eindelijk: mijn beloofde Works ervaring van afgelopen week!
ik ben van eerdere Works opdrachten gewend dat het daadwerkelijk plaatsen van promotie materialen vrij weinig werk is, en dat je langer bezig bent met het vragen/zoeken naar het pakket (vooral als het een klein pakket is) en het in contact komen met degene die jou toestemming kan geven om het te plaatsen.
ook was ik gewend meestal dik 10 tot wel 20 euro per winkel te kunnen verdienen, en dan hebben we het dus over het plaatsen van 1 actie.
in dit geval geldt heel simpel: in alle winkels had ik echt heel snel het pakket in handen (een joekel van een doos), inclusief toestemming.
het plaatsen was echter een stuk meer werk! het ging om materialen voor 4 merken, het betrof onder andere 2 schapbogen (kartonnen opbouw over en voor een schapmeter), die waren het meeste werk.
er was 1 ding nog meer werk, namelijk een paar schapstroken: het plaatsen ervan is een ellende omdat je in die meters met veel prijskaartjes zit te rommelen (in sommige winkels gaat dat bijna vanzelf goed, maar met het schapsysteem van de Jumbo is het echt vechten om die stroken er fatsoenlijk in te krijgen), en dus ook bij het verwijderen is het doffe ellende. daarnaast zit er van de totale lengte van de schapstrook meer cm achter de prijskaartjes dan dat er te zien is, dus wat schiet je er dan uberhaupt mee op (het ging om Andrelon, daar zit op ongeveer elke 10 centimeter een prijskaartje. als het gaat om flessen frisdrank zou het een ander verhaal zijn, dan zitten er op sommige meters maar 2 of 3 prijskaartjes).
maar tot mijn geluk werd in alle winkels aangegeven dat ze die schapstroken liever niet wilde hebben (mogelijk heb ik daar enigzins suggestief/waarschuwend naar gevraagd

maar ik heb wel steeds de keuze echt bij de winkel gelaten).
dan nog een aantal kleinere materialen...... al met al was ik in mijn eerste winkel 40 minuten binnen. dat was op de eerste dag, de vergoeding was 8 euro plus 5 euro bonus. ik weet op zich uit ervaring dat de eerste winkel altijd een soort investering van tijd is (ontdekken hoe het werkt) en dat de volgende winkels sneller zullen gaan, maar ik had er gewoon geen lol in. ik vond de verdiensten (voor wat ik gewend ben) te weinig, zeker voor het feit dat het nu 4 merken zijn. en daarnaast waren er veel andere opdrachten beschikbaar waarmee ik in dezelfde tijd veel meer kon verdienen! de rest van de dag heb ik dus ruim 30 andere opdrachten gedaan die me 6 a 8 euro opleverden, ruim 250 euro verdiend, en dat had ik nooit gered als ik alleen de Works opdrachten was blijven doen.
ander punt waar ik niet blij van werd: de materialen waren deels waardeloos om mee te werken, of in elk geval niet geschikt voor de Jumbo. ik noemde eerder de schapstroken al, maar ook banieren die in de koeling moesten worden geplaatst pasten in geen enkele winkel. andere kleine banieren hadden kleine klemmetjes die in sommige winkels niet fatsoenlijk vast te maken waren. woblers die zo groot (en dus zwaar) zijn dat ze bijna recht omlaag hangen voor het product en prijskaartje 1 schap lager, ipv naar voren. veel vloerstickers die beschadigd zijn door de grote banieren die er in de grote doos tegenaan gedrukt zaten, en ik heb ook 1 afwijkend formaat doos geopend waarin het kartonnen display gewoon opgevouwen zat en de vloersticker echt opgefrommeld. dankjewel Unilever, je hebt echt waardeloos spul geleverd, volgende keer graag een wat betere voorbereiding!!
ook de instructie die er bij zat (ik weet niet of Unilever of Roamler die heeft opgesteld) bevat echt wat missers.
ik heb Roamler gecontact over de verschillende punten, zij waren er inmiddels ook deels al achter.
later op donderdag/vrijdag toen de vergoeding omhoog was gegaan heb ik er nog een aantal gedaan in mijn buurt. het ging inderdaad wel iets sneller, maar niet veel.
wat me wel opviel tijdens die dagen: de beschikbaarheid van die opdrachten verliep vreemd. ik heb uit eerdere Works ervaringen wel een aardig beeld waar de Workers actief zijn (ik houd dat altijd een beetje in de gaten), maar nu liep (ondanks de tegenvallende vergoeding) het echt heel anders: er werden veel meer opdrachten uitgevoerd dan ik had verwacht!
maar ineens kwam ik erachter hoe dat kwam: ik kwam in een Jumbo terwijl ik aan het bouwen was een Unilever medewerkster tegen, zij sprak me aan over de materialen. zij had zelf (niet via de Roamler app) ook in enkele winkels de materialen geplaatst, en ik ga er dan vanuit dat collega's van haar dat ook doen (en het dan vervolgens op 1 of andere manier afmelden zodat die locaties uit de app verdwijnen). ze was zelf ook verrast door de slecht plaatsbare materialen, het was prettig om het er even met iemand van 'mijn opdrachtgever' over te kunnen hebben. zij heeft na de eerste winkel ook de lastige schapstroken niet meer geplaatst (wat mij sterkte in de manier waarop ik dat met de verschillende winkels besprak).