abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 21 november 2016 @ 17:55:31 #1
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_166805159
OP
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2016 07:40 schreef misterxvany het volgende:
Omdat er op verschillende plekken de offtopic discussie gevoerd wordt of het atheïsme een geloof is, hierbij een topic.

Atheïsme is het geloven in de wetenschap en een hogere macht komt hierbij niet voor.

Geloof is het aannemen van standpunten die (nog) niet bewezen zijn, door de wetenschap maar ook voor jezelf.

In principe kan je stellen dat zij die de wetenschap zelf niet kunnen verifiëren en daarom naar anderen luisteren, ook een simpel geloof hebben. Geloof in de wetenschap. Het is voor die persoon immers niet bewezen.

In een recent topic kwam een persoon met een argument dat er ook 'geen oordeel' bestaat dat je als niet geloven kunt zien. Naar mijn mening is dat argument ongeldig, omdat geen oordeel en niet geloven hele verschillende dingen zijn.
Iets niet geloven wil zeggen dat je het standpunt verwerpt, en geen oordeel wil zeggen dat je beide opties open laat. Bij dat laatste standpunt wordt men ook wel agnost genoemd.

Nu is mijn vraag, waarom zou het atheïsme geen geloof zijn? Want dan verwerp je het bestaan van een hogere macht terwijl er geen bewijs is dat er géén hogere macht is, men neemt het alleen aan omdat zij het onlogisch vinden. En aannemen is hetzelfde als geloven.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  maandag 21 november 2016 @ 18:03:32 #2
39114 Angst
CorticotropinReleasingHormon
pi_166805288
Als ik zeg ik geloof niet, wordt gezegd nee dat is ook een geloof.
Het is een manier om te doen alsof atheïsten even irrationeel zijn.

Dit is over het algemeen niet zo. Ik geloof niet in wetenschap. De wetenschap is een manier om de werkelijkheid te onderzoeken die vaak werkt. De wetenschap zorgt ervoor dat we weten hoe onze wereld werkt. Hierdoor kan het op sommige vlakken geloof vervangen ,(waarom regent het/waarom zijn er ziektes etcetera).
De uiteindelijke levensvragen, wat is goed en wat is slecht, waarom is er iets in plaats van niets, vallen in het domein van filosofie. Deze zijn niet te bewijzen en vallen dus buiten de te onderzoeken wetenschap. Hier geeft atheïsme volgens mij ook geen antwoord op.

Als atheist denk ik dat morele vraagstukken het best te beantwoorden zijn om op je gevoel en cultuur af te gaan en dat er geen absolute waarheid is. De vraag waarom er iets in plaats van niets, denk ik dat daar geen reden voor is. Dat accepteer ik.
Ik vind geloof dermate ongeloofwaardig, dat ik het uiterst aannemelijk vind dat er geen god is. Daarom ben ik atheist en niet agnost.
In theorie vind ik iedereen aardig!
<a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank">check mijn schilderij!</a>
Jagermaster alleen als ie bloed en bloedheet is!
  maandag 21 november 2016 @ 18:03:56 #3
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_166805294
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 17:52 schreef erodome het volgende:

[..]

Heb ook de anologie haar vs geen haar gebruikt he...
Ja, maar op een m.i. verkeerde manier. En daar hebben we het nu over.

Als haar=geloof, is een beetje haar toch nog de aanwezigheid van geloof. Je kunt je afvragen of "een beetje geloof" wel bestaat. Atheist ben je pas als je kaal bent. Het is dus altijd een kale, plus een andere overtuiging.

Atheist (ongeloof) + de overtuiging dat theisme slecht is voor de mensheid
Atheist (ongeloof) + humanistische/seculiere overtuigingen
Atheist (ongeloof) + geloof in homeopathie
Etc...

Kaal + een rode pruik
Kaal + een hoed
Kaal + een muts
Erc...
quote:
Misschien wat beter lezen...
Misschien niet zo passief-agressief doen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  maandag 21 november 2016 @ 18:06:46 #4
39114 Angst
pi_166805331
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 18:03 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Ja, maar op een m.i. verkeerde manier. En daar hebben we het nu over.

Als haar=geloof, is een beetje haar toch nog de aanwezigheid van geloof. Je kunt je afvragen of "een beetje geloof" wel bestaat. Atheist ben je pas als je kaal bent. Het is dus altijd een kale, plus een andere overtuiging.

Atheist (ongeloof) + de overtuiging dat theisme slecht is voor de mensheid
Atheist (ongeloof) + humanistische/seculiere overtuigingen
Atheist (ongeloof) + geloof in homeopathie
Etc...

Kaal + een rode pruik
Kaal + een hoed
Kaal + een muts
Erc...

[..]

Misschien niet zo passief-agressief doen.
Dit kan je toch net zo goed over gelovige zeggen? Je hebt toch altijd meerdere opvatting en niet alleen je geloof.

Een christen die van patat houd. Een islamiet die denk dat je de koran niet altijd letterlijk moet nemen. Een Jood die de ideeën van Jezus sympathiek vind. Een boeddist die tegen globalisering is. Etcetera.
<a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank">check mijn schilderij!</a>
pi_166805332
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 18:03 schreef Angst het volgende:
Als ik zeg ik geloof niet, wordt gezegd nee dat is ook een geloof.
Het is een manier om te doen alsof atheïsten even irrationeel zijn.

Dit is over het algemeen niet zo. Ik geloof niet in wetenschap. De wetenschap is een manier om de werkelijkheid te onderzoeken die vaak werkt. De wetenschap zorgt ervoor dat we weten hoe onze wereld werkt. Hierdoor kan het op sommige vlakken geloof vervangen ,(waarom regent het/waarom zijn er ziektes etcetera).
De uiteindelijke levensvragen, wat is goed en wat is slecht, waarom is er iets in plaats van niets, vallen in het domein van filosofie. Deze zijn niet te bewijzen en vallen dus buiten de te onderzoeken wetenschap. Hier geeft atheïsme volgens mij ook geen antwoord op.

Als atheist denk ik dat morele vraagstukken het best te beantwoorden zijn om op je gevoel en cultuur af te gaan en dat er geen absolute waarheid is. De vraag waarom er iets in plaats van niets, denk ik dat daar geen reden voor is. Dat accepteer ik.
Ik vind geloof dermate ongeloofwaardig, dat ik het uiterst aannemelijk vind dat er geen god is. Daarom ben ik atheist en niet agnost.
Als ik zeg dat ik geloof is betekend dat ook niet dat ik perse een rotsvast geloof heb dat de aarde pas 6000 jaar oud is. Het kan zelfs betekenen dat ik de god(en) als archetype's zie ipv als reeele entiteiten.
Is het ook niet dat ik mijn gelovig wereldbeeld zie als de absolute waarheid.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166805341
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 18:06 schreef Angst het volgende:

[..]

Dit kan je toch net zo goed over gelovige zeggen? Je hebt toch altijd meerdere opvatting en niet alleen je geloof.

Een christen die van patat houd. Een islamiet die denk dat je de koran niet altijd letterlijk moet nemen. Een Jood die de ideeën van Jezus sympathiek vind. Een boeddist die tegen globalisering is. Etcetera.
Dank je!
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  maandag 21 november 2016 @ 18:07:59 #7
39114 Angst
pi_166805355
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 18:06 schreef erodome het volgende:

[..]

Als ik zeg dat ik geloof is betekend dat ook niet dat ik perse een rotsvast geloof heb dat de aarde pas 6000 jaar oud is. Het kan zelfs betekenen dat ik de god(en) als archetype's zie ipv als reeele entiteiten.
Is het ook niet dat ik mijn gelovig wereldbeeld zie als de absolute waarheid.
?? Ik weet niet waar ik dit heb ontkent?

Ik was het alleen niet mee eens dat atheïsme een geloof is. Dat je geloof op duizend manier kan invullen vind ik prima.
pi_166805366
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 18:07 schreef Angst het volgende:

[..]

?? Ik weet niet waar ik dit heb ontkent?

Ik was het alleen niet mee eens dat atheïsme een geloof is. Dat je geloof op duizend manier kan invullen vind ik prima.
Zag je opvolgende post pas later...
  maandag 21 november 2016 @ 18:20:06 #9
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_166805598
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 18:06 schreef Angst het volgende:

[..]

Ja, maar het geloof bevat altijd al bepaalde overtuigingen. Atheisme nooit. Daarom is bijv. New Atheism geen onderverdeling in atheisme, maar atheisme + [een set overtuigingen], waarbij je m.i. het atheisme weg kunt laten aangezien het niets is.
  maandag 21 november 2016 @ 18:22:52 #10
39114 Angst
pi_166805659
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 18:20 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Ja, maar het geloof bevat altijd al bepaalde overtuigingen. Atheisme nooit. Daarom is bijv. New Atheism geen onderverdeling in atheisme, maar atheisme + [een set overtuigingen], waarbij je m.i. het atheisme weg kunt laten aangezien het niets is.
Ik begrijp je nu misschien wat beter.
Je komt nu bij een taalkundig probleem. Ik wil aangeven dat ik geen godsdienst heb (en ook niet een overtuigd humanist of iets ben). Wat moet ik dan zeggen volgens jou?

Ik vind de term atheist dan best handig, maar jij vind dat dus niet, omdat suggereert dat je geen overtuigingen hebt?
Hoe zou ik mij dan moeten uitdrukken?

Ik heb geen godsdienst?
pi_166805685
Misschien ff sticky maken.

Ik lurk mee. Heb ff geen tijd te reageren. Kom hier van de week nog wel op terug.
  maandag 21 november 2016 @ 21:03:15 #12
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_166810557
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 18:22 schreef Angst het volgende:

[..]

Ik begrijp je nu misschien wat beter.
Je komt nu bij een taalkundig probleem. Ik wil aangeven dat ik geen godsdienst heb (en ook niet een overtuigd humanist of iets ben). Wat moet ik dan zeggen volgens jou?

Ik vind de term atheist dan best handig, maar jij vind dat dus niet, omdat suggereert dat je geen overtuigingen hebt?
Hoe zou ik mij dan moeten uitdrukken?

Ik heb geen godsdienst?
Het gekke aan de term 'atheist' is dat het iemand definieert aan de hand van een kenmerk dat die persoon niet heeft. Daarom wordt vaak de vergelijking gemaakt met 'postzegels verzamelen' of 'voetballen'. Er is niemand die zich a-postzegel-verzamelaar of avoetballer noemt.

Als je wilt aangeven dat je geen godsdienst aanhangt, zal dat afhangen van de situatie. Je zult er, in principe, nooit uit jezelf mee komen dat je atheist bent (tenzij je zo'n vervelende bent, of puber) maar altijd in reactie op de vraag of je gelovig bent. Op vragen als "geloof je in god?" of "ben je gelovig" kun je het beste "nee" antwoorden. "Nee, ik ben atheist" is dan eigenlijk net zo raar als op de vraag "zit je op voetbal?" antwoorden met "nee, ik ben avoetballer."

quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 18:22 schreef Angst het volgende:

[..]
Atheist is onhandig omdat het zegt dat je overtuiging X niet hebt. Het zegt dus niets over je, behalve dan dat je van de oneindige lijst van mogelijke overtuigingen, je er eentje niet hebt. Je kunt dus naast het feit dat je overtuiging X (geloof in god) niet hebt, best een heleboel andere overtuigingen wél hebben, maar die staan los van het niet hebben van overtuiging X.

Als wij een voorstelrondje doen op dit forum, en ik stel me als volgt voor, wat weet je dan van mij en mijn overtuigingen?

Hoi, ik ben GrumpyFish. Ik geloof niet in god(en). Daarnaast speel ik in mijn vrije tijd graag geen waterpolo, ook geen potje schaken en doe ik niet aan judo. Verder lees ik in het weekend graag nooit de Linda, met in mijn hand zeker geen glaasje bosbessenthee.

Helemaal niks toch? Behalve dan dat ik een handjevol zaken niet doe. De lijst met zaken die wél iets over mij zouden zeggen, is nog steeds oneindig lang.

Je zou het zo kunnen weergeven:
Gelovige
[overtuiging A] + [overtuiging B] + [overtuiging C] + [overtuiging D] + [overtuiging E] + ...
Waarbij [overtuiging A] het geloof in god(en) is.

Atheist (ha, gebruik ik het woord toch)
[overtuiging 1] + [overtuiging 2] + [overtuiging C] + [overtuiging D] + [overtuiging 3] + ...
Feitelijk het enig verschil is dat je bij de atheist [overtuiging A] ontbreekt. Verder komen sommige andere overtuigingen overeen; andere overtuigingen niet. Het enige dat deze groep een groep maakt, is de afwezigheid van [overtuiging A]. De rest kan verschillen.
  maandag 21 november 2016 @ 21:14:13 #13
39114 Angst
pi_166810940
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 21:03 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Het gekke aan de term 'atheist' is dat het iemand definieert aan de hand van een kenmerk dat die persoon niet heeft. Daarom wordt vaak de vergelijking gemaakt met 'postzegels verzamelen' of 'voetballen'. Er is niemand die zich a-postzegel-verzamelaar of avoetballer noemt.

Als je wilt aangeven dat je geen godsdienst aanhangt, zal dat afhangen van de situatie. Je zult er, in principe, nooit uit jezelf mee komen dat je atheist bent (tenzij je zo'n vervelende bent, of puber) maar altijd in reactie op de vraag of je gelovig bent. Op vragen als "geloof je in god?" of "ben je gelovig" kun je het beste "nee" antwoorden. "Nee, ik ben atheist" is dan eigenlijk net zo raar als op de vraag "zit je op voetbal?" antwoorden met "nee, ik ben avoetballer."

[..]

Atheist is onhandig omdat het zegt dat je overtuiging X niet hebt. Het zegt dus niets over je, behalve dan dat je van de oneindige lijst van mogelijke overtuigingen, je er eentje niet hebt. Je kunt dus naast het feit dat je overtuiging X (geloof in god) niet hebt, best een heleboel andere overtuigingen wél hebben, maar die staan los van het niet hebben van overtuiging X.

Als wij een voorstelrondje doen op dit forum, en ik stel me als volgt voor, wat weet je dan van mij en mijn overtuigingen?

Hoi, ik ben GrumpyFish. Ik geloof niet in god(en). Daarnaast speel ik in mijn vrije tijd graag geen waterpolo, ook geen potje schaken en doe ik niet aan judo. Verder lees ik in het weekend graag nooit de Linda, met in mijn hand zeker geen glaasje bosbessenthee.

Helemaal niks toch? Behalve dan dat ik een handjevol zaken niet doe. De lijst met zaken die wél iets over mij zouden zeggen, is nog steeds oneindig lang.

Je zou het zo kunnen weergeven:
Gelovige
[overtuiging A] + [overtuiging B] + [overtuiging C] + [overtuiging D] + [overtuiging E] + ...
Waarbij [overtuiging A] het geloof in god(en) is.

Atheist (ha, gebruik ik het woord toch)
[overtuiging 1] + [overtuiging 2] + [overtuiging C] + [overtuiging D] + [overtuiging 3] + ...
Feitelijk het enig verschil is dat je bij de atheist [overtuiging A] ontbreekt. Verder komen sommige andere overtuigingen overeen; andere overtuigingen niet. Het enige dat deze groep een groep maakt, is de afwezigheid van [overtuiging A]. De rest kan verschillen.
Zoals je zelf al merkt ;) is het handig om toch de groep niet gelovige een naam te geven ;).

De conversatie die ik meestal heb zijn inderdaad:

Ander: Ben je gelovig/christelijk?
Ik: Nee
Ander (met een vies gezicht): Ben je dan Atheist?
Ik: Ja

Dan is de discussie gesloten.
Als ik zou zeggen nee ik geloof alleen maar niet, dan gaan ze toch proberen te vissen. Gelovige kunnen zich vaak niet voorstellen dat iemand anders niet geloofd. Dan is de term atheist zo lekker duidelijk dat ze vaak stoppen met hun (soms irritante) vragen. Vandaar dat ik wel blij ben dat die term er is :)
  maandag 21 november 2016 @ 21:44:39 #14
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_166812116
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 21:14 schreef Angst het volgende:

[..]

Zoals je zelf al merkt ;) is het handig om toch de groep niet gelovige een naam te geven ;).

De conversatie die ik meestal heb zijn inderdaad:

Ander: Ben je gelovig/christelijk?
Ik: Nee
Ander (met een vies gezicht): Ben je dan Atheist?
Ik: Ja

Als ik zou zeggen nee ik geloof alleen maar niet, dan gaan ze toch proberen te vissen. Gelovige kunnen zich vaak niet voorstellen dat iemand anders niet geloofd. Dan is de term atheist zo lekker duidelijk dat ze vaak stoppen met hun (soms irritante) vragen. Vandaar dat ik wel blij ben dat die term er is :)
Op zich is het raar dat "nee, ik geloof niet" niet geaccepteerd wordt, en "ja, ik ben atheist" wel, aangezien het hetzelfde antwoord is. Dat komt waarschijnlijk door allerlei zaken die zij nog toeschrijven aan het woord, maar die er niet bij horen.

edit: 'ongelovige' heeft niet dezelfde connotaties als 'atheist', en zou je dus ook kunnen gebruiken.

[ Bericht 3% gewijzigd door GrumpyFish op 21-11-2016 21:54:16 ]
pi_166812269
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 21:14 schreef Angst het volgende:

[..]

Als je dan zegt 'agnost' zien ze ook alsnog wel een opening. :) Wel grappig dat er zo veel verschillende hokjes zijn om mensen die niet geloven in te stoppen, terwijl die hokjes zonder religie helemaal niet zouden bestaan.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166825586
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 21:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als je dan zegt 'agnost' zien ze ook alsnog wel een opening. :) Wel grappig dat er zo veel verschillende hokjes zijn om mensen die niet geloven in te stoppen, terwijl die hokjes zonder religie helemaal niet zouden bestaan.
Een hokje bestaat ook in absentie, namelijk in het hokje 'absentie'. Mensen vatten een term als leegte, vacuüm of niets, niet werkelijk. Er vindt altijd categorisatie plaats, in termen van kenmerken, tegenstellingen, overeenkomsten etc.
pi_166841823
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 21:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een atheïst is net zo'n geloofsrakker dan een religieus. Ik blijf verbaasd staan in welke bochten atheïsten zich wringen om zich te onttrekken aan het gegeven dat ze een geloofsstructuur hanteren van een goddeloos universum, gebaseerd op het toevalligheidsprincipe.
pi_166843250
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2016 06:04 schreef Elzies het volgende:

[..]

Een atheïst is net zo'n geloofsrakker dan een religieus. Ik blijf verbaasd staan in welke bochten atheïsten zich wringen om zich te onttrekken aan het gegeven dat ze een geloofsstructuur hanteren van een goddeloos universum, gebaseerd op het toevalligheidsprincipe.
Je grammofoonplaat hangt. :P
pi_166843393
dacht dat het ook inhield dat je in de evolutietheorie gelooft, in die mate dat wij dus ook afstammen van apen bijvoorbeeld. En mensen die er dus amper wat van weten ook 'geloven' in die theorie

maar dat hoeft als atheïst dus helemaal niet als ik de reacties hierboven lees. Dan lijkt het mij ook zeker geen 'geloof'.
'If you really think that the environment is less important than the economy try holding your breath while you count your money'
pi_166843524
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2016 09:42 schreef poker4lifee het volgende:
dacht dat het ook inhield dat je in de evolutietheorie gelooft, in die mate dat wij dus ook afstammen van apen bijvoorbeeld. En mensen die er dus amper wat van weten ook 'geloven' in die theorie

maar dat hoeft als atheïst dus helemaal niet als ik de reacties hierboven lees. Dan lijkt het mij ook zeker geen 'geloof'.
Klopt als een bus.

Je kunt wel zeggen dat de meeste atheisten de evolutietheorie accepteren. Maar er is niets in dit begrip dat dat impliceert. Je kunt best atheist zijn en evolutie verwerpen of eenvoudig niet weten of die theorie hout snijdt. Je kunt ook wel geloven in goden en toch de evolutietheorie accepteren.

De meeste atheisten gaan dagelijks naar de WC, maar daarmee is dat nog geen atheistische bezigheid. :D

Atheisten zijn gewoon mensen met diverse overtuigingen en gewoontes. Maar atheisme op zichzelf zegt niets over wat die overtuigingen en gewoontes dan zijn. Als iemand atheist is, en dat is het enige dat je weet, dan is het enige dat je weet dat hij/zij de godshypothese verwerpt.

En dat is geen op zichzelf staand standpunt. Zonder grote hoeveelheden theisten zouden die mensen niet op die manier worden gelabeld.

[ Bericht 6% gewijzigd door Molurus op 23-11-2016 09:58:27 ]
pi_166843668
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2016 09:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

Klopt als een bus.

Je kunt wel zeggen dat de meeste atheisten de evolutietheorie accepteren. Maar er is niets in dit begrip dat dat impliceert. Je kunt best atheist zijn en evolutie verwerpen of eenvoudig niet weten of die theorie hout snijdt. Je kunt ook wel geloven in goden en toch de evolutietheorie accepteren.

De meeste atheisten gaan dagelijks naar de WC, maar daarmee is dat nog geen atheistische bezigheid. :D

Atheisten zijn gewoon mensen met diverse overtuigingen en gewoontes. Maar atheisme op zichzelf zegt niets over wat die overtuigingen en gewoontes dan zijn. Als iemand atheist is, en dat is het enige dat je weet, dan is het enige dat je weet dat hij/zij de godshypothese verwerpt.

En dat is geen op zichzelf staand standpunt. Zonder grote hoeveelheden theisten zouden die mensen niet op die manier worden gelabeld.
duidelijk ja :) thanks
'If you really think that the environment is less important than the economy try holding your breath while you count your money'
pi_166843810
De gedachte dat de evolutietheorie (of de oerknaltheorie of welke wetenschappelijke theorie dan ook) een atheistische theorie zou zijn vind ik eigenlijk een best wel gevaarlijke gedachte.

Het leidt tot diverse vormen van religieus gemotiveerde wetenschapsontkenning, zoals we onder meer in de VS hebben gezien rondom evolutieonderwijs.
pi_166885474
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2016 10:08 schreef Molurus het volgende:
De gedachte dat de evolutietheorie (of de oerknaltheorie of welke wetenschappelijke theorie dan ook) een atheistische theorie zou zijn vind ik eigenlijk een best wel gevaarlijke gedachte.

Het leidt tot diverse vormen van religieus gemotiveerde wetenschapsontkenning, zoals we onder meer in de VS hebben gezien rondom evolutieonderwijs.
Een niet voor de volle 100% bewezen theorie (of beter gezegd hypothese) valt ook onder de noemer van ergens in willen geloven. Net zoals het geloof in een goddeloos universum zonder reden of doelstelling.

Atheïsten proberen zichzelf krampachtig te onttrekken aan iedere vorm van geloofsstructuur, maar uiteindelijk delen ze dezelfde onbewezen factoren waarop ieder geloof is gestoeld. Ik heb tot nu toe geen enkel steekhoudend argument gelezen die dit gegeven ontkracht.
pi_166885475
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2016 06:05 schreef Elzies het volgende:

[..]

Een niet voor de volle 100% bewezen theorie (of beter gezegd hypothese) valt ook onder de noemer van ergens in willen geloven.
Even voor de zekerheid - je kent het verschil tussen een wetenschappelijke theorie en een hypothese - en weet ook waarom een term als "100% bewezen" binnen de wetenschap alleen voor wiskunde wordt gebruikt ? Je post kan namelijk ook worden gelezen alsof je geen flauw idee hebt ;)

Qua principe mbt de hoofddiscussie heb je echter gelijk - veel atheisten geloven heilig in de evolutietheorie e.d. zonder dat ze zich er ooit zelf in verdiept hebben.

[ Bericht 9% gewijzigd door Kassamiep op 25-11-2016 06:14:57 ]
  vrijdag 25 november 2016 @ 08:21:05 #25
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_166885916
De term 'geloven' wordt hier steevast op twee manieren gebruikt maar benoemd alsof het hetzelfde is. En daar gaat het bij heel veel van jullie mis.

Als je in een God gelooft ben je iets heel anders aan het doen dan wanneer je op de wetenschap vertrouwt.
I wonder what it's all about
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')