Maar de details kan ik mij niet voor de geest halen, is er iemand die wat meer weet over deze kwestie?
quote:
Uncle Sam speelt de baas op Curaçao
FRANS PEETERSDe Antillen zijn een drugsparadijs en daar gaat de Nederlandse marine samen met de Amerikanen wat aan doen. De Amerikaanse hulp in die zware strijd komt goed van pas, maar wat als straks de DEA in feite de dienst uitmaakt op Curaçao?
[Foto: Drugspatrouilles rond de Nederlandse Antillen © Het Parool / MG]
PIETERMAAI - OP Curaçao was vroeger een voorname buitenwijk met statige huizen, aan de kust. Maar veel van de oude huizen zijn vervallen en dienen als onderkomen voor tientallen verslaafden. Dealers zitten in tuinstoelen in de schaduw te wachten op hun klanten.
Willemstad is vergeven van de drugs. Alleen al in Punda en Otrabanda, samen enkele duizenden inwoners, hangen volgens een recent rapport 150 verslaafden permanent rond, onder wie 95 extreem problematische. Ter vergelijking: volgens wethouder G. ter Horst houden zich in de vele malen grotere Amsterdamse binnenstad vierhonderd extreem problematische verslaafden op. Drugs zijn op het eiland goedkoop en in overvloed te krijgen. Colombia, 's werelds grootste coke-exporteur, ligt vlakbij. Dagelijks arriveren in Willemstad bootjes met groenten en fruit uit Colombia. Antilliaanse vissers nemen van Colombianen lading over op zee. En de tankers voor de grote raffinaderij komen uit de Golf van Maracaibo, weliswaar in Venezuela, maar grenzend aan Colombia. Vaak ook houden de Colombiaanse drugskartels de smokkel in eigen hand en zetten ze eigen snelle boten in.
De binnenlandse markt van de Benedenwindse Eilanden is voor de Colombiaanse kartels maar bijzaak. Net als Suriname beschikken de Antillen over goede vlieg- en scheepsverbindingen met het land dat als draaischijf fungeert voor de drugshandel in heel West-Europa: Nederland.
En de handel op de Antillen is redelijk safe. Het Antilliaanse politie- apparaat is verrot en gecriminaliseerd, bleek afgelopen week uit een rapport.
Juist die week werden twee Curaçaose agenten veroordeeld tot gevangenisstraffen van twaalf en veertien jaar wegens hun aandeel in een serie overvallen en brandstichting. ''Bij de misdaden die door deze personen zijn gepleegd, is niemand vermoord of zwaargewond geraakt. Maar er is wel iets anders vermoord,'' stelde de rechter in zijn oordeel, ''de gedachte dat we op de politie kunnen bouwen en dat ze ons beschermt.''
Bij de Nederlandse marine, die ook het operationele bevel heeft overde Antilliaanse Kustwacht, houdt men zijn hart vast, nu steeds meer Antillianen daar binnenstromen en de toelatingseisen minder zwaar worden. ''Zulke mensen komen net zozeer in verleiding als onze eigen mensen,'' oppert een officier. Hij refereert daarbij aan de smokkel van honderden kilo's coke door Nederlandse mariniers, vorig jaar.
De kustwacht vormt met een reeks schepen en helikopters de eerste schil rond de eilanden in de strijd tegen drugssmokkel. De tweede schil bestaat uit patrouille-vliegtuigen.
Marine en Kustwacht bewaken een groot zeegebied in het zuiden van de Caribische Zee. De Amerikanen noemen het Southern Command. Ze hebben het zeegebied en de Golf van Mexico ingedeeld in zones en leiden het werk vanuit een hoofdkwartier in Key West, Florida.
Brigadegeneraal der Mariniers W. Prins, de Nederlandse Commandant Caribisch Gebied op Curaçao: ''Als ondercommando van de Amerikanen spelen wij een belangrijke rol. Zij sturen ons op Curaçao aan, alsof we een onderdeel waren.'' Maar wat de Amerikanen zelf allemaal vanaf Curaçao ondernemen, daarvan heeft de Nederlandse commandant geen weet, geeft hij toe.
Na het vertrek van de Amerikanen uit Panama zijn zes F-16's, een radarvliegtuig en een tankvliegtuig tijdelijk op het eiland gestationeerd. In maart is een verdrag met Nederland getekend voor een permanente Amerikaanse aanwezigheid, voor tien jaar. Dat verdrag moet nog door de Kamer worden gerectificeerd, maar veel is nog onduidelijk.
De actie wordt in de praktijk gecoördineerd door de Amerikaanse Drugs Enforcement Agency (DEA). De DEA staat niet bekend om zijn diplomatieke aanpak. Wat als Zuid-Amerikaanse landen protesteren tegen Amerikaanse patrouilles boven hun land vanaf Nederlands grondgebied? Wat is dan de positie van Nederland?
De Colombiaanse guerrillabeweging Farc, door de Amerikanen een verlengstuk van de cocaïnekartels genoemd, heeft al eerder gewaarschuwd tegen Amerikaanse luchtmachtbases op de Nederlandse Antillen en Aruba. Wat als de Farc verder infiltreert op Curaçao en doorgaat met het corrumperen van Antilliaanse, Nederlandse en Amerikaanse onderdanen?
Dan is de kans zeer groot dat de DEA op Curaçao het heft in handen neemt, zeggen deskundigen.
In dat geval rijzen vragen als welke opsporingsbevoegdheden de VS krijgen op de Antillen en dus op Nederlands grondgebied. Amerikaanse opsporingspraktijken botsen met Nederlandse - wat daar infiltratie wordt genoemd, heet hier vaak uitlokking - en in Nederlandse rechtszalen leiden zaken waarbij van uitlokking sprake is, bijna zonder uitzondering tot vrijspraak.
Maar dat is alleen nog maar een praktisch bezwaar. Wat gebeurt er door de komst van al die Amerikanen en de verdere neergang van het Nederlandse gezag op de eilanden? In een indrukwekkend rapport over de grote Curaçaose opstand van 1969 waarschuwde de toenmalige secretaris van de Eilandsraad,mr. Boeli van Leeuwen, dat als Nederland de handen van de eilanden aftrekt, ze zullen veranderen in Caribische bordelen.
De verwoestende invloed van de drugs had hij in die tijd niet eens voorzien.
quote:Bron: http://home.planet.nl/~kouts004/korps_mariniers.htm
Gedurende de periode 1900-1940 werden de mariniers veelal ingezet bij de behartiging van de Nederlandse belangen overzee. Zo werd na de boxer-opstand in China een detachement naar Peking gezonden, ter bescherming van de Nederlandse legatie. Wegens bezuiniging werd deze legatiewacht in 1923 opgeheven. In 1926 en 1937 hadden mariniers een aandeel in de bescherming van de Nederlanders in Shanghai, terwijl zij in 1928 naar Curaçao gezonden werden toen een opstandeling uit Venezuela, Urbina, aldaar het Waterfort overviel.
quote:* slakkie hapt:
Op woensdag 4 december 2002 20:26 schreef M.ALTA het volgende:
AKKOORD, AKKOORD; daar zijn we dan mooi van af !
Zout toch op lul.
quote:tuurlijk neemt het af, inwonders kunnen dan niet meer zonder problemen in nederland komen omdat het dan geen lid van het koninkrijk meer is, dan zullen de bolletjesslikkers e.d. zich over west europa gaan verspreiden
Op donderdag 5 december 2002 12:25 schreef bluesparkle het volgende:
het zou jammer zijn als nederland curacao en bonaire kwijtraakt.
toch zet het aan het denken.....zou de drugsoverlast en bolletjesslikkers daardoor afnemen? ik denk van niet, waarschijnlijk wordt het alleen maar erger.
quote:Nou, het is voor veel westerse bedrijven prettig om een politiek stabiele uitvalsbasis te hebben met een ligging zo "centraal" in een redelijk belangrijke regio dus opzich is het best een aanwinst voor Nederland, dankzij die eilandjes mag Nederland ook meebeslissen in overlegrondes waar ze anders geen stem in had, het is alleen jammer dat de lokale populatie er zo'n zooitje van maakt...
Op donderdag 5 december 2002 12:03 schreef sp3c het volgende:
nah en als ze het voor 12 uur komen ophalen dan krijgen ze die andere klote eilandjes dr gratis bij want op de markt is een gulden een daalder waard hé
quote:Het Nederlandse bedrijfsleven is er anders aardig blij mee
Op donderdag 5 december 2002 16:58 schreef sp3c het volgende:
jamaar jammer genoeg zijn die overlegrondes ook meestal niet echt interessant voor nederland aangezien we het meeste wat er te halen valt al hebben weggehaald
dus ofwel ze beginnen harder op te treden tegen drugssmokkel en corruptie ofwel we sturen dr een X aantal extra mariniers en wat apache's naartoe om het voor ze te doen.
quote:Of Nederland gaat inderdaad eens zijn verantwoordelijkheden in de Antillen en Aruba op zich nemen. Ze hebben de Antillen jarenlang verwaarloosd...
Op donderdag 5 december 2002 18:27 schreef sp3c het volgende:
mjah in principe ben ik wel voor behoud van de nederlandse antillen maar niet op deze manier.dus ofwel ze beginnen harder op te treden tegen drugssmokkel en corruptie ofwel we sturen dr een X aantal extra mariniers en wat apache's naartoe om het voor ze te doen.
quote:Waarom? Wegens die twee procent van de dope die via bolletjesslikkers het land binnenkomt? Als ik drugsdealer was zou ik zo'n smokkelmethode alleen maar in stand houden zodat de douane (dankzij de mediahype) al z'n aandacht daar op richt, en daarna zou ik gewoon de bulk van de dope in een containerschip naar Rotterdam sturen. Net als nu dus.
Op donderdag 5 december 2002 18:27 schreef sp3c het volgende:
mjah in principe ben ik wel voor behoud van de nederlandse antillen maar niet op deze manier.dus ofwel ze beginnen harder op te treden tegen drugssmokkel en corruptie ofwel we sturen dr een X aantal extra mariniers en wat apache's naartoe om het voor ze te doen.
quote:dit is een probleem dat ik vind dat te weinig wordt belicht, terwijl het feitelijke probleem, het drugsaanvoer in Nederland zelf, niet genoeg wordt aangepakt
Op donderdag 5 december 2002 18:49 schreef Ulx het volgende:[..]
Waarom? Wegens die twee procent van de dope die via bolletjesslikkers het land binnenkomt? Als ik drugsdealer was zou ik zo'n smokkelmethode alleen maar in stand houden zodat de douane (dankzij de mediahype) al z'n aandacht daar op richt, en daarna zou ik gewoon de bulk van de dope in een containerschip naar Rotterdam sturen. Net als nu dus.
Venezuela zou geen aanspraak kunnen maken op Curacao aangezien die niet in diens teritoriale wateren zitten. Echter wel op Aruba, en dat omdat Aruba wel in de 12 mijl zone zit van Venezuela
Op dit moment echter, is er een bijzonder goede relatie tussen de Antillen en Venezuela, de president van Venezuela, Chavez, is al paar keer overgevlogen.
Groot probleem op de Antillen is dat de politie niet veel meer durft, ze zitten liever achter de bureau dan dat ze de criminelen achtervolgen, met de kans dat je dan wordt neergemaait. Sommige politieagenten durven wel, maar het is niet verwonderlijk dat ze uiteindelijk loodje bij leggen.
en ja, er zijn veel drugsverslaafden (door ons genoemd Chollers), waardoor iedereen alles hermetisch op slot moet gooien, ten einde te voorkomen dat bijv. je nieuwe schoenen van 300 gulden worden verkocht voor 2 op straat. Ze worden opgepakt, krijgen jaar in de gevangenis, en dan gaan ze weer zelfde circuit in, met meer verstand, bijgeschaafd door de criminelen aldaar. Of ze gaan naar de drugsafkick kliniek, en misschien werkt het.
O ja, voor info
een typische vangst van een speedboat bedraagt iets van 500 tot 600 kilo, met uitschieters in de 2 ton. +/- wat er kan worden gesmokkelt met bolletjesslikkers in een jaar, in totaal
quote:ik denk wel dat het zou moeten werken hoor als de aanwezigheid van de marine gewoon verstevigd word dan kunnen ze de taken van de antilliaanse kustwacht overnemen want die lopen vaak te kloten of uit hun neus te baggeren als dr drugssmokkelaars in speedboten langsvaren.
Op donderdag 5 december 2002 18:49 schreef Ulx het volgende:[..]
Waarom? Wegens die twee procent van de dope die via bolletjesslikkers het land binnenkomt? Als ik drugsdealer was zou ik zo'n smokkelmethode alleen maar in stand houden zodat de douane (dankzij de mediahype) al z'n aandacht daar op richt, en daarna zou ik gewoon de bulk van de dope in een containerschip naar Rotterdam sturen. Net als nu dus.
quote:de antilliaanse "kustwacht" staat al onder commando van de nederlandse marine, en bestaat uit paar politiebootjes, 2 orions, en een fregat schip dat steeds wordt afgewisselt. Zo nu en dan is er ook een amerikaanse coast guard schip in de buurt
Op vrijdag 6 december 2002 12:05 schreef sp3c het volgende:[..]
ik denk wel dat het zou moeten werken hoor als de aanwezigheid van de marine gewoon verstevigd word dan kunnen ze de taken van de antilliaanse kustwacht overnemen want die lopen vaak te kloten of uit hun neus te baggeren als dr drugssmokkelaars in speedboten langsvaren.
EBay bijvoorbeeld !
quote:Moet ik dit serieus nemen?
Op vrijdag 6 december 2002 22:27 schreef M.ALTA het volgende:
Nou, zijn we er nog niet vanaf ?
Ik stel voor dat we Curacao op de veiling te koop aanbieden:EBay bijvoorbeeld !
quote:Misschien kunnen we ruilen, dat zou wel eerlijk zijn. Dat zij Texel krijgen en wij houden Curacao.
Op donderdag 5 december 2002 18:52 schreef Ulx het volgende:
Mocht Venezuela de bezitter zijn van Texel zou men dat in Nederland ook niet bepaald waarderen, denk ik zo.
quote:Als je de vrouwen van Venezuela vergelijkt met wat er op Texel rondloopt ben ik helemaal voor!
Op vrijdag 6 december 2002 22:57 schreef Meneer_Aart het volgende:
Misschien kunnen we ruilen, dat zou wel eerlijk zijn. Dat zij Texel krijgen en wij houden Curacao.
quote:En mensen maar zeuren dat die Antillianen nie tintegreren, dit is het bewijs dat ze de nederlandse normen en waarden hebben overgenomen.
Op donderdag 5 december 2002 23:07 schreef G1Ace het volgende:Groot probleem op de Antillen is dat de politie niet veel meer durft, ze zitten liever achter de bureau dan dat ze de criminelen achtervolgen, met de kans dat je dan wordt neergemaait. Sommige politieagenten durven wel, maar het is niet verwonderlijk dat ze uiteindelijk loodje bij leggen.
quote:daarom zeg ik, grotere aanwezigheid van de marine daar om is goed orde op zaken te stellen (met toestemming van de antillianen natuurlijk anders houd het op) en er dan een waar toeristisch paradijs van maken ofzo (is het natuurlijk al maar nog beter).
Op vrijdag 6 december 2002 14:48 schreef G1Ace het volgende:[..]
de antilliaanse "kustwacht" staat al onder commando van de nederlandse marine, en bestaat uit paar politiebootjes, 2 orions, en een fregat schip dat steeds wordt afgewisselt. Zo nu en dan is er ook een amerikaanse coast guard schip in de buurt
en de afgelopen maanden is er een extra orion en 2 extra fregatten in het gebied geweest (om amerikaanse eenheden die richting afghanistan gingen te vervangen) de van speijk en de abraham van hulst (met belgische helikopter).
maar idd dat moet wel uitgebreid worden wil zoiets werken, liefst een 3tal fregatten en vooral meer kustwachtschepen (om die speedboatjes aan te pakken)
quote:helikopters en speedboaten vanaf die fregatten gaan een stuk harder.
Op maandag 9 december 2002 17:15 schreef G1Ace het volgende:
je hebt fregaten, je hebt stel orions, je hebt kustwachtschepen, dan wat?
Hoe kan je speedboats tegenhouden die op 100+ km/uur gaan?
en voorkomen dat ze de lading overboord gooien wanneer dat gebeurt?
als de orion's en de kustwachtschepen maar in de buurt blijven om de overboord gegooide waar op te vissen dan kan de rest de go-fast oppakken.
quote:ja, dat was vroeger zo
Op dinsdag 10 december 2002 10:23 schreef sp3c het volgende:[..]
helikopters en speedboaten vanaf die fregatten gaan een stuk harder.
als de orion's en de kustwachtschepen maar in de buurt blijven om de overboord gegooide waar op te vissen dan kan de rest de go-fast oppakken.
lijkt me anders bad 4 business als je je shit moet dumpen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |