekleurde mensen die pro-Piet zijn en zich niet vertegenwoordigd voelen door die anti-Piet activisten.

https://www.facebook.com/(...)58548403679/?fref=ts
In Den Haag was bij de intocht een groot aandeel van de toeschouwers gekleurd / donker.

Ook donkere kinderen verkleed als Zwarte Piet. Heel gezellig en hele leuke intocht.

Daar zouden ze veel vaker verslag van moeten doen op tv i.p.v. de enorme aandacht voor de (kleine) anti groep.
  vrijdag 2 december 2016 @ 11:14:51 #183
3542 Gia
User under construction
pi_167042896
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 december 2016 11:02 schreef Gregor1994 het volgende:

Omdat ik jou de vraag stel of het niet zo is dat donkere kinderen/buitenlandse kinderen van buitenaf, onbewust worden beinvloed in dat ze minder zijn dan Nederlandse kinderen, los van wat ze mee hebben gekregen van hun ouders over hun eigenwaarde.
Nee, dat denk ik niet. Ik had vroeger een vriendinnetje die uit curacao kwam. Haar vader was blank, haar moeder donker, zij was donker met kroeshaar en woonde bij opa en oma van vaderskant. Zij heeft dus van huis uit niets meegekregen over zaken als minderwaardigheid of discriminatie en had op school misschien zelfs wel meer vriendinnen, omdat ze er anders uitzag, maar zeker niet als minderwaardig werd beschouwd.

Verder ken ik een geadopteerd jongetje, echt heel donker van huid, die ook van thuis uit, blanke ouders, niets meekrijgt over een vermeende minderwaardige positie van zwarten.

Ik denk echt dat dit een groepsdingetje is. Zowel bij zwarten (heb geen zin in de lange variant) als bij moslims, zie je dat ze liefst dicht bij elkaar wonen, in vaak goedkope woningen, waar criminaliteit welig tiert. Geen blanke, niet-moslim, wil daartussen wonen.
De groep houdt het verhaaltje in stand dat zwarten/moslims gediscrimineerd worden bij werk, op school, clubs en noem maar op. Door het veelvuldig geconfronteerd worden met dit verhaal, geloven kinderen dit ook en gaan zich daarnaar gedragen. Want waarom zou je je best doen op school, als je nu al weet dat je later toch niet aan een baan komt, vanwege je kleur.

Andersom zie je ook dat zwarten en moslims die in de betere wijken, tussen blanken/niet-moslims wonen (ik chargeer voor the sake of the argument), het veel beter doen op school, gewoon makkelijker een baan vinden (is tegenwoordig voor iedereen moeilijk), omdat hun houding en instelling gewoon veel beter is.
Ik zie om me heen ook moslims, bijvoorbeeld, die een huis kopen in een blanke wijk en samen met hun buren het offerfeest vieren.
pi_167042967
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 december 2016 11:02 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Nee, dat idee heb ik niet. Voelen ze zich wel minder dan zit daar m.i. de invloed van de ouders achter e/o een laag zelfvertrouwen. Vaak gaat dat ook nog hand in hand.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  vrijdag 2 december 2016 @ 11:50:41 #185
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_167043640
quote:

LOL, een boek pre-Schenkman, dat brengt de anti-pieten in verwarring!
  vrijdag 2 december 2016 @ 11:57:23 #186
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_167043775
quote:
3s.gif Op vrijdag 2 december 2016 08:17 schreef Re het volgende:

[..]

mijnouders hebben me altijd verteld dat zwarte piet zwart was vanwege de vuile schoorstenen, zwarte piet en sinterklaas zijn trouwens wel de eerste echte leugen die een kind te verwerken krijgt in zijn leven, links of rechtsom.
Het is de eerste niet, en zal zeker niet de laatste zijn. Weleens gehoord van "hier heb je een lekker hapje" of zo? Of "stil maar, er is niets aan de hand"?

Juist het Sinterklaasmysterie leert kinderen om op veilige wijze en stap voor stap zelf de waarheid te ontdekken achter een rookgordijn dat bewust is opgetrokken. Het maakt ze tot kritische volwassenen, die de gepresenteerde waarheid (zoals Zwarte Piet = racisme) niet klakkeloos aannemen, maar zelf op onderzoek uitgaan en alles onderzoeken.

Eerst gaan ze de feiten naar hun eigen gelijk interpreteren, daarna slaat de twijfel toe, tot de niet meer geloven, maar dan gaat de leugen de andere kant op (en dat vinden kinderen leuk) als ze tegenover hun ouders nog doen of ze wèl geloven (omwille van de cadeautjes natuurlijk). Uiteindelijk zullen ze zelf na de inwijding ook de sluiproutes moeten gebruiken om de jongere kinderen zelfstandig tot de conclusie te laten komen dat Sinterklaas niet bestaat.
De beloning voor het ontdekken van de waarheid is opgenomen worden in de wereld van volwassenen. Het is een initiatieritueel.
  vrijdag 2 december 2016 @ 11:59:51 #187
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_167043827
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 december 2016 11:06 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Sure, omdat het sprookje dat zegt of sinterklaas, betekent niet dat de wortels niet kunnen duiden op racisme.
Of de wortels kunnen duiden op racisme is allang onderzocht en het antwoord is "Nee". In elk geval "Nee, voor het grootste deel van de Nederlanders geldt dat hun geloof in Sinterklaas niet teruggaat op een legende die racistisch is, en ook geen racistische elementen bevat".

Ik bedoel, hoe kan een personificatie van je bloedeigen voorouders racisme zijn?
  vrijdag 2 december 2016 @ 12:03:43 #188
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_167043899
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2016 11:14 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik denk echt dat dit een groepsdingetje is. Zowel bij zwarten (heb geen zin in de lange variant) als bij moslims, zie je dat ze liefst dicht bij elkaar wonen, in vaak goedkope woningen, waar criminaliteit welig tiert. Geen blanke, niet-moslim, wil daartussen wonen.
De groep houdt het verhaaltje in stand dat zwarten/moslims gediscrimineerd worden bij werk, op school, clubs en noem maar op. Door het veelvuldig geconfronteerd worden met dit verhaal, geloven kinderen dit ook en gaan zich daarnaar gedragen. Want waarom zou je je best doen op school, als je nu al weet dat je later toch niet aan een baan komt, vanwege je kleur.

Klopt. Je vergeet erbij te vermelden dat de zwarten die als blanken opgroeien door medezwarten als bounty worden uitgescholden.
En dat proef ik ook in de Zwarte Piet discussie, tussen de regels door: wie voor een blanke baas werkt, is een slaaf (en misschien ook wel: wie voor een baas werkt, is een slaaf, want dat heb ik regelmatig op straat gehoord van zwarten, over al die achterlijke Hollanders die zo vroeg opstaan om naar hun werk te gaan).
  vrijdag 2 december 2016 @ 12:04:12 #189
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_167043908
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2016 09:33 schreef WhateverWhatever het volgende:
Als je een bruin kleurtje hebt mag/kan je je sowieso zielig gaan gedragen ofzo, in een slachtofferrol verschuilen, zo komt het tenminste op mij over, misbruik maken van je kleurtje in het verleden (blijven) leven en zielig doen...
Dat heet "de racismekaart trekken".
pi_167043950
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2016 11:59 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Of de wortels kunnen duiden op racisme is allang onderzocht en het antwoord is "Nee". In elk geval "Nee, voor het grootste deel van de Nederlanders geldt dat hun geloof in Sinterklaas niet teruggaat op een legende die racistisch is, en ook geen racistische elementen bevat".

Ik bedoel, hoe kan een personificatie van je bloedeigen voorouders racisme zijn?
Welk onderzoek? Heb dit meerdere malen proberen te vinden, maar krijg vele tegenstrijdigheden. Ene kamp geeft aan het racistisch te vinden op grond van koloniaal verleden, anderzijds wordt het gezocht een aantal eeuwen geleden.
  vrijdag 2 december 2016 @ 12:10:31 #191
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_167044030
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 december 2016 10:30 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Maar die worden toch nooit door de media aangeduid
met aso's?
Omdat de media over het algemeen voor het hele land gaan, Maar elke Rotterdammer weet uit de Rotterdamse kranten dat ze in Amsterdam niet helemaal sporen. De media vinden het ook helemaal niet erg om Duitsers voor moffen uit te schelden of een Belgenmop te plaatsen. Op nationaal niveau is dat het dorp verderop. En die Fransen sporen helemaal niet, gezien de kreet "Mooi land dat Frankrijk, jammer dat er Fransen wonen".

Wat Gia al schreef: als je bij elkaar gaat zitten in een kluitje in "de straat verderop" dan ben je per definitie minder dan "eigen volk". Het hemd is nader dan de rok.

En daarom gaan er dus stemmen op om integreren/assimileren te verplichten, zodat je als "eigen volk" mee kan draaien. En dan vanuit je persoonlijke achtergrond van binnenuit, waar begrip is voor wie je bent, en waar jij begrijpt hoe anderen denken, dingen te veranderen.
Van buitenaf verandering opleggen aan een meerderheid is trekken aan een dood paard. Voor de smoel van de natie willen ze nog meewerken (NPO, RTL), maar daarbuiten verandert er niet veel. In elk geval niet door het gezemel van een kleine groep buitenstaanders.
  vrijdag 2 december 2016 @ 12:15:57 #192
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_167044127
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 december 2016 12:06 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Welk onderzoek? Heb dit meerdere malen proberen te vinden, maar krijg vele tegenstrijdigheden. Ene kamp geeft aan het racistisch te vinden op grond van koloniaal verleden, anderzijds wordt het gezocht een aantal eeuwen geleden.
Talloze onderzoeken! Lees de boeken van Arnold-Jan Scheer of kijk zijn documentaire. Lees je eens in bij http://sintenpietengilde.nl/. Bekijk hun bronnen en lees je dáár in. Ga eens kijken bij het Meertens Instituut.
Ik zou Marcel Bas nog kunnen noemen, maar dat boek heb ik zelf (nog) niet gelezen en bovendien vertrouw ik die uitgeverij niet helemaal qua neutraliteit.

Verder: Men leze de OP. Die is er niet voor niets.
pi_167044172
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2016 12:03 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Klopt. Je vergeet erbij te vermelden dat de zwarten die als blanken opgroeien door medezwarten als bounty worden uitgescholden.
En dat proef ik ook in de Zwarte Piet discussie, tussen de regels door: wie voor een blanke baas werkt, is een slaaf (en misschien ook wel: wie voor een baas werkt, is een slaaf, want dat heb ik regelmatig op straat gehoord van zwarten, over al die achterlijke Hollanders die zo vroeg opstaan om naar hun werk te gaan).
Alleen nu wordt er een standpunt ingenomen dat men graag in de lage sociale wijken bij elkaar wil wonen. Ik vind dit niet 1,2,3 juist, op basis van eigen ervaring merk ik dat je na een asielzoekercentrum in een huis kan worden geplaatst die kan worden aangeduid als probleemwijk. Ik denk dat het gevolg daarvan is dat jongeren elkaar opzoeken en makkelijk in contact komen omdat ze hetzelfde wellicht meemaken. Ik denk dan ook dat een gemiddelde buitenlander in zo'n probleemwijk er voor zou open staan in een huis te wonen naast Nederlanders in een buurt met een goede namen, indien daarvoor de bronnen beschikbaar zijn.
  vrijdag 2 december 2016 @ 12:37:09 #194
262 Re
Kiss & Swallow
pi_167044531
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2016 11:57 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het is de eerste niet, en zal zeker niet de laatste zijn. Weleens gehoord van "hier heb je een lekker hapje" of zo? Of "stil maar, er is niets aan de hand"?

Juist het Sinterklaasmysterie leert kinderen om op veilige wijze en stap voor stap zelf de waarheid te ontdekken achter een rookgordijn dat bewust is opgetrokken. Het maakt ze tot kritische volwassenen, die de gepresenteerde waarheid (zoals Zwarte Piet = racisme) niet klakkeloos aannemen, maar zelf op onderzoek uitgaan en alles onderzoeken.

Eerst gaan ze de feiten naar hun eigen gelijk interpreteren, daarna slaat de twijfel toe, tot de niet meer geloven, maar dan gaat de leugen de andere kant op (en dat vinden kinderen leuk) als ze tegenover hun ouders nog doen of ze wèl geloven (omwille van de cadeautjes natuurlijk). Uiteindelijk zullen ze zelf na de inwijding ook de sluiproutes moeten gebruiken om de jongere kinderen zelfstandig tot de conclusie te laten komen dat Sinterklaas niet bestaat.
De beloning voor het ontdekken van de waarheid is opgenomen worden in de wereld van volwassenen. Het is een initiatieritueel.
het ging me ook meer om het tweede stukje, mensen die zo hardnekkig vast willen houden aan een concept wat niet mag veranderen want zo moet het en zo staat het geschreven en zo is het gebrand in onze cultuur.... doet me denken aan andere geloofsfanatici die door diezelfde slag mensen zo wordt verafschuwd

van mij mag iedereen sinterklaas vieren zoals hij dat wil, het is maar een sprookje
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_167044933
pi_167045060
Zelfs Wilders gebuikt Piet tijdens zijn campagne.

https://twitter.com/geert(...)129369935872?lang=nl

Geen woorden meer voor. :N
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  vrijdag 2 december 2016 @ 13:02:07 #197
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_167045098
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2016 12:37 schreef Re het volgende:

[..]

het ging me ook meer om het tweede stukje, mensen die zo hardnekkig vast willen houden aan een concept wat niet mag veranderen want zo moet het en zo staat het geschreven en zo is het gebrand in onze cultuur.... doet me denken aan andere geloofsfanatici die door diezelfde slag mensen zo wordt verafschuwd

van mij mag iedereen sinterklaas vieren zoals hij dat wil, het is maar een sprookje
Het is geen sprookje.
  vrijdag 2 december 2016 @ 13:03:19 #198
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_167045129
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 december 2016 12:17 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Alleen nu wordt er een standpunt ingenomen dat men graag in de lage sociale wijken bij elkaar wil wonen. Ik vind dit niet 1,2,3 juist, op basis van eigen ervaring merk ik dat je na een asielzoekercentrum in een huis kan worden geplaatst die kan worden aangeduid als probleemwijk. Ik denk dat het gevolg daarvan is dat jongeren elkaar opzoeken en makkelijk in contact komen omdat ze hetzelfde wellicht meemaken. Ik denk dan ook dat een gemiddelde buitenlander in zo'n probleemwijk er voor zou open staan in een huis te wonen naast Nederlanders in een buurt met een goede namen, indien daarvoor de bronnen beschikbaar zijn.
Dat blijkt in de praktijk heel anders te zijn.
  vrijdag 2 december 2016 @ 13:04:07 #199
3542 Gia
User under construction
pi_167045153
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2016 12:03 schreef Lunatiek het volgende:
En dan heb je nog dat gedoe dat veel zwarte vaders hun kinderen en moeder verlaten om lekker zelf van het leven te genieten. Rondhangen met matties en vooral niet werken voor een blanke baas.

Uiteraard zijn er ook zwarte gezinnen die een normaal leven leiden, zoals doorsnee is in Nederland, maar dat zullen dan ook wel bounties zijn.
pi_167045192
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2016 13:00 schreef tesssssssss het volgende:
Zelfs Wilders gebuikt Piet tijdens zijn campagne.

https://twitter.com/geert(...)129369935872?lang=nl

Geen woorden meer voor. :N
En terecht, wil je niet naar 84% van je inwoners luisteren dan? goede move van Wilders juist..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')