= 4,6k rente aflossing per mnd, klein bedrag ingezet, lange historie, spreekt voor, overzichtelijk,quote:Op donderdag 13 oktober 2016 14:48 schreef mike79_n het volgende:
Nieuw op GVE:
Autobedrijf Kooyman
Project:15305 Zakelijk
Leendoel:Financiering werkkapitaal
Classificatie:5
G-PD percentage:0,33
Creditsafe score:63
Kunnen een aantal zaken zijn, bijvoorbeeld nog te betalen salarissen, voorzieningen of af te dragen belastingen. Maar het gat vind ik daarvoor wel erg groot. De schatting die je maakt voor crediteuren is onwaarschijnlijk hoog daar auto's veelal vooraf betaald moeten worden, anders krijg je hem niet mee.quote:Op donderdag 13 oktober 2016 15:20 schreef marathon2000 het volgende:
Bij Kooyman begrijp ik z'n balans niet als er geen andere partijen geld verstrekken.
Ca. 276K eigen vermogen op een balanstotaal van 1.228K (22.5%)
-> Dat betekent 950.000 overige passiva.
-Crediteuren (bij een betaaltermijn van een niet geringe 90dagen 450.000)
-Waar kan je nog meer aandenken?
De akte is nog niet gepasseerd😡quote:Op woensdag 12 oktober 2016 23:31 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Het zou natuurlijk kunnen dat het geld is overgemaakt naar de notaris welke het dan, na het passeren van de akte, overmaakt aan de geldnemer. Dat is een gebruikelijke volgorde.
Dit betreft echter KoM dus ik zou het wel even navragen en het antwoord hier even delen.
Niet handig als je de Gouden stier wilt winnen, waarvoor ze genomineerd zijn.....quote:
Aan de andere kant , is het ook mogelijk typisch een bedrijfje, dat low cost, kan handelen, repareren, onderhouden. Niet gebonden aan merken voorschriften vwb showrooms, targets. Maar een allround dorpsbedrijfje, waar je 2e handsauto van je vrouw, het barrel van je zoon/ en de nissan micra van je dochter goedkoop kunt laten keuren onderhouden.quote:Op donderdag 13 oktober 2016 15:43 schreef k_man het volgende:
Mja, een klein autobedrijfje in Vinkeveen dat anderhalve ton wil lenen... Ik weet het niet.
Autodealers vallen de laatste jaren bij bosjes om, c.q. worden opgeslokt door de hele grote dealerbedrijven met tientallen vestigingen. Een klein, zelfstandig Fiat-dealertje is nu typisch zo'n bedrijf dat makkelijk in zwaar weer kan komen.
Nou ja, de site doet het inmiddels alweer. Al is het verre van professioneel om niet een keurige melding op de site te zetten en een dergelijke verhuizing of wat ze dan ook gedaan hebben, niet in het weekend te doen. Beetje jammer, maar voor mij van geen invloed op welke stier ze dan ook willen winnen.quote:Op donderdag 13 oktober 2016 17:20 schreef obligataire het volgende:
[..]
Niet handig als je de Gouden stier wilt winnen, waarvoor ze genomineerd zijn.....
Ik laat hem lopen...quote:Op donderdag 13 oktober 2016 17:54 schreef tiara1977 het volgende:
Hoe kijken jullie tegen de IVM Six and Sons aan? Ik denk dat ik 'm oversla, dit soort trendgevoelige higher-end retail vind ik link.
Heeft IVM al eens eerder gedaan. Bij een BV is het niet automatisch dat de eigenaren voor het hele bedrag aansprakelijk zijn. Vind het zelf minder sterk. Bij andere platforms ben ik het nog niet tegengekomen.quote:Op donderdag 13 oktober 2016 18:13 schreef jsuijker het volgende:
Normaal zijn allen voor het gehele bedrag aansprakelijk toch?
Dat zal toch echt wel😊 Essentieel is dat nieuwe omzet 180 dagen uit staat, dus dat moet voorgefinancierd worden.quote:Op donderdag 13 oktober 2016 13:22 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ik lees ook alleen maar dat die kantoortjes een extra maandelijkse last zijn. Maar ik lees nergens dat ze ook een lust (meer omzet/hogere marge) zijn.
Niet gepasseerd in de zin van:quote:
2015 4000k omzet cash flow 600k winst 500k // 2016 omzet 7000k, cash flow 1500k en dan 500k vragen voor deb? Lager groeitempo = en alles kan out of pocketquote:Op donderdag 13 oktober 2016 19:13 schreef obligataire het volgende:
[..]
Dat zal toch echt wel😊 Essentieel is dat nieuwe omzet 180 dagen uit staat, dus dat moet voorgefinancierd worden.
Ik twijfel nog. Zekerheden zijn er inderdaad niet maar dat geldt voor meer projecten waaraan ik deelnam.
De vraag is hier daarom geloof ik in het business model. Ze hebben wel een miljoen verdiend de laatste jaren, althans dat is het eigen vermogen maar dat kan ook deels uit achtergestelde leningen bestaan.
Optie 2: leningnemer heeft het geld en wij zitten nu in een momenteel ongedekte lening.quote:Op donderdag 13 oktober 2016 19:22 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Niet gepasseerd in de zin van:
• het geld staat op de rekening van de notaris?
of
• leningnemer heeft het geld zonder dat er gepasseerd is?
Ik mag aannemen dat je het eerste bedoeld maar ik verbaas me nergens meer over.
KoM durft het risico blijkbaar aan dat het misgaat en investeerders vervolgens bij KoM aankloppen. Ik moet toegeven: ze hebben lef. Of ze zijn wanhopig.quote:Op donderdag 13 oktober 2016 20:02 schreef obligataire het volgende:
[..]
Optie 2: leningnemer heeft het geld en wij zitten nu in een momenteel ongedekte lening.
Tsja. Ik heb de hele middag lopen piekeren en nu de knoop snel doorgehakt. Nee dus. Vanwege alle hier vermelde bezwaren die zeer serieus neem, maar ook omdat het in feite een debiteurenfinanciering is, iets waarvoor een bank normaliter 60 of 70% krediet zou geven met de nodige aanvullende zekerheden. Die hebben wij dus niet. En inderdaad, waarom moet het allemaal zo snel. Ik hou daar ook niet van. Rustig groeien, je organisatie de kans geven om telkens op adem te komen. Het lijkt me dat die mensen teveel willen. En de bank, die is nu nog poeslief maar als de cijfers tegenvallen dan kon het wel eens net zo gaan als bij de riemen- en parfumboeren dus dan wil ik daar liever ook niet tussen zitten.quote:Op donderdag 13 oktober 2016 19:56 schreef peterc het volgende:
[..]
2015 4000k omzet cash flow 600k winst 500k // 2016 omzet 7000k, cash flow 1500k en dan 500k vragen voor deb? Lager groeitempo = en alles kan out of pocket
Correct, geloof je in het verdienmodel en hoe bestendig is het, en waarom moet het een gazelle, cq groeitempo zo hoog zijn, omdat het ...een once in a lifetime opportunity is.? En wat als het groeitempo de gewenste omzet & marges niet brengen, dan ligt de bodem er zo onderuit. Het kan snel up gaan, maar net zo snel down-under.
Niets ingelegd, na beantwoording van de vragen op Collin, zat het zo goed als vol, nu is de keuze voor mij gemaakt. Succes
Kortzichtig, oneerlijk, dom, eigenwijs en hebzuchtig. En vakonbekwaam.quote:Op donderdag 13 oktober 2016 20:05 schreef Benger het volgende:
[..]
KoM durft het risico blijkbaar aan dat het misgaat en investeerders vervolgens bij KoM aankloppen. Ik moet toegeven: ze hebben lef. Of ze zijn wanhopig.
Mooi om te zien dat je onze campagne hebt gevonden op IVM! Graag zou ik van de gelegenheid gebruik willen maken om één en ander te verduidelijken:quote:Op donderdag 13 oktober 2016 18:13 schreef jsuijker het volgende:
[..]
'Om de druk op de liquiditeit te verlichten is de 50k lening een jaar aflossingsvrij'...die staat dus al onder druk wat als de prognse niet gehaald wordt?
...
Simpele verdubbeling van omzet door een 2e winkel? Lijkt me ook voorbarig
Toevoeging: waarom ligt de omzet in de rechterkolom zoveel lager dan in de cijfers?
Welkom hierquote:Op donderdag 13 oktober 2016 20:34 schreef SixandSons het volgende:
[..]
Mooi om te zien dat je onze campagne hebt gevonden op IVM! Graag zou ik van de gelegenheid gebruik willen maken om één en ander te verduidelijken:
• De tweede winkel is een stuk groter dan de eerste (130m2 vs. 100m2). Daarom is de totale omzetpotentie een stuk hoger dan in de eerste winkel, omdat we hier een grotere selectie producten kunnen aanbieden. Voor de zekerheid hebben we in de prognose voor de tweede winkel rekening gehouden met een ruime aanloop periode waarin we niet de volledige omzetpotentie hebben opgenomen.
• De omzet in de rechterkolom (¤468K) is de winkelomzet (+ online) over geheel 2015. In de cijfers staat een hoger bedrag: hierin zijn projectwerkzaamheden opgenomen ter grootte van ¤169. Dit waren werkzaamheden buiten de kerntaak van de winkel om, bovendien met lage marge. Om ons volledig te richten op het in- en verkopen van mooie spullen (met betere marge) hebben we besloten om geen side-projecten meer te gaan doen
• Het aflossingsvrij houden van de lening is vooral een geste van de familie. Het opschorten van het geringe aflossingsbedrag per maand is in onze prognose zeker niet noodzakelijk voor een gezonde liquiditeit
Welkom! U bent voor zover ik weet de eerste ondernemer van een project die hier zijn pitch komt toelichten en dat waardeer ik in ieder geval. Misschien dat ik u hier ook iets mag vragen wat mij intrigeert.quote:Op donderdag 13 oktober 2016 20:34 schreef SixandSons het volgende:
[..]
Mooi om te zien dat je onze campagne hebt gevonden op IVM! Graag zou ik van de gelegenheid gebruik willen maken om één en ander te verduidelijken:
• De tweede winkel is een stuk groter dan de eerste (130m2 vs. 100m2). Daarom is de totale omzetpotentie een stuk hoger dan in de eerste winkel, omdat we hier een grotere selectie producten kunnen aanbieden. Voor de zekerheid hebben we in de prognose voor de tweede winkel rekening gehouden met een ruime aanloop periode waarin we niet de volledige omzetpotentie hebben opgenomen.
• De omzet in de rechterkolom (¤468K) is de winkelomzet (+ online) over geheel 2015. In de cijfers staat een hoger bedrag: hierin zijn projectwerkzaamheden opgenomen ter grootte van ¤169. Dit waren werkzaamheden buiten de kerntaak van de winkel om, bovendien met lage marge. Om ons volledig te richten op het in- en verkopen van mooie spullen (met betere marge) hebben we besloten om geen side-projecten meer te gaan doen
• Het aflossingsvrij houden van de lening is vooral een geste van de familie. Het opschorten van het geringe aflossingsbedrag per maand is in onze prognose zeker niet noodzakelijk voor een gezonde liquiditeit
Ik waardeer deze antwoorden!quote:Op donderdag 13 oktober 2016 20:34 schreef SixandSons het volgende:
[..]
Bedankt!quote:Op donderdag 13 oktober 2016 20:55 schreef obligataire het volgende:
[..]
Welkom hierVraag: stel dat de zaken toch minder voorspoedig zouden lopen dan nu verwacht, heeft de hoofdelijke aansprakelijkheid dan materiële waarde van enige omvang, en zijn er eventueel andere bronnen van inkomsten?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |