Oh ik dacht dat het een semi-diagnose wasquote:Op donderdag 1 december 2016 20:34 schreef Kyara het volgende:
[..]
Geen idee eigenlijk. Ze zijn gewoon wat stijfjes. Ik vind het verder ook niet echt boeiend of zo. Ik ben zelf ook geen motorisch wonder vrees ik
Mee eens! En wij hebben er geen drie maar ik vind dat meeveren niet altijd kan.quote:Op vrijdag 2 december 2016 06:48 schreef Kyara het volgende:
Ik weet dat hier een groot deel van de buien veroorzaakt worden door een drang naar controle. Meeveren doen we best veel maar het lastige vind ik dat er ook een heleboel is waarbij dat niet kan. M moet nu eenmaal op tijd op school zijn, je kan niet allebei als eerste de deur open doen. Ja en soms snij ik ook wel een een boterham doormidden ipv hem te vouwen zonder toestemming.
Ik denk dat ze een ander pijn doen veel later pas echt begrijpen.quote:Op vrijdag 2 december 2016 08:28 schreef Franny_G het volgende:
Kwak, ik herken wat je schrijft, zo ben ik ook. En het is gelukkig nooit zo dat we hier een kutdag hebben want die momenten zoals ik nu schreef zijn er echt niet vaak en duren ook niet lang.
Als het om I gaat, twijfel ik ook of achter het schoppen en slaan echt veel zit. Ik herken wel dat zij mijn bui aanvoelt en daarop reageert. Maar verder: toen ze mij van de week aan het schoppen was, lachte ze daarbij. Als ik haar aanspreek, zegt ze heel ondeugend "Ik doe het toch." Ik had het er nog met mijn vriend over: zulk gedrag heeft ze de laatste tijd wel eens vaker. Dat ze iets doet waarvan ze wel weet dat het niet de bedoeling is en dan heel ondeugend erbij kijken en ook dat uitdagende "ik doe het toch". Ik heb echt het idee dat dit hoort bij dingen uitproberen, reacties van ons peilen, een grens uitzoeken, wellicht ook het 'waarom' achter bepaalde regels onderzoeken. Ik zie bij haar verder heel weinig/geen
echte frustratie of echte boosheid. De momenten waarop ze wel echt boos of verdrietig wordt is als wij ons niet aan een belofte houden. Maar dat is logisch, dat is niet meer dan terecht.
Ook in gesprekjes die we hebben, bijvoorbeeld naderhand, merk ik niets van onderliggende emoties.
Waar ik van de week vooral even moeite mee had was om onverschilligheid te merken waar het ging om dat ik pijn had. Juist omdat ze eigenlijk vaak heel gevoelig is voor de emotie van een ander en heel lief/zorgzaam al kan zijn, is dit dan even een ander gezicht. Maar ja, ze is een peutertje natuurlijk, het hoort erbij.
Ik had dat stukje expres weggehaald want ik weet dat het erbij hoort.quote:Op vrijdag 2 december 2016 08:30 schreef L-E het volgende:
Grenzen zijn ook gewoon onderdeel van onvoorwaardelijk ouderschap. Meeveren is wat mij betreft iets heel anders dan je kind geen grenzen bieden. Over de maatschappij maak ik me niet zo druk, ik geloof dat als je een kind mee geeft dat we met elkaar rekening houden hier dat je dat ook terug krijgt.
Daar stond laatst een artikel over in de Kek Mama. Een moeder die zo was doorgedraafd in het attachment parenting dat ze haar dochter van 13 nu echt onuitstaanbaar vond. Meisje had nooit geleerd om te gaan met grenzen.quote:Op vrijdag 2 december 2016 08:38 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Ik had dat stukje expres weggehaald want ik weet dat het erbij hoort.
Ik merk alleen dat als ik jouw stukje lees ik echt helemaal kriegel word (nietbvan jou, maar me indenkend als wij het zo zouden doen) want dat soort dingen kan (wil) ik echt niet allemaal rekening mee houden...
En het speelt mee dat ik in de praktijk elke dag kinderen tegenkom die heel slecht tegen door anderen gestelde grenzen kunnen, slecht tegen autoriteit kunnen (en dan ben ik niet een autoritaire docent), alleen dingen willen doen die ze zelf nuttig vinden (terwijl je als tiener nog niet altijd weet wat nuttig voor je is)... en dat put me ontzettend uit, als docent. Dus ik vraag me oprecht af wat er in de opvoeding van nu dat gefrag veroorzaakt (en dat zal niet onvoorwaardelik ouderschap zijn, maar ik denk wel dat veel kinderen slecht leren dat het leven niet altijd gaat zoals jij wilt).
Die discussie moet ik thuis ook nog voeren. Vriend komt uit een gereformeerde omgeving waar je gewoon moet luisteren als iets wordt gezegd/opgedragen, en vind een traditionele klassikale school goed voor Stip, maar wat mij betreft wordt hem op school eigen verantwoordelijkheid geleerd en niet perse meedoen met de massa.quote:Op vrijdag 2 december 2016 08:45 schreef L-E het volgende:
Nou ja, prima he, dan doe je het niet zoals ik Maar ik kan er niet zo goed tegen dat er dan geschermd wordt met 'de maatschappij' en andere dingen die er niet zo veel toe doen op het moment dat ik mijn kind laat kiezen of hij de deur open wil doen. Want zoals ik ook in mijn post zeg kunnen sommige dingen niet, en houden we rekening met ieders behoeften. Dat doet toch wel vermoeden dat hij niet alles mag/kan bepalen.
Mijn oudste is geen fan van autoriteit. Hij is kritisch, hij zoekt altijd naar de dialoog, en hij zal niet zonder vragen iets doen wat hem wordt opgedragen. Maar als je hem het belang van iets kan duidelijk maken, zet hij zich compleet in en verzet hij bergen. Vervelend dat er docenten zijn die dat niet prettig vinden, maar ik vind het hele mooie eigenschappen. Maar grenzen en autoriteit zijn wmb twee verschillende dingen, met grenzen kan hij prima omgaan.
Ja, denk het wel. Wij waren bij professor Plons en dat is officieel vanaf 4 jaar, maar er waren dus ook jongere kinderen. Ze hebben buiten een containeroverslag nagemaakt met kranen en steekwagens enzo. En binnen is een oud schip waar ze in kunnen spelen, maar ook een zeilbootje dat ronddraait. En verder zijn er tentoonstellingen op die verdieping maar die heb ik niet gezien. Die werden wel aangemerkt als familietentoonstelling, bijvoorbeeld over wonen op een schip en hoe het eraan toe gaat op een cruiseschip. Ze hadden ook een nieuwe attractie over offshore, maar die is pas vanaf 8 jaar. Je mag ook een paar schepen in die in de haven liggen, maar dat heb ik niet gedaan.quote:Op vrijdag 2 december 2016 08:55 schreef L-E het volgende:
Dot, is dat maritiem museum ook leuk voor oudere kinderen denk je?
Oh dat klinkt wel alsof hij het leuk zou vinden ja! Ga ik even kijken of daar gratis toegang is met de museumkaartquote:Op vrijdag 2 december 2016 08:59 schreef Dot. het volgende:
[..]
Ja, denk het wel. Wij waren bij professor Plons en dat is officieel vanaf 4 jaar, maar er waren dus ook jongere kinderen. Ze hebben buiten een containeroverslag nagemaakt met kranen en steekwagens enzo. En binnen is een oud schip waar ze in kunnen spelen, maar ook een zeilbootje dat ronddraait. En verder zijn er tentoonstellingen op die verdieping maar die heb ik niet gezien. Die werden wel aangemerkt als familietentoonstelling, bijvoorbeeld over wonen op een schip en hoe het eraan toe gaat op een cruiseschip. Ze hadden ook een nieuwe attractie over offshore, maar die is pas vanaf 8 jaar. Je mag ook een paar schepen in die in de haven liggen, maar dat heb ik niet gedaan.
En de pakjesboot ligt in de haven
Die tentoonstellingen die Dot noemt zijn heel leuk! Toen wij er waren was er een tentoonstelling waar je een emmertje meekreeg waarmee je vragen kon beantwoorden en ze hebben allerlei dingen nagemaakt. Je kunt spelletjes doen in de lounge van een cruiseschip. Echt heel leuk gedaan!quote:Op vrijdag 2 december 2016 08:55 schreef L-E het volgende:
Dot, is dat maritiem museum ook leuk voor oudere kinderen denk je?
quote:Op vrijdag 2 december 2016 09:05 schreef L-E het volgende:
[..]
Oh dat klinkt wel alsof hij het leuk zou vinden ja! Ga ik even kijken of daar gratis toegang is met de museumkaart
De meeste scholen doen dat tegenwoordig eigenlijk wel. Zijn wel gradaties in uiteraard. Er is vast wel een soort tussenvorm voor jullie? Mijn tip is om vooral veel op scholen te gaan kijken samen. Dan heb je heel concreet iets om het gesprek over te voeren (sorry, misschien doen jullie dat al!)quote:Op vrijdag 2 december 2016 08:48 schreef Dot. het volgende:
[..]
Die discussie moet ik thuis ook nog voeren. Vriend komt uit een gereformeerde omgeving waar je gewoon moet luisteren als iets wordt gezegd/opgedragen, en vind een traditionele klassikale school goed voor Stip, maar wat mij betreft wordt hem op school eigen verantwoordelijkheid geleerd en niet perse meedoen met de massa.
Als een leerling inhoudelijk kritisch is dan heb ik er geen probleem mee. Bij een echt autoriteitsprobleem is het, met name praktisch gezien, een stuk lastiger. Als je bij iedere stap die je zet de leerling eerst helemaal moet overtuigen. Op de Rome reis heb ik daar wel een paar keer goede gesprekken over gehad met leerlingen. Als je met een enorme grote groep pubers tien dagen naar Florence en Rome gaat dan moet je je hoe dan ook kunnen conformeren, in het belang van de groep. Soms moet de leiding ineens een beslissing nemen en dan kunnen we dat niet met al die leerlingen eerst bespreken of uitleggen. Ook kun je tijdens een excursie niet ineens op eigen houtje een winkel ingaan of iets anders gaan doen want dan raak je je groep kwijt. Voor sommige leerlingen echt heel moeilijk om dit te leren, maar wel interessant om te zien hoe ze dan soms gaan nadenken over die dingen.quote:Op vrijdag 2 december 2016 08:45 schreef L-E het volgende:
Vervelend dat er docenten zijn die dat niet prettig vinden, maar ik vind het hele mooie eigenschappen. Maar grenzen en autoriteit zijn wmb twee verschillende dingen, met grenzen kan hij prima omgaan.
Voordat ik Riley kreeg, had ik ideeën hoe ik het zou doen. En toen hoorde ik van OOquote:Op vrijdag 2 december 2016 08:38 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
En het speelt mee dat ik in de praktijk elke dag kinderen tegenkom die heel slecht tegen door anderen gestelde grenzen kunnen, slecht tegen autoriteit kunnen (en dan ben ik niet een autoritaire docent), alleen dingen willen doen die ze zelf nuttig vinden (terwijl je als tiener nog niet altijd weet wat nuttig voor je is)... en dat put me ontzettend uit, als docent. Dus ik vraag me oprecht af wat er in de opvoeding van nu dat gefrag veroorzaakt (en dat zal niet onvoorwaardelik ouderschap zijn, maar ik denk wel dat veel kinderen slecht leren dat het leven niet altijd gaat zoals jij wilt).
Omen, ik wilde nog even zeggen dat ik het zo mooi om te zien vind hoe jij je hebt ontwikkeld als ouder. Ik weet nog de tijd dat je veel onzeker was, en dat is wellicht niet helemaal weg, maar ik merk aan alles dat je meer ervaring hebt in het ouderschap en daardoor steviger staat, erg leukquote:Op vrijdag 2 december 2016 10:28 schreef Omentielvo het volgende:
[..]
Voordat ik Riley kreeg, had ik ideeën hoe ik het zou doen. En toen hoorde ik van OO
Ik kan mij vinden in OO en nog meer in Janet Lansbury.
Maar waar ik in het begin echt de fout in ging was dat ik OO verwarde met grenzeloos. En mislukte mijn aanpak keer op keer, omdat ik boos werd als ze heel ver over mijn uiterste grenzen was gegaan. En ik denk dat er meer mensen zijn die in het begin deze fout maken misschien. En mensen met meer geduld dan ik zullen het misschien pas later door hebben ofzo
Even een idee waar het dus 'fout' kan gaan in een opvoeding
Wat Franny zegt: kritische houding, inhoudelijk, is alleen maar goed. Ik leer graag van leerlingen, om beter te kijken naar wat ik doe en waarom. Ik verwacht ook niet dat jouw oudste een terrorkind isquote:Op vrijdag 2 december 2016 08:45 schreef L-E het volgende:
Nou ja, prima he, dan doe je het niet zoals ik Maar ik kan er niet zo goed tegen dat er dan geschermd wordt met 'de maatschappij' en andere dingen die er niet zo veel toe doen op het moment dat ik mijn kind laat kiezen of hij de deur open wil doen. Want zoals ik ook in mijn post zeg kunnen sommige dingen niet, en houden we rekening met ieders behoeften. Dat doet toch wel vermoeden dat hij niet alles mag/kan bepalen.
Mijn oudste is geen fan van autoriteit. Hij is kritisch, hij zoekt altijd naar de dialoog, en hij zal niet zonder vragen iets doen wat hem wordt opgedragen. Maar als je hem het belang van iets kan duidelijk maken, zet hij zich compleet in en verzet hij bergen. Vervelend dat er docenten zijn die dat niet prettig vinden, maar ik vind het hele mooie eigenschappen. Maar grenzen en autoriteit zijn wmb twee verschillende dingen, met grenzen kan hij prima omgaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |