Volgens mij moet ik nog sorry zeggen jouquote:Op zondag 2 oktober 2016 02:30 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
Op welke vlakken is SP tegen het kapitalisme?
Hebben ze het ergens over planeconomieen of het feit dat een markt beter werkt als het op vraag/aanbod is gebasaseerd dan als de overheid voor jou gaat beslissen hoeveel soorten augurken je mag kopen?
Ze zijn kritisch, en ze zijn een walgelijke partij. Maar ze zijn al jaren niet anti-kapitalistisch meer.
Waar ze vroeger nog onderhoudend contact met massamoordenaars als Pol Pot hadden
Ja ach. Als ik dit zou hebben gezegd zou het belachleijk zijn.quote:Op zondag 2 oktober 2016 02:30 schreef Frank_Drebin het volgende:
Anti-kapitalisme gaat me overigens ook weer ietwat ver. Het westen heeft zich eigenlijk nooit losgemaakt van kapitalisme. Vroegah, betaalde dat zich uit in oorlogen. Weinig natuurlijke barrières, dus je moest goed zijn in elkaar de schedel in slaan. Daardoor werd Europa wereldmacht nummer 1 en hebben nu nog steeds kolonies. Die onderlinge strijd, dat vechten, dat is in principe kapitalisme. Maar dat leverde ons ook een surplus op. Surplus die ons de luxe geeft om over dingen na te denken en bijv. sociale voorzieningen in het leven te roepen. Ga er geen heel lang verhaal van maken, maar kapitalisme en sociale voorzieningen gaan redelijk hand in hand. Voorwaarde is - dat is het belangrijkste - dat een zekere dreiging is, al dan niet terecht.
maar waar heeft het ons heeft gebracht? het is niet succesvol, vooral het consumentisme wat eraan is gekoppeldquote:Op zondag 2 oktober 2016 02:30 schreef Frank_Drebin het volgende:
Anti-kapitalisme gaat me overigens ook weer ietwat ver. Het westen heeft zich eigenlijk nooit losgemaakt van kapitalisme. Vroegah, betaalde dat zich uit in oorlogen. Weinig natuurlijke barrières, dus je moest goed zijn in elkaar de schedel in slaan. Daardoor werd Europa wereldmacht nummer 1 en hebben nu nog steeds kolonies. Die onderlinge strijd, dat vechten, dat is in principe kapitalisme. Maar dat leverde ons ook een surplus op. Surplus die ons de luxe geeft om over dingen na te denken en bijv. sociale voorzieningen in het leven te roepen. Ga er geen heel lang verhaal van maken, maar kapitalisme en sociale voorzieningen gaan redelijk hand in hand. Voorwaarde is - dat is het belangrijkste - dat een zekere dreiging is, al dan niet terecht.
ik zeg ook niet dat ze per se anti zijn, niet alles is zwart-witquote:Op zondag 2 oktober 2016 02:30 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
Op welke vlakken is SP tegen het kapitalisme?
Hebben ze het ergens over planeconomieen of het feit dat een markt beter werkt als het op vraag/aanbod is gebasaseerd dan als de overheid voor jou gaat beslissen hoeveel soorten augurken je mag kopen?
Ze zijn kritisch, en ze zijn een walgelijke partij. Maar ze zijn al jaren niet anti-kapitalistisch meer.
Waar ze vroeger nog onderhoudend contact met massamoordenaars als Pol Pot hadden
geen probleemquote:Op zondag 2 oktober 2016 02:32 schreef Thezappa het volgende:
[..]
Volgens mij moet ik nog sorry zeggen jou
Je hebt van die dagen
Sorry..
Het feit dat de SP voor betere zorg is is omdat de vraag naar zorg is gestegen (vergrijzing).quote:Op zondag 2 oktober 2016 02:32 schreef deadprez het volgende:
[..]
ik zeg ook niet dat ze per se anti zijn, niet alles is zwart-wit
maar bijvoorbeeld op het gebied van zorg wel ja en ov volgens mij ook, nog even los van het feit dat we al geen vrije markt-economie hebben
Welke maatschappij gaat wel succesvol worden eigenlijk? En wat versta jij onder succes?quote:Op zondag 2 oktober 2016 02:32 schreef Drug het volgende:
[..]
maar waar heeft het ons heeft gebracht? het is niet succesvol, vooral het consumentisme wat eraan is gekoppeld
Klopt.quote:Op zondag 2 oktober 2016 02:32 schreef Drug het volgende:
[..]
en niemand gebruikt dan drugs ofzo?
drank en wiet mag wel?
Jij maakt het zelfquote:Op zondag 2 oktober 2016 02:32 schreef Drug het volgende:
[..]
en niemand gebruikt dan drugs ofzo?
drank en wiet mag wel?
Wat is er niet succesvol aan?quote:Op zondag 2 oktober 2016 02:32 schreef Drug het volgende:
[..]
maar waar heeft het ons heeft gebracht? het is niet succesvol, vooral het consumentisme wat eraan is gekoppeld
Dat klopt inderdaad.quote:Op zondag 2 oktober 2016 02:32 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
Ja ach. Als ik dit zou hebben gezegd zou het belachleijk zijn.
Maar het feit dat er in het westen communisten kunnen zijn is omdat het kapitalisme ze die luxe heeft geboden
er gaan miljoenen mensen per jaar dood door kapitalismequote:Op zondag 2 oktober 2016 02:33 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
Wat is er niet succesvol aan?
Iedereen mag mooi zelf bepalen wanneer hij iets wel of niet geslaagd vind
Goed punt.quote:Op zondag 2 oktober 2016 02:33 schreef EttovanBelgie het volgende:
wat een kansloze discussie hier om half drie 's nachts
Bronnen?quote:Op zondag 2 oktober 2016 02:34 schreef Trollscience het volgende:
[..]
er gaan miljoenen mensen per jaar dood door kapitalisme
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |