Zou 't.... ? Ik durf het niet eens te vragen.quote:UTRECHT - Een 19-jarige ex-stagiair van de gemeente Utrecht is veroordeeld tot 4 maanden jeugddetentie en 12 maanden cel omdat hij de aanvraagformulieren van paspoorten en een identiteitskaart vervalste. De rechtbank in Utrecht oordeelt dat hij op grove wijze misbruik maakte van zijn positie bij de gemeente en daarmee het vertrouwen van de burger in de overheid ernstig heeft geschaad.
De man liep stage op de afdeling Publiekszaken van de gemeente en hield zich daar bezig met de aanvraag van paspoorten en identiteitskaarten. In enkele maanden tijd vervalste hij de formulieren van twaalf reisdocumenten.
Omdat de man in de eerste periode van zijn stage minderjarig was, bestaat zijn straf deels uit jeugddetentie.
Nee, die zeuren altijd dat ze geen stages krijgenquote:Op dinsdag 25 oktober 2016 18:54 schreef Toga het volgende:
Telegraaf
[..]
Zou 't.... ? Ik durf het niet eens te vragen.
Uiteraard. Bij de gemeente, dat is zo ongeveer het enige "bedrijf" dat dergelijke lieden nog wel een stageplaats biedt.quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 18:54 schreef Toga het volgende:
Telegraaf
[..]
Ik zie dit een puur hollandse blanke boerenjong niet zo snel doen.quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 18:54 schreef Toga het volgende:
Telegraaf
[..]
12000 euro verdienen en nooit meer een overheidsbaan krijgen en waarschijnlijk ook niet zo snel een stageplek in het bedrijfsleven. Dat is niet lucratief toch!quote:
VOG is toch wel weer te verkrijgen na 5 jaar?quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 19:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
12000 euro verdienen en nooit meer een overheidsbaan krijgen en waarschijnlijk ook niet zo snel een stageplek in het bedrijfsleven. Dat is niet lucratief toch!
Ik denk niet dat hij ooit nog in aanmerking komt voor werk bij de gemeente. Misschien nog net in het plantsoen.quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 19:47 schreef probeer het volgende:
[..]
VOG is toch wel weer te verkrijgen na 5 jaar?
Ja, goed punt. De overheid zal natuurlijk wel gewoon bijhouden wie er ooit gewerkt heeft. En dan zal hij zelfs met een VOG wel tegen de lamp lopen.quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 19:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk niet dat hij ooit nog in aanmerking komt voor werk bij de gemeente. Misschien nog net in het plantsoen.
Nee, maar het idee is tuulk ook dat je niet gepakt wordtquote:Op dinsdag 25 oktober 2016 19:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
12000 euro verdienen en nooit meer een overheidsbaan krijgen en waarschijnlijk ook niet zo snel een stageplek in het bedrijfsleven. Dat is niet lucratief toch!
Schattig dat die knul dan blijkbaar dacht dat niemand het werk van een stagiair controleert.quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 19:51 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Nee, maar het idee is tuulk ook dat je niet gepakt wordt
Ik denk dat het eerder neerkomt op paspoorten aanvragen op naam van een willekeurige burger, met de foto (en vingerafdruk) van iemand die behoefte heeft aan een paspoort op een andere naam.quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 19:47 schreef PandaDrop het volgende:
Wat moet je dan vervalsen op de aanvraag?
Geboortedatum? Als dat alleen voor drank, drugs en hoeren is...![]()
Klinkt als identiteitsfraude.quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 22:12 schreef freako het volgende:
[..]
Ik denk dat het eerder neerkomt op paspoorten aanvragen op naam van een willekeurige burger, met de foto (en vingerafdruk) van iemand die behoefte heeft aan een paspoort op een andere naam.
Klopt.quote:
Als je het handig aanpakt kun je denk ik een vals echt paspoort voor iemand regelen. Dus echt Nederlands paspoort en identiteit, maar foto en lichaamsgegevens van een ander.quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 19:47 schreef PandaDrop het volgende:
Wat moet je dan vervalsen op de aanvraag?
Geboortedatum? Als dat alleen voor drank, drugs en hoeren is...![]()
Klopt, mijn lengte werd niet opnieuw gemeten bij aanvraag identiteitskaart. ook werd er niet opnieuw om een vingerafdruk gevraagd (2010)quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 22:48 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Als je het handig aanpakt kun je denk ik een vals echt paspoort voor iemand regelen. Dus echt Nederlands paspoort en identiteit, maar foto en lichaamsgegevens van een ander.
Bijna niemand controleert als burger dat formulier bij ondertekenen.
Vooral dat een stagiair gewoon in staat is om even een paspoort te maken. Je mag toch hopen dat dat goed beveiligd is.quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 19:06 schreef hpeopjes het volgende:
Hetgeen overigens verdomd scary is als je je bedenkt tot welke informatie die lui bij de gemeente allemaal toegang hebben.
Toen ik vorig jaar een nieuw paspoort nodig had, werd er wel opnieuw vingerafdrukken gemaakt.quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 22:49 schreef PandaDrop het volgende:
[..]
Klopt, mijn lengte werd niet opnieuw gemeten. ook werd er niet opnieuw om een vingerafdruk gevraagd (2010)
Ja en nee. Als dat je stage is, kan dat prima. Maar er zaten volgens het vonnis wat waarborgen in het proces. Bijvoorbeeld dat de ambtenaar die het paspoort afgeeft niet dezelfde is als degene die de aanvraag heeft gedaan. Dat een stagiair dat kan omzeilen is wel bijzonder. Hij kon ook zelf regelen dat er niet betaald hoefde te worden.quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 23:05 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Vooral dat een stagiair gewoon in staat is om even een paspoort te maken. Je mag toch hopen dat dat goed beveiligd is.
En wat gaan ze dan doen met het oude paspoort. Nu wordt die nog door de gemeente ongeldig gemaakt.quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 23:15 schreef Nielsch het volgende:
Las laatst dat gemeentes paspoorten en id-kaarten in de toekomst gewoon per post gaan versturen. Zullen dan ook nog wel veel meer gestolen worden.
Ik dacht er eerder aan dat hij die paspoorten stiekem meenam en thuis verkocht. Maar het lijkt mij dat ze toch wel een database hebben met welke paspoorten er zijn gemaakt en door wie zijn afgegeven.quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 23:19 schreef freako het volgende:
[..]
Ja en nee. Als dat je stage is, kan dat prima. Maar er zaten volgens het vonnis wat waarborgen in het proces. Bijvoorbeeld dat de ambtenaar die het paspoort afgeeft niet dezelfde is als degene die de aanvraag heeft gedaan. Dat een stagiair dat kan omzeilen is wel bijzonder. Hij kon ook zelf regelen dat er niet betaald hoefde te worden.
Inleveren bij de koerier, tenminste zo werkt het bij de pilot hier.quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 23:20 schreef Morrigan het volgende:
[..]
En wat gaan ze dan doen met het oude paspoort. Nu wordt die nog door de gemeente ongeldig gemaakt.
Mijn vriend heeft zowel rijbewijs als paspoort via de post aangevraagd en gekregen. Niemand gezien of gesproken. Foto op paspoort van 10 jaar geleden leek in niets op foto van nu. Nou ja, misschien hebben ze er een soort face recognition iets op losgelaten. Engels paspoort overigens. Ik vond het angstvallig fraude en diefstalgevoelig.quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 23:15 schreef Nielsch het volgende:
Las laatst dat gemeentes paspoorten en id-kaarten in de toekomst gewoon per post gaan versturen. Zullen dan ook nog wel veel meer gestolen worden.
Ja die vingerafdruk die zal ook veranderen zeg, of had jij je vinger de vorige keer met superlijm behandeld?quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 22:49 schreef PandaDrop het volgende:
[..]
Klopt, mijn lengte werd niet opnieuw gemeten. ook werd er niet opnieuw om een vingerafdruk gevraagd (2010)
Hij fraudeerde met de aanvraagformulieren, niet met de paspoorten zelf.quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 23:05 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Vooral dat een stagiair gewoon in staat is om even een paspoort te maken. Je mag toch hopen dat dat goed beveiligd is.
In de eerdere link staat het vlgende, maar ik weet niet hoe je dat moet interpreteren:quote:
Ja, dat zal ook wel moeten. Er is geen plek waar vingerafdrukken worden opgeslagen, buiten het nieuwe paspoort, en een tijdelijke locatie om het paspoort te kunnen produceren.quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 23:05 schreef Morrigan het volgende:
Toen ik vorig jaar een nieuw paspoort nodig had, werd er wel opnieuw vingerafdrukken gemaakt.
Ja, dat betekent dat er op dit moment van hem geen adres bekend is in Nederland. Dat kan betekenen dat hij nooit is ingeschreven in de GBA, of dat hij is geëmigreerd.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 06:08 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
In de eerdere link staat het vlgende, maar ik weet niet hoe je dat moet interpreteren:
[verdachte] geboren op [1996] te [geboorteplaats] ,
zonder een bekende feitelijke woon- of verblijfplaats in Nederland.
In het vonnis wordt een telefoongesprek tussen hem en een stagiair die hem opvolgde op die werkplek beschreven, waarin ¤1000 genoemd wordt als prijs voor 1 vals paspoort.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 06:59 schreef Twiitch het volgende:
Hoeveel zou hij verdiend hebben? Het zal toch op bestelling geweest zijn.
Oh, dus hij had al een opvolger op het oog. Dan ben ik heel benieuwd of hij ook op dezelfde wijze iemand heeft opgevolgd.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 07:36 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
In het vonnis wordt een telefoongesprek tussen hem en een stagiair die hem opvolgde op die werkplek beschreven, waarin ¤1000 genoemd wordt als prijs voor 1 vals paspoort.
Waarom zou die 4 maanden jeugddetentie en 1 jaar gevangenisstraf niet genoeg zijn?quote:
Er was gisteravond waarschijnlijk nog geen ander vooroordelen-bevestigend topic aangemaakt.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 09:49 schreef bamibij het volgende:
Heel het topic gaat erover dat die gozer een buitenlander is terwijl niemand in dit topic dat kan weten_!
GroenLink's in da building!quote:Op woensdag 26 oktober 2016 10:14 schreef RM-rf het volgende:
[..]
De dader zal sowieso ook met de huidige straf verdomd veel spijt van zn domme daad hebben
Nee maar iedereen weet dat de verdachte dat 99,99% zeker wel isquote:Op woensdag 26 oktober 2016 09:49 schreef bamibij het volgende:
Heel het topic gaat erover dat die gozer een buitenlander is terwijl niemand in dit topic dat kan weten_!
Ik stelde gewoon de vraag om uit te leggen waarom 1 jaar gevangenisstraf en 4 maanden jeugddetentie in dit geval een te lage straf zou zijn.quote:
quote:Op woensdag 26 oktober 2016 12:31 schreef BoneThugss het volgende:
Neuh, jij doet een aanname en presenteert dat als feit. Ik vind de gedachtengang nogal simplistisch.
Waar speel ik op de man? Ik vind de aanname dat hij 'sowieso wel van deze 'straf geleerd heeft' nogal simpel.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 12:39 schreef RM-rf het volgende:
[..]waarom antwoord je niet gewoon, en begint op de persoon te spelen?
Ikzelf vind verder de straf gewoon terecht, maar zeker niet te laag, en snap niet dat mensen gaan roepen om 'nog hardere straffen', alsof dat wat zou veranderen hier.
Maar ik ben benieuwd naar iemands anders zijn gedachtegang.
Ik stel dan gewoon een vraag, gericht op die claim "dat er harder gestraft moet worden"
nogmaals, is de straf van 1 jaar gevangenisstraf en 4 maanden jeugddetentie te laag, en wat voor nut verwacht je dan precies van een langere straf?
hoe zou deze persoon die strafdaad moeten herhalen?quote:Op woensdag 26 oktober 2016 12:56 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Waar speel ik op de man? Ik vind de aanname dat hij 'sowieso wel van deze 'straf geleerd heeft' nogal simpel.
Wat ik verwacht van een langere straf, heel simpel, de persoon in kwestie is langer uit de maatschappij verwijderd en kan dus ook dit soort geintjes niet flikken.
Fraude moet je keihard aanpakken.
de bijna anderhalf jaar detentie die deze persoon krijgt is dat ook...quote:Fraude moet je keihard aanpakken.
Een voorbeeld aan iets wat ernaar gebeurt, mooi in de toekomst kijken dan.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 13:04 schreef RM-rf het volgende:
Dan vind ik deze bestraffing juist iets waaraan die rechter een voorbeeld had kunnen nemen
Nee, ook dat soort dingen moet je leren in de praktijk. Er hoort IMHO wel een stagebegeleider te zijn die e.e.a. controleert, ook of de stagiair het wel op de juiste manier leert en uitvoert. Dat is de laatste tijd een issue, omdat stagiaires vooral als (bijna) gratis werkkracht worden aangenomen en er dus onvoldoende begeleiding door het bedrijf is.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 11:03 schreef TargaFlorio het volgende:
Is het niet raar dat een stagiair zich bezig mag houden met paspoorten en identiteitskaarten?
Natuurlijk wil men dat niet, maar wat is er nou leuker op het werk, terwijl die stagiair het werk doet, om het over de pasgeboren poesjes te hebben, erbij nog wat koffie etc.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 14:06 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee, ook dat soort dingen moet je leren in de praktijk. Er hoort IMHO wel een stagebegeleider te zijn die e.e.a. controleert, ook of de stagiair het wel op de juiste manier leert en uitvoert. Dat is de laatste tijd een issue, omdat stagiaires vooral als (bijna) gratis werkkracht worden aangenomen en er dus onvoldoende begeleiding door het bedrijf is.
Vergelijk het met de co-assistent: die moet ook opereren, anders krijg je chirurgen die nooit eerder een operatie hebben uitgevoerd. Dat wil je niet.
Oh wacht, ik heb geen paspoort maar een identiteitskaart.quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 23:05 schreef Morrigan het volgende:
[..]
[..]
Toen ik vorig jaar een nieuw paspoort nodig had, werd er wel opnieuw vingerafdrukken gemaakt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |