abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_166060172
Afgelopen week zag ik een poffertjeskraam in de stad. Prompt kreeg ik zin in poffertjes :Y) , maar wat een onzin om 3,00 voor tien poffertjes te betalen. Dan maak ik ze liever zelf. Vol vertrouwen dat ik het goede recept in handen had, heb ik vanmiddag poffertjes gebakken volgens het (door mij gehalveerde) recept van Rutger (van Heel Holland Bakt):
75 gr bloem
75 gr boekweitmeel
200 ml melk (lauw)
1 ei
0,25 tl zout
1 tl suiker
3,5 gr gist
20 gr boter (gesmolten)

1 uurtje laten rijzen, daarna in de pan.

Maar ik vond ze helemaal niet smaken naar die van de poffertjeskraam -O- Ik miste een zoetige, krokante twist en ik vond ze te zwaar en gistig.

Hoe krijg je ze wel zoals op de markt? Geen boekweit? Geen gist? Meer suiker? Stroop? Bakken met boter ipv met zonnebloemolie? Of heb ik ze domweg te kort laten rijzen? Was krap een uur in niet zo heel warme kamer. Het beslag bubbelde nog niet. Help O-)

[ Bericht 0% gewijzigd door Postbus100 op 19-10-2016 16:41:05 ]
Somebody that I used to know
  Moderator woensdag 19 oktober 2016 @ 16:42:08 #2
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_166060480
Teveel boekweit wrs? Zo'n kraam gebruikt k&k mix met veel minder of geen boekweit (is relatief duur) Van boekweit worden ze wel zwaar in elk geval.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_166060513
Kant en klare poffertjes 4 minuten op 180 graden in de airfryer!
:D
:@
Smaken net zo als bij de poffertjeskraam :@
pi_166060566
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 16:42 schreef derLudolf het volgende:
Teveel boekweit wrs? Zo'n kraam gebruikt k&k mix met veel minder of geen boekweit (is relatief duur) Van boekweit worden ze wel zwaar in elk geval.
Wat zou dan wel een mooie verhouding zijn? 90/10%?
En misschien met bakpoeder ipv met gist?
pi_166060636
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 16:43 schreef SnoepTomaatje het volgende:
Ik wil ze gewoon zelf kunnen bakken :{w
  Moderator woensdag 19 oktober 2016 @ 16:48:14 #6
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_166060664
quote:
:')
  Moderator woensdag 19 oktober 2016 @ 16:48:47 #7
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_166060678
quote:
2s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 16:44 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Wat zou dan wel een mooie verhouding zijn? 90/10%?
En misschien met bakpoeder ipv met gist?
Geen idee, moet je proberen.
  woensdag 19 oktober 2016 @ 16:48:50 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_166060682
Wat heb je voor pan? Was die heet genoeg?
The love you take is equal to the love you make.
pi_166060691
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 16:48 schreef derLudolf het volgende:

[..]

:')
Voor mij was het een openbaring :D

Forum Admin woensdag 19 oktober 2016 @ 16:49:11 #10
35723 crew  GGMM
pi_166060699
Je bent zelf een poffertje.
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
pi_166060716
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 16:48 schreef Lienekien het volgende:
Wat heb je voor pan? Was die heet genoeg?
Een aluminium pan, maar dat schijnt niet zoveel uit te maken volgens internet.

Verder was hij heet genoeg :Y Hij stond namelijk in het begin te roken :@
  woensdag 19 oktober 2016 @ 16:52:00 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_166060764
quote:
2s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 16:49 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Een aluminium pan, maar dat schijnt niet zoveel uit te maken volgens internet.

Verder was hij heet genoeg :Y Hij stond namelijk in het begin te roken :@
Heb je er ooit lekkere poffertjes in gebakken?
pi_166060775
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 16:49 schreef SnoepTomaatje het volgende:

[..]

Maar het is gewoon niet waar. Of je bent bij een wel hele slechte kraam geweest.
pi_166060815
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 16:52 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Heb je er ooit lekkere poffertjes in gebakken?
Ik bak vrijwel nooit poffertjes :'), dus nee. Maar denk toch echt dat er iets aan de smaak en daarmee het recept lag en niet zozeer aan mijn bakkwaliteiten.
  woensdag 19 oktober 2016 @ 16:55:30 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_166060847
quote:
2s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 16:54 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Ik bak vrijwel nooit poffertjes :'), dus nee. Maar denk toch echt dat er iets aan de smaak en daarmee het recept lag en niet zozeer aan mijn bakkwaliteiten.
Misschien wel aan je pan.
pi_166060899
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 16:55 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Misschien wel aan je pan.
Lukt het jou dan wel om poffertjes te bakken die lijken op die van een kraam?
pi_166060913
Gist in poffertjesmix?!!?
pi_166060974
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 16:59 schreef JoPiDo het volgende:
Gist in poffertjesmix?!!?
Tja, dat vond ik ook wel vreemd, maar he, internet zegt dat dat de klassieke poffertjes zijn :+
Als wij ze vroeger al maakten, dan was het met een pak poffertjesmix of met zelfrijzend bakpoeder. Ik weet zeker dat ik ze nog nooit met gist heb gemaakt. Tot vanmiddag.

Wat zou jouw suggestie zijn?
  woensdag 19 oktober 2016 @ 17:13:38 #19
443405 BaardaapAd
hasa diga eebowai
pi_166061238
quote:
Recept voor poffertjes dat smaakt naar dat van de poffertjeskraam
<pakt een kookboek en likt er aan>

< wandelt naar de poffertjeskraam en - bij gebrek aan een recept, ze weten gewoon wat ze nodig hebben natuurlijk - likt aan de menukaart>

Nou ... die smaken eigenlijk vrijwel identiek; allebei op glanspapier gedrukt.

De tijd is een rivier waarin álles verzuipt.
pi_166071779
ik heb tijdje in een poffertjes kraam gestaan.

gebruikte gewoon meel en geen gist en bakken in olie
  woensdag 19 oktober 2016 @ 22:58:24 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_166071935
quote:
2s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 16:58 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Lukt het jou dan wel om poffertjes te bakken die lijken op die van een kraam?
Van poffertjes uit zo'n antiaanbakpan ben ik ooit vreselijk over mijn nek gegaan. Dat was zo traumatisch dat ik sindsdien zeker tien jaar niet meer heb gekotst.
pi_166072151
Als je gist gebruikt, wel echt lang genoeg laten rijzen, anders worden ze niet luchtig. En ik zou geen boekweit gebruiken, dan worden het eerder blini's.

En de gist zou je even kunnen starten door het tien minuten voor het mengen met de rest op te lossen in de suiker met een kopje van de lauwe melk.

Volgens mij bakken poffertjeskramen in olie, dat smaakt wel echt wat anders dan boter. Ik denk dat ik het met boter lekkerder vind. Overigens hebben zij wel mooie zware gietijzeren pannen, dat effect is lastig na te maken; maar vooral niet te hard bakken dus.
Whatever...
pi_166072516
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 22:49 schreef markmarkmark het volgende:
ik heb tijdje in een poffertjes kraam gestaan.

gebruikte gewoon meel en geen gist en bakken in olie
^O^

Verder experimenteren in deze richting dus. Hadden jullie ook stroop door het beslag? (dat lees ik in sommige recepten maar vind ik wel bijzonder)
  woensdag 19 oktober 2016 @ 23:34:10 #24
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_166072580
Als het zo moet smaken als bij de kraam, neem een goedkope. kant en klaar mix met veel synthetische aromas en bak in een horeca margarine met boteraroma
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_166072726
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 23:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Als het zo moet smaken als bij de kraam, neem een goedkope. kant en klaar mix met veel synthetische aromas en bak in een horeca margarine met boteraroma
Haha, bedankt Piet, voor je nuchterheid _O-
pi_166075323
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 23:34 schreef Pietverdriet het volgende:

Waarschijnlijk heb je nog gelijk ook!
pi_166078920
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 23:09 schreef Spanky78 het volgende:
eit gebruiken, dan worden het eerder blini's.

En de gist zou je even kunnen starten door het tien minuten voor het mengen met de rest op te lossen in de suiker met een kopje van de lauwe melk.

Volgens mij bakken poffertjeskramen in olie, dat smaakt wel echt wat anders dan boter. Ik denk dat ik het met boter lekkerder vind. Overigens hebben zij wel mooie zware gietijzeren pannen, dat effect is lastig na te maken; maar vooral niet
Weer zo'n trollpost van jou. Ik kon me nooit herinneren dat jij een troll was ???

In poffertjes hóórt boekweit. Echter kun je wel spelen met de verhoudingen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator donderdag 20 oktober 2016 @ 12:26:36 #28
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_166078993
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:23 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Weer zo'n trollpost van jou. Ik kon me nooit herinneren dat jij een troll was ???

In poffertjes hóórt boekweit. Echter kun je wel spelen met de verhoudingen.
Hoort er misschien wel in - geen idee - maar ik denk dat dat niet in de mix zit die die kraampjes gebruiken. Boekweit is duur, tarwebloem kost geen drol.
pi_166079166
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:26 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Hoort er misschien wel in - geen idee - maar ik denk dat dat niet in de mix zit die die kraampjes gebruiken. Boekweit is duur, tarwebloem kost geen drol.
Dat denk ik ook.

Ik denk dat TS dan ook de verkeerde vraag stelt. Het gaat niet om het creëeren van de exacte smaak van een kraam, maar van de béste poffertjes, zoals ze horen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_166079642
quote:
2s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 23:30 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

^O^

Verder experimenteren in deze richting dus. Hadden jullie ook stroop door het beslag? (dat lees ik in sommige recepten maar vind ik wel bijzonder)
nee geen stroop.

gewoon meel, melk, ei net zoals pannenkoeken beslag.
pi_166079714
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:35 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Dat denk ik ook.

Ik denk dat TS dan ook de verkeerde vraag stelt. Het gaat niet om het creëeren van de exacte smaak van een kraam, maar van de béste poffertjes, zoals ze horen.
TS heeft 'originele' poffers gebakken die ze niet zo lekker vond. om het lichter te krijgen gebruik je dan witmeel, boekweit is wat zwaarder en/of de boel moet nog wat meer rijzen, zodat de boel nog iets luchtiger wordt.

Dus nee, TS stelt niet de verkeerde vraag. Jij interpreteert hem wat vreemd.
Whatever...
pi_166083862
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 13:04 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

TS heeft 'originele' poffers gebakken die ze niet zo lekker vond. om het lichter te krijgen gebruik je dan witmeel, boekweit is wat zwaarder en/of de boel moet nog wat meer rijzen, zodat de boel nog iets luchtiger wordt.

Dus nee, TS stelt niet de verkeerde vraag. Jij interpreteert hem wat vreemd.
De poffertjes waren zwaar omdat hij ze niet genoeg heeft laten rijzen.

Niet door de boekweit. Er hoort gewoon boekweit in pofers anders zijn het geen echte poffertjes.
pi_166083929
Stroop in beslag lijkt me raar, maar suiker kan wel (niet te veel).

Misschien kán stroop ook wel maar dan heb je niet de juiste kleur.
  donderdag 20 oktober 2016 @ 16:27:08 #34
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_166084026
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 16:26 schreef sirdanilot het volgende:
Stroop in beslag lijkt me raar, maar suiker kan wel (niet te veel).

Misschien kán stroop ook wel maar dan heb je niet de juiste kleur.
Beter geen stroop in het beslag doen hoor, eventueel later erover gieten.
pi_166084097
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 16:23 schreef sirdanilot het volgende:
Niet door de boekweit. Er hoort gewoon boekweit in pofers anders zijn het geen echte poffertjes.
Hoe kom je daar nou weer bij? Al die rare vooroordelen... Boekweit-idee stamt uit de glutenvrij-hysterie. Je kunt uitstekende poffertjes maken net als je pannenkoeken maakt: 500 gram tarwebloem, 1 liter volle melk, theelepel zout, 4 eieren. Kun je zo'n 200 poffertjes mee maken.

quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 16:23 schreef sirdanilot het volgende:
De poffertjes waren zwaar omdat hij ze niet genoeg heeft laten rijzen.
Volgens mij ben je met iets anders in de war. Het is geen brood. Er hoeft helemaal niets te rijzen. Het gaat over beslag en niet over deeg. Deeg kan rijzen. Beslag niet.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bart2002 op 20-10-2016 16:43:36 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_166084144
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:23 schreef sirdanilot het volgende:
Weer zo'n trollpost van jou.
Je bent wel iedereen aan het beschuldigen these days. Je zou ook eens iets aan kunnen nemen van mensen die er verstand van hebben. En dat heeft Spanky in hoge mate.
pi_166084905
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 16:33 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Hoe kom je daar nou weer bij? Al die rare vooroordelen... Boekweit-idee stamt uit de glutenvrij-hysterie. Je kunt uitstekende poffertjes maken net als je pannenkoeken maakt: 500 gram tarwebloem, 1 liter volle melk, theelepel zout, 4 eieren. Kun je zo'n 200 poffertjes mee maken.

[..]

Volgens mij ben je met iets anders in de war. Het is geen brood. Er hoeft helemaal niets te rijzen. Het gaat over beslag en niet over deeg. Deeg kan rijzen. Beslag niet.
Jij bent zo mogelijk nog een véél ergere troll dan spanky trouwens.

Als beslag niet hoort te rijzen, hoe maak jij dan oliebollen?

En boekweit stamt uit een tijd vér vóór de glutenvrije hysterie. Bovendien is een poffertje met 50% boekweit en 50% tarwebloem sowieso niet glutenvrij (een poffertje met 100% boekweit werkt niet).

Een poffertje is níet hetzelfde als een pannenkoek en het recept voor het beslag is dus ook anders. Je kunt wel kleine pannenkoekjes maken met jouw pannenkoekbeslag maar geen poffertjes.
pi_166084919
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 16:35 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Je bent wel iedereen aan het beschuldigen these days. Je zou ook eens iets aan kunnen nemen van mensen die er verstand van hebben. En dat heeft Spanky in hoge mate.
Van sommige dingen heeft spanky wel verstand maar soms (zoals hier) slaat hij de plank volledig mis.

en jij hebt helemaal nergens verstand van.
pi_166085014
https://www.bakkenzoalsom(...)s-met-boekweit.html/

Zó horen ze.

Al het andere zijn blinis of kleine pannenkoekjes en géén poffertjes.
pi_166085027
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 17:12 schreef sirdanilot het volgende:
en jij hebt helemaal nergens verstand van.
Nou nou nou. Tut tut. Het zit je hoog blijkbaar. Angry Young Man schopt wild om zich heen naar alles wat beweegt en het niet met hem eens is...

Over dat je zonder boekweit geen "echte" poffertjes kunt maken wil ik wel meer horen trouwens.
pi_166085088
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 17:16 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Nou nou nou. Tut tut. Het zit je hoog blijkbaar. Angry Young Man schopt wild om zich heen naar alles wat beweegt en het niet met hem eens is...

Over dat je zonder boekweit geen "echte" poffertjes kunt maken wil ik wel meer horen trouwens.
Wat wil je er meer over horen?

De reden dat veel mensen het zonder boekweit doen is simpel:

- Boekweit is duurder dan gewone bloem
- Veel supermarkten verkopen niet eens meer boekweit, of alleen tegen achterlijk hoog opgeklopte prijzen als 'health food'. Vroeger vond ik het gewoon bij de albert heijn. Nu moet ik naar een 'eko plaza' of zo'n bakfietsen winkel voor mijn boekweit. Niet alleen meel maar ook boekweitegrutten voor de pap trouwens.

Ik zie dan ook veel online recepten zonder boekweit. Maar boekweit hoort in poffertjes, voor de unieke smaak.

Maak het maar eens met en zonder en proef het verschil.
pi_166085157
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 17:19 schreef sirdanilot het volgende:
Maar boekweit hoort in poffertjes, voor de unieke smaak.
En dat is dus gelul. Kun je me een troll vinden maar dat idee zit enkel in je hoofd.
Ik vind het trouwens wel grappig: ruziën over poffertjes. De kookhobby maakt de laagste lusten in de mens los lijkt het.
pi_166085218
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 17:22 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

En dat is dus gelul. Kun je me een troll vinden maar dat idee zit enkel in je hoofd.
Ik vind het trouwens wel grappig: ruziën over poffertjes. De kookhobby maakt de laagste lusten in de mens los lijkt het.
Tsja ik denk dat het feit dat jij kleine pannenkoekjes (zonder gist, niet gerezen) al 'poffertjes' vindt het mijn mening toch iets steekhoudender maakt dan jouw mening.

Ik at laatst ook 'poffertjes' bij iemand, gewoon gemaakt met pannenkoeken mix en omdat het in de poffertjes pan ging waren het ineens 'poffertjes'. Niet te nassen. Niemand vond het lekker.
pi_166085311
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 17:25 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Tsja ik denk dat het feit dat jij kleine pannenkoekjes (zonder gist, niet gerezen) al 'poffertjes' vindt het mijn mening toch iets steekhoudender maakt dan jouw mening.

Ik at laatst ook 'poffertjes' bij iemand, gewoon gemaakt met pannenkoeken mix en omdat het in de poffertjes pan ging waren het ineens 'poffertjes'. Niet te nassen. Niemand vond het lekker.

En ik weet niet waarom je denkt dat zij precies weet hoe "Oma" "het" deed? Traditionele poffertjes uit "oma's" tijd hebben niets te doen met de "unieke" smaak van boekweitmeel. Oma's gebruikten daar geen boekweitmeel voor. Dat was veel te duur en w.s. bestond het nog niet eens in die tijd. Het is een puur hipsterproduct.

Boekweit. In de oudheid veel goedkoper dan meel van graan. En nu precies andersom. Daar komt w.s. het idee vandaan dat die baksels van Boekweit gemaakt moeten zijn.

[ Bericht 10% gewijzigd door Bart2002 op 20-10-2016 17:37:06 ]
pi_166085531
Je blijft maar in herhaling vallen hè.

Boekweit is al een heel oud product en werd al eeuwenlang gebruikt. Niet alleen in poffertjes maar ook in balkenbrij, je kunt er pap van maken etc.

Dat de hipsters het hebben gekaapt doet daar niks aan af.
  Moderator donderdag 20 oktober 2016 @ 17:53:01 #47
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_166085791
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 17:29 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

En ik weet niet waarom je denkt dat zij precies weet hoe "Oma" "het" deed? Traditionele poffertjes uit "oma's" tijd hebben niets te doen met de "unieke" smaak van boekweitmeel. Oma's gebruikten daar geen boekweitmeel voor. Dat was veel te duur en w.s. bestond het nog niet eens in die tijd. Het is een puur hipsterproduct.

Op de schrale (Brabantse) zandgronden een in Drenthe op het hoogveen werd anders veel boekweit verbouwd, zeker wel tot begin 20e eeuw. Boekweit was maar weinig nodig, dus ideaal voor arme gronden.

Bovendien was in oma's tijd tarwe helemaal niet zo gebruikelijk - tenminste in Drenthe niet - daar werd nog lange tijd veel rogge verbouwd en veel minder tarwe.
  Moderator donderdag 20 oktober 2016 @ 17:54:23 #48
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_166085816
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 17:40 schreef sirdanilot het volgende:

Dat de hipsters het hebben gekaapt doet daar niks aan af.
Hetzelfde gebeurt in de VS toch met boerenkool? Hier normaal stevige kost een daar een superfood
pi_166087839
Jakkes, mensen, is het nou nodig om elkaar hier zo aan te vallen? Niet leuk om door te lezen :N
Ik vroeg alleen maar naar de truc waardoor je poffertjes krijgt zoals je ze bij de poffertjeskraam krijgt (ja, rare TT, I know).

Gebruiken ze daar boekweit, dan bak ik ze met boekweit. Gebruiken ze geen boekweit, dan bak ik ze zonder boekweit. Blijkbaar mogen ze ze dan volgens sommige users hier geen poffertjes heten, maar dat boeit me niet. Ik wil graag die smaak nabootsen. En blijkbaar is dat zonder boekweit en met een speciale gietijzeren (of koperen) pan. Ik ga eens onderzoeken.
pi_166087939
quote:
2s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 19:15 schreef Postbus100 het volgende:
Jakkes, mensen, is het nou nodig om elkaar hier zo aan te vallen? Niet leuk om door te lezen :N
Ik vroeg alleen maar naar de truc waardoor je poffertjes krijgt zoals je ze bij de poffertjeskraam krijgt (ja, rare TT, I know).

Gebruiken ze daar boekweit, dan bak ik ze met boekweit. Gebruiken ze geen boekweit, dan bak ik ze zonder boekweit. Blijkbaar mogen ze ze dan volgens sommige users hier geen poffertjes heten, maar dat boeit me niet. Ik wil graag die smaak nabootsen. En blijkbaar is dat zonder boekweit en met een speciale gietijzeren (of koperen) pan. Ik ga eens onderzoeken.
Waarom wil je precies hetzelfde als je elders hebt geproefd.

Streef niet naar het beste, streef naar béter.
pi_166087972
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 19:18 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Waarom wil je precies hetzelfde als je elders hebt geproefd.

Streef niet naar het beste, streef naar béter.
Omdat ik die lekker vind? En die met boekweit vond ik minder lekker. Dus daarom.
pi_166090555
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 16:49 schreef SnoepTomaatje het volgende:

[..]

Ja die dingen zijn zeker niet verkeerd, kant en klare pannenkoeken daarentegen .......
pi_166090706
quote:
2s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 19:15 schreef Postbus100 het volgende:

Ik zou die pan maar even laten... De kans dat die het verschil maken is kleiner dan het weglaten van boekweit en het zorgen voor meer lucht in je beslag door voldoende tijd voor de gist om echt gas te vormen en/of je voegt bakpoeder toe.

Dat gesnob kun je maar beter negeren.
Whatever...
pi_166091537
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 17:16 schreef sirdanilot het volgende:
https://www.bakkenzoalsom(...)s-met-boekweit.html/

Zó horen ze.

Al het andere zijn blinis of kleine pannenkoekjes en géén poffertjes.
Zo maak ik ze ook altijd. Maar moet zeggen dat een pak Koopmans aardig in de buurt komt.
Zit ook boekweitmeel in o.a. en dezelfde verhouding.

Altijd bakken in roomboter TS. Pan goed verhitten, omdraaien als ze nog vochtig zijn. Vaak kun je de eerste al omdraaien zodra je de pan rondom gevuld hebt.
Vind ze thuis net zo lekker smaken als bij zo'n kraam :)
  donderdag 20 oktober 2016 @ 21:31:13 #55
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_166092173
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 20:53 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ik zou die pan maar even laten... De kans dat die het verschil maken is kleiner dan het weglaten van boekweit en het zorgen voor meer lucht in je beslag door voldoende tijd voor de gist om echt gas te vormen en/of je voegt bakpoeder toe.

Dat gesnob kun je maar beter negeren.
Gesnob? Volgens mij begon jij zelf over de gietijzeren pan.
pi_166092378
Wat zijn jullie allemaal lief voor elkaar zeg O+
Nog even en we doen een gezellige topicmeet bij de poffertjeskraam in de Efteling *O*
pi_166093058
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 21:36 schreef Tuned22 het volgende:
Nog even en we doen een gezellige topicmeet bij de poffertjeskraam in de Efteling *O*
Ik ben nog nooit in de Efteling geweest :D :@
pi_166100484
TS, ik waarschuw je vast: restaurant 't Poffertje in de Efteling serveert klassieke poffertjes met een snuf boekweit in de mix. :Y

Verder topic opgeruimd. Het graag bij de poffers houden, lieve mensen! Thanks. ^O^
Let me see you stripped down to the bone
  Moderator vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:38:26 #59
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_166101170
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 08:29 schreef minilot het volgende:
TS, ik waarschuw je vast: restaurant 't Poffertje in de Efteling serveert klassieke poffertjes met een snuf boekweit in de mix. :Y

Verder topic opgeruimd. Het graag bij de poffers houden, lieve mensen! Thanks. ^O^
Wel het verkleinwoord gebruiken Mini, ookal zijn poffertjes voor jou reusachtig misschien :P
Want er bestaan ook pofferts :Y
http://www.dideldom.com/resepten/povverd.shtml
pi_166101268
Ha, correct! :7
Let me see you stripped down to the bone
  vrijdag 21 oktober 2016 @ 14:56:28 #61
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_166106436
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 21:36 schreef Tuned22 het volgende:
In.

Voor de poffertjes van de Efteling zou ik zo een kaartje kopen en naar Kaatsheuvel rijden.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
  Moderator vrijdag 21 oktober 2016 @ 15:24:54 #62
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_166106960
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 14:56 schreef MutedFaith het volgende:

[..]

In.

Voor de poffertjes van de Efteling zou ik zo een kaartje kopen en naar Kaatsheuvel rijden.
Ik ben voordeliger uit als ik een poffertjespan koop :7
pi_166124703
quote:
Dat klopt!
Zolang er was is, is er leven.
pi_166129338
Je kunt overigens ook drie in de pan maken ipv poffertjes, als je geen pan wil aanschaffen (ik heb zelf geen poffertjespan want daar heb ik geen plek voor). Alleen hoort dat eigenlijk wel met rozijnen erin, maar kan ook zonder.

De Amerikaanse pancakes etc. komen oorspronkelijk van nederlandse drie-in-de-pan en poffertjes, en niet van onze eigen pannenkoek. Net als de donut, die komt van onze oliebol.
pi_166129654
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 18:12 schreef sirdanilot het volgende:
Alleen hoort dat eigenlijk wel met rozijnen erin
En Boekweit. :)
Ik vraag me nog steeds af hoe jij denkt dat het allemaal volgens strenge regels moet omdat het anders niet volkseigen en authentiek is. Het is puur kooknazisme fundamentalisme m.i. Terwijl je gewoon puur iets willekeurigs kunt doen met uitstekend resultaat. Het luistert allemaal niet zo nauw. Laat dat los. :)

[ Bericht 9% gewijzigd door Bart2002 op 22-10-2016 18:39:51 ]
pi_166131010
quote:
10s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 09:38 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Wel het verkleinwoord gebruiken Mini, ookal zijn poffertjes voor jou reusachtig misschien :P
Want er bestaan ook pofferts :Y
http://www.dideldom.com/resepten/povverd.shtml
Poffert O+ Nostalgie. Maakte mijn moeder vroeger vaak.
pi_166131191
quote:
:D ga ik eens proberen :Y)
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_166131285
Maar begin eens met een ZWARE gietijzeren poffertjespan/plaat.

Door de massa is de temperatuur stabieler en dus makkelijker goed af te stellen op ideale temperatuur.
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_166135779
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 18:30 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

En Boekweit. :)
Ik vraag me nog steeds af hoe jij denkt dat het allemaal volgens strenge regels moet omdat het anders niet volkseigen en authentiek is. Het is puur kooknazisme fundamentalisme m.i. Terwijl je gewoon puur iets willekeurigs kunt doen met uitstekend resultaat. Het luistert allemaal niet zo nauw. Laat dat los. :)
Drie in de pan hoeft niet met boekweit volgens mij maar wij maakten dat eigenlijk nooit.
  zondag 23 oktober 2016 @ 12:32:28 #70
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_166143919
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 07:58 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

Waarschijnlijk heb je nog gelijk ook!
Piet heeft altijd gelijk 😴
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
  zondag 23 oktober 2016 @ 13:59:41 #71
139677 Curiosity
pi_166145878
Hier een recept uit een boek van 1964.

pi_166147436
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 13:59 schreef Curiosity het volgende:
Hier een recept uit een boek van 1964.

[ link | afbeelding ]
Prachtig! Hier laten ze trouwens dus wel ruimte over voor poffertjes met alleen tarwebloem. En stroop er dus doorheen.

Schaamteloze vraag: kan je ook een foto maken van dat volledige recept daaronder (poffert) :@
  zondag 23 oktober 2016 @ 15:26:36 #73
139677 Curiosity
pi_166147526
quote:
2s.gif Op zondag 23 oktober 2016 15:22 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Prachtig! Hier laten ze trouwens dus wel ruimte over voor poffertjes met alleen tarwebloem. En stroop er dus doorheen.

Schaamteloze vraag: kan je ook een foto maken van dat volledige recept daaronder (poffert) :@
Maar natuurlijk. Doe ik straks even.
  zondag 23 oktober 2016 @ 15:44:26 #74
139677 Curiosity
pi_166147909
quote:
2s.gif Op zondag 23 oktober 2016 15:22 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Alstublieft

pi_166147995
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 15:44 schreef Curiosity het volgende:

[..]

Alstublieft

[ link | afbeelding ]
^O^ Dank!
pi_166148481
Ik ben verre van een poffertjes-expert maar het zou me niet veel verbazen dat de poffertjes in de kraam smaken zoals ze smaken door extra suiker (of karamel) door het beslag en/of iets van vanille-aroma of wellicht kaneel-extract.
pi_166158964
Ik verdenk Koopmans er al jaren van dat er aan de k&k horeca bakmixen extra smaken, inderdaad zoals vanille, worden toegevoegd vergeleken met de k&k supermarkt mixen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')