Houd je er rekening mee dat de sociale dienst je een tegenprestatie laat doen of in een werktraject stopt zodra je een uitkering hebt? Je hebt geen afstand tot de arbeidsmarkt en bent hoog opgeleid, dus ze gaan er bovenop zitten.quote:Op zaterdag 5 november 2016 00:14 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
Sinds de zomer ben ik afgestudeerd van het hbo. Helaas afwijzing op afwijzing. Ik heb maandelijks vaste lasten, dus een inkomen is noodzakelijk om niet mijn opgebouwde spaargeld weg te laten slinken. Momenteel heb ik een aanvraag voor de bijstand lopen, maar dat wil ik liever niet. De enige banen waar ik voor in aanmerking kom zijn klantenservicebaantjes. Met een hbo-studie op zak niet het ideale startpunt en ik ben bang als ik zo'n functie aanneem dat ik geen relevante werkervaring op doe en niet snel aan de bak kom binnen mijn sector. Stages of werkervaringsplekken zijn geen optie want daarmee red ik het niet qua kosten. Ik voel mij dan ook min of meer verplicht zo'n baan onder mijn niveau en vooral gemoedstoestand aan te nemen, puur voor 't geld, maar inhoudelijk kan het mij vrij weinig boeien en heb ik het gevoel dat ik de beste jaren in mijn leven verpruts door werk te doen wat gewoon niet bij mij past.
Daarnaast merk ik dat voor zulke baantjes gewoonweg niet geïnteresseerd ben of overkom. Ik kan het niet faken.
Ik blijf overigens stug door solliciteren, maar moet zeer binnenkort wel een baan aannemen wil ik niet in de bijstand eindigen en dan wellicht nóg meer hersendood werk aan te nemen.
Dat is niet waar. D. heeft een startkwalificatie (een hbo diploma zelfs) met voldoende perspectief op de arbeidsmarkt, alleen niet naar zijn wens. Ze kunnen hem de uitkering daarom niet weigeren, maar gaan wel alles eraan doen om hem uit de uitkering te pesten. Dingen als plantsoendienst of straten vegen als tegen tegenprestatie of als postsorteerder in de nachtploeg bij PostNL.quote:Op zaterdag 5 november 2016 11:07 schreef nikky het volgende:
[..]
Dan heb je nog een jaar over. Die mag je dan van de bijstand gaan inzetten.
Klinkt lullig, maar zo werkt het.
Ik zou maandag extra m'n best doen om dat baantje bij 't callcenter te bemachtigen.
Mijn broer zit ook in de bijstand en die krijgt 0 controle. Verschilt dus per gemeente hoe overbelast ze zijn. Ik ga maandag gewoon mijn best doen, natuurlijk lekker om 12/13 euro per uur zelf te verdienen dan baantjes te moeten aannemen zoals postbezorgen want anders stopt je uitkering. Heb ik zelf overigens jaren gedaan, maar dat zie ik mezelf echt niet doen iedere dag voor een paar uurtjes.quote:Op zaterdag 5 november 2016 16:27 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Houd je er rekening mee dat de sociale dienst je een tegenprestatie laat doen of in een werktraject stopt zodra je een uitkering hebt? Je hebt geen afstand tot de arbeidsmarkt en bent hoog opgeleid, dus ze gaan er bovenop zitten.
[..]
Dat is niet waar. D. heeft een startkwalificatie (een hbo diploma zelfs) met voldoende perspectief op de arbeidsmarkt, alleen niet naar zijn wens. Ze kunnen hem de uitkering daarom niet weigeren, maar gaan wel alles eraan doen om hem uit de uitkering te pesten. Dingen als plantsoendienst of straten vegen als tegen tegenprestatie of als postsorteerder in de nachtploeg bij PostNL.
Tsja veel keuze heb je toch niet met een relatief waardeloos papiertje en zonder ervaring. Ik zou dat baantje aannemen als het lukt en daarnaast proberen een portfolio op te bouwen.quote:Op zaterdag 5 november 2016 16:41 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
[..]
Mijn broer zit ook in de bijstand en die krijgt 0 controle. Verschilt dus per gemeente hoe overbelast ze zijn. Ik ga maandag gewoon mijn best doen, natuurlijk lekker om 12/13 euro per uur zelf te verdienen dan baantjes te moeten aannemen zoals postbezorgen want anders stopt je uitkering. Heb ik zelf overigens jaren gedaan, maar dat zie ik mezelf echt niet doen iedere dag voor een paar uurtjes.
Dat klopt hoor. Maar ik heb moeite met deze tijden waar je blijkbaar een "uitzondering" moet zijn en allerhande kunstjes moet kunnen/kennen om gewoon een baantje op het niveau van waar je voor geleerd hebt te kunnen krijgen. Dat is natuurlijk niet de "normaalvariant" Het heeft iets triestigs wel.quote:Op zaterdag 5 november 2016 12:51 schreef Maraca het volgende:
Laat ik het dan anders formuleren Stel dat er een vacature is waar 100 mensen op solliciteren met allemaal hbo Journalistiek. Dan heb je nog een differentiatie ten aanzien van opleidingsduur en cijfers, maar in beginsel heb je allemaal hetzelfde papiertje. Dan kan het helpen als je iets extra's op tafel weet te leggen. Bijvoorbeeld werkervaring, een portfolio, noem het maar op.
En iets aan je instelling doen. Feit is dat er brood op de plank moet komen en alles is beter dan de bijstand. Kan je wel piepen dat post bezorgen je te min is maar als je daarom maar de bijstand in gaat ben je echt een smerige profiteur.quote:Op zaterdag 5 november 2016 16:44 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Tsja veel keuze heb je toch niet met een relatief waardeloos papiertje en zonder ervaring. Ik zou dat baantje aannemen als het lukt en daarnaast proberen een portfolio op te bouwen.
En maar klagen dat vrouwen een profiteur zijn als hij de drankjes moet betalenquote:Op zaterdag 5 november 2016 16:46 schreef GS-Raw het volgende:
[..]
En iets aan je instelling doen. Feit is dat er brood op de plank moet komen en alles is beter dan de bijstand. Kan je wel piepen dat post bezorgen je te min vindt maar als je daarom maar de bijstand in gaat ben je echt een smerige profiteur.
Is je broer ook een pas afgestudeerde hbo'er? Zo niet vergelijk je appels met peren. Daarnaast verschilt het per klantmanager hoe streng de aanpak is niet, niet per gemeente.quote:Op zaterdag 5 november 2016 16:41 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
[..]
Mijn broer zit ook in de bijstand en die krijgt 0 controle. Verschilt dus per gemeente hoe overbelast ze zijn. Ik ga maandag gewoon mijn best doen, natuurlijk lekker om 12/13 euro per uur zelf te verdienen dan baantjes te moeten aannemen zoals postbezorgen want anders stopt je uitkering. Heb ik zelf overigens jaren gedaan, maar dat zie ik mezelf echt niet doen iedere dag voor een paar uurtjes.
Misschien komend jaar, nieuwe zorgverzekering... al heb ik daar dan weer geld voor nodigquote:Op zaterdag 5 november 2016 16:56 schreef DoubleDip het volgende:
Maar goed, als je dan toch voorlopig zonder werk zit: bel de huisarts en laat jezelf naar de psycholoog doorverwijzen.
Worden mensen weleens moe van jou?quote:Op zaterdag 5 november 2016 16:59 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
[..]
Misschien komend jaar, nieuwe zorgverzekering... al heb ik daar dan weer geld voor nodig
Niet zeiken, gewoon doen. Zie het als een investering in jezelf.quote:Op zaterdag 5 november 2016 16:59 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
[..]
Misschien komend jaar, nieuwe zorgverzekering... al heb ik daar dan weer geld voor nodig
en dat heb je. OF moet de maatschappij betalen voor jouw gezeik?quote:Op zaterdag 5 november 2016 16:59 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
[..]
Geld kan je maar één keer uitgeven. Weer een maand huur denk ik.quote:Op zaterdag 5 november 2016 17:24 schreef bijdehand het volgende:
[..]
en dat heb je. OF moet de maatschappij betalen voor jouw gezeik?
ja oké, aan jezelf werken is natuurlijk niet belangrijkquote:Op zaterdag 5 november 2016 17:29 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
[..]
Geld kan je maar één keer uitgeven. Weer een maand huur denk ik.
Eigenwaarde wel eens van gehoord?quote:Op zaterdag 5 november 2016 17:29 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
[..]
Geld kan je maar één keer uitgeven. Weer een maand huur denk ik.
Journalistiek heeft ie gedaan. Tsja, dan moet je echt wel flink je best doen om op te vallen. Jammer dat TS daar nooit de moeite voor heeft gedaan.quote:
heb je vandaag de dag genoeg mogelijkheden toe om dat via vrijwilligerswerk alsnog te doen, maar da's te minquote:Op zaterdag 5 november 2016 17:56 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Journalistiek heeft ie gedaan. Tsja, dan moet je echt wel flink je best doen om op te vallen. Jammer dat TS daar nooit de moeite voor heeft gedaan.
"Dat zie ik mijzelf echt niet doen"quote:Op zaterdag 5 november 2016 18:00 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
heb je vandaag de dag genoeg mogelijkheden toe om dat via vrijwilligerswerk alsnog te doen, maar da's te min
Ja precies. Mogelijkheden zat, heb tijdens mijn studie aardig wat nieuwsberichten geschreven. Stelde weinig voor, maar als je dan wel iets weet van Journalistiek is dat een goede oefening.quote:Op zaterdag 5 november 2016 18:00 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
heb je vandaag de dag genoeg mogelijkheden toe om dat via vrijwilligerswerk alsnog te doen, maar da's te min
quote:Op zaterdag 5 november 2016 18:02 schreef GS-Raw het volgende:
[..]
"Dat zie ik mijzelf echt niet doen"
Vergeet niet dat veel normale fulltime banen worden opgevuld door continu doorlopende stages. Niet alleen in mijn sector hoor, maar stages zijn er genoeg. Kom ik alleen niet voor in aanmerking én kan ik de huur dus niet van betalen (naast dat ik het onzin vind om te gaan doen als afgestudeerde, pure marktverstoring).quote:Op zaterdag 5 november 2016 18:03 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Ja precies. Mogelijkheden zat, heb tijdens mijn studie aardig wat nieuwsberichten geschreven. Stelde weinig voor, maar als je dan wel iets weet van Journalistiek is dat een goede oefening.
Het is allemaal niet echt heel moeilijk.
Maarja dan krijg je van TS dus dit te horen:
[..]
Stel dat het marktverstoring is (waar ik het niet mee eens ben, maargoed dat is niet zo relevant), wat maakt dat voor jou uit?quote:Op zaterdag 5 november 2016 19:14 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
[..]
Vergeet niet dat veel normale fulltime banen worden opgevuld door continu doorlopende stages. Niet alleen in mijn sector hoor, maar stages zijn er genoeg. Kom ik alleen niet voor in aanmerking én kan ik de huur dus niet van betalen (naast dat ik het onzin vind om te gaan doen als afgestudeerde, pure marktverstoring).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |