Hallo,
Van de week kreeg ik een mail van
Ziggo met een sommatie dat zij hebben geconstateerd dat ik TV-streams en/of televisiezenders en/of Video-on-Demand-dienst(en) op de Nederlandse markt beschikbaar heb gesteld zonder dat ik aan de daarvoor geldende voorwaarden voldoe. In andere woorden: Vanaf mijn IP adres, welke toegekend is aan mijn naam en woonadres, worden VLC Streams aangeboden via het Internet. Dit houdt in dat ik inbreuk op de rechten van de rechthebbenden maak en daarmee moest stoppen. Zo niet, gaan ze aangifte tegen me doen en riskeer ik een gevangenisstraf van ten hoogste vier jaar dan wel een geldboete tot ¤82.000,-.
Het eerste wat ik dacht: W.T.F. gaat dit over.
Het lijkt me wel duidelijk dat ik me hieraan niet schuldig maak. Zou ook niet eens weten hoe het moet, ik ben echt een leek op het gebied van technologie. Ik ben al twee maanden in de VS en heb mijn huis verhuurd. Ik heb contact opgenomen met de huurder en deze wist er ook nergens van; hij gebruikt het internet alleen voor om te websurfen, mail en Netflix (en het is een professor van in de 60 aan een universiteit; op het eerste gezicht zou je denken dat hij de waarheid spreekt, maar goed).
Na uitgelegd te hebben dat ik het niet geweest kan zijn, moet ik nu een kopie van het huurcontract opsturen en een aangifte tegen de huurder doen, en de scans daarvan ook naar hen sturen, want “mijn internetabonnement wordt misbruikt voor het illegaal verspreiden van beschermde content”. Een internetverbinding is gebonden aan de abonnee van de aansluiting, vandaar dat zij mij ook aansprakelijk stellen voor de geleden schade en overige gevolgen.
Ik heb hier toch helemaal geen tijd voor.
Ik weet eigenlijk niet hoe ik verder moet/wat ik moet doen, vandaar dit topic.
Een afspraak om aangifte bij politie te doen is gemaakt.
Wat kan ik nog meer doen?
Iemand ervaringen hiermee? Wat gaat er nog komen?
Wat me vooral aan de mails opvalt, is dat ik niet weet met wie ik spreek; met iemand vanuit de afdeling
Ziggo Legal Notices, maar verder staat er geen naam of telefoonnummer bij. Ik vind het ook lastig om te bepalen of de mails echt van
Ziggo komen, want als ik het mailadres in Google typ, is geen een bekend adres.