quote:Dat is een hele oninteressante vraag. Wat poezie is kun je namelijk gewoon in de Van Dale opzoeken: een stuk tekst welke op een bepaalde wijze geformatteerd is. Iedereen die stukken tekst dus op een bepaalde wijze vorm geeft is automatisch 'dichter', 'poeet' of wat niet meer zij.
Op donderdag 5 december 2002 13:42 schreef Marshall_2002 het volgende:
Martijn,Ik heb de hele discussie niet gelezen, enkel de eerste bladzijde en toen ben ik naar de reply gesprongen dus van het tussendoor gewauwel heb ik niks meegekregen.
Van je dichtbundel hetzelfde; hier heb ik ook slechts de eerste 4 a 5 tekstuele stukken gelezen en op basis van die indruk kan ik je mededelen dat ik me afvraag waarom jij jezelf als 'dichter' indeelt of je schrijfsel als 'poezie' indeelt?
Of iemand dan een goede dichter is is een veel interessantere vraag. Wat maakt iemand tot een goed dichter?
quote:Je hebt mijn gedichten naar eigen zeggen ook nauwelijks gelezen, dus dat verbaast me niets. Dat vind ik meteen al een erg verdachte opstelling: het getuigt van een zekere arrogantie om iets op zo'n laconieke wijze 'weg te wuiven' en belangrijker nog: van slecht lezerschap. Een goed criticus vertrouwt namelijk niet uitsluitend op zijn eigen vluchtige indrukken. Daar komt een stukje zelfkritiek bij kijken die bij jou klaarblijkelijk nog ontbreekt.
Ik ga niet oordelen over de onderwerpen van je schrijfsels, elke schrijver schrijft over verschillende dingen dus op basis daarvan valt niks te veroordelen.
quote:Drammerige, pseudo-verheven flauwekul die het goed doet in een rokerige kroeg als Dorpsjanker Droog een keer komt optreden, maar gelukkig ook een zeer benepen invalshoek die vooral aanslaat bij luitjes die eigenlijk niets te vertellen hebben. 'Kale literatuur' - het enige geslaagde nederlandstalige voorbeeld wat zo in me opkomt is Jan Arends, en na Jan Arends heeft ook niemand meer op een succesvolle wijze de literatuur uitgekleed. Een volledig achterhaalde en stompzinnige stelling dus: vergelijkbaar met het gemijmer der minimalisten in de beeldende kunst die vergelijkbare stellingen te berde brachten - en ook daar lopen al 80 jaar figuren in rond die menen dat het brallen van dit soort 'stoere praat' hen nog steeds hip maakt.
Je stukken tekst zijn wel leuk geschreven, op zich, maar dit is absoluut geen poezie. Poezie is kale literatuur waar nagenoeg geen woord meer uitgelaten kan worden.
quote:Kunst betekent 'namaak' - ik ben het er dan ook absoluut niet mee eens dat het de principiele funktie van poezie is het artificiele verheven muurbloempje te zijn.
Dichten is een kunst en om eerlijk te zijn, roeg je immers om, vind ik jouw tekst niet als kunstvorm dienst doen.
quote:Dat is onzin. Ik kan tal van gedichten van me noemen waar tal van zaken 'aan de kaak gesteld' worden. Het zal wel eerder wezen dat je bepaalde buikpijnsentimenten in mijn poezie mist, maar daar heb je dan ook open podia voor.
Zoals eerder gezegd schrijf je op zich best leuk en zijn het ook teksten die zaken vergelijken, zaken op een leuke manier weerspiegelen, maar niks en dan ook helemaal niks aan de kaak stellen...
quote:Dit gedicht drijft echt op de meest banale emoties en uitgevlakte cliché's. Ik vind het typische tienerpoezie. Wat er 'kaal' aan is mag Joost weten; jij vind iets vast al snel 'kaal' vooral als er wat zware woordjes als 'leefbaarheid' en 'gewichtloosheid' en wat niet meer op een kitscherige manier aan elkaar geknoopt worden. Er zit echt geen enkele poetische gedachte achter dit gedicht; er zit geen enkele krachtige metafoor in; het is op conceptueel vlak een miezerig erwtje; het is duidelijk de bedoeling dat het allemaal 'diep' en 'verheven' klinkt maar het klinkt als de holle schedelpan van een werkeloze gymleraar; kortom, als dit je voorbeeld is van 'kale literatuur' dan wens ik je veel succes met de verpimmisering van de poezie, maar ik kan dit soort lauwe weeklachten persoonlijk missen als kiespijn.
Voorbeelden van kale literatuur zijn genoeg te vinden op dit forum, maar ik zal nog een vrij eenvoudig voorbeeld plaatsen:Geschapen uit de klei
verlangens die de hand uitreiken
verstomd doet gij mij
om 't hoekje van het leven kijkenleefbaarheid ontbreekt
gewichtloosheid maakt ruim baan
wanneer men smeekt
om hier naar toe te gaandoorgeleefd als een geest
terwijl men het onderwerp mijdt
is dit niet juist wat men vreest
deze onzekerheid
M.H.Benders
quote:Grotere onzin voltrok zich slechts zelden aan mijn oog.
Op vrijdag 6 december 2002 02:05 schreef Maanantai het volgende:[..]
Dat is een hele oninteressante vraag. Wat poezie is kun je namelijk gewoon in de Van Dale opzoeken:
quote:O ja? Waarom is dat onzin dan? Je moet op dit forum ook *alles* uit mensen weten trekken. Van argumenteren heeft men hier klaarblijkelijk nog nooit gehoord.
Op vrijdag 6 december 2002 02:08 schreef De_Gelaarsde_Kat het volgende:[..]
Grotere onzin voltrok zich slechts zelden aan mijn oog.
.
M.H.Benders
quote:Ik ga toch zeker mijn kostbare tijd niet verspillen met het reageren op jouw flagrante onzin. Kom op zeg, als je wilt discussieren ga je eerst maar eens een paar jaartjes rijpen.
Op vrijdag 6 december 2002 02:27 schreef Maanantai het volgende:[..]
O ja? Waarom is dat onzin dan? Je moet op dit forum ook *alles* uit mensen weten trekken. Van argumenteren heeft men hier klaarblijkelijk nog nooit gehoord.
M.H.Benders
quote:Tsja, een eerste indruk doet wonderen
Op vrijdag 6 december 2002 02:31 schreef sir_dalord het volgende:
gaan we weer....
quote:nouja, geef mensen toch graag een 2e kans.... Dus ook mataniadinges...
Op vrijdag 6 december 2002 02:32 schreef Schuimbekkie het volgende:[..]
Tsja, een eerste indruk doet wonderen
.
nouja, geen 2e kans voor zijn 'poezie', die is toch kansloos
quote:Wat een ongeletterde slapjanus.
Op vrijdag 6 december 2002 02:30 schreef De_Gelaarsde_Kat het volgende:[..]
Ik ga toch zeker mijn kostbare tijd niet verspillen met het reageren op jouw flagrante onzin. Kom op zeg, als je wilt discussieren ga je eerst maar eens een paar jaartjes rijpen.
M.H.Benders
quote:*chips pakt*
Op vrijdag 6 december 2002 02:53 schreef Maanantai het volgende:[..]
Wat een ongeletterde slapjanus.
M.H.Benders
quote:Zwaktebod. Reageer dan niet.
Op vrijdag 6 december 2002 02:53 schreef Maanantai het volgende:[..]
Wat een ongeletterde slapjanus.
M.H.Benders
quote:Het komische van dit soort dingen is nu juist dat er geen groter compliment bestaat dan de belediging door een smakeloze idioot.
Op vrijdag 6 december 2002 02:43 schreef sir_dalord het volgende:[..]
nouja, geef mensen toch graag een 2e kans.... Dus ook mataniadinges...
nouja, geen 2e kans voor zijn 'poezie', die is toch kansloos
Smakeloze idioten zat hier, en dus een goede plek om eens flink te vangen. Ik beleef er echt alleen maar plezier aan.
Overigens, mijn bundel wordt maandag gerecenseert op De Recensent:
http://home.wanadoo.nl/ewouw/derecensent.htm
Groetjes,
M.H.Benders
omdat ik na de opmerkelijke reacties wel heel erg benieuwd was naar je gedichten, heb ik even een bezoekje gebracht aan je website.
Tja, over smaak valt niet te twisten en wat kunst is, daar is men na eeuwen nog niet over uit. Mijn mening over je werk: (al doe je er toch niets anders mee dan fel reageren) je stukje over Zalm; veel te veel blablabla en ik was wanhopig op zoek naar een inleiding en je einddoel. Je gedicht over Hongarije: zelfde verhaal. Het lijkt alsof je denkt dat als je wat geblablabla op papier zet, dat een gedicht is. Maar er moet toch een punt inzitten.
Mogelijkheid: je hebt er een verborgen waarheid inzitten en wij kunnen hem niet vinden. Tja, dat zou kunnen. Je zult dus alleen voor jezelf schrijven en totaal niet op zoek zijn naar een publiek die iets met je werk kan.
quote:Ik kan het me nauwelijks voorstellen. Als daar mensen werken die ook maar een stuivertje taalgevoel hebben, zal het worden gerecenseerd.
Op vrijdag 6 december 2002 05:11 schreef Maanantai het volgende:[..]
Maar goed, 'geen groter compliment' voor de recensent kennelijk dan een gedicht te mogen bespreken van iemand die zijn taal niet beheerst.
quote:Ik denk dat je 'een idioot zonder smaak' bedoelt.
Het komische van dit soort dingen is nu juist dat er geen groter compliment bestaat dan de belediging door een smakeloze idioot.
Smakeloze idioten zat hier, en dus een goede plek om eens flink te vangen. Ik beleef er echt alleen maar plezier aan.
Groetjes,
M.H.Benders
quote:Dat jij je potentiële lezers op zo'n platvloerse manier weet te beledigen zegt mij al genoeg.
Het komische van dit soort dingen is nu juist dat er geen groter compliment bestaat dan de belediging door een smakeloze idioot.
Groetjes,
M.H.Benders
Als je ergens wilt komen in het schrijversvak is het belangrijk dat jij je lezers leert respecteren, anders zullen zij voor jou ook geen respect kunnen opbrengen.
Dat pretentieuze ondertekenen van je posts doet mijn maag ook omdraaien, maar dat terzijde.
[..]
Dat jij je potentiële lezers op zo'n platvloerse manier weet te beledigen zegt mij al genoeg.
Regel één van het schrijversvak: neem de lezer serieus.
Waarom zou een serieus schrijver in godsnaam een zootje melige pubers serieus moeten nemen? Dit is echt het slechtst advies welk ik ooit heb mogen lezen.
M.H.Benders
quote:Iedere lezer dient serieus genomen te worden, wat de leeftijd of gemoedsgesteldheid van die lezer ook moge zijn.
Op vrijdag 6 december 2002 14:46 schreef Maanantai het volgende:
[quote]Op vrijdag 6 december 2002 11:33 schreef deGVR het volgende:[..]
Dat jij je potentiële lezers op zo'n platvloerse manier weet te beledigen zegt mij al genoeg.
Regel één van het schrijversvak: neem de lezer serieus.Waarom zou een serieus schrijver in godsnaam een zootje melige pubers serieus moeten nemen? Dit is echt het slechtst advies welk ik ooit heb mogen lezen.
M.H.Benders
Als ik je dat nogmaals uit moet leggen ben je alles behalve een serieus schrijver.
Ik zal maar hopen dat dit een poging tot sarcasme is die mijn vermogen te boven gaat, want als er iets is dat ons land op dit moment niet nodig heeft is het een pretentieuze, alwetende schrijver die zich verheven voelt boven het gewone volk.
quote:Wel gepubliceerd in het E.D., dus die dachten daar toch klaarblijkelijk anders over. Inleiding? Einddoel? Gatverdamme, weer zo'n cultuurproduct van een paboesque schrijfcursus.
Op vrijdag 6 december 2002 06:05 schreef Catya het volgende:Tja, over smaak valt niet te twisten en wat kunst is, daar is men na eeuwen nog niet over uit. Mijn mening over je werk: (al doe je er toch niets anders mee dan fel reageren) je stukje over Zalm; veel te veel blablabla en ik was wanhopig op zoek naar een inleiding en je einddoel.
quote:Inleiding? Einddoel?
Je gedicht over Hongarije: zelfde verhaal.
quote:Lees: 'Ik ben te dom om jouw gedicht te begrijpen dus is het niet goed'
Het lijkt alsof je denkt dat als je wat geblablabla op papier zet, dat een gedicht is. Maar er moet toch een punt inzitten.
quote:Alweer zo'n dolende ziel die nooit de Verzamelde Complimenten van M.H.Benders heeft gelezen:
Je zult dus alleen voor jezelf schrijven en totaal niet op zoek zijn naar een publiek die iets met je werk kan.
http://www.kannibaal.nl/complimenten.htm
M.H.Benders
Jaaaaa!
Meest geniale dichter van Nederland!
Schrijf! Schrijf! Schrijf!.
quote:
Op vrijdag 6 december 2002 14:46 schreef Maanantai het volgende:Waarom zou een serieus schrijver in godsnaam een zootje melige pubers serieus moeten nemen? Dit is echt het slechtst advies welk ik ooit heb mogen lezen.
M.H.Benders
[..]
Iedere lezer dient serieus genomen te worden, wat de leeftijd of gemoedsgesteldheid van die lezer ook moge zijn.
En jij denkt zeker dat bovenstaande waar wordt als je het maar vaak genoeg zegt? Het is aantoonbaar grotesque lulkoek.
'Iedere muziekliefhebber dient serieus genomen te worden, ook de mensen die van Boy Bandjes als Boyzone houden. Een metalband moet dan ook zeker rekening met zulke mensen houden als ze hun klaagzang beginnen uiten na het bezoeken van een metal concert'
Denk je nu echt dat bovenstaande stelling, welke een letterlijke vertaling van jouw stelling naar een ander medium is, te verdedigen valt? Het is idiotie ten top, en het feit dat je dit zelf niet kunt bedenken bewijst dat je mentale vermogens nogal onder de maat zijn.
M.H.Benders
quote:Schitterend! Ik had er niet op durven hopen dat er nog zulke pronoïde personen op de aardkloot rondliepen.
Op vrijdag 6 december 2002 15:05 schreef Maanantai het volgende:
[quote]Op vrijdag 6 december 2002 14:59 schreef deGVR het volgende:[..]
Iedere lezer dient serieus genomen te worden, wat de leeftijd of gemoedsgesteldheid van die lezer ook moge zijn.
En jij denkt zeker dat bovenstaande waar wordt als je het maar vaak genoeg zegt? Het is aantoonbaar grotesque lulkoek.
'Iedere muziekliefhebber dient serieus genomen te worden, ook de mensen die van Boy Bandjes als Boyzone houden. Een metalband moet dan ook zeker rekening met zulke mensen houden als ze hun klaagzang beginnen uiten na het bezoeken van een metal concert'
Denk je nu echt dat bovenstaande stelling, welke een letterlijke vertaling van jouw stelling naar een ander medium is, te verdedigen valt? Het is idiotie ten top, en het feit dat je dit zelf niet kunt bedenken bewijst dat je mentale vermogens nogal onder de maat zijn.
M.H.Benders
Ten eerste, het geschreven woord en muziek zijn niet met elkaar te vergelijken. Ja, het zijn allebei kunstvormen, maar niet allebei media.
Sla van Dale er eens op na voor de betekenis van het woord Medium - en lees goed - misschien zul je dan begrijpen wat ik daarmee bedoel.
Ten tweede, wat jij zojuist gedaan hebt is mijn advies van het serieus nemen van de lezer volkomen ondersteboven gooien en vervolgens versterken tot een schreeuw van onbegrip en wanhoop.
Natuurlijk is een lezer van poëzie niet hetzelfde als een lezer van stripverhalen... toch dient commentaar van al deze lezers serieus genomen te worden. Dit betekent niet dat jij je werk op alle wensen van alle lezers aan moet passen, maar wel dat je het commentaar in je op moet nemen en hoe dan ook niet, nooit, je lezers persoonlijk gaan beledigen omdat jij het gevoel hebt dat je onbegrepen bent.
En sorry dat ik het moet zeggen, maar mij persoonlijk proberen te beledigen in je reactie zegt zo veel meer over jouw persoon dan over het mijne dat ik net zo goed niet meer kan reageren... helaas kon ik desondanks de verleiding weer niet weerstaan.
je poezie sux big time. Ik vind er geen bal aan en als je ooit beroemd dreigt te worden, blijf ik er geen ruk aan vinden. Je vroeg om een eerlijke mening(kijk, daar is het woordje weer) en die krijg je ook, ondanks dat ik je een grote randdebiel vind met sociale vaardigheden van een oversekste oerang oetang:
ik vind er geen bal aan....
nou, hier kan je toch niks op zeggen? vind er gewoon nix aan...helemaal nix... Vind het zelfs komisch(Afgezien van die slagroomspuit:)) noch interessant.... Ik hoop dat je dit accepteert en gewoon verder gaat met je onderbetaalde baan. Want ik denk dat je gedichten niets meer zijn dan een ontsnapping van je miserabel leventje...
T.H.J Herregodts
quote:En leer eens quoten man.
Op vrijdag 6 december 2002 15:05 schreef Maanantai het volgende:
[quote]Op vrijdag 6 december 2002 14:59 schreef deGVR het volgende:[..]
M.H.Benders
quote:
Op vrijdag 6 december 2002 15:58 schreef ReneMioch het volgende:
De denker streelt zijn ego
Terwijl hij
heel moeilijk
kijkt
quote:Ha die Lupus... en welkom!
Op vrijdag 6 december 2002 15:42 schreef WolfGaidin het volgende:
Gaaaatver! Wat ben jij een arrogante kwast zeg, Maanantai. Niet te geloven. Dat er zulke verwaande, zelfingenomen mensen rondlopen.
quote:'Pronoide' is geen bestaand Nederlands woord. Dus dat pralen met de Van Dale:
Op vrijdag 6 december 2002 15:17 schreef deGVR het volgende:[..]
Schitterend! Ik had er niet op durven hopen dat er nog zulke pronoïde personen op de aardkloot rondliepen.
quote:....is nep want ik geloof niet dat jij een Van Dale ter beschikking hebt. Dan had je namelijk dit kunnen lezen: 'Medium' = '3. Middel om iets te bewerkstelligen of over te brengen e.q. informatiedrager'; je bovenstaande bewering dat muziek wel een medium is en poezie niet is dan ook je reinste ongeletterde kul, en je bewijst opnieuw weer noch over enige herseninhoud noch over de nodige uitrusting te beschikken om deze discussie met mij te kunnen handhaven.
Ten eerste, het geschreven woord en muziek zijn niet met elkaar te vergelijken. Ja, het zijn allebei kunstvormen, maar niet allebei media.
Sla van Dale er eens op na voor de betekenis van het woord Medium - en lees goed - misschien zul je dan begrijpen wat ik daarmee bedoel.
Ik heb persoonlijk niets tegen onderdeurtjes,zolang ze maar wel hun plek kennen.
M.H.Benders
quote:Typo kan gebeuren dus ga nou niet uit de lucht zitten lullen, ik weet dat je dat beter afgaat als ontopic proberen je standpunt duidelijk te maken en eventueel andere mensen proberen te begrijpen later als je groot bent, maar doe maar gewoon en niet zo ongelooflijk bijdehand, dan ben je al gek genoeg, trust me.
Op vrijdag 6 december 2002 17:15 schreef Maanantai het volgende:
'Pronoide' is geen bestaand Nederlands woord. Dus dat pralen met de Van Dale:
quote:Eerste keer dat je inhoudelijk reageert, hulde. Haal je dan ook meteen je gelijk mee, want poezie is idd volgens die definitie ook een medium.
....is nep want ik geloof niet dat jij een Van Dale ter beschikking hebt. Dan had je namelijk dit kunnen lezen: 'Medium' = '3. Middel om iets te bewerkstelligen of over te brengen e.q. informatiedrager'; je bovenstaande bewering dat muziek wel een medium is en poezie niet is dan ook je reinste ongeletterde kul, en je bewijst opnieuw weer noch over enige herseninhoud noch over de nodige uitrusting te beschikken om deze discussie met mij te kunnen handhaven.
quote:/bijdehand modus
Ik heb persoonlijk niets tegen onderdeurtjes,zolang ze maar wel hun plek kennen.
quote:Dhr. & Drs. Kula
M.H.Benders
quote:Waarom?
Op vrijdag 6 december 2002 14:59 schreef deGVR het volgende:Iedere lezer dient serieus genomen te worden, wat de leeftijd of gemoedsgesteldheid van die lezer ook moge zijn.
Wat bedoel je met 'als je ergens wilt komen in het schrijversvak'? Is het niet beter hen te 'respecteren' die daadwerkelijk invloed hebben op jouw plaats in het literaire veld?
Volgens de van Dale definitie is poëzie dus geen medium... het schrift is een medium. Poëzie maakt slechts gebruik van het medium om zich te uiten.
quote:Het zijn je lezers die de meeste invloed hebben op je plaats in het literaire veld, dat leek me toch wel duidelijk.
Op vrijdag 6 december 2002 18:11 schreef Claudia_x het volgende:[..]
Waarom?
Wat bedoel je met 'als je ergens wilt komen in het schrijversvak'? Is het niet beter hen te 'respecteren' die daadwerkelijk invloed hebben op jouw plaats in het literaire veld?
quote:Nee, gij ongeletterde: een schilderij is ook geen 'medium' - de schilderkunst is een medium. Het meervoud 'media' is ook niet van toepassing op een rits boeken. Je bent dus erg slecht op de hoogte, laten we het daar maar op houden.
Op vrijdag 6 december 2002 18:13 schreef deGVR het volgende:
Ik wil niet lullig doen maar ik doe het toch maar.Volgens de van Dale definitie is poëzie dus geen medium... het schrift is een medium. Poëzie maakt slechts gebruik van het medium om zich te uiten.
M.H.Benders
quote:Dan kun je hoogstens zeggen dat je je fans serieus moet nemen, niet lezers in het algemeen. Dat is een volkomen idiote stelling. De beste bands nemen overigens hun fans ook niet al te serieus. Die willen namelijk per definitie altijd dezelfde superhitjes horen.
Op vrijdag 6 december 2002 18:14 schreef deGVR het volgende:[..]
Het zijn je lezers die de meeste invloed hebben op je plaats in het literaire veld, dat leek me toch wel duidelijk.
M.H.Benders
quote:kloppie. Maar de beste bands zijn er al. Zijn al bekend en zijn al populair en bij het begin van hun carriere behandelden ze 'potentiele' fans ook met respect. Dat moet jij dus ook doen, want ten slotte ben je ook nog ver af van roem. Als je later beroemd en bekend bent, dan kan je arrogant en verwaand doen. Nu doe je dat gewoon te vroeg...
Op vrijdag 6 december 2002 19:28 schreef Maanantai het volgende:[..]
Dan kun je hoogstens zeggen dat je je fans serieus moet nemen, niet lezers in het algemeen. Dat is een volkomen idiote stelling. De beste bands nemen overigens hun fans ook niet al te serieus. Die willen namelijk per definitie altijd dezelfde superhitjes horen.
M.H.Benders
quote:Uhm, jullie zijn mijn 'potentiele' fans helemaal niet. De mensen die hier reageerden zeiden allen helemaal niet van poezie te houden of het nauwelijks te lezen. Niet eens poezie fans dus, en al helemaal geen fans van mij. Heb ik dus niks komma nul mee te schaften.
Op vrijdag 6 december 2002 21:18 schreef sir_dalord het volgende:[..]
kloppie. Maar de beste bands zijn er al. Zijn al bekend en zijn al populair en bij het begin van hun carriere behandelden ze 'potentiele' fans ook met respect.
quote:Nee hoor, mijn site loopt beter dan Meander of Epibreren, en met publiceren gaat het ook aardig. Ik heb eigenlijk niets te klagen.
Dat moet jij dus ook doen, want ten slotte ben je ook nog ver af van roem.
M.H.Benders
quote:Nu, ik houd wel van poezie, en ben daarom dan ook geen 'fan' van je werk(wat eem belachelijke term, het is hier geen voetbalstadion).
Op vrijdag 6 december 2002 21:42 schreef Maanantai het volgende:[..]
Uhm, jullie zijn mijn 'potentiele' fans helemaal niet. De mensen die hier reageerden zeiden allen helemaal niet van poezie te houden of het nauwelijks te lezen. Niet eens poezie fans dus, en al helemaal geen fans van mij. Heb ik dus niks komma nul mee te schaften.
[..]Nee hoor, mijn site loopt beter dan Meander of Epibreren, en met publiceren gaat het ook aardig. Ik heb eigenlijk niets te klagen.
M.H.Benders
Ik moet wel zeggen dat ik nog geen literaire relkloon had gezien op het forum, dus wat dat betreft verdien je zeker de palm.
quote:Wat is je top 20 beste internationale dichters?
Op vrijdag 6 december 2002 21:46 schreef SportsIllustrated het volgende:[..]
Nu, ik houd wel van poezie, en ben daarom dan ook geen 'fan' van je werk(wat eem belachelijke term, het is hier geen voetbalstadion).
M.H.Benders
quote:1- Dante
Op vrijdag 6 december 2002 22:02 schreef Maanantai het volgende:[..]
Wat is je top 20 beste internationale dichters?
M.H.Benders
Afgezien van de top 3 in willekeurige volgorde.
quote:touche
Op vrijdag 6 december 2002 22:08 schreef SportsIllustrated het volgende:[..]
1- Dante
2- Shakespeare
3- Virgilius
4- Homerus
5- Donne
6- Michelangelo
7- Spenser
8- T.S. Eliot
9- Quevedo
10- Milton
11- Mallarmé
12- Goethe
13- Ovidius
14- Petrarca
15- Unamuno
16- Verlaine
17- Hoelderlin
18- Herbert
19- Bunyan
20- YeatsAfgezien van de top 3 in willekeurige volgorde.
quote:Je weet dus duidelijk niets van poezie.
Op vrijdag 6 december 2002 22:08 schreef SportsIllustrated het volgende:[..]
Afgezien van de top 3 in willekeurige volgorde.
Groetjes,
M.H.Benders
langs de muren van hard later
langs de uren naar de zee
met 't brengen van drinkwater
waar nooit dorst nog weet van heeft
quote:Poezie:
Op vrijdag 6 december 2002 22:33 schreef Maanantai het volgende:[..]
Je weet dus duidelijk niets van poezie.
Groetjes,
M.H.Benders
quote:en dat is nou geweldige poezie mataniaaer
Op vrijdag 6 december 2002 22:51 schreef vicz het volgende:[..]
Poezie:
Ieder huisje heb zun kruisje, wijsheid zonder liefde okay dan heb je te maken met gortdroge filosofie, kijk maar eens naar filosofen, ze zien er allemaal ongelukkig uit.En aan de andere Kant als er liefde zonder wijsheid is dan heb je te maken met krankzinnigheid, de flinters zijn om te snijden.
Wat mij als eerste opvalt in de bundel 'Boekhouders en Draken en de Schouders waarop zij soms moeten uithuilen...' van M.H. Benders zijn de mooie visuele schetsingen. Een goed voorbeeld is te vinden in het gedicht 'Hoe de taal uiteindelijk een wereld ronselt'. Hierin geeft Benders blijk van een fijnzinnig soort humor, die dromerig aandoet, maar nooit helemaal ontdaan is van een bittere, soms zwartgallige ondertoon.
De reisgedichten zijn uitermate picturaal, en het lijkt wel of Benders zich te buiten wil doen aan het ongecontroleerde beschrijven van zijn visuele indrukken, alsof het een onbeschreven prentbriefkaart betreft, zonder bijbehorende vakantiegroet of een minimaal tekeningetje van een zonnetje. Het gevaar hiervan is dat deze verbloemingen af en toe vervlakken tot goedgeformuleerde spitsvondigheden, zoals bij de zeer evidente contrastwerkingen tussen de 'schoonheidselementen' en banaliteiten in 'Bekescsaba'.
Ik bespeur in de ritmiek en structuur van Benders' gedichten weinig 'voorbedachte rade', bewuste vormgeving of muzikaal-ritmische aanleg, die, naar mijn persoonlijke smaak, in hoge mate bijdragen tot de waarde van een gedicht. Halverwege afgebroken zinnen lijken hun gebroken lot alleen te danken te hebben aan het mooie rechthoekige effect op papier (of beeldscherm) dat hierdoor ontstaat. Geen andere overwegingen als vorm, jambes, ritme of evenwicht in compositie kan ik hierin bespeuren.
Taalproblemen, al dan niet doelbewust foutief toegepast, zoals bijvoorbeeld te vinden zijn in het gedicht 'Het leesbare mens', geven mij soms niets minder dan literaire jeuk. Natuurlijk heeft 'mens' uit de titel het foute geslacht bedeeld gekregen. Het consequent gebruik hiervan doet een cryptische boodschap vermoeden, een misschien ál te cryptische boodschap, wel te verstaan. Wat wordt er hier betoogd? Heeft de mens afgedaan, en verdient hij geen geslacht meer? Wordt de lezer op een jennerige manier getart of getest? Is het een uiting van verstolen feminisme? Ik weet het in ieder geval niet. Maar foutieve zinnen als: 'Hij ziet de dingen als ze bedoelt zijn' zijn ronduit hinderlijk en leiden af van de betekenis van de woorden. Ik zou Benders dus aanraden om, - als het hier een experimentele toepassing betreft, - deze zo snel mogelijk van zich af te werpen, tenzij hij natuurlijk naaimachines van een alom bekend merk zou willen bezingen (beSingeren).
Het bespiegelende karakter van Benders vormt voor mij een probleem. Hij geeft regelmatig blijk van een goed ontwikkelde filosofische inborst, die hem duidelijk uitgelijnde denkbeelden oplevert, vruchten van vaak smaakvolle observaties. Denkbeelden die overigens volkomen vanuit een hermetisch gesloten persoonlijk wereldje ontsproten lijken te zijn. Vanuit dit oogpunt en dit in acht nemend vind ik het begin van 'De Tafel van Zes' zeer geslaagd, smaakvol en aantrekkelijk:
Na jaren van bespiegelingen weet ik het nu zeker:
het is het geheugen welk de mens uit het paradijs dreef.
Goed en helder. Dan komt de uitwijding, waar ik de allegorie ietwat platvloers vind, maar die wel een duidelijke verklaring vormt van deze stelling:
Zwarte doos tussen de futuristische vleugels van het gehoor,
geen engelen, zwaarden, velden, koortjes of muziek.
Er is eigenlijk niets, omdat er niets te vergelijken valt.
Dan volgt even later een opgeheven vingertje als summa:
Dus kom niet weer met die verhalen
over verbanning uit het hemels paradijs.
Met deze atheïstische brandleus kon Benders het zaakje eervol afsluiten, maar hierop laat hij een volkomen onbegrijpelijk jolige rijmelarij volgen, waarschijnlijk bedoeld in de absurdistische stijl van de onnavolgbare Drs. P., hetgeen binnen deze context volslagen uit de toon valt:
Romige preisoep met verse peterselie,
hazelnootkoffie in een vleugje anijs.
Is dit Benders' verbeelding van het Aardse Paradijs? Koffie voor de Zondeval? Of slechts een minachting voor de bespiegeling per se, die al snel verward kan worden met hoogdravendheid? Is dit het traditioneel Hollandse (of Brabantse, in dit geval) instinct om alles plat te relativeren, plat tot onder het zeeniveau? Een andere mogelijkheid is een minder appetijtelijke; namelijk een minachting voor de lezer, die in deze zoete val van plechtige woorden was gevallen, hopende een integere contemplatie te vinden, en nu in zijn volslagen ontgoocheling tentoongesteld prijkt, de auteur als lachende sater. Ik beschrijf dit, maar wil hier niet langer aan geloven; dit zou namelijk betekenen dat ik mijn tijd dat ik dit schrijf volkomen verdoe. Laten wij dit niet hopen.
Nee, dit lijken wij niet te hoeven hopen, want dan verschijnen er in de bundel plotseling regelrechte pareltjes, intieme miniaturen als het Engelstalige 'As to the Bold Ink of History', die een zuivere uiting van integriteit zijn, en waar nu slechts in de laatste regel mijn stekels overeind gaan. Hier lijkt Benders wel aan structuur te hebben gedacht, en de alsmaar korter wordende zinnen lijken zijn verlangen naar nietigheid kracht bij te zetten. Heel mooi.
Ik heb al eerder Benders' dichttechniek geprobeerd te omschrijven als: vóór alles picturaal. Ik zou willen stellen dat Benders' werk te prozaïsch is (in de technische betekenis dan) om het te waarderen en beoordelen als poëzie pur sang, en ik vraag mij dan ook af of hij, mocht hij de grotere structuurbouw van bijvoorbeeld een roman beheersen, zich niet meer thuis zou voelen in het schrijven van proza.
Maar om hem aan te raden zijn zelfgestelde advies 'Maak niet de fout die ik ooit maakte, / laat het gedichten schrijven maar aan de dichters over.' op te volgen, acht ik een veel te hard oordeel. Het werk stijgt zeer zeker ver boven de bijvoegelijk-naamwoord-dichterij van de gemiddelde polderse getormenteerde ziel uit, er spreekt uitermate veel originaliteit uit werk (en wellicht persoon) uit.
Benders' gedichten lijken mij een allerpersoonlijkste uiting van allerpersoonlijkste emoties, een eigen schuilwereld. En om dan 'feedback' te vragen op een internetforum als Fok!, dat niet direkt bekend staat om zijn genuanceerde uitingen van de diverse leden, - vooral als het om politieke en persoonlijke vraagstukken handelt, - lijkt mij op zijn minst gezegd gewaagd. En als deze gedichten veel betekenen voor Benders, en hij zich door wellicht al te makkelijk afbranden door de 'Smakelozen' laat kwetsen, lijkt Fok!-forum mij een foute omgeving om zijn geesteskindjes te tonen. De reacties, het pedante gedrag dat hem hier steeds minder populair maakt, noodt mensen niet direct uit tot het lezen van zijn werk. Dat is zeker jammer, want soms moet het kunst van de kunstenaar als persoon gescheiden worden. Dat is hier zeker het geval.
quote:(knip recensie)
Op zaterdag 7 december 2002 06:24 schreef Vahlto_II het volgende:
Ik zal eens een poging doen ...
Kijk, dat is al een stuk beter. Ik ben het op een aantal punten niet met je eens, maar je hebt tenminste wel een eigen mening die je soms leuk weet te formuleren.
Groetjes,
M.H.Benders
quote:Hoe kom je daar nu weer bij?
Op vrijdag 6 december 2002 18:14 schreef deGVR het volgende:Het zijn je lezers die de meeste invloed hebben op je plaats in het literaire veld, dat leek me toch wel duidelijk.
Al zou het wel zo zijn, is dat wat iemand tot een goede schrijver maakt? Het netwerken, paaien en in de gunst proberen te vallen?
Als jij het schrijversvak serieus zou nemen, zou je niet op de man spelen, maar met gedegen argumenten proberen te komen. En kom alsjeblieft niet met 'hij begon'.
De reacties die hier staan doen me overigens erg denken aan de sentimenten omtrent iemand als Mulisch.
quote:Helaas moeten veel auteurs bekennen dat zij een winkeltje drijven, die het óók moet hebben van mooie uithangborden. Dit kenschetst misschien niet de literaire kwaliteiten van de schrijver, maar wel, - en ik herhaal: helaas, - het succes van zijn producten.
Op zaterdag 7 december 2002 11:20 schreef Claudia_x het volgende:[..]Al zou het wel zo zijn, is dat wat iemand tot een goede schrijver maakt? Het netwerken, paaien en in de gunst proberen te vallen?
quote:Volkomen mee eens!
Als jij het schrijversvak serieus zou nemen, zou je niet op de man spelen, maar met gedegen argumenten proberen te komen. En kom alsjeblieft niet met 'hij begon'.
quote:Ik heb geen sentimenten omtrent Mulisch.
De reacties die hier staan doen me overigens erg denken aan de sentimenten omtrent iemand als Mulisch.
quote:Ah en de rest heeft geen eigen mening, of weet dat niet zo goed te formuleren..
Op zaterdag 7 december 2002 06:40 schreef Maanantai het volgende:[..]
(knip recensie)
Kijk, dat is al een stuk beter. Ik ben het op een aantal punten niet met je eens, maar je hebt tenminste wel een eigen mening die je soms leuk weet te formuleren.
Groetjes,
M.H.Benders
quote:En hiermede lijkt mij het bewijs geleverd dat jij geen serieuze beschouwingen verdient.
Op zaterdag 7 december 2002 06:40 schreef Maanantai het volgende:[..]
(knip recensie)
Groetjes,
M.H.Benders
Wat een kut-reactie op iemand die de moeite neemt om jouw werk uitgebreid te bespreken. .
.
quote:
Op vrijdag 6 december 2002 22:33 schreef Maanantai het volgende:[..]
Je weet dus duidelijk niets van poezie.
Groetjes,
M.H.Benders
Ga jij nou maar lekker verder met woordjes krabbelen op je bierviltjes. En houd het resultaat alsjeblieft voor je.
quote:Dat is er van afhankelijk hoe je de term 'mening' formuleert. Wat mij betreft telt een beetje emotioneel blaten nog lang niet als een 'eigen mening'.
Op zaterdag 7 december 2002 17:02 schreef vicz het volgende:[..]
Ah en de rest heeft geen eigen mening, of weet dat niet zo goed te formuleren..
Groetjes,
M.H.Benders
quote:Het is mij een raadsel waarom dit een 'kutreactie' zou moeten zijn. Ik gaf toch gewoon te kennen het een goede recensie te vinden? Verder had ik vanmorgen de tijd niet om uitgebreid te reageren. Nu ook niet, maar ik kan wel in het kort aangeven op welke punten ik het niet helemaal met de recensent kan vinden:
Op zaterdag 7 december 2002 17:26 schreef De_Gelaarsde_Kat het volgende:[..]
En hiermede lijkt mij het bewijs geleverd dat jij geen serieuze beschouwingen verdient.
Wat een kut-reactie op iemand die de moeite neemt om jouw werk uitgebreid te bespreken.
.
.
1. Naar mijn idee is het gebrek aan stijlmiddelen welke hij signaleert eerder een bewust weglaten daarvan dan een onbewust niet toepassen. M.a.w. ik geloof niet dat mijn gedichten 'beter' zouden worden als ze meer zouden gaan lijken op de gebruikelijke verpoetiseerde mikmak.
2. De observatie dat ik als een sater bepaalde poetische principes 'aan de kaak stel' is juist helemaal 'on the mark' maar ik deel de conclusie die hij daaruit trekt m.b.t. het gedicht 'De Tafel van Zes' niet. Het gedicht 'bestaat' namelijk op meerdere lagen tegelijk.
3. Verder vind ik niet dat hij het sterkste gedicht uit de bundel signaleert met 'As to the Bold Ink of History' - niet eens het sterkste engelstalige gedicht; 'the stars' vind ik persoonlijk significant veel sterker bijv.
Maar over het algemeen kan ik me wel in zijn bevindingen vinden verder. Ik vond het ook leuk dat iemand de moeite nam het zo te bespreken.
Groetjes,
M.H.Benders
quote:Dat is al een stuk beter.
Op zaterdag 7 december 2002 18:28 schreef Maanantai het volgende:[..]
Het is mij een raadsel waarom dit een 'kutreactie' zou moeten zijn. Ik gaf toch gewoon te kennen het een goede recensie te vinden? Verder had ik vanmorgen de tijd niet om uitgebreid te reageren. Nu ook niet, maar ik kan wel in het kort aangeven op welke punten ik het niet helemaal met de recensent kan vinden:
1. Naar mijn idee is het gebrek aan stijlmiddelen welke hij signaleert eerder een bewust weglaten daarvan dan een onbewust niet toepassen. M.a.w. ik geloof niet dat mijn gedichten 'beter' zouden worden als ze meer zouden gaan lijken op de gebruikelijke verpoetiseerde mikmak.
2. De observatie dat ik als een sater bepaalde poetische principes 'aan de kaak stel' is juist helemaal 'on the mark' maar ik deel de conclusie die hij daaruit trekt m.b.t. het gedicht 'De Tafel van Zes' niet. Het gedicht 'bestaat' namelijk op meerdere lagen tegelijk.
3. Verder vind ik niet dat hij het sterkste gedicht uit de bundel signaleert met 'As to the Bold Ink of History' - niet eens het sterkste engelstalige gedicht; 'the stars' vind ik persoonlijk significant veel sterker bijv.Maar over het algemeen kan ik me wel in zijn bevindingen vinden verder. Ik vond het ook leuk dat iemand de moeite nam het zo te bespreken.
Groetjes,
M.H.Benders
quote:Jezus Gelaarsde Kat doe niet zo kattig en kijk naar dit leuke topic. eindelijk gaat het ergens over( een tegen- en spiegelbeeld opleverend) , inspirerend al vibrerend in tegenstelling tot de gemiddelde teksten die alleen op zichzelf geent zijn.
Op zaterdag 7 december 2002 19:02 schreef De_Gelaarsde_Kat het volgende:[..]
Dat is al een stuk beter.
quote:Ik vind het helaas niet zo'n leuk topic, fatima.
Op zaterdag 7 december 2002 19:11 schreef fatima het volgende:[..]
Jezus Gelaarsde Kat doe niet zo kattig en kijk naar dit leuke topic. eindelijk gaat het ergens over( een tegen- en spiegelbeeld opleverend) , inspirerend al vibrerend in tegenstelling tot de gemiddelde teksten die alleen op zichzelf geent zijn.
Hulde Martijn, Nu maar hopen dat deze staatsonderdaan niet ten prooi valt aan de huidige gang van zake.
quote:uuh, fatima, lees zijn andere topics eens door, die maantenaaier is dus echt de grootste baby die er hier rondhuppelt, met een grootheidswaan van heb ik jou daar. Hij vind zefs dat als je niet van poezie houdt, dat je maar een griezel bent (ik ruk het even lekker uit zijn verband omdat het me goed uitkomt, maar het was iets van die strekking)
Op zaterdag 7 december 2002 19:11 schreef fatima het volgende:[..]
Jezus Gelaarsde Kat doe niet zo kattig en kijk naar dit leuke topic. eindelijk gaat het ergens over( een tegen- en spiegelbeeld opleverend) , inspirerend al vibrerend in tegenstelling tot de gemiddelde teksten die alleen op zichzelf geent zijn.
Hulde Martijn, Nu maar hopen dat deze staatsonderdaan niet ten prooi valt aan de huidige gang van zake.
quote:Uiteraard niet. Je kunt hier je vermeende superioriteit niet kwijt omdat deze automagisch verdampt zodra mensen aan het woord komen die echt kennis van zaken hebben.
Op zaterdag 7 december 2002 19:16 schreef De_Gelaarsde_Kat het volgende:[..]
Ik vind het helaas niet zo'n leuk topic, fatima.
Groetjes,
M.H.Benders
quote:Natuurlijk. Iemand die niet van appeltaart houdt en wel meent mee te moeten doen met een appeltaarten test is ook een enge griezel.
Op zaterdag 7 december 2002 20:19 schreef kula het volgende:[..]
Hij vind zefs dat als je niet van poezie houdt, dat je maar een griezel bent
Groetjes,
M.H.Benders
quote:U bent zeker dichter?
Op zaterdag 7 december 2002 20:24 schreef Maanantai het volgende:[..]
Uiteraard niet. Je kunt hier je vermeende superioriteit niet kwijt omdat deze automagisch verdampt zodra mensen aan het woord komen die echt kennis van zaken hebben.
Ik heb een aantal gedichtjes doorgelezen en ik vond ze het lezen niet waard. Ik werd er niet warm of koud van.
Aan Maanantai wil ik eigenlijk slechts 1 ding kwijt. Maantanai äpärä!
quote:ja das een vergelijking van heb ik jouw daar, .. .damn
Op zaterdag 7 december 2002 20:26 schreef Maanantai het volgende:[..]
Natuurlijk. Iemand die niet van appeltaart houdt en wel meent mee te moeten doen met een appeltaarten test is ook een enge griezel.
Groetjes,
M.H.Benders
[Dit bericht is gewijzigd door kula op 08-12-2002 00:40]
quote:Welnu, in eerste instantie kwam mij deze reactie ook over als een uitermate minzame, zoals de woordkeuze dat ik zaken 'soms leuk weet te formuleren' en het feit dat er absoluut geen inhoudelijke respons kwam. Als Benders daar nog geen tijd voor heeft gehad, wil ik dit zonder reserve accepteren. Het was alleen iets handiger geweest dat feit direct te vermelden.
Op zaterdag 7 december 2002 18:28 schreef Maanantai het volgende:
[..]Het is mij een raadsel waarom dit een 'kutreactie' zou moeten zijn. Ik gaf toch gewoon te kennen het een goede recensie te vinden? Verder had ik vanmorgen de tijd niet om uitgebreid te reageren. [...]
Vol verwachting zie ik uit (ja, de decembermaand, hè) naar een uitgebreidere schrijven, en het zou mij bijzonder plezieren als het enigma van de meerlaagheid van 'De Tafel van Zes' meer verduidelijkt zou worden. Dit moet natuurlijk geen verpieterende en anatomische analyse worden, maar het zou de welwillende fok!kers kunnen helpen iets meer in de juiste richting te doen stappen, want, hoe het ook zij: begrepen worden de gedichten hier niet. In de tussentijd zal ik mij meer verdiepen in het gedicht 'The Stars'.
quote:
Op zaterdag 7 december 2002 06:24 schreef Vahlto_II het volgende:
de onnavolgbare Drs. P.,
quote:Nou ja, ik vond het wel een aardige recensie met hier en daar een leuke observatie, en ongeveer net zoveel schijnobservaties en mispoesconclusies erin. Uit het feit dat je de reactie 'minzaam' vond valt al af te leiden dat je behoorlijk last hebt van een pedagogisch soort 'hineininterpretieren' waar een recensent m.i. beter geen last van kan hebben.
Op zondag 8 december 2002 01:25 schreef Vahlto_II het volgende:[..]
Welnu, in eerste instantie kwam mij deze reactie ook over als een uitermate minzame, zoals de woordkeuze dat ik zaken 'soms leuk weet te formuleren' en het feit dat er absoluut geen inhoudelijke respons kwam. Als Benders daar nog geen tijd voor heeft gehad, wil ik dit zonder reserve accepteren. Het was alleen iets handiger geweest dat feit direct te vermelden.
quote:Je schreef dat het laatste stukje volledig uit de toon valt. Dat vind ik onzin. Ten eerste verwijst het naadloos terug naar de titel, wat het gedicht tot een soort van rondeel maakt, ten tweede is het stuk 'een engel weet niet eens wat een engels is/ een engel is kanarie,kokosnoot of vis' één strofe daarvoor in exact dezelfde rijmelarij stijl geschreven, dus is het kwats te beweren dat juist die laatste strofe uit de toon zou vallen.
Vol verwachting zie ik uit (ja, de decembermaand, hè) naar een uitgebreidere schrijven, en het zou mij bijzonder plezieren als het enigma van de meerlaagheid van 'De Tafel van Zes' meer verduidelijkt zou worden.
quote:Je hoort hier en daar wel eens wat over het belabberde niveau van de leeskwaliteiten van de huidige generatie jongeren. Ik kan mij daar nu vrij levendig iets bij inbeelden. Zelfs mijn gedichten die ik toch niet echt hermetisch vind en vrij goed leesbaar is schijnbaar toch te hoog gegrepen voor de zaphoofden die hier posten. Nou ja, dat is dan jammer, maar ze zijn natuurlijk uberhaupt mijn doelgroep niet.
Dit moet natuurlijk geen verpieterende en anatomische analyse worden, maar het zou de welwillende fok!kers kunnen helpen iets meer in de juiste richting te doen stappen, want, hoe het ook zij: begrepen worden de gedichten hier niet.
M.H.Benders
Zeg Martijn, was jij gisterenavond in Paradiso en had je een wit t-shirt aan met een soort olifantenembleempje?
quote:Nee, ik was gister in de Effenaar. Een vriendin van mij moest VJ'en met Ladyb Aida en ik mocht dus op de gastenlijst. Zij Vj't ook wel eens in Paradiso, dat wel.
Op zondag 8 december 2002 21:13 schreef fatima het volgende:
[afbeelding]Zeg Martijn, was jij gisterenavond in Paradiso en had je een wit t-shirt aan met een soort olifantenembleempje?
Groetjes,
M.H.Benders
quote:Okay, hij leek ook wel een stukje ouder, bedankt voor t snelle antwoord
Op zondag 8 december 2002 21:15 schreef Maanantai het volgende:[..]
Nee, ik was gister in de Effenaar. Een vriendin van mij moest VJ'en met Ladyb Aida en ik mocht dus op de gastenlijst. Zij Vj't ook wel eens in Paradiso, dat wel.
Groetjes,
M.H.Benders
quote:Post ook eens een foto van jezelf, trouwens! Dan kan ik zien of we goed bij elkaar passen!
Op zondag 8 december 2002 21:16 schreef fatima het volgende:[..]
Okay, hij leek ook wel een stukje ouder, bedankt voor t snelle antwoord
.
M.H.Benders
quote:nou vraag ik me echt af wat voor mouse je hier gebruikte
Op zondag 8 december 2002 21:13 schreef fatima het volgende:
[afbeelding]Zeg Martijn, was jij gisterenavond in Paradiso en had je een wit t-shirt aan met een soort olifantenembleempje?
quote:Als die grote puzzel en 't ontbrekende laatste stukje dat zich nooit laat vinden, passen jullie.
Op zondag 8 december 2002 21:36 schreef Maanantai het volgende:[..]
Post ook eens een foto van jezelf, trouwens! Dan kan ik zien of we goed bij elkaar passen!
M.H.Benders
quote:Wat lul je nou, man. Het past allemaal zowiso wel. Het is hooguit een beetje wrikken geblazen.
Op zondag 8 december 2002 21:57 schreef OtherOther het volgende:[..]
Als die grote puzzel en 't ontbrekende laatste stukje dat zich nooit laat vinden, passen jullie.
M.H.Benders
quote:Zo ook met de grote ronde cylinder in het kleine driehoekje ?
Op zondag 8 december 2002 22:04 schreef Maanantai het volgende:[..]
Wat lul je nou, man. Het past allemaal zowiso wel. Het is hooguit een beetje wrikken geblazen.
M.H.Benders
quote:Is dat een gewetensvraag ofzo? Nou, ik hou noch van grote ronde cylinders, noch van te kleine driehoekjes.
Op zondag 8 december 2002 23:06 schreef OtherOther het volgende:[..]
Zo ook met de grote ronde cylinder in het kleine driehoekje ?
M.H.Benders
code:Voor zo'n gedicht blijf ik thuis. Deur op slot, toiletlicht aan.
En maar bladeren. Urenlang, tot zich
vanzelf een totaalplaatje vormt. Want ook
totaalplaatjes worden op het toilet geboren. Net als recensies
nou benders, blijkbaar heb je meer genialiteit dan menig fokker vermoedde...
tis jammer dat je een arrogante klootzak bent... Maar ik ga nu je gedichten proberen objectief te lezen.... Dus mijn mening hoor je nog wel....
quote:ja ik vind het ook wel een schoon stel
Op zondag 8 december 2002 21:57 schreef OtherOther het volgende:[..]
Als die grote puzzel en 't ontbrekende laatste stukje dat zich nooit laat vinden, passen jullie.
quote:
Op vrijdag 6 december 2002 22:02 schreef Maanantai het volgende:[..]
Wat is je top 20 beste internationale dichters?
M.H.Benders
quote:Logischerwijs ben ik erg benieuwd wat dan uw twintig beste - om niet te spreken in kijkbuistermen als 'Top-20' - dichters uit het buitenland zijn.
Op zondag 8 december 2002 22:04 schreef Maanantai het volgende:[..]
Wat lul je nou, man. Het past allemaal zowiso wel. Het is hooguit een beetje wrikken geblazen.
M.H.Benders
Ik heb dit topic zo eens doorgelezen en ik moet zeggen dat u een schitterend reactieschema teweeg kunt brengen. Aanvankelijk begint u uw onzekerheid te etaleren door een topic te openen. Vervolgens krijgt u de volle lading kritiek van de lezers. Uiteindelijk verdedigt u zich met behulp van een overdosis eigenwaan, drogredenen en nonsens.
quote:Groetjes,
Maanantai is een jongen uit Nederland. Hij is alleen gelaten in zijn probeerseltjes op het gebied van de poëzie. Nu leeft hij op de straten van de letterkunde. Helaas kan hij daar zijn weerzin niet tegenwerken en probeert hij zich met onvermoeide pogingen op te trekken in de hogere klasse. Daarin schendt hij alle vormen van respect. Maanantai is diep getroffen door de waanbeelden van critici en wij kijken hulpeloos toe.Help Maanantai. Stort nu op Giro 999, geef hem een kans!
WDV
quote:Fatima, wat heb ik je misdaan? Waarom zie je onze prille beschikking zo somber in? Weet je dan niet dat de grootheid van een mens bepaald wordt, volgens Nietzsche dan, door de vijanden die hij weet te kweken? En zandhazen in de Duitse politiek, daar hoeven wij ons toch niets aan gelegen te laten liggen?
Op maandag 9 december 2002 21:21 schreef fatima het volgende:
De fidele sandhasen zeggen:
M.H.Benders
quote:In ieder geval niet deze:
Op maandag 9 december 2002 23:19 schreef Tristitia_Ante het volgende:
[..]Logischerwijs ben ik erg benieuwd wat dan uw twintig beste - om niet te spreken in kijkbuistermen als 'Top-20' - dichters uit het buitenland zijn.
-Drufillius
-Sorpallius
-Boerqualius
-Tantramallius
en wat zo al niet meer op goedkoop Latijn mag lijken.
Iemand die Dylan Thomas niet eens in zijn top 20 noemt, en wel zo'n beetje elke latijnse flutdichter die ooit het romeinse rijk onveilig maakte op zijn sandalen, en bovendien mensen als 'Michelangelo' meent te moeten vermelden als beste dichter ooit - zo iemand weet echt helemaal niets van poezie.
Mijn top 20?
1 Dylan Thomas
2 Janos Pilinszky
3 Mark Strand
4 Kharms
5 Zabolotski
6 Rumi
7 Milosz
8 Paz
9 Baudelaire
10 Rimbaud
11 Trakl
12 Valejo
13 Prevert
14 De Nerval
15 Larkin
16 Lorca
17 Zbigniew Herbert
18 Majakovski
19 Orhan Veli
20 William C. Williams
Groetjes,
M.H.Benders
quote:Enige zoektijd was u inderdaad gegund...
Op maandag 9 december 2002 23:59 schreef Maanantai het volgende:[..]
In ieder geval niet deze:
-Drufillius
-Sorpallius
-Boerqualius
-Tantramalliusen wat zo al niet meer op goedkoop Latijn mag lijken.
Iemand die Dylan Thomas niet eens in zijn top 20 noemt, en wel zo'n beetje elke latijnse flutdichter die ooit het romeinse rijk onveilig maakte op zijn sandalen, en bovendien mensen als 'Michelangelo' meent te moeten vermelden als beste dichter ooit - zo iemand weet echt helemaal niets van poezie.
Mijn top 20?
1 Dylan Thomas
2 Janos Pilinszky
3 Mark Strand
4 Kharms
5 Zabolotski
6 Rumi
7 Milosz
8 Paz
9 Baudelaire
10 Rimbaud
11 Trakl
12 Valejo
13 Prevert
14 De Nerval
15 Larkin
16 Lorca
17 Zbigniew Herbert
18 Majakovski
19 Orhan Veli
20 William C. WilliamsGroetjes,
M.H.Benders
WDV
quote:Goed, ik geef het op, jij kunt duidelijk niet los komen van die inmiddels infame pretentieuze kifttoon. Ik probeerde in deze discussie wat meer de aandacht te vestigen op de inhoud, zoals jij vroeg in de parallelle topic. Dit deed ik niet in de rol van een ' recensent', maar van een welwillende fok!ker.
Op zondag 8 december 2002 21:03 schreef Maanantai het volgende:[..]
Nou ja, ik vond het wel een aardige recensie met hier en daar een leuke observatie, en ongeveer net zoveel schijnobservaties en mispoesconclusies erin. Uit het feit dat je de reactie 'minzaam' vond valt al af te leiden dat je behoorlijk last hebt van een pedagogisch soort 'hineininterpretieren' waar een recensent m.i. beter geen last van kan hebben.
[..]
quote:Wat een watje!
Op dinsdag 10 december 2002 09:09 schreef Vahlto het volgende:[..]
Goed, ik geef het op,
quote:Zullen we onze leermomenten in de toekomst fijn met elkaar gaan uitwisselen, o schier oneindige nullenbol?
Kritiek hoeft geen aanslag te zijn op jouw persoon. Leer dat.
M.H.Benders
quote:En dat komt dan van het nullenrukpoeetje wat hoopt hier verliefde breezah chicks te scoren
Op dinsdag 10 december 2002 10:16 schreef Maanantai het volgende:Wat een watje!
quote:Ik snap jou echt niet. Hij doet wat je vraagt, een analyse van je gedichten, zo goed en zo kwaad als dat hij het kan en alles wat jij doet is er weer zon kutreply op geven en dan nu weer dit als hij vraagt waarom je zo reageert.
Zullen we onze leermomenten in de toekomst fijn met elkaar gaan uitwisselen, o schier oneindige nullenbol?M.H.Benders
Met dat ondertekenen kun je ook ophouden, de 'nieuwigheid' is eraf, en je imponeert er niet mee hoor. Maar goed, ik lul weer tegen lucht want jij reageert toch niet inhoudelijk of normaal.
dat lucht op
en zo
daalt 'n zicht
in ons neer
en zo
manen ogen
tot vallen
en zo
staat 'n licht
op in weer
H.Potter
WDV
quote:Ik heb nimmer beweerd dat Michelangelo een van de grootste dichters aller tijden is. Maar enkele van zijn gedichten behoren tot mijn favorieten, en dat is iets heel anders.
Op maandag 9 december 2002 23:59 schreef Maanantai het volgende:[..]
In ieder geval niet deze:
-Drufillius
-Sorpallius
-Boerqualius
-Tantramalliusen wat zo al niet meer op goedkoop Latijn mag lijken.
Mijn top 20?
1 Dylan Thomas
2 Janos Pilinszky
3 Mark Strand
4 Kharms
5 Zabolotski
6 Rumi
7 Milosz
8 Paz
9 Baudelaire
10 Rimbaud
11 Trakl
12 Valejo
13 Prevert
14 De Nerval
15 Larkin
16 Lorca
17 Zbigniew Herbert
18 Majakovski
19 Orhan Veli
20 William C. WilliamsGroetjes,
M.H.Benders
Overigens moet ik nogal lachen om zoveel misbaar van een zelfingenomen plukje niets, dat meent dat Lorca een groot dichter is.
quote:1. Achterberg
Op dinsdag 10 december 2002 13:03 schreef Tristitia_Ante het volgende:
Nu ik de voor u persoonlijk beste dichters uit het buitenland heb gelezen zou ik willen vragen of u een zelfde soort lijst wil maken van de door u meest gewaardeerde tien dichters in het binnenland.WDV
M.H.Benders
quote:Kijk aan, de enige naam in het lijstje die hij herkent, en dat is dan meteen maar geen groot dichter. Leg eens uit waarom Lorca geen groot dichter is? Wat is er bijvoorbeeld mis aan zijn bundel 'Dichter in NEw York'?
Op dinsdag 10 december 2002 13:48 schreef SportsIllustrated het volgende:Overigens moet ik nogal lachen om zoveel misbaar van een zelfingenomen plukje niets, dat meent dat Lorca een groot dichter is.
M.H.Benders
quote:De nieuwsgroepen moet ik beschouwen als veroverd terrein, vooral sinds ik tot 'beste dichter van NKLP' ben verkozen. Het is dus zaaks nieuwe bodem te vinden om mijn populariteit wat uit te breiden.
Op dinsdag 10 december 2002 15:20 schreef Koekepan het volgende:
Zeg heer Benders, kunt u het niet meer zo goed van ze winnen in de nieuwsgroepen? Of reageren ze gewoon niet meer?
Groetjes,
M.H.Benders
WDV
[Dit bericht is gewijzigd door Tristitia_Ante op 10-12-2002 16:10]
quote:Het is uiteraard erg Achterbergiaans. Zowel het perspectief als de beeldspraak. Ik vind het naar plagiaat rieken. En ik houd van plagiaat.
Op dinsdag 10 december 2002 15:36 schreef Tristitia_Ante het volgende:
En, heer Maanantai, dan ben ik tenslotte nog erg benieuwd wat u, als ongetwijfeld groot poëziekenner, van één mijner werken vindt.Woeker
De dagen hebben bladeren gekregen.
In mond en bloed hangt lover:
woeker buiten mij om,
en buiten de regelen,
van leven, dat u overwon.Nachten staan krom geheven over
het wit van nieuwe, vreemde bloemen,
waarmee ik u niet kan benoemen
WDV
quote:Maar heer Misericordia, het is Achterberg. Hiermee wilde ik echter onze grote vriend en topicstarter een loer draaien. Voor u de eer...
Op dinsdag 10 december 2002 15:38 schreef Misericordia_Ante het volgende:[..]
Het is uiteraard erg Achterbergiaans. Zowel het perspectief als de beeldspraak. Ik vind het naar plagiaat rieken. En ik houd van plagiaat.
WDV
Ps. Met alle respect, maar ik verzoek u vriendelijk doch dringend om u usericon te veranderen!
[Dit bericht is gewijzigd door Tristitia_Ante op 10-12-2002 15:44]
quote:Dat vind ik een van zijn meer geslaagde probeersels.
Op dinsdag 10 december 2002 15:13 schreef Maanantai het volgende:[..]
Kijk aan, de enige naam in het lijstje die hij herkent, en dat is dan meteen maar geen groot dichter. Leg eens uit waarom Lorca geen groot dichter is? Wat is er bijvoorbeeld mis aan zijn bundel 'Dichter in NEw York'?
M.H.Benders
Natuurlijk hoef ik u er niet op te wijzen dat een dergelijk 'openingssalvo' (Kijk aan, de enige naam die hij herkent) nogal pauperig is.
quote:Een heer als U kan ik niets weigeren, beste Tristitia. Vergun mij enkele vacante momenten, waarin ik naar een nieuw icoon zal zoeken, en het resultaat zal U niet teleurstellen.
Op dinsdag 10 december 2002 15:41 schreef Tristitia_Ante het volgende:
Ps. Met alle respect, maar ik verzoek u vriendelijk toch dringend om u usericon te veranderen!
quote:Goed: wat is er mis met 'Romancero Gitana' dan?
Op dinsdag 10 december 2002 15:42 schreef SportsIllustrated het volgende:[..]
Dat vind ik een van zijn meer geslaagde probeersels.
Zijn meer 'folkloristische' werk vind ik daarentegen nogal drakerig.
M.H.Benders
quote:Die vergun ik u van harte, heer Misericordia. Succes met de zoektocht!
Op dinsdag 10 december 2002 15:45 schreef Misericordia_Ante het volgende:[..]
Een heer als U kan ik niets weigeren, beste Tristitia. Vergun mij enkele vacante momenten, waarin ik naar een nieuw icoon zal zoeken, en het resultaat zal U niet teleurstellen.
WDV
quote:
Op zondag 8 december 2002 21:03 schreef Maanantai het volgende:[..]
Nou ja, ik vond het wel een aardige recensie met hier en daar een leuke observatie, en ongeveer net zoveel schijnobservaties en mispoesconclusies erin. Uit het feit dat je de reactie 'minzaam' vond valt al af te leiden dat je behoorlijk last hebt van een pedagogisch soort 'hineininterpretieren' waar een recensent m.i. beter geen last van kan hebben.
quote:Het enige wat aan jou literair genoemd kan worden is je idee dat je met smileys polemieken kan winnen. Dat idee is zo idioot dat het nu al tot de literatuur gerekend mag worden.
Op dinsdag 10 december 2002 15:48 schreef De_Gelaarsde_Kat het volgende:[..]
.
. Zelden zo'n diep triest stuk vreten gezien als jij.
M.H.Benders
quote:Het is moeilijk om in zo'n klein stukje generalisaties te voorkomen. Maar laten we het er op houden dat ik veel van zijn beelden domweg onzinnig vind.
Op dinsdag 10 december 2002 15:47 schreef Maanantai het volgende:[..]
Goed: wat is er mis met 'Romancero Gitana' dan?
M.H.Benders
quote:Pff, alsof er ook maar enige noodzaak tot een polemiek is. Je eigen schrijfsels zijn van een dusdanige domheid dat serieuze beschouwing volstrekt onnodig is.
Op dinsdag 10 december 2002 15:54 schreef Maanantai het volgende:[..]
Het enige wat aan jou literair genoemd kan worden is je idee dat je met smileys polemieken kan winnen. Dat idee is zo idioot dat het nu al tot de literatuur gerekend mag worden.
M.H.Benders
quote:Wat is er bijvoorbeeld 'onzinnig' aan de beelden in het gedicht 'Tamar en Amnon' dan?
Op dinsdag 10 december 2002 15:54 schreef SportsIllustrated het volgende:[..]
Het is moeilijk om in zo'n klein stukje generalisaties te voorkomen. Maar laten we het er op houden dat ik veel van zijn beelden domweg onzinnig vind.
M.H.Benders
quote:Beter had ik het niet kunnen verwoorden.
Op dinsdag 10 december 2002 15:59 schreef KP het volgende:[..]
Hear, hear!
quote:Wat je zegt.
Op dinsdag 10 december 2002 16:00 schreef I.R.Fox het volgende:[..]
Beter had ik het niet kunnen verwoorden.
quote:Mijnheer weet dus ook al niet wat 'polemiek' betekent. Dat verbaast me weer eens niks.
Op dinsdag 10 december 2002 15:58 schreef De_Gelaarsde_Kat het volgende:[..]
Pff, alsof er ook maar enige noodzaak tot een polemiek is. Je eigen schrijfsels zijn van een dusdanige domheid dat serieuze beschouwing volstrekt onnodig is.
M.H.Benders
quote:Non sequitur.
Op dinsdag 10 december 2002 16:00 schreef Maanantai het volgende:[..]
Mijnheer weet dus ook al niet wat 'polemiek' betekent. Dat verbaast me weer eens niks.
M.H.Benders
quote:
Op dinsdag 10 december 2002 16:00 schreef Maanantai het volgende:[..]
Mijnheer weet dus ook al niet wat 'polemiek' betekent. Dat verbaast me weer eens niks.
M.H.Benders
quote:
po·le·´miek (de ~ (v.))1 openlijk gevoerde pennenstrijd
quote:Ach, dat is nou jammer.
Op dinsdag 10 december 2002 15:48 schreef De_Gelaarsde_Kat het volgende:
.
. Zelden zo'n diep triest stuk vreten gezien als jij.
quote:Mijn waarde Isabelle, u bent toch gewaar dat het negatieve bestaat bij de gratie van het positieve; en zodoende de hoogstaande vlammencultuur van deze topic zijn hoogstaandheid mede ontleent aan de zeer net geproportioneerde leuze van De_Gelaarsde_Kat? Dit zou ik graag bevestigd willen zien in minder ongenuanceerde uitlatingen voortaan.
Op dinsdag 10 december 2002 16:06 schreef Isabeau het volgende:[..]
Ach, dat is nou jammer.
Er wordt in dit topic op een zeer beschaafde wijze geflamed en jij verprutst het burgerlijke hoogdravende niveau met je alledaagse platvloerse opmerking. Niet doen. Foei.
quote:/offtopic maar weer
Op dinsdag 10 december 2002 15:24 schreef Maanantai het volgende:De nieuwsgroepen moet ik beschouwen als veroverd terrein, vooral sinds ik tot 'beste dichter van NKLP' ben verkozen. Het is dus zaaks nieuwe bodem te vinden om mijn populariteit wat uit te breiden.
Groetjes,
M.H.Benders
mV.G. Kula.
ps.bescheiden dat je je zelf pas op plaats 6 zet in je top 10
quote:Eerder realistisch. En het biedt natuurlijk perspectief - nu valt er nog wat te klimmen. Ik hoop dan ook binnen 20 jaar op de derde plaats te zijn beland.
ps.bescheiden dat je je zelf pas op plaats 6 zet in je top 10
M.H.Benders
quote:Dit topic zal ongetwijfeld gebruikt mogen worden om off topic mijn complimenten uit te spreken over het nieuwe icoon van heer Misericordia.
Op dinsdag 10 december 2002 15:45 schreef Misericordia_Ante het volgende:[..]
Een heer als U kan ik niets weigeren, beste Tristitia. Vergun mij enkele vacante momenten, waarin ik naar een nieuw icoon zal zoeken, en het resultaat zal U niet teleurstellen.
Schitterend, een bloedende zon die langzaam in het water smelt. De horizon die haar lange lijn laat rusten tussen water en lucht. De donkere wolkenmassa die als een mantel de zee bedekt. O, schitterend zo de don'kre luchten lijken op te lossen in een eeuwig niets. De verbeelding laat de geheimen achter die spelen boven het immense heelal. Wat een impact, wat een illusie! Tranen stromen over mijn wangen, geluk boezemt zich in mijn hart. Wat zou ik graag mijn laatste woorden willen verspillen aan de schoonheid van de natuur...
...en niet aan de arrogante zelfverzekerdheid van een omhooggevallen poëzieverkrachter die alles doet om zijn eigennaam te behouden in de wereld die zich het stront van de letterkunde noemt.
Mooi, mooi, mooi! Schitterend, o zo mooi!
WDV
[Dit bericht is gewijzigd door Tristitia_Ante op 10-12-2002 16:27]
quote:Beste Benders, u lijkt mij een fidele sandhaas !
Op dinsdag 10 december 2002 16:20 schreef Maanantai het volgende:
(knip geblaat)
[..]Eerder realistisch. En het biedt natuurlijk perspectief - nu valt er nog wat te klimmen. Ik hoop dan ook binnen 20 jaar op de derde plaats te zijn beland.
M.H.Benders
quote:Fatima, ik begrijp echt helemaal niets van bovenstaand stukje commentaar. Het komt op mij als wartaal over. Het valt ook niet mee om met de vlinders in de buik het toetsenbord te bedienen, maar probeer eens uit te leggen wat je nu eigenlijk bedoelt met dat 'zandhaas' en die reclame.
Op dinsdag 10 december 2002 16:27 schreef fatima het volgende:[..]
Beste Benders, u lijkt mij een fidele sandhaas !
, vanwaar dat wij in competitie willen gaan? Ik snap het niet of is het de reclame?
quote:Het is inderdaad dat de irritantste reclame vaak 't langste blijft hangen..werkt uitstekend.
Op dinsdag 10 december 2002 16:27 schreef fatima het volgende:[..]
Beste Benders, u lijkt mij een fidele sandhaas !
, vanwaar dat wij in competitie willen gaan? Ik snap het niet of is het de reclame?
quote:Huh? vlinders over het toetsenbord? Wartaal okay, listen:de sandhaas is
Op dinsdag 10 december 2002 16:30 schreef Maanantai het volgende:[..]
Fatima, ik begrijp echt helemaal niets van bovenstaand stukje commentaar. Het komt op mij als wartaal over. Het valt ook niet mee om met de vlinders in de buik het toetsenbord te bedienen, maar probeer eens uit te leggen wat je nu eigenlijk bedoelt met dat 'zandhaas' en die reclame.
quote:Hoi Koekepannie, ik heb zojuist mijn suede stiksellaarsjes opnieuw laten verzolen. Alles goed met u?
Op dinsdag 10 december 2002 16:32 schreef Koekepan het volgende:
O alsjeblieft Benders, kom nou. Een beetje associërend vermogen, wat fantasie en je bent er zo hoor. Niet direct in het antwoordenboekje willen kijken, bij jouw bundels zit immers ook geen verklarende concordantie.
quote:Rustig maar O.O, het komt wel goed, hij is al aan het woord en heeft discipelen, die maken het wel kapot voor hem.
Op dinsdag 10 december 2002 16:34 schreef OtherOther het volgende:[..]
Het is inderdaad dat de irritantste reclame vaak 't langste blijft hangen..werkt uitstekend.
quote:Staat op mijn info pagina, maanantai@chello.nl
Op dinsdag 10 december 2002 16:36 schreef fatima het volgende:[..]
Huh? vlinders over het toetsenbord? Wartaal okay, listen:de sandhaas is
fideel en reclame voor jezelf is nooit weg, ik begrijp je gewoon niet.Hebbie een mailadres?
Groetjes,
Martijn
quote:oeh, worden we hitsig?!
Op dinsdag 10 december 2002 16:42 schreef Maanantai het volgende:[..]
Staat op mijn info pagina, maanantai@chello.nl
Groetjes,
Martijn
quote:'t Is bronsttijd in het bralbos.
Op dinsdag 10 december 2002 16:50 schreef -Dalai- het volgende:[..]
oeh, worden we hitsig?!
quote:Mooi, nog een vraagje, hoe komt het dat alle vrouwen die geinteresseerd zijn in poezie, spiritualiteit allemaal lelijk zijn?
Op dinsdag 10 december 2002 16:42 schreef Maanantai het volgende:[..]
Staat op mijn info pagina, maanantai@chello.nl
Groetjes,
Martijn
quote:de ijdele hoop dat het uiteindelijk toch niet om dierlijke aantrekkingskracht draait
Op dinsdag 10 december 2002 16:55 schreef fatima het volgende:[..]
Mooi, nog een vraagje, hoe komt het dat alle vrouwen die geinteresseerd zijn in poezie, spiritualiteit allemaal lelijk zijn?
quote:De cadans van de natuur?
Op dinsdag 10 december 2002 16:58 schreef -Dalai- het volgende:[..]
de ijdele hoop dat het uiteindelijk toch niet om dierlijke aantrekkingskracht draait
quote:Ik weet waar je het over hebt; maar dat is juist een heel specifiek soort poezie waar die vrouwen op vallen. Bijv de gedichten van Bart Droog of Ingmar Heytze.
Op dinsdag 10 december 2002 16:55 schreef fatima het volgende:[..]
Mooi, nog een vraagje, hoe komt het dat alle vrouwen die geinteresseerd zijn in poezie, spiritualiteit allemaal lelijk zijn?
Mijn gedichten trekken in de regel juist bloedmooie vrouwen aan. Mijn vriendinnetje bijvoorbeeld, en tal van andere voorbeelden. Het heeft iets te maken met het fatalistische karakter van mijn poezie, denk ik.
M.H.Benders
quote:juist! de uiteindelijk hoogste poetische waarheid
Op dinsdag 10 december 2002 16:59 schreef fatima het volgende:[..]
De cadans van de natuur?
quote:neuh, vrouwen vallen op klootzakken
Op dinsdag 10 december 2002 17:00 schreef Maanantai het volgende:[..]
Ik weet waar je het over hebt; maar dat is juist een heel specifiek soort poezie waar die vrouwen op vallen. Bijv de gedichten van Bart Droog of Ingmar Heytze.
Mijn gedichten trekken in de regel juist bloedmooie vrouwen aan. Mijn vriendinnetje bijvoorbeeld, en tal van andere voorbeelden. Het heeft iets te maken met het fatalistische karakter van mijn poezie, denk ik.
M.H.Benders
quote:Ja zeg wat een clichematig antwoord
Op dinsdag 10 december 2002 17:00 schreef Maanantai het volgende:[..]
Ik weet waar je het over hebt; maar dat is juist een heel specifiek soort poezie waar die vrouwen op vallen. Bijv de gedichten van Bart Droog of Ingmar Heytze.
M.H.Benders
Okay, to the point, voordat ik je ga mailen, zijn jouw gedichten of whatever geent op de onderdrukking van sexualiteit?
quote:Leve de haiku!
Op dinsdag 10 december 2002 17:08 schreef -Dalai- het volgende:[..]
juist! de uiteindelijk hoogste poetische waarheid
WDV
quote:Het onderdrukken van de levenskracht, vreemd he, ben je bezig met een creatie en aan de andere kant stort die creatie in elkaar, als een kaartenhuis.
Op dinsdag 10 december 2002 17:08 schreef -Dalai- het volgende:[..]
juist! de uiteindelijk hoogste poetische waarheid
[Dit bericht is gewijzigd door fatima op 10-12-2002 17:27]
quote:Dat heb je in ieder geval goed gezien. Alleen de mens doet daar verder graag moeilijk over.
Op dinsdag 10 december 2002 17:11 schreef fatima het volgende:Life is a problem, de manifestatie op zich is absurd. We leven voortdurend van de vernietiging van andere levensvormen.Kijk naar de natuurfilms, het gaat om 3 dingen:eten , moorden , sex.
quote:Nee, dat lijkt me niet. Vanwaar die vraag?
Okay, to the point, voordat ik je ga mailen, zijn jouw gedichten of whatever geent op de onderdrukking van sexualiteit?
Groetjes,
Martijn
quote:Ik heb je bestudeert en gezien dat vanuit een absoluut idealisme een absoluut materialisme ontstaat( zie fatimisme's) en daarna iets ertussenin.Je kan alles herleiden tot seksualiteit en onderdrukking. Ik ken niemand die werkelijk een bevredigend , liefdevol, rijk seksueel leven heeft en geinteresseerd is in iets oorspronkelijks....
Op dinsdag 10 december 2002 17:26 schreef Maanantai het volgende:[..]
Dat heb je in ieder geval goed gezien. Alleen de mens doet daar verder graag moeilijk over.
[..]Nee, dat lijkt me niet. Vanwaar die vraag?
Groetjes,
Martijn
quote:
Op dinsdag 10 december 2002 17:33 schreef fatima het volgende:[..]
Ik heb je bestudeert en gezien dat vanuit een absoluut idealisme een absoluut materialisme ontstaat( zie fatimisme's) en daarna iets ertussenin.Je kan alles herleiden tot seksualiteit en onderdrukking. Ik ken niemand die werkelijk een bevredigend , liefdevol, rijk seksueel leven heeft en geinteresseerd is in iets oorspronkelijks....
Vandaar die 'lelijke vrouwen'.
Sorry, voor deze freudiaanse crypte heb ik geen sleutel...
quote:Jij bent niet de enige hoor welpje , arrogantie viert hoogtij, en helaas leidt die arrogantie uiteindelijk tot cynisme, wat alleen maar aangeeft dat er diepe wonden zijn.
Op dinsdag 10 december 2002 17:59 schreef welpje het volgende:[..]
![]()
![]()
![]()
Sorry, voor deze freudiaanse crypte heb ik geen sleutel...
quote:dus, dat dat figuur zich als een kwal gedraagt, komt omdat hij niet van zijn kleuterleidster een kusje heeft gekregen? Of ben ik nou nog steeds niet 'on track'?
Op dinsdag 10 december 2002 18:05 schreef fatima het volgende:[..]
Jij bent niet de enige hoor welpje , arrogantie viert hoogtij, en helaas leidt die arrogantie uiteindelijk tot cynisme, wat alleen maar aangeeft dat er diepe wonden zijn.
quote:Liefje, don't worry. Volg je eigen track.
Op dinsdag 10 december 2002 18:09 schreef welpje het volgende:[..]
dus, dat dat figuur zich als een kwal gedraagt, komt omdat hij niet van zijn kleuterleidster een kusje heeft gekregen? Of ben ik nou nog steeds niet 'on track'?
quote:Je gaat dus wezenlijk vanuit je eigen teleurstellingen ('ik ken niemand') conclusies over anderen trekken. Ik vind dat je (misschien daarom) teveel aan de oppervlakte blijft met je observaties. Je spring een beetje van de hak op de tak met je conclusies - ik snap nog steeds niet wat die lelijke vrouwen met een en ander te maken hebben, bijvoorbeeld. Of waarom 'seksuele onderdrukking' een leitmotiv is voor de interesse in iets 'orrspronkelijks' - wat is dat, bijvoorbeeld?
Op dinsdag 10 december 2002 17:33 schreef fatima het volgende:[..]
Ik heb je bestudeert en gezien dat vanuit een absoluut idealisme een absoluut materialisme ontstaat( zie fatimisme's) en daarna iets ertussenin.Je kan alles herleiden tot seksualiteit en onderdrukking. Ik ken niemand die werkelijk een bevredigend , liefdevol, rijk seksueel leven heeft en geinteresseerd is in iets oorspronkelijks....
Vandaar die 'lelijke vrouwen'.
M.H.Benders
quote:Nou bv het publiceren van je eigen dagboeken , in wezen een vorm van masochisme: je eigen vuile was buitenhangen en je daar weer schuldig over voelen en dan moet je jezelf weer straffen door die boeken te publiceren.
Op dinsdag 10 december 2002 18:25 schreef Maanantai het volgende:[..]
Je gaat dus wezenlijk vanuit je eigen teleurstellingen ('ik ken niemand') conclusies over anderen trekken. Ik vind dat je (misschien daarom) teveel aan de oppervlakte blijft met je observaties. Je spring een beetje van de hak op de tak met je conclusies - ik snap nog steeds niet wat die lelijke vrouwen met een en ander te maken hebben, bijvoorbeeld. Of waarom 'seksuele onderdrukking' een leitmotiv is voor de interesse in iets 'orrspronkelijks' - wat is dat, bijvoorbeeld?
M.H.Benders
Ik bedoel maar: een groots dichter zoekt zijn publiek echt niet op een jeugdforum. De kunst is om bescheiden te blijven.
WDV
quote:Hmm, nee, klinkt me niet bekend in de oren. Ik hou namelijk helemaal niet van dagboeken.
Op dinsdag 10 december 2002 18:34 schreef fatima het volgende:[..]
Nou bv het publiceren van je eigen dagboeken , in wezen een vorm van masochisme: je eigen vuile was buitenhangen en je daar weer schuldig over voelen en dan moet je jezelf weer straffen door die boeken te publiceren.
M.H.Benders
quote:Ik sta momenteel zeker in de top 20, maar waarschijnlijk zelfs in de top tien aller tijden. Internationaal haal ik de top 50.
Op dinsdag 10 december 2002 18:39 schreef Tristitia_Ante het volgende:
Als u zich, heer Maanantai, beschouwt als één der grootste dichters des vaderlands
quote:Ik snap de vraag niet helemaal.
en u een ieder die hier zijn reactie post tegenwerkt met denigrerende reacties, als zijnde de literaire grootheid, neemt u zichzelf dan serieus?
quote:Wat gaf jou het idee dat ik hier publiek zoek? Ik meen dat mijn eerste postje vrij duidelijk was: ik ben bezig met een wetenschappelijk onderzoek welke de relatie tussen mijn gedichten en prille verliefdheden onderzoekt.
Ik bedoel maar: een groots dichter zoekt zijn publiek echt niet op een jeugdforum. De kunst is om bescheiden te blijven.
M.H.Benders
quote:Doodmoe word ik ervan, van al die voldoeningen, ik reken erop dat ik morgen weer wakker word. Gristus, we vertrouwen allemaal dat er gelijkgestemden zijn , hoe kan dat toch, steeds weer hoop op bepaalde mensen, hoop waarop? Een inherent vertrouwen, iedereen heeft dat en iedereen IS dat, mind-sets, het spijt mij maar ik ga der boerenkool prepareren , oh keuzeloos gewaarzijn, maar ik zie het niet en vertrek.
Op dinsdag 10 december 2002 18:54 schreef Maanantai het volgende:[..]
Hmm, nee, klinkt me niet bekend in de oren. Ik hou namelijk helemaal niet van dagboeken.
M.H.Benders
quote:Begrepen willen worden. Het meest banale sentiment dat bestaat. En geloof me nou maar: je zult er geen millimeter gelukkiger van worden als je een vent weet te vinden die dat 'hak op de tak' gewauwel van je zal 'begrijpen'. Sterker nog: je kunt beter iemand vinden die je er vanaf weet te helpen. Je klinkt me nogal depressief in de oren, met die boerenkool enzo.
Op dinsdag 10 december 2002 19:16 schreef fatima het volgende:[..]
Doodmoe word ik ervan, van al die voldoeningen, ik reken erop dat ik morgen weer wakker word. Gristus, we vertrouwen allemaal dat er gelijkgestemden zijn , hoe kan dat toch, steeds weer hoop op bepaalde mensen, hoop waarop?
M.H.Benders
Een inherent vertrouwen, iedereen heeft dat en iedereen IS dat, mind-sets, het spijt mij maar ik ga der boerenkool prepareren , oh keuzeloos gewaarzijn, maar ik zie het niet en vertrek.
[/quote]
quote:Boerenkool met worst maakt pas echt gelukkig, bedoelt u ?
Op dinsdag 10 december 2002 20:18 schreef Maanantai het volgende:[..]
Begrepen willen worden. Het meest banale sentiment dat bestaat. En geloof me nou maar: je zult er geen millimeter gelukkiger van worden als je een vent weet te vinden die dat 'hak op de tak' gewauwel van je zal 'begrijpen'. Sterker nog: je kunt beter iemand vinden die je er vanaf weet te helpen. Je klinkt me nogal depressief in de oren, met die boerenkool enzo.
M.H.Benders
quote:
Op woensdag 11 december 2002 00:09 schreef zodiakk het volgende:
* zodiakk laat even zijn piemel zien in dit topic en loopt weer weg.
quote:Met worst dus.
quote:Dit mag toch wel het absolute hoogtepunt in dit geweldige topic genoemd worden.
Chapeau!
quote:Voor u heb ik graag een 'smily' over:
Op dinsdag 10 december 2002 18:58 schreef Maanantai het volgende:[..]
Ik sta momenteel zeker in de top 20, maar waarschijnlijk zelfs in de top tien aller tijden. Internationaal haal ik de top 50.
[..]Ik snap de vraag niet helemaal.
[..]Wat gaf jou het idee dat ik hier publiek zoek? Ik meen dat mijn eerste postje vrij duidelijk was: ik ben bezig met een wetenschappelijk onderzoek welke de relatie tussen mijn gedichten en prille verliefdheden onderzoekt.
M.H.Benders
WDV
[Dit bericht is gewijzigd door Tristitia_Ante op 11-12-2002 22:17]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |