abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_166560237
Deel 7 alweer van dit topic. Voor échte hoogbegaafden, voor wannabees, mensen die zich in de beschrijving herkennen en alles en iedereen ertussen in.

Vorige deel
R&P / Hoogbegaafdheid, deel 5: Een nadeel of een voordeel?
Links
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogbegaafdheid
http://mens-en-samenlevin(...)hoogbegaafdheid.html

De mensa thuistest
http://www.mensa.nl/lid-worden/doe-de-thuistest

En deze gaat eigenlijk over kinderen, naar ook volwassenen krijgen nogal eens met dit soort misverstanden te maken, dus voeg ik ook deze er bij
http://educatie-en-school(...)nderen-weerlegd.html
FOK! is net een groot tijdschrift
pi_166560326
Ik bedoel als ik met sommige dingen rond de 115-125 scoor dan voel ik me al anders. Je merkt zelf verschil. Laat staan voor jullie. Maar gaat er meer om wat je er mee doet.

Ben hier straks weer weg, ;)
FOK! is net een groot tijdschrift
  donderdag 10 november 2016 @ 14:22:22 #3
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_166560398
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 13:28 schreef Moira. het volgende:

[..]

Zoals iedereen.

Heb ooit wel ergens gehoord dat het makkelijker voor mensen is om te communiceren met mensen binnen 20 punten range van hun IQ zeg maar. Dus voor iemand met een IQ van 110 wordt het lastiger om te communiceren met iemand met een IQ onder de 90 of over de 130. Vanaf daar wordt het verschil 'te groot' en ga je het merken aan manier van denken/praten enzo en is het lastiger om elkaars bedoelingen te begrijpen ofzo.
Geen idee in hoeverre dat wetenschappelijk onderbouwd is (of überhaupt kan worden) though :')
Ik weet niet in hoeverre intelligentie van belang is om met mensen van een 'ander niveau' te kunnen communiceren. En ik denk dat er in dat geval sowieso meer sprake zal zijn van een ondergrens dan van een bovengrens. Iemand met een hoog 'niveau' kan namelijk wel op laag niveau acteren. Andersom wordt dat daarentegen vrij lastig.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_166571958
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 09:26 schreef Harmankardon het volgende:
In het echte leven hoor ik eigenlijk alleen maar mensen over hun eigen hoogbegaafdheid praten die er niet verder mee zijn gekomen. Compensatiedrang lijkt me. In omgevingen waar alleen hele slimme mensen werken (luchtverkeersleiders, strategy consulting) is het echt een non issue is mijn ervaring.
Okay, dit is echte een oerouwe post, maar wilde er toch even op reageren. Het lijkt mijn inderdaad nogal logisch dat dit een non-issue is als je tussen de slimme mensen zit. Pas als je onder je niveau moet werken voel je je anders dan de anderen en heb je behoefte aan 'speciale clubjes;.
  † In Memoriam † vrijdag 11 november 2016 @ 02:14:50 #5
460494 naoomx
pi_166576498
Ik zou me voor dit topic me focussen op mensen die op het gebied van denken excelleren in plaats van slechts alleen op mensen met een hoog IQ, anders loop je volgensmij best wel wat hoogbegaafden mis namelijk :P
  zaterdag 18 maart 2017 @ 19:14:08 #6
212761 magnetronkoffie
Where's the fish?
pi_169612842
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 02:14 schreef naoomx het volgende:
Ik zou me voor dit topic me focussen op mensen die op het gebied van denken excelleren in plaats van slechts alleen op mensen met een hoog IQ, anders loop je volgensmij best wel wat hoogbegaafden mis namelijk :P
Het gaat toch sowieso meer om de raakvlakken en die zijn afhankelijk van je interesses en je interesses zijn deels afhankelijk van je intellect.

Maar je kunt ook raakvlakken hebben met iemand die dezelfde interesses deelt, maar een veel hoger of lager IQ heeft.

Zelf ben ik vooral met mensen omgegaan wiens IQ een stuk lager is dan het mijne (kon met veel bloed zweet en tranen de MAVO net wel afronden). Ik vind het contact met hun wel leuk, maar er "ontbreekt" toch wel iets.

IQ is niet zo relevant, maar het helpt wel. Het gaat om de inbreng en de intentie.

Wel merk ik dat ik de voorkeur geef aan mensen met een hoger IQ, maar eerlijk gezegd denk ik dat het meer te maken heeft met het willen vinden van mensen die op me lijken en hoogbegaafde mensen lijken gewoon vaker op mij.
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
  † In Memoriam † maandag 20 maart 2017 @ 22:58:26 #7
460494 naoomx
pi_169667328
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 maart 2017 19:14 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Het gaat toch sowieso meer om de raakvlakken en die zijn afhankelijk van je interesses en je interesses zijn deels afhankelijk van je intellect.

Maar je kunt ook raakvlakken hebben met iemand die dezelfde interesses deelt, maar een veel hoger of lager IQ heeft.

Zelf ben ik vooral met mensen omgegaan wiens IQ een stuk lager is dan het mijne (kon met veel bloed zweet en tranen de MAVO net wel afronden). Ik vind het contact met hun wel leuk, maar er "ontbreekt" toch wel iets.

IQ is niet zo relevant, maar het helpt wel. Het gaat om de inbreng en de intentie.

Wel merk ik dat ik de voorkeur geef aan mensen met een hoger IQ, maar eerlijk gezegd denk ik dat het meer te maken heeft met het willen vinden van mensen die op me lijken en hoogbegaafde mensen lijken gewoon vaker op mij.
Interesse hebben in verschillende gebieden is inderdaad wel belangrijk om je intellect op een brede manier te ontwikkelen.

Ik had het hier echter in deze post vooral over dat er soorten intelligentie zijn die niet getest worden op het IQ (zoals creativiteit en oa psychologisch inzicht). Hiernaast is er nog een verschil tussen goed scoren op een IQ-test en goed scoren op vaardigheden, die op deze test worden gemeten / gemeten zouden moeten worden.

Toch is een IQ van 130+ wel een deel van het eisenpakket, die aan hoogbegaafdheid gesteld wordt (alhoewel lang niet de énige eis, zoals veel FOKkers lijken te denken). Dus eigenlijk was dit nogal een domme opmerking van me. 🙈
pi_169720671
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2017 22:58 schreef naoomx het volgende:

[..]

Interesse hebben in verschillende gebieden is inderdaad wel belangrijk om je intellect op een brede manier te ontwikkelen.

Ik had het hier echter in deze post vooral over dat er soorten intelligentie zijn die niet getest worden op het IQ (zoals creativiteit en oa psychologisch inzicht). Hiernaast is er nog een verschil tussen goed scoren op een IQ-test en goed scoren op vaardigheden, die op deze test worden gemeten / gemeten zouden moeten worden.

Toch is een IQ van 130+ wel een deel van het eisenpakket, die aan hoogbegaafdheid gesteld wordt (alhoewel lang niet de énige eis, zoals veel FOKkers lijken te denken). Dus eigenlijk was dit nogal een domme opmerking van me. 🙈
Volgens mij is er veel verwarring over wat hoogbegaafdheid inhoudt.

Er zijn mensen die bijvoorbeeld een sociaal aspect eraan toe zouden willen toevoegen, maar ik zie daar niet echt het nut van in.

Welke eisen benoem je hier trouwens? Want iedereen kan bij wijze van wel een lijstje op de wiki zetten met alle eigenschappen waaraan je zou moeten voldoen. Enige wat denk ik belangrijk is, is dat het om een gave gaat (iets dat is aangeboren, een talent zeg maar).
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
  † In Memoriam † donderdag 23 maart 2017 @ 14:29:10 #9
460494 naoomx
pi_169722122
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 13:13 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Volgens mij is er veel verwarring over wat hoogbegaafdheid inhoudt.

Er zijn mensen die bijvoorbeeld een sociaal aspect eraan toe zouden willen toevoegen, maar ik zie daar niet echt het nut van in.

Welke eisen benoem je hier trouwens? Want iedereen kan bij wijze van wel een lijstje op de wiki zetten met alle eigenschappen waaraan je zou moeten voldoen. Enige wat denk ik belangrijk is, is dat het om een gave gaat (iets dat is aangeboren, een talent zeg maar).
Dat er veel verwarring over bestaat, klopt inderdaad wel.

Ik heb me er ook niet echt in verdiept, maar ik weet wel dat "hoogbegaafdheid" in de wetenschap inhoudt dat je hoog scoort op praktisch (bijna) alle soorten intelligentie en daarvan zijn er heel veel niet opgenomen in het IQ. Denk aan onder andere:
- Emotionele intelligentie
- Creativiteit

En hiernaast zijn er ook blijkbaar eigenschappen, die vaak met hoogbegaafdheid geassociëerd worden, zoals:
- Diep nadenken over (filosofische) kwesties
- Groot doorzettingsvermogen
- Grote empathie
- Neiging naar innovatie & complexiteit

Ik denk dat je het sociale aspect wel toe mag voegen, aangezien je voor omgang met andere mensen ook een bepaalde soort intelligentie nodig hebt.
Ik vind dan echter wel dat we dan een nieuwe benaming moeten geven voor alle hoogbegaafden, die hoog genoeg scoren op alle aspecten behalve dat sociale aspect. Met dit criterium erbij vallen namelijk wel veel "hoogbegaafden" af.

Mensen met 'slechts' een IQ van 130+ mag je wat mij betreft "hoogintelligenten" (blijven) noemen btw.
  donderdag 23 maart 2017 @ 14:49:02 #10
212761 magnetronkoffie
Where's the fish?
pi_169722548
quote:
1s.gif Op donderdag 23 maart 2017 14:29 schreef naoomx het volgende:

[..]

Dat er veel verwarring over bestaat, klopt inderdaad wel.

Ik heb me er ook niet echt in verdiept, maar ik weet wel dat "hoogbegaafdheid" in de wetenschap inhoudt dat je hoog scoort op praktisch (bijna) alle soorten intelligentie en daarvan zijn er heel veel niet opgenomen in het IQ. Denk aan onder andere:
- Emotionele intelligentie
- Creativiteit
Creativiteit valt op zich nog wel te meten, maar iets als emotionele intelligentie..hoe meet je zoiets? Het laatste wat zou moeten gebeuren is dat de grootste groep ja-knikkers elkaar de hoogste emotionele intelligentie gaan toebedelen, het moet een (objectief) meetbaar iets zijn, of op z'n minst meetbaar te benaderen.
quote:
En hiernaast zijn er ook blijkbaar eigenschappen, die vaak met hoogbegaafdheid geassociëerd worden, zoals:
- Diep nadenken over (filosofische) kwesties
- Groot doorzettingsvermogen
- Grote empathie
- Neiging naar innovatie & complexiteit
Diep nadenken over filosofische kwesties is wat mij betreft een must voor intelligentie.

Empathie is relatief en is lastig te meten. Ook is empathie iets wat je kunt leren (had ooit een oude post van straw gevonden waarin ze dit ook over haarzelf zei) en de huidige definitie van empathie staat nogal op losse wat de objectiviteit betreft.
Diep nadenken kan ik me in vinden, daar hier de kern het nadenken zelf betreft.

Groot doorzettingsvermogen is een mooie eigenschap, maar waarom zou dit een teken van intelligentie zijn?
Neiging naar innovatie ligt wel op een lijn met intelligentie, maar is op zich nog geen doel op zich (tenzij het om verbeteringen gaat, niet alle innovatie is intelligent).

Neigen naar complexiteit...bedoel je hier het vermogen om te kunnen nuanceren mee? Nuanceren hoeft niet per definitie complex te zijn, maar wel is goed kunnen nuanceren een iets wat makkelijk complex kan worden en waarbij het op den duur zelfs een kunst wordt om de niet relevante details (al dan niet tijdelijk) te kunnen parkeren.

Eerlijk gezegd is het vermogen te kunnen nuanceren en out-of-the-box kunnen denken m.i. een cognitieve kracht die een sterke verwantschap met intelligentie heeft..of in elk geval van het menselijke intellect.

Dus wat de complexiteit betreft...het gaat er m.i. niet om dat dingen complex zijn, maar dat dingen niet onnodig weggefilterd worden ten koste van de zuiverheid alleen maar om complexiteit te voorkomen of overzichtelijk te houden. Complexiteit is eerder een inherent gevolg van nuancerend vermogen.
quote:
Ik denk dat je het sociale aspect wel toe mag voegen, aangezien je voor omgang met andere mensen ook een bepaalde soort intelligentie nodig hebt.
Het probleem is echter dat je hierbij de grootste groep gelijkgestemden op elkaar gaat laten stemmen terwijl intelligentie een individueel kwaliteitskenmerk is.
Het feit dat de meeste mensen mij niet snappen maar elkaar wel, maakt mij nog niet automatisch minder intelligent dan die mensen die mij niet begrijpen en daar zit het probleem ook een beetje wat de objectiviteit van dit punt betreft.

Hoe zou je dit moeten kunnen meten?
quote:
Ik vind dan echter wel dat we dan een nieuwe benaming moeten geven voor alle hoogbegaafden, die hoog genoeg scoren op alle aspecten behalve dat sociale aspect. Met dit criterium erbij vallen namelijk wel veel "hoogbegaafden" af.

Mensen met 'slechts' een IQ van 130+ mag je wat mij betreft "hoogintelligenten" (blijven) noemen btw.
Het sociale criterium is niet objectief te meten..of in elk geval heel lastig.

Laten we de dingen gewoon zo houden zoals ze zijn en laten we de "wolken-hoogbegaafdheid" in hetzelfde emmertje stoppen samen het de HSP's en de nieuwetijdskinderen :) ...of was het sterrekinderen?
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_169723012
quote:
1s.gif Op donderdag 23 maart 2017 14:29 schreef naoomx het volgende:

[..]

Dat er veel verwarring over bestaat, klopt inderdaad wel.

Ik heb me er ook niet echt in verdiept, maar ik weet wel dat "hoogbegaafdheid" in de wetenschap inhoudt dat je hoog scoort op praktisch (bijna) alle soorten intelligentie en daarvan zijn er heel veel niet opgenomen in het IQ. Denk aan onder andere:
- Emotionele intelligentie
- Creativiteit

En hiernaast zijn er ook blijkbaar eigenschappen, die vaak met hoogbegaafdheid geassociëerd worden, zoals:
- Diep nadenken over (filosofische) kwesties
- Groot doorzettingsvermogen
- Grote empathie
- Neiging naar innovatie & complexiteit

Ik denk dat je het sociale aspect wel toe mag voegen, aangezien je voor omgang met andere mensen ook een bepaalde soort intelligentie nodig hebt.
Ik vind dan echter wel dat we dan een nieuwe benaming moeten geven voor alle hoogbegaafden, die hoog genoeg scoren op alle aspecten behalve dat sociale aspect. Met dit criterium erbij vallen namelijk wel veel "hoogbegaafden" af.

Mensen met 'slechts' een IQ van 130+ mag je wat mij betreft "hoogintelligenten" (blijven) noemen btw.
Heel veel soorten van de intelligentie die je noemt zijn sterk gecorreleerd met IQ. Dus bij de meeste mensen met een hoog IQ zijn de andere intelligentievormen ook hoog. Natuurlijk vallen degenen met ongelijke profielen enorm op. De prototype nerds met wiskundeknobbel en autistiforme trekjes.

Ik denk zelf dat creativiteit wel een belangrijke factor is die bij HB zou moeten horen.

Dat sociale aspect hoort er wat mij betreft niet bij, dit omdat je best goed kunt zien en snappen hoe eea sociaal gezien werkt, maar ernaar handelen is afhankelijk van veel zaken. HB-ers wijken nogal af van de norm, dat betekent dat ze ook makkelijker doelwit zijn voor pesten etc. Dan wordt je sociale vaardigheid aangetast, niet zozeer door jezelf, maar vanwege de omgeving waarin je zit.

Er zijn uiteraard best veel HB-mensen die het van zichzelf niet weten, of iig niet een test hebben gedaan. De mensen die je er het meest over hoort zijn degenen die problemen hebben of hebben gehad.

Ikzelf heb momenteel helemaal geen problemen, maar ik vond het vroeger op school wel lastig. Niet in sociaal opzicht, maar meer omdat ik nooit hard heb leren werken. Dat ging mis op de universiteit, waar ik het zonder studeren ineens net niet redde (ook omdat de studie die ik deed heel veel stamptentamens had, wat viel dat tegen zeg). Ik dacht eindelijk zelf te mogen nadenken, moest ik nu feitjes gaan stampen in het engels... hoera....
Whatever...
  † In Memoriam † vrijdag 24 maart 2017 @ 18:51:25 #12
460494 naoomx
pi_169749484
@ magnetronkoffie: Ik had eerlijk gezegd niet echt praktisch over de term nagedacht. Wat jij zegt over de meetbaarheid van de door mij benoemde factoren is dan ook zeker wel terecht. Al wil ik nog steeds wel dat de definitie van "hoogbegaafdheid" verruimd wordt zodra we weten hoe we (bepaalde) (belangrijke) aspecten van intelligentie, die niet in het IQ voorkomen, kunnen meten. Maar ik vind het ook niet erg als we tot dan mensen met IQ's van 130+ gewoon onder hoogbegaafden laten vallen hoor. :)

Waar doorzettingsvermogen als factor vandaan komt, begrijp ik ook niet helemaal. Had het ooit ergens gelezen geloof ik.

Met "neiging naar complexiteit" bedoel ik niet alleen het vermogen om out-of-the-box te denken, maar ook ernaar te neigen dit te doen. Dat je bvb bij het filosoferen niet klakkeloos de logica (als stroming) als richtlijn volgt, maar dat je de logica zelf in twijfel neemt. Dat je naar andere kanten van het verhaal zoekt, andere (soorten) verklaringen. Plus dat je (uiteraard) ook in dit out-of-the-boxdenken uitblinkt.


@ Spanky78: het klopt dat veel - aldan niet de meeste - vormen van intelligentie gecorreleerd zijn met het IQ. Maar zoals je zelf al zegt, heeft niet iedereen met een hoog IQ gelijk een hoge brede intelligentie. En zijn er wel degelijk soorten intelligentie, die niet echt iets te maken hebben met het IQ. Vandaar dat het me toch beter lijkt om de definitie van hoogbegaafdheid te verruimen, indien mogelijk.

Hm.. Je hebt ergens wel een punt wat het sociale aspect betreft. Al is het wel zo dat het belangrijkste onderdeel van goede sociale vaardigheden is dat je je goed kan aanpassen, zodat je niet gepest wordt of na het pesten goed opkrabbelt. Maar als je in een sociaal goede omgeving opgroeit, kan het wel lijken alsof je dit soort vaardigheden van jezelf erg goed beheerst, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn bvb idd.
  vrijdag 24 maart 2017 @ 19:58:02 #13
285174 Evienne
never odd or even
pi_169751061


[ Bericht 53% gewijzigd door Evienne op 25-03-2017 06:36:58 ]
think for yourself, question authority
while it is always possible to wake a person who's sleeping, no amount of noise will wake a person who is pretending to be asleep
pi_169751717
Ik lees hier graag mee, mijn dochter is 4jr en 1mnd en zit nu in groep 2, ze loopt erg voor in haar ontwikkeling, van lezen tot alle planeten op volgorde kennen tot de anatomie van het menselijk lichaam tot de kaart en alle vlaggen van europa etc etc.. alles zelf aangeleerd via youtube klikken, na de zomervakantie gaat ze misschien al mee naar groep 3 omdat cognitief groep 2 eigenlijk te makkelijk is (maar alleen als ze dit sociaal emotioneel ook aankan, tot nu toe gaat ze juist veel beter met oudere kinderen). Ze wordt via school gevolgd door een hb/echa specialiste.

Zelf nooit ervaring hier mee gehad, dus vooral geïnteresseerd in de verhalen van mensen die dit wel hebben. Waarschijnlijk zal ik meer meelezen dan posten. ;)
  PR en moderator vrijdag 24 maart 2017 @ 20:28:49 #15
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_169751961
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 20:20 schreef Logician2.0 het volgende:
Ik lees hier graag mee, mijn dochter is 4jr en 1mnd en zit nu in groep 2, ze loopt erg voor in haar ontwikkeling, van lezen tot alle planeten op volgorde kennen tot de anatomie van het menselijk lichaam tot de kaart en alle vlaggen van europa etc etc.. alles zelf aangeleerd via youtube klikken, na de zomervakantie gaat ze misschien al mee naar groep 3 omdat cognitief groep 2 eigenlijk te makkelijk is (maar alleen als ze dit sociaal emotioneel ook aankan, tot nu toe gaat ze juist veel beter met oudere kinderen). Ze wordt via school gevolgd door een hb/echa specialiste.

Zelf nooit ervaring hier mee gehad, dus vooral geïnteresseerd in de verhalen van mensen die dit wel hebben. Waarschijnlijk zal ik meer meelezen dan posten. ;)
Wat fijn dat ze via school gevolgd wordt daarin zodat ze (hopelijk) passend onderwijs kunnen bieden! :Y Verkeerd begrip vanuit school is vaak een dingetje dat op de lange termijn veel kutzooi met zich mee kan brengen, dus altijd fijn als je er vroeg bij kan zijn.
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_169752093
Dit was de enige school waar we kwamen die meteen begon over hier opletten, daar opletten, uitkijken met onderpresteren, uitdaging maar ook emotioneel volgen etc ipv enkel over dat ze een klas mocht overslaan.
Hun hoofddoel is volgens hen dat mijn dochter eerst leert te leren, en leert fouten te maken en dat haar faalangst minder wordt voordat ze haar extra willen gaan uitdagen.
Ik heb natuurlijk geen vergelijking maar het voelt als een hele fijne school voor ons.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 24-03-2017 21:01:37 ]
  PR en moderator vrijdag 24 maart 2017 @ 20:49:47 #17
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_169752668
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 20:32 schreef Logician2.0 het volgende:
Dit was de enige school waar we kwamen die meteen begon over hier opletten daar opletten uitkijken met onderpresteren, uitdaging maar ook emotioneel volgen etc ipv enkel over dat ze een klas mocht overslaan.
Hun hoofddoel is volgens hun dat mijn dochter eerst leert te leren en leert fouten te maken en haar faalangst minder wordt voordat ze haar extra willen gaan uitdagen. Ik heb natuurlijk geen vergelijking maar het voelt als een hele fijne school voor ons.
Klinkt al heel goed in ieder geval! Hoop dat het haar voorspoedig zal verlopen :Y
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_169752906
Dank je, ik hoop het ook, mijn oudste zoon liep achter en eerlijk gezegd was dat een stuk gemakkelijker, qua informatie en handvaten en begrip. :@

Anyway ik ga lekker meelezen, en hopelijk kan ik iets van jullie ervaringen opsteken en gebruiken.
  PR en moderator zondag 3 december 2017 @ 17:47:18 #19
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_175473800
Even een kickje.

Ik loop momenteel stage in de hulpverlening op het speciaal basisonderwijs. Ik kom erachter dat dat toch niet helemaal mijn doelgroep is en ik er niet echt uitdaging en voldoening uit kan halen.
Omdat mijn motivatie voor de rest van mijn afstuderen er wat onder begon te lijden, heb ik dit ingebracht bij studiegenoten en docenten. Die vroegen zich af of bijvoorbeeld werken bij Feniks Talent (jongeren/adolescenten), een Leonardoschool (basis) of een begaafdheidsprofielschool (middelbaar) niet iets voor mij is.
Dit klonk me best wel vet in de oren. Het enige waar ik misschien een beetje terughoudend door ben is een stukje 'kinderlijke jaloezie' dat ik ook graag dat soort passende begeleiding/maatwerk had gehad op die leeftijden, maar dat is iets waar ik mezelf dan van bewust moet zijn en dat een eigen plaatsje moet geven zodat het niet mijn werk in de weg zou gaan zitten.

Nu ben ik langzaamaan een beetje info aan het verzamelen over wat voor soort begeleiding/hulpverlening/therapie ze bieden op dat soort locaties, of waar ze nog meer begeleiding voor (hoog)begaafden bieden.
Zijn jullie bekend met zulke scholen of instanties? Zo ja; welke en wat boden die aan?

Ik sta momenteel nog open voor alle locaties aangezien ik toch ga verhuizen en nog niet vast staat waarheen. Waarschijnlijk dus waar werk is :P
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  zondag 3 december 2017 @ 17:56:39 #20
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_175473946
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2017 17:47 schreef Moira. het volgende:
Even een kickje.

Ik loop momenteel stage in de hulpverlening op het speciaal basisonderwijs. Ik kom erachter dat dat toch niet helemaal mijn doelgroep is en ik er niet echt uitdaging en voldoening uit kan halen.
Omdat mijn motivatie voor de rest van mijn afstuderen er wat onder begon te lijden, heb ik dit ingebracht bij studiegenoten en docenten. Die vroegen zich af of bijvoorbeeld werken bij Feniks Talent (jongeren/adolescenten), een Leonardoschool (basis) of een begaafdheidsprofielschool (middelbaar) niet iets voor mij is.
Dit klonk me best wel vet in de oren. Het enige waar ik misschien een beetje terughoudend door ben is een stukje 'kinderlijke jaloezie' dat ik ook graag dat soort passende begeleiding/maatwerk had gehad op die leeftijden, maar dat is iets waar ik mezelf dan van bewust moet zijn en dat een eigen plaatsje moet geven zodat het niet mijn werk in de weg zou gaan zitten.

Nu ben ik langzaamaan een beetje info aan het verzamelen over wat voor soort begeleiding/hulpverlening/therapie ze bieden op dat soort locaties, of waar ze nog meer begeleiding voor (hoog)begaafden bieden.
Zijn jullie bekend met zulke scholen of instanties? Zo ja; welke en wat boden die aan?

Ik sta momenteel nog open voor alle locaties aangezien ik toch ga verhuizen en nog niet vast staat waarheen. Waarschijnlijk dus waar werk is :P
Ik ben bij dat soort scholen altijd bang dat kinderen er slechter uitkomen dan dat ze er in gaan.
  PR en moderator zondag 3 december 2017 @ 19:09:30 #21
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_175475057
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2017 17:56 schreef Mishu het volgende:

[..]

Ik ben bij dat soort scholen altijd bang dat kinderen er slechter uitkomen dan dat ze er in gaan.
Mwah, slechter weet ik niet maar 't is natuurlijk van de andere kant wel eenzijdig, ik vraag me persoonlijk af of kinderen naast hun eigen talentontwikkeling ook wel leren om mee te draaien in een maatschappij die niet zo is als zij :P

Maar scholen weet ik ook niet helemaal zeker hoor, een werkgroep of 'expertisecentrum' als Feniks of deDNKRS ofzo waarbij ook volwassenen komen lijkt me ook wel interessant om bij te werken.

[ Bericht 1% gewijzigd door Moira op 03-12-2017 19:16:45 ]
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_175520677
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2017 17:56 schreef Mishu het volgende:

[..]

Ik ben bij dat soort scholen altijd bang dat kinderen er slechter uitkomen dan dat ze er in gaan.
Erg dubbel. Kinderen die echt geen aansluiting vinden op een gewone school hebben er waarschijnlijk baat bij. Maar voor kinderen die het wel kunnen is de combinatie met een gewone school denk ik beter.

Overigens vermoed ik dat hier hetzelfde geldt als bij inclusief onderwijs; meeste downers gaan niet zo veel beter worden van een gewone basisschool en zijn beter af op een ZMLK school. Echter degenen die vrij hoog in IQ zijn en qua mogelijkheden tot de top van de downers behoren, is een gewone school waarschijnlijk juist het beste.

Het zal per kind dus wel schelen.
Whatever...
  zaterdag 9 december 2017 @ 19:10:54 #23
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_175603245
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2017 17:56 schreef Mishu het volgende:

[..]

Ik ben bij dat soort scholen altijd bang dat kinderen er slechter uitkomen dan dat ze er in gaan.
Zeg je dat ook over scholen voor verstandelijk gehandicapten?

Want dat is vergelijkbaar: 30-40 punten afwijken van het gemiddelde.
Aan de onderkant twijfelt niemand erover dat het prima is deze mensen niet te dwingen binnen het reguliere onderwijs te blijven, maar aan de bovenkant is het ineens volgens veel mensen een probleem of elitair gedrag...
***
  zaterdag 9 december 2017 @ 19:20:12 #24
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_175603442
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2017 17:47 schreef Moira. het volgende:

Nu ben ik langzaamaan een beetje info aan het verzamelen over wat voor soort begeleiding/hulpverlening/therapie ze bieden op dat soort locaties, of waar ze nog meer begeleiding voor (hoog)begaafden bieden.
Zijn jullie bekend met zulke scholen of instanties? Zo ja; welke en wat boden die aan?

Ik sta momenteel nog open voor alle locaties aangezien ik toch ga verhuizen en nog niet vast staat waarheen. Waarschijnlijk dus waar werk is :P
Ja, bekend ermee. Mijn jongste zit er op een op school.

Wat mij tegenvalt aan deze specifieke school (voormalig Leonardo, nu onderdeel van een SBO Cluster 4, als fulltime hb onderwijs afdeling) is dat het onderwijs, hoewel onderverdeeld in 3 niveaus per vak, wel nog heel klassikaal is. Ik had op meer individualiteit gehoopt, a la Dalton of Montessori.

Maar dit verschilt per school hoor.
Doordat deze school onderdeel is van een SBO zitten er ook alleen kinderen met een speciale Toelatingsverklaring waardoor er alleen maar ‘speciaaltjes’ zitten met iig naast hoogbegaafdheid ook gedragsproblemen, al dan niet veroorzaakt door onderpresteren etc op de normale basisschool. Dit bepaalt uiteraard de sfeer en structuur in de klas.

Ik denk dat fulltime hb onderwijs echt wel heel erg goed en fijn kan zijn, maar het valt en staat ook wel met de leerkracht... ;)
***
  PR en moderator zaterdag 9 december 2017 @ 20:03:12 #25
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_175604490
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 19:20 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ja, bekend ermee. Mijn jongste zit er op een op school.

Wat mij tegenvalt aan deze specifieke school (voormalig Leonardo, nu onderdeel van een SBO Cluster 4, als fulltime hb onderwijs afdeling) is dat het onderwijs, hoewel onderverdeeld in 3 niveaus per vak, wel nog heel klassikaal is. Ik had op meer individualiteit gehoopt, a la Dalton of Montessori.

Maar dit verschilt per school hoor.
Doordat deze school onderdeel is van een SBO zitten er ook alleen kinderen met een speciale Toelatingsverklaring waardoor er alleen maar ‘speciaaltjes’ zitten met iig naast hoogbegaafdheid ook gedragsproblemen, al dan niet veroorzaakt door onderpresteren etc op de normale basisschool. Dit bepaalt uiteraard de sfeer en structuur in de klas.

Ik denk dat fulltime hb onderwijs echt wel heel erg goed en fijn kan zijn, maar het valt en staat ook wel met de leerkracht... ;)
Ja, dat laatste is echt met alle scholen en klassen idd.

Thanks iig! Klinkt wel interessant voor mij. Loop nu dus ook op het SBO maar dan is de 'hoogste' die ze er hebben zitten iemand die naar VMBO TL gaat, de norm is praktijkschool. Kan me denk ik beter vinden met een doelgroep die naar het SBO gaat wegens hoogbegaafdheid dan wegens laagbegaafdheid :@
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  zaterdag 9 december 2017 @ 21:09:10 #26
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_175606127
Dat ik dan wel ja. Het doel voor de leerlingen van deze groepen is in principe VWO. Het is bij uitzondering dat er een naar de Havo gaat.
***
pi_175943524
Moira hoe zijn je ervaringen tot nu toe?

Onze dame liep weer vast van verveling, vorige mnd trok juf zelf ook aan de bel.

Veel gesprekken gehad, ze heeft groep 1 al overgeslagen en motorisch is ze natuurlijk ook nog maar 4jr ... what to do.

Ze hebben haar een weekje met groep 3 laten meedraaien en haar getoetst.
Met lezen zit ze op het gemiddelde van groep 3 maar met rekenen is ze groep 3 al voorbij.
Wij kregen ineens een heel vrolijk kind thuis na school, ze vond het zelf super leuk in groep 3.

Vorige wk hadden we het evaluatie gesprek en school kwam met het idee om vanaf de kerst de ochtenden in groep 3 en de middagen in groep 2 te gaan doen.
Dan krijgt ze het lezen en alles daar om heen in groep 3, en in groep 2 op eigen niveau rekenen. De focus gaat vooral liggen op het "leren leren" en haar motorische ontwikkeling dmv spel (kleien en kralen bijv. zodat ze geen druk voelt).

Wij zijn enorm blij met dit aanbod van school, en heel benieuwd hoe ze het gaat vinden!

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 23-12-2017 12:56:10 ]
  zaterdag 23 december 2017 @ 16:35:04 #28
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_175948855
Wat is jullie school alert, fijn!

Misschien hebben jij en/of de leerkracht hier nog iets aan: https://www.ieku.nl/hoogbegaafde-kinderen-versnellen-niet/
Versnellen is soms maar een tijdelijke oplossing, er komt vaak toch een moment dat ze dan toch weer ‘bij’ zijn en dat ze zich dan weer gaan vervelen.

Oa. daarom is het doel bij veel scholen voor fulltime hoogbegaafden-onderwijs om de leerlingen toch 8 jaar basisonderwijs te geven. Mede ook omdat het leeftijdsverschil anders toch mee kan gaan spelen.
Ze doen dat daar door het bekende ‘compacten en verrijken’.

Op een normale bassischool hebben ze (meestal) 5x rekenen, 5x taal etc etc.
Bij mijn jongste op school is dat maar 3 keer. De tijd die daardoor vrij komt wordt besteed aan extra projecten, extra lessen om te werken ‘leren leren’ (bijv spaans) maar ook dingen als 6 weken extra muzieklessen met noten lezen, ICT dingen etc.
***
pi_175956059
We zijn echt heel erg blij met school idd, ze zijn zo betrokken.

De juf van groep 3 gaf al aan dat ze zich afvroeg hoe lang dit ging werken omdat N. alles direct oppakt, ze zei dat ze een vriend had die hoogbegaafd was en dat ze ook met hem had gesproken en ging uitzoeken hoe en wat het aanbod is qua verbreding. Want 2x versnellen zo jong al is best veel.

Ik ga de link zo even lezen, thx :)
  PR en moderator zondag 24 december 2017 @ 00:53:47 #30
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_175963798
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 december 2017 12:51 schreef Logician2.0 het volgende:
Moira hoe zijn je ervaringen tot nu toe?
Met het zoeken naar mogelijke werkplekken bedoel je?
Ik vind het nog wel lastig. Ik kan ook niet echt op vacatures reageren omdat die dan per direct iemand zoeken en ik pas in de zomer van 2018 afgestudeerd ben en kan verhuizen enzo. Ik wil eerst nog even wat werk bijbenen en ga daarna wel her en der peilen of ze misschien rond september 2018 mijn hulp zouden kunnen gebruiken.
Ik zie iig wel verschillende mogelijkheden, al is het soms goed zoeken. Ondanks dat ik vind dat er te weinig hulpinstanties zijn voor hoogbegaafden, en die er wel zijn zijn veel te onbekend voor een wijde omgeving, merk ik wel dat er toch meer voor is dan ik in eerste instantie dacht.
Ik hoop dat ik uiteindelijk op een fijne plek terecht kom waar ik mijn kennis en ervaring en mijn vakmanschap in kan zetten, het liefst met een werkgever die ook eventuele vervolgstudie(s) zou willen bekostigen :9 Maar da's wellicht wishful thinking :P

quote:
Onze dame liep weer vast van verveling, vorige mnd trok juf zelf ook aan de bel.

Veel gesprekken gehad, ze heeft groep 1 al overgeslagen en motorisch is ze natuurlijk ook nog maar 4jr ... what to do.

Ze hebben haar een weekje met groep 3 laten meedraaien en haar getoetst.
Met lezen zit ze op het gemiddelde van groep 3 maar met rekenen is ze groep 3 al voorbij.
Wij kregen ineens een heel vrolijk kind thuis na school, ze vond het zelf super leuk in groep 3.

Vorige wk hadden we het evaluatie gesprek en school kwam met het idee om vanaf de kerst de ochtenden in groep 3 en de middagen in groep 2 te gaan doen.
Dan krijgt ze het lezen en alles daar om heen in groep 3, en in groep 2 op eigen niveau rekenen. De focus gaat vooral liggen op het "leren leren" en haar motorische ontwikkeling dmv spel (kleien en kralen bijv. zodat ze geen druk voelt).

Wij zijn enorm blij met dit aanbod van school, en heel benieuwd hoe ze het gaat vinden!
Wat fijn dat ze zo meegaand zijn om het goed op haar af te kunnen stemmen, zeg! Zelfs dat de juf eigenhandig op zoek gaat naar meer kennis erover om het juiste aan te kunnen bieden. Ik hoop dat het haar goed bevalt!

Dat 'leren leren' is overigens ook heel belangrijk. Ik ben iemand die het fysieke bewijs is dat je op latere leeftijd vastloopt met je studie als je dat nooit geleerd hebt :')
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  zondag 24 december 2017 @ 08:44:14 #31
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_175965425
Toch is het niet gek om binnen nu en een paar maanden alvast een brief te sturen naar een aantal scholen hoor, wie weet weten ze dan al van plannen van leerkrachten die willen vertrekken etc.
***
  PR en moderator zondag 24 december 2017 @ 13:03:45 #32
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_175969460
quote:
1s.gif Op zondag 24 december 2017 08:44 schreef Brighteyes het volgende:
Toch is het niet gek om binnen nu en een paar maanden alvast een brief te sturen naar een aantal scholen hoor, wie weet weten ze dan al van plannen van leerkrachten die willen vertrekken etc.
Zeker waar :Y (al ben ik geen leerkracht maar therapeut :@ )
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  zondag 24 december 2017 @ 13:59:37 #33
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_175970612
Oh sorry, my bad. ;)
***
pi_175975203
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2017 00:53 schreef Moira. het volgende:

[..]

Met het zoeken naar mogelijke werkplekken bedoel je?
Ik vind het nog wel lastig. Ik kan ook niet echt op vacatures reageren omdat die dan per direct iemand zoeken en ik pas in de zomer van 2018 afgestudeerd ben en kan verhuizen enzo. Ik wil eerst nog even wat werk bijbenen en ga daarna wel her en der peilen of ze misschien rond september 2018 mijn hulp zouden kunnen gebruiken.
Ik zie iig wel verschillende mogelijkheden, al is het soms goed zoeken. Ondanks dat ik vind dat er te weinig hulpinstanties zijn voor hoogbegaafden, en die er wel zijn zijn veel te onbekend voor een wijde omgeving, merk ik wel dat er toch meer voor is dan ik in eerste instantie dacht.
Ik hoop dat ik uiteindelijk op een fijne plek terecht kom waar ik mijn kennis en ervaring en mijn vakmanschap in kan zetten, het liefst met een werkgever die ook eventuele vervolgstudie(s) zou willen bekostigen :9 Maar da's wellicht wishful thinking :P

[..]

Wat fijn dat ze zo meegaand zijn om het goed op haar af te kunnen stemmen, zeg! Zelfs dat de juf eigenhandig op zoek gaat naar meer kennis erover om het juiste aan te kunnen bieden. Ik hoop dat het haar goed bevalt!

Dat 'leren leren' is overigens ook heel belangrijk. Ik ben iemand die het fysieke bewijs is dat je op latere leeftijd vastloopt met je studie als je dat nooit geleerd hebt :')
Ja ze hebben er een echa specialiste bij betrokken en die heeft daar heel veel over verteld. Echt super blij met school O+ wel fijn dat je toch goed terecht bent gekomen dan :)

Ik hoor veel van andere ouders dat hun kinderen peers missen, en er zijn heel erg weinig echte ontmoetingsplekken voor kinderen, misschien is dat ook wel iets waar je wat mee zou kunnen doen in de toekomst? Wij zouden ieg direct inschrijven :D

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 24-12-2017 17:18:24 ]
  PR en moderator maandag 25 december 2017 @ 02:19:30 #35
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_175985376
quote:
1s.gif Op zondag 24 december 2017 17:16 schreef Logician2.0 het volgende:

[..]

Ja ze hebben er een echa specialiste bij betrokken en die heeft daar heel veel over verteld. Echt super blij met school O+ wel fijn dat je toch goed terecht bent gekomen dan :)

Ik hoor veel van andere ouders dat hun kinderen peers missen, en er zijn heel erg weinig echte ontmoetingsplekken voor kinderen, misschien is dat ook wel iets waar je wat mee zou kunnen doen in de toekomst? Wij zouden ieg direct inschrijven :D
Tof!

Ja zou ook kunnen idd. Ik weet dat ik op mijn leeftijd (25) ook behoefte heb aan peers :')
Moet oppassen dat mijn behoeften en die van eventueel toekomstige 'cliënten' niet te veel door elkaar gaan lopen :')

Maar goed, toekomstmuziek :9
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_176024521
Hier op het forum word ik ook niet erkend als hoogbegaafd. Maar ja wat kan ik eraan doen.
  woensdag 27 december 2017 @ 01:09:09 #37
341667 tante_betje
Luistert goed kinders...
pi_176028134
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 02:19 schreef Moira. het volgende:

[..]

Tof!

Ja zou ook kunnen idd. Ik weet dat ik op mijn leeftijd (25) ook behoefte heb aan peers :')
Moet oppassen dat mijn behoeften en die van eventueel toekomstige 'cliënten' niet te veel door elkaar gaan lopen :')

Maar goed, toekomstmuziek :9
Er zijn genoeg verenigingen om je behoeftes te bevredigen. Naast Mensa zijn er bijvoorbeeld ook bijeenkomsten van het IHBV (Instituut Hoogbegaafdheid Volwassenen). Voordeel van het IHBV is dat je geen lid hoeft te worden of aanmeldingstest hoeft te doen. Iets wat toch regelmatig een drempel is voor mensen om zich aan te melden bij Mensa (merk ik vaak om me heen).

Overigens is Mensa wel een aanrader; je bent als lid nergens toe verplicht (behalve dan je contributie betalen ;) ) en er zijn veel leuke dingen te doen. En ik heb me als nieuwe/onbekende deelnemer aan een activiteit ook altijd welkom gevoeld.
  PR en moderator woensdag 27 december 2017 @ 12:01:46 #38
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_176034758
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2017 01:09 schreef tante_betje het volgende:

[..]

Er zijn genoeg verenigingen om je behoeftes te bevredigen. Naast Mensa zijn er bijvoorbeeld ook bijeenkomsten van het IHBV (Instituut Hoogbegaafdheid Volwassenen). Voordeel van het IHBV is dat je geen lid hoeft te worden of aanmeldingstest hoeft te doen. Iets wat toch regelmatig een drempel is voor mensen om zich aan te melden bij Mensa (merk ik vaak om me heen).

Overigens is Mensa wel een aanrader; je bent als lid nergens toe verplicht (behalve dan je contributie betalen ;) ) en er zijn veel leuke dingen te doen. En ik heb me als nieuwe/onbekende deelnemer aan een activiteit ook altijd welkom gevoeld.
Ja ik zag laatst dat ik in oktober een bijeenkomst (HB-café ofzo) van IHBV gemist had, voor ‘beginners’ (mensen die het nog niet zo lang weten of pas net op zoek zijn naar peers) in Groningen. Daar baalde ik wel van.

Hoeveel is die contributie voor Mensa? Ik vind dat al gauw zonde van m’n geld :@
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_176171422
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 02:19 schreef Moira. het volgende:

[..]

Tof!

Ja zou ook kunnen idd. Ik weet dat ik op mijn leeftijd (25) ook behoefte heb aan peers :')
Moet oppassen dat mijn behoeften en die van eventueel toekomstige 'cliënten' niet te veel door elkaar gaan lopen :')

Maar goed, toekomstmuziek :9
:D
pi_176171456
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2017 01:09 schreef tante_betje het volgende:

[..]

Er zijn genoeg verenigingen om je behoeftes te bevredigen. Naast Mensa zijn er bijvoorbeeld ook bijeenkomsten van het IHBV (Instituut Hoogbegaafdheid Volwassenen). Voordeel van het IHBV is dat je geen lid hoeft te worden of aanmeldingstest hoeft te doen. Iets wat toch regelmatig een drempel is voor mensen om zich aan te melden bij Mensa (merk ik vaak om me heen).

Overigens is Mensa wel een aanrader; je bent als lid nergens toe verplicht (behalve dan je contributie betalen ;) ) en er zijn veel leuke dingen te doen. En ik heb me als nieuwe/onbekende deelnemer aan een activiteit ook altijd welkom gevoeld.
Hebben ze ook activiteiten voor kleuters?
  zaterdag 30 december 2017 @ 23:50:17 #41
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_176172885
Pharos is een oudervereniging Logi, die doen ook veel bijeenkomstem voor kinderen. :Y
***
pi_176176280
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 december 2017 23:50 schreef Brighteyes het volgende:
Pharos is een oudervereniging Logi, die doen ook veel bijeenkomstem voor kinderen. :Y
Toch eens opzoeken dan :)
pi_176181359

Voor de ouders is de inleiding wel grappig denk ik.
  woensdag 3 januari 2018 @ 03:53:41 #44
341667 tante_betje
Luistert goed kinders...
pi_176251694
quote:
1s.gif Op woensdag 27 december 2017 12:01 schreef Moira. het volgende:Hoeveel is die contributie voor Mensa? Ik vind dat al gauw zonde van m’n geld :@
De contributie van 2017 was, inclusief het verenigingsblad, ¤40,-.

Wat krijg je er voor? Zoals gezegd het verenigingsblad maar je kunt ook naar gratis bijeenkomsten. Ook zijn er bijeenkomsten waar een kleine bijdrage (in geld of eten/drinken - meestal een paar euro, of dat je een paar zakken chips wil meenemen of zo) wordt gevraagd, meestal de bijeenkomsten bij mensen thuis (zoals spelletjesavonden etc.). Uiteraard zijn er nog veel meer bijeenkomsten; tot hele weken/weekenden aan toe; afhankelijk van de locatie zijn die van een paar tientjes tot best aan de prijs. Van kampeerweekenden en een Waddenweekend tot Weekend-de-luxe (je kunt het zelf wel invullen denk ik ;) ).
  PR en moderator woensdag 3 januari 2018 @ 13:00:07 #45
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_176256537
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 03:53 schreef tante_betje het volgende:

[..]

De contributie van 2017 was, inclusief het verenigingsblad, ¤40,-.

Wat krijg je er voor? Zoals gezegd het verenigingsblad maar je kunt ook naar gratis bijeenkomsten. Ook zijn er bijeenkomsten waar een kleine bijdrage (in geld of eten/drinken - meestal een paar euro, of dat je een paar zakken chips wil meenemen of zo) wordt gevraagd, meestal de bijeenkomsten bij mensen thuis (zoals spelletjesavonden etc.). Uiteraard zijn er nog veel meer bijeenkomsten; tot hele weken/weekenden aan toe; afhankelijk van de locatie zijn die van een paar tientjes tot best aan de prijs. Van kampeerweekenden en een Waddenweekend tot Weekend-de-luxe (je kunt het zelf wel invullen denk ik ;) ).
Oh dat valt nog wel mee. Misschien iets voor later in life :@
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_176686617
Hoogbegaafdheid is een term waar vele definities aan gekoppeld worden, meestal wordt echter gehanteerd een IQ boven de 130.
Wat ik in deze topic tot nu toe heb gelezen, is dat er gedeeltelijk twee termen door elkaar worden gehaald, namelijk het IQ en het EQ. Het EQ draait voornamelijk om 'het menselijke' in de mens, dus het kunnen begrijpen van bijvoorbeeld emoties of relaties met andere (zowel vriendschappelijk, zakelijk en alle overige vormen). Vaak wordt er verwacht van mensen die hoogbegaafd zijn dat zij zowel een hoog IQ als EQ hebben, nu zou je echter de regel kunnen stellen; hoe hoger het IQ hoe lager het EQ.

Ikzelf heb te maken met een bovengemiddelde intelligentie, al laat ik mijzelf daar nooit over uit en zijn er vrijwel geen mensen in mijn (dagelijks)leven die hiervan op de hoogte zijn.
Ik kan mij dus ontzettend goed voorstellen hoe fijn het zou zijn om op 'passend' onderwijs te zitten voor, zoals ik het noem, deze aandoening. Zelf ervaar ik iedere dag de negatieve aspecten van mijn brein en zou dan ook graag willen dat ik mezelf beter zou kunnen plaatsen in de gedachtengang van mijn leeftijdgenoten en hoop dan ook nog altijd gelijkgestemde tegen te komen, wat ik mis in het reguliere onderwijs. Echter is heeft het feit dat ik zelf geen passend onderwijs heb genoten, momenteel getriggert dat ik graag wil reageren op deze topic.

Zoals in mijn inleiding te lezen was, is er een verschil tussen het IQ en het EQ. Mijn IQ zorgt ervoor dat ik een vervelende schooltijd doorloop. Het regulier onderwijs is vooral gericht op de linker hersenhelft, welke het beste kan leren door kleine stukjes stof te begrijpen en deze vervolgens samen te voegen tot het geheel. Iemand met een hoog IQ ziet dit liever andersom, het geheel leren om vervolgens de stof op te delen en gedetailleerd uit te zoeken. Doordat het reguliere onderwijs niet aansluit op mijn behoefte van leren loopt ik nu aan tegen onderpresteren, faalangst, perfectionisme en ga zo maar door (dit betekend tevens niet dat ik mijn studie niet 'fatsoenlijk' kan doorlopen en afronden). Heel kort samengevat is het regulier onderwijs geen leuk verhaal voor iemand met een bovengemiddelde intelligentie, echter als ik de keuze zou hebben tussen regulier onderwijs en passend onderwijs, zou ik in vrijwel alle gevallen kiezen voor regulier onderwijs!
Het zit namelijk als volgt;
Mijn IQ mag dan hoger dan gemiddeld zijn, mijn EQ is echter niet zo hoog als dat ik zou willen. Het is voor mij ontzettend lastig om om te gaan met leeftijdgenoten, in het werkleven resulteert dit in snel uitgekeken zijn op de werkplek, begrijpen wat de gedachtegang is van een gemiddeld persoon lijkt op veel momenten onmogelijk en gesprekken voeren over (voor mij) interessante onderwerpen resulteert vaak in een wederpartij die snel de draad kwijt is en het gesprek dus niet meer kan volgen. Kortom op sociaal gebied schiet ik behoorlijk te kort. Als ik niet had deelgenomen aan het regulier onderwijs was het zeer onwaarschijnlijk dat ik hiermee had leren omgaan. Ondanks dat met de bovengenoemde zaken omgaan ontzettend lastig is, leer ik hier mee om te gaan doordat ik dagelijks te maken heb met deze situatie; ik heb geen contact met gelijkgestemde. Dit is aan de ene kant (op z'n zachtst uitgedrukt) vervelend, maar aan de andere kant zorgt het ervoor dat ik leer hoe ik mee kan draaien in de maatschappij. Op de werkvloer is het de bedoeling dat je een goed functionerende werknemer bent. Het is zeer onwaarschijnlijk dat de personen die jou aansturen dezelfde 'aandoening' hebben, dit betekend dat het belangrijk is dat je op een 'gemiddeld' niveau moet kunnen communiceren.

Samengevat; wat ik wil zeggen is dat ik het belangrijker vind dat hoogbegaafde (of uiterst intelligente) mensen leren omgaan met de maatschappij en daarmee dus de mens, dan dat ze op een passende manier onderwijs ervaren. De maatschappij zal zich, naast het onderwijs, niet aanpassen op de intelligentie, en is het dus zaak dat de intelligente leert omgaan met de maatschappij. De enige kant-tekening die ik hierbij wil maken is; het is redelijk belangrijk dat, indien mogelijk, er een passende begeleiding is bij dit 'traject', deze heb ik zelf niet gehad omdat mijn intelligentie 'later' is vastgesteld, waardoor ik momenteel tegen een aantal dingen aanloop. Doordat ik niet uitkom voor mijn begaafdheid moet ik toegeven dat ik beter met mensen heb leren omgaan, ondanks dat ik een gelijkgestemde in mijn leven mis, ben ik ontzettend dankbaar dat ik "gewone mensentaal" heb leren spreken door de jaren heen.
  dinsdag 23 januari 2018 @ 00:09:54 #47
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_176686746
Maatwerk is sowieso belangrijk voor welke mate van intelligentie dan ook.

Helaas is daar alleen weinig tijd voor in regulier onderwijs, dus je zit al snel aan bijzonder onderwijs wat dat wel biedt. Mijn ouders werd gevraagd of Luzac wellicht een optie was. Maar met toen iets van tienduizend gulden per jaar was dat eigenlijk domweg geen optie.
Dan maar HAVO doen en compleet nergens door gestimuleerd zijn.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  dinsdag 23 januari 2018 @ 00:42:59 #48
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_176687003
De mijne zit op voltijds hoogbegaafdenonderwijs, basisschool, en het is echt niet zo dat ze daar in de klas met zijn allen de beste maatjes zijn. (Sterker nog, hij had op de reguliere basisschool meer vriendjes en speelafspraakjes dan hier. Dat was weliswaar nog maar groep 4, maar toch.)

Dus ook op speciale scholen komt een heel groot deel ‘sociaal-emotioneel’ om de hoek kijken. :Y
***
pi_176687077
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2017 22:38 schreef TheNightIsFullOfTerrors het volgende:
Hier op het forum word ik ook niet erkend als hoogbegaafd. Maar ja wat kan ik eraan doen.
Hahahahahahaha _O-


Ik weet wèl dat hoogbegaafdheid ook nadelen met zich meebrengt.

Ook grappig: mensen die beweren dat je niet aan iemand kunt zien of hij of zij intelligent is. Politieke correctheid en cognitieve dissonantie much :')

Over herkenning gesproken. Vinden jullie het inzicht en de denkwijze van de Einsteins van deze wereld volgen ook zo zalig!? (Niet alleen theoretische natuurkunde ofzo. Ook sociaal-maatschappelijke analyses bijvoorbeeld)
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
  † In Memoriam † dinsdag 23 januari 2018 @ 09:48:34 #50
460494 naoomx
pi_176689433
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 00:09 schreef Skull-splitter het volgende:

Dan maar HAVO doen en compleet nergens door gestimuleerd zijn.
Waarom dan HAVO? Was een categoriaal gymnasium of op z'n minst atheneum geen optie? :?

quote:
14s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 00:57 schreef Puntenjager het volgende:

[..]

Hahahahahahaha _O-

Ik weet wèl dat hoogbegaafdheid ook nadelen met zich meebrengt.

Jup, jij mag dat wel zeggen met je volwassenen-IQ van 138 op je 13de...

Toch kon je op je 43ste geen discussies winnen van een 18-jarig nou niet bepaald goed ingelezen (niet dat jij dat bent, maar gewoon om aan te geven dat het qua ingelezenheid niet zoveel verschilt) meisje met een IQ van 102 (verbaal IQ van 110) vergeleken met leeftijdsgenoten.
Dat onderstreept wel weer dat IQ niet alle vlakken van intelligentie behelst...
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')