abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_166078862
Hallo,

Van de week kreeg ik een mail van Ziggo met een sommatie dat zij hebben geconstateerd dat ik TV-streams en/of televisiezenders en/of Video-on-Demand-dienst(en) op de Nederlandse markt beschikbaar heb gesteld zonder dat ik aan de daarvoor geldende voorwaarden voldoe. In andere woorden: Vanaf mijn IP adres, welke toegekend is aan mijn naam en woonadres, worden VLC Streams aangeboden via het Internet. Dit houdt in dat ik inbreuk op de rechten van de rechthebbenden maak en daarmee moest stoppen. Zo niet, gaan ze aangifte tegen me doen en riskeer ik een gevangenisstraf van ten hoogste vier jaar dan wel een geldboete tot ¤82.000,-.

Het eerste wat ik dacht: W.T.F. gaat dit over. :X

Het lijkt me wel duidelijk dat ik me hieraan niet schuldig maak. Zou ook niet eens weten hoe het moet, ik ben echt een leek op het gebied van technologie. Ik ben al twee maanden in de VS en heb mijn huis verhuurd. Ik heb contact opgenomen met de huurder en deze wist er ook nergens van; hij gebruikt het internet alleen voor om te websurfen, mail en Netflix (en het is een professor van in de 60 aan een universiteit; op het eerste gezicht zou je denken dat hij de waarheid spreekt, maar goed).

Na uitgelegd te hebben dat ik het niet geweest kan zijn, moet ik nu een kopie van het huurcontract opsturen en een aangifte tegen de huurder doen, en de scans daarvan ook naar hen sturen, want “mijn internetabonnement wordt misbruikt voor het illegaal verspreiden van beschermde content”. Een internetverbinding is gebonden aan de abonnee van de aansluiting, vandaar dat zij mij ook aansprakelijk stellen voor de geleden schade en overige gevolgen.

Ik heb hier toch helemaal geen tijd voor. 8)7

Ik weet eigenlijk niet hoe ik verder moet/wat ik moet doen, vandaar dit topic.

Een afspraak om aangifte bij politie te doen is gemaakt.
Wat kan ik nog meer doen?
Iemand ervaringen hiermee? Wat gaat er nog komen?

Wat me vooral aan de mails opvalt, is dat ik niet weet met wie ik spreek; met iemand vanuit de afdeling Ziggo Legal Notices, maar verder staat er geen naam of telefoonnummer bij. Ik vind het ook lastig om te bepalen of de mails echt van Ziggo komen, want als ik het mailadres in Google typ, is geen een bekend adres.
  donderdag 20 oktober 2016 @ 12:23:31 #2
243112 Roland_Deschain
The last surviving gunslinger
pi_166078911
Wat zei de klantenservice toen je belde?
"Childe Roland to the Dark Tower Came"
"The world moved on"
pi_166078947
Trap er niet in TS. Het lijkt een hoax.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 20 oktober 2016 @ 12:25:27 #4
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_166078961
Plaats de hele mail eens? Uiteraard zonder je persoonlijke gegevens :+

Zou me inderdaad niks verbazen als het gewoon een scam is.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  donderdag 20 oktober 2016 @ 12:26:12 #5
292419 NoXia
Productiefoutje
pi_166078980
Niet reageren op zulke mailtjes. Als dit echt waar is krijg je een brief thuis.
pi_166078994
Als je je huis verhuurd hebt dan heeft de huurder toch het contract met ziggo afgesloten?
pi_166079063
Allereerst contact opnemen met Ziggo om de authenticiteit van de mailtjes te bevestigen. Niet het telfoonnummer in de mail bellen, maar gewoon even googlen.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_166079101
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:25 schreef heywoodu het volgende:
Plaats de hele mail eens? Uiteraard zonder je persoonlijke gegevens :+

Zou me inderdaad niks verbazen als het gewoon een scam is.
Zie DM.

quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:26 schreef 44rdbei het volgende:
Als je je huis verhuurd hebt dan heeft de huurder toch het contract met ziggo afgesloten?
Ziggo zit bij de huur in, en het is voor drie maanden verhuurd.

quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:30 schreef Ridocar het volgende:
Allereerst contact opnemen met Ziggo om de authenticiteit van de mailtjes te bevestigen. Niet het telfoonnummer in de mail bellen, maar gewoon even googlen.
Er staat niet eens een telefoonnummer bij. Ik heb gisteren met Ziggo gebeld en ze zeiden dat ik het moest doorsturen incl. mijn verweer (dat ik het niet gedaan heb) naar een ander mailadres (met @ziggo.nl als domeinnaam). Die van wat in de OP staat, is heeft @office.ziggo.nl als domeinnaam.
  Moderator donderdag 20 oktober 2016 @ 12:34:03 #9
9859 crew  Karina
Woman
pi_166079142
Klinkt als een hoax inderdaad. Kon we iets vinden wat in de verte ermee te maken heeft maar dat is uit 2008 :')

Gaat om het kijken naar ziggo via vlcplayer. Dit.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 20 oktober 2016 @ 12:37:24 #10
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_166079208
"@office.ziggo.nl" wordt wel gebruikt door Ziggo:
https://www.ziggo.com/res(...)ake_in_Ziggo_N.V.pdf

Maar dat betekent eigenlijk niks. Men kan vrij makkelijk doen alsof een email van @willekeurigiets.nl komt.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_166079245
Post de mail hier eens, fingeer je persoonlijke gegevens en laat de internetexperts hier bepalen of het een legitieme waarschuwing is of niet.

Meestal kun je aan het emailadres zien of het überhaupt wel een officiële waarschuwing is.
Google is your friend, abuse your friends
pi_166079275
quote:
5s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:21 schreef Etsu het volgende:
dat ik niet weet met wie ik spreek; met iemand vanuit de afdeling Ziggo Legal Notices,
De enige 'hit' op Google die naar 'ziggo legal notices' leidt, is dit topic op FOK!.
Google is your friend, abuse your friends
  donderdag 20 oktober 2016 @ 12:43:44 #13
292419 NoXia
Productiefoutje
pi_166079326
Post enkel even de header van de mail hier. Dan weten wij al genoeg.
pi_166079361
Kijk even naar de headers van de mail. Vanuit welk mail server is het verzonden?
pi_166079391
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:32 schreef Etsu het volgende:

[..]

Zie DM.

[..]

[..]

Er staat niet eens een telefoonnummer bij. Ik heb gisteren met Ziggo gebeld en ze zeiden dat ik het moest doorsturen incl. mijn verweer (dat ik het niet gedaan heb) naar een ander mailadres (met @ziggo.nl als domeinnaam). Die van wat in de OP staat, is heeft @office.ziggo.nl als domeinnaam.
Even vanuitgaande dat dit geen fake is: Het enige dat je zou uit kunnen leggen is dat je geen idee hebt waar ze het over hebben en dat de internetverbinding gewoon gebruikt wordt waarvoor deze bedoeld is.

Ondertussen zou je de huurder met zijn computers naar een computerwinkel kunnen sturen waar ze zijn apparaten kunnen nakijken en/of opschonen. Misschien is het wel een virus of is de verbinding/computer anderszins gehackt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ridocar op 20-10-2016 12:58:39 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_166079491
Hoe herken ik e-mail van Ziggo?

https://www.ziggo.nl/klan(...)id/e-mail-van-ziggo/

Daar staat office.ziggo.nl niet bij.
pi_166079492
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:38 schreef Metalfrost het volgende:
Post de mail hier eens, fingeer je persoonlijke gegevens en laat de internetexperts hier bepalen of het een legitieme waarschuwing is of niet.

Meestal kun je aan het emailadres zien of het überhaupt wel een officiële waarschuwing is.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gisteren heb ik contact gehad met Ziggo Informatie en ze konden bevestigen dat zij dat mailadres gebruiken.
  donderdag 20 oktober 2016 @ 12:57:42 #18
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_166079588
Laat die huurder zijn PCs maar een scannen op malware :')
Dum de dum
  Moderator donderdag 20 oktober 2016 @ 12:58:00 #19
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_166079596
Lekker professioneel, als u niet weet wat dit inhoudt kunt u google raadplegen :')
pi_166080243
Is dat überhaupt strafbaar? Volgens mij is dat civielrechtelijk. Staat dus ook geen boete of gevangenisstraf op.
  donderdag 20 oktober 2016 @ 13:33:39 #21
292419 NoXia
Productiefoutje
pi_166080284
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:52 schreef Etsu het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gisteren heb ik contact gehad met Ziggo Informatie en ze konden bevestigen dat zij dat mailadres gebruiken.
En waar brengen de blauwe linkjes je naar toe? Vast niet naar legal.notices@office.ziggo.nl.
pi_166080313
quote:
14s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 13:33 schreef NoXia het volgende:

[..]

En waar brengen de blauwe linkjes je naar toe? Vast niet naar legal.notices@office.ziggo.nl.
Een nieuw e-mailbericht met 'Aan:' naar dat adres.

Is er een manier om online te controleren wat mijn IP-adres is? Even ter controle of het IP-adres dat ze gegeven hebben, echt van mij(n huis in Nederland) is.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 20-10-2016 13:36:47 ]
  donderdag 20 oktober 2016 @ 13:37:23 #23
292419 NoXia
Productiefoutje
pi_166080357
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 13:35 schreef Etsu het volgende:

[..]

Een nieuw e-mailbericht met 'Aan:' naar dat adres.

Is er een manier om online te controleren wat mijn IP-adres is? Even ter controle of het IP-adres dat ze gegeven hebben, echt van mij(n huis in Nederland) is.
www.watismijnip.nl.
pi_166080371
quote:
Ja, dat kan toch niet als ik in de VS zit en het gaat om een IP-adres van mijn huis in Nederland? :P
pi_166080378
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:32 schreef Etsu het volgende:

[..]

Zie DM.

[..]

[..]

Heeft ziggo ook bevestigd dat de mail van hun afkomstig is?

Kan je ons de headers van de mails eens laten zien? Of via DM?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')