Hoe dan, want zover ik kan zien is zp nog alom vertegenwoordigt.quote:Op woensdag 9 november 2016 09:51 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik ook. Maar die keuze wordt nu wel heel moeilijk gemaakt om een sinterklaas feest te vieren zoals het hoort, met Zwarte piet.
Dit is wel tof. Als aanvulling.quote:Op woensdag 9 november 2016 13:37 schreef DrDentz het volgende:
[ afbeelding ]
Dit vind ik ook wel erg mooi. Maar erg lastig om zo snel een hele groep te schminken zoals gebeurt bij de meeste intochten.
Wat een onzinquote:Op woensdag 9 november 2016 13:22 schreef Lunatiek het volgende:
Sinterklaasjournaal komt belofte na met ‘toeristenpieten’
Pieten van allerlei kleur, vanaf woensdagavond in het Sinterklaasjournaal. De makers willen niet voorop lopen in het Piet-debat.
Mondriaanpieten, witte pieten, roetpieten; het Sinterklaasjournaal, dat woensdagavond weer begint, komt zijn belofte na en brengt een breed scala aan alternatieven voor Zwarte Piet. In het kinderprogramma worden de traditionele zwarte pieten geassisteerd door nieuwe ‘toeristenpieten’ van diverse pluimage. De Vlogpiet maakt ondertussen korte filmpjes en zorgt zo dat er online ook wat te beleven valt.
Dat zegt althans Leon van der Zanden, die zelf de Vlogpiet speelt. Andere, anonieme bronnen bevestigen alleen dat er andersgekleurde pieten in het NTR-programma zullen optreden: „De kleur van piet is wel onderdeel van het verhaal.” Vrijwel niemand wil praten. Wat er precies gaat gebeuren, wordt met de groots mogelijke geheimzinnigheid omkleed.
Lees verder in NRC
Nou, lekker dan
[ afbeelding ]
Damn, jij laat je wel kennen zeg...quote:Op woensdag 9 november 2016 13:33 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Niet om het een of ander, maar "toeristenpiet" suggereert dat de echte zwart is en dat die anderen na verloop van tijd oplazeren naar hun eigen land, nadat ze hier de beest hebben uitgehangen. Dat, of ze blijven hier de boel verstjeren. Lijkt me niet echt een prettige boodschap voor mensen als gastarbeiders en dergelijke.
Maar goed, ik heb dat hele Sinterklaasjournaal niet gezien, dus misschien kan iemand anders meer zeggen over die verhaallijn.
quote:Op woensdag 9 november 2016 16:06 schreef erodome het volgende:
[..]
Hoe dan, want zover ik kan zien is zp nog alom vertegenwoordigt.
Of vindt jij het bestaan van andere pieten naast zp al te lastig?
Mijn mening, we zouden in de discussie veel meer in moeten zetten op die vrijheid van keuze hierin. Dat betekend dat de Q's en co moeten ophouden met zeuren over het ook bestaan van zp, maar dat de hard liners aan de pro piet kant ook op moeten houden met zeuren over andersoortige pieten.
Dan zijn jij en ik het helemaal eens met elkaar in deze discussie.quote:Op woensdag 9 november 2016 16:21 schreef Red_85 het volgende:
[..]![]()
Ik vind hem helemaal prima Ero.
Maak jezelf op zoals jij dat wilt, ga alleen geen anderen de keuze opdringen. Doe niet zenuwachtig over Zwarte Piet wel of niet in het Sinterklaasjournaal en prop alles er in. Feest voor iedereen.
Maar kozp stopt niet met zeurpieten voordat het hele karakter verwijderd is. Want hoe dan ook, de tweevoetige vrienden van Sinterklaas doen kozp'ertjes denken aan de slavernij. En het is allemaal racisme. Dus komt het allemaal weer terug op tv, winkels, journaals en social media.
Dus blijven we dit soort gejank houden.
Je snapt het niet hè?quote:Op woensdag 9 november 2016 16:06 schreef erodome het volgende:
[..]
Hoe dan, want zover ik kan zien is zp nog alom vertegenwoordigt.
Of vindt jij het bestaan van andere pieten naast zp al te lastig?
Mijn mening, we zouden in de discussie veel meer in moeten zetten op die vrijheid van keuze hierin. Dat betekend dat de Q's en co moeten ophouden met zeuren over het ook bestaan van zp, maar dat de hard liners aan de pro piet kant ook op moeten houden met zeuren over andersoortige pieten.
Hoe vat jij de toeristenpieten dan op in het kader van de discussie waarmee je de argumenten van de anti-Pietlobby meeneemt?quote:Op woensdag 9 november 2016 16:14 schreef OllieA het volgende:
[..]
Damn, jij laat je wel kennen zeg...
Niet helemaal Ero. Ik sta er wel zo in, maar ben niet van plan toe te geven dat als je pro-piet bent, je automatisch maar een afstammeling van een slavenhouder en institutioneel racist bent. Ik ben ook tegen het ook maar enig ruimte bieden voor de antipieten voor compromissen, wanneer er geen water bij de wijn wordt gedaan door de antipieten en alles maar als racisme gezien wordt in het karakter. En ben ook zwaar tegen dat die kleine minderheid het voor het zeggen krijgt in deze discussie, waar het allemaal wel erg op gaat lijken. En ik ben al helemaal tegen het gebruik van een kinderfeest voor herstelbetalingen.quote:Op woensdag 9 november 2016 16:27 schreef erodome het volgende:
[..]
Dan zijn jij en ik het helemaal eens met elkaar in deze discussie.
Maar heb het niet alleen over de hardline anti pieters, want de hardline pro pieters zijn net zo stug, alleen dan de andere kant op.
En dat al best heel lang. Ik haal voor de zoveelste keer weer een geval aan uit de jaren '80, waarbij een experiment met witte pieten uit de hand liep omdat een aantal mannen uit het dorp (waarschijnlijk ook wel gesteund door wat vrouwen, geen m/v kwestie van maken) "ludiek" in de zak gestopt werden en afgevoerd werden.
Ook nu zie je het, oproepen tot boycotten tot (verbale) agressie over andersoortige pieten.
De hardliners aan beide kanten lijken meer op elkaar dan ze lief is. En ik vind dat die hardliners de discussie frustreren en steeds hogen opgooien, gewoonweg door geen compromis te willen zoeken met elkaar, elkaar geen ruimte willen geven.
Jij en ik staan daar tussenin en moeten met lede ogen toekijken hoe een fijn kinderfeest een nare smaak krijgt zo. Dat terwijl de oplossing zo simpel is door elkaar gewoon ruimte te gunnen en verschillende vormen te voeren zodat iedereen er wat van kan maken voor zichzelf.
De intocht maakt gewoonlijk deel uit van het Sinterklaasjournaal-verhaal. Dat er alleen roetveegpieten zijn bij de intocht-aflevering is niet bevestigd, alleen dat de gemeente Maassluis roetveegpieten gebruikt bij de intocht. Dat zegt niets over de acteurs van het SkJ.quote:Op woensdag 9 november 2016 16:12 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Wat een onzinwaarom niet gewoon alleen roetveegpieten zoals bij de intocht.
valt tegen zekerquote:Op woensdag 9 november 2016 18:54 schreef Nielsch het volgende:
Net met mn dochters het Sinterklaasjournaal gekeken. Na het zien van de witte Piet kom ik hier nu even alle huilverhalen lezen
Doen ze iets, is t weer niet goed.quote:Op woensdag 9 november 2016 19:43 schreef ootjekatootje het volgende:
[ afbeelding ]
Nou, wat een "alternatief", witte piet met kroes haar, en een pagepakje.
Daarnaast een zwarte piet..
Snappen ze het nu echt niet?
quote:Op woensdag 9 november 2016 21:04 schreef HiZ het volgende:
Ik ben deze hele Zwarte Piet discussie eigenlijk helemaal zat. We zitten met zijn allen net te doen alsof het heel belangrijk en principieel is terwijl het nauwelijks echte relevantie heeft behalve voor de extremisten aan beide zijden. De discussie kan wel beslecht worden door met grote druk een van beide meningen door te drukken, maar je kunt dan gaan zitten wachten op de terugslag ergens op een plek waar het er wel toe doet; het stemhokje.
En vervolgens zijn we allemaal verliezers om dit onzin onderwerp. Ik denk dus dat het midden gewoon moet gaan weigeren mee te doen aan dit spelletje van extremisten.
Bedankt Hans.quote:Op woensdag 9 november 2016 21:04 schreef HiZ het volgende:
Ik ben deze hele Zwarte Piet discussie eigenlijk helemaal zat. We zitten met zijn allen net te doen alsof het heel belangrijk en principieel is terwijl het nauwelijks echte relevantie heeft behalve voor de extremisten aan beide zijden. De discussie kan wel beslecht worden door met grote druk een van beide meningen door te drukken, maar je kunt dan gaan zitten wachten op de terugslag ergens op een plek waar het er wel toe doet; het stemhokje.
En vervolgens zijn we allemaal verliezers om dit onzin onderwerp. Ik denk dus dat het midden gewoon moet gaan weigeren mee te doen aan dit spelletje van extremisten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |