Welke boeken raden jullie echt aan om te lezen over wicca?
door Scott Cunningham
Wicca-handboek is een praktische inleiding in wicca - een zachtaardige religie, waarbij eerbied voor de creatieve krachten van de natuur centraal staat. Wicca-expert Scot Cunningham richt zich met zijn boek tot de individuele beoefenaar van wicca. Veel boeken over wicca zijn namelijk gericht op groepen (covens) beoefenaars, waar een beginneling niet makkelijk mee in contact komt. Volgelingen van wicca, door sommigen 'moderne heksen' genoemd, hebben een positieve kijk op het leven. Dit boek vermijdt daarom beladen woorden als heks en hekserij.
Wicca-handboek bestaat uit drie delen:
Theorie (de functie van o.a. magie, muziek en dans),
Praktijk (oefeningen en procedures die van belang zijn voor je groei in wicca en magie)
Schaduwboek der staande stenen (vol rituelen, recepten, bezweringen en toverspreuken)
Is dus niet verzonnen, had ik zo doorgekregen van een paar mensen die ik ken uit de US en het is een goed boek. Alleen dus wel in het Engels.
[Edit]Beter leesbaar en ff spelling gefixed...[/Edit]
quote:Ik heb een boek van hem, maar ik vond het persoonlijk beetje stoffig...
Op woensdag 23 april 2003 23:52 schreef DarkElf het volgende:
Kent iemand dit boek? En zo ja, heb ik er iets aan?
door Scott Cunningham
Wicca-handboek is een praktische inleiding in wicca - een zachtaardige religie, waarbij eerbied voor de creatieve krachten van de natuur centraal staat. Wicca-expert Scot Cunningham richt zich met zijn boek tot de individuele beoefenaar van wicca. Veel boeken over wicca zijn namelijk gericht op groepen (covens) beoefenaars, waar een beginneling niet makkelijk mee in contact komt. Volgelingen van wicca, door sommigen 'moderne heksen' genoemd, hebben een positieve kijk op het leven. Dit boek vermijdt daarom beladen woorden als heks en hekserij.Wicca-handboek bestaat uit drie delen:
Theorie (de functie van o.a. magie, muziek en dans),
Praktijk (oefeningen en procedures die van belang zijn voor je groei in wicca en magie)
Schaduwboek der staande stenen (vol rituelen, recepten, bezweringen en toverspreuken)
En psyche thanks voor de tip, moet er vanavond toch ff zijn dus ga meteen ff kieken
Nog wat aanraders om mee te beginnen:
A guide for the solitairy practitioner - S. Cunningham
(Living wicca)A further guide for the solitairy practioner - S. Cunningham
To ride a silver broomstick - Silver Ravenwolf
Moderne heksen van Claudia van der Sluis is ook wel aardig, maar bovenstaande boeken vond ik beter.
quote:Ja, inderdaad. Een van de eerste boeken die ik las was van ene Magnus. Het is een nederlands boekje en het stond me gruwelijk tegen.
Op donderdag 24 april 2003 11:19 schreef MUUS het volgende:
(Dat leest een stuk prettiger dan al die wicca-boeken met "regels" en de "alleen als je het zo doet, is het goed""-teksten.)
Tegenwoordig verdiep ik mezelf meer in de chaosmagie. Daarbij ga je uit van het doel en niet de middelen, als het maar werkt.
Als het goed is, is morgen mijn bestelling bij Bol binnen en kan ik het boek van meneer Caroll eens lezen, ik ben er heel benieuwd naar.
quote:
Op donderdag 24 april 2003 14:55 schreef MUUS het volgende:
Yep, Magnus, maar ook de familie Lankester heeft een handje van dat "alleen deze manier is goed". Heel erg naar. Ik heb o.a. daardoor een hekel aan hun boeken. (ik vind de mensen zelf ook alles behalve leuk).
[Dit bericht is gewijzigd door iteejer op 28-04-2003 19:36]
Wat ik zelf een leuk boek vond is Het nieuw groot heksen boek van Laurie Cabot
quote:Precies hetzelfde bij mij
Op woensdag 4 december 2002 13:00 schreef FFantaghiro het volgende:
Ik heb over wicca veel gelezen e.d. omdat het me erg interessant leek. Alleen dat is alweer een tijdje geleden en ik ben met die informatie eigenlijk nooit veel gaan doen. Alhoewel er omheen wel mensen zijn die er wel wat mee doen.
Grtx
quote:In mijn ogen is Wicca inderdaad meer iets van: jezelf heel bewust zijn van jezelf en je omgeving.
Op woensdag 16 april 2003 17:32 schreef MUUS het volgende:[..]
Die rituelen doet iedereen al, zoals ik al, zei vaak zonder dat men beseft dat het een ritueel is. Het is toch een soort ritueel, hoe klein ook.
Nu is het wel zo dat wiccans die rituelen heel bewust uitvoeren en er echt bij stil staan.
quote:Ja. Ze hebben eigenlijk ook geen menselijke vorm, ze zijn gewoon. Ze zitten in alles om je heen en in jou. In dieren, planten, stenen, alles.
Op woensdag 30 april 2003 13:23 schreef Evil het volgende:
Ik lees vaak over dat de God en Godin een menselijke gedaante hebben.
Kan het ook zo zijn dat ze alleen een dierlijke gedaante hebben en geen menselijke??
Hoezo vraag je dat eigenlijk, Evil? Heb je een visualisatie-oefening gedaan oid? .
quote:Heb die oefening van jou gedaan. (2 keer zelfs) en ik vond het maar een b-tje vaag wat er gebeurd was. Maar daarna ging ik in het handboek voor Wicca lezen (hetzelfde boek als Darkelf bedoelde) en toen begreep ik het wel. Ik begon veel meer te begrijpen over wat er daarvoor ook al eens was gebeurd.
Op woensdag 30 april 2003 14:03 schreef MUUS het volgende:Ja. Ze hebben eigenlijk ook geen menselijke vorm, ze zijn gewoon. Ze zitten in alles om je heen en in jou. In dieren, planten, stenen, alles.
Hoezo vraag je dat eigenlijk, Evil? Heb je een visualisatie-oefening gedaan oid?
.
En die oefening is je toch maar ff gelukt! .
En dat jij ze in deze vorm hebt gezien, is dus helemaal okay! Bij iedereen is dat anders en als ze als dieren bij jou zijn gekomen, is dat gewoon "goed", hoor. Ik zei toch dat wie of wat er ook bij je komt, zij dat zijn. Kan gewoon niet missen. .
Nu vallen toch steeds meer puzzelstukjes op hun plek, en dat is echt gaaf!!!! Steeds meer dingen begin ik te begrijpen, steeds meer vind ik een stuk rust wat ik al jaren zocht, steeds meer begin ik mezelf te vinden....
quote:Ik vind het echt super om dit te lezen, weet je dat?
Op woensdag 30 april 2003 14:20 schreef Evil het volgende:
Het gekke is dat zij eerder contact met mij zochten dan dat ik contact zocht. Ze zijn al jaren bij me, maar had er nooit iets achter gezocht....Nu vallen toch steeds meer puzzelstukjes op hun plek, en dat is echt gaaf!!!! Steeds meer dingen begin ik te begrijpen, steeds meer vind ik een stuk rust wat ik al jaren zocht, steeds meer begin ik mezelf te vinden....
Gebruik die oefening als je je even wat rust nodig hebt in je leventje, dat helpt echt.
quote:Heel mooi meis!! Heel tof om te lezen...
Op woensdag 30 april 2003 14:20 schreef Evil het volgende:
Nu vallen toch steeds meer puzzelstukjes op hun plek, en dat is echt gaaf!!!! Steeds meer dingen begin ik te begrijpen, steeds meer vind ik een stuk rust wat ik al jaren zocht, steeds meer begin ik mezelf te vinden....
:
Ik zie nu ineens wat een kracht mijn energie is en de energie van alles om me heen en dat is een fijn besef.
iemand anders zulke ervaringen?
Wie heeft er hier een heksennaam en hoe ben je er aan gekomen? (Je hoeft je naam niet te vertellen, als je dat niet wilt).
Zoals -Artemis- in een droom? Of via meditatie of viel deze naam je ineens op in bv. een mythologieboek?
quote:Hoe meer ik me er mee bezig hou en hoe meer ik me erin verdiep, des te meer ik voel dat dit goed is voor me.
Op woensdag 30 april 2003 16:35 schreef DarkElf het volgende:
ik vind een rust in de meditaties en teksten lezen die me verschrikkelijk goed bevalt.Ik zie nu ineens wat een kracht mijn energie is en de energie van alles om me heen en dat is een fijn besef.
quote:Je houdt je bezig met jezelf, meid. Je verdiept je in jezelf en je leert jezelf nu op een andere manier kennen. Dat geeft een soort rust en een fijn gevoel. Geniet ervan, ik hoop dat het je een goede steun in de rug kan geven.
Op dinsdag 6 mei 2003 14:06 schreef DarkElf het volgende:[..]
Hoe meer ik me er mee bezig hou en hoe meer ik me erin verdiep, des te meer ik voel dat dit goed is voor me.
quote:Ik ben mijn hele leven al verslingerd aan de Arthur legenden en daaruit met name Merlijn. Ik ben toen ik met Wicca begon aan de slag gegaan met mijn echte naam en heb deze zo aangepast dat ik er een amulet mee heb kunnen maken en mijn Wicca naam is daardoor Merllyn geworden. Uitspraak ik wel gelijk. (Heb ook nog een 2e Wicca naam, maar die hou ik voor mezelf
Op dinsdag 6 mei 2003 14:04 schreef MUUS het volgende:
Leuke vraag -Artemis-!.
Wie heeft er hier een heksennaam en hoe ben je er aan gekomen? (Je hoeft je naam niet te vertellen, als je dat niet wilt).
Zoals -Artemis- in een droom? Of via meditatie of viel deze naam je ineens op in bv. een mythologieboek?
Kom er nu ook pas weer achter waarom die naam me zo aansprak net als de rest waar ik het al eerder over had....
quote:FOUT, Wicca is een Religie GEEN geloof !!
Op woensdag 4 december 2002 12:58 schreef MUUS het volgende:
Om met de deur in huis te vallen : wie hier houdt zich bezig met wicca?Ben je er actief mee bezig?
Waar geloof jij in en waarom geloof je daar in?
Hou je rituelen en doe je aan magie of geloof je "alleen maar" ?
Heb je een altaar in huis of maak je die ter plekke als je een ritueel in bijvoorbeeld het bos doet?
Heb je zelf je rituelen bedacht of heb je ze uit een boek?
Vind je dat je de rituelen, chants en spreuken zelf moet bedenken en waarom dan?
Zijn er ook mensen die er totaal niets mee hebben en waarom dan niet?Kortom : hoe vul jij dit geloof in?
Ben dus zelf Heks & wiccan (ff duidelijk het is niet hetzelfde)
en om precies te zijn een electische (steeds meer celtische) heks,
Mijn wiccan naam is dus AmeL heb ik jaren geleden een x bedacht, het kwam zo in me op.. verder bedenk ik me eigen rituelen maar daarbij gebruik ik spreuken (spells) uit boeken, dus gewoon orginele.
en voor oordelen van mensen dat wicca ook evil is,
is dus ook fout. wicca is witte magie.. anders heb jezelf een groot probleem en val je onder de
satanisten,
Anti-christ personen,
alchemisten
enz...
/|\
|
heeft dus niets met wicca of hekserij te maken,
vragen en opmerkingen, ik hoor het graag.
--->> www.wiccapage.tk <<----
Me eigen site natuurlijk voor de liefhebbers
Gr..
quote:{High fancy wiccan alert}
Op dinsdag 13 mei 2003 18:49 schreef WiccaN-AmeL het volgende:
----Ben dus zelf Heks & wiccan (ff duidelijk het is niet hetzelfde)
en om precies te zijn een electische (steeds meer celtische) heks,Mijn wiccan naam is dus AmeL heb ik jaren geleden een x bedacht, het kwam zo in me op.. verder bedenk ik me eigen rituelen maar daarbij gebruik ik spreuken (spells) uit boeken, dus gewoon orginele.
en voor oordelen van mensen dat wicca ook evil is,
is dus ook fout. wicca is witte magie.. anders heb jezelf een groot probleem en val je onder desatanisten,
Anti-christ personen,
alchemisten
enz...
/|\
|
heeft dus niets met wicca of hekserij te maken,vragen en opmerkingen, ik hoor het graag.
--->> www.wiccapage.tk <<----
Me eigen site natuurlijk voor de liefhebbersGr..
Dis niet bedoelt om te flamen hoor, maar ongeveer niets van wat je hier zegt klopt. Religie en geloof is hetzelfde. Net als regen en neerslag ofzo. Heks is een scheldnaam voor de meeste wiccans. Het gaat gepaard met negatieve gedachten en word dus meestal niet (meer) gebruikt. Electische wicca? Celtische wicca? Ok, je bedoelt eclectische wicca, maar wat is nou een Celtische wicca? Bedoel je druid? Das niet wiccan in ieder geval.
Effe verklaren.
Satanist: iemand die het beest van het Christelijke geloof (de Satan, Anti-Christ etc.) aanbidt. Hun rituelen bevatten sexuele en kwaadaardige taferelen.
Anti-christ personen...bedoel je hiermee satanisten? Of mensen die tegen de Kerk zijn? Dan ben ik anti-christ (Ik ben nie tegen het christelijke geloof hoor, prima geloof, maar de kerk voert/voerde het zo slecht uit)
En Alchemisten. Tja. Die zijn niet religieus, en ook niet evil ofzo. Een alchemist was iemand (althans, ik neem aan dat er geen meer zijn) die probeerde van bijvoorbeeld lood goud te maken. En andere stofjes te gebruiken om dingen te maken. Vaak in opdracht van 'evil' personen natuurlijk, maar dat maakt ze zelf niet evil.
Wicca is witte magie... tja, als je een witte wiccan bent wel jah. Als je je meer aangetrokken voelt tot de duistere, own gain, kant, ben je niet wit. Dan kun je nog wle wiccan zijn, bijvoorbeeld de natuur beschermen met een iets slechtere vorm van spells etc.
Effe verklaren, want hier kun je van leren
[Dit bericht is gewijzigd door WiccaN-AmeL op 20-05-2003 18:59]
Heks en wiccan is niet hetzelfde ?
Een heks gebruikt spells om zichzelf of anderen er beter mee te maken, d.m.v de natuur of andere zaken En werkt NIET met de godinnen of goden
Een wiccan Gebruikt puur de natuur als krachtbron voor haar spreuken en gebruikt tevens de Godinnen en goden
En wicca (of paganist of Heks) is witte magie, als je slechte spells doet om de natuur te beschermen gaat helaas niet op dat is de natuur gebruiken voor dingen die niet "mogen" en dan ben je geen wiccan meer, dan ben je dus bezig om te natuur te misbruiken en houd je je niet aan de regels die in de wicca gelden,
(en dan ben je dus duidelijk geen wiccan)
denk ff aan de wet van 3..
verder alchemisten maken idd drankjes ja maar zijn tevens bezig met spells en rituelen, hoe weet ik dit ? nou vrienden van me zijn het
en die gebruiken spells om anderen kwaad/pijn te doen,
duidelijk een voorbeeld van Zwarte magie dus..
en behoort niet in de groep van witte magie.
En als je daar dan juist ook weer niet in geloofd.
mag je van mij een ander topic opzoeken om te vervuilen
Ok, als je technisch gaat kijken is heks en wicca niet hetzelfde. Vroeger waren er heksen, tegenwoordig volgen de meesten een wiccan stroming.
Religie en geloof is wel degelijk hetzelfde. Verklaar jij ander maar het verschil tussen het christenlijk geloof en de christelijke religie.
Alchemisten, ja ik kan je hier weinig over vertellen, simpelweg omdat ik er te weinig over weet. Wat ik wel weet, is dat alchemisten met vershcillende elementen klooien. Daar bedoel ik niet water, lucht, vuur, aarde, ether mee natuurlijk, maar lood, ijzer, zwavel etc.
En die wet van 3, ik denk dat 'slechte' wiccans die óf aan hun laars lappen, óf er niet in geloven, óf slechte middelen gebruiken voor een goed doel
Ik probeer je niet te dissen of zo, ik wil gewoon dat jij ook een goede wiccan word
quote:hmm ok dankje, word.
Op woensdag 21 mei 2003 09:10 schreef AxaliaN het volgende:[..]
het zijn dus geen wiccans heksen of paganisten,
Gelukkig houd ik me er niet mee bezig, laat mij maar gewoon paranormaal zijn vindt het ook niet leuk ik weet gewoon niet hoe ik het onder controle moet houden ik ben soms bang van me zelf....
En je krachten onder controle krijgen? probeer eens te mediteren met een bergkristal op je kroonchakra (voorhoofd). Mij hielp dit wel.
genaamd 3de oog..
maarja je krijgt je gaves niet zo makkelijk onder controle als het lijkt
ben er zelf al 5 jaar bewust mee bezig en kreeg steeds meer gaves,
het onder controle krijgen is niet zomaar te trainen, daar moet je ook voor open staan, en als je TE graag wil dan lukt het juist niet,
klein voorbeeldje.
"wil graag mijn gids opzoeken, maar doordat ik te graag wil lukt het juist niet"
Hoop weer even genoeg gezegt te hebben.
quote:Wicca stamt af van het paganisme
Op woensdag 21 mei 2003 12:23 schreef AxaliaN het volgende:
Waarom zou het geen paganist kunnen zijn?
quote:Je kunt best wel leren met je paranormale gaven om te gaan.....je zou ze bijvoorbeeld op een moment dat je er last van hebt ze weg kunnen sturen zoals hieronder beschreven:
Op woensdag 21 mei 2003 12:49 schreef spookie het volgende:
Wicca gevecht hier?Gelukkig houd ik me er niet mee bezig, laat mij maar gewoon paranormaal zijn vindt het ook niet leuk
ik weet gewoon niet hoe ik het onder controle moet houden ik ben soms bang van me zelf....
Begin je ademhaling lanzamm door de neus in en door je mond weer uit haal bij inademing de ademhaling 2-3 sec in als je alles binnen hebt en doe met uitademen hetzelfde (dfoe eerst een paar keer diep!)
Visualiseer als je je adem goed onder controle hebt in de verte een witte roos / tulp of wit licht........stuur daar de paranormale dingen die je op dat moment lastig vallen heen en verbaas je van het resultaat!
Je zou je ook kunnen afsluiten ervoor door gewoon in gedachten de boel weg te sturen naar bv hetzelfde witte licht!
Als je leert hiermee om te gaan kan het je helpen in het dagelijks leven anders kan het je zoals ik proef aan jouw antwoord VIES in de weg zitten!
Kortom leer omgaan met je gave!
Groet,
Lauwrence
"Begin de dag met een lach"
quote:een paganist kan ook zwarte magie gebruiken hoor.
Op woensdag 21 mei 2003 16:13 schreef WiccaN-AmeL het volgende:[..]
Wicca stamt af van het paganisme
paganisme is puur de natuur gebruiken om jezelf en anderen te verijken, oftewel witte magie, bij paganisme komen de godinnen en goden niet zo ter sprake, bij wicca wel.
quote:Zijn dat van die poppen met van die stokken aan hun armen? Ik ben effe de naam kwijt maar ik dacht dak ooit es iets had gelezen dattie niet echt 'goed' zijn (lees: zwarte magie, ofzo)
bij een vrouw uit indonesië zwaar begaafd en veel poppen jakkes ik haat poppen
En ik heb da gevoel ook bij poppen die oogjes he
quote:Wajangpoppen dood eng die dingen brrrrr ook die porseleinen poppen vindt ik eng hahaha
Op woensdag 21 mei 2003 18:29 schreef AxaliaN het volgende:[..]
Zijn dat van die poppen met van die stokken aan hun armen? Ik ben effe de naam kwijt maar ik dacht dak ooit es iets had gelezen dattie niet echt 'goed' zijn (lees: zwarte magie, ofzo)
En ik heb da gevoel ook bij poppen
die oogjes he
Voodoo poppen
porseleinen zijn ook doodeng.... *shiver* die ogen...
quote:Volgens mij heb ik een poppen fobie
Op woensdag 21 mei 2003 18:35 schreef AxaliaN het volgende:
ja idd wajang japorseleinen zijn ook doodeng.... *shiver* die ogen...
Dus jij doet ook aan wicca/hekserij,
spookie is een beetje gevaarlijk als ze boos is zegt dingen waar ik later spijt van heb en niet terug kan draaien
quote:??? Vreemde uitspraak voor iemand die veel denkt te weten over dit onderwerp. Ik ben een heks en daar trots op. Wiccans zijn heksen, maar heksen zijn niet altijd Wiccan.
Op dinsdag 20 mei 2003 08:34 schreef AxaliaN het volgende:[..]
Heks is een scheldnaam voor de meeste wiccans.
Jompels,
Slaapmeisje
quote:ok jij heb gelijk
Op woensdag 21 mei 2003 18:25 schreef AxaliaN het volgende:[..]
een paganist kan ook zwarte magie gebruiken hoor.
[Dit bericht is gewijzigd door WiccaN-AmeL op 21-05-2003 21:14]
Verder vroeg ik me af hoe wiccans t.o.v het gebruik van drugs staan. Daaronder versta ik alle verdovende middelen en ook de zgn. "geestverruimende" middelen.
[Dit bericht is gewijzigd door STING op 21-05-2003 21:46]
[Dit bericht is gewijzigd door -Artemis- op 21-05-2003 21:55]
>Jammer genoeg kan ik niets bewegen met mijn geestekracht. Maar ja. Ik ben wel empatisch Heb je meer aan, denk ik dan. maar goed. De spells zijn beetje lastig denk ik. Het ligt eraan wat jij bedoeld met geloof, want wil iets werken moeten beide partijen er wel in geloven. Iemand hoeft natuurlijk geen wiccan te zijn wil de spell op hem/haar werken.
quote:En hoe vertaalt dat zich in je dagelijkse leven?
Op woensdag 21 mei 2003 21:50 schreef AxaliaN het volgende:
Nou ja, heks word toch meestal nog aan negatieve dingen gebonden, maar goed.>Jammer genoeg kan ik niets bewegen met mijn geestekracht. Maar ja. Ik ben wel empatisch
Heb je meer aan, denk ik dan. maar goed.
quote:Als de ontvanger er ook in moet geloven, denk ik niet dat er sprake is van een spel, maar gewoon het hebben van een bepaalde instelling. Een beetje hetzelfde als bijv. "positief ingesteld" zijn o.i.d
De spells zijn beetje lastig denk ik. Het ligt eraan wat jij bedoeld met geloof, want wil iets werken moeten beide partijen er wel in geloven. Iemand hoeft natuurlijk geen wiccan te zijn wil de spell op hem/haar werken.
Tevens ben ik nog benieuwd naar jouw antwoord op m'n "drugs" vraag
Tja, drugs. Zolang het een natuurlijke drug is ben ik er niet tegen hoor. Het komt uit de natuur, en het is bedoeld als pijnstiller. Alleen zijn we het een beetje gaan misbruiken. Chemische troep daarintegen ben ik wel tegen.
Hoe ik dat in het dag. leven vertaal? Tja, bij wildvreemden voel ik het (soms) wel, maar daar doek dan natuurlijk niks mee. Maar als ik bij een vriend voel dat er iets mis zit dan vraag ik er wel naar, of ze willen praten ofzo.
Zo liepen ik en mijn vriendin eens door de stad (ze is bi) en kwam er een niet onaardig meisje voorbij. Ik voelde zeer duidelijk dat dat meisje nogal aangetrokken was tot mijn vriendin, en zei dat ook tegen mijn vriendin. Zij zo: hoe weet jij dat nou weer??
En met dat geloven in. Tja, das net zoiets als met die hypnose test ooit es. Toen zeiden ze tegen iemand onder hypnose dat er een gloeiend hete munt op hun hand lag, en er ontstond een brandblaar. Mind over matter, zullen we maar zeggen.
Een spell is nou eenmaal niet iets super magisch. Je moet zoiezo al toestemming hebben van degene waarvoor je de spell doet, vind ik. Misschien wil degene namelijk niet eens 'betoverd' worden. En als ze ja zeggen is er toch al wel een basis van geloven in.
(nou ja, storten...) AmeL, ik denk dat de discussie bevredigender zou verlopen als je niet volhoudt dat andere mensen het FOUT hebben (dat was je eerste post, geen goed begin?)
Er zijn (voorzover ik nu kan zien, ben geen expert) geen regels voor wicca, het is een verzamelnaam en iedereen doet het op zijn eigen manier. En die namen, heks, pagan (wat trouwens gewoon 'heiden', dus, niet christen, betekent, hoewel het voor velen een extra betekenis heeft, maar welke precies kun je dus maar beter even vragen), wiccan, druid etc...
Dit is nou eenmaal een beetje een ondergrondse beweging, er is geen 'bijbel' of 'paus' (alleen zelf-benoemde, ) dus wat maakt het uit hoe je het noemt? Die namen zijn maar verwarrend, de één is trots dat ze een heks is, de ander vind het een scheldwoord... dat wil toch niet zeggen dat we elkaar niet kunnen begrijpen?
About me: Ik zou mezelf geen wiccan noemen (of heks, either) maar ben wel bezig met tarot en pendelen. Heb ook een keer een amulet gemaakt voor iemand, beetje een grapje, had een penisje gemaakt van kaarsvet (met zwart laagje eroverheen) voor een gelukkige 'jacht', zeg maar. Geloof nooit dat hij het gedragen heeft... Ik heb ook twee keer in mijn leven een toverspreuk/ritueel uitgevoerd, één keer om iemand geluk te wensen, en één keer om niet zwanger te zijn (voor ik de test deed). Beiden hebben gewerkt!
Ik geloof zeker in magie, dat wil zeggen, dat je het toeval een handje kan helpen, maar ik heb nog nooit iemand met vuurballen zien gooien...
Even iets anders: heeft iemand hier wel eens nadelen ondervonden van magische activiteit? Dat een spreuk terugkwam of wel werkte, maar niet zoals je wilde? (bv: iemand vroeg om een nieuwe auto, en binnen een week ging zijn oom dood en liet hem de auto na?)
Zal dit topic zeker volgen. Erg interessante...
quote:Ye Gods!
Op woensdag 21 mei 2003 16:13 schreef WiccaN-AmeL het volgende:[..]
Wicca stamt af van het paganisme
paganisme is puur de natuur gebruiken om jezelf en anderen te verijken, oftewel witte magie, bij paganisme komen de godinnen en goden niet zo ter sprake, bij wicca wel.
Paganisme houdt in dat is heidens is.
Over het algemeen is alles wat niet christelijk is heidens.
Later wordt de term meer gebruikt om het geloof van de prechristelijke westeuropese volken aan te duiden, dus de Germanen, de Kelten, Grieken, Romeinen en alles wat daarvoor zat.
Als je denkt dat daar de goden niet zo ter sprake kwamen... Ouch!
quote:Dank je wel
Op donderdag 22 mei 2003 13:26 schreef Herne_the_Hunter het volgende:[..]
Ye Gods!
Ik probeer me al een hele tijd in te houden om niet te reageren, maar hier sla ik echt van achterover..Paganisme houdt in dat is heidens is.
Over het algemeen is alles wat niet christelijk is heidens.Later wordt de term meer gebruikt om het geloof van de prechristelijke westeuropese volken aan te duiden, dus de Germanen, de Kelten, Grieken, Romeinen en alles wat daarvoor zat.
Als je denkt dat daar de goden niet zo ter sprake kwamen... Ouch!
Paganisme is een geestelijke manier van leven die ontspruit uit de oude natuurreligies van de wereld. De belangrijkste wortels liggen bij de oude religies uit Europa, maar veel aanhangers vinden ook waardevolle aspecten in de autochtone religies van andere landen. We erkennen de heiligheid van de Natuur, herkennen het Goddelijke in alle dingen, en weten ons verbonden met de onkenbare geest die in de Kosmos werkzaam is. Het geloof in het goddelijke in alle dingen wordt over de hele wereld gevonden. Paganisten zien dit als hun erfgoed, en passen de oude geloofsstructuren van hun voorvaderen aan het moderne leven aan. Deze invullingen zijn soms gebaseerd op folklore, mythen of archeologische ontdekkingen. De historische validiteit of de bereikbaarheid van deze inzichten is minder belangrijk dan de kracht die deze visies hebben om de menselijke inspiratie te bevruchten, het menselijk potentieel tot ontplooiïng te brengen en de creativiteit te stimuleren.
Paganisten eren het Goddelijke in alle aspecten, mannelijk of vrouwelijk, als onderdeel van een heilig geheel. Elke man, vrouw en kind is voor een Paganist een mooi en uniek wezen. De wouden en open plekken in het land, woonplaats voor wilde dieren en vogels, worden gekoesterd. Het Paganisme benadrukt de persoonlijke geestelijke ervaring, en Paganisten vinden deze ervaring vaak via hun relatie met de natuur waar ze contact mee hebben. Ze zoeken geestelijke eenwording met het Goddelijke door zich af te stemmen op de getijden van de natuur, en door hun innerlijk te verkennen, omdat beide weerspiegelingen van elkaar zijn. We geloven dat we het Goddelijke, hoe we dat ons ook voorstellen, direct kunnen ervaren, zonder tussenkomst van anderen. Sommige richtingen hebben leraren en leiders, maar deze zijn eerder catalist - ze gebruiken hun wijsheid en inzicht om anderen te helpen hun eigen band met het Goddelijke te ontplooien.
Onze rituelen helpen ons in harmonie te komen met de cycli van de natuur, en die van onszelf. De rituelen worden vaak gehouden op de hoogtepunten van de seizoenen, de Maancycli, Zonnecycli, en op belangrijke keerpunten in het leven.
Er bestaat een grote verscheidenheid binnen het Paganisme, die de geestelijke ervaring weerspiegelt van ieder uniek mens. Sommigen volgen meerdere Godinnen en Goden, met namen die bekend zijn uit de Europese folklore en mythologie. Anderen richten zich op de Levenskracht, zonder mannelijk of vrouwelijk aanzicht, en weer anderen zijn gewijd aan De Godin en De God. We respecteren deze diversiteit, want we geloven dat iedereen zijn eigen band met het goddelijke moet vinden, in overeenstemming met de stille stem van hun eigen diepste innerlijk. Daarom respecteren we ook alle serieuze religies, bekeren we niemand en zoeken we ook geen bekeerlingen. Van andere religies, en van de maatschappij als geheel, vragen we uitsluitend tolerantie.
In deze tijd van ecologisch bewustzijn vinden we Paganisten vaak op de barricaden op milieu-gebied. Paganisten van alle richtingen respecteren de rechten van elk levend wezen: mens, dier, plant en gesteente. We zijn ons terdege bewust van de wetten van oorzaak en gevolg, zowel fysiek als geestelijk, zoals die tot uitdrukking komen in wat wij in onze maatschappij met de natuur doen. We moedigen zelfstandig denken aan, creativiteit, en vindingrijkheid, want we geloven dat deze eigenschappen van fundamenteel belang zijn om ons leven in harmonie met de ritmen van de natuur te brengen. We zijn blij dat deze instelling tegenwoordig door steeds meer mensen wordt aanvaard. Dit geloof is het erfgoed van onze voorouders, en tegelijk is het van belang voor onze nakomelingen!
-------------------------------------
And to those who have been touched by the beauty of the green earth, the white moon and the radiant sun - to those who love the magnificence of all Life, we say: you are not alone.
------------------------------------
zo duidelijk ?
Hekserij of Wicca is een natuurreligie die zowel door vrouwen als mannen wordt beoefend. Heksen komen samen op het platteland, op open plekken in het bos, in de tuinen in voorsteden of op appartementen, om bij volle maan en bij het wisselen van de seizoenen, zichzelf in harmonie te brengen met de krachten van de Natuur. Heksen vereren wat zij de 'Oude Goden' noemen, de goden en godinnen die voor de komst van het kristendom vereerd werden. Ze vereren de Godin van de Aarde en de Drievoudige Maan en haar gezel, de Gehoornde God van het Woud. De heksen kennen hun goden niet bij één naam. De verschillende heksentradities geven hun goden soms andere namen. Meestal wordt de Godin Aradia of Kerridwen genoemd en de God Kernunnos of Karnayna. Sommige tradities beschouwen de namen van de goden als een geheim en gebruiken ze alleen tijdens de rituelen. Welke naam de heksen ook geven aan de God en de Godin, voor hen zijn alle goden, ook die van andere religies, verschillende uitingen van het goddelijke. Wicca wil niet bekeren, en zendt geen 'missionarissen' uit. Volgens de Wicca zijn er vele en verschillende paden die de zoekende mens kan bewandelen en elk pad is voor de heks heilig.
Door de krachten van de Natuur te vereren, zowel binnen als buiten onszelf, trachten de heksen een glimp op te vangen van de essentie van de Natuur, die zowel in deze wereld besloten ligt, maar ook erbuiten, die in de tijd vervat ligt, maar ook tijdloos is. De Wicca heeft een sterk ecologisch bewustzijn. Omdat de goden zich volgens de heksen manifesteren in de Natuur, beschouwen ze de Aarde ook als heilig. Wicca is zowel een religie als een Kunst. Als religie is haar doel - zoals voor alle religies - het individu of de groep in harmonie te brengen met het goddelijke, scheppende beginsel van de kosmos en al zijn manifestaties op alle niveau's. Als een Kunst wil de Wicca praktische doelen nastreven via de geestelijke weg, voor goede, nuttige en helende doeleinden.
"Moderne hekserij bestaat, in Europa en de Verenigde Staten. Het is niet langer een ondergronds overblijfsel waarvan de omvang en zelfs het bestaan een punt van discussie is onder antropologen. Het is ook niet langer de bizarre hobby van een handvol gekken. Het is de religie van een belangrijk aantal mensen. Hoe groot dit aantal is, is onduidelijk, omdat de Wicca geen hiërarchisch gestructureerde religie is. In landen waar er formele organisaties bestaan, zoals in de Verenigde Staten, gebeurt dit omwille van de belastingen of om wettelijke redenen, niet omwille van een dogmatische uniformiteit of om het aantal leden te kunnen tellen. Het aantal heksen is groot genoeg om een verscheidenheid aan tijdschriften te ondersteunen en de publicatie te verantwoorden van een steeds groter wordende bibliotheek over de Wicca. Het aantal actieve aanhangers van de Wicca loopt volgens een redelijke schatting in de tienduizenden, en alles wijst erop dat dit getal blijft groeien. In beide gevallen zijn de meest onderscheiden kenmerken van de Wicca haar natuur-gebonden houding, de autonomie van de kleine groep coven-, waarbij er geen kloof bestaat tussen het priesterschap en de geloofsgemeenschap, en haar filosofie over de scheppende polariteit op alle niveau's, van godin en god tot priesteres en priester."
De rituelen en gebruiken van heksen zijn niet alleen een manier om in contact te komen met het goddelijke in de natuur buiten ons, maar het is ook een manier om onze eigen psyche en het goddelijke in onszelf te leren kennen. Het belang van de rituelen ligt niet enkel in hun uiterlijke vorm, maar ook in hun innerlijke symboliek en betekenis.
"De Wicca stelt ons bloot aan wat Jung het 'goddelijke archetypische drama' noemde - namelijk de wereld van de mythe. De seizoensrituelen, de initiaties en zelfs de eenvoudige magische Cirkel waarin heksen werken, veruiterlijken wat er gebeurt in het onderbewuste en laten ons toe het te zien, te begrijpen en te aanvaarden, om zo te groeien."
Rituele praktijken
De wortels van de Wicca zijn heel oud en de huidige cultus is van uit verschillende wegen tot ons gekomen. Vele oude gebruiken zijn verloren gegaan toen het christendom de oude paganistische religies trachtte te verdringen en zelfs te vernietigen. In sommige families werden de gebruiken wel overgeleverd, maar in de loop ter tijden gingen er delen verloren of werden de gebruiken aangepast. Deze overblijfselen, gedeeltelijk esoterisch, overgeleverd door families en geheime groepen, en gedeeltelijk exoterisch, overgeleverd in de volksgebruiken, hebben de moderne hekserij toch een stevige basis gegeven.
Riten
Heksen houden rituelen bij het wisselen van de seizoenen, als het volle maan is, of als ze er zelf behoefte aan hebben.
Zij vieren acht belangrijke seizoensfeesten, die ze sabbats noemen.
Vier ervan zijn zonnefeesten: de equinoxen (21 maart en 21 september) en de zonnewenden (21 juni en 21 december).
De vier andere zijn Keltische feesten: Imbolc op 1 februari (Maria Lichtmis), Beltain op 1 mei (Feest van de Arbeid), Lughnasadh op 1 augustus en Samhain op 1 november (Allerheiligen).
Gewoonlijk houden heksen ook rituelen bij volle maan, de zogenaamde esbats. Als het weer het toelaat, verkiezen de heksen hun rituelen buiten te houden, in een natuurlijke omgeving. Maar als dat niet mogelijk is, organiseert men de rituelen bij een van de covenleden thuis. Sommige heksen hebben een speciale kamer in hun huis als tempel ingericht. Anderen huren een ruimte om samen te komen.
De rituelen worden uitgevoerd in een gewijde, rituele ruimte die als een cirkel wordt voorgesteld.
Alhoewel de sabbats plechtige vieringen zijn, is er ook plaats voor feestvreugde tijdens het ritueel. Als het formele gedeelte van het ritueel afgelopen is, wordt het Cake-and-Wine ritueel uitgevoerd. Dat is een wat losser onderdeel van het ritueel waarbij er gegeten en gedronken wordt. Na het feestmaal wordt er ook gedanst rond het vuur, gezongen en muziek gemaakt.
Als het feest voorbij is, wordt de Cirkel verbroken en wordt de ruimte waar de cermonie plaats vond, weer een gewone, alledaagse plek.
Greencraft heeft een aantal Steencirkels opgericht en helpen oprichten, die als vaste punten van samenkomst en als krachtcentra dienen, en die aansluiten op de traditie van de megalietenbouwers en het sacrale landschap.
Magie
Heksen vereren niet alleen de goden, ze doen ook magisch werk. Dat gebeurt gewoonlijk tijdens de esbats, de vollemaansrituelen. Heksen geloven dat de maan een belangrijke invloed heeft op het magische werk. Heksen beoefenen allerlei soorten magie: genezingen, het helpen van mensen die in moeilijkheden verkeren of magie die betrekking heeft op de spirituele groei van de covenleden. Daarvoor worden allerlei magische technieken gebruikt, zoals kaarsenmagie, koordmagie, waarzeggerij, trance-oefeningen en meditatie. Alle magische handelingen hebben te maken met het bundelen van energie om positieve resultaten te verkrijgen.
De kristallen bol...
Heksen zeggen dat elke magische handeling drievoudig op hen zal terugkeren. Ze hoeden er zich dus voor om magie op negatieve wijze te gebruiken.
Er zijn verschillende definities van magie, maar geen enkele is echt sluitend. Over het algemeen verstaan heksen onder magie 'het veranderen van processen louter en alleen door de kracht van de wil'. In vele gevallen zijn magische technieken dezelfde als die in de psychotherapie of bij hypnose worden gebruikt.
Initiatie
De meeste heksentradities gebruiken inwijdingsrituelen om nieuwe leden toe te laten tot de coven. Inwijdingen worden in alle culturen gebruikt om een dramatische overgang te creëren tussen het 'oude' leven van de leek, en het 'nieuwe' leven van de ingewijdene. Tijdens de inwijding wordt de neofiet (nieuwe twijg) meegenomen op een geheime reis, die alleen gekend is door hen die de neofiet zijn voorgegaan. Tijdens de initiatie krijgt de neofiet nieuwe inzichten aangeboden die hem of haar kunnen helpen op zijn of haar zoektocht.
De meeste tradities in de Wicca kennen drie inwijdings- graden. Om geïnitieerd te worden moet de neofiet ten minste 18 jaar oud zijn. Een initatie kan enkel gevraagd worden na een opleiding van ten minste een jaar en een dag in de 'buitencirkel' van de coven. De coven zelf is de 'binnencirkel'. Na de eerste inwijding is de neofiet heks en priesteres of priester. Na de tweede initiatie kan de heks Magiër worden. Na de derde initiatie is men dan klaar om als Hogepriesteres of Hogepriester zelfstandig een coven te leiden.
Heel wat covens hebben de afgelopen tien jaar een vierde, of liever nulde graad toegevoegd. Deze 'neofieteninitiatie' wordt gegeven bij de aanvang of in het midden van de opleiding in de 'buitencirkel'. Op die manier krijgt de kandidaat een goede indruk van wat een initiatie is, zonder een formele verbintenis aan te gaan met de coven.
Magische werktuigen
Tijdens het ritueel gebruiken heksen magische of rituele werktuigen en 'wapens'. Ze helpen de psychische staat te bereiken die nodig is voor het wijden van de Cirkel of voor het magische werk.
De werktuigen en wapens maken deel uit van een symbolensysteem dat gekend is onder de covenleden. De belangrijkste werktuigen zijn de altaarstukken die de vier elementen vertegenwoordigen: Aarde, Water, Lucht en Vuur. Een Pentakel (een metalen, stenen of wassen schijf) symboliseert de Aarde: stabiliteit, materieel welzijn en praktische aangelegenheden. Een schaal met zout of aarde kan het Pentakel vervangen. Een wierookvat met wierook, een bel en een Zwaard kunnen worden gebruikt om het element Lucht te vertegenwoordigen: communicatie, scherpzinnigheid en begrip. Een kaars en een Staf kunnen het element Vuur symboliseren: vitaliteit, verandering en energie. Een Kelk met water ten slotte staat voor het element Water: zuivering, liefde en intuïtie.
In sommige tradities gebruikt men nog de Ketel, het symbool van de godin en de schepping; de bezem, om de Cirkel te zuiveren, en een gehoornde staf, om de Gehoornde God te vertegenwoordigen.
De essentie van de Wicca
De Wicca heeft geen credo of een geloofsbelijdenis die heksen moeten volgen. De essentie van de Wicca kan enkel begrepen worden door deel te nemen aan de rituelen. Eén van de meest poëtische onderdelen van een Wicca-ritueel is de Opdracht van de Godin. Ze vertelt veel meer over de verering van de Grote Moeder, dan om het even welk boek over Wicca.
'Luister naar de woorden van de Grote Moeder, Zij die van oudsher door de mensen ook werd genoemd: Artemis, Astarte, Athene, Dione, Melusine, Aphrodite, Cerridwen, Diana, Arianrhod, Isis, Bride, en nog vele andere namen '
'Ik ben de Almachtige Godin die de gave van blijdschap schenkt aan het hart van de mensen. Op Aarde geef ik de kennis van de eeuwige geest. En na de dood geef ik vrede en vrijheid, en hereniging met hen die zijn voorgegaan. Ik eis geen offergaven, want ik ben de Moeder van al wat leeft, en mijn liefde is uitgestort over de Aarde.'
'Luister naar de woorden van de Godin van de sterren. Zij, in het stof van wier voeten de hemelse legioenen gelegerd zijn en wier lichaam het universum omarmt.'
'Ik, die de schoonheid van de groene Aarde ben,
en de witte Maan onder de sterren, en de mysteriën van de wateren, en het verlangen in de harten van de mensen, doe een beroep op uw ziel. Sta op en kom tot mij.
Want ik ben de ziel van de Natuur, die leven geeft aan het universum.
Uit mij komen alle dingen voort, en naar mij moeten alle dingen terugkeren. En laat in mijn aanschijn, bemind door goden en mensen, uw innerlijke goddelijkheid zich ontplooien in de vervoering van de oneindigheid.'
'Laat mijn eredienst zijn in de harten die zich verheugen, want zie, alle daden van liefde en blijdschap zijn mijn rituelen.
En daarom, laat er schoonheid zijn, en kracht, macht en medelijden, eer en nederigheid, vrolijkheid en eerbied in u.'
'En gij die denkt mij te zoeken, weet dat uw zoeken en verlangen u niet zullen baten als gij het mysterie niet kent:
als gij de heks die gij zoekt niet vindt in uzelf, zult gij haar nooit vinden.
Want zie, ik was bij u van in den beginne, en ik ben dat wat bereikt wordt aan het eind van het verlangen.'
en zo is dit ook weer duidelijk
Sluit me zover met wicca bekend bij je aan :-)
Blessings,
Lauwrence
quote:Dank u ! en tis maar een greep uit het totale beeld van wicca en paganisme,
Op donderdag 22 mei 2003 18:57 schreef cyberbull het volgende:
Goed gezegd amel de vorige 2 posts !!!!Sluit me zover met wicca bekend bij je aan :-)
Blessings,
Lauwrence
Brightest Blessings,
AmeL
quote:Oh, en wanneer is een religie serieus?
Er bestaat een grote verscheidenheid binnen het Paganisme, die de geestelijke ervaring weerspiegelt van ieder uniek mens. Sommigen volgen meerdere Godinnen en Goden, met namen die bekend zijn uit de Europese folklore en mythologie. Anderen richten zich op de Levenskracht, zonder mannelijk of vrouwelijk aanzicht, en weer anderen zijn gewijd aan De Godin en De God. We respecteren deze diversiteit, want we geloven dat iedereen zijn eigen band met het goddelijke moet vinden, in overeenstemming met de stille stem van hun eigen diepste innerlijk. Daarom respecteren we ook alle serieuze religies, bekeren we niemand en zoeken we ook geen bekeerlingen. Van andere religies, en van de maatschappij als geheel, vragen we uitsluitend tolerantie.
Ps. Bij knippen plakken, de bron vermelden aub.
quote:Dat bepaal je zelf al paganist,
Op donderdag 22 mei 2003 19:15 schreef Herne_the_Hunter het volgende:
En om maar te quoten uit de eerste post:
[..]Oh, en wanneer is een religie serieus?
Ps. Bij knippen plakken, de bron vermelden aub.
p.s zal ik doen volgende x de bron vermelden,
tis ook nooit goed he
quote:als lurker even een verzoekje : En nu even in eigen woorden op kernpunten kort samenvatten.
Op donderdag 22 mei 2003 22:29 schreef WiccaN-AmeL het volgende:[..]
Nee idd normaal gesproken niet nee, maargoed aangezien ik in een aardig luie bui ben de laatste tijd dacht ik laat ik toch maar copyeren en plakken
.. en de teksten die er staan zijn ook wel aardig veel en niet echt mijn stijl om te typen
Ik haat copy past teksten (en het is trouwens ook tegen de policy in TRU). En meerdere slaan dat over waardoor de boodschap niet overkomt.
quote:Je reageerd weer op mij, terwijl anderen kritiek op mij hebben die vragen om een uitleg, als ik die uitleg hier post is het nog niet goed.
Op donderdag 22 mei 2003 23:41 schreef mvt het volgende:[..]
als lurker even een verzoekje : En nu even in eigen woorden op kernpunten kort samenvatten.
Ik haat copy past teksten (en het is trouwens ook tegen de policy in TRU). En meerdere slaan dat over waardoor de boodschap niet overkomt.
Zullen we het kopieer-plak aspekt laten liggen en inhoudelijk reageren? AmeL, in het stukje over paganisme staat dat de historische juistheid niet erg belangerijk gevonden wordt. Nou kan ik dat, zelfs met weinig ervaring, dit beamen, maar erger jij (of anderen) zich er nooit aan dat de kelten, grieken en germanen allerlei wazige ideeen krijgen toegedicht, zonder dat iemand controleert of we hier wel bewijs voor hebben, en zonder dat iemand er de aandacht op vestigt dat we maar bar weinig weten van de keltische en germaanse 'heidense' geloven?
(Ik erger me daar nogal aan, namelijk...)
quote:Ik vindt wicca toch een beetje eng
Op vrijdag 23 mei 2003 20:45 schreef WiccaN-AmeL het volgende:
ja misschien dat er nog iemand komt kijken en praten over wicca en zijn/haar verhaal doet.
mijn zusje van 15 is ook geïtereseerd in wicca maarja ze weet echt niet waar ze het over hebt ze heeft ook in mijn heksenboek gekeken en vond het allemaal kinky enzo haha maarja straks gaat ze stomme dingen doen en zit het hele huis vol met dingen dat moet ik niet hebben hoor..
maar dat boek mag dus alleen door JOU geopent en bewerkt worden,
niet dat er iets heel ergs kan gebeuren, maar het is iets persoonlijks van jou, je ziet het als een soort 2de dagboek. maar dan voor je hekserij daar heb je liever dan ook niet dat het iemand leest..
en verder over te gaan over dat zei het gelezen heeft,
op zich is er niets mis mee, maar zolang jij maar niet merkt dat zij
met rituelen bezig is of spells uitprobeert, want je kan er echt mensen mee schaden en pijn doen. niet echt de bedoeling toch..
dus ik zou dan is gaan praten met haar en uitleggen wat het precies is en de betekenis ervan, zodat zij snapt wat er in jou koppie omgaat en waar je het voor doet waarom enzo..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |