Klopt.quote:Op woensdag 16 januari 2019 16:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als de DDR je interesse heeft is dat wel een goede reden je Duits op te poetsen btw
Drama series gebaseerd op de werkelijkheid van de DDR
https://en.wikipedia.org/wiki/Deutschland_83
https://en.wikipedia.org/wiki/Weissensee_(TV_series)
Stasi kinderen van Ruth Hoffmann.quote:Op zondag 13 januari 2019 07:13 schreef J.Caesar het volgende:
Iemand een goede tip voor boeken over het dagelijkse leven in de DDR (mag vanuit verschillende perspectieven zijn; dus partijleden, Stasi, VoPo, gewone burgers, maakt niet uit)?
Liefst geen Duits
Checkquote:Op woensdag 16 januari 2019 19:41 schreef yvonne het volgende:
[..]
Stasi kinderen van Ruth Hoffmann.
En zie de film Goodbye Lenin te pakken te krijgen
quote:Op 21 februari 1885 arriveert een bescheiden karavaan in Mekka. Op een van de kamelen zit een figuur die niet anders lijkt dan zijn reisgenoten. Maar eenmaal op een veilige plek komt vanonder zijn djellaba een Nederlander tevoorschijn. Een 28-jarige predikantenzoon uit Leiden: Christiaan Snouck Hurgronje.
Als een van de eerste westerlingen dringt hij door tot het grootste heiligdom van de islam, en waagt daarmee zijn leven. Om zijn doel te bereiken, neemt Christiaan een beslissing die de rest van zijn leven zal beheersen. Hij bekeert zich. Of toch niet? Vanaf dat moment leidt Christiaan een dubbelleven, in dienst van zijn nieuwsgierigheid, academische eerzucht en als Nederlandse spion.
Pelgrim is de biografie van een man die decennialang zijn neus in de grootste politieke en culturele wespennesten van zijn tijd steekt. Eerst in Mekka, later in het strijdlustige Atjeh, het noordelijke deel van Sumatra dat de Nederlandse kolonisator maar niet weet te onderwerpen. In dit boek duikt Philip Dröge in het vergeten leven van Christiaan Snouck Hurgronje; wetenschapper, spion en avonturier in een tijd waarin het onbekende nog lonkte en de kans bood om in exotische oorden naam te maken. Hij ontdekt dat Christiaans dubbelleven voortkomt uit een complex en dubbelzinnig karakter, dat hem evenveel roem als problemen bezorgt.
quote:Op donderdag 11 april 2019 22:23 schreef FlippingCoin het volgende:
Ik zoek een boek over de Cambodjaanse burgeroorlog en de Rode Khmer en het liefst ook wat er aan vooraf is gegaan, zou mooi zijn als het wat verhalend is en niet alleen een opsomming van cijfers of zo. Ben verder erg onbekend in de geschiedenis van deze streek.
Iemand suggesties?
Dankjewel ik ga deze opzoeken.quote:
Heb jij deze zelf gelezen trouwens?quote:
Ja, lang lang geleden, naar aanleiding van de verfilming. Kan me alleen nog herinneren dat ik het erg indrukwekkend vond. Had het uit de bieb, heb het boek niet anders had ik het nog wel eens herlezen.quote:Op vrijdag 12 april 2019 17:40 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Heb jij deze zelf gelezen trouwens?
Ah oke want ik las dat de auteur aangeeft dat je sommige hoofdstukken over kan slaan wanneer je ze te heftig zou vinden heb jij dit zo ervaren? Ik kan niet heel goed tegen gore en zo.quote:Op vrijdag 12 april 2019 18:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, lang lang geleden, naar aanleiding van de verfilming. Kan me alleen nog herinneren dat ik het erg indrukwekkend vond. Had het uit de bieb, heb het boek niet anders had ik het nog wel eens herlezen.
De film is trouwens ook erg goed
Dan zou ik me maar niet verdiepen in de geschiedenis van de rode khmer in Cambodja.quote:Op vrijdag 12 april 2019 18:15 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ah oke want ik las dat de auteur aangeeft dat je sommige hoofdstukken over kan slaan wanneer je ze te heftig zou vinden heb jij dit zo ervaren? Ik kan niet heel goed tegen gore en zo.
Ja ik heb wel gelezen over de killing tree en zo maar dat vond ik wel heftig genoeg zeg maar, zolang het maar niet gaat in de details als het ware.quote:Op vrijdag 12 april 2019 19:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dan zou ik me maar niet verdiepen in de geschiedenis van de rode khmer in Cambodja.
quote:'Wat Kaplans werk zo bijzonder maakt, is dat hij er telkens in slaagt om vanuit zijn observaties ter plaatse de geschiedenis van een regio of zelfs een heel continent tot leven te brengen en in een nieuw perspectief te plaatsen.' - de Volkskrant
'Duister Europa is een diepgravende studie naar een land en zijn bevolking, historische antropologie vermengd met geopolitiek.' Huffington Post
Na omzwervingen door het Midden-Oosten en Azië is Robert Kaplan weer terug bij zijn grote liefde Roemenië. Kaplan bezocht Roemenië voor het eerst in de jaren zeventig. Hij was een jonge journalist en het land was een naargeestige, communistische uithoek. Voor Kaplan was het liefde op het eerste gezicht.
Duister Europa is een levendige mengeling van memoires, reisverslag, journalistiek en geschiedschrijving. Kijkend naar Roemenië verkent Kaplan grotere onderwerpen, zoals geografie, imperialisme, de rol van het lot in internationale betrekkingen, de Koude Oorlog, de Holocaust en de toekomst van Europa.
Robert D. Kaplan schreef vele boeken over buitenlandse politiek en reizen, waaronder Moesson en Balkanschimmen, waarvan wereldwijd vertalingen zijn verschenen. In 2014 verscheen Het Aziatische kruitvat, over de strijd om de Zuid-Chinese Zee. Hij is daarnaast al meer dan 25 jaar correspondent van The Atlantic Monthly. In 2011 werd hij uitgeroepen tot een van 's werelds 'top 100 global thinkers'.
“Ik herinner mij” door Richard von Weizsäckerquote:Op zaterdag 27 april 2019 22:43 schreef stokj het volgende:
Iemand tips over goede biografieën van staatshoofden en leiders?
Elizabeth II had ik al gelezen.
quote:Op zaterdag 27 april 2019 22:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
“Ik herinner mij” door Richard von Weizsäcker
Madam Secretary: A Memoir Door Madeleine Albright
Ik ga ze uitproberen!quote:Op zondag 28 april 2019 07:53 schreef Nibb-it het volgende:
De biografie van Filips II van Parker is ook erg mooi.
Vanwege de omvang (750 pagina's) al een tijdje bezig in dit boek. Zeer interessant boek, leest lekker weg. Nieuw voor mij was dat drones al veel vroeger ingezet zijn dan ik dacht.quote:Het instinct om het Joodse volk te beschermen zit in het dna van Israël. Vanaf 1948 is de beveiliging van het land in handen van de inlichtingendiensten en het leger, met in hun arsenaal een zeer beproefd wapen: liquidaties. Dit spannende en onthullende boek geeft een unieke inkijk in de liquidatieprogramma's van de Mossad: de successen, de missers, de invloed van de liquidaties op de Israëlische natie, het Midden-Oosten en de rest van de wereld.?
Bergman kreeg de uiterst zeldzame medewerking van onder anderen Shimon Peres, Ariel Sharon en Benjamin Netanyahu, en van hooggeplaatste figuren uit de strijdkrachten en inlichtingendiensten.
Aanrader voor iedereen met interesse in WW2.quote:In "De rechtvaardigen' beschrijft Jan Brokken het verhaal van de Nederlandse consul, Jan Zwartendijk. Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog ontdekte deze consul in Kaunas
(Litouwen) een manier om duizenden uit Polen gevluchte Joden het leven te redden: hij schreef voor hen een visum uit voor Curaçao. Daarmee reisden de Joden met de Trans Siberië Express naar Japan, van waaruit ze zich over de hele wereld verspreidden – vrijwel allen overleefden de oorlog. In korte tijd schreef hij koortsachtig duizenden visa uit.
Jan Brokken beschrijft het leven van Jan Zwartendijk en de lotgevallen van veel van de ontkomen Joden in een meeslepend epos, waarin een treffend beeld wordt geschetst van een wanhopige tijd. De rechtvaardigen is een les in moed, in het maken van de juiste keuzes op het juiste moment.
"Een kleine geschiedenis van de Grote Oorlog" van Koen Koch is zeer zeker een aanrader.quote:Op donderdag 9 januari 2020 21:54 schreef larry_flynt het volgende:
Hallo allemaal!
Ik ben opzoek naar een boek over de eerste wereldoorlog. De oorzaken dat het begon en het verloop.
Ben gisteren naar de film 1917 geweest en deze heeft toch veel indruk op mij gemaakt.
Zou er graag meer over willen lezen.
Iemand tips? Het liefst Nederlands talig
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |