abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165704698
Laten we wel zijn als jij de hele nacht in een overloop, hal keuken moest doorbrengen zou je ook raar gaan doen, geef het beest meer ruimte of doe hem weg of laat hem naar buiten. Die katten hebben eindeloos veel tijd om te krijsen en laten we wel zijn, de kat gaat overdag slapen en die tijd wel weer inhalen.
pi_165705336
Hij heeft de beschikking over het grootste deel van het huis, zeker 45m2. Ik zie niet in wat daarin onvoldoende is. Hij kan bij de voordeur uit het raam kijken, heeft hoogteverschillen waar hij kan zitten/uitkijken, speeltjes, krabpaal, vier verschillende slaapplekjes met mandje dekentje enz. (Met spullen die hij in mijn oude huis al had en waarvan hij de geur dus al kent). Qua oppervlakte en ruimtes heeft hij tenminste dezelfde ruimte beschikbaar als in mijn oude huis dus het is niet alsof hij opeens veel minder ruimte heeft oid. Ik heb mijn hele leven katten gehad en weet niet beter dan dat onze katten een beperkt deel van het huis beschikbaar hebben gedurende de dag (dan wel alleen op de benedenverdieping, dan wel juist niet in de woonkamer maar de rest van het huis behalve de woonkamer) en we hebben daar nooit problemen mee gehad. Hij mag vanaf begin af aan niet in de woonkamer, maar misschien dat we toch moeten overwegen om dat (tijdelijk) wel te doen als hem dat rust geeft. De tip van het kledingstuk ga ik sowieso gebruiken, misschien stelt hem dat gerust.

Hij krijgt meer dan genoeg aandacht 's ochtends en als we uit het werk komen (mijn vriend begint om 08.30 en om 16.15 ben ik weer thuis) waarbij hij geaaid wordt, er met hem gespeeld wordt, hij lekker op schoot kan kruipen enzovoort. Er staan altijd knabbels en water. Hij komt echt niks te kort wat dat betreft. Het zal stress zijn die de verhuizing heeft meegebracht en wil hem (en uiteindelijk ons) daarom helpen rustiger te worden. Hem naar buiten laten vind ik geen oplossing op dit moment: hij woont hier pas net en het lijkt me daarom niet verstandig om hem nu al buiten op pad te laten. Over een tijdje mag hij uiteraard wel naar buiten :)

Ik zal voor de zekerheid komende week een afspraak maken bij de dierenarts om hem te laten controleren zodat we dat hopelijk kunnen uitsluiten.
  zondag 2 oktober 2016 @ 12:24:39 #103
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_165705380
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 10:16 schreef Hyaenidae het volgende:
Ik zou dat ook doen als ik gevangen werd gehouden, laat die kat aub buiten overdag.
Lekker in de vrije natuur, 's avonds weer binnenhalen zodat hij 's nachts fijn kan slapen.
Jezus nee :')
Ik zou na drie weken toch een andere aanpak proberen dan nu want dit werkt niet mag wel gesteld worden toch?
Kan het echt zoveel kwaad om hem in de woonkamer te laten?
Als je dat niet wil zou ik anders zelf met hem als ik thuis was maar op die zolder gaan zitten of zo, zodat ie zich daar meer thuis gaat voelen.
Ik mag hopen dat je buren het niet ook kunnen horen, niks zo erg als van die krijsende katten buiten bv :X
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_165705599
Misschien help het als hij s nachts afleiding heeft.
Een automatische lasergame bv http://www.frolicat.com/products
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  zondag 2 oktober 2016 @ 12:43:08 #105
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_165705690
Ik snap dat 'uiteraard' in uiteraard naar buiten niet helemaal.
Het is een binnenkat, laat dat dan ook zo.

En je zegt dat het niet anders is dan in je vorige huis, maar het is een compleet ander huis, hij denkt niet zoals een mens.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_165705707
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2016 12:38 schreef valentijn101 het volgende:
Misschien help het als hij s nachts afleiding heeft.
Een automatische lasergame bv http://www.frolicat.com/products
[ afbeelding ]
Heb ik ook gehad wat een onding, katten keken er niet naar om maakt een hoop lawaai en is al over the place met het lichtje, de verstelbaarheid door middel van een schuifje is binnen no time stuk.
  zondag 2 oktober 2016 @ 12:54:22 #107
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_165705878
Net even gecheckt in een boek van John Bradshaw (anthrozooloog die al decennia kattengedrag bestudeert): met een zachte handschoen de geurklieren strelen en dan op andere plekken wrijven in huis zodat je zijn geur helpt verspreiden.

En nogmaals, verhuizen is zo ongeveer het meest stressvolle wat een kat kan overkomen.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
pi_165706205
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2016 09:33 schreef Daph_ het volgende:

[..]

Ik begrijp dat hij moet wennen aan zijn nieuwe omgeving maar drie weken op 3 uur slaap per nacht breekt ons op dit moment op. Ik ben op zoek naar iets waardoor hij niet (minder) miauwt snachts, of waardoor hij rustiger wordt. Voor hem lijkt me dit ook niet best.
Feliway?
En misschien wil hij simpelweg bij je zijn omdat hij zich niet op zijn gemak voelt in het nieuwe huis.
pi_165706312
En wat Dude zegt natuurlijk.
pi_165706580
Ik zou eens bij de buren vragen of hij overdag ook krijst, want hij zit best wel lang alleen als ik goed gerekend heb.
In ieder geval van half negen tot kwart over 4 en s,nachts dus gemiddeld 15 uur doordeweeks ?
  zondag 2 oktober 2016 @ 13:25:51 #111
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_165706648
Overigens: "Ik heb al mijn hele leven lang katten en dus zus en zo", gaat helaas niet altijd op. Geen kat is exact hetzelfde en geen situatie is exact hetzelfde. Deze kat heeft net een verhuizing achter de rug én jullie zijn gaan samenwonen, als ik het goed begrijp. Dat is best véél verandering toch? Zeker voor de tere, doch eigengereide kattenziel.
Laat de rest dan zo voorspelbaar mogelijk. Even geen deuren die open en dicht gaan midden in zijn rituelen, bijvoorbeeld. Láát hem nou gewoon eens even zijn gangetje gaan!!

Wat is trouwens de reden dat je de huiskamer dicht wil houden als je er niet bij bent? Je zegt dat je je leven lang niet anders gewend bent met je katten. Is het dan niet een gewoonte, zonder je nog af te vragen waarom het eigenlijk nodig is?

Vond het wel heel treffend wat, ik meen, Dagonet zei: een kat denkt niet als een mens. Dus je kan wel allerlei argumenten aandragen als 'hij heeft al zijn speeltjes en een lekkere slaapplek en hij kan door de deur naar buiten kijken' etc., maar die argumenten zijn pas steekhoudend als je kat 's nachts tevreden zijn kop houdt. Wat hij niet doet. Dus.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_165707466
Nogmaals: afmatten.

Hou hem de hele dag bezig, dan is hij vanavond doodop en slaapt 'ie de hele nacht door.

Eventueel kan je proberen om een gedragen kledingstuk (t-shirt, ofzo... Iets wat makkelijk te ontharen is) in een van de slaapplekken te leggen, zodat dat behaaglijker is en het beest niet zo de behoefte heeft om bij jullie te komen liggen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_165714355
Voelt alsof je alleen een oplossing wil die van jou niets vraagt
  zondag 2 oktober 2016 @ 19:41:27 #114
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_165714374
Daf wil horen dat ze haar kat naar het asiel moet brengen.
Prrrrr
  maandag 3 oktober 2016 @ 00:14:26 #115
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_165721549
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 19:41 schreef mrspoeZ het volgende:
Daf wil horen dat ze haar kat naar het asiel moet brengen.
Welnee. Dan nam ze toch heel de moeite niet om hier een topic te openen? Ga er maar aan staan, tegenwoordig op FOK!, om een vraag te stellen. Je denkt wel drie keer na, met al die 'lolbroeken' hier. Dus volgens mij is ze hartstikke gek op de kat, maar wordt ze dus tijdelijk ook gek ván hem en is ze daarbij toevallig nu eenmaal gewoon een beetje eigenwijs. 8-)

Bovendien heeft ze de kat uit het asiel gehaald en dat is doorgaans goed volk dat weldegelijk om dieren geeft. *;

Het komt vast goed, TS! En niet luisteren naar wijze raad om de kat naar buiten te laten in dit stadium of er een kat bij te nemen hoor! Zijn ze nou helemaal betoeterd. Eerst RRRUSST en vrijheid ín het nieuwe huis. Zo min mogelijk gedoe en gedwang.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_165721621
Je moet je even aanpassen aan je kat. Arme ding heeft enorm veel op zijn bordje gekregen ineens. Hij wil rust en ruimte, en de tijd om zich thuis te gaan voelen. Hij moet gewoon wennen.
pi_165721642
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 12:21 schreef Daph_ het volgende:
Hij heeft de beschikking over het grootste deel van het huis, zeker 45m2. Ik zie niet in wat daarin onvoldoende is. Hij kan bij de voordeur uit het raam kijken, heeft hoogteverschillen waar hij kan zitten/uitkijken, speeltjes, krabpaal, vier verschillende slaapplekjes met mandje dekentje enz. (Met spullen die hij in mijn oude huis al had en waarvan hij de geur dus al kent). Qua oppervlakte en ruimtes heeft hij tenminste dezelfde ruimte beschikbaar als in mijn oude huis dus het is niet alsof hij opeens veel minder ruimte heeft oid. Ik heb mijn hele leven katten gehad en weet niet beter dan dat onze katten een beperkt deel van het huis beschikbaar hebben gedurende de dag (dan wel alleen op de benedenverdieping, dan wel juist niet in de woonkamer maar de rest van het huis behalve de woonkamer) en we hebben daar nooit problemen mee gehad. Hij mag vanaf begin af aan niet in de woonkamer, maar misschien dat we toch moeten overwegen om dat (tijdelijk) wel te doen als hem dat rust geeft. De tip van het kledingstuk ga ik sowieso gebruiken, misschien stelt hem dat gerust.

Hij krijgt meer dan genoeg aandacht 's ochtends en als we uit het werk komen (mijn vriend begint om 08.30 en om 16.15 ben ik weer thuis) waarbij hij geaaid wordt, er met hem gespeeld wordt, hij lekker op schoot kan kruipen enzovoort. Er staan altijd knabbels en water. Hij komt echt niks te kort wat dat betreft. Het zal stress zijn die de verhuizing heeft meegebracht en wil hem (en uiteindelijk ons) daarom helpen rustiger te worden. Hem naar buiten laten vind ik geen oplossing op dit moment: hij woont hier pas net en het lijkt me daarom niet verstandig om hem nu al buiten op pad te laten. Over een tijdje mag hij uiteraard wel naar buiten :)

Ik zal voor de zekerheid komende week een afspraak maken bij de dierenarts om hem te laten controleren zodat we dat hopelijk kunnen uitsluiten.
Je doet er zeker goed aan je huiskamer voor je kat open te zetten en dat je even langs de DA gaat( mijn katten komen door het hele huis en in een afgesloten tuin)
Feliway is zeker een goede tip.
Vergeet niet als je kat door deze verhuizing zo in de stress zit in huis zou kunnen gaan plassen.
pi_165722389
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2016 00:22 schreef mootie het volgende:
Je moet je even aanpassen aan je kat. Arme ding heeft enorm veel op zijn bordje gekregen ineens. Hij wil rust en ruimte, en de tijd om zich thuis te gaan voelen. Hij moet gewoon wennen.
Dit⤴en dat 'wennen' kon best wel eens een half jaar tot zelfs een jaar in beslag nemen, geef het de tijd, succes ermee!
With a Song in my heart and a smile on my face...
  maandag 3 oktober 2016 @ 12:37:43 #119
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_165726315
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 12:21 schreef Daph_ het volgende:

Veel succes met deze houding ^O^

Gaat vast lukken zo :P
pi_165756356
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2016 11:01 schreef Duderinnetje het volgende:
TS, een kat is geen hond. Of kind. Vergeet allerlei opvoedmethoden die bij voorgenoemde categorieën van toepassing zijn. Als je kat krijst, is er reden om actie te ondernemen. Niet negeren dus. Ik neem aan dat je het beestje gelukkig wilt zien. Katten maak je niet gelukkig door ze 'op te voeden' en er vanuit te gaan dat ze dan hun lesje wel leren. Dat is veel te ingewikkeld. Een kat is niet dienstbaar en trekt geen conclusies als: he de baas reageert niet op mijn gekrijs. Laat ik er maar mee ophouden en gaan slapen.
Die kat krijst niet voor zijn lol of om jou dwars te zitten.

Dus doe jezelf en je kat een plezier en maak de nachten voor jullie allemaal een beetje fijner. Geef hem meer ruimte.

Ook in dat opzicht is een kat geen hond. Die laatste stop je 's nachts bij wijze van spreken in een bench en hij gaat braaf liggen pitten tot de baas weerom komt. Een kat kun je niet op die manier dirigeren. Als je dat irritant vindt, dan is dat natuurlijk heel begrijpelijk, maar dan is een kat misschien niet jouw soort huisdier. Dat kan.

En anders: laat het huis ook van hem zijn. De huiskamer althans. De slaapkamer kun je gewoon dichthouden, als je daarop staat. Maar de huiskamer is van hem, daar mag hij immers vaak wél komen. Daar heeft hij van alles te doen en te onderzoeken en daar heeft hij ritueeltjes en dingetjes. Hij snapt er niets van dat hij daar opeens soms niet mag komen, terwijl hij écht écht van alles moet doen in de huiskamer die nacht!!! En zéker 's nachts zelfs, want dan is het lekker stil. Rondje rond de tafelpoot, kopje aan de stoelpoot etc. Heel dringende zaken. Laat hem toch!

Voor een kat draait het leven niet om jou, zoals bij een hond, die daardoor dienstbaar is. Voor een kat draait het leven om zijn territorium, zijn rituelen en een bepaalde mate van vrijheid. Dat maakt het voor veel mensen juist leuke dieren om mee samen te leven. Je moet er net van houden, dat wel.
Dus hij kan wel leren waar hij wel mag komen (woonkamer), maar niet dat krijsen geen zin heeft?
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 21:04:07 #121
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_165757605
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 20:14 schreef Bartjebart het volgende:

[..]

Dus hij kan wel leren waar hij wel mag komen (woonkamer), maar niet dat krijsen geen zin heeft?
Hij hoeft toch niet te leren dat hij in de kamer mag komen...? Of begrijp ik je niet juist?

De kat mag soms in de huiskamer en soms niet. Dat frustreert hem waarschijnlijk. Met een kat deel je je huis. Zit in de aard van het beestje.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_165759852
Ik sluit me aan bij Dude.

En er zit echt een verschil in een kat belonen voor hinderlijk gedrag (denk aan meubels krabben en hem dan belonen met iets positiefs zoals aandacht of voer) of een kat aandacht of iets anders 'naar zijn zin' geven wanneer hij vermoedelijk door een enorme stresssituatie hier enorm behoefte aan heeft en niet weet hoe hij dit op 'een menselijk tijdstip' moet communiceren. (Sterker nog, je bent er overdag heel vaak niet door je werk als ik het goed begrijp, en katten zijn van nature vaak 's nachts actief, dus zo'n raar tijdstip is het voor hem heel niet. Vervelend voor jou natuurlijk wel, maar goed, dat vindt hij misschien ook van heel de verhuizing met alle veranderingen die daar bij komen kijken ;) )

Het is een beetje hetzelfde verhaal als honden (of katten) met vuurwerkangst; er wordt vaak verkondigd dat het angstige dier moet negeren omdat je door het dier te troosten de angst alleen maar voedt. Daar hoort een nuance in te zitten; je moet niet mee gaan in het gevoel van angst - dus rustig blijven - maar je mag het dier wel degelijk aaien, een fijn plekje geven en proberen af te leiden. Daar is echt niks mis mee, en zolang je zelf de rust zelve blijft, zeker te verkiezen boven je dier maar gek van angst/stress in een hoekje de 'rit' gedwongen in z'n uppie laten uitzitten. (Er zijn dieren die afzondering wel zelf opzoeken, dat is ook prima.)

Enne, wat al gezegd is; laat ook even een lichamelijke oorzaak uitsluiten.
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 23:01:14 #123
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_165761150
Sowieso is het heel lastig om katten te straffen aangezien ze geen link leggen tussen hun gedrag en de straf als je niet ook daadwerkelijk op dat moment er bent om ze te straffen. En dan moet je uitkijken dat ze jou niet met de straf gaan associeren.
pi_165769942
Feliway verdamper aanschaffen...
Daarin zit een of ander feromoon waar katten dol op zijn en die stress verminderd.

Daarnaast de ruimte waarin de kat mag zijn leuk maken voor de kat, van kattenkrabpaal tot leuke hoge hangplekjes, een verstopplaatsje kan ook helpen, zeker bij katten die onzeker zijn in die ruimte.
Kan heel simpel, wat plankjes aan de muur, vloerbedekking om een zelfgebouwde krabpaal, een dichte doos waar je een gat in maakt (die zal wel favo zijn ;) ).
Overdag voldoende aandacht geven, knuffelen, spelen e.d.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_165784190
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2016 00:14 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Welnee. Dan nam ze toch heel de moeite niet om hier een topic te openen? Ga er maar aan staan, tegenwoordig op FOK!, om een vraag te stellen. Je denkt wel drie keer na, met al die 'lolbroeken' hier. Dus volgens mij is ze hartstikke gek op de kat, maar wordt ze dus tijdelijk ook gek ván hem en is ze daarbij toevallig nu eenmaal gewoon een beetje eigenwijs. 8-)

Bovendien heeft ze de kat uit het asiel gehaald en dat is doorgaans goed volk dat weldegelijk om dieren geeft. *;

Het komt vast goed, TS! En niet luisteren naar wijze raad om de kat naar buiten te laten in dit stadium of er een kat bij te nemen hoor! Zijn ze nou helemaal betoeterd. Eerst RRRUSST en vrijheid ín het nieuwe huis. Zo min mogelijk gedoe en gedwang.
Wat jij zegt 👍 :Y

Feliway verdamper zit er inmiddels in sinds maandag, heb de losse spray er extra bij genomen en die gebruikt op de trappen en overloop van de eerste verdieping (voor onze slaapkamer). Krabpaal voor het raam geplaatst, routine aangepast, meer toegang in huis en extra speeltjes (waaronder met catnip waar hij zich helemaal op uitleeft en zichzelf daardoor flink afmat) met als resultaat dat ik zowaar twee nachten 6 uur geslapen heb. Hij begint nu ongeveer 15 min voor mijn wekker gaat te krijsen (die gaat om 05.45) dus dat is wel een hele verbetering. Vervelend als je niet om 05.45 hoeft op te staan maar ben al blij dat ik de nacht kan doorslapen :p

Nog even terugkomend op "uiteraard naar buiten": hij is bij mij (noodgedwongen, omdat ik in een flat woonde) een binnenkat geweest. Hij was een vondeling, onduidelijk of hij naar buiten kon bij zijn vorige eigenaren, maar uit zijn gedrag nu blijkt dat hij veel interesse heeft om naar buiten te gaan. Ik vind het te vroeg om al daadwerkelijk naar buiten te gaan, zelfs aan een lijntje (hij is getraind), want ik vind dat hij eerst aan zijn nieuwe omgeving moet wennen. Maar mocht hij over een aantal maanden die interesse nog steeds hebben dan wil ik wel beginnen om met hem naar buiten te gaan. Maar nogmaals, nu echt nog niet :).

Dank voor alle suggesties :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')