Max klinkt als ik, vroeger. Kan hij zelf onder woorden brengen waarom hij niets doet? En is het over de hele linie? En zijn resultaten zijn dus wel goed, terwijl hij een fractie van het werk doet? En sorry, ik ben het kwijt, hoe oud is hij ook al weer?quote:Op dinsdag 8 november 2016 12:05 schreef pinquit het volgende:
Het gaat helemaal niet goed met Max op school. Vond ik vorig jaar al, maar zijn juf deed er nogal laconiek over. Dat zijn gebrek aan doorwerken niet af deed aan zijn resultaten en meer van zulks.
Gelukkig heeft zijn nieuwe juf wat meer aandacht voor dat probleem, maar beh ik vind het stiekem toch een gemiste kans van de afgelopen twee jaar. Hij doet eigenlijk weinig. Heeft bijna nooit zijn weektaak af en werkt niet door. Pas deed hij zelfs stiekem een spelletje op de computer, terwijl hij moest werken. Hij werd betrapt en voelde zich vreselijk daardoor, gelukkig maar.
Nouja hij heeft een pittig gesprek gehad met de juf en afspraken gemaakt. Ik hoop dat 't blijft werken.
Zelf ben ik best een beetje boos op hem geworden. Uit onmacht, stom, maar ik weet ook niet meer zo goed wat te doen. Ben maar streng nu wat betreft gamen, dat moet hij nu verdienen met dingen. Normale dingen, zoals tafel dekken, kamer opruimen. En dan vooral zonder mokken. Ik heb het hem ook een beetje te makkelijk gemaakt de laatste jaren helaas.
Iemand nog tips om hem uit z'n droom-momentjes te krijgen en gewoon door te laten werken?
Misschien iets met tijdslimiet oid?
Hij heeft veel projecten nu, waar ze veel mee doen, die projecten vindt hij allemaal reuze interessant, maar blijkbaar doet hij in de opgegeven tijd toch echt heel weinig eraan. Als hij het thuis doet heeft hij echt een aantal keer aansporing nodig voordat hij echt aan het werk gaat. Hij lijkt ook weinig creatief in het bedenken van onderwerpen, teksten e.d. De dingen waar hij echt zelf iets voor moet bedenken, heb ik thuis ook gemerkt, is hij makkelijk drie kwartier alleen maar aan het denken.quote:Op dinsdag 8 november 2016 14:48 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Max klinkt als ik, vroeger. Kan hij zelf onder woorden brengen waarom hij niets doet? En is het over de hele linie? En zijn resultaten zijn dus wel goed, terwijl hij een fractie van het werk doet? En sorry, ik ben het kwijt, hoe oud is hij ook al weer?
Het had m'n kind kunnen zijn! Ik denk dat bij mij de basis van dat gedrag lag in onnodige en oneindige herhaling, vooral in taal en rekenen. "Waarom 20 keer doen als je het na 3 keer snapt", zeg maar. En dan ging ik dromen. Bij projecten was het een ander mechanisme: die moesten we opeens doen, maar we leerden nooit hoe. Daar had ik best wat hulp bij kunnen gebruiken. Er kwam ook een beetje faalangst bij, denk ik.quote:Op dinsdag 8 november 2016 18:24 schreef pinquit het volgende:
Hij heeft veel projecten nu, waar ze veel mee doen, die projecten vindt hij allemaal reuze interessant, maar blijkbaar doet hij in de opgegeven tijd toch echt heel weinig eraan. Als hij het thuis doet heeft hij echt een aantal keer aansporing nodig voordat hij echt aan het werk gaat. Hij lijkt ook weinig creatief in het bedenken van onderwerpen, teksten e.d. De dingen waar hij echt zelf iets voor moet bedenken, heb ik thuis ook gemerkt, is hij makkelijk drie kwartier alleen maar aan het denken.
Rekenen/taal gaat al z'n hele schoolcarrière goed, automatisch bijna. Die toetsresultaten zijn dus altijd goed, ook zonder leren.
In die zin doet het niet af aan zijn resultaten, maar wereld oriëntatie zal hij niet hoog voor scoren dit jaar.
Hij is 10, zit nu in groep 7.
Zelf onder woorden brengen nee. Het is altijd "Ja, ik weet het niet".
Zoals ik je verhaal nu lees over M doet het me denken aan onderprikkeld zijn. Hij zit toch ook in het ASS spectrum staat me bij? Dat gaat gepaard met een andere (er wordt ook wel gezegd 'verstoorde' maar dat vind ik te negatief klinken) prikkelverwerking.quote:Op dinsdag 8 november 2016 12:05 schreef pinquit het volgende:
Iemand nog tips om hem uit z'n droom-momentjes te krijgen en gewoon door te laten werken?
Misschien iets met tijdslimiet oid?
Wauw..... groep 7 en dan zo'n onderwerp!quote:Op woensdag 9 november 2016 09:27 schreef Gaoxing het volgende:
Zijn (zelfgekozen) groep 7 project was "How does censorship of creative impression influence a culture?".
Ja, en er dan de dag voor de presentatie achter komen dat er helemaal niets op papier staat Het bleek allemaal wel in z'n hoofd te zitten maar hij had echt hulp nodig om het eruit te krijgen.quote:Op woensdag 9 november 2016 10:00 schreef Moonah het volgende:
Wauw..... groep 7 en dan zo'n onderwerp!
Ik weet het eerlijk gezegd niet zo. De dingen liggen zo dicht bij elkaar ook. Hij lijkt verveeld, maar als je bedenkt dat hij echt wel uitdagende opdrachten krijgt, lijkt het me ook weer niet. Vergeleken met middenbouw in iedergeval, toen was het wel duidelijk dat de stof van groep 3 en 4 totaal automatisch gingen, en omdat daar weinig extra bij kwam dan leren schrijven, lezen en rekenen was dat wel echt gruwelijk voor hem. Toen hij in groep 5/6 Engels en Spaans kreeg, leek het of hij dat eigenlijk niet zo erg wilde: toch te bang voor falen? Hij vond dat hij het al zo druk had, is erg op zijn vrije ik-tijd gesteld. Uiteindelijk ging het Engels van een leien dakje, Spaans was moeilijk, maar het leren ging uiteindelijk goed, en hij was na een keer een laag cijfer heel blij met zijn (na zelf inspanning te leveren!) goede cijfers.quote:Op dinsdag 8 november 2016 22:35 schreef Twinkly het volgende:
Heel herkenbaar van N, Pinquit en bij klassikale uitleg dwaalt hij ook af waardoor hij het niet meekrijgt.
Bij N komt het doordat hij alles interessanter vindt dan schoolwerk en razendsnel allerlei associaties krijgt bij alles waardoor hij afdwaalt. En als hij wel werkt stopt hij zodra hij denkt dat hij het niet kan, omdat hij bang is om fouten te maken.
Normaal gesproken werkt uitdagen dan wel om kinderen alerter te maken, maar omdat N al bij "moeilijke" dingen in basiswerk afhaakt, is het bijna niet mogelijk om hem uit te dagen. We gaan daarom nu eerst intensief aan het werk met zijn mindset.
M heeft geen fixed mindset toch? Wordt hij wel uitgedaagd op school of is hij gewoon heel erg verveeld waardoor hij wegdroomt en ook belangrijke informatie mist?
Dit kan dus wel een heel belangrijk leermoment voor hem zijn...quote:Op woensdag 9 november 2016 11:56 schreef pinquit het volgende:
Hij durft dan niet het heft in eigen handen te nemen. En hij kreeg een onvoldoende voor een samenwerkopdracht omdat zijn klasgenoot copy/paste gebruikte in een presentatie. Hij heeft verschrikkelijk gehuild erom.
Ik vind dat dus heel lastig! Hij is zeker ook gewoon lui, dat merk ik thuis ook. Maar ik weet(/denk eigenlijk) dat hij op school te 'bang' is om écht ordinair lui te zijn/doen.quote:Op woensdag 9 november 2016 09:27 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Het had m'n kind kunnen zijn! Ik denk dat bij mij de basis van dat gedrag lag in onnodige en oneindige herhaling, vooral in taal en rekenen. "Waarom 20 keer doen als je het na 3 keer snapt", zeg maar. En dan ging ik dromen. Bij projecten was het een ander mechanisme: die moesten we opeens doen, maar we leerden nooit hoe. Daar had ik best wat hulp bij kunnen gebruiken. Er kwam ook een beetje faalangst bij, denk ik.
Ik zie nu iets dergelijks in m'n zoon: als je 1001 verbanden legt, verzuip je snel in een onderwerp. Zijn (zelfgekozen) groep 7 project was "How does censorship of creative impression influence a culture?". Z'n kennis was fantastisch, daar kon de gemiddelde 16-jarige nog een puntje aan zuigen, maar z'n onderzoeksresultaten op papier zetten lukte niet. Dan moet je leren een goede vraag te stellen, die vraag te operationaliseren, en bijvoorbeeld leren dat een deel van de vraag niet kunnen beantwoorden óók een antwoord is. Iets dergelijks zien we nu zowel bij 'humanities' en 'science': hij heeft vaak heel matige cijfers, omdat hij enorme antwoorden heeft.... maar niet op de vraag. Daar zijn best simpele oplossingen voor (mindmaps maken, of simpelweg de vraag even bovenaan je papier schrijven).
Ik zou echt gebruik maken van de interesse van de juf om erachter te komen waar de schoen wringt (he, hij kan natuurlijk ook gewoon lui zijn ), want vooral die project skills heeft 'ie nog wel een tijdje nodig .
Ja hoe dan? Hij heeft het hem meerdere keren van te voren gezegd (zegt hij).quote:Op woensdag 9 november 2016 12:02 schreef Moonah het volgende:
[..]
Dit kan dus wel een heel belangrijk leermoment voor hem zijn...
(Nog) geen ASS getest hier hoor. Dat schema! Wat goed, daar kan ik wel wat mee.quote:Op woensdag 9 november 2016 10:00 schreef Moonah het volgende:
[..]
Zoals ik je verhaal nu lees over M doet het me denken aan onderprikkeld zijn. Hij zit toch ook in het ASS spectrum staat me bij? Dat gaat gepaard met een andere (er wordt ook wel gezegd 'verstoorde' maar dat vind ik te negatief klinken) prikkelverwerking.
Vraag de juf eens zich te verdiepen in de methode van "Wiebelen en friemelen in de klas". Daarin staan activerende strategieën voor kinderen die onderprikkeld zijn. (zie het bijbehorend stroomschema: https://www.uitgeverijpic(...)en_Stroomdiagram.pdf , krijg hem hier niet geplakt.
Bovendien lijkt het erop dat hij begeleiding nodig heeft bij het structureren van zijn werk/werkaanpak.
[..]
Wauw..... groep 7 en dan zo'n onderwerp!
Jij kent hem het beste. Dus speel daarop in. Deel je kennis met de juf.quote:Op woensdag 9 november 2016 12:06 schreef pinquit het volgende:
Toch merk ik aan mezelf dat ik het moeilijk vind om wéér iets anders dan hemzelf de schuld te geven van zijn werkhouding. Eerder was het verveling, toen afleiding; hij zat het hele jaar naast zijn beste vriend. Dit jaar weer (ga ik wel iets van zeggen ook, het zal iets helpen). Maar het lijkt nu gewoon onwil.
Zo moeilijk, omdat ik denk dat ik mijn zoon ken haha, jammer joh
Precies, werkaanpak begeleiden.quote:Op woensdag 9 november 2016 12:06 schreef pinquit het volgende:
En dan dus al dat werk superfanatiek, maar eigenlijk mwoh, moet ik dan toch even ingrijpen.
Het raakt hem dus erg, hij moet ervan huilen. Maar tegelijk zeg je dat hij niet durft het heft in handen te nemen. Consequentie is geweest dat hij erg teleurgesteld is in het resultaat. Als hij dat wil vermijden een volgende keer moet hij het dus anders aanpakken in het proces. Tóch meer zelf intiatief nemen...quote:Op woensdag 9 november 2016 12:08 schreef pinquit het volgende:
[..]
Ja hoe dan? Hij heeft het hem meerdere keren van te voren gezegd (zegt hij).
Ik heb gezegd: Dan moet je dus de volgende keer iemand anders kiezen om mee samen te werken.
Maar is dát het leermoment?
Oh, dan ben ik in de war. Er stond me iets van bij. Excuus!quote:Op woensdag 9 november 2016 12:10 schreef pinquit het volgende:
[..]
(Nog) geen ASS getest hier hoor. Dat schema! Wat goed, daar kan ik wel wat mee.
Leerkracht van mijn dochter had vorig jaar aan dat zulke dwalingen normaal zijn op deze leeftijd en dat ouders vaak vasthoudend zijn aan het stramien van opbouw van een werkstuk en verbanden. Terwijl kinderen die nog niet zien of hele andere zien. Net als dat ze niet zo'n oorzaak en gevolg gezien. Hij zet het er wel altijd bij als hij zo'n dwaling waarneemt maar keurt het verder niet af. Opbouwen en verbanden maken moet ook geleerd worden.quote:Op woensdag 9 november 2016 12:06 schreef pinquit het volgende:
[..]
Ja hoi, maar je ging toch iets vertellen over de evolutietheorie? Want dit komt nogal uit het niks zo zonder introductie
En dan dus al dat werk superfanatiek, maar eigenlijk mwoh, moet ik dan toch even ingrijpen.
Ja maar wacht, het is ook gewoon z'n eigen schuld! Dat iets moeilijk voor hem is, betekent niet dat hij het niet hoeft te kunnen (of niet hoeft te doen). Maar wel dat a) we er begrip voor hebben dat hij het moet leren en b) dat hij dus gebruik moet maken van eerdere leermomenten, als die er zijn geweest. Voor dat laatste zal hij voorlopig jouw geheugen en analytisch vermogen nodig hebben, want hij zal niet makkelijk een situatie herkennen als iets wat eerder voorgekomen is als het een beetje afwijkt. Maar zoals met alles: je hoeft iets niet meteen te kunnen, maar je moet wel laten zien dat je groeit.quote:Op woensdag 9 november 2016 12:06 schreef pinquit het volgende:
Toch merk ik aan mezelf dat ik het moeilijk vind om wéér iets anders dan hemzelf de schuld te geven van zijn werkhouding.
+1quote:Op donderdag 10 november 2016 09:54 schreef L-E het volgende:
Bedankt voor het plaatsen van dat schema Moonah, ik heb er ook veel aan
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |