Dit is waanzin. Ik denk dat jij de term Atheist niet heel goed begrijpt. Ik ben geen agnost.quote:Op vrijdag 18 november 2016 12:21 schreef erodome het volgende:
[..]
En heel erg veel gelovigen doen dat dan ook. Ik ben er 1 van, maarja, ik ben dan ook niet "in een religie" geboren, kom uit een atheistisch gezin.
Maar anderen voelen dat gevoel van waarheid/weten (wat anders dan bewijs) en hebben daar genoeg aan. Hebben geen interesse in meer weten, of hebben even grofweg gekeken en vonden dat voldoende, net als jij.
Dat jij dat niet hebt gedaan omdat je het hiernamaals hebt verworpen vind ik ook geen goed argument, je hebt niet eens weet van de verschillende vormen en het hier en daar zelfs ontbreken van een hiernamaals in verschillende religie's. Hoe kan jij dan weten dat daar niets tussen zit waarvan je denkt, shit, misschien is dat wel waar?
Ook voor jou als atheist gaat dit verhaal dus gewoon op.
Je kunt niet alles onderzoeken hé. Zeker niet omdat iedere christelijke splintergroep haar eigen theodicee heeft.quote:Op vrijdag 18 november 2016 12:21 schreef erodome het volgende:
[..]
En heel erg veel gelovigen doen dat dan ook. Ik ben er 1 van, maarja, ik ben dan ook niet "in een religie" geboren, kom uit een atheistisch gezin.
Maar anderen voelen dat gevoel van waarheid/weten (wat anders dan bewijs) en hebben daar genoeg aan. Hebben geen interesse in meer weten, of hebben even grofweg gekeken en vonden dat voldoende, net als jij.
Dat jij dat niet hebt gedaan omdat je het hiernamaals hebt verworpen vind ik ook geen goed argument, je hebt niet eens weet van de verschillende vormen en het hier en daar zelfs ontbreken van een hiernamaals in verschillende religie's. Hoe kan jij dan weten dat daar niets tussen zit waarvan je denkt, shit, misschien is dat wel waar?
Ook voor jou als atheist gaat dit verhaal dus gewoon op.
Om je aanvulling erbij te pakken...
Omdat je geen enkel idee hebt van de inhoud ervan.
Ik heb die term prima begrepen. Ik begrijp alleen niet waarom je anderen kwalijk neemt wat je zelf ook onzinnig vindt.quote:Op vrijdag 18 november 2016 12:24 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Dit is waanzin. Ik denk dat jij de term Atheist niet heel goed begrijpt. Ik ben geen agnost.
Dat hoeft van mij ook helemaal niet. Het is habbezak die stelt dat gelovigen dat zouden moeten doen.quote:Op vrijdag 18 november 2016 12:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Je kunt niet alles onderzoeken hé. Zeker niet omdat iedere christelijke splintergroep haar eigen theodicee heeft.
Omdat de argumentatie verschillend is. Als ik agnost zou zijn zou uw argument misschien voor mij opgaan. Nogmaals, als je in een hiernamaals gelooft, en je gelooft dat er een juiste manier van leven is om daar te geraken. Wat is dan een goed argument om niet de gebruiken van anderen te onderzoeken.quote:Op vrijdag 18 november 2016 12:34 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat hoeft van mij ook helemaal niet. Het is habbezak die stelt dat gelovigen dat zouden moeten doen.
Met diezelfde redenering zou je ook uit moeten zoeken wat je dan afwijst voordat je het echt af kan wijzen.quote:Op vrijdag 18 november 2016 13:03 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Omdat de argumentatie verschillend is. Als ik agnost zou zijn zou uw argument misschien voor mij opgaan. Nogmaals, als je in een hiernamaals gelooft, en je gelooft dat er een juiste manier van leven is om daar te geraken. Wat is dan een goed argument om niet de gebruiken van anderen te onderzoeken.
Reïncarnatie vind ik overigens nog waanzinniger.
Nee, het is ook geen geloof. Punt.quote:Op vrijdag 18 november 2016 19:16 schreef coinigy3 het volgende:
Atheisme is een geloof en geen religie. Punt.
Maak daar kan zijn van ipv is en ik ben het ermee eens.quote:Op vrijdag 18 november 2016 20:58 schreef Discombobulate het volgende:
Link dump, I know. Maar hier zitten wel een paar goede stellingen tussen waarom atheïsme wel een geloof is: https://www.reddit.com/r/(...)hoe_atheism/cph4498/
Zal er later even wat dieper op in proberen te gaan om mezelf wat in de discussie te kunnen mengen.
Niet in een god geloven is ook slechts een vorm van geloven. Het is heel simpel.quote:Op vrijdag 18 november 2016 19:25 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, het is ook geen geloof. Punt.
Oh leuk, meer taalspelletjes, stromannen en valse dilemma'squote:Op vrijdag 18 november 2016 20:58 schreef Discombobulate het volgende:
Link dump, I know. Maar hier zitten wel een paar goede stellingen tussen waarom atheïsme wel een geloof is: https://www.reddit.com/r/(...)hoe_atheism/cph4498/
Zal er later even wat dieper op in proberen te gaan om mezelf wat in de discussie te kunnen mengen.
Oh, deze stroman weer. Bingokaart is bijna vol.quote:Op vrijdag 18 november 2016 21:07 schreef erodome het volgende:
[..]
Maak daar kan zijn van ipv is en ik ben het ermee eens.
Zeker aangezien ik steeds meer zie hoe er rond de peiler van atheisme een levensbeschouwing wordt gebouwd en hoe het atheistisch standpunt tot grote waarheid wordt verheven
Niet in een auto rijden is ook een vorm van autorijden. Het is heel simpel.quote:Op vrijdag 18 november 2016 21:34 schreef coinigy3 het volgende:
[..]
Niet in een god geloven is ook slechts een vorm van geloven. Het is heel simpel.
Het is geen stroman, het is een realiteit.quote:Op vrijdag 18 november 2016 21:42 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Oh, deze stroman weer. Bingokaart is bijna vol.
Atheisme is dan ook geen geloof. Je zou uiteraard een kerk kunnen opzetten om atheïsme te verspreiden en waarden verzinnen etcetera. Maar dat is niet relevant voor andere atheïsten in de wereld, omdat atheisme geen ideologie, geloof of moreel stelsel is.quote:Op vrijdag 18 november 2016 21:51 schreef erodome het volgende:
[..]
Het is geen stroman, het is een realiteit.
Net als bij religie is geloof een peiler waar omheen gebouwd wordt. Datzelfde zie je (nu) bij atheisme.
Ik vind wel dat er voor dat principe een andere benaming dan atheisme nodig is, net zoals geloof en religie ook niet hetzelfde zijn.
Dat kan niet alleen, dat is er al.quote:Op vrijdag 18 november 2016 21:51 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Atheisme is dan ook geen geloof. Je zou uiteraard een kerk kunnen opzetten om atheïsme te verspreiden en waarden verzinnen etcetera. Maar dat is niet relevant voor andere atheïsten in de wereld, omdat atheisme geen ideologie, geloof of moreel stelsel is.
Niet in een auto rijden is inderdaad een vorm van autorijden. Geen positie innemen (in bijvoorbeeld een discussie) is ook een vorm van positie innemen. Simpelweg omdat je per definitie in positie bent.quote:Op vrijdag 18 november 2016 21:42 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Niet in een auto rijden is ook een vorm van autorijden. Het is heel simpel.
Geloof in een god wel. Je zou een compleet deistische god kunnen definiëren die zich afzijdig houdt voor tijdens en na jouw leven maar dat is natuurlijk de uitzondering. Geloof in een god veronderstelt vrijwel altijd dat die god ook waarden heeft. Anders is het geloof namelijk nogal zinloos.quote:Op vrijdag 18 november 2016 21:59 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat kan niet alleen, dat is er al.
Zo is het ook niet relevant voor mij als gelovige dat anderen een baptistenkerk hebben verzonnen om maar wat te noemen. Geloof op zichzelf is ook geen ideologie of moreel stelsel.
Alles is dus niets.quote:Op vrijdag 18 november 2016 21:59 schreef coinigy3 het volgende:
[..]
Niet in een auto rijden is inderdaad een vorm van autorijden. Geen positie innemen (in bijvoorbeeld een discussie) is ook een vorm van positie innemen. Simpelweg omdat je per definitie in positie bent.
Nee hoor, geloof op zichzelf is niet gelijk aan een ideologie/moreel stelsel. En nee, dat is minder een uitzondering dan je denkt, er zijn echt vele geloven die uitgaan van goden die zich niet met de mensheid/aarde bemoeien. Neem bv het boeddhisme, maar ook het hindoeisme kent dat principe in iets mindere mate.quote:Op vrijdag 18 november 2016 22:02 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Geloof in een god wel. Je zou een compleet deistische god kunnen definiëren die zich afzijdig houdt voor tijdens en na jouw leven maar dat is natuurlijk de uitzondering. Geloof in een god veronderstelt vrijwel altijd dat die god ook waarden heeft. Anders is het geloof namelijk nogal zinloos.
quote:Op vrijdag 18 november 2016 22:04 schreef erodome het volgende:
[..]
Nee hoor, geloof op zichzelf is niet gelijk aan een ideologie/moreel stelsel.
quote:Op vrijdag 18 november 2016 22:02 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Geloof in een god wel. Je zou een compleet deistische god kunnen definiëren die zich afzijdig houdt voor tijdens en na jouw leven maar dat is natuurlijk de uitzondering. Geloof in een god veronderstelt vrijwel altijd dat die god ook waarden heeft. Anders is het geloof namelijk nogal zinloos.
Je kan jezelf herhalen, maar dat maakt het niet ineens waar.quote:
"Alles is dus niets" is een verkeerde conclusie die je trekt uit mijn hypothese. Dat het een paradox is klopt inderdaad. Ik zou er iets langer over nadenken als ik jou was.quote:Op vrijdag 18 november 2016 22:02 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Alles is dus niets.
Geweldig filosofisch inzicht hoor, gefeliciteerd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |