quote:
Op donderdag 10 november 2016 11:30 schreef iBenny het volgende:[..]
"Sint vroeg of de buurman wilde helpen", "De buurman wilde graag zwarte piet worden... Misschien wordt jij dat later ook"... Volwassenen denken teveel na. Het boeit kinderen niet of nauwelijks welke kleur een piet heeft. 9 van de 10 keer wordt sinterklaas door een klein kind beschouwd als de engste van de twee.
Dat vind ik geen argument. Zo doorbreek je het sprookje namelijk wel héél erg. Het is toch veel leuker dat een 'mysterieus' figuur cadeautjes komt brengen, in plaats van ome Kees? Bovendien is het sinterklaasfeest bijna net zo goed een feest van 'volwassenen' als van kinderen.
De discussie is inmiddels zó ver gevorderd dat je het niet meer kunt zeggen, maar we slaan door met zijn allen. Je leest nu te pas en te onpas over mensen 'voor wie de Sinterklaastijd helemaal niet zo'n leuke periode is.' Alsof het de sterfdag van hun echtgenoot is ofzo. Ik begrijp dat buitenstaanders het een vreemde gewaarwording vinden (is het ook, geschminkte mensen in apenpakkies), maar na 3 seconden een zwarte piet te hebben gezien, zie je toch ook de vreugde die hij brengt? Enfin, de media heeft dit verhaal véél te ver gebracht.
Ik vind het jammer dat partijen als RTL Zwarte piet nu al helemaal in de ban doen, al geloof ik dat dit een overgangsfase is. RTL zoekt nu het andere uiterste op, en ik denk (en hoop) dat we uiteindelijk ergens in het midden kunnen eindigen. Tegen de serieus en zaken met enkel blanke pieten hoor ik in mijn omgeving van mensen met kinderen niet louter positieve geluiden.
Over het sinterklaasjournaal: briljante referentie naar die kostuums van Myjer en van Muiswinkel. Ben benieuwd hoe die partijen uit elkaar gegaan zijn!
Bij de intocht in ons dorp zijn de pieten overigens echt zwart. Ik ben van mening dat dan de neger/slaaf asociatie er dan ook al ver af is, maar vinden ze voor televisie weer niet leuk ivm het moeilijk weergeven van expressie.