abonnement Unibet Coolblue
pi_167008501

Huginn en Muninn op jacht naar stoute kinderen

Zwarte Piet, een archetype onder vuur.

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

8} De Ultieme Fok!Pietenpoll 8}

Poll: Willen we, in Nederland, meer, of minder Zwarte Pieten?
Minder, minder!
Meer Zwarte Pieten!
Weg. Racisme schaf je niet een beetje af.
Het aantal Pieten moet constant blijven.
Zwarte Piet = liefde.
Geen mening.
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet

Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)


INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:

• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
Geen twijfel: 'Zwarte Piet stamt af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.

quote:
Aan het maken ervan is meer dan 30 jaar research voorafgegaan, waarbij in een periode van de laatste 20 jaar in bijna alle Europese landen Sint Nicolaas- en midwinterriten zijn gefilmd, maar ook daarbuiten en twee jaar lang is vervolmaakt en gemonteerd. Uit ruim honderd uur materiaal is een film ontstaan die een totaal ander licht werpt op het Sinterklaasfeest en op de kwestie Zwarte Piet. Met nieuwe inzichten van deskundigen welke nooit op de televisie werden gezien of gehoord.
De strijd om zwarte Piet woedt in Nederland al jaren. De mensen raakten geïrriteerd, de pro- en anti Pietenmensen lijken in een parallel universum te leven. Maar er is ook een positieve kant. Steeds meer mensen zijn intussen geïnteresseerd geraakt in de ouderdom van het Sinterklaasfeest en de werkelijke oorsprong van Zwarte Piet. De zoektocht naar de Sint en zijn begeleiders leidt onherroepelijk naar onze eigen oorsprong, de ontrafeling van de mythe van de mijter.
http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

De alternatieve Sinterklaas van Dick Maas.

En verder!

8} oO/ <O) c_/
  woensdag 30 november 2016 @ 20:25:24 #2
47314 Rakedje
Je bent niet alleen
pi_167009031
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2016 19:52 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

wel grappig, hoe sommigen dit zomaar wegwuiven, maar zich oh zo aangevallen voelen als iemand iets over hun feestje durft te zeggen.
misschien moet jij dan ook wel psychische hulp zoeken, als je boos wordt van sylvana. of is dat wat anders?
Wel grappig dat je red herrings gebruikt als argument. Niet indrukwekkend of overtuigend, maar wel grappig.
Gnothi Seauton
pi_167010101
quote:
6s.gif Op woensdag 30 november 2016 20:06 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Leuk afgekeken, maar dat is dus niet het stereotype beeld dat gebruikt wordt in allerlei cultuuruitingen. Maar het geeft iig aan dat je het stereotype beeld wat ontstaan is in de 19e en 20e eeuw en dat als zodanig ook bekend is geworden niet (h)erkent.

Gelukkig doet de regering dat wel: Kabinet: Zwarte Piet moet veranderen

[..]

Jij vroeg: wat zijn de kenmerken van een stereotype neger, nou in mijn ogen en die van menig ander zijn dat wat ik benoemde dus de kenmerken van een stereotype neger.

Als je had gevraagd 'wat waren in de 19de en 20ste eeuw de kenmerken van een stereotype neger', dan had je een ander antwoord gekregen.

Overigens nog niet het antwoord wat jij verwacht, want op die vraag is mijn antwoord: zwarte huidskleur, kort krullend haar, grote rode lippen, botje door zijn neus, rieten rokje, lage mate van beschaving en intelligentie.
pi_167010371
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2016 20:59 schreef madam-april het volgende:

[..]

Overigens nog niet het antwoord wat jij verwacht, want op die vraag is mijn antwoord: zwarte huidskleur, kort krullend haar, grote rode lippen, botje door zijn neus, rieten rokje, lage mate van beschaving en intelligentie.
Het is dan ook algemeen bekend wat die kenmerken zijn. Geen idee waarom je denkt dat ik dat niet verwacht had :? En dat zijn dus allemaal kenmerken die op de afbeeldingen van Pok voorkwamen en jij geen bewijs vond _O-
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_167012002
quote:
10s.gif Op woensdag 30 november 2016 21:09 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Het is dan ook algemeen bekend wat die kenmerken zijn. Geen idee waarom je denkt dat ik dat niet verwacht had :? En dat zijn dus allemaal kenmerken die op de afbeeldingen van Pok voorkwamen en jij geen bewijs vond _O-
Ik was in de veronderstelling dat jij dacht dat Zwarte Piet een stereotype neger was en daarom ging ik er vanuit dat jij verwachtte dat ik kenmerken op zou noemen die Zwarte Piet omschreven.

Ja die kwamen inderdaad voor op de afbeeldingen. Maar die afbeeldingen hebben niks met Zwarte Piet te maken, ze lijken niet op Zwarte Piet en ze moeten geen Zwarte Piet voorstellen. Die plaatjes zijn compleet irrelevant en zeker geen bewijs dat Zwarte Piet de karikatuur van een neger is.
pi_167012265
quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2016 22:02 schreef madam-april het volgende:

[..]

Ik was in de veronderstelling dat jij dacht dat Zwarte Piet een stereotype neger was en daarom ging ik er vanuit dat jij verwachtte dat ik kenmerken op zou noemen die Zwarte Piet omschreven.

Ja die kwamen inderdaad voor op de afbeeldingen. Maar die afbeeldingen hebben niks met Zwarte Piet te maken, ze lijken niet op Zwarte Piet en ze moeten geen Zwarte Piet voorstellen. Die plaatjes zijn compleet irrelevant en zeker geen bewijs dat Zwarte Piet de karikatuur van een neger is.
De afbeeldingen hebben op zich ook niets met elkaar te maken, maar je begrijpt toch wel dat een stereotype allerlei verschijningsvormen kan aannemen die onderling kunnen verschillen? Zo ook ZP en blackface, twee verschillende verschijningsvormen met dezelfde kenmerken.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_167012888
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2016 20:25 schreef Rakedje het volgende:

[..]

Wel grappig dat je red herrings gebruikt als argument. Niet indrukwekkend of overtuigend, maar wel grappig.
is toch precies hetzelfde...
pi_167013058
quote:
6s.gif Op woensdag 30 november 2016 22:12 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

De afbeeldingen hebben op zich ook niets met elkaar te maken, maar je begrijpt toch wel dat een stereotype allerlei verschijningsvormen kan aannemen die onderling kunnen verschillen? Zo ook ZP en blackface, twee verschillende verschijningsvormen met dezelfde kenmerken.
Ze hebben niets met elkaar te maken, PUNT.

Zwarte panter en een zwarte beer hebben beide een zwarte vacht, scherpe tanden, rechtopstaande oren en grote klauwen, ze hebben dus dezelfde kenmerken maar het zijn twee totaal verschillende diersoorten.

Blackface en Zwarte Piet hebben welgeteld één overeenkomstig kenmerk: ze zijn allebei zwart geschminkt.

(Zwarte Piet heeft wel rode lippen maar geen rode 'clownsmond' zoals blackface.)
pi_167013090
quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2016 22:37 schreef madam-april het volgende:

[..]

Ze hebben niets met elkaar te maken, PUNT.
:D Welles _O-
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_167013195
quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2016 22:37 schreef madam-april het volgende:

[..]

Ze hebben niets met elkaar te maken, PUNT.

Zwarte panter en een zwarte beer hebben beide een zwarte vacht, scherpe tanden, rechtopstaande oren en grote klauwen, ze hebben dus dezelfde kenmerken maar het zijn twee totaal verschillende diersoorten.

Blackface en Zwarte Piet hebben welgeteld één overeenkomstig kenmerk: ze zijn allebei zwart geschminkt.

(Zwarte Piet heeft wel rode lippen maar geen rode 'clownsmond' zoals blackface.)
Vergeet het belangrijkste verschil niet.

Blackface moet een neger voorstellen, Zwarte Piet niet.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_167013275
quote:
‘…ging plotseling de deur open en de kinderlievende Bisschop, in eigen persoon
kwam, met een choorkap [koorkap] om, met een langen witten baard en een
mijter, de kamer binnen. “Pieter me knecht” was in zijn gevolg, een kroesharige
neger
, die, bij de familie Arata, geen “gard” onder den arm droeg, maar, in
tegendeel, een ruimen korf, waar allerlei elegante prezentjens [...] gestapeld
waren.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_167013322
Marc Gilling van het Sint en Pietgilde als reactie op de kabinetsverklaring van vandaag:
quote:
Marc Giling van het Sint- en Pietgilde is niet blij met de verklaring. Volgens hem is dit standpunt al eerder ingenomen en door het opnieuw aandacht te geven, zorgt het alleen maar voor meer verwarring. ,,Als het kabinet zegt dat iets discriminatie zou kunnen zijn, dan moeten ze ook de stoute schoenen aantrekken en zeggen wat er precies verkeerd is aan de huidige piet. Maar dat doen ze niet. Ze zijn nog steeds niet duidelijk wat ertoe leidt dat er alleen maar harder tegen zwarte piet wordt geschopt en anderen zich daar nog erger aan storen.''
http://www.ad.nl/dossier-(...)veranderen~a5321e18/
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_167013537
quote:
6s.gif Op woensdag 30 november 2016 22:47 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

quote:
Zwarte Piet kan gezien worden als de personificatie van de duivel die door Sint is overwonnen en geknecht. Zwarte Peter of Zwarte Piet is een naam die vanaf de late Middeleeuwen wordt gebruikt voor de duivel.
'Pieter-me-knecht'

http://www.art1.nl/artike(...)tergrond_Zwarte_Piet

Nergens staat geschreven dat 'de duivel','boeman' of zoals hij later ging heten 'Zwarte Piet' niet door een neger gespeeld kan worden. Als het al een 'echte' neger was.

Vind je het overigens niet frappant dat de naam 'Zwarte Piet' is blijven hangen?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  woensdag 30 november 2016 @ 23:03:28 #14
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_167013742
quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2016 22:37 schreef madam-april het volgende:

(Zwarte Piet heeft wel rode lippen maar geen rode 'clownsmond' zoals blackface.)
Blackface heeft over het algemeen geen rode clownsmond/dikke lippen, maar een flinke rand ongeschminkte huid rond de mond (en de ogen), om duidelijk te maken dat het een blanke is op het toneel en geen zwarte. Dat laatste was namelijk verboden.
Volgens mij was er een zwarte die blackface speelde, maar dan dus witgeschminckt rond ogen en mond. Ff zoeken.
pi_167013745
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2016 22:56 schreef Montagui het volgende:

[..]

[..]

'Pieter-me-knecht'

http://www.art1.nl/artike(...)tergrond_Zwarte_Piet

Nergens staat geschreven dat 'de duivel','boeman' of zoals hij later ging heten 'Zwarte Piet' niet door een neger gespeeld kan worden. Als het al een 'echte' neger was.

Vind je het overigens niet frappant dat de naam 'Zwarte Piet' is blijven hangen?
Klopt idd. Lange tijd was er ook helemaal geen metgezel van de Sint en lange tijd was er maar één metgezel. Maar door het boekje van Schenkman is het volk wel met dat idee aan de haal gegaan. En het volk vergeet snel wat het oorspronkelijke verhaal was, wat iedere keer maar weer blijkt. :P

Edit: de naam 'zwarte Piet' ligt voor de hand. Negers werden ook zwarten genoemd en ik geloof dat ik ergens gelezen heb dat het spelletje Zwarte-Pieten ook al bestond?

[ Bericht 1% gewijzigd door Kijkertje op 30-11-2016 23:13:16 ]
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_167014311
quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2016 23:03 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Blackface heeft over het algemeen geen rode clownsmond/dikke lippen, maar een flinke rand ongeschminkte huid rond de mond (en de ogen), om duidelijk te maken dat het een blanke is op het toneel en geen zwarte. Dat laatste was namelijk verboden.
Volgens mij was er een zwarte die blackface speelde, maar dan dus witgeschminckt rond ogen en mond. Ff zoeken.
I stand corrected ^O^
pi_167014714
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2016 22:43 schreef Montagui het volgende:

[..]

Vergeet het belangrijkste verschil niet.

Blackface moet een neger voorstellen, Zwarte Piet niet.
Oh dat vergeet ik zeker niet ;) Maar zij stelde dat Zwarte Piet en blackface 'twee verschillende verschijningsvormen met dezelfde kenmerken' zijn. Vandaar dat ik de 'overeenkomsten' benoemde en de verschillen even buiten beschouwing liet. Als ik de verschillen zou moeten benoemen ben ik nog wel even bezig..
pi_167015093
Oh en niet alle verschijningsvormen hebben alle kenmerken. Dat kan gewoon wisselen. Soms hebben ze wel oorringen, soms niet. Idem bij de andere kenmerken. Voorwaarde is natuurlijk wel dat ze een aantal van die kenmerken hebben en dat de verschijning in verband kan worden gebracht met het zwarte 'ras'.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_167015240
quote:
6s.gif Op donderdag 1 december 2016 00:02 schreef Kijkertje het volgende:
Oh en niet alle verschijningsvormen hebben alle kenmerken. Dat kan gewoon wisselen. Soms hebben ze wel oorringen, soms niet. Idem bij de andere kenmerken. Voorwaarde is natuurlijk wel dat ze een aantal van die kenmerken hebben en dat de verschijning in verband kan worden gebracht met het zwarte 'ras'.
Ja en dus is het duidelijk niet van toepassing op de figuur Zwarte Piet. ^O^
pi_167015352
quote:
1s.gif Op donderdag 1 december 2016 00:11 schreef madam-april het volgende:

[..]

Ja en dus is het duidelijk niet van toepassing op de figuur Zwarte Piet. ^O^
Jawel

-zwarte huidskleur
-zwart kroeshaar
-rode lippen
-oorringen
-dom
-gebroken taaltje

dat zijn al zes kenmerken :P

En ja ik weet dat een aantal kenmerken hier en daar al veranderd zijn om die reden (wat overigens niet dankzij, maar ondanks de propieten is gebeurd). Maar het meest essentiele kenmerk, de zwarte huidskleur iig nog niet.

Edit: onderdanig vergeten :D
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_167015767
quote:
6s.gif Op donderdag 1 december 2016 00:18 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Jawel

-zwarte huidskleur
-zwart kroeshaar
-rode lippen
-oorringen
-dom
-gebroken taaltje

dat zijn al zes kenmerken :P

En ja ik weet dat een aantal kenmerken hier en daar al veranderd zijn om die reden (wat overigens niet dankzij, maar ondanks de propieten is gebeurd). Maar het meest essentiele kenmerk, de zwarte huidskleur iig nog niet.

Edit: onderdanig vergeten :D
Nee want de kenmerken van Zwarte Piet hebben geen verband met een neger.

Zoals ik al zei: een zwarte beer en een zwarte panter vertonen ook overeenkomst maar het zijn toch echt twee totaal verschillende diersoorten die totaal los van elkaar staan.
pi_167015855
quote:
1s.gif Op donderdag 1 december 2016 00:47 schreef madam-april het volgende:

[..]

Nee want de kenmerken van Zwarte Piet hebben geen verband met een neger.

Zoals ik al zei: een zwarte beer en een zwarte panter vertonen ook overeenkomst maar het zijn toch echt twee totaal verschillende diersoorten die totaal los van elkaar staan.
Jawel, dat hebben we aan Schenkman en zijn boekje te danken en hij heeft het wsl. niet eens zo bedoelt. -O-
Bij hem zijn de stereotype kenmerken nog niet aanwezig, die zijn er in de loop van de tijd aan toegevoegd onder invloed van een aantal culturele ontwikkelingen (zoals bijv de minstrel shows).
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_167016072
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2016 22:56 schreef Montagui het volgende:

[..]

[..]

'Pieter-me-knecht'

http://www.art1.nl/artike(...)tergrond_Zwarte_Piet

Nergens staat geschreven dat 'de duivel','boeman' of zoals hij later ging heten 'Zwarte Piet' niet door een neger gespeeld kan worden. Als het al een 'echte' neger was.

Vind je het overigens niet frappant dat de naam 'Zwarte Piet' is blijven hangen?
grappig wel ja.

dus eerst was het een duivel
toen werd het een duivel met neger uiterlijk, want negers waren eng en zwart.

daarna werdt ie minder eng, minder gewelddadig, minder gekleurd, minder versierd, minder neger.

wat overblijft is een aardige, niet-foute piet. mooi toch.
pi_167016186


Dit is toch echt een echte neger :Y
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_167016321
quote:
6s.gif Op donderdag 1 december 2016 02:12 schreef Kijkertje het volgende:
[ afbeelding ]

Dit is toch echt een echte neger :Y
Nee, het is een getekende neger.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_167016327
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2016 03:16 schreef Hathor het volgende:

[..]

Nee, het is een getekende neger.
Een getekende neger die een echte neger voorstelt :Y
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_167016332
quote:
10s.gif Op donderdag 1 december 2016 03:18 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Een getekende neger die een echte neger voorstelt :Y
Bewijs het maar eens.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_167016355
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2016 03:20 schreef Hathor het volgende:

[..]

Bewijs het maar eens.
De Tijd - Dingsdag 6 December 1859
quote:
Menigeen laat hem vergezellen door een ander personaadje, een neger, die onder den naam "Pieter mijn knecht" niet minder populair is dan de Heilige Bisschop zelf...


[ Bericht 0% gewijzigd door Kijkertje op 01-12-2016 04:05:45 ]
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_167016430
quote:
Dat komt ook voor in het onderzoek van het Meertens instituut. Hun (voorlopige) conclusie luidt:
quote:
Dat plaatst het onderzoek naar Zwarte Piet voor weer nieuwe, spannende vragen. Waar kwam de ‘kroesharige neger’ in 1828 vandaan? Of waarom verkleedde men zich als zo iemand? Was zo’n bediende toen ergens in dienst in de Amsterdamse grachtengordel? Of bestonden daaraan nog herinneringen? Wie bedacht, en waarom, dat die wel goed als helper van Sinterklaas zou kunnen fungeren? Thijm zelf wist dat niet. In een artikel in De Hollandsche Lelie van 1887 vermoedde hij dat de zwarte knecht ‘een schepsel van de volksverbeelding’ was, ‘uit de behoefte aan kontrasten geboren’. Speelde zo’n zwarte knecht, echt of als zodanig verkleed, ook in de jaren 1830-1840 een rol op Amsterdamse Sinterklaasfeesten? En waarom toonde Jan Schenkman deze figuur pas in 1850 in zijn boekje? Wordt vervolgd.
https://www.meertens.knaw(...)ieter-me-knecht-1850

Het is wachten tot/of er zich nieuwe bronnen aandienen.

Nu is de claim Zwarte Piet = racisme gebaseerd op een niet bewezen interpretatie.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  donderdag 1 december 2016 @ 06:14:01 #30
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_167016450
Wat mij opvalt is dat bij "neger" het altijd gaat om Amsterdamse schrijvers. Terwijl Sinterklaas in heel Nederland werd gevierd met ook nu nog regionale verschillen. Het is bekend dat niet elke Zwarte Piet leek op de voorstelling van Schenkman èn dat er verschillen zitten in de verschillende drukken van zijn boek. Ook blijkt nergens uit dat Schenkman bekend was met Sinterklaasgebruiken buiten Amsterdam, of zelfs buiten zijn eigen kennissenkring.
Er wordt geen rekening mee gehouden dat Schenkmans neger misschien een politieke boodschap heeft, want Schenkman was tégen de slavernij - is het dan geen goed idee om een neger als christelijke personal assistant van een bisschop op te voeren?

De aanname dat het boekje van een Amsterdamse onderwijzer "viral" ging, een bestseller in heel Nederland werd en overal de traditie liet veranderen is onjuist, zeker omdat ruim daarna nog Sinterklaasboeken met andere Zwarte Pieten verschenen. Het lijkt logischer dat Schenkman alleen binnen eigen kring goed verkocht, en misschien in Amsterdam. Daar was "een neger" vermoedelijk wat minder vergezocht dan in de provincie.

Verder zijn allerlei andere wijzigingen (meer dan een Piet, bruine Piet, anti-Pietactie) ook in Amsterdam begonnen, waarbij er weinig oog is voor wat er in de provincie gebeurt. Misschien is men het daar zat dat het grootstedelijke Amsterdam oplegt hoe een van oorsprong boerenfeest gevierd moet worden. Wat weet een Amsterdammer, inclusief Thijm en Schenkman, nu helemaal van boerengebruiken?
  donderdag 1 december 2016 @ 07:39:32 #31
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_167016717
Oh crisis, zitten er nog steeds mensen vast in het 'het is geen neger' denken?

Ik had gehoopt dat we dat stadium inmiddels wel gepasseerd waren... :{
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_167016857
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2016 06:14 schreef Lunatiek het volgende:
Wat mij opvalt is dat bij "neger" het altijd gaat om Amsterdamse schrijvers. Terwijl Sinterklaas in heel Nederland werd gevierd met ook nu nog regionale verschillen. Het is bekend dat niet elke Zwarte Piet leek op de voorstelling van Schenkman èn dat er verschillen zitten in de verschillende drukken van zijn boek. Ook blijkt nergens uit dat Schenkman bekend was met Sinterklaasgebruiken buiten Amsterdam, of zelfs buiten zijn eigen kennissenkring.
Er wordt geen rekening mee gehouden dat Schenkmans neger misschien een politieke boodschap heeft, want Schenkman was tégen de slavernij - is het dan geen goed idee om een neger als christelijke personal assistant van een bisschop op te voeren?

De aanname dat het boekje van een Amsterdamse onderwijzer "viral" ging, een bestseller in heel Nederland werd en overal de traditie liet veranderen is onjuist, zeker omdat ruim daarna nog Sinterklaasboeken met andere Zwarte Pieten verschenen. Het lijkt logischer dat Schenkman alleen binnen eigen kring goed verkocht, en misschien in Amsterdam. Daar was "een neger" vermoedelijk wat minder vergezocht dan in de provincie.

Verder zijn allerlei andere wijzigingen (meer dan een Piet, bruine Piet, anti-Pietactie) ook in Amsterdam begonnen, waarbij er weinig oog is voor wat er in de provincie gebeurt. Misschien is men het daar zat dat het grootstedelijke Amsterdam oplegt hoe een van oorsprong boerenfeest gevierd moet worden. Wat weet een Amsterdammer, inclusief Thijm en Schenkman, nu helemaal van boerengebruiken?
Inderdaad, want als tegenvoorbeeld van wat de (niet-Amsterdamse) afkomst van Sint en Piet kan zijn, of vermenging met, of beïnvloeding van, in onze streek (ZO) Brabant, is de geschiedenis van bisschop Sonnius en zijn Moren (16e eeuw).
quote:
Waar gaat het bij Sinterklaas om? Nederland viert met zijn rituele binnenkomst uit Spanje in november dat het in 1559 zich verzette, in één spontane volksbeweging, tegen de benoeming van nieuwe bisschoppen op de katheders van Den Bosch en Roermond. Deze bisschoppen waren topambtenaren van de Spaanse Koning, Philips II, in Madrid. Ze werden aangesteld door die koning om hier te lande de verscherpte Spaanse inquisitie in te voeren tegen de ketterij.
Dat was de ketterij tegen de katholieke geloofsleer, de ketterij van het protestantse geloof. De bevolking was mordicus tegen die ketterijbestrijding van overheidswege. De bevolking in Brabant was voor gewetensvrijheid. En tegen geloofsvervolging. Ze was ook tegen de centralisering van het overheidsgezag te Brussel, tegen het nieuwe fiscale stelsel en tegen de opheffing van de gewetensvrijheid. Philips II stelde in Den Bosch Sonnius aan, uit Son-en-Breugel. Dat was een beruchte inquisiteur in de Lage Landen. Hij had al veel doodvonnissen op zijn naam. Hij had de priester Angelus Merula in het gevang laten nemen op het zuid-Hollandse eiland Voorne wegens een onwelgevallige preek en biechtpractijk. Hij had hem allerlei gevangenissen van binnen laten zien door de hele Lage Landen heen, laten martelen door moren, die Sonnius als beulsknechten bij zich had. Moren: Islamieten uit Cordova en Salamanca, in Zuid-Spanje. Sonnius was priester en mocht geen christenbloed vergieten. Maar een moor mocht dat als heiden wel. Het geval Merula was wijd en zijd bekend door pamfletten, want de drukkunst was inmiddels vaardig geworden over de Lage Landen. Ook Lindanus was een afschuwelijke fanaticus. Hij concentreerde zich op het verbranden van heksen. Beiden trokken vooral 's nachts rond. Want overdag hoefden ze zich niet in het openbaar te vertonen. Ze waren te zeer gehaat. Daarom verhinderden de Limburgers en Brabanders dat ze hun bisschopstaken konden uitoefenen. Sonnius kwam zelfs Den Bosch niet in. Ze werden belachelijk gemaakt in hun inquisiteursfunctie, kenbaar aan de rode bloedmantel en rode mijter. De Heilige Rota in Rome is nog steeds zo uitgedost. Daarom zong men spotliedjes tegen de bisschoppen, waaronder "Sinterklaas Kapoentje"een van de bekendere is. Een Kapoen is een gecastreerde haan. En zo zag men deze gefrustreerde celibatairen. En maakte de domme moren belachelijk, omdat zij dachten als heidenen niet gebonden te zijn aan de Tien Geboden. Dat was te stom voor woorden. Of te stom om voor de duivel te dansen.
Aldus Gerard Strijards, theoloog, historicus en bijzonder hoogleraar internationaal strafrecht en raadadviseur van het OM.

Ook zijn reacties zijn het lezen waard.

http://www.eindhoven-in-b(...)orie-van-Zwarte-Piet
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  donderdag 1 december 2016 @ 08:10:25 #33
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_167016896
Nog maar een paar dagen en dan zijn we weer even van dit gezever af _O_
  donderdag 1 december 2016 @ 08:13:00 #34
47314 Rakedje
Je bent niet alleen
pi_167016913
quote:
6s.gif Op donderdag 1 december 2016 02:12 schreef Kijkertje het volgende:
[ afbeelding ]

Dit is toch echt een echte neger :Y
Nee, een echte moor.
Gnothi Seauton
  donderdag 1 december 2016 @ 08:18:36 #35
47314 Rakedje
Je bent niet alleen
pi_167016950
quote:
6s.gif Op donderdag 1 december 2016 00:57 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Jawel, dat hebben we aan Schenkman en zijn boekje te danken en hij heeft het wsl. niet eens zo bedoelt. -O-
Bij hem zijn de stereotype kenmerken nog niet aanwezig, die zijn er in de loop van de tijd aan toegevoegd onder invloed van een aantal culturele ontwikkelingen (zoals bijv de minstrel shows).
De minstrel shows hebben helemaal niets met Zwarte Piet te maken.
Gnothi Seauton
pi_167017325
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2016 14:17 schreef Montagui het volgende:
Het kabinet wringt zich weer in allerlei bochten.

[..]

'zwart op wit'........ ;)

http://www.telegraaf.nl/b(...)utm_campaign=twitter

Apart is wel dat ik de brief van Van der Steur m.b.t. de vragen van Kuzu over de arrestaties bij de demonstraties al terug kan vinden, maar die met betrekking tot de standpunten nog niet.

Antwoord aan Kuzu m.b.t. de arrestaties:

https://www.tweedekamer.n(...)22642&did=2016D46418
Gevonden: de volledige beantwoording van de vragen van Kuzu, dus inclusief de beantwoording van zijn vragen waaruit de mening van het kabinet over Zwarte Piet blijkt.

https://www.tweedekamer.n(...)46417&did=2016D46417
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_167017618
iedereen in nederland kende wel plaatjes van negers, uit schoolboeken , kinderboeken en andere prentjes etc.
  donderdag 1 december 2016 @ 09:52:40 #38
47314 Rakedje
Je bent niet alleen
pi_167017817
quote:
Velen hebben een mening over Zwarte Piet en een van de meningen die je overal tegen kunt komen, is dat Zwarte Piet gebaseerd is op een negerslaaf omdat negerslaven er net zo uit hebben gezien als Zwarte Piet er nu uitziet. Zwarte Piet zou in 1850, tijdens de slavernijtijd, bedacht zijn door Jan Schenkman die hem opvoerde in zijn boek St. Nikolaas en zijn knecht. Vanaf 1850 verschijnt Zwarte Piet regelmatig in boeken. Door aan de hand van die afbeeldingen na te gaan hoe Zwarte Piet eruitziet door de jaren heen, is vast te stellen wat de waarheid is..

Zwarte Piet was er ook al vóór 1850
Zwarte Piet verschijnt vanaf 1850 regelmatig in boeken en vanaf die datum is zijn ontwikkeling dan ook te volgen. Dat wil echter niet zeggen dat hij in 1850 is bedacht, want ook voor die tijd zijn er afbeeldingen van hem. In 1850 heet hij overigens nog geen Zwarte Piet; dat komt pas later. Er zijn ook teksten die aangeven dat de zwarte helper van de Sint al vóór 1850 bestond, onder meer door de schrijver Josephus Albertus Alberdingk Thijm (1820-1889) die een Sinterklaasavond uit 1828 beschreef waarin Sinterklaas en zijn zwarte knecht op huisbezoek gaan..

Uiterlijk lag niet vast
Het uiterlijk van de knecht van Sint Nicolaas lag niet vast in de negentiende eeuw. De ene keer had hij rode lippen, de andere keer niet. De ene keer droeg hij een pietenpak, de andere keer niet. De ene keer droeg hij een baret met veer, de andere keer niet. Er is in de negentiende eeuw dus geen sprake van dat Zwarte Piet eruitzag zoals wij hem nu kennen: zijn uiterlijk veranderde steeds. Hoewel sommigen van mening zijn dat de kleding van Zwarte Piet gebaseerd is op de kleding van een negerslaaf, is dat niet waar. Als Zwarte Piet namelijk van het begin af aan op een negerslaaf gebaseerd zou zijn, dan zou hij er:
A. Steeds hetzelfde uit hebben gezien;
B. Er ook inderdaad uitzien als een negerslaaf.

Slavenkleding
Hij ziet er echter niet constant hetzelfde uit; zijn kleding varieert en er is geen duidelijke lijn in te ontdekken. Zo heeft hij in 1850 geen baret, in 1868 wel, maar in 1886 niet. En zo draag hij soms oorringen maar meestal niet. Ook de rest van zijn kleding fluctueert.
Dat slaven soortgelijke kleding zouden hebben gedragen als Zwarte Piet is niet juist. Slaven droegen vaak geen kleding en als ze wel kleding hadden, dan was die gemaakt van de goedkoopste stof.

Er waren veldslaven, ambachtsslaven en huisslaven. Veldslaven hadden het zwaarste werk. Het werk op de suikerrietplantages was het zwaarste, de koffieplantages hadden minder lange werkdagen en katoenplantages stonden bekend als de aangenaamste werkplekken. Ambachtsslaven hadden het beter dan de veldslaven omdat ze vrijer in hun doen en laten waren. Ze waren bijvoorbeeld timmerman. De huisslaven hadden het relatief het best. De meeste huisslaven waren daar geboren (vaak uit een blanke vader en een zwarte moeder) in plaats van verscheept te zijn vanuit Afrika.

Slaven kregen een eigen stukje grond waar zij hun eigen voedsel op verbouwden. Een of twee keer per jaar kregen ze gebruiksvoorwerpen zoals lappen stof, kammen, scheermessen, tabak en pijpen. Slaven die favoriet waren, kregen duurdere stoffen, maar de meeste slaven kregen de aller-goedkoopste stof.
Het was slaven niet toegestaan om schoenen te dragen; op die manier wilden men voorkomen dat ze wegliepen. Alle slaven gingen derhalve blootsvoets. Toen de slavernij werd afgeschaft, steeg de verkoop van schoenen dan ook gigantisch.
Ook de kleding van de zwarte pages op schilderijen komt niet overeen met de kleding van Zwarte Piet.
Op de eerste plaats is het zo dat gedurende de slavernij er één boek uitkwam waarin Zwarte Piet te zien is; het boek van Jan Schenkman ‘St. Nikolaas en zijn knecht’ en op de tweede plaats is het zo dat zowel in de boeken daarna als op de schilderijen waar zwarte pages op zijn afgebeeld, de kleding steeds varieert. Er was niet één stijl voor zwarte pages, net zo min als er één stijl was voor Zwarte Piet in de negentiende eeuw.

Oorringen
Er zijn mensen die zeggen dat Zwarte Piet geen oorringen meer mag dragen omdat dat een herinnering is aan de slavernijtijd. Maar slaven droegen geen oorringen. Slaven werden in Afrika al hun bezittingen ontnomen door de Afrikaners die hen gevangen hadden genomen en ze gingen naakt aan boord van de slavenschepen. Op de plantages werkten ze ook meestal naakt. Als ze kleding kregen, dan kregen ze meestal een lap stof om zelf kleding van te maken of ze kregen afdankertjes van hun meesters. Dat ze met gouden oorringen om zouden werken op het veld of in het huis van hun meester, is onzin. Als ze al nauwelijks kleding kregen, kregen ze zeker geen gouden oorringen.
Na verloop van tijd was er veelvuldig commentaar op de manier waarop slavenhouders hun slaven behandelden en omdat de slavenhouders zich dat aantrokken, gingen ze er aan het einde van de achttiende eeuw toe over om twee maal per jaar hun slaven kleding te geven of stof waarmee ze kleding konden maken. Op die manier vonden zij dat ze aantoonden dat ze wel goed voor hun slaven waren.
De enige slaven die het zich konden veroorloven om chique gekleed te zijn, dure stoffen te dragen en ook sieraden te dragen, waren de favoriete slaven, vaak vrouwen, die dan door hun meester werden onderhouden en de zwarte slaven die genoeg inkomsten hadden voor dergelijke uitgaven. Geen enkele slaaf droeg echter kleding zoals Zwarte Piet nu draagt.

Overzicht
Zwarte Piet zoals wij hem kennen, ziet er pas zo uit na de Tweede Wereldoorlog. Daarvóór varieert het nogal hoe Zwarte Piet eruitziet, zoals uit het overzicht blijkt. Zwarte Piet ziet er in het boek van Jan Schenkman uit 1850 ook al niet uit zoals de huidige Zwarte Piet. Tegenstanders van Zwarte Piet zeggen dat Jan Schenkman in dat boek een negerslaaf opvoerde, maar het enige wat er te zien is, is een zwarte knecht zonder rode lippen, zonder oorringen en zonder pietenpak. Die knecht is dus niet gebaseerd op een negerslaaf. Sommigen stellen dan dat het woord ‘knecht’ synoniem is aan ‘slaaf’ maar de etymologie van het woord ‘knecht’ is ‘jongeman, dienaar, leerling, schildknaap’. De betekenis van ‘slaaf’ had het alleen in de middeleeuwen; daarna verdween die betekenis uit het Nederlands.
Ook in boeken van latere datum is er het probleem dat het lastig is rode lippen te ontdekken, laat staan grote. Ook gouden oorringen, of überhaupt oorringen, zijn niet zo makkelijk te ontdekken.

Geen negerslaaf
Alleen in 1885 kun je met moeite rode lippen zien in de knecht van Sinterklaas, en dan zijn ze zeker niet groot of dik, maar daarvoor en daarna heeft Zwarte Piet die niet. Het is pas in de twintigste eeuw dat rode lippen vaker voorkomen, maar ook dan nog niet altijd. Hetzelfde geldt voor de gouden oorringen. De Zwarte Piet in 1868 heeft oorringen, maar die zijn niet van goud. Daarna duurt het tot de twintigste eeuw voor Zwarte Piet oorringen krijgt, maar ook dan is het geen standaard ‘uitrusting’. Omdat ook het pietenpak, de baret en kraag nogal variëren is het duidelijk; het uiterlijk van Zwarte Piet stond niet vast in de negentiende eeuw en ook in het begin van de twintigste eeuw was er variatie in de kleding en het hoofddeksel.
Als Zwarte Piet gebaseerd zou zijn op negerslaven, dus negerslaven die een pietenpak droegen met een baret en kraag en die gouden oorringen droegen en grote, rode lippen hadden, dan zou Zwarte Piet meteen vanaf 1850 dat uiterlijk hebben gehad en dat uiterlijk zou dan niet veranderd zijn in de boeken daarna. Maar feit is dat Zwarte Piet in het boek uit 1850 in niets lijkt op de Zwarte Piet zoals wij hem nu kennen en dat ook daarna zijn uiterlijk steeds weer wijzigt. Dat bewijst dat Zwarte Piet niet gebaseerd is op een negerslaaf.

Geen dikke, rode lippen
Als je een slaaf in Zwarte Piet wilt zien, dan loop je ook nog tegen het probleem aan dat de slavernij in 1863 werd afgeschaft en dat de eerste keer dat Zwarte Piet lijkt op de Zwarte Piet zoals wij die nu kennen stamt uit de tijd ná de slavernij. Want de eerste keer dat Zwarte Piet een pietenpak draagt en (zilveren) oorringen heeft, is in 1868, na de afschaffing van de slavernij. En ook die Zwarte Piet heeft geen rode lippen, laat staan grote of dikke lippen.
Het zou kunnen dat er nog meer boeken of afbeeldingen van Zwarte Piet uit de negentiende eeuw boven water komen, maar dat laat onverlet dat in 1886 en in 1876 de opgevoerde knecht in niets leek op de Zwarte Piet zoals wij die nu kennen en dat we ook in andere jaren, zowel voor die data als daarna moeite moeten doen om een knecht te vinden met rode lippen en gouden oorringen.

Kroeshaar
Het Zwarte Piet Smoelenboek
Of de knechten kroeshaar hebben of niet, is niet altijd te zien omdat ze meestal een hoofddeksel dragen. Bij sommige kun je een stukje van het haar zien en dat zou kroeshaar kunnen zijn hoewel het meer lijkt op krullend of golvend haar.

Zwart
Het enige wat constant is, is de kleur: die is altijd zwart. Daaruit blijkt al dat de kleur van belang is. Eigenlijk zou je makkelijker de kleding van Zwarte Piet kunnen wijzigen dan zijn kleur!
Bert van Herk
Gnothi Seauton
  donderdag 1 december 2016 @ 09:53:36 #39
47314 Rakedje
Je bent niet alleen
pi_167017828
Al is de leugen van Zwarte Piet = racisme nog zo snel, de waarheid achterhaalt het wel.
Gnothi Seauton
pi_167018895
Is Black Angus vlees ook racistisch?
  donderdag 1 december 2016 @ 11:41:59 #41
3542 Gia
User under construction
pi_167019676
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2016 09:52 schreef Rakedje het volgende:

[..]

Jamaar, jamaar, de bedienden aan de Spaanse hoven waren vaak van Afrikaanse afkomst en droegen dat soort kleding. Die kun je ook als slaaf zien, omdat ze daar onvrijwillig naartoe zijn gehaald.

Dat ze het aan die hoven beter hadden dan in hun eigen rimboe, dat laten de anti´s maar even buiten beschouwing. Ze hebben een soort van slaaf gevonden die lijkt op ZP en dus linkt ZP naar slavernij.

Niemand, echt geen enkel normaal denkend mens, ziet in ZP een slaaf, behalve de zeurpieten. Die hebben een stok gevonden om mee te slaan, kunnen zich weer beledigd voordoen en geld eisen als goedmakertje.
  donderdag 1 december 2016 @ 11:42:25 #42
3542 Gia
User under construction
pi_167019687
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2016 11:02 schreef WhateverWhatever het volgende:
Is Black Angus vlees ook racistisch?
Alleen als het zwart is, natuurlijk.
  donderdag 1 december 2016 @ 11:45:36 #43
3542 Gia
User under construction
pi_167019743
Typ voor de gein eens ´black´ in als zoekterm in google en ga dan naar afbeeldingen.
Je ziet één plaatje van ´black people´, de rest heeft totaal niks met huidskleur te maken, maar vooral met donker.

Dus dat negers de kleur zwart claimen als zijnde van hen, en alles wat zwart is, kan racistisch worden opgevat, is klinklare kolder.
pi_167019777
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2016 11:02 schreef WhateverWhatever het volgende:
Is Black Angus vlees ook racistisch?
Dit soort vragen stellen is toch wel een beetje jezelf in de maling nemen.
wooblabalurg
pi_167019802
quote:
11s.gif Op donderdag 1 december 2016 11:47 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Dit soort vragen stellen is toch wel een beetje jezelf in de maling nemen.
Dat vind ik van deze nutteloze discussie
pi_167019846
En van der Steur wordt afgevallen door zijn fractie.
quote:
Pietenrel rond Van der steur

Den Haag - Minister Van der Steur (Justitie) heeft de roe gekregen van partijgenoten. Hij liet zich, naar hun smaak, in een Kamerbrief te negatief uit over Zwarte Piet.

Premier Rutte eiste een aanvullende verklaring van zijn bewindsman waarin hij duidelijk zou maken dat het kabinet niet gaat over het uiterlijk van het hulpje van de Sint. De VVD-fractie neemt zelfs openlijk afstand van de brief.

De minister liep tijdens een belangrijk Kamerdebat de vergaderzaal uit om de media uit te leggen hoe hij het eigenlijk bedoeld had. „Een beschamende vertoning”, vindt het CDA.
http://www.telegraaf.nl/b(...)utm_campaign=twitter
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_167019877
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2016 11:48 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Dat vind ik van deze nutteloze discussie
Als je het niet door hebt, ga je het ook niet zien.
wooblabalurg
pi_167019911
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2016 11:50 schreef Montagui het volgende:
En van der Steur wordt afgevallen door zijn fractie.

[..]

http://www.telegraaf.nl/b(...)utm_campaign=twitter
Halbe is witheet!
wooblabalurg
pi_167023606
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2016 09:52 schreef Rakedje het volgende:

Velen hebben een mening over Zwarte Piet en een van de meningen die je overal tegen kunt komen, is dat Zwarte Piet gebaseerd is op een negerslaaf omdat negerslaven er net zo uit hebben gezien als Zwarte Piet er nu uitziet.....

....Het enige wat constant is, is de kleur: die is altijd zwart. Daaruit blijkt al dat de kleur van belang is. Eigenlijk zou je makkelijker de kleding van Zwarte Piet kunnen wijzigen dan zijn kleur!

Nee, het uiterlijk van de huidige ZP heeft in de loop van de tijd veel kenmerken meegekregen van het (negatieve) stereotype van de zwarte man....

....Die kenmerken van het (negatieve) stereotype kunnen varieren per verschijningsvorm. Het enige wat constant is, is de kleur: die is altijd zwart. Daaruit blijkt dat als je van dat stereotype af wil, je beter de kleur kan veranderen dan de rest!

Maar je kan natuurlijk ook de rest totaal veranderen zodat de kleur zwart totaal geen connectie meer heeft met het stereotype van een neger (Krampus of zo). :P
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  donderdag 1 december 2016 @ 15:15:20 #50
3542 Gia
User under construction
pi_167023672
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2016 15:11 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Nee, het uiterlijk van de huidige ZP heeft in de loop van de tijd veel kenmerken meegekregen van het (negatieve) stereotype van de zwarte man....

....Die kenmerken van het (negatieve) stereotype kunnen varieren per verschijningsvorm. Het enige wat constant is, is de kleur: die is altijd zwart. Daaruit blijkt dat als je van dat stereotype af wil, je beter de kleur kan veranderen dan de rest!

Maar je kan natuurlijk ook de rest totaal veranderen zodat de kleur zwart totaal geen connectie meer heeft met het stereotype van een neger (Krampus of zo). :P
Wat is nu precies het negatieve stereotype van een neger dat ZP, volgens jou, heeft meegekregen?
Is het negatief dat een neger zwart is?
Is het negatief dat een neger kroeshaar heeft?
Is het negatief dat een neger een Surinaams accent heeft?
Of wat?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')