Je bedoelt, niet gedeeltelijk in of onder zand?quote:Op vrijdag 21 oktober 2016 20:25 schreef halfway het volgende:
Dus je gaat ze gewoon op het zand metselen?
Ah zo. Nee, niet echt. Voor een dragende muur lijkt me dat inderdaad heel verstandig, maar de steen kolommen hoeven 'alleen maar' de vloerbalken te ondersteunen. En ik ga ze waar mogelijk wel tegen de muurfunderingen aan metselen.quote:Op vrijdag 21 oktober 2016 21:38 schreef bouwboertje het volgende:
Nee, hij bedoeld of je niet iets als een fundament maakt.
Een bakstenen muur bijvoorbeeld word ook niet koud op het zand gezet. Daar maakt men eerst een sleuf voor, die stort men vol met beton en als dat level en hard is, dan pas gaat men metselen.
mee eens. tegen een bestaande muur metselen heeft alleen zin als je ze aan elkaar verankert.quote:Op vrijdag 21 oktober 2016 21:57 schreef Deshain het volgende:
Voor alleen een paar balken en je vrouw en/of dochter (indien geen kamerolifantjes) zou ik me er niet zo druk over maken qua belasting.
Ik zou me meer druk maken over het feit dat het weer een rommeloplossing is, stelt qua constructie bepaald niet veel voor namelijk.
Een op het zand gemetselde poer is niets bijzonders hoor, als het tenminste draagkrachtige grond is. In het midden van mijn kruipruimte staat ook onder elke balk zo'n mooie torentje. Begint onderaan 40x40 cm en is bovenaan 20x20 cm. Dankzij de poeren zijn de overspanningen van de balken heel klein (minder dan 2 meter) waardoor met een relatief kleine kopmaat van de balk toch een hele stevige en stijve vloer gebouwd kan worden.quote:Op vrijdag 21 oktober 2016 21:57 schreef Deshain het volgende:
Voor alleen een paar balken en je vrouw en/of dochter (indien geen kamerolifantjes) zou ik me er niet zo druk over maken qua belasting.
Ik zou me meer druk maken over het feit dat het weer een rommeloplossing is, stelt qua constructie bepaald niet veel voor namelijk.
Precies wat je zegt, niks mis mee als ondersteuning om de overspanning te verkleinen.quote:Op vrijdag 21 oktober 2016 22:08 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Een op het zand gemetselde poer is niets bijzonders hoor, als het tenminste draagkrachtige grond is. In het midden van mijn kruipruimte staat ook onder elke balk zo'n mooie torentje. Begint onderaan 40x40 cm en is bovenaan 20x20 cm. Dankzij de poeren zijn de overspanningen van de balken heel klein (minder dan 2 meter) waardoor met een relatief kleine kopmaat van de balk toch een hele stevige en stijve vloer gebouwd kan worden.
Zou bet beste zijn. Als ik vertrouwen had in wat hiervoor gebouwd is. Maar de vorige bewoners hadden een hoog 'autokrik' gehalte qua klussen, dus ik ga geen gaten in de bestaande fundering maken. Die werkt nu zoals het hoort, maar raak ik niet aan.quote:Op vrijdag 21 oktober 2016 21:52 schreef bouwboertje het volgende:
waarom maak je geen gaten in de muren waar je die draagbalken in gaat leggen ?
Ik neem toch aan dat de vorige bewoners niet de fundering van je huis in elkaar geprutst hebben...quote:Op zaterdag 22 oktober 2016 07:44 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Zou bet beste zijn. Als ik vertrouwen had in wat hiervoor gebouwd is. Maar de vorige bewoners hadden een hoog 'autokrik' gehalte qua klussen, dus ik ga geen gaten in de bestaande fundering maken. Die werkt nu zoals het hoort, maar raak ik niet aan.
Ik snap dat ploertjes op zand het risico hebben dat de grond eronder inklinkt, en de vloer dan dus scheef wordt na een paar jaar. Maar dat risico schat ik kleiner in dan aan bestaande dragende structuren in het huis gaan zitten. Ik heb dit huis sinds 2004, en wat ik al ben tegen gekomen aan vage constructies...
Ja, met autokrikken...quote:Als op een moment de vloer toch gaat verzakken omdat de steunkolommen toch dieper komen te liggen, dan is de vloer vrij simpel te verwijderen, en het probleem op te lossen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |