abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 11 november 2016 @ 18:52:42 #1
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_166587478
quote:
Aan de vooravond van de intrede van Sinterklaas in Antwerpen engageren het Gemeenschapsonderwijs, het Katholiek Onderwijs, de Gezinsbond, Vlaamse kindertelevisiezenders en -producenten, jeugdtheaters en speelgoedketen Dreamland zich in het ‘Pietenpact’ ‘voor een Sinterklaasfeest zonder raciale stereotyperingen’.

Het initiatief voor het Pietenpact komt van het Vlaams-Nederlands Huis deBuren uit Brussel. Een jaar lang heeft deBuren in stilte gewerkt aan breed draagvlak voor een oplossing van een slepend probleem, dat vooral in Nederland tot heftige emoties leidde.

De twee extremen zijn bekend. Enerzijds mensen die het Sinterklaasgebeuren helemaal wilden afschaffen, vanwege de racistische elementen in ‘Zwarte’ Piet. Daartegenover een harde kern die niet open staat voor een evolutie naar een Piet-beeld dat niet meer kwetsend is voor zwarte kinderen.

Met het Pietenpact wil deBuren tonen dat alternatieven mogelijk en haalbaar zijn, en dat daar een groeiend draagvlak voor is. Het pact pleit voor een Sinterklaasfeest zonder raciale stereotyperingen. Voor de rest is de invulling van het feest vrij: de Sint kiest lekker zelf of hij zonder of met pieten – roetveegpieten, regenboogpieten, ongeschminkte pieten – jong en oud komt verblijden.

De bedoeling is dat zoveel mogelijk organisaties, bedrijven, scholen en individuele personen in Nederland en Vlaanderen dit Pietenpact digitaal ondertekenen. Het Gemeenschapsonderwijs, het Katholiek Onderwijs, de Gezinsbond, Vlaamse kindertelevisiezenders en -producenten, jeugdtheaters en speelgoedketen Dreamland hebben het pact al ondertekend.

Ook kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen, Bart Peeters, Hugo Matthysen en Stijn Coninx staan achter de compromistekst die Piet handhaaft maar alle racistische verwijzingen verbant.

Bron: De Standaard
Tjonge, de dingen die mogelijk zijn als je je even niet als een dolle extremist gedraagt. Echt wonderbaarlijk.
  vrijdag 11 november 2016 @ 18:55:35 #2
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_166587536
_O_

Je zou bijna in België gaan wonen.

Deze oplossing maakt dat eeuwige gezeur van beide partijen (maar met name pvv'ers) zoooo zielig :')
pi_166587550
Echt een prima oplossing, een oplossing die de deur openzet voor een jarenlang Pieten-debat. Geweldig.
pi_166587556
quote:
een Sinterklaasfeest zonder raciale stereotyperingen
=

quote:
... een Sinterklaasfeest zonder raciale stereotyperingen. Voor de rest blijft de invulling van het feest vrij: de Sint kiest lekker zelf of hij zonder of met pieten – roetveegpieten, regenboogpieten, ongeschminkte pieten – jong en oud komt verblijden.
Blijft een beetje vaag. Alleen de kleur op de huid dus? Of ook de lippen, etc.

Ik ben zwarte piet trouwens redelijk zat. Kinderen willen gewoon cadeau's, dus laat de Sint lekker alleen komen, of met blanke pieten.
  vrijdag 11 november 2016 @ 18:58:40 #5
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_166587584
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 18:56 schreef luxerobots het volgende:
Echt een prima oplossing, een oplossing die de deur openzet voor een jarenlang Pieten-debat. Geweldig.
Op wat voor manier dan? Tenzij je bedoelt dat het een debat is wanneer extremisten elkaar met drogredenen de tent uitvechten, zie ik niet echt in hoe dit het debat doet voortduren. De meeste mensen zullen zich hier uitstekend ik kunnen vinden en kunnen met deze verklaring een signaal zenden: met dit compromis is de kous af.
pi_166587591
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 18:56 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

=

[..]

Blijft een beetje vaag. Alleen de kleur op de huid dus? Of ook de lippen, etc.

Ik ben zwarte piet trouwens redelijk zat. Kinderen willen gewoon cadeau's, dus laat de Sint lekker alleen komen, of met blanke pieten.
Alles mag, behalve hoe Piet er nu uitziet, donkere huid, gekleurde lippen en zwart krulhaar.

De mensen die het Sinterklaasfeest een warm hart toedragen moeten inbinden.

Waarom niet gewoon de oplossing dat iedereen het viert zoals hij wil, maar Zwarte Piet ook toegestaan is?

Dat is dan een oplossing die niet één groepje voortrekt.
  vrijdag 11 november 2016 @ 19:00:58 #7
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_166587616
Prima oplossing, moeten we volgend jaar hier ook doen.
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
pi_166587628
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 18:59 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Alles mag, behalve hoe Piet er nu uitziet, donkere huid, gekleurde lippen en zwart krulhaar.

De mensen die het Sinterklaasfeest een warm hart toedragen moeten inbinden.

Waarom niet gewoon de oplossing dat iedereen het viert zoals hij wil, maar Zwarte Piet ook toegestaan is?

Dat is dan een oplossing die niet één groepje voortrekt.
Wat ik niet begrijp is waarom het Sinterklaasfeest kennelijk gedefinieerd wordt door Piet, die er op een hele specifieke manier uit moet zien, en anders is het feest verpest. Alsof dat het feest maakt of breekt. Het zou juist om cadeau's moeten gaan. Alsof kinderen het iets boeit wie die cadeau's komt brengen.
  vrijdag 11 november 2016 @ 19:03:24 #9
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_166587655
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 19:01 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Wat ik niet begrijp is waarom het Sinterklaasfeest kennelijk gedefinieerd wordt door Piet, die er op een hele specifieke manier uit moet zien, en anders is het feest verpest. Alsof dat het feest maakt of breekt. Het zou juist om cadeau's moeten gaan. Alsof kinderen het iets boeit wie die cadeau's komt brengen.
Juist. En het wezen van Zwarte Piet wordt niet fundamenteel veranderd door wat kleine kenmerken zoals oorbellen, rode lippen of kroeshaar weg te halen. Ik denk dat de meeste kinderen het zelfs niet erg zouden vinden als de zwarte kleur zou plaatsmaken voor om het even welke kleur.
pi_166587690
Nuh, bemoeizuchtige "oplossing". Iedereen zelf laten bepalen welke kleur ze hun pieten geven is de ideale oplossing.
Conscience do cost.
  vrijdag 11 november 2016 @ 19:05:55 #11
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_166587695
:BE
pi_166587696
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 19:01 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Het feest wordt niet gedefinieerd door Piet.

De aandacht komt er nu op te liggen omdat een klein groepje dit probeert te verbieden.

Als ze ervoor gekozen hadden om het christelijke uiterlijk van Sinterklaas (mijter, tabbaard, baard etc.) te verbieden, was dat het probleem geweest.

De meerderheid wil iets vieren en een klein groepje komt continu met offensieve en zelfs gewelddadige acties (rechtszaken, protestacties etc.).
pi_166587701
Het is als oud en nieuw zonder vuurwerk.

Nee wat krijgen wij ervoor terug? Een "verkleedfeestje" met bloed, afgehakte ledematen, skeletten etc.
Dat accepteren wij wel? Rare wereld!
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_166587705
Voor wie is dat precies een oplossing? Niet voor de mensen die Zwarte Piet willen veranderen en dat is nog steeds de overgrote meerderheid.. Het is een oplossing voor de anti-groep niet voor de pro-groep..
  vrijdag 11 november 2016 @ 19:08:01 #15
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_166587729
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 19:06 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het feest wordt niet gedefinieerd door Piet.

De aandacht komt er nu op te liggen omdat een klein groepje dit probeert te verbieden.

Als ze ervoor gekozen hadden om het christelijke uiterlijk van Sinterklaas (mijter, tabbaard, baard etc.) te verbieden, was dat het probleem geweest.

De meerderheid wil iets vieren en een klein groepje komt continu met offensieve en zelfs gewelddadige acties (rechtszaken, protestacties etc.).
Nee. Een klein groepje vindt dat Zwarte Piet verboden moet worden, een klein groepje wil Zwarte Piet behouden zoals 'ie is, en veel mensen hebben zoiets van: "Ik begrijp wel dat het beledigend kan zijn, maar ik begrijp ook dat Zwarte Piet een gewaardeerd onderdeel van het feest is. Laten we daarom een gulden middenweg zoeken."
pi_166587735
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 19:08 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

een klein groepje wil Zwarte Piet behouden zoals 'ie is,
Apekool.
pi_166587756
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 19:05 schreef ems. het volgende:
Nuh, bemoeizuchtige "oplossing". Iedereen zelf laten bepalen welke kleur ze hun pieten geven is de ideale oplossing.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  vrijdag 11 november 2016 @ 19:09:30 #18
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_166587766
quote:

[..]

Nee. Een klein groepje vindt dat Zwarte Piet verboden moet worden, een klein groepje wil Zwarte Piet behouden zoals 'ie is, en veel mensen hebben zoiets van: "Ik begrijp wel dat het beledigend kan zijn, maar ik begrijp ook dat Zwarte Piet een gewaardeerd onderdeel van het feest is. Laten we daarom een gulden middenweg zoeken."
Dit.
  vrijdag 11 november 2016 @ 19:10:35 #19
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_166587788
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 19:08 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Apekool.
Oké joh.
pi_166587911
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 19:03 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Juist. En het wezen van Zwarte Piet wordt niet fundamenteel veranderd door wat kleine kenmerken zoals oorbellen, rode lippen of kroeshaar weg te halen. Ik denk dat de meeste kinderen het zelfs niet erg zouden vinden als de zwarte kleur zou plaatsmaken voor om het even welke kleur.
De discussie wordt IMO teveel op racisme gespeeld. Wanneer je mensen beticht van racisme schieten ze gelijk heel zwaar in de verdediging.

Gewoon onderzoek laten doen naar welke Piet de kinderen het leukste vinden: dit zal vast niet Piet in de huidige vorm zijn. En ze vragen stellen als "volgend jaar neemt Sint misschien een Piet mee die er anders uitziet, vind je dat erg", of "de Pieten hebben Sint heel lang geholpen en gaan nu met pensioen; de nieuwe Pieten zijn wat jonger en ziet er net iets anders uit, vind je dat erg". En dan die introduceren. Heeft niemand reden om te gaan rellen. Het gaat om de kinderen.

-edit-

Dit natuurlijk voor de nationale intocht, etc. Prive mogen mensen doen wat ze willen.
pi_166587941
Dus dan krijt per definitie de sinterklaas de schuld, als die iets niet doet wat 1 van de partijen niet wil.....ook lullig.
quote:
Voor de rest is de invulling van het feest vrij: de Sint kiest lekker zelf of hij zonder of met pieten – roetveegpieten, regenboogpieten, ongeschminkte pieten – jong en oud komt verblijden.
Krijgen we in elkaar geslagen sints ....
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  vrijdag 11 november 2016 @ 19:20:08 #22
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_166587962
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 19:16 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

De discussie wordt IMO teveel op racisme gespeeld. Wanneer je mensen beticht van racisme schieten ze gelijk heel zwaar in de verdediging.

Gewoon onderzoek laten doen naar welke Piet de kinderen het leukste vinden: dit zal vast niet Piet in de huidige vorm zijn. En ze vragen stellen als "volgend jaar neemt Sint misschien een Piet mee die er anders uitziet, vind je dat erg", of "de Pieten hebben Sint heel lang geholpen en gaan nu met pensioen; de nieuwe Pieten zijn wat jonger en ziet er net iets anders uit, vind je dat erg". En dan die introduceren. Heeft niemand reden om te gaan rellen. Het gaat om de kinderen.

-edit-

Dit natuurlijk voor de nationale intocht, etc. Prive mogen mensen doen wat ze willen.
Aangezien een groot deel van de argumenten van de voorstanders van een traditionele Piet berusten op racisme, vind ik dat niet eens zo raar.
pi_166587988
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 19:20 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Aangezien een groot deel van de argumenten van de voorstanders van een traditionele Piet berusten op racisme, vind ik dat niet eens zo raar.
Maar het helpt niet om het probleem om te lossen. Een hysterische Quinsy of Sylvana werkt contraproductief. Een paar saaie ambtenaren kunnen dit beter doen.
pi_166588015
quote:

[..]

71℅ is tegen iedere vorm van verandering!

Cijfers ZP discussie
  vrijdag 11 november 2016 @ 19:23:49 #25
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166588045
Dus eigenlijk verandert er niets? Goh :'). Wat een verrassing weer.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')