quote:Op zondag 11 februari 2018 13:47 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Nu we toch vrolijk aan het speculeren zijn:
https://www.trouw.nl/home(...)ls-paulus-~a5f1396b/
Jezus stierf niet aan het kruis, maar keerde terug als Paulus
Monic Slingerland– 25 juli 2008
Paulus was eigenlijk Jezus. Die spectaculaire conclusie trekt de Lena Einhorn uit vergelijkend onderzoek van evangelieteksten over het leven van Jezus en geschiedwerk van Flavius Josephus.
Deze studie, het is niet mijn idee.quote:Op zondag 11 februari 2018 13:45 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Hoe kom je dan bij Kajafas? Die komt toch alleen maar voor in de bronnen als de hogepriester rond 30 nC?
Precies, wat mij betreft laten we dat rusten. De 'studie' waar je naar verwijst is amateuristisch geleuter.quote:Op zondag 11 februari 2018 14:02 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Deze studie, het is niet mijn idee.
http://jesusking.info/De%20Kefas%20van%20Paulus%20is%20Kaifas.pdf
Maar laten we het hier over Vergeer houden. Petrus-Kajafas kan wel in een nieuw topic.
Dat boek heb ik hier nog liggen inderdaad, maar is al heel wat jaren geleden dat ik dat gelezen heb. Interessante hypothese om te zien wat voor mogelijke vragen het zou beantwoorden.quote:Op zondag 11 februari 2018 13:47 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Nu we toch vrolijk aan het speculeren zijn:
https://www.trouw.nl/home(...)ls-paulus-~a5f1396b/
Jezus stierf niet aan het kruis, maar keerde terug als Paulus
Monic Slingerland– 25 juli 2008
Paulus was eigenlijk Jezus. Die spectaculaire conclusie trekt de Lena Einhorn uit vergelijkend onderzoek van evangelieteksten over het leven van Jezus en geschiedwerk van Flavius Josephus.
Wel verrassend hoe nauw dit aansluit met wat ik al heb samen gesprokkeld en nooit dit boek heb gelezen. Heb het dan wel enkel over dit deel van het boek :quote:Op zondag 11 februari 2018 14:02 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Deze studie, het is niet mijn idee.
http://jesusking.info/De%20Kefas%20van%20Paulus%20is%20Kaifas.pdf
Off topic is dit ook al niet, gezien Ch. Vergeer dit standpunt deelt.quote:Toen Lucas zijn Evangelie schreef, gebruikte hij de uitdrukking: ‘epi archiereōs Anna kai Kai(a)pha’, en vertaald is dit: onder de hogepriester (enkelvoud!) Annas en Kaifas. De afwezigheid van de aanduiding “hogepriester” voor Kaifas bewijst dat het woord “Kaifas” al voldoende de unieke functievan deze officiële hogepriester uitdrukte, en dat het schrijven van “de hogepriester Kaifas” voor Jozef, een pleonasme zou zijn.
Nog een bevestiging wordt gevonden in Jezus’ metafoor: “Op mijn beurt zeg ik u: Gij zijt Petrus; en op deze steenrots zal Ik mijn Kerk bouwen en de poorten der hel zullen haar niet overweldigen. Ik zal u de sleutels geven van het Rijk der hemelen en wat gij zult binden op aarde, zal ook in de hemel gebonden zijn en wat gij zult ontbinden op aarde, zal ook in de hemel ontbonden zijn.’ ” (Matt 16,18-19)
Door Simon de naam Petrus of Kefas te geven, gaf Jezus aan Simon de bijnaam van de hogepriester Kaifas en stelde hij Simon zo aan om (de aardse) hogepriester van het Nieuwe Verbond te zijn, als de plaatsbekleder van Jezus Christus Zelf, die de eeuwige Hogepriester is (Heb 10,10-14). Petrus’ hogepriesterschap zou net zo lang moeten duren en zou net zo fundamenteel, met betrekking tot de geldigheid van het priesterlijk dienstwerk, moeten zijn als Kaifas’ hogepriesterschap was.
En, zoals ik hierboven heb aangetoond, is het volstrekt onjuist.quote:Op zondag 11 februari 2018 15:07 schreef ATON het volgende:
[..]
Wel verrassend hoe nauw dit aansluit met wat ik al heb samen gesprokkeld en nooit dit boek heb gelezen. Heb het dan wel enkel over dit deel van het boek :
[..]
Off topic is dit ook al niet, gezien Ch. Vergeer dit standpunt deelt.
Was ik niet duidelijk genoeg ?quote:Op zondag 11 februari 2018 16:01 schreef Cognitor het volgende:
[..]
En, zoals ik hierboven heb aangetoond, is het volstrekt onjuist.
In Luc 3:1 staat ἐπὶ ἀρχιερέως ... Καϊάφα, dus niet Kaifa(s) zoals die amateur in die broddelpaper schrijft.
En verder weten we dus dat Qajjafa geschreven wordt qof - yod - pe - aleph en Kefa kaf - leesmoeder yod - pe - alef. Je kunt dus alleen een verband leggen als je geen Aramees kent.
Om nog even hierop terug te komen.quote:Op zaterdag 10 februari 2018 10:31 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Hoe weet je dat dit eerder barjona ('terrorist') betekent?
Dat lijkt me dan weer vergezocht, wantquote:Op zondag 11 februari 2018 17:19 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Waarbij Vergeer volledig voorbij gaat aan de midrasj van Markus,
Bar Jona > boek Jona > grote vis > simon de visser
In johannes wordt gewoon bevestigd dat het zoon van jonah betekentquote:Op zondag 11 februari 2018 17:22 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Dat lijkt me dan weer vergezocht, want
1. Barjona komt niet voor in Marcus;
2. Barjona is waarschijnlijk een versimpelde vorm van Barjochanan > zoon van Johannes. Dus gewoon een patroniem.
Sommige handschriften hebben dat inderdaad, maar de oudste handschriften zoals papyrus 66 en 75 hebben zoon van Johannes. De lezing Jona is wschl een aanpassing aan Matteüs.quote:Op zondag 11 februari 2018 18:21 schreef Manke het volgende:
[..]
In johannes wordt gewoon bevestigd dat het zoon van jonah betekent
Simon o ouios Iona.
Of voldoet dat niet?
"De vissers " kan best ook een andere betekenis hebben, dus goed dat je dit aanhaalt.quote:Op zondag 11 februari 2018 17:19 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Waarbij Vergeer volledig voorbij gaat aan de midrasj van Markus,
Bar Jona > boek Jona > grote vis > simon de visser
Nee 3 dagen en nachten betekent gewoon 3 dagen en nachten. Het Jonaverhaal is natuurlijjk nooit echt gebeurd, maar dat terzijde.quote:Op zondag 11 februari 2018 18:52 schreef ATON het volgende:
[..]
"De vissers " kan best ook een andere betekenis hebben, dus goed dat je dit aanhaalt.
Het verhaal gaat over ene Jona die door een grote vis wordt uitgespuwd na er een tijd in is verbleven. Klassieke versie gaat gaat het om 3 dagen, maar kan ook 3 tijden betekenen. Als men dit als een midrasj wil zien gaat het om 3 maal dat de jood opnieuw wordt uitgespuwd na steeds een bezetting van een "grote vis ", een grootmacht. Zo werd Jona door de Assyriërs, de Babyloniërs en de Grieken uitgespuwd. Jona werd het symbool van bevrijding en daar keek men toen naar uit. Iedere jood kende dit verhaal en werd aan het begin van de eerste eeuw overal als tags aangebracht. Het verzet kwam zo aan zijn schuilnaam ' de vissers '. In de 6 ossuari tombe werd zelfs een kistje gevonden met dit symbool versiert.
https://jamestabor.com/an(...)-talpiot-jonah-tomb/
Niet te verwarren met de 10 ossuari tombe wat zowat 50 m. verder ligt.
Ik ben absoluut niet meer in jouw post geïnteresseerd, is nog steeds niet duidelijk ?quote:Op zondag 11 februari 2018 19:04 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Nee 3 dagen en nachten betekent gewoon 3 dagen en nachten. Het Jonaverhaal is natuurlijjk nooit echt gebeurd, maar dat terzijde.
Als je zo vriendelijk wilt zijn aan de hand van bronnen te onderbouwen dat
- Jona een symbool van bevrijding was aan het begin van de eerste eeuw;
- dat het verzet als schuilnaam 'de vissers' had;
- dat er een ossuarium is met de vis van Jona (ik weet dat Tabor dit beweert, maar er is geen enkele andere wetenschapper buiten zijn team die dit aannemelijk vindt, zoek maar na op verschillende blogs).
Zoon van Johannes komt uit het evangelie naar Johannes, Barjona komt uit Mattheus. Waarom weegt evangelist Johannes zwaarder voor betrouwbaarheid dan Mattheus?quote:Op zondag 11 februari 2018 17:22 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Dat lijkt me dan weer vergezocht, want
1. Barjona komt niet voor in Marcus;
2. Barjona is waarschijnlijk een versimpelde vorm van Barjochanan > zoon van Johannes. Dus gewoon een patroniem.
Effe dimmen Aton.quote:Op zondag 11 februari 2018 20:03 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik ben absoluut niet meer in jouw post geïnteresseerd, is nog steeds niet duidelijk ?
Ik dimmen? Voor wie en voor wat ? Ik wil enkel discussiëren met mensen met rede en dat zal je toch wel al gemerkt hebben.quote:
Nou er zijn dus twee tradities, en je moet dus gaan nadenken hoe je het ontstaan ervan wilt verklaren. En dan is de vraag: is de versie die Johannes geeft een goede interpretatie van Barjona? Het gaat er dan niet om dat Matteüs in dit opzicht betrouwbaarder of juist niet is.quote:Op zondag 11 februari 2018 20:06 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Zoon van Johannes komt uit het evangelie naar Johannes, Barjona komt uit Mattheus. Waarom weegt evangelist Johannes zwaarder voor betrouwbaarheid dan Mattheus?
De fantasie is een beetje met je op de loop gegaan hè?quote:Op zondag 11 februari 2018 20:52 schreef Szikha2 het volgende:
Zo moest de messias lijden. En niet zo n beetje.
Ohja wel het bewijs is de talmud. Hun eigen creatiequote:Op zondag 11 februari 2018 20:54 schreef Cognitor het volgende:
[..]
De fantasie is een beetje met je op de loop gegaan hè?
Neem nu het gequoote stukje hierboven. Er is geen enkel bewijs, ik herhaal, geen enkel bewijs, dat Joden vóór het optreden van Jezus dachten dat de messias moest lijden.
Hopelijk ben je ervan op de hoogte dat de Talmud uit 500-600 nC komt.quote:Op zondag 11 februari 2018 20:59 schreef Szikha2 het volgende:
[..]
Ohja wel het bewijs is de talmud. Hun eigen creatie
Lees sanhedrin 98b
http://www.come-and-hear.com/sanhedrin/sanhedrin_98.html
Let op ze spreken over het verleden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |