abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165832963
Ik heb een afvoerpijp met een sifon aan een fonteintje, zo'n kleine wastafel in de toiletruimte. De afvoerpijp loopt naar de grond en zit voor een gedeelte in de muur. Aan de bovenkant zit deze verder van de muur en die ruimte tussen muur en afvoer wordt steeds minder naar de vloer toe. Zie de foto's. Dit betreft een huurhuis en ik ben de situatie zat en probeer het op te knappen.

Nu ben ik de muur en vloer aan het betegelen en deze afvoer zit in de weg. Ik wil deze voor de muur gaan plaatsen met een paar centimeter tussenruimte tot de muur. Hoe kun je dit het mooist aanpassen? Ik dacht zelf om de afvoerbuis laag af te zagen en een soort s-bocht hieraan te verbinden waardoor een kunststof buis iets verder van de muur kan lopen.

Buis naar vloer is metaal/ijzer, dus geen lood. De binnenmaat is 24,6 mm, buitenmaat 34,5 mm. Hierop zit een rubberen mof waarmee de binnenmaat op 32 mm uitkomt. Afmetingen bij benadering, daar er nogal wat roest aan de binnenkant van de leiding zit en en aan de buitenkant wat verf.

pi_165833220
Binnenmaat 32 is normaal, dat pvc spul ligt in elke bouwmarkt.
Ik zie op je foto's alleen die rubberen mof niet?

Met 2 45 graden bochtjes kun je een stuk uit de muur komen mits die mof idd aan de onderkant zit of te plaatsen is.

En dat je dit wil veranderen snap ik wel, echt prachtig is dit niet.
  Moderator zaterdag 8 oktober 2016 @ 16:54:25 #3
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_165833543
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 16:28 schreef vannelle het volgende:
En dat je dit wil veranderen snap ik wel, echt prachtig is dit niet.
Echt heel mooi is het inderdaad niet; zou een klein getimmerd koofje niet veel makkelijker zijn ?
pi_165834450
Dat rubberen ding zit in de muurbuis bovenaan waar je die verdikking ziet. Je ziet het niet, want daar valt de PVC pijp weer overheen. Precies boven dat stukje tegel wat ik erachter gezet heb om te laten zien dat er wat ruimte achter zit.

Een koofje zat ik ook aan te denken. Iemand opperde om zo'n gipsbetonblok te gebruiken en dat om de pijp heen te plaatsen. Dit vervolgens te betegelen in de witte muurtegels. Hoewel ik daar ook mijn zwarte vloertegels voor kan gebruiken zodat het mooi afzet tegen de muur. De vloer is ook zwart.
Horizontale sifon naar de koof en daar een aansluiting maken. Is een idee, maar hoop werk helaas.
pi_165835041
Heb je een kruipruimte en kun je zo onder de wc komen? Dan zou ik van daaraf met pvc opnieuw beginnen en je gat naar boven ofwel iets naar voren plaatsen zodat je met een nette chromen vloerbuis naar je fonteintje gaat, ofwel naar achter en je afvoer in de muur verwerken en eroverheen tegelen.
Koofje eromheen zou ik niet doen, is inderdaad veel werk en is het meestal net niet qua afwerking. Als je al iets van een koofje maakt zou ik hem sowieso los maken zodat je hem weg kunt pakken mocht dat nodig zijn.
Makkelijkste oplossing is denk ik een zuil eromheen plaatsen zoals je die vroeger onder wastafels had maar dat moet wel net uitkomen.
Zoiets dus https://goo.gl/images/8r7bwt
pi_165835301
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 18:47 schreef GX185 het volgende:

Makkelijkste oplossing is denk ik een zuil eromheen plaatsen zoals je die vroeger onder wastafels had maar dat moet wel net uitkomen.
Zoiets dus https://goo.gl/images/8r7bwt
Eigenlijk is dat ook een koofje maar dan kant en klaar. ;)
pi_165835630
Zo'n zuil was ook al een idee, maar die heb je eigenlijk alleen in combinatie met wastafel en die is te groot voor een toiletruimte van 1,15 bij 1,27 meter. Ik zit in een flat, de 'kruipruimte' is een garage van een ander beneden. In de garage zie je de pijp lopen, maar een onverlaat heeft dat ooit zo schuin geplaatst en het is kennelijk goed bevonden...

Ik dacht aan zoiets om de buis wat naar voren te halen: https://www.google.nl/sea(...)rc=7YawJPIq2yF1qM%3A

Als je die s-bocht dan omhoog zet, kun je 2,5 cm vanaf de muur komen. Deze bochten zijn niet echt goedkoop te noemen met verzendkosten erbij,

Daarbovenop dan weer een standaard vertikale chromen buis (71 cm hoog) die met een bocht zo in een sifon gedraaid kan worden. Enige belemmering is hoe dit een beetje toonbaar te maken zo vlak boven de vloer. Ook een beetje smokkelen om de hoek eruit te halen waar de bestaande buis in staat. Chromen buis zou ook wit pvc materiaal kunnen zijn, maar dan zou ik mijn chromen sifon ook moeten gaan vervangen.
pi_165835906
Als je toch vloer en muur moet tegelen, zou je de afvoer dan niet meteen in de muur verwerken?
pi_165836449
precies,
in de muur is altijd mooier
https://www.badkamerwinke(...)Pmy88CFUS3GwodL9AHLg
bijvoorbeeld
pi_165837611
Akatar, dat is een hele mooie. Het loodgietersbedrijf waar ik was, kwam hier ook mee aan. Het lastige is dat de bestaande afvoer door de vloer naar onder loopt en minder dan een centimeter in de muur. Dus zo'n 2 centimeter voor de muur. Als ik het tegelwerk meeneem komt het op zo'n 1,5 cm neer. Als ik een 90 graden bocht op deze platte buis zou zetten je een kleine bobbel aan de onderkant blijft zien. Ik wil dit graag in de muur verwerken, alleen de aftakking aan de onderkant maakt ook dit lastig
pi_165837735
En als je de afwerkvloer wegkapt om de aansluiting daar te kunnen analyseren?
pi_165837858
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 20:57 schreef Randy_S het volgende:
En als je de afwerkvloer wegkapt om de aansluiting daar te kunnen analyseren?
Ga ik doen, maar weet nu al dat die metalen buis 'loodrecht' door de vloer gaat. Ik wilde de vloer al gaan uithollen en die buis een duw te geven waardoor hij meer in de muur terecht zou komen, maar dat metaal geeft niet veel mee. De huurder van de garage onder is bang dat er teveel gesloopt zou worden en er problemen met de woningbouw zou komen. Ik geef hem daar wel gelijk in en er zijn toch ook grenzen ;)
pi_165838560
Die hele wand 1,5cm dik stucen doe je ook liever niet zeker? :P

Er zou meer mogelijk zijn als je gewoon in die garage aan het klussen kon, maar misschien is dat wat te ingrijpend voor een huurwoning.
pi_165839087
Dat extra dik stucen had ik ook in mijn hoofd zitten, is eigenlijk gekkenwerk. Bovendien heb ik de rest van die muur al betegeld. Helaas is klussen in die garage heel lastig
  maandag 10 oktober 2016 @ 12:12:20 #15
435944 bouwboertje
zonder fok wortut niets.
pi_165870258
1,5 cm stuuken om een bobbel van een afvoerpijp te vermijden is niet de handigste oplossing. Kans is best groot dat er op die plek scheuren gaan ontstaan.

Is het geen oplossing om het uit te vullen met gipsplaat? aan beide zijden van de pijp twee plaatjes op elkaar en dan een derde over alles heen en dat dan afstuuken als dat dan nog gewenst is.

Overigens, waarom eigenlijk een fonteintje in een wc ? Ik zie die dingen overal en vraag me steeds af wie er eigenlijk gebruik van maakt. 9 van de 10 keer zit er een kraantje op dat te kort is om je handen onder te krijgen met een hoop gespetter als gevolg. Loop je als kerel vervolgens het toilet uit met allemaal waterspetters op je broek.

Jij weet dat het water is maar ja....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')