Voor optimaal contact is het wel aan te raden, zeker met zulks hoog vermogen en dun draad.quote:Op donderdag 29 september 2016 13:07 schreef rival het volgende:
die hulzen zijn niet nodig als je maar goed oplet dat er geen draadjes uit steken....
Koper wil nog weleens verkleuren als het bloot ligt...
Die stekker is tot max 3500W excuses.quote:Op donderdag 29 september 2016 13:15 schreef derLudolf het volgende:
1mm² is niet echt de dikte, het is het oppervlakte van de dwarsdoorsnede. Voor die diameter zijn sowieso hulzen. Volgens mij kun je gewoon ongeisoleerde pakken.
Hoeveel Watt is de wasmachine trouwens, 2500W is niet heel veel. 1mm² draad gebruik je volgens mij voor een schemerlamp dus misschien dat het daarom bruin kleurt? Zeker als het contact niet helemaal 100% was.
Daar pakt Beko wss weer paar centen winst tov bv een Mielequote:Als er 1mm² aan zit al dat wel goed zijn, alhoewel ik het zelf minimaal vind.
Ik kom meerdere berichten tegen die aangeven dat vertinnen/solderen juist niet goed is of verouderd en dat adereindhulzen (mits goed aangebracht) toch veiliger zijn:quote:Op donderdag 29 september 2016 13:41 schreef adder77 het volgende:
Je kunt de uiteinden van het snoer ook vertinnen/solderen. Scheeld veel gedoe...
Precies, zo heb ik het ook altijd begrepen.quote:Op donderdag 29 september 2016 13:50 schreef LAUWESTYLE het volgende:
Ik kom meerdere berichten tegen die aangeven dat vertinnen/solderen juist niet goed is of verouderd en dat adereindhulzen (mits goed aangebracht) toch veiliger zijn:
Inderdaad ja.quote:Op donderdag 29 september 2016 13:57 schreef ciewy het volgende:
[..]
Precies, zo heb ik het ook altijd begrepen.
Voor wat die losse draden betreft: het hangt er een beetje vanaf of je verbinding in de stekker word vastgezet met een 'plaatje' of gewoon een losse schroef. Het punt is geloof ik een beetje dat alle draden contact moeten maken. Je hebt ook genoeg mensen die een stekker aan het snoer lostrekken ipv de stekker, dat kan in zo'n geval voor onveilige situaties zorgen.
Volgens mij heb je sowieso twee opties:
- een nieuwe stekker monteren met de adereindhulzen. Minste gezeik, want je hebt de spullen al. Alleen nog een assortimentsdoos met hulsjes bestellen, dan heb je in elk geval de goeie maat.
- een nieuwe kabel kopen met aangesoldeerde stekker, maar da's een stuk prijziger volgens mij.
En dat was met het afknippen van je stekker niet zo?quote:Op donderdag 29 september 2016 14:00 schreef LAUWESTYLE het volgende:
[..]
Inderdaad ja.En bij die laatste optie vervalt waarschijnlijk de garantie vanwege het feit dat de machine dan open moet..
Nee, volgens de klantenservice van Wehkamp waar de machine gekocht is niet. Ook is er een keer een monteur geweest toen de machine net 2 maanden oud was voor een euvel aan de waterverdeler, waardoor de wasverzachter te vroeg weg liep. Hij heeft er gewoon een nieuwe in gezet onder garantie. Maar omdat voor een nieuw snoer de achterplaat verwijderd moet worden weet Wehkamp niet hoe het in dát geval zit met de garantie en geeft aan dat ik de vraag moet voorleggen aan Beko zelf. Deze een mail gestuurd maar tot op heden nog niets op terug gekregen. En ondertussen kunnen we nog altijd niet wassen nadat dat al meer dan 2 weken niet kon vanwege de renovatie van de badkamer zelf.quote:Op donderdag 29 september 2016 14:04 schreef ciewy het volgende:
[..]
En dat was met het afknippen van je stekker niet zo?
quote:
Maar misschien heb ik het verkeerd begrepen hoor, dan hoor ik ´t graag, scheelt weer gedoequote:Schroefmethode is de methode waarbij de schroef verbinding direct op de ader wordt gezet. Hierbij zijn adereindhulzen verplicht omdat de geleider anders te veel beschadigd kan worden door de schroef. Deze methode komt het meest voor bij contactmaterialen met een vermogen tot 32A.
En is af te raden voor schroefverbindingen omdat tin niet vormvast en niet veerkrachtig is.quote:Op donderdag 29 september 2016 13:41 schreef adder77 het volgende:
Je kunt de uiteinden van het snoer ook vertinnen/solderen. Scheeld veel gedoe...
Gaat hier om een stukje vrijhangende bedrading, dan gelden andere normen. Tevens is het max vermogen van de machine geen continu vermogen.quote:Op donderdag 29 september 2016 13:15 schreef derLudolf het volgende:
Hoeveel Watt is de wasmachine trouwens, 2500W is niet heel veel. 1mm² draad gebruik je volgens mij voor een schemerlamp dus misschien dat het daarom bruin kleurt? Zeker als het contact niet helemaal 100% was.
Niet moeilijk doen en hulsjes gebruiken, dat is beter. Niets doen klinkt leuk, maar als TS de schroef te strak of los aandraait krijgt je een in potentie gevaarlijke situatie. De vorige keer dat TS dit deed ging het draad ook al verkleuren dus laten we dat maar niet doen. En vertinnen doe je nooit bij schroefverbindingen.quote:Op donderdag 29 september 2016 13:17 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Voor optimaal contact is het wel aan te raden, zeker met zulks hoog vermogen en dun draad.
@Vonk: wat is beter: niets doen of solderen?
Wie vindt dat ze verplicht zijn?quote:Op donderdag 29 september 2016 15:29 schreef ciewy het volgende:
[..]
[..]
Maar misschien heb ik het verkeerd begrepen hoor, dan hoor ik ´t graag, scheelt weer gedoe
Want bij andere dingen die zij verkopen word wel een pamflet met regels bijgeleverd?quote:Op donderdag 29 september 2016 16:50 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Wie vindt dat ze verplicht zijn?
Stond net in de bouwmarkt en nergens wordt bij de stekkers daar iets over vermeld. Aderhulsjes zijn niet of nauwelijks te vinden in diezelfde bouwmarkt. Als het verplicht zou zijn, zou de bouwmarkt daar vast wel een slaatje uit willen slaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |