FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Wie heeft er hier eigenlijk voorrang?
Annedinsdag 18 oktober 2016 @ 08:43
Denk even een denkbeeldige fietser bij het plaatje; wie heeft er dan voorrang?
De auto die de straat uit komt rijden en rechtsaf slaat? Of de fietser die oversteekt?

Geldt hier een rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor? Of toch net niet?
Ik denk zelf het eerste. Fietsers krijgen echter in ieder geval eigenlijk nooit voorrang, ze stoppen allen ook braaf, maar volgens mij hebben ze er toch wel echt recht op..

Wat denken jullie?

1fd5zr.jpg

5v64uc.jpg
#ANONIEMdinsdag 18 oktober 2016 @ 08:44
Fietser
bonkedinsdag 18 oktober 2016 @ 08:45
wat je zegt :)
rechtdoor op dezelfde weg heeft voorrang dus een auto moet wachten tot de fietser overgestoken is
Coritchandodinsdag 18 oktober 2016 @ 08:46
Fietser.
Rechtdoor op dezelfde weg, zoals je zelf zegt.
Fietser hoeft alleen voorrang te verlenen aan het kruisende verkeer (zie haaientanden).

Dat paaltje in het midden van het fietspad is ook bijzonder intelligent overigens :')
de_boswachterdinsdag 18 oktober 2016 @ 08:48
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 08:46 schreef Coritchando het volgende:
Dat paaltje in het midden van het fietspad is ook bijzonder intelligent overigens :')
Waarom inderdaad ? Je ziet het vaker. Dan proberen ze te markeren dat het fietspad een linker en rechterkant heeft. Kan dat niet anders, zoiets is levensgevaarlijk.....

En ik denk ook de fietser overigens, want rechtdoorgaand verkeer.
Alhoewel als ik in de auto zit dan waarschijnlijk had gedacht; ik heb een motorvoertuig dus stoppen met je kutfiets.
MarieAlicedinsdag 18 oktober 2016 @ 08:49
Ik zou zeggen fietser maar ik heb er wel totaal geen onderbouwing voor.

Edit: rechtdoorgaand voorrang op afslaan, mja. Tzal dat geweest zijn. :s)
BaardaapAddinsdag 18 oktober 2016 @ 08:57
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 08:46 schreef Coritchando het volgende:
Fietser.
Rechtdoor op dezelfde weg, zoals je zelf zegt.
Fietser hoeft alleen voorrang te verlenen aan het kruisende verkeer (zie haaientanden).

Dat paaltje in het midden van het fietspad is ook bijzonder intelligent overigens :')
Precies!

Hier in de buurt hebben ze ook van die paaltjes; donkerbruine plasticachtige paaltjes. Met in een sleuf in de kop twee min of meer reflecterende strips (wit en/of rood gelakt), maar in die sleuf en op die hoogte zie je die amper ('t paaltje zelf én die strips).

diamantkoppaal.JPG?height=250&width=630

Typisch gevalletje 'ontworpen door en voor automobilisten' paaltjes die gewoon ook maar op fietspaden gebruikt worden. Terwijl je ogen op de fiets gezeten hoger geplaatst zijn dan als je in een auto zit natuurlijk.
Annedinsdag 18 oktober 2016 @ 08:59
Grappig dat we het hier eens zijn, maar dat het in de praktijk dus compleet anders gaat.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook nooit stop, maar dat komt meer doordat de fietsers zelf ook altijd wachten. En om nou op elkaar te gaan wachten.. :@ :').

En daarnaast kan ik vaak wel oprijden, maar de fietser niet, vanwege het verkeer van de andere kant, wat dan weer géén voorrang hoeft te verlenen aan de fietser. En dat tussenstuk, waar ze kunnen wachten, is niet heel erg super groot.
#ANONIEMdinsdag 18 oktober 2016 @ 09:05
Kom zelf dagelijks in deze situatie als fietser, maar daar maak ik nooit mee dat een auto mijn kant op moet. Als dat een keer wel het geval is ga ik me er niet voor gooien iig, want ben te bang dat daar totaal niet op gerekend wordt. :')

Ik ga ook wel vaak op het kleine middenstukje staan als het druk is trouwens.
Coritchandodinsdag 18 oktober 2016 @ 09:11
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 08:57 schreef BaardaapAd het volgende:

[..]

Precies!

Hier in de buurt hebben ze ook van die paaltjes; donkerbruine plasticachtige paaltjes. Met in een sleuf in de kop twee min of meer reflecterende strips (wit en/of rood gelakt), maar in die sleuf en op die hoogte zie je die amper ('t paaltje zelf én die strips).

[ afbeelding ]

Typisch gevalletje 'ontworpen door en voor automobilisten' paaltjes die gewoon ook maar op fietspaden gebruikt worden. Terwijl je ogen op de fiets gezeten hoger geplaatst zijn dan als je in een auto zit natuurlijk.
Zolang ze nog aan de zijkant van het fietspad staan is het te accepteren. Maar gewoon midden op een donkere paal, dat is vragen om problemen.

Belachelijke paaltjes, maak ze dan wit of hoger...
bonkedinsdag 18 oktober 2016 @ 09:17
en wat als er ipv zo´n kruising nu een rotonde staat? :)
Coritchandodinsdag 18 oktober 2016 @ 09:19
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 09:17 schreef bonke het volgende:
en wat als er ipv zo´n kruising nu een rotonde staat? :)
Is per rotonde verschillend, is niets over te zeggen op basis van 1 regel tekst.
Jordy-Bdinsdag 18 oktober 2016 @ 09:25
De fietser heeft voorrang, al wordt dit wel bepaald door de breedte van de groenstrook. Als dit minder dan vijf meter is, hoort het fietspad bij de weg. Is het meer dan tien, dan is het fietspad een aparte weg.
Annedinsdag 18 oktober 2016 @ 09:25
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 09:19 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Is per rotonde verschillend, is niets over te zeggen op basis van 1 regel tekst.
Hier hebben standaard fietsers áltijd voorrang op een rotonde. Dus dat is inderdaad niet vergelijkbaar.
#ANONIEMdinsdag 18 oktober 2016 @ 09:30
De auto, die moet nl. voorrang verlenen aan kruisend verkeer op de autoweg, daarna komt hij pas de fietser tegen en gelden dus de haaientanden van die fietser.
WoordenShuffelaardinsdag 18 oktober 2016 @ 09:31
IK! IK HEB ALTIJD VOORRANG. VERGEET DAT NIET!
nanukdinsdag 18 oktober 2016 @ 09:39
Wie het meest assertief is heeft voorrang hier. In de praktijk tenminste.

Formeel lijkt me dat de fietser voor gaat maar omdat die haaientanden voor zich ziet op de weg zal de fietser meer geneigd zijn toch te stoppen.
Hallojodinsdag 18 oktober 2016 @ 09:54
Volgens mij heeft de auto voorrang zodra hij de voorrangsweg op is gedraaid.
Coritchandodinsdag 18 oktober 2016 @ 10:03
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 09:25 schreef Anne het volgende:

[..]

Hier hebben standaard fietsers áltijd voorrang op een rotonde. Dus dat is inderdaad niet vergelijkbaar.
Weet niet waar hier is, maar in Nederland is de voorrang op rotondes niet altijd hetzelfde. Zijn wel een paar basisregels als "Zonder voorrangsborden en verkeerslichten is een rotonde een gewoon kruispunt. Bestuurders moeten dan motorvoertuigen van rechts voorrang geven. Je moet dan dus de motorvoertuigen die de rotonde op komen rijden, voorrang verlenen wanneer je op de rotonde rijdt." en "Wanneer er fietsers en bromfietsers zijn die de rotonde blijven volgen wanneer jij er van af rijdt, moet je deze voor laten gaan." (bron: http://www.onlinetheorieles.nl/theorieboek/35.html)

Maar door diverse opties kan dit eenvoudig aangepast worden, en dat wordt ook gedaan. Het zou veel handiger zijn om bovenstaande regels te hebben en verder niks, dan is het altijd duidelijk.
Annedinsdag 18 oktober 2016 @ 10:06
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 10:03 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Weet niet waar hier is, maar in Nederland is de voorrang op rotondes niet altijd hetzelfde. Zijn wel een paar basisregels als "Zonder voorrangsborden en verkeerslichten is een rotonde een gewoon kruispunt. Bestuurders moeten dan motorvoertuigen van rechts voorrang geven. Je moet dan dus de motorvoertuigen die de rotonde op komen rijden, voorrang verlenen wanneer je op de rotonde rijdt." en "Wanneer er fietsers en bromfietsers zijn die de rotonde blijven volgen wanneer jij er van af rijdt, moet je deze voor laten gaan." (bron: http://www.onlinetheorieles.nl/theorieboek/35.html)

Maar door diverse opties kan dit eenvoudig aangepast worden, en dat wordt ook gedaan. Het zou veel handiger zijn om bovenstaande regels te hebben en verder niks, dan is het altijd duidelijk.
Hier, als in; mijn dorp en omgeving.
Alle rotondes werken hier hetzelfde en hebben dezelfde voorrangregels, waarschijnlijk om verwarring te voorkomen.
Coritchandodinsdag 18 oktober 2016 @ 10:08
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 10:06 schreef Anne het volgende:

[..]

Hier, als in; mijn dorp en omgeving.
Alle rotondes werken hier hetzelfde en hebben dezelfde voorrangregels, waarschijnlijk om verwarring te voorkomen.
Ah ok, wel gewoon Nederland.

Dat is inderdaad handig, het is een beetje hetzelfde probleem als we hebben met al die wegbeheerders. Hier (Gelderland) kan een groen of rood vlak op de scheiding van de weg iets anders betekenen dan in Zeeland of Limburg. En hier is een drempel voor 50 km/u weer hoger dan in Flevoland. En ga zo maar door.
niepleujedinsdag 18 oktober 2016 @ 10:15
Fietser heeft inderdaad voorrang als hij oversteekt en de auto naar rechts afslaat.

We hebben hier ook twee punten (of misschien meer :p) waar dit aan de orde is, hier gebeuren vaak ongelukken.
Jordy-Bdinsdag 18 oktober 2016 @ 10:27
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 09:54 schreef Hallojo het volgende:
Volgens mij heeft de auto voorrang zodra hij de voorrangsweg op is gedraaid.
Nee, want auto en fietser rijden op dezelfde weg. Dus de auto is afslaand verkeer en de fietser doorgaand verkeer.

Pas als het fietspad tien meter of meer van de weg verwijderd is, is het een aparte weg, en dan gaat jouw suggestie op.
Antarisdinsdag 18 oktober 2016 @ 10:49
Er zitten haaientanden op t fietspad, dus auto heeft voorrang, dus wanneer de auto de weg is opgedraaid dan heeft hij voorrang. Zo moeilijk is dat toch niet?
Jordy-Bdinsdag 18 oktober 2016 @ 10:59
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 10:49 schreef Antaris het volgende:
Er zitten haaientanden op t fietspad, dus auto heeft voorrang, dus wanneer de auto de weg is opgedraaid dan heeft hij voorrang. Zo moeilijk is dat toch niet?
Blijkbaar wel. Haaientanden betekenen: Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg.

De fietser en de auto rijden op dezelfde weg. De auto moet dus eerst de fietser voorlaten en mag daarna pas afslaan. Dat is zelfs de situatie als de auto geen haaientanden voor zich had gehad.
Antarisdinsdag 18 oktober 2016 @ 11:07
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 10:59 schreef Jordy-B het volgende:

[..]


De fietser en de auto rijden op dezelfde weg. De auto moet dus eerst de fietser voorlaten en mag daarna pas afslaan. Dat is zelfs de situatie als de auto geen haaientanden voor zich had gehad.
Dat hoeft hij volgens mij niet, tot aan het kruispunt rijden ze idd op dezelfde weg maar wanneer hij afgeslagen is heeft hij gewoon voorrang, want dan is hij kruisend verkeer, anders hadden er haaientanden op de autoweg moeten staan net voor het fietspad
Jordy-Bdinsdag 18 oktober 2016 @ 11:11
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 11:07 schreef Antaris het volgende:

[..]

Dat hoeft hij volgens mij niet, tot aan het kruispunt rijden ze idd op dezelfde weg maar wanneer hij afgeslagen is heeft hij gewoon voorrang, want dan is hij kruisend verkeer, anders hadden er haaientanden op de autoweg moeten staan net voor het fietspad
Hij mag niet afslaan voordat hij de fietser voor heeft laten gaan. Dat is zeg maar wat "voorrang verlenen" inhoudt.

Maar jij hebt een rijbewijs? -O-
Hallojodinsdag 18 oktober 2016 @ 11:17
We gaan hier niet uitkomen :o Wie belt Koos Spee even?
niepleujedinsdag 18 oktober 2016 @ 11:26
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 11:17 schreef Hallojo het volgende:
We gaan hier niet uitkomen :o Wie belt Koos Spee even?
Koos Spee hoopt dat iedereen hier inziet dat de fietser inderdaad gewoon voorrang heeft.
warhamstrdinsdag 18 oktober 2016 @ 11:27
Dat fietspad ligt zover van de weg af dat een auto die uit die weg de hoofdweg opdraait voorrang heeft op een eventueel overstekende fietser.
Hallojodinsdag 18 oktober 2016 @ 11:28
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 11:26 schreef Voszje het volgende:

[..]

Koos Spee hoopt dat iedereen hier inziet dat de fietser inderdaad gewoon voorrang heeft.
Zei hij dat toen je hem belde?
warhamstrdinsdag 18 oktober 2016 @ 11:28
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 09:54 schreef Hallojo het volgende:
Volgens mij heeft de auto voorrang zodra hij de voorrangsweg op is gedraaid.
Da dus!
niepleujedinsdag 18 oktober 2016 @ 11:29
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 11:28 schreef Hallojo het volgende:

[..]

Zei hij dat toen je hem belde?
Jep :7
Antarisdinsdag 18 oktober 2016 @ 11:31
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 11:11 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Hij mag niet afslaan voordat hij de fietser voor heeft laten gaan. Dat is zeg maar wat "voorrang verlenen" inhoudt.

Maar jij hebt een rijbewijs? -O-
Jazeker heb ik mijn rijbewijs, jij begrijpt het niet helemaal, ik denk dat je een opfriscursus nodig hebt.
Hallojo heeft gelijk.
#ANONIEMdinsdag 18 oktober 2016 @ 11:32
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 11:07 schreef Antaris het volgende:

[..]

Dat hoeft hij volgens mij niet, tot aan het kruispunt rijden ze idd op dezelfde weg maar wanneer hij afgeslagen is heeft hij gewoon voorrang, want dan is hij kruisend verkeer, anders hadden er haaientanden op de autoweg moeten staan net voor het fietspad
Nee, want de auto's die op de voorrangsweg rechtdoor gaan hoeven niet te stoppen voor die fietser.
warhamstrdinsdag 18 oktober 2016 @ 11:40
Volgens mij geld "rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg... blah blah" Alleen voor een fietspad of suggestiestrook direct naast de rijbaan. En dat is deze situatie strikt genomen niet het geval.
Antarisdinsdag 18 oktober 2016 @ 11:41
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 11:32 schreef Chai het volgende:

[..]

Nee, want de auto's die op de voorrangsweg rechtdoor gaan hoeven niet te stoppen voor die fietser.
Dat bedoel ik ook eerlijk gezegd. Wanneer de auto afgeslagen is rijdt hij op de voorrangsweg
Jordy-Bdinsdag 18 oktober 2016 @ 11:45
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 11:40 schreef warhamstr het volgende:
Volgens mij geld "rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg... blah blah" Alleen voor een fietspad of suggestiestrook direct naast de rijbaan. En dat is deze situatie strikt genomen niet het geval.
Strikt genomen moet het fietspad tien meter van de weg verwijderd zijn, voordat het geen deel van de weg meer uitmaakt. Zeg maar zoals dat bij provinciale wegen het geval is.

Althans dat zegt de jurisprudentie. Binnen vijf meter maakt het fietspad deel uit van de weg. Buiten tien meter maakt het géén deel uit van de weg. Tussen de vijf en tien meter moeten er nog slachtoffers vallen, voordat we eruit zijn..

Maar het fietspad in de OP ligt duidelijk minder dan vijf meter van de weg, dus rijden fietser en auto op dezelfde weg.
Hallojodinsdag 18 oktober 2016 @ 11:46
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 11:32 schreef Chai het volgende:

[..]

Nee, want de auto's die op de voorrangsweg rechtdoor gaan hoeven niet te stoppen voor die fietser.
Dus de auto's die op de voorrangsweg rechtdoor gaan mogen dwars door de wachtende auto die rechtsaf slaat heenrijden?
warhamstrdinsdag 18 oktober 2016 @ 11:47
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 11:45 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Strikt genomen moet het fietspad tien meter van de weg verwijderd zijn, voordat het geen deel van de weg meer uitmaakt. Zeg maar zoals dat bij provinciale wegen het geval is.

Althans dat zegt de jurisprudentie. Binnen vijf meter maakt het fietspad deel uit van de weg. Buiten tien meter maakt het géén deel uit van de weg. Tussen de vijf en tien meter moeten er nog slachtoffers vallen, voordat we eruit zijn..

Maar het fietspad in de OP ligt duidelijk minder dan vijf meter van de weg, dus rijden fietser en auto op dezelfde weg.
Ok. Dan weet ik het ook niet. Tnx!
Tamabralskidinsdag 18 oktober 2016 @ 11:56
quote:
3s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 08:59 schreef Anne het volgende:
Grappig dat we het hier eens zijn, maar dat het in de praktijk dus compleet anders gaat.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook nooit stop, maar dat komt meer doordat de fietsers zelf ook altijd wachten. En om nou op elkaar te gaan wachten.. :@ :').

En daarnaast kan ik vaak wel oprijden, maar de fietser niet, vanwege het verkeer van de andere kant, wat dan weer géén voorrang hoeft te verlenen aan de fietser. En dat tussenstuk, waar ze kunnen wachten, is niet heel erg super groot.
Rijd ze gewoon dood dan. Vroem Vroem. Go!

Ik denk dat fietsers dat concept van recht doorgaand verkeer niet kennen. Plus ze zien haaientanden voor zich. Ze zien niet die tanden voor de automobilisten op de weg.
derLudolfdinsdag 18 oktober 2016 @ 13:42
Een fietser heeft er voorrang.
Maar goed deze mevrouw had ook voorrang.
http://www.newspower.nl/f(...)ing-met-vrachtwagen/

Ik sprak net met iemand die er op dat moment ook langs fietste en eerste hulp heeft verleent. Zijn eerste gedachte "had ze een zak tomaten of pompoenen bij zich ofzo?"
#ANONIEMdinsdag 18 oktober 2016 @ 14:36
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 11:46 schreef Hallojo het volgende:

[..]

Dus de auto's die op de voorrangsweg rechtdoor gaan mogen dwars door de wachtende auto die rechtsaf slaat heenrijden?
Waarom zou hij op de voorrangsweg staan wachten? :?
bonkedinsdag 18 oktober 2016 @ 14:49
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 11:46 schreef Hallojo het volgende:

[..]

Dus de auto's die op de voorrangsweg rechtdoor gaan mogen dwars door de wachtende auto die rechtsaf slaat heenrijden?
jeops:) dat is vrij normaal toch, lekker iemand kapot rijden gewoon omdat het mag

ps: ik snap niet dat mensen zo dom zijn, rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang
klaar