Herkenning... ik krijg de indruk dat ze op zo'n moment heel klein wordt.quote:Op zondag 8 januari 2017 09:10 schreef Loj het volgende:
Nou zal ik dan meteen ff weer on topic gaan?
Ow (die ik absoluut niet wil labelen, maar wel een handleiding heeft, die jullie het beste snappen) wordt echt intens verdrietig als ik hem ergens op aan spreek. Dan praat ik bijna altijd over gebeurtenissen waar ik hem echt op moet aanspreken (oversteken zonder kijken, een krukje pakken om bij het gasfornuis te spelen of zijn broertje slaan).
Ik spreek hem rustig aan, leg hem uit waarom iets niet mag en geef de gebeurtenis juist weinig aandacht.
Maar juist dan wordt hij zo verdrietig. Hij trekt zich terug, duikt in mijn armen en is zo een half uur van slag. Hij heeft het er vervolgens nog de hele dag over en kan weer verdrietig worden als hij erover begint.
Het voelt zo rot om hem zo intens verdrietig te zien, maar niet aanspreken is geen optie vind ik.
Jullie misschien herkenning of ideeën?
Is het een idee om het negatieve ('dit mag niet') weg te laten en het anders in te steken? 'Kijk Ow, daar rijden auto's en het is gevaarlijk als je zonder te kijken oversteekt. Zullen we volgende keer samen kijken of het veilig is om over te steken?'quote:Op zondag 8 januari 2017 09:10 schreef Loj het volgende:
Nou zal ik dan meteen ff weer on topic gaan?
Ow (die ik absoluut niet wil labelen, maar wel een handleiding heeft, die jullie het beste snappen) wordt echt intens verdrietig als ik hem ergens op aan spreek. Dan praat ik bijna altijd over gebeurtenissen waar ik hem echt op moet aanspreken (oversteken zonder kijken, een krukje pakken om bij het gasfornuis te spelen of zijn broertje slaan).
Ik spreek hem rustig aan, leg hem uit waarom iets niet mag en geef de gebeurtenis juist weinig aandacht.
Maar juist dan wordt hij zo verdrietig. Hij trekt zich terug, duikt in mijn armen en is zo een half uur van slag. Hij heeft het er vervolgens nog de hele dag over en kan weer verdrietig worden als hij erover begint.
Het voelt zo rot om hem zo intens verdrietig te zien, maar niet aanspreken is geen optie vind ik.
Jullie misschien herkenning of ideeën?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat het normaal kindergedrag is dat weet ik en daar heb ik het ook niet over. Ik heb het over het gedrag van de leerkrachten.quote:Op maandag 23 januari 2017 22:56 schreef Spanky78 het volgende:
Twinkly, heel normaal kindergedrag dat je beschrijft. Veel kinderen zijn bang om hun hoofd onder water te doen. Mijn oudste dochter heeft er even voor nodig gehad om koppie onder te gaan. Het 'gat' is berucht bij zwemles.
En ook het niet helemaal snappen van spelletjes inclusief de regels over starten en stoppen klinkt heel gewoon een iets dat mijn kinderen ook hebben soms.
Ik zie eigenlijk niets bijzonders behalve dat het leven van een kind best pittig is soms. Een gefrustreerde juf omdat hij niet doet wat gezegd wordt een op school blijkbaar ook, ben geen voorstander van geschreeuw. Is hij wel gewend zich aan stricte regels te houden of ben je los in de opvoeding ? Iets dat op school voor meer moeite met aanpassen kan zorgen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb trouwens de juffen van Ow uitgelegd dat hij het niet fijn vindt om in de aandacht te staan of bijvoorbeeld op schoot te worden genomen. En ze een tip gegeven om hem in "vreemde" situaties te koppelen aan een ander kindje dat net iets ouder is.
Ik vind dat er echt een duidelijk verschil zit tussen een kind streng en eventueel 'intimiderend' toespreken en een kind daarbij ook aanraken. Zoals ik het lees, heeft de zwemjuf hem bij de kin en de wangen gepakt. Dat is een fysieke intimidatie waarvan ik vind (als docent) dat die een (ontoelaatbare) grens overgaat en waar ik als ouder iets van zou zeggen. Uiteraard op een nette manier en door eerst vragen te stellen. Als een ouder gaat schelden of ruzie zoeken, houdt het natuurlijk ook op.quote:Op dinsdag 24 januari 2017 10:00 schreef Loj het volgende:
Mag ik het "een soort van" opnemen voor de juffen.
Ben ik het helemaal mee eens, Maar ik bedoelde meer te zeggen... ga open het gesprek in.quote:Op dinsdag 24 januari 2017 11:08 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Ik vind dat er echt een duidelijk verschil zit tussen een kind streng en eventueel 'intimiderend' toespreken en een kind daarbij ook aanraken. Zoals ik het lees, heeft de zwemjuf hem bij de kin en de wangen gepakt. Dat is een fysieke intimidatie waarvan ik vind (als docent) dat die een (ontoelaatbare) grens overgaat en waar ik als ouder iets van zou zeggen. Uiteraard op een nette manier en door eerst vragen te stellen. Als een ouder gaat schelden of ruzie zoeken, houdt het natuurlijk ook op.
Ja, dit dus. Precies! Het ging niet over het incident daarvoor, dat was voor de duidelijkheid en om aan te geven dat zijn grote rechtvaardigheidsgevoel hem in de weg zat en dan daaroverheen dus nog dat de juf zijn grens niet respecteert.quote:Op dinsdag 24 januari 2017 11:20 schreef Nijna het volgende:
Bij het gymmen, lees ik dat N heeft aangegeven dat hij niet op schoot wilde om getroost te worden en dat N. aangaf dit niet te willen en zij doorging.
Juf had vast goede bedoelingen, maar hij geeft een grens aan en zij gaat er overheen, ik snap wel dat hij dan nog bozer wordt. Misschien goed om het eens met juf over te hebben. Of misschien samen met juf en N over te hebben over hoe hij wel getroost wil/kan worden.
Ergo: heeft niets te maken met HSP en HSS, wat sowieso al niet bestaat trouwens.quote:Op maandag 23 januari 2017 23:02 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Dat het normaal kindergedrag is dat weet ik en daar heb ik het ook niet over. Ik heb het over het gedrag van de leerkrachten.
Ja, hij is regels gewend.
COnclusie: zit er eens helemaal niet bovenop en laat dat kind lekker keutelen. Komt bijna altijd wel goed, boeien, die werkjes. Maar die moeder die er steeds bovenop zit legt de druk er wel op...quote:Op dinsdag 24 januari 2017 20:13 schreef Clubsoda het volgende:
Oeh, die faalangst herken ik heel erg! Dank voor de tips, die ga ik onthouden. Mijn kleuter ontwijkt alweer maanden de werkjes op school, en vanwege de decemberdrukte zat ik er ook niet genoeg 'bovenop'. Mind you, ik vind het prima als hij liever speelt, maar hij vindt werkjes vreselijk leuk maar is gewoon echt bang. Bang om fouten te maken, bang dat hij niet snapt hoe het moet, bang dat hij het wel kan en weer vergeet. Laatst zei hij: "ik kan het werkje wel doen maar dan vergeet ik het daarna weer hoe het moest en dan kan ik het later niet aan mijn kindjes uitleggen" Vier jaar, en dan is dat je grote zorg
![]()
Vandaag citotoets voor het eerst en hij is gelukkig zo enorm leergierig dat hij, eenmaal gedwongen, het ontzettend leuk vond.
L-E: ziet hij het verband met zijn afwezige juf zelf ook? Heeft hij er grip op wanneer ze weer terug komt? En kan hij vertellen wat hij graag zou willen, wat school voor hem leuker zou maken?
Laat het gaan, serieus... Je hebt je punt nu wel gemaakt. Dit is niet jouw topic, prima, maar post dan ook gewoon niet.quote:Op dinsdag 24 januari 2017 20:25 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
COnclusie: zit er eens helemaal niet bovenop en laat dat kind lekker keutelen. Komt bijna altijd wel goed, boeien, die werkjes. Maar die moeder die er steeds bovenop zit legt de druk er wel op...
ja kijk je mag van mij best je mening geven natuurlijk, maar door dit soort toevoegingen wek je toch vooral de indruk dat je even lekker wil komen rellen in plaats van gewoon de discussie aangaan. Correct me if I'm wrong, maar maak dan ook dit soort statements niet.quote:
Deze opmerking is geplaatst naar aanleiding van de vorige post die ik met de beste intenties heb gepost. Onder andere door jouw eigen rol hierin zet ik dit er nu bij ja. Noem het rellen, ik noem het eerlijk zijn. Ik hoop dat er iemand nadenkt en zijn/haar kind de ruimte gunt die het nodig heeft ipv er bovenop te zitten met echte of zelfbedachte stoornissen.quote:Op dinsdag 24 januari 2017 20:33 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
ja kijk je mag van mij best je mening geven natuurlijk, maar door dit soort toevoegingen wek je toch vooral de indruk dat je even lekker wil komen rellen in plaats van gewoon de discussie aangaan. Correct me if I'm wrong, maar maak dan ook dit soort statements niet.
Nee, er is geen druk. Hij keutelt maar een eind raak, allemaal best. Maar hij is dan wel verdrietig omdat hij graag iets wilde maar niet durfde. Moet ik hem dan maar mijn rug toe draaien onder het mom 'ontspannen'? Ik vind dat een moeilijke balans: wat laat ik gaan en waar grijp ik in? Ik ken ook genoeg voorbeelden van mensen die nooit 'moesten' en daar echt last van hebben gehad.quote:Op dinsdag 24 januari 2017 20:25 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
COnclusie: zit er eens helemaal niet bovenop en laat dat kind lekker keutelen. Komt bijna altijd wel goed, boeien, die werkjes. Maar die moeder die er steeds bovenop zit legt de druk er wel op...
Tsja, ik vind dat ook een moeilijke balans! Net als elke ouder denk ik. Ik wil jou niet neerzetten als hysterica. Maar ik bedoel wel aan te geven dat ik de sfeer/cultuur in OUD en dit topic erg zweverig en slapjes vind. Trek het je niet persoonlijk aan. Ik vind dat er enorm wordt gezwetst over kleine details en zogenaamde gevoeligheden waarvan ik denk: laat dat kind lekker zelf even uitzoeken hoe het moet, gecombineerd met een opvoeding waarin alles aangepast wordt aan het kind.quote:Op dinsdag 24 januari 2017 20:39 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Nee, er is geen druk. Hij keutelt maar een eind raak, allemaal best. Maar hij is dan wel verdrietig omdat hij graag iets wilde maar niet durfde. Moet ik hem dan maar mijn rug toe draaien onder het mom 'ontspannen'? Ik vind dat een moeilijke balans: wat laat ik gaan en waar grijp ik in? Ik ken ook genoeg voorbeelden van mensen die nooit 'moesten' en daar echt last van hebben gehad.
Verder vind ik het irritant dat je een shitstorm op het toneel brengt. Ik heb in dit topic in alle redelijkheid met je gediscussieerd en tegengas neem ik heus serieus. Maar om bij voorbaat me als hysterica neer te zetten op basis van wat zinnen die ik hier typ, daar pas ik voor. Ik zie echt nergens een soort van open mond voor mensen die anders in het leven staan dan jij en al helemaal niet de 'oprechte bezorgdheid' die je claimt te hebben.
Misschien zou je eens iets minder denigrerend moeten reageren, dat zou helpen.quote:Op dinsdag 24 januari 2017 20:43 schreef Stormqueen het volgende:
Ach ja natuurlijk. Ik heb je zo hard aangepakt de vorige keer.
dat is een beetje actie - reactie uiteindelijk. Ik vind namelijk niet dat er überhaupt heel onredelijk is gedaan. Maar goed - jij vindt dat kennelijk wel, ook prima, maar weinig gegrond imo. Ik vraag me gewoon nog steeds oprecht af wat je blijft drijven.quote:Op dinsdag 24 januari 2017 20:49 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Misschien zou je eens iets minder denigrerend moeten reageren, dat zou helpen.
Hey, je kunt ook normaal reageren... fijn.quote:Op dinsdag 24 januari 2017 20:52 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
dat is een beetje actie - reactie uiteindelijk. Ik vind namelijk niet dat er überhaupt heel onredelijk is gedaan. Maar goed - jij vindt dat kennelijk wel, ook prima, maar weinig gegrond imo. Ik vraag me gewoon nog steeds oprecht af wat je blijft drijven.
Waarom zou ik niets mogen vinden van wat anderen doen? Ik zie om me heen dat men zelfreflectie ontwijkt en oorzaken elders zoekt. En 'gevoel' wordt weer het belangrijkste argument, net zoals 'geloof' dat was voor de verlichting. Ik ga daar niet in mee.quote:Op dinsdag 24 januari 2017 21:14 schreef Omentielvo het volgende:
Spanky, fijn dat jij fouten van je kind ook bij jezelf zoekt. Want ik heb toch vaak het idee dat jij alleen maar open staat voor mensen die precies zoals jij opvoeden.
Daarnaast geloof ik niet dat al het gedrag van kinderen aan de ouders te wijten is. Kinderen hebben ook slechte dagen, twijfelen ook wel eens of zijn ergens bang voor wat bepaald gedrag veroorzaakt.
En je zorgen maken hoe andere mensen hun kinderen opvoeden? Laat ouders die het op een andere manier doen ook in hun waarde. Jij doet het op de manier hoe het voor jou goed voelt. Ik doe het op mijn manier. Leven en laten leven in mijn ogen.
Ga je me nou beschuldigen? Of projecteer je je eigen behoeften niet alleen op je kind maar ook op mij?quote:Op dinsdag 24 januari 2017 21:30 schreef Twinkly het volgende:
Spanky, dankjewel voor je bezorgdheid, deze is echter niet nodig. Helikopterouders zijn ouders die meer dan andere ouders het leven van hun kinderen proberen te beïnvloeden, ze houden hun kinderen langer klein en afhankelijk.
Wij, school en ouders, zijn juist actief bezig om N zelfstandiger te leren worden, omdat hij het uit zichzelf vaak niet doet of durft. We proberen hem júist tegen grenzen aan te laten lopen, zijn eigen fouten te laten maken, zijn eigen keuzes te leren maken.
Maar als je het topic goed gelezen had, dan had je dat ook begrepen en niet alleen de bevestiging van je eigen overtuiging gelezen.
Je hebt het wel weer voor elkaar, hè. Weer alle aandacht naar jou.
Aggos, wat denkt hij ver doorquote:Op dinsdag 24 januari 2017 20:13 schreef Clubsoda het volgende:
Bang om fouten te maken, bang dat hij niet snapt hoe het moet, bang dat hij het wel kan en weer vergeet. Laatst zei hij: "ik kan het werkje wel doen maar dan vergeet ik het daarna weer hoe het moest en dan kan ik het later niet aan mijn kindjes uitleggen" Vier jaar, en dan is dat je grote zorg
![]()
Vandaag citotoets voor het eerst en hij is gelukkig zo enorm leergierig dat hij, eenmaal gedwongen, het ontzettend leuk vond.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |