Oh tuurlijk. Mijn reactie hield simpelweg in dat het niet verstandig is als je als anti-piet partij, naast het protesteren, om geld vraagt van de overheid. Als je dat doet dan wek je daarmee de indruk dat je enkel protesteert en anti-piet bent om daarmee geld afhandig te maken van de overheid. Hierdoor ga je als anti-piet nogal langs je daadwerkelijke doel, namelijk een verbod op Zwarte Piet.quote:Op vrijdag 2 december 2016 15:16 schreef Rakedje het volgende:
[..]
Het begon er mee dat jij met een volstrekt onbegrijpelijke zin reageerde op een reactie van mij.
1. er werd een vraag gesteld:
[..]
2. Ik gaf daar een antwoord op:
[..]
3. Jij kwam met de volstrekt onbegrijpelijke reactie:
[..]
Vandaar dat ik zei; Kan je dat ook vertalen naar een coherente reactie?
Dus nogmaals, kan je dat koeterwaals vertalen naar een begrijpelijke reactie?
Ach joh, dat is het al. We hebben straks Jan Roos, Sylvana en Thierry in de kamer zitten, dat valt toch niet meer serieus te nemen.quote:
Het is niet dat je dit topic echt volgt of zo...quote:Op vrijdag 2 december 2016 14:43 schreef Gregor1994 het volgende:
[..]
Donkere mensen geven enkel aan dat je geen Zwarte Pieten mag gebruiken, een gedeelte voelt zich gewoon gekwetst en vernederd, overgaan tot aanpassing is naar mijn weten juist een teken van een sterke samenleving. Tussenwegen waarbij de ene school wel en andere school geen Zwarte Piet viert leidt tot verdeeldheid. Dit speelt overigens al langer dan een paar jaar, naar mijn mening kan je het feest veranderen, voor de kinderen maakt het niet veel uit. Je verandert enkel de kleur van Zwarte Piet. Als je dit niet in zijn geheel doet, dan ontvang je hoe dan ook protesten. Ik kan me ook overigens voorstellen dat bepaalde kinderen en mensen het sinterklaasfeest zien als verschrikkelijk. Ik had dat vroeger met ramadan, door mijn buitenlandse achtergrond werden er continu grappen over gemaakt. Racisme is er net zo goed onder kinderen, met name in de kleine blanke steden en dorpen, waar ik dus zelf vandaan kom.
Kerstmis.quote:Op vrijdag 2 december 2016 15:29 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ken jij een ander "sprookje" waarvoor het nationale TV uitrukt voor een live-verslaglegging, waarvoor kinderen die weken van de leg zijn, waar mensen de gekste dingen doen als verkleedpartijen, waarvoor duizenden gedichten worden geschreven, waarvoor evenzovele surprises worden gemaakt, waar de middenstand zó goed aan verdient en waar, in elk geval tot dusver, nooit oorlog om is geweest?![]()
Dit is nu wat folklore is.
Ja, in een samenleving maken mensen grappen over elkaar. Het is afschuwelijk (IRONIE).quote:Op vrijdag 2 december 2016 14:43 schreef Gregor1994 het volgende:
[..]
... Ik had dat vroeger met ramadan, door mijn buitenlandse achtergrond werden er continu grappen over gemaakt.
Grappen maken is meestal geen racisme (want IEDEREEN is een mogelijk mikpunt van grappen, sommige wat eerder en meer dan anderen, zo gaat dat in de sociale interactie van mensdieren), het is meestal (voor het mikpunt) hooguit irritant gedrag.quote:Racisme is er net zo goed onder kinderen, met name in de kleine blanke steden en dorpen, waar ik dus zelf vandaan kom.
Dankjewel. Je kan dus toch een coherente reactie geven als je de moeite neemt.quote:Op vrijdag 2 december 2016 15:32 schreef Gregor1994 het volgende:
[..]
Oh tuurlijk. Mijn reactie hield simpelweg in dat het niet verstandig is als je als anti-piet partij, naast het protesteren, om geld vraagt van de overheid. Als je dat doet dan wek je daarmee de indruk dat je enkel protesteert en anti-piet bent om daarmee geld afhandig te maken van de overheid. Hierdoor ga je als anti-piet nogal langs je daadwerkelijke doel, namelijk een verbod op Zwarte Piet.
Ik dacht meer aanquote:Op vrijdag 2 december 2016 15:34 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Ach joh, dat is het al. We hebben straks Jan Roos, Sylvana en Thierry in de kamer zitten, dat valt toch niet meer serieus te nemen.
Geniale Film.quote:
Maar op het moment dat een gedeelte zich wel onheus bejegend voelt, en je kan dat veranderen, dan waarom die verharding?quote:Op vrijdag 2 december 2016 15:35 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het is niet dat je dit topic echt volgt of zo...
- het is niet uitsluitend een feest voor kinderen
- veranderingen doordrukken is tegen het zere been van de pro-piet-lobby (ca. 80% van de Nederlanders)
- alles mag veranderd worden, maar niet de kleur zwart (en van de rest is al heel veel verandert, maar dat zinde de anti-pieten ook niet, dus zie je dat het wordt terugveranderd), of terugveranderen naar gitzwart.
- het is niet verplicht mee te doen, maar iedereen is welkom, ook mensen met een buitenlandse achtergrond
Ben je blind om een nuance uit elkaar te halen van enerzijds een racistische opmerking tegenover een grap?quote:Op vrijdag 2 december 2016 15:35 schreef Rakedje het volgende:
[..]
Ja, in een samenleving maken mensen grappen over elkaar. Het is afschuwelijk (IRONIE).
[..]
Grappen maken is meestal geen racisme (want IEDEREEN is een mogelijk mikpunt van grappen, sommige wat eerder en meer dan anderen, zo gaat dat in de sociale interactie van mensdieren), het is meestal (voor het mikpunt) hooguit irritant gedrag.
En grappen zijn over het algemeen geen opmerkingen die tot doel hebben de ene mensengroep boven een andere mensengroep te scharen en dus derhalve geen racisme (mensenrassen bestaan niet, zoek maar eens op wat haplotype betekent).quote:Op vrijdag 2 december 2016 15:53 schreef Gregor1994 het volgende:
...
Het is racisme op het moment dat je een racistische opmerking maakt en daarmee een ras boven een ander schaart.
In reactie op Montagui bedoelde ik te zeggen dat kinderen op jonge leeftijd al te maken krijgen, met name bij vakken zoals geschiedenis, dat er slavernij geheerst heeft onder donkere mensen door de blanke mens. Hierdoor kan er onbewust een beeld van minderwaardigheid optreden bij donkere kinderen (dit kan uiteraard bij vele bevolkingsgroepen ontstaan)quote:Op vrijdag 2 december 2016 15:29 schreef Rakedje het volgende:
Dan nog het volgende:
Ik zei in reactie op:
[..]
Leef jij op de planeet aarde of in een sprookjeswereld?
Behalve dat je zin wederom koeterwaals is (... gedurende hun jaren zich onbewust minderwaardig voelen) staat je reactie los van de werkelijkheid want Montagui bedoelt OVERDUIDELIJK het tegenovergestelde, namelijk dat wat jij hier beweert:
[..]
In reactie op:
[..]
Baarlijke nonsens is ...
Hm, op die manier snap ik je wel.quote:Op vrijdag 2 december 2016 16:01 schreef Rakedje het volgende:
[..]
En grappen zijn over het algemeen geen opmerkingen die tot doel hebben de ene mensengroep boven een andere mensengroep te scharen en dus derhalve geen racisme (mensenrassen bestaan niet, zoek maar eens op wat haplotype betekent).
Omdat er al het een en ander is veranderd, en dat degenen die zich (zogenaamd) onheus bejegend voelden toen alleen maar harder zijn gaan schreeuwen. Geef ze een vinger en ze nemen je hele arm, zo blijkt. En ze zullen doorgaan tot die herstelbetalingen zijn gedaan en Nederland niet verder uit te persen is.quote:Op vrijdag 2 december 2016 15:50 schreef Gregor1994 het volgende:
[..]
Maar op het moment dat een gedeelte zich wel onheus bejegend voelt, en je kan dat veranderen, dan waarom die verharding?
Klopt allemaal en het is ongetwijfeld nooit zijn bedoeling geweest dat het volk er mee aan de haal zou gaan zoals gebeurd is. Niemand hier heeft dat bij mijn weten beweerd.quote:Op vrijdag 2 december 2016 16:15 schreef Rakedje het volgende:
Wie was Jan Schenkman die volgens de anti zwarte piet lobby het Sinterklaas feest zijn huidige gezicht gaf? Was dit een racist? Wat was de [url=http://www.nutalgemeen.nl/lnk-historie]De Maatschappij tot Nut van 't Algemeen waar hij prominent lid van was. Wat daaruit naar voren komt was een man die humanist was en die geloofde dat door opvoeding en scholing een betere samenleving zou ontstaan. Schenkman voerde in zijn boekje over Sinterklaas een moor op die de hulp is van Sinterklaas. Als we de prenten in dat boekje bekijken zien we bijvoorbeeld Sinterklaas op zijn paard op het dak vergezeld van deze moor die ook trots te paard zit. Wie was die moor en waar kwam hij vandaan. Schenkman was onderwijzer en dus bekend met kinderen en hun beleving, bekend met kinderliedjes, gedichten en verhalen. Veel mensen hebben wel eens gehoord van het kinderliedje moriaantje zo zwart als roet. Een lied wat nu (maar ook eerder) net als zwarte piet (ontstaan uit de moor van Schenkman) verbonden wordt met discriminatie en racisme. Deze verbinding is echter een leugen dat blijkt uit de oorspronkelijke tekst die in 1844 (voor Schenkman zijn boek over Sinterklaas schreef) uitgegeven werd:
Citaat:
Die Geschichte von den schwarzen Buben
De geschiedenis van de zwarte Jongens
Heinrich Hoffman 1844, (1809-1894)
Een moriaan, zoo zwart als roet,
Ging eenmaal wand'len zonder hoed;
De zon: die scheen hem op zijn bol:
Daarom nam hij een parasol.
Daar kwam ook Frits naar dezen kant:
En hield een vlagje in de hand;
Toen kwam de kleine Jan ter stee:
Die bracht een lekk're kraak'ling mee;
En eind'lijk kwam de kleine Klaas:
Dat was een regte hoepelbaas.
Het drietal jongens lachte luid
Het hoedenlooze moortje uit,
En spotte met zijn zwarte huid.
Daar kwam de groote Niklaas aan:
Die had een inktpot voor zich staan:
Zoo groot: ja grooter dan de maan.
Hij sprak: "komt kind'ren, hoort mij aan,
"En laat dien moor met vrede gaan!
"Het is zijn schuld toch waarlijk niet:
"Dat hij zoo zwart als steenkool ziet."
Maar kleine Frits en Jan en Klaas,
Die hoorden niet naar Nikolaas;
De jongens spotten lustig door
Met onzen armen zwarten moor.
Toen werd de groote Niklaas kwaad;
Gij kunt het zien op deze plaat;
Hij pakte fluks de jongens op.
En smeet ze toen. hals over kop,
In de inktpot neer, in 't zwarte sop
Eerst hoepel-Klaas, toen kraak'ling-Jan,
En eind'lijk ook de vlaggeman;
Die stelde vrees'lijk zich te weer :
En riep om hulp wel twintig keer.
Maar toch moest Frits, de schreeuwersbaas,
Ook in den pot van Nikolaas
Hier gaan ze, zwarter nog dan roet:
En dan het moortje zonder hoed
In 't zonlicht stapt de brave moor
De zwart-geverwde knapen voor.
't Was enkel door hun stout gespot:
Dat zij geraakten in den pot;
Dus: lieve Kind'ren! spot toch niet,
Als gij iets vreemds aan and'ren ziet!
Hier worden de groote Nikolaas en zijn moor opgevoerd als strijders tegen discriminatie en racisme. Voor straf worden spotters en haters van de anders gekleurde mens, zelf zwart gemaakt om zo zelf de spot te ondergaan die ze anderen aandoen. Dit is de Nikolaas en de moor waar Schenkman als kenner van kinderliedjes en -poëzie zijn boek over Sinterklaas liet handelen. We zien dus dat we aan het huidige beeld van Zwarte Piet als kinderheld een rol kunnen toevoegen en wel die van de hulp van Sinterklaas in hun gezamelijke strijd tegen discriminatie en racisme. Dit is goed nieuws voor zowel de pro's als contra's omdat hun verschillen hiermee wegvallen en we allemaal gezamelijk het Sinterklaas feest kunnen omarmen als een feest voor kinderen en volwassenen tegen discriminatie en racisme, een Sinterklaas en Zwarte Piet die tonen dat het niet de kleur is die er toe doet maar de intentie waarmee je je medemensen tegemoet treedt. Ga uit van het goede tot het slechte aangetoond is. Ga niet als eerste uit van het slechte want daarmee komen we nimmer tot elkaar.
Dan moet men beter les geven en uitleggen dat zwarte en anders gekleurde mensen ook volop handelden in zwarte slaven.quote:Op vrijdag 2 december 2016 16:04 schreef Gregor1994 het volgende:
[..]
In reactie op Montagui bedoelde ik te zeggen dat kinderen op jonge leeftijd al te maken krijgen, met name bij vakken zoals geschiedenis, dat er slavernij geheerst heeft onder donkere mensen door de blanke mens. Hierdoor kan er onbewust een beeld van minderwaardigheid optreden bij donkere kinderen (dit kan uiteraard bij vele bevolkingsgroepen ontstaan)
Dit onbewuste beeld kan dus losstaan van de opvoeding die zij krijgen door hun ouders tot in hun volwassenheid. Met andere woorden kan zo'n minderwaardigheidscomplex op veel meer manieren ontstaan dan enkel hetgeen wat je ontvangt in het ouderlijk huis. Ik moet erbij vermelden dat ikzelf wel merk dat donkere mensen 'meer' een gevoelige snaar hiervoor hebben.
That is all I wanted to say.
Dat vraag ik me dus af. Wat de oplage van dat boekje was, waar het werd verspreid en zo. Voor mij is dat in elk geval geen feit. Vooral niet omdat nog jaren nadien er boeken verschenen met heel andere Zwarte Pieten, wat aantoont dat de invloed van Schenkman niet zo heel erg groot geweest kan zijn.quote:Op vrijdag 2 december 2016 17:10 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Feit is dat die boekjes enorm populair zijn geworden onder het volk
Het is niet bepaald zo dat de docent dan jubelend over het witte ras voor de klas staat. Voor zover ik me kan herinneren zijn dat lessen die best diep ingaan op de materie, over hoe mensen met elkaar omgaan, toen en nu, en vooral met de boodschap dat het geschiedenis is en dat het tegenwoordig niet meer sjiek is om dit te doen.quote:Op vrijdag 2 december 2016 16:04 schreef Gregor1994 het volgende:
[..]
In reactie op Montagui bedoelde ik te zeggen dat kinderen op jonge leeftijd al te maken krijgen, met name bij vakken zoals geschiedenis, dat er slavernij geheerst heeft onder donkere mensen door de blanke mens. Hierdoor kan er onbewust een beeld van minderwaardigheid optreden bij donkere kinderen (dit kan uiteraard bij vele bevolkingsgroepen ontstaan)
Maar die herstelbetalingen lijken iets van 2003. Momenteel wordt er met geen woord gerept, maar jouw uitgangspunt is, mits er verandering komt, dan gaat het nog verder dan dat, dus dat daarna herstelbetalingen worden gevorderd. Overigens is het vorderen daarvan volstrekt kansloos, er is geen causaal verband tussen schade en daad.quote:Op vrijdag 2 december 2016 16:58 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Omdat er al het een en ander is veranderd, en dat degenen die zich (zogenaamd) onheus bejegend voelden toen alleen maar harder zijn gaan schreeuwen. Geef ze een vinger en ze nemen je hele arm, zo blijkt. En ze zullen doorgaan tot die herstelbetalingen zijn gedaan en Nederland niet verder uit te persen is.
Niet meegekregen dat de kleurenpieten, de stroopwafel- en kaaspieten en de roetveegpieten ook racistisch zijn volgens KOZP?
De oplage van de eerste druk doet er ook niet zo veel toe. Het was zo populair dat er herdruk na herdruk verscheen...quote:Op vrijdag 2 december 2016 17:27 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat vraag ik me dus af. Wat de oplage van dat boekje was, waar het werd verspreid en zo. Voor mij is dat in elk geval geen feit. Vooral niet omdat nog jaren nadien er boeken verschenen met heel andere Zwarte Pieten, wat aantoont dat de invloed van Schenkman niet zo heel erg groot geweest kan zijn.
Dat is mooi. Dan kunnen we dus ook afscheid nemen van het idee dat Zwarte Piet racisme is, het berust op een misverstand.quote:Op vrijdag 2 december 2016 17:10 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Klopt allemaal en het is ongetwijfeld nooit zijn bedoeling geweest dat het volk er mee aan de haal zou gaan zoals gebeurd is. Niemand hier heeft dat bij mijn weten beweerd.
Feit is dat die boekjes enorm populair zijn geworden onder het volk en dat er aan zijn 'knecht' (een neger) in de loop van de tijd steeds meer stereotypische kenmerken toegevoegd zijn o.i.v. allerlei culturele ontwikkelingen.
Een topic of wat terug.quote:Op vrijdag 2 december 2016 17:32 schreef Gregor1994 het volgende:
En nee, ik volg KOZP wel, maar waar heb je vandaan dat die pieten ook racistisch zijn? Bron?
Bedankt, ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt en ik ben het met je eens in zoverre dat minderwaardigheid niet per se overgedragen hoeft te zijn vanuit de ouders. Wat ik wel uit ervaring weet is dat ouders hierin een grote rol kunnen spelen en dat dit volgens mij bij zowel blanke als niet blanke tegenstanders van Zwarte Piet een rol speelt. Hierbij is Zwarte Piet ook maar een (kleine) exponent waarop de anti gevoelens geprojecteerd worden. Zwarte Piet is veelal niet meer dan de spreekwoordelijke hond waarvoor wel makkelijk een stok gevonden kan worden waarmee men gaat slaan.quote:Op vrijdag 2 december 2016 16:04 schreef Gregor1994 het volgende:
[..]
In reactie op Montagui bedoelde ik te zeggen dat kinderen op jonge leeftijd al te maken krijgen, met name bij vakken zoals geschiedenis, dat er slavernij geheerst heeft onder donkere mensen door de blanke mens. Hierdoor kan er onbewust een beeld van minderwaardigheid optreden bij donkere kinderen (dit kan uiteraard bij vele bevolkingsgroepen ontstaan)
Dit onbewuste beeld kan dus losstaan van de opvoeding die zij krijgen door hun ouders tot in hun volwassenheid. Met andere woorden kan zo'n minderwaardigheidscomplex op veel meer manieren ontstaan dan enkel hetgeen wat je ontvangt in het ouderlijk huis. Ik moet erbij vermelden dat ikzelf wel merk dat donkere mensen 'meer' een gevoelige snaar hiervoor hebben.
That is all I wanted to say.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |