Dat geldt voor jou. Leuk dat je wat religietjes opnoemt maar ook hier geldt weer: kijk naar de praktijk. Op dezelfde manier als atheisten zich atheist noemen omdat ze niet in een god geloven, gelooft de overgrote meerderheid van de mensen in een god of goden juist vanwege waarden, ideologie en of wensdenken. Dat geldt ook voor 'ietsisten', die geloven in 'iets' omdat ze willen geloven in iets. Zelfs dat compleet ongedefinieerde 'iets' geeft hen meer waarde dan niet geloven.quote:Op vrijdag 18 november 2016 22:09 schreef erodome het volgende:
[..]
Je kan jezelf herhalen, maar dat maakt het niet ineens waar.
Het is geen paradox maar een daadwerkelijke tegenstelling. Het is wederom een doorzichtig trucje met taal, bedoeld om de discussie te vervagen.quote:Op vrijdag 18 november 2016 22:16 schreef coinigy3 het volgende:
[..]
"Alles is dus niets" is een verkeerde conclusie die je trekt uit mijn hypothese. Dat het een paradox is klopt wel. Ik zou er iets langer over nadenken als ik jou was.
Die religietjes zijn de praktijk... Het boeddhisme is geen kleine speler op het toneel van religie's...quote:Op vrijdag 18 november 2016 22:18 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat geldt voor jou. Leuk dat je wat religietjes opnoemt maar ook hier geldt weer: kijk naar de praktijk. Op dezelfde manier als atheisten zich atheist noemen omdat ze niet in een god geloven, gelooft de overgrote meerderheid van de mensen in een god of goden juist vanwege waarden, ideologie en of wensdenken. Dat geldt ook voor 'ietsisten', die geloven in 'iets' omdat ze willen geloven in iets. Zelfs dat compleet ongedefinieerde 'iets' geeft hen meer waarde dan niet geloven.
Als de definities jou niet passen is het een taalspelletje? Als de argumenten je te moeilijk zijn is het een stroman? Als je geen voorstellingsvermogen hebt voor andere posities is het een vals dilemma?quote:Op vrijdag 18 november 2016 21:41 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Oh leuk, meer taalspelletjes, stromannen en valse dilemma's. Met een agenda nog wel.
Een hele lange post gebaseerd op een enkele simpele denkfout: namelijk dat mensen die zich atheist noemen dat doen vanuit ideologische of praktische (de 'obfuscation') overwegingen. De poster trapt in het spelletje dat Flew probeerde te spelen.
Een leuk idee, maar niets is natuurlijk minder waar. Mensen noemen zich atheist omdat ze niet in een god geloven. Met als belangrijkste redenen dat ten eerste 'god' niet of nauwelijks te definiëren is en ten tweede 'god' uiteraard niet bestaat.
En het belangrijkste: taal zoals men dat gebruikt is niet onder curatele van filosofen. Sterker nog, eerder het omgekeerde. Taal staat of valt met hoe men het gebruikt, niet met hoe filosofen denken dat het gebruikt moet worden.
Ja, dat heeft het wel. Voor boeddhisten die niet in een god geloven is deze kwestie natuurlijk sowieso irrelevant. Maar een godsbeeld heeft per definitie een waarde, het is een reflectie van de persoon met het beeld. Als het geloof in de god geen enkele waarde heeft dan is de persoon praktisch gezien ook niet meer gelovig.quote:Op vrijdag 18 november 2016 22:22 schreef erodome het volgende:
[..]
Die religietjes zijn de praktijk... Het boeddhisme is geen kleine speler op het toneel van religie's...
Dus nee, dat geld niet zozeer voor mij, maar is gewoon de waarheid, de realiteit, de praktijk.
Bij die ietsisten hebben ze er vaak idd waarde omheen gebouwt, maar hangt dat niet aan hun godsbeeld, dat godsbeeld heeft geen moraliteit/ideologie.
Dat is niet mogelijk, want nogmaals atheisme is geen geloof. Als men een moraal stelsel wil bouwen rondom het niet geloven in een god kan dat, maar dan hebben de morele stellingen die daar uit voort komen niets te maken met het ongeloof. Een doctrine opstellen uit een afwijzing van een andere doctrine is per definitie niet mogelijk, de afwijzing is namelijk compleet leeg.quote:En bij atheisten zie je datzelfde princiepe, niet bij iedere atheist, maar bij een heel aantal wel. Die bouwen een moraal stelsel/ideologie om die peiler van atheisme, zonder dat dat atheisme op zichzelf een waarde (moraal) toegekend wordt.
Oeh, leuke schijnbeweging! Je bent gesnapt dus probeer je subtiel de doelpalen te verzetten. Leuk geprobeerd.quote:Op vrijdag 18 november 2016 22:27 schreef coinigy3 het volgende:
"Ik zou er 'iets' langer over nadenken" en "Ik zou er 'niet' langer over nadenken" hebben beide betrekking op de mate van nadenken. Net als iets of niets geloven beide betrekking heeft op de mate van geloven.
Fout.quote:Op vrijdag 18 november 2016 22:32 schreef coinigy3 het volgende:
M.a.w. als je 0% in iets gelooft, is dat nog steeds een vorm van geloven.
Nee, die heeft niet per definitie een waarde. En ik heb het niet over boeddhisten die niet in goden geloven, ik heb het over boeddhisten die dat wel doen en dat zijn ze vrijwel allemaal aangezien die goden deel uitmaken van de boeddhistische kosmos en zonder dat beeld erbij het eigenlijk geen boeddhisme is.quote:Op vrijdag 18 november 2016 22:29 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ja, dat heeft het wel. Voor boeddhisten die niet in een god geloven is deze kwestie natuurlijk sowieso irrelevant. Maar een godsbeeld heeft per definitie een waarde, het is een reflectie van de persoon met het beeld. Als het geloof in de god geen enkele waarde heeft dan is de persoon praktisch gezien ook niet meer gelovig.
Als het niet mogelijk is zou het niet gebeuren... Zouden mensen dat niet zo kunnen voorstellen/zich zo kunnen profileren. Maar het gebeurd wel...quote:Dat is niet mogelijk, want nogmaals atheisme is geen geloof. Als men een moraal stelsel wil bouwen rondom het niet geloven in een god kan dat, maar dan hebben de morele stellingen die daar uit voort komen niets te maken met het ongeloof. Een doctrine opstellen uit een afwijzing van een andere doctrine is per definitie niet mogelijk, de afwijzing is namelijk compleet leeg.
Dat klopt. Niet geloven is het tegenovergestelde van geloven.quote:Op vrijdag 18 november 2016 22:34 schreef coinigy3 het volgende:
100% in niets geloven is niet het tegenovergestelde van 0% in iets geloven.
En heeft het dus ook geen betekenis. Zonder geloof in die boeddhistische kosmos ben je geen boeddhist. Het geloof geeft het betekenis.quote:Op vrijdag 18 november 2016 22:34 schreef erodome het volgende:
[..]
Nee, die heeft niet per definitie een waarde. En ik heb het niet over boeddhisten die niet in goden geloven, ik heb het over boeddhisten die dat wel doen en dat zijn ze vrijwel allemaal aangezien die goden deel uitmaken van de boeddhistische kosmos en zonder dat beeld erbij het eigenlijk geen boeddhisme is.
Er zijn boeddhisten die helemaal niets doen met die goden, maar ze erkennen allemaal die boeddhistische kosmos, want zonder dat beeld van die kosmos is het boeddhisme geen boeddhisme.
Dat is natuurlijk onzin, anders zou je niet in de goden geloven. Je moet ze definieren en dat geeft ze waarde.quote:Mijn godsbeeld heeft ook geen waarde, de goden zijn er, net zoals er leeuwen zijn bv. Dat maakt niet dat het geen geloof is, het maakt dat het een ander geloofssysteem is.
Zucht.....quote:Als het niet mogelijk is zou het niet gebeuren... Zouden mensen dat niet zo kunnen voorstellen/zich zo kunnen profileren. Maar het gebeurd wel...
Precies. Een atheïst kan best geloven in onzin als homeopathie.quote:Op vrijdag 18 november 2016 22:42 schreef Molurus het volgende:
Atheisme en geloof sluiten elkaar niet uit, maar atheisme zelf is geen geloof.
Ja, zo kunnen we overal een negatie-teken voorzetten. Een niet-appel is alles wat geen appel is. Geloven omvat een heel andere definitie in onze dagelijkse taal. Ik geloof bijvoorbeeld dat de zon morgen opkomt, geloof ik dat voor de volle 100%? Nee, maar ik heb er wel heel veel redenen voor. Jou opinie, ik geloof er 100% zeker in of ik doe dat totaal niet? Bullshit, geloven in iets vereist redenen voor het geloven daarin. Iemand die iets gelooft heeft daar redenen voor, en die redenen dragen bij aan wat hij aan geloven verstaat. 'Justified true belief' is iets heel anders dan alleen het wél of niet van iets.quote:Op vrijdag 18 november 2016 22:35 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat klopt. Niet geloven is het tegengestelde van geloven.
Mooi, we zijn er uit!
Nee, dat zeg ik niet. Ik ageer tegen de pogingen om de discussie onmogelijk te maken door onderscheid in begrippen onmogelijk te maken. We hebben het hier over een geloof in een god, niet over aannames gestoeld op falsifieerbare informatie. Vraag aan iemand of hij of zij 'gelooft' en iedereen weet dat daarmee een godsgeloof bedoeld wordt.quote:Op vrijdag 18 november 2016 22:45 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ja, zo kunnen we overal een negatie-teken voorzetten. Een niet-appel is alles wat geen appel is. Geloven omvat een heel andere definitie in onze dagelijkse taal. Ik geloof bijvoorbeeld dat de zon morgen opkomt, geloof ik dat voor de volle 100%? Nee, maar ik heb er wel heel veel redenen voor. Jou opinie, ik geloof er 100% zeker in of ik doe dat totaal niet? Bullshit, geloven in iets vereist redenen voor het geloven daarin. Iemand die iets gelooft heeft daar redenen voor, en die redenen dragen bij aan wat hij aan geloven verstaat. 'Justified true belief' is iets heel anders dan alleen het wél of niet van iets.
Maar een antwoord op een vraag is ook niet altijd ja of nee. Op deze manier zou iedereen een agnost of atheïst zijn, tenzij diegene 100% gelooft in een bepaalde God; maar ik ben het hier ook met je eens dat dat onzin is omdat het tot een contradictie leidt. Wat van belang is dat we inzien dat een gelovige niet automatisch alles is wat een atheist niet is. ( Oftewel, een theist is alles wat niet-atheist is, om het logisch te verwoorden.)quote:Op vrijdag 18 november 2016 22:51 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik niet. Ik ageer tegen de pogingen om de discussie onmogelijk te maken door onderscheid in begrippen onmogelijk te maken. We hebben het hier over een geloof in een god, niet over aannames gestoeld op falsifieerbare informatie. Vraag aan iemand of hij of zij 'gelooft' en iedereen weet dat daarmee een godsgeloof bedoeld wordt.
Daar ben ik het mee eens. Dat komt wat mij betreft vooral omdat atheist eigenlijk een simpel, vrijwel leeg begrip is. Eigenlijk vind ik het sowieso niet een term die ik graag gebruik, om redenen die in dit topic voorbij komen. Men heeft karaktermoord gepleegd op de term zodat het vrijwel onbruikbaar is geworden.quote:Op vrijdag 18 november 2016 22:59 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Maar een antwoord op een vraag is ook niet altijd ja of nee. Op deze manier zou iedereen een agnost of atheïst zijn, tenzij diegene 100% gelooft in een bepaalde God; maar ik ben het hier ook met je eens dat dat onzin is omdat het tot een contradictie leidt. Wat van belang is dat we inzien dat een gelovige niet automatisch alles is wat een atheist niet is. ( Oftewel, een theist is alles wat niet-atheist is, om het logisch te verwoorden.)
Religieuzen zijn welgelovigen(+) en tegelijkertijd niet-nietgelovigen(--). Atheisten zijn nietgelovigen(-) en tegelijkertijd wel-nietgelovigen(+-).quote:Op vrijdag 18 november 2016 22:35 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat klopt. Niet geloven is het tegengestelde van geloven.
Mooi, we zijn er uit!
Chill. Zo komen we iig verder in de discussie.quote:Op vrijdag 18 november 2016 23:00 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Daar ben ik het mee eens. Dat komt wat mij betreft vooral omdat atheist eigenlijk een simpel, vrijwel leeg begrip is. Eigenlijk vind ik het sowieso niet een term die ik graag gebruik, om redenen die in dit topic voorbij komen. Men heeft karaktermoord gepleegd op de term zodat het vrijwel onbruikbaar is geworden.
Nee, is het niet, maar uiteraard mag je dat wel geloven.quote:Op vrijdag 18 november 2016 21:34 schreef coinigy3 het volgende:
[..]
Niet in een god geloven is ook slechts een vorm van geloven. Het is heel simpel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |