abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 21 oktober 2016 @ 20:09:14 #1
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_166111969
Hoi.

Ik zoek wat advies over hoe snel metselwerk belastbaar is.De situatie is als volgt (en bij voorbaat sorry voor het wat lange verhaal):

de vloer van mijn bijkeuken begon op sommige plekken nogal door te buigen. Aangezien de vorige eigenaars van mijn huis rampzalige klussers waren, vermoedde ik dat er of te weinig vloerbalken waren geplaatst, of dat ze domweg verrot waren. Ik heb namelijk drie jaar geleden de hele keukenvloer moeten openmaken(en gelijk maar vervangen), omdat de koppen van de balken in de fundering waren afgerot..en toen maar gelijk wat extra balken geplaatst, Omdat ik meer dan een meter tussen vloerbalken wat karig vind. Gezien het gewicht van de wasmachine enzo.

Bij het openbreken van de bijkeuken vloer, bleek het probleem echter anders dan gedacht. De vloer was direct bovenop de grond geplaatst. Geen kruipruimte, gewoon wat balken (en te dunnen, maar goed, in dit geval...) op een stoeptegel in het zand gelegd, en daarover heen vloerdeeltjes gespijkerd. En dan zachtboard, en dan linoleum. Dat dit hele gedrocht van onder af totaal aan het rotten was, was dan ook geen wonder. De kruipruimte was dus zo hoog als een stoeptegel, voor de duidelijkheid.

Ik heb nu twee dagen zitten graven, en zand en puin naar de stort gereden, zodat ik de nieuwe vloer voldoende luchtcirculatie kan geven. Maar om de nieuwe balken te plaatsen moet ik kolommetjes van baksteen metselen, naast de bestaande fundering zeg maar, omdat ze met beugels etc op hangen niet gaat werken.

Dus een basis van ophoogzand, daarop een torentje van drie of vier hoog baksteen, en daarop gaat de balk dan rusten. Maar hoe snel zou dat metselwerk belastbaar zijn? Ik kan de bijkeuken makkelijk een weekje leeg houden, maar de enige toegang naar de tuin vanuit huis is door de bijkeuken. Dus eigenlijk zou ik morgen moeten metselen, en dan zondag al de vloerbalken en een gedeelte van de vloerplanken er al op leggen zodat mijn vrouw en dochter gewoon de tuin in kunnen.... Maar dan heeft het metselwerk maar een nacht gedroogd, ik ben bang dat dit wat weinig is.
Dus, hoe lang moet cement meestal harden voordat het belastbaar is?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_166112278
Een dagje is wel karig, maar ik zou het wel aandurven na 36 uur. Zolang het alleen verticale belasting betreft misschien sneller.
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
pi_166112334
Dus je gaat ze gewoon op het zand metselen?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  vrijdag 21 oktober 2016 @ 20:39:20 #4
153506 Captain_Fabulous
pi_166112764
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 20:25 schreef halfway het volgende:
Dus je gaat ze gewoon op het zand metselen?
Je bedoelt, niet gedeeltelijk in of onder zand?
  vrijdag 21 oktober 2016 @ 21:38:51 #5
435944 bouwboertje
zonder fok wortut niets.
pi_166114935
Nee, hij bedoeld of je niet iets als een fundament maakt.

Een bakstenen muur bijvoorbeeld word ook niet koud op het zand gezet. Daar maakt men eerst een sleuf voor, die stort men vol met beton en als dat level en hard is, dan pas gaat men metselen.
  vrijdag 21 oktober 2016 @ 21:49:33 #6
153506 Captain_Fabulous
pi_166115369
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 21:38 schreef bouwboertje het volgende:
Nee, hij bedoeld of je niet iets als een fundament maakt.

Een bakstenen muur bijvoorbeeld word ook niet koud op het zand gezet. Daar maakt men eerst een sleuf voor, die stort men vol met beton en als dat level en hard is, dan pas gaat men metselen.
Ah zo. Nee, niet echt. Voor een dragende muur lijkt me dat inderdaad heel verstandig, maar de steen kolommen hoeven 'alleen maar' de vloerbalken te ondersteunen. En ik ga ze waar mogelijk wel tegen de muurfunderingen aan metselen.

Mijn huis is uit 1907, en veel dingen zijn nogal typisch ge- en verbouwd door vorige eigenaars. Dus ik moet soms dingen niet helemaal volgens het boekje doen...het alternatief zou zijn alles eerst te slopen als ik iets repareer. En dat gaat me te ver.
  vrijdag 21 oktober 2016 @ 21:52:38 #7
435944 bouwboertje
zonder fok wortut niets.
pi_166115495
waarom maak je geen gaten in de muren waar je die draagbalken in gaat leggen ? Je kunt dan altijd nog een stenen ploertje ( zou heet dat geloof ik) maken ter ondersteuning maar als je balken voldoende dik zijn is dat niet eens nodig.

Overigens kom je in dat opzicht vanalles tegen. Heb tijd geleden ook bij iemand in de kruipruimte gekeken en daar lagen op diverse plekken een stappel trotoir tegels opgestapeld met daar op een auto krik......
pi_166115649
Voor alleen een paar balken en je vrouw en/of dochter (indien geen kamerolifantjes ;) ) zou ik me er niet zo druk over maken qua belasting.
Ik zou me meer druk maken over het feit dat het weer een rommeloplossing is, stelt qua constructie bepaald niet veel voor namelijk.
  vrijdag 21 oktober 2016 @ 22:03:27 #9
435944 bouwboertje
zonder fok wortut niets.
pi_166115877
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 21:57 schreef Deshain het volgende:
Voor alleen een paar balken en je vrouw en/of dochter (indien geen kamerolifantjes ;) ) zou ik me er niet zo druk over maken qua belasting.
Ik zou me meer druk maken over het feit dat het weer een rommeloplossing is, stelt qua constructie bepaald niet veel voor namelijk.
mee eens. tegen een bestaande muur metselen heeft alleen zin als je ze aan elkaar verankert.
pi_166116087
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 21:57 schreef Deshain het volgende:
Een op het zand gemetselde poer is niets bijzonders hoor, als het tenminste draagkrachtige grond is. In het midden van mijn kruipruimte staat ook onder elke balk zo'n mooie torentje. Begint onderaan 40x40 cm en is bovenaan 20x20 cm. Dankzij de poeren zijn de overspanningen van de balken heel klein (minder dan 2 meter) waardoor met een relatief kleine kopmaat van de balk toch een hele stevige en stijve vloer gebouwd kan worden.
pi_166117235
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 22:08 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Een op het zand gemetselde poer is niets bijzonders hoor, als het tenminste draagkrachtige grond is. In het midden van mijn kruipruimte staat ook onder elke balk zo'n mooie torentje. Begint onderaan 40x40 cm en is bovenaan 20x20 cm. Dankzij de poeren zijn de overspanningen van de balken heel klein (minder dan 2 meter) waardoor met een relatief kleine kopmaat van de balk toch een hele stevige en stijve vloer gebouwd kan worden.
Precies wat je zegt, niks mis mee als ondersteuning om de overspanning te verkleinen.

Rommeloplossing als oplegging..
  zaterdag 22 oktober 2016 @ 07:44:52 #12
153506 Captain_Fabulous
pi_166120469
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 21:52 schreef bouwboertje het volgende:
waarom maak je geen gaten in de muren waar je die draagbalken in gaat leggen ?
Zou bet beste zijn. Als ik vertrouwen had in wat hiervoor gebouwd is. Maar de vorige bewoners hadden een hoog 'autokrik' gehalte qua klussen, dus ik ga geen gaten in de bestaande fundering maken. Die werkt nu zoals het hoort, maar raak ik niet aan.

Ik snap dat ploertjes op zand het risico hebben dat de grond eronder inklinkt, en de vloer dan dus scheef wordt na een paar jaar. Maar dat risico schat ik kleiner in dan aan bestaande dragende structuren in het huis gaan zitten. Ik heb dit huis sinds 2004, en wat ik al ben tegen gekomen aan vage constructies...
pi_166120520
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 07:44 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Zou bet beste zijn. Als ik vertrouwen had in wat hiervoor gebouwd is. Maar de vorige bewoners hadden een hoog 'autokrik' gehalte qua klussen, dus ik ga geen gaten in de bestaande fundering maken. Die werkt nu zoals het hoort, maar raak ik niet aan.

Ik snap dat ploertjes op zand het risico hebben dat de grond eronder inklinkt, en de vloer dan dus scheef wordt na een paar jaar. Maar dat risico schat ik kleiner in dan aan bestaande dragende structuren in het huis gaan zitten. Ik heb dit huis sinds 2004, en wat ik al ben tegen gekomen aan vage constructies...
Ik neem toch aan dat de vorige bewoners niet de fundering van je huis in elkaar geprutst hebben...

Als je geen grote gaten wilt maken zou ik in jouw geval een strijkbalk vastzetten met chemische ankers en daar met balkankers de tussenbalken aan vastzetten. Geen grote gaten, geen droogtijden en geen kans op verzakking.
pi_166121416
mocht je toch direct willen metselen op de grond zou ik toch beginnen met een 50x50 of 60x60 betonnen tegel.
dit om het verzakken zoveel mogelijk te voorkomen
  maandag 24 oktober 2016 @ 13:54:44 #15
153506 Captain_Fabulous
pi_166170651
Bedankt voor de adviezen, ik zal een aantal dingen bij een volgende klus proberen mee te nemen, maar ik heb nu maar gewoon de poertjes gemetseld, en de vloerbalken er op gelegd.
Enerzijds, moest het gewoon af...en aan de andere kant, ik heb zo'n 40 cm aan grond verwijderd om nu wel een kruipruimte te maken, Dus de grond waarop ze staan, was al aardig gecompacteerd denk ik.

En oplossingen zoals een balk met chemische ankers aan de bestaande funderingen te hangen vereisen dat die fundering

a. zelf een regelmatig oppervlak heeft
b. bloot ligt.

a. was niet het geval, het leek wel of ze tegen de fundering weer wat extra fundering hadden gemetseld, en wat b. betreft...

Voor jullie beeld, de ene kant is de fundering van een tuinmuur die ik deel met mijn buren, de andere fundering is die van de keuken, die later aan de achterkant van het huis is vastgebouwd (ergens jaren...60 ofzo denk ik. Huis is zelf uit 1907.).
De oorspronkelijke vloer lag direct op de grond, dus ik heb nu zelf een kruipruimte moeten graven.

De funderingen zoals ze tevoorschijn kwamen, wilde ik niet 'bloot' laten liggen, want ik weet niet hoe diep ze precies zijn, en hoe stabiel alles blijft als ik de aarde permanent weg haal. Dus ik heb het midden van de ruimte uitgediept, en tegen de funderingen aan zoveel aarde weer (terug)gestort, op zo'n manier dat ze weer zoveel mogeiijk bedekt zijn, maar er nog steeds luchtcirculatie onder de vloer is.

Als op een moment de vloer toch gaat verzakken omdat de steunkolommen toch dieper komen te liggen, dan is de vloer vrij simpel te verwijderen, en het probleem op te lossen. Tot die tijd heb ik denk ik de beste vloer gemaakt die ik kon, zonder de bestaande structuren te verstoren. Voor dit gedeelte van het huis,is dat nu denk ik het beste.
pi_166320387
quote:
Als op een moment de vloer toch gaat verzakken omdat de steunkolommen toch dieper komen te liggen, dan is de vloer vrij simpel te verwijderen, en het probleem op te lossen.
Ja, met autokrikken...
't gaat om hoe je ermee omgaat
  maandag 31 oktober 2016 @ 09:06:05 #17
401888 Nightquest777
The Wizard To Show The Way
pi_166320859
Ik had er sowieso een stoeptegel oid onder geplaatst. Nu is het oppervlakte wat contact heeft met zand best klein en zal het relatief snel verzakken. Maar goed, je vraag richt zich op het hard worden van cement, en die is beantwoord.
Chaos is a ladder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')