abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 11 september 2018 @ 11:13:38 #91
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_181834537
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2018 16:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Verzekeraars kunnen dat potentieel interessant vinden inderdaad, maar het lijkt mij dat ze daar alleen iets aan hebben als die informatie ook legaal is verkregen.

Zoiets als ziektepremies baseren op de potentie tot erfelijke aandoeningen kunnen ze natuurlijk nooit doen obv informatie die ze officieel niet hebben.
Als de verzekeraar het bedrijf koopt waar mensen vrijwillig hun DNA naartoe gestuurd hebben begint dat al glad ijs te worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_181834605
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2018 11:13 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als de verzekeraar het bedrijf koopt waar mensen vrijwillig hun DNA naartoe gestuurd hebben begint dat al glad ijs te worden.
Zie boven, zo werkt de koppeling met je NAW niet.

Het meest exotische en zwaar sci-fi gevaar, zou een op DNA-gebaseerd biologisch wapen zijn.
Dan kun je bijv. alleen mensen uit een bepaald gebied uitschakelen. :D

In de praktijk zweten onderzoekers nog om voorzichtig de juiste oogkleur te vinden in je data.
Handgemaakt | Doggerlandse klimaatvluchteling
pi_181834615
Dat hele commerciële DNA, daar is laatst nog een item van geweest bij Radar:
https://radar.avrotros.nl(...)na-test-betrouwbaar/
pi_181834636
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2018 11:18 schreef BertV het volgende:

[..]

In de praktijk zweten onderzoekers nog om voorzichtig de juiste oogkleur te vinden in je data.
Plus dat wat men in kaart brengt verre van een compleet genoom is, als ik het correct zie. Een compleet menselijk genoom zou meer dan 3 miljard paren moeten hebben, en in de rauwe data die ik heb gedownload zie ik er maar 650,000.

Overigens ben ik wel benieuwd waar de selectie bij dit soort scans op is gebaseerd, bedoel... los van de mogelijkheid dat ik een geheel andere diersoort ben. :P
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_181834674
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2018 11:22 schreef Molurus het volgende:

[..]

Plus dat wat men in kaart brengt verre van een compleet genoom is, als ik het correct zie. Een compleet menselijk genoom zou meer dan 3 miljard paren moeten hebben, en in de rauwe data die ik heb gedownload zie ik er maar 650,000.

Overigens ben ik wel benieuwd waar de selectie bij dit soort scans op is gebaseerd, bedoel... los van de mogelijkheid dat ik een geheel andere diersoort ben. :P
inderdaad, ze pakken alleen het meest interessante gedeelte met veel variatie.
pi_181834900
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2018 11:25 schreef BertV het volgende:

[..]

inderdaad, ze pakken alleen het meest interessante gedeelte met veel variatie.
Maar wel verspreid over alle chromosomen... best knap dat ze zo gericht deze zeer specifieke paren eruit kunnen pikken. Uiteindelijk is het maar 0,02% van het DNA waar ze naar kijken.

Is het niet gewoon makkelijker om het hele zaakje te scannen? Eigenlijk geen idee hoe dat technisch precies in z'n werk gaat.
pi_181835181
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2018 11:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

Is het niet gewoon makkelijker om het hele zaakje te scannen? Eigenlijk geen idee hoe dat technisch precies in z'n werk gaat.
Ik vind het buitenaards-knap dus heb geen technische verklaring. :P

Het is niet makkelijker maar veel duurder, (processortijd en data) al zijn die twee steeds goedkoper aan het worden.

Ik lees net dat stukje van Radar. Wel een "beetje" naïef hoe gesproken wordt over de zgnd foute uitkomst door notabene dokter Maarten Larmuseau.
Je moet je er wel in verdiepen om sommige uitslagen te kunnen duiden.
Die testen gaan tot 10 generaties terug, en bij bijv volledig Nederlandse afkomst heb je te maken met admixture, dat nog veel verder terug gaat.

Hoe meer referentiegroepen, hoe minder ver in het verleden gekeken moet worden.

[ Bericht 10% gewijzigd door BertV op 11-09-2018 14:04:55 ]
pi_181840938
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2018 16:12 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee, echt totaal niet. :D

Overigens geven dit soort sites altijd vrij uitvoerig aan wat ze ermee doen en hoe, maar ik zou er ook geen bezwaar tegen hebben als mijn DNA voor breder onderzoek werd gebruikt.
Ik wil juist dat mijn DNA gebruikt wordt. Hoe groter en uitgebreider die databases zijn, hoe meer we kunnen vinden. Verder zijn er wetten tegen gebruik door verzekeraars enzo.
pi_181841311
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2018 17:42 schreef Broomer het volgende:

[..]

Ik wil juist dat mijn DNA gebruikt wordt. Hoe groter en uitgebreider die databases zijn, hoe meer we kunnen vinden. Verder zijn er wetten tegen gebruik door verzekeraars enzo.
Overigens bedoel ik met "breder onderzoek" wetenschappelijk onderzoek.

Een nationale databank die wordt gebruikt door justitie om verdachten mee op te sporen en waar mensen verplicht in worden opgenomen ben ik helemaal niet voor.
pi_181841371
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2018 11:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

De techniek die wordt gebruikt door 23andme is gebaseerd op een microarray/chip, en die werkt fundamenteel anders dan de sequencing technology die nodig is om het hele genoom te lezen.
Jesus saves but death prevails.
pi_181841640
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2018 17:57 schreef Molurus het volgende:

[..]

Overigens bedoel ik met "breder onderzoek" wetenschappelijk onderzoek.

Een nationale databank die wordt gebruikt door justitie om verdachten mee op te sporen en waar mensen verplicht in worden opgenomen ben ik helemaal niet voor.
Eens. Doen we ook niet met vingerafdruk. En dit zou nog veel verder gaan.
pi_181841671
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 september 2018 18:00 schreef Shivo het volgende:

[..]

De techniek die wordt gebruikt door 23andme is gebaseerd op een microarray/chip, en die werkt fundamenteel anders dan de sequencing technology die nodig is om het hele genoom te lezen.
Microarrays zijn nog steeds veel goedkoper. Je kan ook jezelf laten sequencen (exome) door Helix, althans in de VS.

23andme microarrays en de meeste sequencing data komen overigens van instrumenten
van hetzelfde bedrij -- Illumina.
pi_181851264
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2018 18:15 schreef Broomer het volgende:

[..]

Microarrays zijn nog steeds veel goedkoper. Je kan ook jezelf laten sequencen (exome) door Helix, althans in de VS.

23andme microarrays en de meeste sequencing data komen overigens van instrumenten
van hetzelfde bedrij -- Illumina.
Er zijn genoeg bedrijven die whole genome doen hoor, inclusief Illumina. Dan krijg je alleen niet alle gezondheids of ancestry rimram erbij, maar gewoon je data.

Wij hebben net onze eigen Novaseq besteld dus hoeven dat niet elders te laten doen :)
Jesus saves but death prevails.
pi_181863435
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2018 03:05 schreef Shivo het volgende:

[..]

Er zijn genoeg bedrijven die whole genome doen hoor, inclusief Illumina. Dan krijg je alleen niet alle gezondheids of ancestry rimram erbij, maar gewoon je data.

Wij hebben net onze eigen Novaseq besteld dus hoeven dat niet elders te laten doen :)
Helix is veel goedkoper dan Illumina, maar je krijgt wel minder. En de kosten liggen daar bij de analyse die je daarna kan laten doen. En volgens mij heb je voor Illumina een doktersverklaring nodig, of is dat veranderd? Maar er zijn inderdaad wel meer bedrijven.
pi_182088722
Dat moment dat je erachter komt dat je familie bent van een bekende CDA'er. :'(
pi_182100927
quote:
15s.gif Op zondag 23 september 2018 18:43 schreef Molurus het volgende:
Dat moment dat je erachter komt dat je familie bent van een bekende CDA'er. :'(
oh boy! :P

Maar ik neem aan zijn achternaam, en dat de brave borst niet zelf vermeld stond?
Die specifieke achternaam hoeft niet in jou stamboom voor te komen.

Ik heb nog geen bekende gezien, wel figuren die ik makkelijk kon googlen.
Fitness lerares uit Californië bijv. :Y
pi_182101464
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 12:21 schreef BertV het volgende:

[..]

oh boy! :P

Maar ik neem aan zijn achternaam, en dat de brave borst niet zelf vermeld stond?
Die specifieke achternaam hoeft niet in jou stamboom voor te komen.
Ik vrees dat hij ook echt voorkomt in mijn stamboom. ;(

Gelukkig redelijk ver verwijderd... mijn overgrootvader was een neef van zijn grootvader.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')