Dat is veel geld.quote:Qualcomm koopt Nederlandse chipmaker NXP voor 43 miljard euro
Het Amerikaanse bedrijf Qualcomm neemt de Nederlandse chipfabrikant NXP over voor 43 miljard euro. Beide bedrijven zijn het eens.
NXP was voorheen een onderdeel van Philips en is tien jaar geleden verzelfstandigd. Het bedrijf levert chips voor de auto-industrie, maar bijvoorbeeld ook aan Apple. Die chips worden gebruikt voor contactloos betalen met de smartphone. Het bedrijf had in 2015 een omzet van 6,1 miljard dollar, zo'n 5,5 miljard euro.
Het Amerikaanse Qualcomm is vooral actief met het maken van chips voor mobiele telefoons en tablets. In tegenstelling tot NXP heeft Qualcomm geen eigen fabrieken. Het bedrijf ontwerpt de chips, maar laat ze door andere partijen maken.
Bij NXP werken wereldwijd 45.000 mensen. In Nederland gaat het om 2400 medewerkers. Het bedrijf heeft een fabriek in Nijmegen en een onderzoekscentrum in Eindhoven.
Vakbonden rekenen erop dat door de overname banen verdwijnen. De bedrijven willen namelijk kostenvoordeel halen uit een fusie. Volgens vakbondsbestuurders wordt de Nederlandse fabriek steeds verder uitgekleed en lijkt het een kwestie van tijd voordat de fabriek uit Nederland verdwijnt.
http://nos.nl/artikel/213(...)43-miljard-euro.html
Die kaarten werken toch prima? Hier wel iig.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 12:47 schreef Megumi het volgende:
Volgens mij is dit hetzelfde bedrijf wat de chip maakt voor Nederlandse OV kaart? Dan betaal je best veel geld voor pruts werk?
Op zich wel maar je zou er veel meer mee kunnen en heb bij een groot bedrijf het zelfs eens kunnen gebruiken om een deur te openen naar een ruimte waar ik geen toegang tot zou mogen hebben. Het is een ruk chip wat beveiliging aangaat.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 12:48 schreef H0D3NPYL het volgende:
[..]
Die kaarten werken toch prima? Hier wel iig.
Haha dat is wel vaag jaquote:Op donderdag 27 oktober 2016 12:51 schreef Megumi het volgende:
[..]
Op zich wel maar je zou er veel meer mee kunnen en heb bij een groot bedrijf het zelfs eens kunnen gebruiken om een deur te openen naar een ruimte waar ik geen toegang tot zou mogen hebben. Het is een ruk chip wat beveiliging aangaat.
Hier ook.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 12:48 schreef H0D3NPYL het volgende:
[..]
Die kaarten werken toch prima? Hier wel iig.
Was dat niet eerst Philips Semi-conductors?quote:Op donderdag 27 oktober 2016 12:53 schreef Braindead2000 het volgende:
Volgens mij heb ik wat gemist. Nooit van NXP gehoord.
Jazeker, is een afsplitsing van Philips. Heel succesvol, net als ASML.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 12:55 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Was dat niet eerst Philips Semi-conductors?
Nee, de kans is groter dat ze kunnen uitzien naar een ontslagbrief.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 12:58 schreef Geralt het volgende:
Krijgen de medewerkers van dat bedrijf nou ook wat extra's op hun volgende loonstrookje, of werkt dat zo niet met van die megaovernames?
waarschijnlijk gebakjequote:Op donderdag 27 oktober 2016 12:58 schreef Geralt het volgende:
Krijgen de medewerkers van dat bedrijf nou ook wat extra's op hun volgende loonstrookje, of werkt dat zo niet met van die megaovernames?
quote:Nou bedankt jongens, we hebben ons in de kijker gespeeld.
Nu gaan we verhuizen voor goedkopere arbeidskrachten.
Het waren 10 fantastische jaren!
Gr Gr de Directie
Hoofdkantoor in Eindhoven, voormalig Philips. Werken duizenden Nederlanders voor dat bedrijf.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 12:54 schreef vaduz het volgende:
Wat was er dan nog Nederlands aan NXP? Philips is inwendig vernietigd door Boonstra en consorten.
Jaquote:Op donderdag 27 oktober 2016 12:55 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Was dat niet eerst Philips Semi-conductors?
Als Nederland haar fiscale beleid aanpast zijn ze gisteren nog naar Cyprus vertrokken.quote:
Toen Philips nog Philips was en het nog niet geleid werd door mensen, die geen weet van techniek hadden en tovenaars als Jan Sloot geloofden.quote:voormalig Philips.
2400 werknemers in Nederland, waarvan er veel Buitenlander zijn en sowieso al in het niets valt in het licht van de globale aanwezigheid van NXP.quote:Werken duizenden Nederlanders voor dat bedrijf.
Weinig Nederlands meer aan.quote:Lijkt mij een vrij Nederlands high-tech bedrijf
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |