abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 2 december 2016 @ 01:53:36 #126
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_167039232
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2016 22:07 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Leuk artikel toegestuurd gekregen, benieuwd naar jouw input.
Niet inhoudelijk en overdreven. Het gaat over een extreem desoriënterende vorm van manipulatie. Daarmee jaag je mensen alleen maar angst aan. Wat heb je daaraan?

Ik vind wel dat op de TV weinig serieus en verstandig wordt besproken, met mensen met kennis van zaken die inzicht overdragen. Het is veel entertainment en sensatie, veel in de vorm van competitie, en oppervlakkig. Je krijgt weinig inzicht mee. Het wordt ook verdedigd met een verwijzing naar de strijd om de kijkcijfers.

Ik denk dat het te begrijpen is vanuit het marktdenken, dat al 35 jaar het kader is waarin alles wordt verklaart. De samenleving is ook in werkelijkheid steeds meer een marktsamenleving. Marktwerking brengt van nature veel chaos met zich mee. Ik denk daarom dat het zin heeft om te reflecteren op de nadelen van het marktmodel. En ook, in hoeverre dit model de werkelijk echt beschrijft, en kan beschrijven. Het is volgens mij een ideologie, met sektarische trekjes. Het is ook een strijdmodel (competitie, tegen elkaar uitspelen), dat veel negatieve emoties genereert. Het loopt volgens mij aan alle kanten uit de klauw (ongelijkheid, onzekerheid, ongezonde ontwikkeling, instabiel, agressief). Dat werkt desoriënterend en kan een samenleving ontwrichten.

De discussie over de marktideologie ontbreekt op de TV, en krijgt recentelijk mondjesmaat in de Nederlandse kranten aandacht. Deze discussie wordt in Nederland onderdrukt. Buiten Nederland is er meer aandacht voor, maar met weinig effect. Daardoor zitten we er min of meer in gevangen, zowel in ons denken en als feitelijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 05-12-2016 14:45:41 ]
The view from nowhere.
pi_167085267
Bedankt voor jouw toelichting. Deel de analyse volledig.
pi_167361917
Bij het volgen van het conflict in Oekraine bleek het verkrijgen van objectieve informatie zeer problematisch. In een conflict is informatievervorming deel van de strijd (truth is the first casualty of war). Alle partijen waren bedreven in propaganda. Algemene info, bijvoorbeeld dat er ergens gevochten werd, was wel duidelijk, maar de toedracht zelden.

In Syrie, een grootschaliger conflict, zie je hetzelfde. Ook de grote nieuwsmedia staan daar niet boven. De beeldvorming kan daarom misleidend zijn, zoals uitgelegd door Eva Bartlett:

Alle info uit Syrië is gekleurd. Hoe gaat de NOS daarmee om?

Overheden, media en verdachte nieuwssites zijn allemaal meer of minder onbetrouwbaar. Nep nieuws is slechts het tipje van de ijsberg van de informatiechaos. Check je bronnen, zoals dat op de middelbare school geleerd wordt, is onmogelijk. Het is niet een kwestie van even kijken wie het zegt.

[ Bericht 3% gewijzigd door deelnemer op 16-12-2016 02:05:56 ]
The view from nowhere.
pi_167403482
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2016 00:32 schreef deelnemer het volgende:
Bij het volgen van het conflict in Oekraine bleek het verkrijgen van objectieve informatie zeer problematisch. In een conflict is informatievervorming deel van de strijd (truth is the first casualty of war). Alle partijen waren bedreven in propaganda. Algemene info, bijvoorbeeld dat er ergens gevochten werd, was wel duidelijk, maar de toedracht zelden.

In Syrie, een grootschaliger conflict, zie je hetzelfde. Ook de grote nieuwsmedia staan daar niet boven. De beeldvorming kan daarom misleidend zijn, zoals uitgelegd door Eva Bartlett:

Alle info uit Syrië is gekleurd. Hoe gaat de NOS daarmee om?

Overheden, media en verdachte nieuwssites zijn allemaal meer of minder onbetrouwbaar. Nep nieuws is slechts het tipje van de ijsberg van de informatiechaos. Check je bronnen, zoals dat op de middelbare school geleerd wordt, is onmogelijk. Het is niet een kwestie van even kijken wie het zegt.
In het NRC van dit weekeinde staat het stuk:
"Wie of wat kunnen we nog geloven? Oorlogspropaganda van alle kanten."

Volgens het NRC is Eva Bartlett geen onafhankelijke Journaliste, maar werkt ze voor Russia Today. Haar toespraak bij de VN was georganiseerd door de Syrische VN-missie.

[ Bericht 4% gewijzigd door deelnemer op 19-12-2016 09:49:01 ]
The view from nowhere.
pi_167527465
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2016 21:31 schreef deelnemer het volgende:

[..]

In het NRC van dit weekeinde staat het stuk:
"Wie of wat kunnen we nog geloven? Oorlogspropaganda van alle kanten."

Volgens het NRC is Eva Bartlett geen onafhankelijke Journaliste, maar werkt ze voor Russia Today. Haar toespraak bij de VN was georganiseerd door de Syrische VN-missie.

Voor alle duidelijkheid. Het NRC heeft gelijk. Het is geen serieuze verslaggeving, maar Russische / Assad propaganda.
The view from nowhere.
pi_167530153
Zo blijkt maar weer dat waarheid het eerste slachtoffer is, daarom kijk ik helemaal niets van dit soort programma's.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  donderdag 22 december 2016 @ 19:33:53 #132
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_167531851
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 16:01 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Voor alle duidelijkheid. Het NRC heeft gelijk. Het is geen serieuze verslaggeving, maar Russische / Assad propaganda.
Dat moet ik je nageven, weinig mensen op dit forum die een foutje toegeven.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_167534900
quote:
14s.gif Op donderdag 22 december 2016 19:33 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat moet ik je nageven, weinig mensen op dit forum die een foutje toegeven.
Past ook prima in dit topic.

Geen van de strijdende partijen in Syrie zijn 'good guys'. Dat lijkt mij passend voor een oorlog, want oorlogen zijn verschrikkelijk. Er is in Syrie louter destructie en de bevolking is het slachtoffer.
The view from nowhere.
  dinsdag 27 december 2016 @ 22:50:56 #134
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_167658820
Ik weet niet of dit hier thuishoort, maar ik moest aan deelnemer denken toen ik dit artikel voorbij zag komen. Ben er zelf nog niet voor gaan zitten...morgen maar even:

Neoliberalism – the ideology at the root of all our problems
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_167681201
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 22:50 schreef GrumpyFish het volgende:
Ik weet niet of dit hier thuishoort, maar ik moest aan deelnemer denken toen ik dit artikel voorbij zag komen. Ben er zelf nog niet voor gaan zitten...morgen maar even:

Jazeker. De marktideologie (het neoliberalism)e is het grootste machtsspel (mindfuck) sinds het fascisme.
The view from nowhere.
  woensdag 28 december 2016 @ 18:34:31 #136
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_167681286
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 22:50 schreef GrumpyFish het volgende:

Bespaar je de moeite. Alles is de schuld van rechts en iedereen is geindoctrineerd. Links heeft eigenlijk altijd gelijk maar moet meer moeite doen om gelijk te krijgen omdat de indoctrinatie zo sterk is.

Gaap.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')