Danny houdt ervan, en dat mag wmb, waarom niet?quote:Op maandag 7 november 2016 23:21 schreef Kijkertje het volgende:
Daarentegen wordt je de Zwarte Piet hoogstwaarschijnlijk wel weer opgedrongen hier op FOK! dit jaar. Ook dat mag gewoon en daar heeft ook niemand een keuze in
Ik niet, want ga er niet naar kijken.quote:Op maandag 7 november 2016 23:16 schreef agter het volgende:
[..]
Ik weet het ook niet zeker.![]()
We zullen zien.
Ja dat mag maar ik had liever wat variatie gezienquote:Op maandag 7 november 2016 23:25 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Danny houdt ervan, en dat mag wmb, waarom niet?
Maak het wat uit?quote:Op maandag 7 november 2016 23:27 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ja dat mag maar ik had liever wat variatie gezien
Maakt het wat uit als er wel variatie zou zijn?quote:
Voel jij je eigenlijk gekwetst door Zwarte Piet?quote:Op maandag 7 november 2016 23:27 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ja dat mag maar ik had liever wat variatie gezien
Neequote:Op maandag 7 november 2016 23:30 schreef madam-april het volgende:
[..]
Voel jij je eigenlijk gekwetst door Zwarte Piet?
Wat, jij bent degene die er over klaagt. Danny heeft besloten dat er alleen zwarte pieten op zijn website zijn en vooralsnog ben jij de enige die zich daarover beklaagd.quote:Op maandag 7 november 2016 23:30 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Maakt het wat uit als er wel variatie zou zijn?
In de (vroege) middeleeuwen hadden ze hier ook nog horigen en lijfeigenen.quote:Op maandag 7 november 2016 22:18 schreef Peachbird het volgende:
[..]
Als je het hebt over knapen en pages, dat waren geen slaven maar leerknechten. Zo zat vroeger scholing inmekaar toen er nog geen klassen bestonden, afrikaanse werkelijke slavernij was er een van het domineren van andere stammen en haar leden daarna onderwerpen als ondergeschikten.
Maakt mij helemaal niet uit, ik heb geen agentschap eerlijk gezegd. Ik heb in het verleden vaak in FEE nog discussies daarover geopend, beetje om rechtse mensen te plagen, gebbetje weet je wel. Zoetjesaan werd het wel ernst met die discussie, die an sich al in de jaren 70 ontstond. In Amsterdam liepen er al witte Pieten mee in de jaren 70 (hoor ik Jan Gajentaan trouwens ook niet echt over, dacht ik, zijn grootvader was de eerste Sint in Asd, zal toch eens vragen). Maar het is erg verwrongen geraakt, ik ga daar niet in mee. Geven en nemen. Ik denk verder niet dat men in NL in het diepst van zijn ziel racistisch is. Dat is onzin overgenomen van allerlei pseudowetenschap uit de USoA.quote:Op maandag 7 november 2016 23:30 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
FB / ICONS?!?quote:Op maandag 7 november 2016 23:32 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Wat, jij bent degene die er over klaagt. Danny heeft besloten dat er alleen zwarte pieten op zijn website zijn en vooralsnog ben jij de enige die zich daarover beklaagd.
Interessante kwestie is natuurlijk altijd nog wie het beste af waren: de slaven op de plantages in het zuiden van de VS of: de arbeiders in de opkomende industrie in het Noordwesten van de VS.quote:Op maandag 7 november 2016 23:33 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
In de (vroege) middeleeuwen hadden ze hier ook nog horigen en lijfeigenen.
Of de bewoners van de plaggenhut in Drenthe. Lekker veenarbeiden. Buiten, tijdens de kleine ijstijd.quote:Op maandag 7 november 2016 23:41 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Interessante kwestie is natuurlijk altijd nog wie het beste af waren: de slaven op de plantages in het zuiden van de VS of: de arbeiders in de opkomende industrie in het Noordwesten van de VS.
De gangbare gedachte in Nederland was iig dat 'onze' slaven beter af waren in Suriname dan in Afrika.quote:Op maandag 7 november 2016 23:41 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Interessante kwestie is natuurlijk altijd nog wie het beste af waren: de slaven op de plantages in het zuiden van de VS of: de arbeiders in de opkomende industrie in het Noordwesten van de VS.
Ja, ging nog door tot in het begin van de jaren 30 van de twintigste eeuw, in NL.quote:Op maandag 7 november 2016 23:47 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Of de bewoners van de plaggenhut in Drenthe. Lekker veenarbeiden. Buiten, tijdens de kleine ijstijd.
Is dat zo? Welk tijdperk spreken we hier over?quote:Op maandag 7 november 2016 23:48 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
De gangbare gedachte in Nederland was iig dat 'onze' slaven beter af waren in Suriname dan in Afrika.
Eind 19e begin 20e eeuw daar omtrent.quote:Op maandag 7 november 2016 23:49 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Is dat zo? Welk tijdperk spreken we hier over?
Dus om je vraag te beantwoorden:quote:
Nee, dus stop met ouwehoeren. Als Danny witte pieten icons uit gaat uitdelen, dan zal je de meeste pietenfans niet zo erg horen klagen zoals jij nu.quote:Op maandag 7 november 2016 23:30 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Maak je niet zo druk joh. Ik klaag helemaal niet, ik constateer het alleenquote:Op maandag 7 november 2016 23:51 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dus om je vraag te beantwoorden:
[..]
Nee, dus stop met ouwehoeren. Als Danny witte pieten icons uit gaat uitdelen, dan zal je de meeste pietenfans niet zo erg horen klagen zoals jij nu.
Het klonk vrij zuur anders:quote:Op maandag 7 november 2016 23:52 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Maak je niet zo druk joh. Ik klaag helemaal niet, ik constateer het alleen
quote:Op maandag 7 november 2016 23:21 schreef Kijkertje het volgende:
Daarentegen wordt je de Zwarte Piet hoogstwaarschijnlijk wel weer opgedrongen hier op FOK! dit jaar. Ook dat mag gewoon en daar heeft ook niemand een keuze in
Ja en met eenquote:Op maandag 7 november 2016 23:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Het klonk vrij zuur anders:
[..]
Okee, tja... pff.quote:Op maandag 7 november 2016 23:51 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Eind 19e begin 20e eeuw daar omtrent.
Nu wordt er zelfs al de term discriminatie met de haren erbij gesleeptquote:Op maandag 7 november 2016 22:11 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hoe groot maak ik dan die zp-neurose? De agressie, de gedrevenheid van mensen te ontkennen dat er niks discriminerend is . Zo gedreven dat men volop discriminerend bezig is...
De bedreigingen naar mensen. Het idiote idee dat "ze" de Nederlandse cultuur kapot maken.
Nogal overdreven allemaal .
Nee..... de omschrijving 'neurose' is prima te gebruiken.
Deze wikipedia-omschrijving beschrijft hoe gedreven zp-verdediging juist meer kritiek oproept naar het zp-concept. En hoe meer kritiek erbij komt over vreemdelingenhaat
structureel ineffectief.... die zp -neurose die het doel heeft kritiek op zp en vreemdelingenhaat de kop in te drukken
[..]
Ik vind het ook best begrijpelijk. 'Wij' vonden ons leven natuurlijk veel beter in verhouding met het leven van volkeren in Afrika (en elders). De slaven kregen een kans om iets te leren. Zo werd daar overall tegen aangekeken. Er moest ze hoognodig nodig wat 'beschaving' bijgebracht wordenquote:Op maandag 7 november 2016 23:55 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Okee, tja... pff.
Vind de vergelijking slaven op plantages in het Zuiden en arbeiders in de eerste mills in Noordwest VS wel inzichtelijker.
Uiteraard gaat iedere vergelijking niet op: de ene mens is vrij (min of meer) en de andere is onvrij.
Ja, en een slaaf was een investering en dus liet je die niet verkommeren.quote:Op maandag 7 november 2016 23:59 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ik vind het ook best begrijpelijk. 'Wij' vonden ons leven natuurlijk veel beter in verhouding met het leven van volkeren in Afrika (en elders). De slaven kregen een kans om iets te leren. Zo werd daar overall tegen aangekeken. Er moest ze hoognodig nodig wat 'beschaving' bijgebracht worden
De eigen onderhorige bevolking ook niet, tot na wo2 werden de mensen gewoon dom en gehoorzaam gehouden door de kerk en arm door het kapitaal.quote:Edit; maar onderwijs mochten ze natuurlijk niet volgen![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |