abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 9 november 2016 @ 23:55:35 #1
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_166552735
In het kader van de uitslag van de Amerikaanse presidentsverkiezingen wil ik graag een poging doen om de groeiende ontevredenheid onder een deel van de Westerse samenleving in een theoretisch kader te vatten en te verklaren. Voor mij is het geen onbekend fenomeen, het is alleen wel veel meer aanwezig en beslissend dan ik voor mogelijk had kunnen houden. Ik speelde al langer met de gedachte om erover te schrijven, dat is er met deze presidentsverkiezingen dus van gekomen.

Ik merk zelf dat er veel onbegrip bestaat wat betreft de boosheid van deze groep blanke autochtonen woonachtig in het ontwikkelde Westen. Dat roepen ze gedeeltelijk over zichzelf af omdat het vaak niet de meest genuanceerde types zijn, en ze moeite hebben om aan anderen precies te duiden wat hen nu eigenlijk dwarszit. Ze maken er geen geheim van dat ze het liefst ophouden met alle ontwikkelingshulp, vluchtelingen rechtsomkeert zien gaan en hun eigen sociale zekerheid boven alles behouden moet blijven. Dat klinkt op het eerste gezicht wat onredelijk. Zij zijn immers onderdeel van de groep die er het globaal gezien het beste voorstaat; de Westerse autochtoon. Waarom maken ze er dan zo’n probleem van als het land waar ze in wonen vluchtelingen opneemt, of de pensioensleeftijd verhoogt? Wat ik er zelf uit destilleer is een poging tot behoud van hun positie. Zij zien hun eigen welvaart afbrokkelen en tegelijkertijd de(/HUN) overheid geld/aandacht besteden aan groepen mensen waar ze zichzelf niet mee kunnen identificeren en met moeite empathie voor kunnen opwekken. In hun ogen worden ze dus onrechtvaardig behandeld en daarom zijn ze boos op de regering.

Echter is dat niet het hele verhaal. Want in bovenstaande alinea worden eigenlijk slechts gevolgen van één kernoorzaak genoemd; de globalisering. Het is namelijk de globalisering die de positie van de (vaak laagopgeleide) autochtone Westerling ondermijnt. Hieronder zal ik proberen uit een te zetten hoe dat in mijn ogen heeft kunnen gebeuren.
Ten eerste een antwoord op de vraag wanneer deze globalisering begon. Mijn inziens was de beweging al langer gaande, maar kreeg deze pas echt betekenis voor de autochtone Westerling toen de Sovjet-Unie uit elkaar viel. Waarna het kapitalistische systeem als winnaar uit de ideologische strijd kwam. Dit leidde in het Westen tot het “afschudden van de ideologische veren” bij veel linkse centrumpartijen. Een strategie die ze tot voor kort geen windeieren legde, maar hun steun aan de positie van de arbeider wel heeft doen verminderen. Economische groei werd de nieuwe prioriteit, ook bij links.

Nu zorgde de nieuwe oppermachtigheid van het kapitalisme in de wereld ook voor een ander (niet heel verwonderlijk) fenomeen; de opmars van internationale handel en de verplaatsing van productie naar lagelonenlanden. Een trend die we op dit moment nog steeds waarnemen. Dit is mijn inziens dat wat de positie van de Westerse arbeider definitief de das om heeft gedaan. Niet omdat zij nu moeten concurreren met mensen in lagelonenlanden (niettemin van belang, maar voor dit betoog niet relevant) maar omdat het bedrijven een machtspositie geeft ten opzichte van democratische overheden. Vroeger was een bedrijf voor zijn productie veel meer gebonden aan een overheid, tegenwoordig vertrekken ze direct naar een ander land als ze daar betere voorwaarden wordt aangeboden.

Dit is een probleem, omdat de overheid een van de weinige instituten is die de burger/arbeider op directe, laagdrempelige wijze kan beïnvloeden om zijn omgeving aan te passen aan zijn wensen. De macht van dit instituut is nu ingedampt, doordat de overheid in de onderhandelingen met het (internationale) bedrijfsleven nu ook te luisteren heeft naar dat bedrijfsleven. De overheid is als democratisch instituut in feite geïnfiltreerd door grote bedrijven die nu hun eigen voorwaarden stellen, en de democratie heeft daarmee aan waarde verloren. Dat maakt dat veel mensen het vertrouwen in de politiek en politici verliezen. De burger die voor veel van zijn sociaaleconomische positie afhankelijk is van de sociale voorzieningen ziet deze worden afgebroken. En wanneer de burger stemt op politici die deze trend beloven om te keren komt hij/zij van een koude kermis thuis, omdat ook die politici gebonden zijn aan de tucht van de internationale handel en zo nooit hun beleid door kunnen voeren. De onvrede die door deze tanende macht van de democratie ontstaat is volgens mij de oorzaak van de opkomst van populistische partijen in het Westen. En het gelijktrekken van deze machtsverhoudingen is volgens mij de enige mogelijkheid om die trend te stoppen.

Volgens de heersende gedachtes kan dat op twee manieren; óf iedereen trekt zich terug uit elke internationale handel en bemoeit zich met z’n eigen zaken, óf we vormen een wereldregering en stellen op die manier de democratie en het bedrijfsleven weer aan elkaar gelijk. Beide manieren zijn echter niet zaligmakend, het één is een recept voor conflicten tussen landen en het ander is een recept voor conflicten tussen staten. Het eerste zie ik liever nooit gebeuren, het tweede ga ik waarschijnlijk niet meer meemaken. Op het eerste gezicht is het een gebed zonder eind, maar ik denk dat er wel een antwoord op gevonden kan worden.

Ga maar na; het verschil in macht (en het begin van deze problematiek) is ontstaan toen het internationale bedrijfsleven greep kreeg op de democratie. Het als het ware infiltreerde. Is het dan geen idee om ditzelfde proces toe te passen, maar dan de andere kant op? Dat we, als tegenwicht aan de internationale marktucht waar overheden zich aan moeten houden, we een democratisch geluid binnen een multinational mogelijk maken? Zoiets kan op verschillende manieren, en hoeft absoluut geen heftige ingreep te zijn. De grootste internationaal opererende bedrijven zijn bijvoorbeeld vaak naamloze vennootschappen. Een aandeel daarvan is voor iedereen te koop. Als een overheid werknemers zou aanmoedigen/subsidiëren (of liever nog de werknemers zelf) om een democratisch werknemersorgaan op te richten dat op basis van een aandelenkapitaal stemrecht heeft binnen de onderneming ben je er in feite al. Machtsverschil weggevaagd en conflict opgelost.

Hebben jullie hier weleens over nagedacht, en wat zou jou oplossing zijn? Ik ben benieuwd. :)
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  donderdag 10 november 2016 @ 00:45:07 #2
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166553479
Prima analyse vind ik, al vind ik je voorgestelde oplossing niet zo'n goede. Een democratisch geluid binnen multinationals heeft weinig kans tot iets te leiden omdat er zoveel van dat soort bedrijven zijn en omdat burgers in allerlei landen allerlei verschillende belangen hebben die je niet goed binnen al die bedrijven apart kunt laten gelden.

Overheden zullen denk ik groepsgewijs een blok moeten vormen tegen de macht van het kapitaal. De EU beloofde zo'n soort instituut te zijn, maar staat in de praktijk grotendeels aan de kant van het kapitaal.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_166553492
-

[ Bericht 100% gewijzigd door tomatenrood op 10-11-2016 00:48:10 ]
  donderdag 10 november 2016 @ 01:01:16 #4
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_166553592
Ik denk dat de winnende strategie van Trump vooral geweest is door in te spelen op de treurige economische situatie in de rust belt staten. Die hebben hem aan de overwinning geholpen.

Ik denk dat je bewoners van zo'n gebied nieuw perspectief moet kunnen bieden op een manier om voor zichzelf te kunnen zorgen. Het is goed om te zorgen voor sociale voorzieningen. Maar wie nooit mee voor zichzelf kan zorgen zal zich nutteloos gaan voelen en jaloers worden naar degenen die dat wel gegund wordt. En het kan ook mensen bang maken die een groot risico lopen in die situatie te komen. Dus eigenlijk is de boodschap dat je moet investeren in gebieden die dreigen af te glijden en ze niet moet laten verloederen. Dan is er ook geen reden om ontevreden of bang te zijn.

Waar het gaat om greep op multinationals dan ontkomt men toch niet aan international samenwerking op dat gebied. Pas dat kun je profiterende bedrijven zo aanpakken dat vluchten omogelijk is.
  donderdag 10 november 2016 @ 01:03:51 #5
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_166553614
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 00:45 schreef Perrin het volgende:
Prima analyse vind ik, al vind ik je voorgestelde oplossing niet zo'n goede. Een democratisch geluid binnen multinationals heeft weinig kans tot iets te leiden omdat er zoveel van dat soort bedrijven zijn en omdat burgers in allerlei landen allerlei verschillende belangen hebben die je niet goed binnen al die bedrijven apart kunt laten gelden.

Overheden zullen denk ik groepsgewijs een blok moeten vormen tegen de macht van het kapitaal. De EU beloofde zo'n soort instituut te zijn, maar staat in de praktijk grotendeels aan de kant van het kapitaal.
Uiteindelijk is er een ontelbaar aantal manieren om democratische controle bij bedrijven in te voeren, dit was er slechts één van. Verschillende situaties/bedrijven vereisen verschillende aanpakken.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_166553988
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 23:55 schreef Euribob het volgende:
Ik merk zelf dat er veel onbegrip bestaat wat betreft de boosheid van deze groep blanke autochtonen woonachtig in het ontwikkelde Westen.
Is niks anders dan een sprookje van de linkse/zure verliezer. "Pleur op" met het in stand houden van deze leugen.
pi_166554041
Natuurlijk zal dit een rol spelen, maar ik denk dat de belangrijkste reden voor de winst van Trump veel simpeler is. Door de manier waarop liberalen de afgelopen jaren iedereen met een afwijkende mening hebben behandeld, hebben ze zelf het politieke klimaat gecreerd dat een overwinning voor Trump mogelijk maakte.

Ben je het niet eens met iets wat Obama wilt? Dan ben je een racist. Niet van plan om op Hillary te stemmen? Vieze sexist. Je vindt Obamacare slecht? Dat zeg je alleen maar omdat hij zwart is. De FBI opent een onderzoek naar allerlei verdachte praktijken rondom Clinton en de Clinton Foundation? De FBI bestaat bijna alleen maar uit blanke mannen, dus een sexistisch misogynistisch complot.

De laatste jaren heeft dat soort retoriek steeds meer de overhand gekregen in liberale kringen. Luisteren naar afwijkende meningen is er niet meer bij. Mensen worden niet de kans gegeven om uit te leggen waarom ze voor of tegen iets zijn. Als jouw mening niet overeenkomt met hun liberale mening, dan wordt je meteen bestookt met allerlei labels. Racist, sexist, bigot, etc.
Ik heb er geen zicht op in welke mate dit in Europa speelt, maar in de VS is dit tegenwoordig helaas de realiteit.

Als je jarenlang zo behandeld bent, boeit het je dan iets dat diezelfde figuren Trump ook voor vanalles en nog wat uitmaken? Natuurlijk niet.

Kijk eens op een gemiddelde liberale website, of social media pagina. In de posts van een enkele dag is daar meer haat tegen Trump en Trump supporters te vinden, dan alle idiote dingen die Trump tijdens zijn hele campagne heeft gezegd bij elkaar opgeteld.

Als liberalen mensen willen overtuigen dat hun standpunten het beste zijn, zullen ze toch met een andere strategie moeten komen. Het constante beledigen van iedereen met een andere mening helpt niet, dat is wel overduidelijk gebleken. Als je mensen constant uitscheldt voor racist/sexist/etc, moet je niet raar opkijken als ze zich op een gegeven moment tegen je keren. Maar goed, die zelfreflectie is blijkbaar niet aanwezig. M'n Facebook-feed stond de ochtend na de verkiezing weer vol met allerlei posts dat alle Trump-stemmers domme intolerante racistische homofobe sexisten zijn.
pi_166554180
de werknemers hebben al stemrecht op basis van hun aandelenkapitaal , dat noem je de pensioenfondsen

Die verplaatsing van arbeidsplaatsen naar lage lonen landen begon al veel eerder dan 1989 volgens mij zo rond 1970

Waarom ze ooit begonnen zijn met het verlagen en afschaffen van importheffingen is mij niet helemaal duidelijk.
  donderdag 10 november 2016 @ 08:23:52 #9
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_166554632
Het uit de huurhuizen zetten van eigen volk ten gunste van immigranten is ook niet goed
en het voor het eigen volk opduwen van de huren is in datzelfde kader de schuld van de pvda

we hebben hier nog WW als je de baan verliest
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_166554685
Ja, ik heb hier heel veel over nagedacht. Ik heb mij de laatste jaren namelijk gestoord aan de berichtgeving en de toon vanuit de progressieve media. Volkomen wereldvreemd. Ik wil zoveel mogelijk de tegenstelling tussen links en rechts voorkomen, maar her en der ontkom je er toch niet aan. Ik hoop dat men begrijpt dat het allemaal niet zo zwart-wit is:

De afgelopen weken heb je ook weer volop kunnen lezen hoe de conservatieve complotdenker in een echokamer zit. Dat is helemaal juist. Echter, de progressieveling zit al járen in een eigen echokamer. Met je progressieve studievriendjes, je progressieve contacten op Facebook samen progressieve artikelen delen en lezen en elkaar op de schouders slaan dat je zo'n gelijk hebt. Uit persoonlijke overtuiging denk ik ook dat het gelijk bij de progressieven ligt, maar dat doet eigenlijk helemaal niet ter zake. Het gaat er om dat progressief zich in de loopgraven van het Grote Eigen Gelijk heeft ingegraven en van daaruit de conservatieve en lager opgeleide meerderheid aan het bestoken is met allerlei denkbeelden waar zij zich helemaal niet mee kunnen identificeren.

Die progressieve wind wordt als betuttelend ervaren, en ik snap het ook nog. Een negatief woord over zwarte mensen maakt je een racist, niet snappen dat mensen in het verkeerde lichaam geboren kunnen zijn maakt je een genderhater en door te vinden dat vrouwen niet moeten zeuren over inkomensverschillen ben je misogyn. Doordat de media worden bestierd door veelal progressieve mensen (dat correleert met opleidingsniveau) voelt het alsof de politieke correctheid een decreet is wat wordt opgelegd door een minderheid. Als je je niet meer kunt identificeren met wat er op TV wordt gezegd, terwijl dat jouw venster op de wereld zou moeten zijn, is de wereld dan nog wel jouw wereld? En zou je niet de controle terug moeten pakken?

De progressieve en liberale media zijn blind geweest voor dit sentiment, en luidt nu met groot vertoon van drama de noodklok. De superlatieven zijn niet van de lucht. Lees en huiver:

https://decorrespondent.n(...)77652945056-297bd5c4

https://decorrespondent.n(...)76161432836-18b141eb

https://www.theatlantic.c(...)constitution/507146/

Exact dezelfde retoriek als van de conservatievelingen. Progressief voelt zich bedreigd. In plaats van te begrijpen dat dit precies hetzelfde gevoel is als wat de boze, laaggeschoolde arbeider heeft gevoeld de afgelopen jaren slaan ze dezelfde weg in. Met woorden als "vechten voor onze democratie" en veel appelleren aan dat er dingen worden weggenomen. Weet wel, alle Rutger Bregmannen van deze wereld, dat de democratie die van jou wordt afgenomen er eentje is waarin de helft van de bevolking zich dus niet voldoende in gerepresenteerd voelde. De nieuwe wereldorde waar van Rey over spreekt is alleen maar nieuw voor hem. Voor veel mensen is dit wat ze eigenlijk wilden hebben, maar wat van Rey en geloofsgenoten altijd van hen weg hebben gehouden onder het mom van "wij weten het beter".

Dus, waar moet dit heen? Hoe gek ook, je moet het zoeken in compromissen. Het is écht niet zo dat de ene kant van de wereld linksom wil, en de andere kant rechtsom. Het is gewoon zo dat zowel links als rechts een bepaalde elite hebben geïnstalleerd die een bepaalde agenda hebben kunnen pushen de afgelopen vijftig jaar, een agenda waar veel mensen zich niet in herkennen. Ze willen geen dictatuur, ze willen eerlijke representatie. Zoals zoveel mensen zijn ook boze, laaggeschoolde arbeiders echt wel voor rede vatbaar en is hun wereldbeeld er eentje waarin linkse, rechtse, progressieve en conservatieve standpunten verenigd zijn. Eentje waarin we gezamenlijk zorgen voor onze ouderen en zwakkeren, maar ook eentje waarin we paal en perk stellen aan nieuwkomers. Eentje waarin iedereen dezelfde kansen heeft, maar ook eentje waarin je gewoon moet kunnen zeggen dat je twijfelt aan ons vluchtelingenbeleid, of dat je genderneutraliteit maar onzin vindt, zonder dat je daarmee wordt weggezet als een lompe hork met fascistische ideeën.

Progressief moet uit de ivoren toren. Ook al heb je gelijk, je hoeft je gelijk niet op te dringen aan anderen. Die worden daar recalcitrant van. En dan kiezen ze voor iemand die echt niet hun oprechte voorkeur heeft, maar iemand die in elk geval dat spelletje van politieke correctheid en het grote eigen gelijk niet meespeelt. Ga daar eens aan werken, in plaats van, wat men nu doet, collectief in de eigen echokamer gaan rouwen en gaan bedenken hoe ze het tij toch weer eens gaan keren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mystikvm op 10-11-2016 08:38:03 ]
pi_166554704
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 05:07 schreef Royyy het volgende:
Natuurlijk zal dit een rol spelen, maar ik denk dat de belangrijkste reden voor de winst van Trump veel simpeler is. Door de manier waarop liberalen de afgelopen jaren iedereen met een afwijkende mening hebben behandeld, hebben ze zelf het politieke klimaat gecreerd dat een overwinning voor Trump mogelijk maakte.

Ben je het niet eens met iets wat Obama wilt? Dan ben je een racist. Niet van plan om op Hillary te stemmen? Vieze sexist. Je vindt Obamacare slecht? Dat zeg je alleen maar omdat hij zwart is. De FBI opent een onderzoek naar allerlei verdachte praktijken rondom Clinton en de Clinton Foundation? De FBI bestaat bijna alleen maar uit blanke mannen, dus een sexistisch misogynistisch complot.

De laatste jaren heeft dat soort retoriek steeds meer de overhand gekregen in liberale kringen. Luisteren naar afwijkende meningen is er niet meer bij. Mensen worden niet de kans gegeven om uit te leggen waarom ze voor of tegen iets zijn. Als jouw mening niet overeenkomt met hun liberale mening, dan wordt je meteen bestookt met allerlei labels. Racist, sexist, bigot, etc.
Ik heb er geen zicht op in welke mate dit in Europa speelt, maar in de VS is dit tegenwoordig helaas de realiteit.

Als je jarenlang zo behandeld bent, boeit het je dan iets dat diezelfde figuren Trump ook voor vanalles en nog wat uitmaken? Natuurlijk niet.

Kijk eens op een gemiddelde liberale website, of social media pagina. In de posts van een enkele dag is daar meer haat tegen Trump en Trump supporters te vinden, dan alle idiote dingen die Trump tijdens zijn hele campagne heeft gezegd bij elkaar opgeteld.

Als liberalen mensen willen overtuigen dat hun standpunten het beste zijn, zullen ze toch met een andere strategie moeten komen. Het constante beledigen van iedereen met een andere mening helpt niet, dat is wel overduidelijk gebleken. Als je mensen constant uitscheldt voor racist/sexist/etc, moet je niet raar opkijken als ze zich op een gegeven moment tegen je keren. Maar goed, die zelfreflectie is blijkbaar niet aanwezig. M'n Facebook-feed stond de ochtend na de verkiezing weer vol met allerlei posts dat alle Trump-stemmers domme intolerante racistische homofobe sexisten zijn.
Alsof Republikeinen en Fox niet hetzelfde doen door in te spelen op dat Obama en supporters communisten zijn, moslimfanatici enzovoorts.

Het is jammer dat tegenwoordig 'gutmensch' en 'social justice warrior' negatief beladen termen zijn. Het zou juist iets goeds moeten zijn. Maar het slechte wordt verheerlijkt.

Ik walg echt van alle spin en haat en verdeeldheid die WNL de wereld in gooit. Inclusief het frame dat Trump "anti-establishment" zou zijn. Het economische establishment heeft juist Trump naar voren geschoven zodat ze niet naar Sanders en co lopen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_166555824
Dit is een geweldig artikel over dit onderwerp

https://www.theguardian.c(...)on-voters?CMP=twt_gu

Je moet het wel even volledig lezen ipv enkele alineas of alleen de inleiding en conclusie.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_166556125
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 10:16 schreef Klopkoek het volgende:
Dit is een geweldig artikel over dit onderwerp

https://www.theguardian.c(...)on-voters?CMP=twt_gu

Je moet het wel even volledig lezen ipv enkele alineas of alleen de inleiding en conclusie.
Dank. Goed geschreven artikel, maar precies wat je dus niet moet doen. De boodschap is eigenlijk dat je de media zich verder in moeten graven in de loopgraven van het grote gelijk, om daarmee het signaal aan de boze witte man te geven dat ze er heel ver naast zitten.

Het gaat er niet om wie gelijk heeft. Het gaat er om wie gelijk krijgt. En als de meerderheid op een sex offender wil stemmen, dan is dat het goed recht van de meerderheid, helaas. Dan zul je de dialoog wel op moeten zoeken, omdat die verregaande polarisatie júist heeft geleid tot de situatie waarin de betrekkelijk kleine mankementen aan Clinton zo ontzettend uitvergroot zijn. Dat los je niet op door te blijven hameren op je eigen gelijk, als je door zoveel mensen afgestraft wordt voor je progressieve denken. Dan zul je moeten accepteren dat de maatschappij niet in het tempo wil veranderen waarin jij dat wilt. Dat betekent dat "indulging the angry white men" gewoon noodzakelijk is, omdat zij wensen hebben die ook vervuld moeten worden. En als die wensen de klok een beetje terug zetten, dan moet dat maar. Dat is de realiteit van democratie.

De retoriek van "wij weten het veel beter" van de media is nu juist wat mensen zat zijn. Als je nog enige relevatie wil als journalist, dan lijkt het mij dat je dat niet kunt negeren. Tenzij je een muur om je eigen ideologische tuin op wilt trekken en alleen nog artikelen wilt verspreiden onder een groep mensen die het toch al met je eens waren. Dan kun je net zo goed inpakken als journalist.

Deze verkiezing gaat er helemaal niet om dat men Trump graag als president wil. Deze verkiezing gaat er om dat mensen de andere kandidaat niet willen, en alles waar zij voor staat. Omdat ze zich er niet in herkennen. Daar kun je niet achteraf verongelijkt over doen, dan had je gewoon wat meer aandacht moeten tonen voor deze groep.
pi_166556247
De boodschap is m.i. om niet aan false equivalence te doen. Post #250 hier.
POL / Rechtse Media dommig #9

Maar goed, media hebben ook zo hun eigen agendas en broodheren.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_166556253
Je hoeft niets te doen, als mensen voor een verkeerde oplossing kiezen zullen ze wel merken dat ze dat gedaan hebben en dan wordt weer een andere richting gekozen.
pi_166556294
quote:
Het succes van Trump op sociale media is mogelijk geholpen door zogeheten filter bubbles: het verschijnsel dat mensen op sociale media vaker berichten te zien krijgen waarmee ze het eens zijn dan berichten die hun opvattingen tegenspreken. Er is veel bewijs voor een polariserend effect van die filterbubbles.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ley-5208625-a1531065
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_166556324
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 10:40 schreef Wespensteek het volgende:
Je hoeft niets te doen, als mensen voor een verkeerde oplossing kiezen zullen ze wel merken dat ze dat gedaan hebben en dan wordt weer een andere richting gekozen.
Dit is voorlopig mijn laatste reactie in dit topic maar hebben de mensen dan echt 'geleerd' van de LPF, Rita Verdonk, Wilders zijn catshuisoverleg?

Verkeerde oplossingen kunnen blijvende politieke kloven slaan. Sterker nog: dat is de opzet.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_166556377
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 10:44 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dit is voorlopig mijn laatste reactie in dit topic maar hebben de mensen dan echt 'geleerd' van de LPF, Rita Verdonk, Wilders zijn catshuisoverleg?
Nee, maar echt veel beleid hebben die partijen ook nog niet kunnen maken. De kansen om er een puinhoop van te maken bleven tot nu toe beperkt binnen hun eigen partij. Wat dat betreft zijn de Brexit en Trump wel een mooie voorbeelden, mogelijk dat mensen iets gaan leren van de afloop van die keuzes.
pi_166556601
De verklaringen die in dit topic worden gegeven (posts 7 en 10 zijn goede voorbeelden) kunnen worden samengevat onder de noemer ressentimentstemmer. In 2004 is hier al eens een mooi artikel over verschenen, één van mijn favoriete artikelen over de psyche van de Amerikaanse kiezer:
http://exiledonline.com/we-the-spiteful/
pi_166556860
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 11:01 schreef Terecht het volgende:
De verklaringen die in dit topic worden gegeven (posts 7 en 10 zijn goede voorbeelden) kunnen worden samengevat onder de noemer ressentimentstemmer. In 2004 is hier al eens een mooi artikel over verschenen, één van mijn favoriete artikelen over de psyche van de Amerikaanse kiezer:
http://exiledonline.com/we-the-spiteful/
Heb het met interesse gelezen, ook de addendum, ook leuk om daarin te zien dat "the more things change, the more they stay the same". Zal ook in 2016 niet heel anders zijn.

Ik weet niet of het pure afgunst, afkeer of haat is wat in de mens zit ingebakken. Zal ik toch wel een te links mensbeeld voor hebben. Ik denk dat het een afkeer is van zaken die zij niet zo ervaren. Dat is niet alleen voorbehouden aan Amerikanen. Kijk hier op Fok eens in de verkiezingstopics hoe zeer mensen aan het genieten zijn van het defaitisme in de linkse media. Ze vreten het op alsof ze in jaren niet te eten hebben gehad, en ergens is dat ook zo. Jarenlang hebben media en politici een beeld geschetst van een wereld waarin zij zich niet herkennen en waar ze het niet mee eens zijn. Dan komt er eens een bijltjesdag, dit is zo'n moment.

Ik denk echt dat, uitzonderingen daargelaten, niemand inherent een verzuurde klootzak is die mensen die het niet met hem eens zijn willen zien lijden. Ik denk dat mensen zich gehoord willen voelen, en zolang je maar het idee hebt dat jouw visie op de wereld geaccepteerd is je beter kunt accepteren dat er ook andere meningen zijn. Om het over de politieke correctheid te hebben: mensen zijn er klaar mee dat van alles door hun strot wordt gedouwd en dat hun mening wordt weggezet als "racistisch". Dan worden ze haatdragend, inderdaad, en willen ze zout in de wonde strooien.
  donderdag 10 november 2016 @ 11:24:27 #21
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_166556963
Ik mis wel automatisering in je verhaal. Fabrieken kunnen teruggebracht naar de VS, maar de banen zullen voorgoed verdwijnen. Fabrieken van tesla en apple die in de vs gebouwd worden zullen maar een handjevol werknemers hebben.

En de landbouw is natuurlijk al helemaal een verhaal ten einde. Er is nog maar 10 procebt van het personeel nodig ten opzichte van 50 jaar geleden.

De transport sector gaat de volgende klap worden voor de lagere klasse.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_166556975
Kun je wel van "bijltjesdag" spreken als slechts 50% komt opdagen en op massale schaal voter suppression tactieken worden toegepast... Velen namen de bijl niet ter hand, of konden het niet.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_166557074
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 10:47 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Nee, maar echt veel beleid hebben die partijen ook nog niet kunnen maken. De kansen om er een puinhoop van te maken bleven tot nu toe beperkt binnen hun eigen partij. Wat dat betreft zijn de Brexit en Trump wel een mooie voorbeelden, mogelijk dat mensen iets gaan leren van de afloop van die keuzes.
Ik vraag het me af. Hoogstwaarschijnlijk zal het een win-win voor hem en Wilders zijn (en de VVD). Hij heeft er geen belang bij om raciale kwesties op te lossen.

Trump gaat bijvoorbeeld gewoon door met het neoliberalisme.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_166557110
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 11:25 schreef Klopkoek het volgende:
Kun je wel van "bijltjesdag" spreken als slechts 50% komt opdagen en op massale schaal voter suppression tactieken worden toegepast... Velen namen de bijl niet ter hand, of konden het niet.
Het feit dat een kwart van de mensen stemt op iemand die een veroordeeld zou moeten zijn vanwege aanranding, die geen belasting betaalt en inhoudelijk maar heel weinig blijk van kennis geeft is al voldoende signaal. Stel dat Hillary gewonnen had (die ook maar een kwart van de stemmers getrokken heeft), dan waren er wéér vier jaar aangebroken waarin dat ontevreden kwart systematisch genegeerd zou zijn.

Ik zie het als een snelkookpan waar nu vier jaar wat lucht uit gelaten kan worden. Dat betekent niet dat ze (moreel) gelijk hebben, dat betekent dat zij gewoon net zoveel recht hebben om zich vertegenwoordigd te voelen. Ik denk dat het heel onverstandig is om vanuit progressieve hoek het deksel weer op die pan te drukken en deze mensen weer in de hoek te zetten als vrouwenhatende racisten. Daar los je niets mee op, daarmee vergroot je alleen maar hun haat jegens de gevestigde orde.

Natuurlijk zijn de systematische problemen veel groter dan wat een president kan regelen. Trump spreekt de economische taal van het establishment, daar gaan de kiezers nog wel achter komen.
pi_166557175
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 11:30 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik vraag het me af. Hoogstwaarschijnlijk zal het een win-win voor hem en Wilders zijn (en de VVD). Hij heeft er geen belang bij om raciale kwesties op te lossen.

Trump gaat bijvoorbeeld gewoon door met het neoliberalisme.
Met politiek onervaren president en vice president van de tea party kan het beleid denk ik alle kanten op. Als Trump zijn beloftes wil nakomen wordt het een chaos.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')