Wat zou dan wel een mooie verhouding zijn? 90/10%?quote:Op woensdag 19 oktober 2016 16:42 schreef derLudolf het volgende:
Teveel boekweit wrs? Zo'n kraam gebruikt k&k mix met veel minder of geen boekweit (is relatief duur) Van boekweit worden ze wel zwaar in elk geval.
Ik wil ze gewoon zelf kunnen bakkenquote:Op woensdag 19 oktober 2016 16:43 schreef SnoepTomaatje het volgende:
Kant en klare poffertjes 4 minuten op 180 graden in de airfryer!
Smaken net zo als bij de poffertjeskraam
quote:Op woensdag 19 oktober 2016 16:43 schreef SnoepTomaatje het volgende:
Geen idee, moet je proberen.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 16:44 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Wat zou dan wel een mooie verhouding zijn? 90/10%?
En misschien met bakpoeder ipv met gist?
Een aluminium pan, maar dat schijnt niet zoveel uit te maken volgens internet.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 16:48 schreef Lienekien het volgende:
Wat heb je voor pan? Was die heet genoeg?
Heb je er ooit lekkere poffertjes in gebakken?quote:Op woensdag 19 oktober 2016 16:49 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Een aluminium pan, maar dat schijnt niet zoveel uit te maken volgens internet.
Verder was hij heet genoegHij stond namelijk in het begin te roken
Maar het is gewoon niet waar. Of je bent bij een wel hele slechte kraam geweest.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 16:49 schreef SnoepTomaatje het volgende:
[..]
Voor mij was het een openbaring
Ik bak vrijwel nooit poffertjesquote:Op woensdag 19 oktober 2016 16:52 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Heb je er ooit lekkere poffertjes in gebakken?
Misschien wel aan je pan.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 16:54 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Ik bak vrijwel nooit poffertjes, dus nee. Maar denk toch echt dat er iets aan de smaak en daarmee het recept lag en niet zozeer aan mijn bakkwaliteiten.
Lukt het jou dan wel om poffertjes te bakken die lijken op die van een kraam?quote:
Tja, dat vond ik ook wel vreemd, maar he, internet zegt dat dat de klassieke poffertjes zijnquote:
<pakt een kookboek en likt er aan>quote:Recept voor poffertjes dat smaakt naar dat van de poffertjeskraam
Van poffertjes uit zo'n antiaanbakpan ben ik ooit vreselijk over mijn nek gegaan. Dat was zo traumatisch dat ik sindsdien zeker tien jaar niet meer heb gekotst.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 16:58 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Lukt het jou dan wel om poffertjes te bakken die lijken op die van een kraam?
quote:Op woensdag 19 oktober 2016 22:49 schreef markmarkmark het volgende:
ik heb tijdje in een poffertjes kraam gestaan.
gebruikte gewoon meel en geen gist en bakken in olie
Haha, bedankt Piet, voor je nuchterheidquote:Op woensdag 19 oktober 2016 23:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Als het zo moet smaken als bij de kraam, neem een goedkope. kant en klaar mix met veel synthetische aromas en bak in een horeca margarine met boteraroma
quote:Op woensdag 19 oktober 2016 23:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Als het zo moet smaken als bij de kraam, neem een goedkope. kant en klaar mix met veel synthetische aromas en bak in een horeca margarine met boteraroma
Weer zo'n trollpost van jou. Ik kon me nooit herinneren dat jij een troll was ???quote:Op woensdag 19 oktober 2016 23:09 schreef Spanky78 het volgende:
eit gebruiken, dan worden het eerder blini's.
En de gist zou je even kunnen starten door het tien minuten voor het mengen met de rest op te lossen in de suiker met een kopje van de lauwe melk.
Volgens mij bakken poffertjeskramen in olie, dat smaakt wel echt wat anders dan boter. Ik denk dat ik het met boter lekkerder vind. Overigens hebben zij wel mooie zware gietijzeren pannen, dat effect is lastig na te maken; maar vooral niet
Hoort er misschien wel in - geen idee - maar ik denk dat dat niet in de mix zit die die kraampjes gebruiken. Boekweit is duur, tarwebloem kost geen drol.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 12:23 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Weer zo'n trollpost van jou. Ik kon me nooit herinneren dat jij een troll was ???
In poffertjes hóórt boekweit. Echter kun je wel spelen met de verhoudingen.
Dat denk ik ook.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 12:26 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Hoort er misschien wel in - geen idee - maar ik denk dat dat niet in de mix zit die die kraampjes gebruiken. Boekweit is duur, tarwebloem kost geen drol.
nee geen stroop.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 23:30 schreef Postbus100 het volgende:
[..]![]()
Verder experimenteren in deze richting dus. Hadden jullie ook stroop door het beslag? (dat lees ik in sommige recepten maar vind ik wel bijzonder)
TS heeft 'originele' poffers gebakken die ze niet zo lekker vond. om het lichter te krijgen gebruik je dan witmeel, boekweit is wat zwaarder en/of de boel moet nog wat meer rijzen, zodat de boel nog iets luchtiger wordt.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 12:35 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Dat denk ik ook.
Ik denk dat TS dan ook de verkeerde vraag stelt. Het gaat niet om het creëeren van de exacte smaak van een kraam, maar van de béste poffertjes, zoals ze horen.
De poffertjes waren zwaar omdat hij ze niet genoeg heeft laten rijzen.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 13:04 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
TS heeft 'originele' poffers gebakken die ze niet zo lekker vond. om het lichter te krijgen gebruik je dan witmeel, boekweit is wat zwaarder en/of de boel moet nog wat meer rijzen, zodat de boel nog iets luchtiger wordt.
Dus nee, TS stelt niet de verkeerde vraag. Jij interpreteert hem wat vreemd.
Beter geen stroop in het beslag doen hoor, eventueel later erover gieten.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 16:26 schreef sirdanilot het volgende:
Stroop in beslag lijkt me raar, maar suiker kan wel (niet te veel).
Misschien kán stroop ook wel maar dan heb je niet de juiste kleur.
Hoe kom je daar nou weer bij? Al die rare vooroordelen... Boekweit-idee stamt uit de glutenvrij-hysterie. Je kunt uitstekende poffertjes maken net als je pannenkoeken maakt: 500 gram tarwebloem, 1 liter volle melk, theelepel zout, 4 eieren. Kun je zo'n 200 poffertjes mee maken.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 16:23 schreef sirdanilot het volgende:
Niet door de boekweit. Er hoort gewoon boekweit in pofers anders zijn het geen echte poffertjes.
Volgens mij ben je met iets anders in de war. Het is geen brood. Er hoeft helemaal niets te rijzen. Het gaat over beslag en niet over deeg. Deeg kan rijzen. Beslag niet.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 16:23 schreef sirdanilot het volgende:
De poffertjes waren zwaar omdat hij ze niet genoeg heeft laten rijzen.
Je bent wel iedereen aan het beschuldigen these days. Je zou ook eens iets aan kunnen nemen van mensen die er verstand van hebben. En dat heeft Spanky in hoge mate.quote:
Jij bent zo mogelijk nog een véél ergere troll dan spanky trouwens.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 16:33 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Hoe kom je daar nou weer bij? Al die rare vooroordelen... Boekweit-idee stamt uit de glutenvrij-hysterie. Je kunt uitstekende poffertjes maken net als je pannenkoeken maakt: 500 gram tarwebloem, 1 liter volle melk, theelepel zout, 4 eieren. Kun je zo'n 200 poffertjes mee maken.
[..]
Volgens mij ben je met iets anders in de war. Het is geen brood. Er hoeft helemaal niets te rijzen. Het gaat over beslag en niet over deeg. Deeg kan rijzen. Beslag niet.
Van sommige dingen heeft spanky wel verstand maar soms (zoals hier) slaat hij de plank volledig mis.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 16:35 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Je bent wel iedereen aan het beschuldigen these days. Je zou ook eens iets aan kunnen nemen van mensen die er verstand van hebben. En dat heeft Spanky in hoge mate.
Nou nou nou. Tut tut. Het zit je hoog blijkbaar. Angry Young Man schopt wild om zich heen naar alles wat beweegt en het niet met hem eens is...quote:Op donderdag 20 oktober 2016 17:12 schreef sirdanilot het volgende:
en jij hebt helemaal nergens verstand van.
Wat wil je er meer over horen?quote:Op donderdag 20 oktober 2016 17:16 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nou nou nou. Tut tut. Het zit je hoog blijkbaar. Angry Young Man schopt wild om zich heen naar alles wat beweegt en het niet met hem eens is...
Over dat je zonder boekweit geen "echte" poffertjes kunt maken wil ik wel meer horen trouwens.
En dat is dus gelul. Kun je me een troll vinden maar dat idee zit enkel in je hoofd.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 17:19 schreef sirdanilot het volgende:
Maar boekweit hoort in poffertjes, voor de unieke smaak.
Tsja ik denk dat het feit dat jij kleine pannenkoekjes (zonder gist, niet gerezen) al 'poffertjes' vindt het mijn mening toch iets steekhoudender maakt dan jouw mening.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 17:22 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
En dat is dus gelul. Kun je me een troll vinden maar dat idee zit enkel in je hoofd.
Ik vind het trouwens wel grappig: ruziën over poffertjes. De kookhobby maakt de laagste lusten in de mens los lijkt het.
quote:Op donderdag 20 oktober 2016 17:25 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Tsja ik denk dat het feit dat jij kleine pannenkoekjes (zonder gist, niet gerezen) al 'poffertjes' vindt het mijn mening toch iets steekhoudender maakt dan jouw mening.
Ik at laatst ook 'poffertjes' bij iemand, gewoon gemaakt met pannenkoeken mix en omdat het in de poffertjes pan ging waren het ineens 'poffertjes'. Niet te nassen. Niemand vond het lekker.
Op de schrale (Brabantse) zandgronden een in Drenthe op het hoogveen werd anders veel boekweit verbouwd, zeker wel tot begin 20e eeuw. Boekweit was maar weinig nodig, dus ideaal voor arme gronden.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 17:29 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
En ik weet niet waarom je denkt dat zij precies weet hoe "Oma" "het" deed? Traditionele poffertjes uit "oma's" tijd hebben niets te doen met de "unieke" smaak van boekweitmeel. Oma's gebruikten daar geen boekweitmeel voor. Dat was veel te duur en w.s. bestond het nog niet eens in die tijd. Het is een puur hipsterproduct.
Hetzelfde gebeurt in de VS toch met boerenkool? Hier normaal stevige kost een daar een superfoodquote:Op donderdag 20 oktober 2016 17:40 schreef sirdanilot het volgende:
Dat de hipsters het hebben gekaapt doet daar niks aan af.
Waarom wil je precies hetzelfde als je elders hebt geproefd.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 19:15 schreef Postbus100 het volgende:
Jakkes, mensen, is het nou nodig om elkaar hier zo aan te vallen? Niet leuk om door te lezen![]()
Ik vroeg alleen maar naar de truc waardoor je poffertjes krijgt zoals je ze bij de poffertjeskraam krijgt (ja, rare TT, I know).
Gebruiken ze daar boekweit, dan bak ik ze met boekweit. Gebruiken ze geen boekweit, dan bak ik ze zonder boekweit. Blijkbaar mogen ze ze dan volgens sommige users hier geen poffertjes heten, maar dat boeit me niet. Ik wil graag die smaak nabootsen. En blijkbaar is dat zonder boekweit en met een speciale gietijzeren (of koperen) pan. Ik ga eens onderzoeken.
Omdat ik die lekker vind? En die met boekweit vond ik minder lekker. Dus daarom.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 19:18 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Waarom wil je precies hetzelfde als je elders hebt geproefd.
Streef niet naar het beste, streef naar béter.
Ja die dingen zijn zeker niet verkeerd, kant en klare pannenkoeken daarentegen .......quote:Op woensdag 19 oktober 2016 16:49 schreef SnoepTomaatje het volgende:
[..]
Voor mij was het een openbaring
Ik zou die pan maar even laten... De kans dat die het verschil maken is kleiner dan het weglaten van boekweit en het zorgen voor meer lucht in je beslag door voldoende tijd voor de gist om echt gas te vormen en/of je voegt bakpoeder toe.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 19:15 schreef Postbus100 het volgende:
Jakkes, mensen, is het nou nodig om elkaar hier zo aan te vallen? Niet leuk om door te lezen![]()
Ik vroeg alleen maar naar de truc waardoor je poffertjes krijgt zoals je ze bij de poffertjeskraam krijgt (ja, rare TT, I know).
Gebruiken ze daar boekweit, dan bak ik ze met boekweit. Gebruiken ze geen boekweit, dan bak ik ze zonder boekweit. Blijkbaar mogen ze ze dan volgens sommige users hier geen poffertjes heten, maar dat boeit me niet. Ik wil graag die smaak nabootsen. En blijkbaar is dat zonder boekweit en met een speciale gietijzeren (of koperen) pan. Ik ga eens onderzoeken.
Zo maak ik ze ook altijd. Maar moet zeggen dat een pak Koopmans aardig in de buurt komt.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 17:16 schreef sirdanilot het volgende:
https://www.bakkenzoalsom(...)s-met-boekweit.html/
Zó horen ze.
Al het andere zijn blinis of kleine pannenkoekjes en géén poffertjes.
Gesnob? Volgens mij begon jij zelf over de gietijzeren pan.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 20:53 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik zou die pan maar even laten... De kans dat die het verschil maken is kleiner dan het weglaten van boekweit en het zorgen voor meer lucht in je beslag door voldoende tijd voor de gist om echt gas te vormen en/of je voegt bakpoeder toe.
Dat gesnob kun je maar beter negeren.
Ik ben nog nooit in de Efteling geweestquote:Op donderdag 20 oktober 2016 21:36 schreef Tuned22 het volgende:
Wat zijn jullie allemaal lief voor elkaar zeg![]()
Nog even en we doen een gezellige topicmeet bij de poffertjeskraam in de Efteling
Wel het verkleinwoord gebruiken Mini, ookal zijn poffertjes voor jou reusachtig misschienquote:Op vrijdag 21 oktober 2016 08:29 schreef minilot het volgende:
TS, ik waarschuw je vast: restaurant 't Poffertje in de Efteling serveert klassieke poffertjes met een snuf boekweit in de mix.
Verder topic opgeruimd. Het graag bij de poffers houden, lieve mensen! Thanks.
In.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 21:36 schreef Tuned22 het volgende:
Wat zijn jullie allemaal lief voor elkaar zeg![]()
Nog even en we doen een gezellige topicmeet bij de poffertjeskraam in de Efteling
Ik ben voordeliger uit als ik een poffertjespan koopquote:Op vrijdag 21 oktober 2016 14:56 schreef MutedFaith het volgende:
[..]
In.
Voor de poffertjes van de Efteling zou ik zo een kaartje kopen en naar Kaatsheuvel rijden.
Dat klopt!quote:Op woensdag 19 oktober 2016 16:43 schreef SnoepTomaatje het volgende:
En Boekweit.quote:Op zaterdag 22 oktober 2016 18:12 schreef sirdanilot het volgende:
Alleen hoort dat eigenlijk wel met rozijnen erin
Poffertquote:Op vrijdag 21 oktober 2016 09:38 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Wel het verkleinwoord gebruiken Mini, ookal zijn poffertjes voor jou reusachtig misschien
Want er bestaan ook pofferts
http://www.dideldom.com/resepten/povverd.shtml
quote:Op woensdag 19 oktober 2016 16:43 schreef SnoepTomaatje het volgende:
Drie in de pan hoeft niet met boekweit volgens mij maar wij maakten dat eigenlijk nooit.quote:Op zaterdag 22 oktober 2016 18:30 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
En Boekweit.
Ik vraag me nog steeds af hoe jij denkt dat het allemaal volgens strenge regels moet omdat het anders niet volkseigen en authentiek is. Het is puur kooknazisme fundamentalisme m.i. Terwijl je gewoon puur iets willekeurigs kunt doen met uitstekend resultaat. Het luistert allemaal niet zo nauw. Laat dat los.![]()
Piet heeft altijd gelijk 😴quote:Op donderdag 20 oktober 2016 07:58 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
Waarschijnlijk heb je nog gelijk ook!
Prachtig! Hier laten ze trouwens dus wel ruimte over voor poffertjes met alleen tarwebloem. En stroop er dus doorheen.quote:Op zondag 23 oktober 2016 13:59 schreef Curiosity het volgende:
Hier een recept uit een boek van 1964.
[ link | afbeelding ]
Maar natuurlijk. Doe ik straks even.quote:Op zondag 23 oktober 2016 15:22 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Prachtig! Hier laten ze trouwens dus wel ruimte over voor poffertjes met alleen tarwebloem. En stroop er dus doorheen.
Schaamteloze vraag: kan je ook een foto maken van dat volledige recept daaronder (poffert)
Alstublieftquote:Op zondag 23 oktober 2016 15:22 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Prachtig! Hier laten ze trouwens dus wel ruimte over voor poffertjes met alleen tarwebloem. En stroop er dus doorheen.
Schaamteloze vraag: kan je ook een foto maken van dat volledige recept daaronder (poffert)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |