Dat je liever goedkoper en flexibeler personeel hebt wil niet zeggen dat je per definitie discrimineert op leeftijd.quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 22:10 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Iedereen weet dat de meeste werkgevers bepaalde voorkeuren hebben bij het aannemen van nieuw personeel. Niet te oud omdat ze dan minder loon hoeven te betalen en mensen flexibeler van geest zijn. En een blank iemand die goed nederlands kan.
Hier zijn legio voorbeelden van te vinden. Je kunt het wel ontkennen maar dat is echt nergens op gebaseerd.
Mja, ik kan mij geen voorstelling maken wat de gemiddelde heffingskorting per persoon is. Ik kan het zo niet zo goed interpreteren.... Het lijkt mij in ieder geval wel vrij duidelijk dat het basisinkomen hoger is dan het totale bedrag aan heffingskortingen.... Wat je wel mooi laat zien is dat je belastingtechnisch ongeveer het dubbele bedrag nodig hebt. 1000 euro basisinkomen is 12000 in een jaar.... Als de gemiddelde heffingskorting nu 6000 euro zou zijn zou je quitte spelen als je mensen geen heffingskorting meer geeft (soort van basisinkomen van 6000 euro) en 6000 euro extra belasting laat betalen. (500 euro per maand)quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 22:06 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dus met andere woorden; je kunt die 34 miljard terugverdienen als overheid door het onvoorwaardelijke basisinkomen te gebruiken om de lasten op arbeid te verhogen? Immers, de overheid zal als eerste gaan sleutelen aan de tarieven voor mensen met (de hoogste) inkomens. Waar enerzijds de aftrekposten worden afgeschaft (dag HRA, dag arbeidskorting, dag algemene heffingskorting, dag arbeidskorting) en je dus netto al minder overhoudt, gaan ook om het dicht te rekenen de lasten op arbeid omhoog. De huidige inkomsten middels inkomstenbelasting bedragen rond de 50 miljard euro. Daar komen dus twee klappen bovenop, enerzijds aftrekposten (-40) en anderzijds het tekort (-34).
Het persoon dat modaal verdient zou er dus op vooruit gaan... met 300 euro per maand. En de belastingdruk zou zich naar de 50% begeven. Dat vind ik niet verkeerd.quote:Ik reken het alvast maar even voor: momenteel ontvang je met een modaal inkomen (2800) ongeveer 2130 euro netto. Trek daar de aftrekposten vanaf (-350 euro) en de extra belastingverhoging om het dicht te rekenen (-342 euro) en bij een gelijkblijvende progressiviteit, een gelijkblijvende werkzame beroepsbevolking heb je van je eerste 1000 euro gratis dus al zo'n 700 euro zelf ingelegd. Je werkt dan met een modaal inkomen voor 1440 euro netto, plus 1000 euro basisinkomen. Dit is nog exclusief een mogelijke HRA of mensen die minder gaan werken.
Een modale burger zou 300 euro meer overhouden, indien hij een huurder is in de vrije sector.quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 22:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
Mja, ik kan mij geen voorstelling maken wat de gemiddelde heffingskorting per persoon is. Ik kan het zo niet zo goed interpreteren.... Het lijkt mij in ieder geval wel vrij duidelijk dat het basisinkomen hoger is dan het totale bedrag aan heffingskortingen.... Wat je wel mooi laat zien is dat je belastingtechnisch ongeveer het dubbele bedrag nodig hebt. 1000 euro basisinkomen is 12000 in een jaar.... Als de gemiddelde heffingskorting nu 6000 euro zou zijn zou je quitte spelen als je mensen geen heffingskorting meer geeft (soort van basisinkomen van 6000 euro) en 6000 euro extra belasting laat betalen. (500 euro per maand)
Je mag er ook naar kijken als een balans, want waar er ergens geld weggaat komt er elders geld terug, het is pure herverdeling... Je gaat iets terugvinden in de marginale belastingdruk - naar mijn mening in box 1 omdat je op kosten van de staat leeft -
Ik zit zelf te denken aan box 1 over 450*12 euro 100% belasting - box 2 40% en eventueel hogere boxen om te denivelleren. Dat bedrag van 450 euro omdat dit overeenkomt met 10 uur werken tegen minimumloon, ik vind dat je minstens 10 uur per week moet werken voor de samenleving, als verplichting om het te ontvangen (voorwaardelijk basisinkomen ala 1000 euro)
Kun je ook een basisinkomen van 550 euro noemen en een bijstand van 450 eventueel.... Het punt dat ik eigenlijk wil stressen is dat ik het terecht vind dat iemand 100% wordt gekort over de eerste 450 euro die iemand verdient, als wij zo een persoon 1000 euro geven in de maand. Daarna moet het marginale tarief juist aantrekkelijker zijn dan die nu is, maar dat lijkt mij niet heel moeilijk.... Als je bruto 800 verdient in de bijstand hou je 200 euro over en daarna als je meer gaat verdienen 0. Houdt in dat je 1000+200 = 1200 euro krijgt in bijstand + inkomen... En dat je nog wel even te gaan hebt met je 800 euro bruto voordat je boven de 1200 euro netto uitkomt zonder die bijstand.
Het fijne aan dit systeem is dat je niet het gezeik krijgt dat iemand meer verdient vanwege bijstand + inkomen... Of dat iemand minder geld overhoudt als iemand gaat werken omdat hij allerlei toeslagen verliest... Extreem gekort wordt op zijn bijstand etc etc.... Als je op dit moment in de bijstand zit lever je 75+% van je inkomen in bij de overheid.... Als je extra wordt gekort op je toeslagen of zelfs het recht op toeslag verliest kun je je indenken dat dit hele verkeerde incentives zijn.
Het systeem moet overigens naar mijn mening fiscaal soepel afgebouwd worden.. Dat maakt het al een vereiste dat iedereen in hetzelfde fiscale systeem moet zitten.
[..]
Het persoon dat modaal verdient zou er dus op vooruit gaan... met 300 euro per maand. En de belastingdruk zou zich naar de 50% begeven. Dat vind ik niet verkeerd.
Kben ook niet echt van mening dat het persé onvoorwaardelijk moet zijn.quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 23:11 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Een modale burger zou 300 euro meer overhouden, indien hij een huurder is in de vrije sector.
Een belastingdruk van 50% zou inderdaad opgaan voor de huidige verdeling van de lasten. In jouw voorbeeld lees ik eerder het omgekeerde, dus een hoge belastingdruk bij lage of kleine inkomens, als tegenprestatie voor het ontvangen van het BI. Ik vraag me dan wel af; in welk opzicht kun je dan nog echt spreken van een onvoorwaardelijk basisinkomen als het in grote lijnen een sigaar uit eigen doos is en je een tegenprestatie moet leveren van ca. 10 uur maatschappelijke dienstplicht?
Kun je het niet gewoon bij het oude laten dan en helemaal die 1000 euro (of 550 euro) niet rondpompen? Mensen die echt niets uitvreten krijgen 600 euro om niet te gaan stelen en voor de rest voorkomen we dat we geld van A naar B naar A moeten verplaatsen.quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 23:16 schreef ludovico het volgende:
[..]
Kben ook niet echt van mening dat het persé onvoorwaardelijk moet zijn.
Ik ben er voor dat het UWV een winstgevende organisatie is. Mensen niks laten doen voor geld is beter dan mensen die niks doen en vervolgens ook nog eens extra geld kosten voor de samenleving omdat we daar allemaal domme dingen voor gaan verzinnen die niet werken.
En zoals je al leest vind ik het wel een verplichting om - je in enige mate in te zetten voor de maatschappij, 10 uurtjes per week, lijkt me niet heel gek..... Juist sociaal misschien, dat collectieve zorgt ervoor dat niemand zich helemaal kan afzonderen uit onze maatschappij en we ons best doen ze erbij te betrekken.. Dwingen kan je niet, maar als ze niet aan onze voorwaarden voldoen krijgen ze alleen 550 euro per maand en geen 1000.
600 euro kan je toch niet van leven man. Kan je amper je huur van betalen.....quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 23:18 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Kun je het niet gewoon bij het oude laten dan en helemaal die 1000 euro (of 550 euro) niet rondpompen? Mensen die echt niets uitvreten krijgen 600 euro om niet te gaan stelen en voor de rest voorkomen we dat we geld van A naar B naar A moeten verplaatsen.
Dan moet je samen gaan wonen met wat andere mensen.quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 23:19 schreef Japie77 het volgende:
[..]
600 euro kan je toch niet van leven man. Kan je amper je huur van betalen.....
Dan ben ik voor een basisinkomen van 600 euro.quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 23:18 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Kun je het niet gewoon bij het oude laten dan en helemaal die 1000 euro (of 550 euro) niet rondpompen? Mensen die echt niets uitvreten krijgen 600 euro om niet te gaan stelen en voor de rest voorkomen we dat we geld van A naar B naar A moeten verplaatsen.
De bijstand is toch een gevalletje waar zo'n 500.000 mensen in zitten. Moeten we daarvoor werkelijk een systeem bedenken en geld rond te pompen voor 17 miljoen Nederlanders?quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 23:22 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dan ben ik voor een basisinkomen van 600 euro.
Simpelweg omdat dezelfde fiscale regels voor ieder individu hetzelfde moeten zijn, anders krijg je dat er verschil zit tussen verschillende mensen, die hetzelfde werk verrichten, maar de een vanwege aanspraak op bijstand meer verdient dan het persoon zonder deze aanspraak.
Zoals ik al illustreerde met de 800 bruto - 1200 euro netto i.v.m. bijstand... En de 800 euro bruto 800 euro netto omdat iemand niet in de bijstand zit. Dit soort verschillen bestaan niet als er één fiscaal systeem is dat voor iedereen geld op basis van alléén inkomen.
Nu gaan we uit van vertrekpositie / hoelang iemand al in de bijstand zit / leeftijd / samenwonen / kinderen / vermogen --- ik vind het allemaal een beetje onzin en zelfs onrechtvaardig.
Overigens hoef je niet non stop met geld te spelen hoor, verander die 600 euro in een toeslag die geleidelijk afneemt met %x per euro inkomen en de meeste werkende mensen hebben er helemaal geen aanspraak op.
quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 23:27 schreef vigen98 het volgende:
kan iemand mij vertellen mocht er een basisinkomen komen hoe gaat er hiervoor betaald worden? waar gaat er dan gekort worden om dit te realiseren?
Oquote:Op dinsdag 25 oktober 2016 23:31 schreef ludovico het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Voor 80% is het bedrag al binnengeharkt zonder aan de marginale belastingtarieven te zitten.
De overige 20% is +- extra terecht gekomen in de private sector die terug belast moet worden. Met GSborder hierboven staan wat grove berekeningen die uitgaan van een marginale belastingdruk die voor een modaal persoon zal moeten stijgen richting 50%
De uitvoering is een stuk simpeler met een basisinkomen. Geld wordt dus niet rondgepompt maar wordt geimplementeerd bij de belastingdienst, zo moeilijk is het echt niet, het is juist gigantisch simpel, kijk naar de berekening van Canoy over de besparing in de uitvoeringskosten bijv.quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 23:28 schreef GSbrder het volgende:
[..]
De bijstand is toch een gevalletje waar zo'n 500.000 mensen in zitten. Moeten we daarvoor werkelijk een systeem bedenken en geld rond te pompen voor 17 miljoen Nederlanders?
Tevens is, in de huidige situatie zit er al een beperking op de bijverdiencapaciteit van iemand in de bijstand. Zo "oneerlijk" is dat dus niet.
Mensen rekenen zichzelf zo graag rijk, tis eigenlijk totaal niet aan de orde.... Dat is ook de grap... Het is een fiscalisering van de bijstand naar de inkomstenbelasting.quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 23:34 schreef vigen98 het volgende:
[..]
OJammer
Had wel graag zo'n groot bedrag gewilt
Waarom gun je mensen niet een normaal menswaardig bestaan?quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 23:21 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dan moet je samen gaan wonen met wat andere mensen.
Gewoon het huidige sociale stelsel ombouwen en dan samen met de positieve effecten van het basisinkomen en dan ben je er.quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 23:27 schreef vigen98 het volgende:
kan iemand mij vertellen mocht er een basisinkomen komen hoe gaat er hiervoor betaald worden? waar gaat er dan gekort worden om dit te realiseren?
Alleenstaande toeslag? De bijstand gaat nu uit van 600 euro daarvoor (de bijstand van een alleenstaande is 1000 euro, van een huis met 2 personen van 1400 totaal)..... Vrij riant als je het mij vraagt. Op die manier ontneem je mensen de prikkel om iets te doen wat ze zelf zouden willen / wat minder kost / omdat ze er flink op achteruit gaan als ze gaan samenwonen... Of je creëert een zwarte markt, dat kan ook nog, dat een bijstandsgerechtigde zijn kamer aan studenten verhuurt en ergens anders samenwoont. Overigens is die 600 euro zonder het meenemen van de huurtoeslag.... Een huis van 700 euro kost voor de bijstandsgerechtigde slechts 400 vanwege de huurtoeslag op dit moment.quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 23:52 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Waarom gun je mensen niet een normaal menswaardig bestaan?
Heeft niets met gunnen te maken. Zo'n makkelijke uitspraak.quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 23:52 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Waarom gun je mensen niet een normaal menswaardig bestaan?
Waar het mij veel meer om gaat is de hele insteek. Hoe er naar mensen gekeken word. Als je een bijstandsuitkering hebt word je als het ware een paria in onze maatschappij. Met een basisinkomen draai je dat 100 graden om en ga je uit van wat mensen wel kunnen en willen. Je geeft een positieve prikkel ipv een straf. Dat werkt veel en veel beter.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 00:01 schreef ludovico het volgende:
[..]
Alleenstaande toeslag? De bijstand gaat nu uit van 600 euro daarvoor (de bijstand van een alleenstaande is 1000 euro, van een huis met 2 personen van 1400 totaal)..... Vrij riant als je het mij vraagt. Op die manier ontneem je mensen de prikkel om iets te doen wat ze zelf zouden willen / wat minder kost / omdat ze er flink op achteruit gaan als ze gaan samenwonen... Of je creëert een zwarte markt, dat kan ook nog, dat een bijstandsgerechtigde zijn kamer aan studenten verhuurt en ergens anders samenwoont. Overigens is die 600 euro zonder het meenemen van de huurtoeslag.... Een huis van 700 euro kost voor de bijstandsgerechtigde slechts 400 vanwege de huurtoeslag op dit moment.
De huidige situatie is dan ook wel een beetje idioot. Zeker omdat samenwonen nóg meer kan gaan kosten omdat je het recht op bijstand volledig kunt verliezen door het persoon waar je mee samenwoont + huurtoeslag omdat iemand teveel verdient en je een gezamenlijke huishouding gaat voeren op dat moment.
De toeslagen vanuit de overheid nemen dan af met 300+1000 = 1300 euro in de maand. Terwijl het huis 700 euro kost.
Het heeft bij jou wel met gunnen te maken. Dat lees je duidelijk in jouw reacties. Zie ook mijn bovenstaande post trouwens.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 00:09 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Heeft niets met gunnen te maken. Zo'n makkelijke uitspraak.
Geef je mensen 1000 euro, zal er altijd wel iemand beweren dat je daar niet rond van kunt komen.
Het huidige systeem van geld geven zorgt ervoor dat mensen zichzelf beroven van 1300 euro in de maand als ze gaan samenwonen met iemand die aardig verdient.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 00:13 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Waar het mij veel meer om gaat is de hele insteek. Hoe er naar mensen gekeken word. Als je een bijstandsuitkering hebt word je als het ware een paria in onze maatschappij. Met een basisinkomen draai je dat 100 graden om en ga je uit van wat mensen wel kunnen en willen. Je geeft een positieve prikkel ipv een straf. Dat werkt veel en veel beter.
Hoezo gaat het jou niet om persoonlijke omstandigheden? Dat is toch het allerbelangrijkste voor een maatschappij en een mens op zich. Geld is slechts een middel om onze wereld vorm te geven.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 00:19 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het huidige systeem van geld geven zorgt ervoor dat mensen zichzelf beroven van 1300 euro in de maand als ze gaan samenwonen met iemand die aardig verdient.
Hoe wenselijk vind je dat? (kanttekening, ze kunnen inkomen middelen... Aftrekposten etc, okay de rekensom wordt iets minder extreem)
Kijk, iedere uitgave die je enorm specificeert gaat gepaard met gekke toestanden.. Zeker als je het inkomen van een ander daarbij gaat halen of dat je enorm gaat korten op allerlei toeslagen...
Tjah, mij gaat het er meer om dat er niet naar persoonlijke omstandigheden meer gekeken wordt maar naar het inkomen van het individu.
- Dat werken loont (dus geen marginaal tarief van 75% dat moet worden ingeleverd)
- Dat werken meer oplevert dan bijstand. (inkomen + bijstand moet per definitie hoger zijn dan alleen inkomen..... Dit moet dus vlekkeloos in elkaar overlopen, wat het niet doet.... En als dat het wel doet dan mag het al een basisinkomen heten)
- Dat er wel een vangnet is in inkomen.
Ben ik het niet mee eens. Maar goed, als jij beter denkt te kunnen beoordelen wat mijn motivatie is, prima.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 00:14 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Het heeft bij jou wel met gunnen te maken. Dat lees je duidelijk in jouw reacties. Zie ook mijn bovenstaande post trouwens.
Mensen die alsnog alleen van een basisinkomen leven, zullen toch eerder het basisinkomen onvoldoende vinden, zeker wanneer de invoering van een basisinkomen inflatie als gevolg heeft?quote:Op woensdag 26 oktober 2016 00:13 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Waar het mij veel meer om gaat is de hele insteek. Hoe er naar mensen gekeken word. Als je een bijstandsuitkering hebt word je als het ware een paria in onze maatschappij. Met een basisinkomen draai je dat 100 graden om en ga je uit van wat mensen wel kunnen en willen. Je geeft een positieve prikkel ipv een straf. Dat werkt veel en veel beter.
Dat persoonlijke omstandigheden verhaal is ook van toepassing bij de bijstand etc....quote:Op woensdag 26 oktober 2016 00:34 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Hoezo gaat het jou niet om persoonlijke omstandigheden? Dat is toch het allerbelangrijkste voor een maatschappij en een mens op zich. Geld is slechts een middel om onze wereld vorm te geven.
ligt dat basisinkomen dan beneden het bijstand??quote:Op woensdag 26 oktober 2016 00:37 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Mensen die alsnog alleen van een basisinkomen leven, zullen toch eerder het basisinkomen onvoldoende vinden, zeker wanneer de invoering van een basisinkomen inflatie als gevolg heeft?
Je deelt de wereld dan niet op in mensen die de bijstand willen verhogen vs. de mensen die dat niet willen, maar de nieuwe scheiding in de samenleving wordt mensen die het basisinkomen willen verhogen versus zij die dat niet willen omdat ze dan hogere marginale belastingtarieven zullen krijgen.
Als mensen het basisinkomen niet genoeg vinden mogen ze er een baantje bij zoeken. Die prikkel is toch juist prima?quote:Op woensdag 26 oktober 2016 00:37 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Mensen die alsnog alleen van een basisinkomen leven, zullen toch eerder het basisinkomen onvoldoende vinden, zeker wanneer de invoering van een basisinkomen inflatie als gevolg heeft?
Je deelt de wereld dan niet op in mensen die de bijstand willen verhogen vs. de mensen die dat niet willen, maar de nieuwe scheiding in de samenleving wordt mensen die het basisinkomen willen verhogen versus zij die dat niet willen omdat ze dan hogere marginale belastingtarieven zullen krijgen.
Volgens mij is een basisinkomen bedoelt om heel minimaal van rond te kunnen komen. Dat gaat niet lukken met 450 euro.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 00:42 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat persoonlijke omstandigheden verhaal is ook van toepassing bij de bijstand etc....
Eerlijkheid gaat erom, ja opzicht is dat ook "persoonlijke omstandigheden"
Persoonlijke omstandigheden bedoelde ik de "fijnmazigheid van het systeem" mee.
- of je alleen woont
- Of je kinderen hebt
- of je niet teveel verdient
- of je niet teveel vermogen hebt
- of je huis wel onder de 700 euro kale huur is
- hoeveel je partner verdient
- hoeveel vermogen je partner heeft
Gooi dit in een grote ballenbak en je weet nooit wat je eruit krijgt... En zeker niet als je iets meer gaat verdienen / je levensomstandigheden veranderen
Inkomen bijval moet je krijgen op basis van je eigen inkomen, laat de bijstand maar in beperkte mate iets specificeren voor bepaalde leefomstandigheden... Als dat maar max 450 euro bedraagt.
Dus maybe 450 euro voor de alleenstaande en 100 voor de samenwonende... Komt er alleen wel wéér bij kijken dat samenwonen 350 euro gaat kosten.... Dit mag niet onaantrekkelijk zijn dat zijn rare incentives.
Niemand geeft hier een zier om jouw opmerkingen. Maar blijf lekker doorgaan met je getroll.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 07:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ligt dat basisinkomen dan beneden het bijstand??
Dan moet je er toch nog bij gaan werken he , dat zou ik dan liever niet doen
ik wil dan een wereldreis gaan maken
Ja als ik naast de inkomsten uit mijn wiedshop een basisinkomen krijg kan ik er een aantal maanden tussenuit naar Thailandquote:Op woensdag 26 oktober 2016 07:53 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Niemand geeft hier een zier om jouw opmerkingen. Maar blijf lekker doorgaan met je getroll.
Als we het over de huizenprijzen gaan hebben dan moeten we het financiele stelsel erbij betrekken. De manier waarop geldcreatie van private banken op dit moment geregeld is bepaald dat de huizenprijzen in een bubbel zijn gekomen.quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 23:16 schreef ludovico het volgende:
[..]
Kben ook niet echt van mening dat het persé onvoorwaardelijk moet zijn.
Huurtoeslag vind ik ook grootse onzin. De marktwerking verstoren zorgt voor een ander optimum, huizen kunnen niet te duur zijn, maar weerspiegelen de prijs zoals die is. Ik zie het meer als een soort van specifieker maken van de bijstandsuitkering omdat we het idee hebben dat de keuze voor woning niet helemaal vrij is en we daar voor moeten compenseren omdat mensen niet op straat mogen komen etc etc...
Mijn idee is dat er dan iets verkeerd zit aan de aanbodzijde en dat woningcorporaties niet goed werken... Te specifiek probleem om überhaupt zo over de hele samenleving te strooien... Niet doelmatig onrechtvaardig beleid als je het mij vraagt.
Ik ben er voor dat het UWV een winstgevende organisatie is. Mensen niks laten doen voor geld is beter dan mensen die niks doen en vervolgens ook nog eens extra geld kosten voor de samenleving omdat we daar allemaal domme dingen voor gaan verzinnen die niet werken.
En zoals je al leest vind ik het wel een verplichting om - je in enige mate in te zetten voor de maatschappij, 10 uurtjes per week, lijkt me niet heel gek..... Juist sociaal misschien, dat collectieve zorgt ervoor dat niemand zich helemaal kan afzonderen uit onze maatschappij en we ons best doen ze erbij te betrekken.. Dwingen kan je niet, maar als ze niet aan onze voorwaarden voldoen krijgen ze alleen 550 euro per maand en geen 1000.
Je hebt helemaal gelijk, maar alles in 1x aanpakken krijgt een democtatisch systeem er nooit doorheen. De persoon die jij quote heeft een aantal goede punten die een begin kunnen zijn.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 07:56 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Als we het over de huizenprijzen gaan hebben dan moeten we het financiele stelsel erbij betrekken. De manier waarop geldcreatie van private banken op dit moment geregeld is bepaald dat de huizenprijzen in een bubbel zijn gekomen.
De lage rente van de centrale bank zorgt voor bubbels. Niet alleen op de huizenmarkt overigens. Dat en de wens van de overheid om altijd maar de huizenprijzen te laten stijgen opdat de burger zich rijk waant en al zijn geld erdoorheen jast teneinde de staatskas te spekken.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 07:56 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Als we het over de huizenprijzen gaan hebben dan moeten we het financiele stelsel erbij betrekken. De manier waarop geldcreatie van private banken op dit moment geregeld is bepaald dat de huizenprijzen in een bubbel zijn gekomen.
Als ik zoiets zou zeggen, kreeg ik van jou te horen dat ik het die mensen niet gun om comfortabel te leven met een basisinkomen. Je kunt in de huidige bijstand toch ook een baantje er bij zoeken? Het is toch wel van het niveau; als ze de uitkeringen wat hoger maakten, hoefde je niet zoveel te stelen.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 07:50 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Als mensen het basisinkomen niet genoeg vinden mogen ze er een baantje bij zoeken. Die prikkel is toch juist prima?
Het kan wel, maar dan moet je drastische keuzes maken.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 07:52 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Volgens mij is een basisinkomen bedoelt om heel minimaal van rond te kunnen komen. Dat gaat niet lukken met 450 euro.
De geldcreatie en de positie van de private banken heeft weinig te maken met het QE-beleid van de ECB. Het komt hypotheekbanken op dit moment niet lekker uit dat de rente zo laag ligt.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 07:56 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Nee, de bijstand moet verlaagt naar 450. Het basisinkomen moet evt 400 euro zijn bijv.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 07:52 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Volgens mij is een basisinkomen bedoelt om heel minimaal van rond te kunnen komen. Dat gaat niet lukken met 450 euro.
De rente en de kosten en de macro economische toestanden dicteren dat de winstgevendheid van projecten vanwege efficiency logica gelijk moet liggen voor al die projecten. Banken gaan geen toxic investments doen als ze daar vanaf weten. Het waren er slechts een handje vol die wisten dat de rating agencies hun werk verneukten.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 07:56 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Maakt hen geen drol uit dat die rente laag ligt, die opslag blijft hetzelfde anders lenen ze niet uit.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 10:30 schreef GSbrder het volgende:
[..]
De geldcreatie en de positie van de private banken heeft weinig te maken met het QE-beleid van de ECB. Het komt hypotheekbanken op dit moment niet lekker uit dat de rente zo laag ligt.
De opslag wel, de spread is verschillend.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 10:52 schreef ludovico het volgende:
[..]
Maakt hen geen drol uit dat die rente laag ligt, die opslag blijft hetzelfde anders lenen ze niet uit.
De concurrentie is toegenomen... Er was ook een economische downturn dus dat ze met relatief veel aanbieders waren na 2008 is niet zo heel gek.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 10:54 schreef GSbrder het volgende:
[..]
De opslag wel, de spread is verschillend.
Een hypotheekverstrekker in Nederland haalde voorheen een bredere spread t.o.v. andere beleggingscategorieen.
Dit nog even buiten de toegenomen kosten vanwege het hogere kapitaalbeslag.
Solvency II en Basel III. Hypotheken - zeker in Nederland, waar banken relatief veel woninghypotheken op de balans hebben - werden gezien als erg veilig. Echter, tenzij NHG kun je dit niet altijd tot je Tier-1 kapitaal rekenen. Dus je moet meer geld aanhouden (voor defaults en prepayment risks) voor het verstrekken van hypotheken dan voorheen. Zeker omdat we in Nederland nog altijd een groep "tophypotheken" hebben die in internationaal opzicht goedkoper zijn in Nederland dan elders.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 11:04 schreef ludovico het volgende:
[..]
De concurrentie is toegenomen... Er was ook een economische downturn dus dat ze met relatief veel aanbieders waren na 2008 is niet zo heel gek.
De technische variabelen die je noemt ken ik niet. Ik heb nooit een plausibele verklaring gehoord en het argument was altijd "vanwege de lage rente" het was dan ook gewoon een onzin reden.
Maybe dat jouw variabelen meer sence maken maar ik ken ze (nog) niet.
lenen tegen 0% rente en uitlenen tegen 1,6% met overheadkosten en gevaar dissolventiequote:Op woensdag 26 oktober 2016 10:52 schreef ludovico het volgende:
[..]
Maakt hen geen drol uit dat die rente laag ligt, die opslag blijft hetzelfde anders lenen ze niet uit.
alleen bijstandsniveau krijgt nog huurtoeslag he , daarboven geen ene stuiver hoorquote:Op woensdag 26 oktober 2016 10:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
De rente en de kosten en de macro economische toestanden dicteren dat de winstgevendheid van projecten vanwege efficiency logica gelijk moet liggen voor al die projecten. Banken gaan geen toxic investments doen als ze daar vanaf weten. Het waren er slechts een handje vol die wisten dat de rating agencies hun werk verneukten.
De huizenbubbel heeft net zoveel te maken met de banken als dat jij te maken hebt met brand in je huis. Jij bent misschien wel de schuldige, maar uitsluiten gaat niet lukken en je kunt al helemaal niet zeggen dat er incentives bestaan om het huis aan te steken (hoop ik)
Het heeft meer te maken met onvolledige informatie (wat de rating agencies dus inzichtelijk moeten maken, die falen)
Off topic verder, maar het bijhalen van de financiele crisis is zwaar onterecht, zeker in verband met huurtoeslag etc
zoiest zou eventueel kunnen jaquote:Op woensdag 26 oktober 2016 10:32 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nee, de bijstand moet verlaagt naar 450. Het basisinkomen moet evt 400 euro zijn bijv.
Voldoe je aan de bijstandvoorwaarden (sollicitatieplicht) krijg je 850 per persoon. Werk je? Dan krijg je 400 en betaal je vanaf daar belasting.
Ik heb het niet over het QE-beleid. Ik heb het over het feit dat door de geldcreatie van private banken de geldhoeveelheid enorm is toegenomen en de prijzen van huizen de laatste decennia enorm zijn gestegen.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 10:30 schreef GSbrder het volgende:
[..]
De geldcreatie en de positie van de private banken heeft weinig te maken met het QE-beleid van de ECB. Het komt hypotheekbanken op dit moment niet lekker uit dat de rente zo laag ligt.
Dit komt niet door de lage rente van de centrale bank maar door de geldcreatie van private banken. De geldcreatie is een melkkoe voor private banken. Enorme winsten en erg weinig risico.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 08:56 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
De lage rente van de centrale bank zorgt voor bubbels. Niet alleen op de huizenmarkt overigens. Dat en de wens van de overheid om altijd maar de huizenprijzen te laten stijgen opdat de burger zich rijk waant en al zijn geld erdoorheen jast teneinde de staatskas te spekken.
Het is vreemd beleid. Je zou juist verwachten dat de overheid, die er voor ons zou moeten zijn, zich in zou moeten spannen om wonen steeds goedkoper te maken. Het begrip lasten in het woord woonlasten is precies wat het impliceert te zijn. Een last.
Die prijzen hangen toch samen met de betaalbaarheid van woningen?quote:Op woensdag 26 oktober 2016 13:04 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Ik heb het niet over het QE-beleid. Ik heb het over het feit dat door de geldcreatie van private banken de geldhoeveelheid enorm is toegenomen en de prijzen van huizen de laatste decennia enorm zijn gestegen.
Die formule neemt af vanaf 15000 tm ik geloof 25000 in een jaar. Er zit een kwadratisch exponent in die formule en hij schijnt abrupt af te lopen... Dus je kunt 300 euro krijgen. Als je 25k verdient wordt dat maybe 150. En als je 25001 verdient krijg je 0.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 12:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
alleen bijstandsniveau krijgt nog huurtoeslag he , daarboven geen ene stuiver hoor
Dat zou in ieder geval al een beter systeem zijn dan wat we nu hebben door de manier waarop er naar mensen gekeken word. Alleen is het bedrag wat mij betreft veel te laag.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 10:32 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nee, de bijstand moet verlaagt naar 450. Het basisinkomen moet evt 400 euro zijn bijv.
Voldoe je aan de bijstandvoorwaarden (sollicitatieplicht) krijg je 850 per persoon. Werk je? Dan krijg je 400 en betaal je vanaf daar belasting.
Wat mij betreft niet, je moet ervan uit kunnen gaan dat het normaal is om samen te wonen. Dat maakt al 1700 per huishouden als ze beide in de bijstand zitten... Dat is wat ze nu ook krijgen met de toeslagen erbij gok ik zo.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 13:06 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Dat zou in ieder geval al een beter systeem zijn dan wat we nu hebben door de manier waarop er naar mensen gekeken word. Alleen is het bedrag wat mij betreft veel te laag.
Nogmaals bubbels creëert men met lage rente. Het geldsysteem heef daar niets mee te maken. Mensen kijken niet naar de waarde van het huis maar naar de hoogte van hun maandlasten. Daardoor kan er bij een lage rente meer geleend worden en bij een hoge. Lage rente stuwt de prijzen omhoog. Dat en de hra maken huizen duur.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 13:05 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Dit komt niet door de lage rente van de centrale bank maar door de geldcreatie van private banken. De geldcreatie is een melkkoe voor private banken. Enorme winsten en erg weinig risico.
Mensen moeten toch een vrije keuze hebben om te gaan samen wonen of alleen te wonen? Dat mag een overheid toch niet gaan stimuleren door dit soort dingen lijkt me.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 13:15 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wat mij betreft niet, je moet ervan uit kunnen gaan dat het normaal is om samen te wonen. Dat maakt al 1700 per huishouden als ze beide in de bijstand zitten... Dat is wat ze nu ook krijgen met de toeslagen erbij gok ik zo.
Ik weet niet of je iemand die alleen woont een extra bedrag aan bijstand moet geven.. Maakt het weer onaantrekkelijker om te werken en om efficiënt te leven / samen te wonen bijv
Wel als het op uitkeringen aankomt.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 13:56 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Mensen moeten toch een vrije keuze hebben om te gaan samen wonen of alleen te wonen? Dat mag een overheid toch niet gaan stimuleren door dit soort dingen lijkt me.
Nogmaals, misschien dat dit het wat beter uit legt:quote:Op woensdag 26 oktober 2016 13:55 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Nogmaals bubbels creëert men met lage rente. Het geldsysteem heef daar niets mee te maken. Mensen kijken niet naar de waarde van het huis maar naar de hoogte van hun maandlasten. Daardoor kan er bij een lage rente meer geleend worden en bij een hoge. Lage rente stuwt de prijzen omhoog. Dat en de hra maken huizen duur.
In feite zorgt de lage rente voor een geldtransfer van starters naar mensen die hun huis vrij hebben en het verkopen.
In feite krijgt de ecb dus wel inflatie voor elkaar maar dan alleen bij og, aandelen en obligaties.
Dus mensen met een uitkering zijn minderwaardig want die wil je anders behandelen dan werkende mensen.....quote:Op woensdag 26 oktober 2016 13:57 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Wel als het op uitkeringen aankomt.
Mensen met een bijstandsuitkering wel ja. Die wil je namelijk zo snel mogelijk uit die uitkering.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 14:02 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Dus mensen met een uitkering zijn minderwaardig want die wil je anders behandelen dan werkende mensen.....
Nee. Dat we ons massaal in de schulden hebben gestoken komt idd door de manier zoals geld in omloop wordt gebracht. Er is geen vaste voorraad geld maar een die groeit. Het is echter niet de hoeveelheid schuld maar de kosten ervan die de huizenprijzen opdrijven. Verder is het beleid van de overheid om altijd te weinig woningbouw toe te staan. De beschikbaarheid van goedkoop geld n het chronische tekort aan woningen drijft de prijs op.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 13:58 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Nogmaals, misschien dat dit het wat beter uit legt:
BANKEN HEBBEN MILJARDEN GECREËERD DOOR DE HYPOTHEEKMARKT
In de 20 jaar voorafgaand aan de financiële crisis, zijn de huizenprijzen in Nederland met meer dan 400% gestegen. Veel mensen denken dat dit komt, omdat er te weinig huizen zijn. Dit is slechts een gedeelte van het plaatje. Een van de belangrijkste oorzaken van deze enorme prijsstijging, is dat banken de mogelijkheid hebben geld te creëren op het moment dat zij een lening verstrekken. huizenprijzen
HUIZENPRIJZEN STIJGEN SNELLER DAN LONEN
Huizenprijzen zijn de afgelopen decennia veel sneller gestegen dan de lonen. Dit betekent dat huizen minder en minder betaalbaar zijn geworden. Iedereen die niet al een huis in bezit had voor de huizenbubble, moest steeds meer van zijn salaris besteden aan een plek om te wonen. En het zijn niet alleen kopers die worden geraakt: ook huurprijzen zijn gestegen, inclusief sociale huisvesting. Deze toename in prijzen heeft geleid tot een enorme toename in hypotheeklasten voor nieuwkomers op de woningmarkt. Een voorbeeld uit de UK, in 1996 besteedde iemand met een gemiddeld salaris die een huis kocht gemiddeld 17,5% van salaris aan hypotheeklasten, in 2008 was dit gestegen naar 49,5%. In Londen zijn de cijfers zelfs nog indrukwekkender, een toename van 22,2% van het inkomen werd besteed aan hypotheeklasten, in 2008 was dit maar liefst 66,6% (bron).
http://onsgeld.nu/gevolgen/huizenprijzen/
het punt is dan ook dat het een stimuleert om te werken, als je niet rond kunt komen moet je dus gaan werken, als je niet kunt werken ja dan kan er wel wat geregeld worden.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 00:09 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Heeft niets met gunnen te maken. Zo'n makkelijke uitspraak.
Geef je mensen 1000 euro, zal er altijd wel iemand beweren dat je daar niet rond van kunt komen.
Nee dus. Dat de hoeveelheid geld zo enorm is gegroeid heeft de huizenprijzen zo enorm laten stijgen. Door de geldcreatie van de private banken. De schuld ligt dus bij de private banken omdat deze oogluikend door de overheid de geldhoeveelheid zo enorm hebben doen groeien.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 14:10 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Nee. Dat we ons massaal in de schulden hebben gestoken komt idd door de manier zoals geld in omloop wordt gebracht. Er is geen vaste voorraad geld maar een die groeit. Het is echter niet de hoeveelheid schuld maar de kosten ervan die de huizenprijzen opdrijven. Verder is het beleid van de overheid om altijd te weinig woningbouw toe te staan. De beschikbaarheid van goedkoop geld n het chronische tekort aan woningen drijft de prijs op.
Want je moet gratis alleen kunnen wonen? Mwoah.. Ik voel daar niet zoveel voor....quote:Op woensdag 26 oktober 2016 13:56 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Mensen moeten toch een vrije keuze hebben om te gaan samen wonen of alleen te wonen? Dat mag een overheid toch niet gaan stimuleren door dit soort dingen lijkt me.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De overheid bemoeit zich juist met de markt door uitkering specifiek te maken voor mensen vanwege persoonlijke omstandigheden terwijl de inkomsten hetzelfde zijn.
Vrije keuze is prima, maar dan wel volgens dezelfde criteria.... Die op basis van inkomsten.
Waarom een extra toeslag geven aan mensen die alleen willen wonen terwijl ze daar geen geld voor hebben? Dat idee dat ik opperde gaat overigens over 850 euro na 10 uur minimumloon werk.... Mocht je daar 20 uur van maken dan zit je aan de 1300.
Mag toch hopen dat dit niet als onrechtvaardig wordt gezien."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
25000 dat is 2000 bruto per maan incl Vt is dat 1850 euro bruto ofwel 1400 euro nettoquote:Op woensdag 26 oktober 2016 13:06 schreef ludovico het volgende:
[..]
Die formule neemt af vanaf 15000 tm ik geloof 25000 in een jaar. Er zit een kwadratisch exponent in die formule en hij schijnt abrupt af te lopen... Dus je kunt 300 euro krijgen. Als je 25k verdient wordt dat maybe 150. En als je 25001 verdient krijg je 0.
/ grof gezegd
Sowieso een overschot van de geldhoeveelheid op de markt.... Zorgt voor lagere kosten van geld... Maar desondanks nemen mensen het niet af, want er zijn geen goede investeringen op dit moment vanwege gebrekkige consumptie. Het lijkt er wel op alsof we uit de crisis aan het stappen zijn maar goed.... Pas tegen die tijd zal je inflatie terug gaan zien en dan zal de ECB wel weer de rente opvoeren.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 13:55 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Nogmaals bubbels creëert men met lage rente. Het geldsysteem heef daar niets mee te maken. Mensen kijken niet naar de waarde van het huis maar naar de hoogte van hun maandlasten. Daardoor kan er bij een lage rente meer geleend worden en bij een hoge. Lage rente stuwt de prijzen omhoog. Dat en de hra maken huizen duur.
In feite zorgt de lage rente voor een geldtransfer van starters naar mensen die hun huis vrij hebben en het verkopen.
In feite krijgt de ecb dus wel inflatie voor elkaar maar dan alleen bij og, aandelen en obligaties.
Je bron is BIASED omdat ze een hekel hebben aan dit principe van geldcreatie.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 13:58 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Nogmaals, misschien dat dit het wat beter uit legt:
BANKEN HEBBEN MILJARDEN GECREËERD DOOR DE HYPOTHEEKMARKT
In de 20 jaar voorafgaand aan de financiële crisis, zijn de huizenprijzen in Nederland met meer dan 400% gestegen. Veel mensen denken dat dit komt, omdat er te weinig huizen zijn. Dit is slechts een gedeelte van het plaatje. Een van de belangrijkste oorzaken van deze enorme prijsstijging, is dat banken de mogelijkheid hebben geld te creëren op het moment dat zij een lening verstrekken. huizenprijzen
HUIZENPRIJZEN STIJGEN SNELLER DAN LONEN
Huizenprijzen zijn de afgelopen decennia veel sneller gestegen dan de lonen. Dit betekent dat huizen minder en minder betaalbaar zijn geworden. Iedereen die niet al een huis in bezit had voor de huizenbubble, moest steeds meer van zijn salaris besteden aan een plek om te wonen. En het zijn niet alleen kopers die worden geraakt: ook huurprijzen zijn gestegen, inclusief sociale huisvesting. Deze toename in prijzen heeft geleid tot een enorme toename in hypotheeklasten voor nieuwkomers op de woningmarkt. Een voorbeeld uit de UK, in 1996 besteedde iemand met een gemiddeld salaris die een huis kocht gemiddeld 17,5% van salaris aan hypotheeklasten, in 2008 was dit gestegen naar 49,5%. In Londen zijn de cijfers zelfs nog indrukwekkender, een toename van 22,2% van het inkomen werd besteed aan hypotheeklasten, in 2008 was dit maar liefst 66,6% (bron).
http://onsgeld.nu/gevolgen/huizenprijzen/
Geldhoeveelheid is niet biased t.o.v. verschillende goederen....quote:Op woensdag 26 oktober 2016 14:28 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Nee dus. Dat de hoeveelheid geld zo enorm is gegroeid heeft de huizenprijzen zo enorm laten stijgen. Door de geldcreatie van de private banken. De schuld ligt dus bij de private banken omdat deze oogluikend door de overheid de geldhoeveelheid zo enorm hebben doen groeien.
Elke bron is biased. Het is nogal logisch dat Ons Geld een hekel heeft aan deze vorm van geldcreatie omdat ons financiele stelsel in feite niks meer is dan een piramidespel wat ervoor zorgt dat de rijken rijker worden en de armen armer. Er zitten nog veel meer haken en ogen aan dan alleen de huizenprijzen.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 15:41 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je bron is BIASED omdat ze een hekel hebben aan dit principe van geldcreatie.
Het kan best dat huizen gebruikt zijn om te speculeren hoor, maar dan nog heb je last van macro economische omstandigheden die ervoor zorgen dat zo een bubble niet bars,zoals de eerste bubbel ooit - de tulpen bubble - ook gewoon barste omdat tjah.... Tuinders verkochten gewoon die tulpen waar die speculanten grof geld voor gaven en er waren opeens teveel tulpen op de markt... Bleken die krengen niks meer waard te zijn.
Dat gaat niet met de huizenmarkt, grond is schaars, het is een inelastisch goed, dat is de reden dat die prijzen zo gestegen zijn.... Daarnaast is een huis van nu ook wel wat meer waard dan vroeger vanwege alle voorzieningen en de isolatie die superieur is t.o.v. die tijd.
Wat bedoel je hier precies mee?quote:Op woensdag 26 oktober 2016 15:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
Geldhoeveelheid is niet biased t.o.v. verschillende goederen....
Dat je inflatie zich niet alleen op de huizen zou richten. Je mist andere belangrijke factoren die ook nog meespelen.quote:
Maar dit is gewoon onzin. Hoe kom je tot deze conclusie?quote:Op woensdag 26 oktober 2016 15:54 schreef Japie77 het volgende:
Elke bron is biased. Het is nogal logisch dat Ons Geld een hekel heeft aan deze vorm van geldcreatie omdat ons financiele stelsel in feite niks meer is dan een piramidespel wat ervoor zorgt dat de rijken rijker worden en de armen armer. Er zitten nog veel meer haken en ogen aan dan alleen de huizenprijzen.
Grondprijzen ga je wel degelijk flinke stijgingen in zien, die bakstenen lijken mij niet het duurste ingrediënt van een huis... Natuurlijk verklaart die grond schaarste het wel, anders bouw je als bouwbedrijf gigantisch veel huizen bij omdat mensen idioot hoge prijzen betalen voor iets wat veel minder kost om te produceren.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 15:54 schreef Japie77 het volgende:
Wil je serieus beweren dat de prijs van huizen werkelijk zoveel hoger zijn geworden de laatste decennia? Als je in de 90er jaren een huis gekocht kon je 5 of 10 jaar later je huis voor het dubbele verkopen. De argumenten dat grond schaarser is geworden kan dat never nooit niet verklaren.En ook niet dat huizen beter zijn geworden aangezien oude huizen net zo goed enorm mee zijn gestegen kwaar prijs.
Ik heb het niet over inflatie maar over bubbels.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 16:10 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat je inflatie zich niet alleen op de huizen zou richten. Je mist andere belangrijke factoren die ook nog meespelen.
Ik kom tot die conclusie door gedegen onderzoek. Kijk anders een bij mijn topic wat ik speciaal daarvoor heb gemaakt op FOK. By the way, een van de duwers van Ons Geld is George van Houts, winnaar van de Slimste Mens. Evenals dat er meerdere hoogleraren verbonden zijn aan Ons Geld. Niet zo maar wat pipo's dus.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 16:13 schreef ludovico het volgende:
[..]
Maar dit is gewoon onzin. Hoe kom je tot deze conclusie?
[..]
Grondprijzen ga je wel degelijk flinke stijgingen in zien, die bakstenen lijken mij niet het duurste ingrediënt van een huis... Natuurlijk verklaart die grond schaarste het wel, anders bouw je als bouwbedrijf gigantisch veel huizen bij omdat mensen idioot hoge prijzen betalen voor iets wat veel minder kost om te produceren.
Je stelt dat de huizenprijzen vanwege speculatie gigantisch in waarde zijn gestegen, dat houdt in dat de waarde van huizen veel hoger ligt dan de kostprijs van huizen.... Dat gaat niet als er vrije toegang is tot de markt.
Een bubbel is een inflatie die onterecht is. Gewoon het opdrijven van de prijs vanwege speculatie. In Nederland is het niet zo goedkoop om een nieuw huis neer te zetten, daarnaast - vind ik - is een huis helemaal niet zo speculatief, de rendementen worden gewoon behaald d.m.v. de huren etc etc etc.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 17:29 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Ik heb het niet over inflatie maar over bubbels.
Overigens is het best verklaarbaar dat de initiator (uitgever van de hypotheek) niet per definitie de belegging aanhoudt tot maturity (looptijd). Immers, banken in Nederland zijn de uitzondering, in veel andere economieen is het verkopen van beleggingsproduct de kerntaak van een bank.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 17:38 schreef ludovico het volgende:
[..]
Een bubbel is een inflatie die onterecht is. Gewoon het opdrijven van de prijs vanwege speculatie. In Nederland is het niet zo goedkoop om een nieuw huis neer te zetten, daarnaast - vind ik - is een huis helemaal niet zo speculatief, de rendementen worden gewoon behaald d.m.v. de huren etc etc etc.
Huizen zijn gewoon duur en terecht sterk in prijs gestegen.... Nogmaals, die markt is inelastisch en er is tekort aan bouwgrond. De aanbodzijde loopt flink achter, daarom die hoge prijsstijgingen.
In Amerika daarentegen... Tjah, dat is een ander verhaal, iedereen een hypotheek geven en snel al die slechte investeringen doorverkopen en verpakken in andere pakketjes waardoor de inhoud ook nog eens slecht zichtbaar werd... Geen risico, wel een gewild product verkopen dat minder waard is dan de verkoopprijs... Tjah, dat is wel een toxic investment.
Meen je dat nu serieus? De huizenprijzen zijn vanaf 1985 tot het begin van de crisis met 400% gestegen. En dat schrijf je weg tegen tekort aan bouwgrond?quote:Op woensdag 26 oktober 2016 17:38 schreef ludovico het volgende:
[..]
Een bubbel is een inflatie die onterecht is. Gewoon het opdrijven van de prijs vanwege speculatie. In Nederland is het niet zo goedkoop om een nieuw huis neer te zetten, daarnaast - vind ik - is een huis helemaal niet zo speculatief, de rendementen worden gewoon behaald d.m.v. de huren etc etc etc.
Huizen zijn gewoon duur en terecht sterk in prijs gestegen.... Nogmaals, die markt is inelastisch en er is tekort aan bouwgrond. De aanbodzijde loopt flink achter, daarom die hoge prijsstijgingen.
In Amerika daarentegen... Tjah, dat is een ander verhaal, iedereen een hypotheek geven en snel al die slechte investeringen doorverkopen en verpakken in andere pakketjes waardoor de inhoud ook nog eens slecht zichtbaar werd... Geen risico, wel een gewild product verkopen dat minder waard is dan de verkoopprijs... Tjah, dat is wel een toxic investment.
Cash is king.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 19:19 schreef michaelmoore het volgende:
het past alles in de steeds grotere schulden in een deflationair tijdperk
Waar schulden die niet afgelost worden relatief groter worden, ten opzicht van een collectief algemeen dalend loonpeil
De geldhoeveelheid... Dat zou algehele inflatie moeten betekenen.... 7% op jaarbasis is per 10 jaar een verdubbeling.... CQ 1- 2 - 4 - 8 maakt ruim 700% stijging. Dat betekent dan ook gewoon dat het allemaal krankzinnig etc klinkt maar dat dit reuze meevalt als je daadwerkelijke inflatie ook nog eens gaat meerekenen en je naar de reeele prijsstijging gaat kijken van huizen.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 18:05 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Meen je dat nu serieus? De huizenprijzen zijn vanaf 1985 tot het begin van de crisis met 400% gestegen. En dat schrijf je weg tegen tekort aan bouwgrond?![]()
Toevallig ook dat in die periode de geldhoeveelheid ook enorm is gestegen. Zie je een verband?
Een voorbeeld uit de UK, in 1996 besteedde iemand met een gemiddeld salaris die een huis kocht gemiddeld 17,5% van salaris aan hypotheeklasten, in 2008 was dit gestegen naar 49,5%. In Londen zijn de cijfers zelfs nog indrukwekkender, een toename van 22,2% van het inkomen werd besteed aan hypotheeklasten, in 2008 was dit maar liefst 66,6% (bron).
Als jij hypotheken maakt, en niet de risico's hebt om op de blaren te moeten zitten.... En mensen onterecht die hypotheken nemen omdat ze opeens denken dat het allemaal zo veilig is als je het met 100 hypotheken per pakketje doet... Tjah... Dan verkopen mensen hypotheken die mensen niet kunnen betalen.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 17:50 schreef GSbrder het volgende:
Overigens is het best verklaarbaar dat de initiator (uitgever van de hypotheek) niet per definitie de belegging aanhoudt tot maturity (looptijd). Immers, banken in Nederland zijn de uitzondering, in veel andere economieen is het verkopen van beleggingsproduct de kerntaak van een bank.
Dat gezegd hebbende was er in de aanloop naar de sub-prime mortgage crisis een overdaad aan kapitaal beschikbaar (allemaal geld dat na de dotcom-bubble een nieuwe beleggingscategorie zocht) en werd er onvoldoende gekeken naar de kwaliteit van het onderpand. Dat men zich blind staarde op CRA's en triple-A RMBS'en, CDO's en CDO²'s heeft niet per se te maken met een verslechterende huizenmarkt, maar met producten van die huizenmarkt die verkocht werden op Wall Street alsof het pareltjes waren.
steady job is kingquote:
Right.....quote:Op woensdag 26 oktober 2016 21:29 schreef ludovico het volgende:
[..]
De geldhoeveelheid... Dat zou algehele inflatie moeten betekenen.... 7% op jaarbasis is per 10 jaar een verdubbeling.... CQ 1- 2 - 4 - 8 maakt ruim 700% stijging. Dat betekent dan ook gewoon dat het allemaal krankzinnig etc klinkt maar dat dit reuze meevalt als je daadwerkelijke inflatie ook nog eens gaat meerekenen en je naar de reeele prijsstijging gaat kijken van huizen.
Als die prijs gevraagd kan worden, structureel, spreek je niet van een bubbel. Dat ding gaat niet klappen want er is daadwerkelijk een tekort, grond is daadwerkelijk die prijs waard....
Tis een goed dat extreem schaars is... Ik weet niet zo goed met wat ik het zou moeten vergelijken t.b.h. Een wasmachine sowieso niet, dat is een productiegoed en met onze technologische vooruitgang zijn we gewoon in staat om dat veel efficienter te produceren.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 21:57 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Right.....
Waarom geld dat dan niet voor bv pak een beet een wasmachine? Bizar dat je serieus gelooft dat 400% prijsstijging van huizen normaal is en dat geen bubbel noemt. Dat ding is in 2008 al geklapt trouwens. Dat mensen in de USA op een gegeven moment hun hypotheek niet meer konden betalen omdat dat nl gebeurt bij piramidespellen. Op een bepaald moment is de bubbel niet meer in stand te houden.
Jij gelooft dus ook dat de bubbel in Japan wat ik eerder poste normaal was? Waarom zijn die huizenprijzen dan weer enorm ingezakt?
Tja dat huizenprijzen stijgen door gebrek aan huizen of schaarse grond is dus een mythe aangezien dat voor Nederland misschien nog op zou kunnen gaan maar voor heel veel andere landen niet waar de huizenprijzen gewoon ook enorm zijn gestegen. De reden dat de huren ook zijn gestegen is de laatste jaren ook voor een groot deel overheidsbeleid geweest.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 23:25 schreef ludovico het volgende:
[..]
Tis een goed dat extreem schaars is... Ik weet niet zo goed met wat ik het zou moeten vergelijken t.b.h. Een wasmachine sowieso niet, dat is een productiegoed en met onze technologische vooruitgang zijn we gewoon in staat om dat veel efficienter te produceren.
Ja wat er in de USA gebeurde was dan ook idioot. Dat was hier wel een iets minder groot probleem allemaal. Piramide spellen... Gewoon massaal het risico doorverkopen waarbij het risico ook nog eens niet meer inzichtelijk was... Tjah dan krijg je dat je toxic beleggingen hebt ja.
Sure, veel geld in omloop, mensen zoeken hogere rendementen voor hun vermogen.... Kopen huizen... Drijft de prijs op, natuurlijk werkt dat wel zo, maar dan moeten die rendementen wel daadwerkelijk bestaan. In NL zie je gewoon dat de huren gewoon meekomen etc.... Kijk als er geen sprake is van schaarste past het aanbod zich ook gewoon aan, dat kan ook niet.
En 400% over 31 jaar... is iets van 5.5% stijging per jaar, tjah, meer dan een gemiddelde inflatie van ik geloof iets van 2.5%... Maar dat is niet gek in een markt met een structureel tekort aan aanbod.
Hoe kan dat beleid zijn? Hypotheekrente aftrek en huurtoeslag? Allicht...quote:Op donderdag 27 oktober 2016 05:27 schreef Japie77 het volgende:
Tja dat huizenprijzen stijgen door gebrek aan huizen of schaarse grond is dus een mythe aangezien dat voor Nederland misschien nog op zou kunnen gaan maar voor heel veel andere landen niet waar de huizenprijzen gewoon ook enorm zijn gestegen. De reden dat de huren ook zijn gestegen is de laatste jaren ook voor een groot deel overheidsbeleid geweest.
Het is beleid. Mensen met een woning voelen zich rijker als ze overwaarde denken te hebben oo hun huis. Ze gaan minder buffers aanhouden en meer consumeren. Goed voor de economie.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 13:45 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hoe kan dat beleid zijn? Hypotheekrente aftrek en huurtoeslag? Allicht...
Hoe is dat beleid, je geeft geen antwoord. Je geeft een evt motief meer niet.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 14:12 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het is beleid. Mensen met een woning voelen zich rijker als ze overwaarde denken te hebben oo hun huis. Ze gaan minder buffers aanhouden en meer consumeren. Goed voor de economie.
Kunstmatig rente verlagen is beleid.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 16:07 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hoe is dat beleid, je geeft geen antwoord. Je geeft een evt motief meer niet.
Klinkt ook meer aantrekkelijk voor de aanbod zijde van investments.. terwijl tekort consumptie ermee wordt gepoogd op te lossen.. dat werkt niet nee.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 16:31 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Kunstmatig rente verlagen is beleid.
Sparen moet je stimuleren ipv afremmen. Je wil toch zelfredzame burgers ipv mensen die bij elke tegenslag ontsporen?quote:Op donderdag 27 oktober 2016 17:12 schreef ludovico het volgende:
[..]
Klinkt ook meer aantrekkelijk voor de aanbod zijde van investments.. terwijl tekort consumptie ermee wordt gepoogd op te lossen.. dat werkt niet nee.
Beetje helicopter geld erin knallen ben ik wel voorstander van. Mja, onderlinge rijkdom en herverdeling zijn nogal politiek beladen.
Sure,quote:Op donderdag 27 oktober 2016 17:25 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Sparen moet je stimuleren ipv afremmen. Je wil toch zelfredzame burgers ipv mensen die bij elke tegenslag ontsporen?
Meen je dat nou? Consumptie opvoeren?Het systeem dat we nu hebben is als een verslaafde junk waar elke dag enorm veel heroine in word gespoten. Totaal ziek en een enorme schuldenbubbel. Er hoeft maar iets te gebeuren en het gaat klappen.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 18:08 schreef ludovico het volgende:
[..]
Sure,
Maar nu is het noodzaak om de consumptie op te voeren, helicopter geld zal ingezet worden om schulden etc af te lossen, mensen consumeren nu niet maar maken nu buffers... Dat is simpelweg pro cyclisch, allemaal omdat mensen in goede tijden risico's onderschatten en ze in slechte tijden buffers willen hebben.
Het is altijd noodzaak om de consumptie op te voeren. Waar komt anders dat geld vandaan om en de rente aan de banken te betalen en ook nog eens schulden af te lossen? Zonder groei lukt dat niet.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 18:08 schreef ludovico het volgende:
[..]
Sure,
Maar nu is het noodzaak om de consumptie op te voeren, helicopter geld zal ingezet worden om schulden etc af te lossen, mensen consumeren nu niet maar maken nu buffers... Dat is simpelweg pro cyclisch, allemaal omdat mensen in goede tijden risico's onderschatten en ze in slechte tijden buffers willen hebben.
Dat zie je dan wel weer goed. De ECB blust brand met benzine.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 20:48 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Meen je dat nou? Consumptie opvoeren?Het systeem dat we nu hebben is als een verslaafde junk waar elke dag enorm veel heroine in word gespoten. Totaal ziek en een enorme schuldenbubbel. Er hoeft maar iets te gebeuren en het gaat klappen.
als ze met geld gaan strooien dan knalt de rente omhoogquote:Op donderdag 27 oktober 2016 18:08 schreef ludovico het volgende:
[..]
Sure,
Als ze met geld gaan strooien neemt de aanbod van geld toe... dat zorgt voor lagere rentes....quote:Op donderdag 27 oktober 2016 22:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als ze met geld gaan strooien dan knalt de rente omhoog
Beter is het om de pensioenspaarplicht op te heffen, goed voor de schatkist en de bestedingen
Prima maar dan niet iedereen weer geld geven als ze echt niet meer kunnen werken. Anders koop je alleen maar een beetje tijd. Je moet gewoon af van een systeem wat altijd moet groeien. De aarde is namelijk eindig.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 22:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als ze met geld gaan strooien dan knalt de rente omhoog
Beter is het om de pensioenspaarplicht op te heffen, goed voor de schatkist en de bestedingen
De mensheid ook, de mens is een raar soort wezen met hersens, een soort virus dat de leefomgeving verstoord en zichzelf zal vernietigenquote:Op vrijdag 28 oktober 2016 04:17 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Prima maar dan niet iedereen weer geld geven als ze echt niet meer kunnen werken. Anders koop je alleen maar een beetje tijd. Je moet gewoon af van een systeem wat altijd moet groeien. De aarde is namelijk eindig.
Maak er maar 80% van. Het verhogen van het minimumloon en de uitkeringen met 100 euro zoals de SP wil zal volgens Samson al leiden tot verhoging van het laagste belastingtarief van 37% naar 50%, dus de vakkenvuller bij de AH krijgt er 100 euro bij en zijn broer die bouwvakker is krijgt 200 euro loonsverlaging. Bij een basisinkomen krijgen huisvrouwen en andere mensen zonder inkomen ook gratis geld, dus dat zal nog duurder zijnquote:Op dinsdag 25 oktober 2016 23:31 schreef ludovico het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Voor 80% is het bedrag al binnengeharkt zonder aan de marginale belastingtarieven te zitten.
De overige 20% is +- extra terecht gekomen in de private sector die terug belast moet worden. Met GSborder hierboven staan wat grove berekeningen die uitgaan van een marginale belastingdruk die voor een modaal persoon zal moeten stijgen richting 50%
Kijk dit is nou iets waar we het 100% eens zijn. Behalve het eerste zinnetje natuurlijk aangezien je mensen niet om kunt laten komen van de honger.quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 04:17 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Prima maar dan niet iedereen weer geld geven als ze echt niet meer kunnen werken. Anders koop je alleen maar een beetje tijd. Je moet gewoon af van een systeem wat altijd moet groeien. De aarde is namelijk eindig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |