Daarvoor hebben we de andere topicreeksen.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 09:33 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik zou dus ook pleiten voor een andere, meer 'alledaagse' titel van dit topic. Opvoeden en de problemen die je tegenkomt ofzo.
Maar dat is dan jouw allergie hequote:Op zaterdag 7 januari 2017 09:38 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik merk wel echt dat de titel veel weerstand oproept bij mij. Hooggevoelig, strong-willed (, hoogbegaafd, ook zoiets)...
Ik spreek liever van begaafde kinderen, gevoelige kinderen en/ of kinderen met een sterke wil... Maar bovenal vooral gewoon van kinderen.
Volgens mij gaat het gewoon over opvoeden en het omgaan met de eigenschappen en (tijdelijk) gedrag van je kind.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 09:39 schreef Kyara het volgende:
[..]
Daarvoor hebben we de andere topicreeksen.
Ik denk nog steeds dat dit topic wel degelijk meerwaarde heeft voor de mensen die zich er wel in herkennen. Vind je het zwevering of mutserig? Prima! Dan post je in topics waar je wel aansluiting in hebt.
Ik denk dat er best vaak een Ajacied in een Feyenoordtopic iets komt posten bijvoorbeeld. En dat hier ook niet per se mensen reageren die niks met kinderen/ouderschap/opvoeding te maken hebben, maar inderdaad wel iets zeggen over de benadering (speltactiek), dat maakt het wel een verschil in mijn ogen. Al snap ik dat het wel lastig is te kijken waar dan de balans zit, rondom 'er iets mogen zeggen als je er niets mee hebt'.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 10:50 schreef Stormqueen het volgende:
Ik snap zelf nooit zo goed waarom mensen die zich niet aangesproken voelen door het onderwerp toch vinden dat ze een mening moeten spuien over de invulling van een topic. Dat zie ik nog steeds vrij veel op fok. Het zal wel aan mij liggen hoor, maar ik ga me in VBL toch ook niet bemoeien met de manier waarop mensen de speltactiek benoemen?
Het soort mensen dat een safe space wil, waar je niet tegengesproken of geconfronteerd wordt.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 11:01 schreef Stormqueen het volgende:
Je mag best iets zeggen en je mening geven hoor. Daar zijn we een forum voor. Maar dat er wordt gezegd dat het onderwerp eigenlijk helemaal niet zo besproken of benoemd moet worden, daar heb ik moeite mee.
Iedereen heeft het recht om het ergens mee eens of oneens te zijn, maar je kan niet bepalen dat een ander het maar op een bepaalde manier moet zien
Dit mag wel gemodereerd worden. Maar dat is vast een vriendinnetje...quote:Op zaterdag 7 januari 2017 10:51 schreef Franny_G het volgende:
Ja hoor, special snowflake Spanky, wij - als goegemeente - zullen je mening meenemen in onze gedachten.
daar zijn echt tachtig miljoen andere topics voor op fok en dat weet je zelf ook welquote:Op zaterdag 7 januari 2017 11:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het soort mensen dat een safe space wil, waar je niet tegengesproken of geconfronteerd wordt.
quote:Op zaterdag 7 januari 2017 11:17 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Dit mag wel gemodereerd worden. Maar dat is vast een vriendinnetje...
Aangezien je mij nu tegenspreekt en confronteert..quote:Op zaterdag 7 januari 2017 11:24 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
daar zijn echt tachtig miljoen andere topics voor op fok en dat weet je zelf ook welhet hoeft écht niet overal.
ik zal zo even wat uitgebreider reageren. Maar als er behoefte is aan een algemeen opvoedtopic is iedereen vrij om dat aan te maken natuurlijk. Ik snap niet zo goed waarom men perse wel dat een reeds bestaand topic dat kennelijk wel een aardige doelgroep dient dan maar tot zoiets moet worden omgevormd.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 11:30 schreef groofskendezoveelste het volgende:
![]()
Ik kan me wel vinden in wat spanky zegt. En ik begrijp echt niet waarom dat hier niet gezegd mag worden.
Ik vind het veel storender als er mensen in een topic zich ineens ermee gaan bemoeien als één iemand iets opvallend zegt (zoals regelmatig in het babytopic gebeurt bv). Dàt zou ik dan aan de vaste posters overlaten. Maar hier betreft het volgens mij een veel algemenere discussie. Namelijk of het helpt om dingen op deze manier te benoemen. Maar wellicht moet daar dan een ander topic voor aangemaakt worden?
Waarom zou mij dat terughoudend maken? Al staat er 'leer een aapje een trucje' als ik mij kan vinden in de verhalen en de aanpak en dat helpt mij en mijn kind verder in het dagelijks leven, waarom zou een topictitel dan de doorslaggevende factor moeten zijn?quote:Op zaterdag 7 januari 2017 11:37 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Als je je kind niet zo wilt noemen naar buiten toe, maakt de titel van dit topic je dan niet terughoudend om hier mee te posten? Ook al deel je ervaringen en vind je de besproken aanpak wellicht interessant?
Hoeft niet hoor, ik begrijp wel hoe jij het ziet. Ik vind het gewoon storend en voelde me geroepen (eerder ook al eens) om er toch ook wat van te zeggen, dus haakte in op het gegeven tegengeluid, waar ik het dus mee eens ben.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 11:43 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
ik zal zo even wat uitgebreider reageren. Maar als er behoefte is aan een algemeen opvoedtopic is iedereen vrij om dat aan te maken natuurlijk. Ik snap niet zo goed waarom men perse wel dat een reeds bestaand topic dat kennelijk wel een aardige doelgroep dient dan maar tot zoiets moet worden omgevormd.
En als er geflamet wordt in andere topics grijp ik ook echt wel in als dat nodig is
Boehoe. Hooggevoelig ook nog.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 11:17 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Dit mag wel gemodereerd worden. Maar dat is vast een vriendinnetje...
Hulde voor deze postquote:Op zaterdag 7 januari 2017 08:45 schreef AwayTL het volgende:
[..]
Deels eens, behalve dat het verder gaat dan gedrag dat nog onder de noemer 'normaal' valt. Bij mij is het zo dat ik het gebruik als een google zoekterm om maar te kunnen voorkomen dat het gelabelt hoeft te worden. Ik denk namelijk dat mijn zoon best goed kan functioneren als IK maar mijn gedrag aan ga passen aan wat hij nodig heeft en hem handvatten kan geven om wel normaal door het leven te kunnen gaan. Om dat te kunnen doen moet ik anders handelen dan dat in mijn aard zit.
Jij hebt het over je kind laten vallen en weer oprapen als het mis gaat. Mijn kind zal al niet in een situatie komen waarbij het enigszins mogelijk is om te kunnen vallen, dat vallen en opstaan werkt dus niet, omdat hij uit zichzelf niet valt. Aan mij de taak om te stimuleren dat hij wel zijn hoofd stoot en daarvan kan leren.
Nu zal je waarschijnlijk zeggen, dan zet je hem in een situatie waar hij dat gewoon moet. Als ik dat ga doen, dan weet ik zeker dat hij nooit meer in die situatie normaal kan handelen. Hij raakt in paniek. Een heel ander soort paniek als een kind mee maakt die niet iets ingewikkelder bedraad is. Dat kan ik zeggen, omdat ik ook een kind heb waarbij ik dat allemaal wel kan doen en wel kan handelen naar hoe mijn aard denkt zoiets op te kunnen lossen. Die laat ik vallen en bij de volgende keer zal hij het niet meer doen.
De term is gewoon heel duidelijk voor mensen die een kind hebben die je net wat anders moet benaderen om ervoor te zorgen dat ze later weerbaar zijn. Dat ze niet instorten onder de druk van social media, dat ze hun hoofd durven te stoten, dat ze door ze bepaalde richtlijnen mee te krijgen wel normaal kunnen functioneren in een maatschappij die zij eigenlijk overweldigend vinden.
Dus je kan vallen over de terminologie of je kan gewoon accepteren dat wij niets meer of minder doen dan onze kinderen opvoeden en klaar maken voor een wereld waar zij niet perse aan toe zijn, maar wel mee overweg moeten kunnen. Ik kan dit alleen door de ervaring van anderen, omdat die manier van opvoeden niet in mijn natuur zit.
Het is geen garantie dat het goed gaat, maar ik heb zo het idee dat een dergelijke aanpak best wel wat probleemgevallen gaat schelen op lange termijn.
Yup, voor mij ook. En wat mij betreft is het helemaal niet zweverig (quote:Op zaterdag 7 januari 2017 14:10 schreef Musique het volgende:
[..]
Hulde voor deze postJij beschrijft precies hoe ik er over denk
Ik quote je even hier en niet in het topic wat je hebt geopend. Ik heb er moeite mee dat je het als ouders gewoonweg niet goed kan doen in de ogen van anderen. Als je heel bewust bezig bent met de opvoeding ben je een helicopterouders, maar als je meer laissez-faire bent, dan heb je te weinig aandacht voor je kind en is de bron van alle kwaad en criminaliteit kinderen die naar de opvang gaan. Ik geloof oprecht dat het gros van de ouders, of eigenlijk gewoon mensen in het algemeen, ook maar gewoon zijn best doet. Ook al is dat niet altijd volgens de norm die anderen er langs leggen.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 09:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dit dus.
Imho zijn het vooral helicopterouders die al deze problemen veroorzaken
De hele hypothese dat er biologische verschillen zijn in temperament is vrij breed geaccepteerd inmiddels hoor. Mensen worden verschillend geboren en bezitten ook van nature al meer of minder van bepaalde karaktertrekken. Alles wat in het gemiddelde valt is mooi makkelijk want daar is (onze) maatschappij op aangepast, maar mensen die meer uitersten bezitten, lopen sneller tegen obstakels aan. Daar kun je allerlei labeltjes opplakken maar de ervaring blijft voor veel mensen hetzelfde.quote:Op vrijdag 6 januari 2017 22:18 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Sinds wanneer is wetenschap en aantoonbaarheid onbelangrijk? Leuk al die ervaringen, maar natuurlijk vindt iedere moeder of vader zijn/haar kinderen geweldig en heel speciaal. Zo zijn mijn kinderen ook de beste ter wereld.
Structuur, regelmaat, liefde, echte aandacht en een beetje geduld, duidelijke regels met duidelijke consequenties. En dan maar hopen dat het goed komt.
En oja, iets meer mannelijke rolmodellen die de goedbedoelde maar verstikkende mutserigheid van veel lieve moeders in dit topic een beetje 'lcuhtiger' make. Want jeumig wat serieus allemaal.
Ik laat die van mij gewoon wel eens lekker op hun bek gaan, als het niet al te gevaarlijk is raap ik ze op, bedenk samen met ze hoe dat nou kon gebeuren en hoppa verder. Daar worden ze ook een stuk minder hoogsensitief van.. als je elk piepje gaat zitten voeden met Oeh's en Aah's dan krijg je van die onzelfstandige zeurkousen.
Inderdaad.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 17:26 schreef Omentielvo het volgende:
De discussie vind ik nog niet eens zo erg. Zoveel mensen, zoveel ideeën. Wat ik niet snap is meteen de oordeel over de ouders (mutserig/zweverig)
Heel bewust bezig zijn met de opvoeding is wat anders dan helicopterouders, bewust bezig zijn met opvoeding, dan laat je kinderen gewoon leren van hun fouten, geef je ze vrijheden. Helicopterouders micromanagen hun kind en laten het geen minuut met rust.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 17:45 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Ik quote je even hier en niet in het topic wat je hebt geopend. Ik heb er moeite mee dat je het als ouders gewoonweg niet goed kan doen in de ogen van anderen. Als je heel bewust bezig bent met de opvoeding ben je een helicopterouders, maar als je meer laissez-faire bent, dan heb je te weinig aandacht voor je kind en is de bron van alle kwaad en criminaliteit kinderen die naar de opvang gaan. Ik geloof oprecht dat het gros van de ouders, of eigenlijk gewoon mensen in het algemeen, ook maar gewoon zijn best doet. Ook al is dat niet altijd volgens de norm die anderen er langs leggen.
Nou heb ik geen indigo regenboog of whatsoever kind. Wel een met sensorische integratie stoornis.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 19:05 schreef Spanky78 het volgende:
Ik ben oprecht bezorgd dat door zo oveebeschermend te zijn, je kinderen kapotknuffelt. En met name het toeschrijven van fictieve 'stoornissen' en labels doen mi meer kwaad dan goed. Het leert kinderen in een aantal gevallen dat ze er niets aan kunnen doen want ze zijn zo.... X of y.
Omgaan met het gedrag van je kind hoort erbij. En het niet altijd weten wat daarin het beste is ook.
Mijn eigen labeltje is dan ook geheim voor de buitenwereld behalve mensen echt dichtbij. Het voegt namelijk niets toe. En ik wil ook geen speciale behandeling voor mij vanwege een hoog iq. Ze moeten me maar gewoon beoordelen om wat ik doe en hoe ik me gedraag, als mens, collega, vriend of buurman.
Dankje. Ik kan me de zorg om kapotknuffelen wel indenken. Maar ik denk ook dat je een heleboel tussen de regels doorleest en allerlei aannames doet. Ik denk namelijk dat het gros van de mensen wat hier post niets anders doet dan omgaan met het gedrag van hun kind en soms twijfelen wat het beste is. Ik voel in ieder geval in de verste verte niet de behoefte om mijn kind een label op te plakken. Wel wil ik hem helpen en begeleiden om zichzelf te ontwikkelen en zich staande te houden in de maatschappij, met alle eigenschappen die hij bezit. Of dat nou bovengemiddeld intelligent of bovengemiddeld introvert is. Dus eigenlijk niet veel anders dan hoe jij beschrijft.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 19:05 schreef Spanky78 het volgende:
Ik ben oprecht bezorgd dat door zo oveebeschermend te zijn, je kinderen kapotknuffelt. En met name het toeschrijven van fictieve 'stoornissen' en labels doen mi meer kwaad dan goed. Het leert kinderen in een aantal gevallen dat ze er niets aan kunnen doen want ze zijn zo.... X of y.
Omgaan met het gedrag van je kind hoort erbij. En het niet altijd weten wat daarin het beste is ook.
Mijn eigen labeltje is dan ook geheim voor de buitenwereld behalve mensen echt dichtbij. Het voegt namelijk niets toe. En ik wil ook geen speciale behandeling voor mij vanwege een hoog iq. Ze moeten me maar gewoon beoordelen om wat ik doe en hoe ik me gedraag, als mens, collega, vriend of buurman.
Maar wat geeft je het gevoel dat er hier zoveel helicopterouders zitten in plaats van mensen die bewust bezig zijn met de opvoeding?quote:Op zaterdag 7 januari 2017 19:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heel bewust bezig zijn met de opvoeding is wat anders dan helicopterouders, bewust bezig zijn met opvoeding, dan laat je kinderen gewoon leren van hun fouten, geef je ze vrijheden. Helicopterouders micromanagen hun kind en laten het geen minuut met rust.
Introversie is prima bewezen en meetbaar. Hooggevoeligheid niet voor zover ik weet.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 19:27 schreef Twinkly het volgende:
Spanky, misschien lees je er overheen, maar het is geen stoornis. En juist door de karakterverschillen bespreekbaar te maken houden wij onze kinderen uit een stoornishokje.
Ben je ook kritisch over het wel of niet bestaan van intro- en extroversie? Mi is hooggevoeligheid net zoiets.
Dat maakte jij ervanquote:Op zaterdag 7 januari 2017 19:29 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Maar wat geeft je het gevoel dat er hier zoveel helicopterouders zitten in plaats van mensen die bewust bezig zijn met de opvoeding?
Nou, als je kind daadwerkelijk een echte stoornis heeft, zoeentje die je kunt diagnosticeren of zelfs meten in de hersenen hoef je je niet aangesproken te voelen.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 19:22 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
Nou heb ik geen indigo regenboog of whatsoever kind. Wel een met sensorische integratie stoornis.
Dat is geen interesant doenerij of nieuwerwetse shit.
Hij is gewoon O. en mensen in directe omgeving weten dat op bepaalde fronten hij een iets andere aanpak vereist.
Je ziet er niks aan en vaak tot het op eten aankomt is er niks aan de hand.
Voor jou lijkt het misschien mutserig en wat dan ook, maar voor mij als ouder heeft het wel degelijk gevolgen. Dus als ik dan via een omweg die misschien niet alledaags is mijn kind normaal kan laten functioneren wat is daar mutserig aan?
Zonder de situatie zelf te zien oordeel je mensen op posts hier. Gewoon omdat mensen soms hun frsutratie kwijt willen of ideetjes op doen.
Dat het dan toevallig in dit topic ik het meeste mensen tegenkom die ook soortgelijke ervaringen hebben , maakt dat dan uit?
Ik heb echt geen problemen met een goede discussie,prima juist!Maar je velt een oordeel en dat vind ik wel jammer.
Er wordt wel onderzoek naar gedaan. En wat ik al eerder noemde, het komt bij andere diersoorten ook voor dat er gevoeligere (en minder gevoelige) individuen zijn, het zal een evolutionair voordeel hebben dat niet alle individuen over dezelfde gevoeligheid beschikken.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 19:29 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Introversie is prima bewezen en meetbaar. Hooggevoeligheid niet voor zover ik weet.
Heel veel is nog niet precies te diagnostiseren of meten. Daarbij wordt alleen maar gebruik gemaakt van de combinatie van gedragskenmerken die beschreven staan in de DSM.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 20:19 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Nou, als je kind daadwerkelijk een echte stoornis heeft, zoeentje die je kunt diagnosticeren of zelfs meten in de hersenen hoef je je niet aangesproken te voelen.
Over oordelen vellen: wie de schoen past trekke hem aan.
Waar vel ik een oordeel over jou?quote:Op zaterdag 7 januari 2017 20:19 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Nou, als je kind daadwerkelijk een echte stoornis heeft, zoeentje die je kunt diagnosticeren of zelfs meten in de hersenen hoef je je niet aangesproken te voelen.
Over oordelen vellen: wie de schoen past trekke hem aan.
Nou, hier ben ik het roerend mee eens. Hier stopt wat mij betreft de discussie dus ook, en kunnen we weer verder met het uitwisselen van ervaringen. Ik zal hierna ook gaan deleten als er over door wordt gegaan. Iedereen heeft zijn ei weer kunnen leggen.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 21:35 schreef L-E het volgende:
Waar ik ook niet goed tegen kan is hoe je als tegenwoordige ouder het werkelijk op geen enkele manier goed kan doen. Heeft je kind het soms moeilijk en wil je op een forum daar met mensen die het herkennen ervaringen uitwisselen, komt daar nog gezeik over ook.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |