Waarom inderdaad ? Je ziet het vaker. Dan proberen ze te markeren dat het fietspad een linker en rechterkant heeft. Kan dat niet anders, zoiets is levensgevaarlijk.....quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 08:46 schreef Coritchando het volgende:
Dat paaltje in het midden van het fietspad is ook bijzonder intelligent overigens
Precies!quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 08:46 schreef Coritchando het volgende:
Fietser.
Rechtdoor op dezelfde weg, zoals je zelf zegt.
Fietser hoeft alleen voorrang te verlenen aan het kruisende verkeer (zie haaientanden).
Dat paaltje in het midden van het fietspad is ook bijzonder intelligent overigens
Zolang ze nog aan de zijkant van het fietspad staan is het te accepteren. Maar gewoon midden op een donkere paal, dat is vragen om problemen.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 08:57 schreef BaardaapAd het volgende:
[..]
Precies!
Hier in de buurt hebben ze ook van die paaltjes; donkerbruine plasticachtige paaltjes. Met in een sleuf in de kop twee min of meer reflecterende strips (wit en/of rood gelakt), maar in die sleuf en op die hoogte zie je die amper ('t paaltje zelf én die strips).
[ afbeelding ]
Typisch gevalletje 'ontworpen door en voor automobilisten' paaltjes die gewoon ook maar op fietspaden gebruikt worden. Terwijl je ogen op de fiets gezeten hoger geplaatst zijn dan als je in een auto zit natuurlijk.
Is per rotonde verschillend, is niets over te zeggen op basis van 1 regel tekst.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 09:17 schreef bonke het volgende:
en wat als er ipv zo´n kruising nu een rotonde staat?
Hier hebben standaard fietsers áltijd voorrang op een rotonde. Dus dat is inderdaad niet vergelijkbaar.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 09:19 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Is per rotonde verschillend, is niets over te zeggen op basis van 1 regel tekst.
Weet niet waar hier is, maar in Nederland is de voorrang op rotondes niet altijd hetzelfde. Zijn wel een paar basisregels als "Zonder voorrangsborden en verkeerslichten is een rotonde een gewoon kruispunt. Bestuurders moeten dan motorvoertuigen van rechts voorrang geven. Je moet dan dus de motorvoertuigen die de rotonde op komen rijden, voorrang verlenen wanneer je op de rotonde rijdt." en "Wanneer er fietsers en bromfietsers zijn die de rotonde blijven volgen wanneer jij er van af rijdt, moet je deze voor laten gaan." (bron: http://www.onlinetheorieles.nl/theorieboek/35.html)quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 09:25 schreef Anne het volgende:
[..]
Hier hebben standaard fietsers áltijd voorrang op een rotonde. Dus dat is inderdaad niet vergelijkbaar.
Hier, als in; mijn dorp en omgeving.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 10:03 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Weet niet waar hier is, maar in Nederland is de voorrang op rotondes niet altijd hetzelfde. Zijn wel een paar basisregels als "Zonder voorrangsborden en verkeerslichten is een rotonde een gewoon kruispunt. Bestuurders moeten dan motorvoertuigen van rechts voorrang geven. Je moet dan dus de motorvoertuigen die de rotonde op komen rijden, voorrang verlenen wanneer je op de rotonde rijdt." en "Wanneer er fietsers en bromfietsers zijn die de rotonde blijven volgen wanneer jij er van af rijdt, moet je deze voor laten gaan." (bron: http://www.onlinetheorieles.nl/theorieboek/35.html)
Maar door diverse opties kan dit eenvoudig aangepast worden, en dat wordt ook gedaan. Het zou veel handiger zijn om bovenstaande regels te hebben en verder niks, dan is het altijd duidelijk.
Ah ok, wel gewoon Nederland.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 10:06 schreef Anne het volgende:
[..]
Hier, als in; mijn dorp en omgeving.
Alle rotondes werken hier hetzelfde en hebben dezelfde voorrangregels, waarschijnlijk om verwarring te voorkomen.
Nee, want auto en fietser rijden op dezelfde weg. Dus de auto is afslaand verkeer en de fietser doorgaand verkeer.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 09:54 schreef Hallojo het volgende:
Volgens mij heeft de auto voorrang zodra hij de voorrangsweg op is gedraaid.
Blijkbaar wel. Haaientanden betekenen: Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 10:49 schreef Antaris het volgende:
Er zitten haaientanden op t fietspad, dus auto heeft voorrang, dus wanneer de auto de weg is opgedraaid dan heeft hij voorrang. Zo moeilijk is dat toch niet?
Dat hoeft hij volgens mij niet, tot aan het kruispunt rijden ze idd op dezelfde weg maar wanneer hij afgeslagen is heeft hij gewoon voorrang, want dan is hij kruisend verkeer, anders hadden er haaientanden op de autoweg moeten staan net voor het fietspadquote:Op dinsdag 18 oktober 2016 10:59 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
De fietser en de auto rijden op dezelfde weg. De auto moet dus eerst de fietser voorlaten en mag daarna pas afslaan. Dat is zelfs de situatie als de auto geen haaientanden voor zich had gehad.
Hij mag niet afslaan voordat hij de fietser voor heeft laten gaan. Dat is zeg maar wat "voorrang verlenen" inhoudt.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 11:07 schreef Antaris het volgende:
[..]
Dat hoeft hij volgens mij niet, tot aan het kruispunt rijden ze idd op dezelfde weg maar wanneer hij afgeslagen is heeft hij gewoon voorrang, want dan is hij kruisend verkeer, anders hadden er haaientanden op de autoweg moeten staan net voor het fietspad
Koos Spee hoopt dat iedereen hier inziet dat de fietser inderdaad gewoon voorrang heeft.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 11:17 schreef Hallojo het volgende:
We gaan hier niet uitkomen Wie belt Koos Spee even?
Zei hij dat toen je hem belde?quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 11:26 schreef Voszje het volgende:
[..]
Koos Spee hoopt dat iedereen hier inziet dat de fietser inderdaad gewoon voorrang heeft.
Da dus!quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 09:54 schreef Hallojo het volgende:
Volgens mij heeft de auto voorrang zodra hij de voorrangsweg op is gedraaid.
Jazeker heb ik mijn rijbewijs, jij begrijpt het niet helemaal, ik denk dat je een opfriscursus nodig hebt.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 11:11 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Hij mag niet afslaan voordat hij de fietser voor heeft laten gaan. Dat is zeg maar wat "voorrang verlenen" inhoudt.
Maar jij hebt een rijbewijs?
Nee, want de auto's die op de voorrangsweg rechtdoor gaan hoeven niet te stoppen voor die fietser.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 11:07 schreef Antaris het volgende:
[..]
Dat hoeft hij volgens mij niet, tot aan het kruispunt rijden ze idd op dezelfde weg maar wanneer hij afgeslagen is heeft hij gewoon voorrang, want dan is hij kruisend verkeer, anders hadden er haaientanden op de autoweg moeten staan net voor het fietspad
Dat bedoel ik ook eerlijk gezegd. Wanneer de auto afgeslagen is rijdt hij op de voorrangswegquote:Op dinsdag 18 oktober 2016 11:32 schreef Chai het volgende:
[..]
Nee, want de auto's die op de voorrangsweg rechtdoor gaan hoeven niet te stoppen voor die fietser.
Strikt genomen moet het fietspad tien meter van de weg verwijderd zijn, voordat het geen deel van de weg meer uitmaakt. Zeg maar zoals dat bij provinciale wegen het geval is.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 11:40 schreef warhamstr het volgende:
Volgens mij geld "rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg... blah blah" Alleen voor een fietspad of suggestiestrook direct naast de rijbaan. En dat is deze situatie strikt genomen niet het geval.
Dus de auto's die op de voorrangsweg rechtdoor gaan mogen dwars door de wachtende auto die rechtsaf slaat heenrijden?quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 11:32 schreef Chai het volgende:
[..]
Nee, want de auto's die op de voorrangsweg rechtdoor gaan hoeven niet te stoppen voor die fietser.
Ok. Dan weet ik het ook niet. Tnx!quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 11:45 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Strikt genomen moet het fietspad tien meter van de weg verwijderd zijn, voordat het geen deel van de weg meer uitmaakt. Zeg maar zoals dat bij provinciale wegen het geval is.
Althans dat zegt de jurisprudentie. Binnen vijf meter maakt het fietspad deel uit van de weg. Buiten tien meter maakt het géén deel uit van de weg. Tussen de vijf en tien meter moeten er nog slachtoffers vallen, voordat we eruit zijn..
Maar het fietspad in de OP ligt duidelijk minder dan vijf meter van de weg, dus rijden fietser en auto op dezelfde weg.
Rijd ze gewoon dood dan. Vroem Vroem. Go!quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 08:59 schreef Anne het volgende:
Grappig dat we het hier eens zijn, maar dat het in de praktijk dus compleet anders gaat.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook nooit stop, maar dat komt meer doordat de fietsers zelf ook altijd wachten. En om nou op elkaar te gaan wachten.. .
En daarnaast kan ik vaak wel oprijden, maar de fietser niet, vanwege het verkeer van de andere kant, wat dan weer géén voorrang hoeft te verlenen aan de fietser. En dat tussenstuk, waar ze kunnen wachten, is niet heel erg super groot.
Waarom zou hij op de voorrangsweg staan wachten?quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 11:46 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Dus de auto's die op de voorrangsweg rechtdoor gaan mogen dwars door de wachtende auto die rechtsaf slaat heenrijden?
jeops:) dat is vrij normaal toch, lekker iemand kapot rijden gewoon omdat het magquote:Op dinsdag 18 oktober 2016 11:46 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Dus de auto's die op de voorrangsweg rechtdoor gaan mogen dwars door de wachtende auto die rechtsaf slaat heenrijden?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |